Pagājušajā nedēļā oficiāli aizsākām Kursors.lv lietotā elektroauto eksperimentu un atsevišķā rakstā painformējām par šī eksperimenta būtību un tā ietvaros sagaidāmo saturu. Auto ir izvēlēts, pasūtīts un šodien parunāsim par to kāds bija šī ekperimenta auto izvēles process.
Lietotā elektroauto budžets – ap 15 tūkstošiem eiro
Kā jau rakstīju iepriekš, šim auto es atvēlēju aptuveni 15 tūkstošu eiro budžetu. Kāpēc tieši šāda summa? Tā kā es šo auto plānoju izmantot ikdienā kā manu pamata auto, tad, balstoties uz maniem tipiskajiem ikdienas nobraukumiem, meklēju auto, kas uzlādēts sola vismaz 200km nobraukumu.
Ikdienā es pārvietojos Rīgā un tas nozīmētu, ka auto vajadzētu uzlādēt aptuveni vienu reizi nedēļā. Protams, šad un tad man ir arī izbraucieni ārpus Rīgas, bet tur talkā nāks plašais E-mobi uzlādes staciju tīkls ar ko man ir pieredze no mūsu 1000km elektroauto testiem. Proti, ārpus Rīgas uzlādes staciju ir daudz (vidēji ik pēc 30-50km) un pārsvarā tās ir tukšas. Tāpat tas nevar būt pārāk mazs auto, jo ikdienā ar to pārvietojas četru cilvēku ģimene. Tāpat svarīgi, lai meklētajam auto nobraukums ir mazāks nekā 150 000 kilometri. No vienas puses, būtu forši notestēt, cik tad liela ir akumulatora degradācija pie lielākiem nobraukumiem, bet no otras puses… man ar to auto būs ikdienā jāpārvietojas un nebūšu mierā ar 150km nobraukumu.
Protams, arī 15 tūkstoši eiro nav maza summa, tomēr esmu secinājis, ka lētāk nav iespējams atrast auto, kas atbilst manām nobraukuma un izmēru vajadzībām. Plus, es vēlos praksē saprast, kā bankas raugās uz lietoto elektroauto finansēšanu. Par šo aspektu arī esmu iecerējis izveidot atsevišķu rakstu.
Kur meklēt lietotus elektroauto?
Pirms runājam par konkrētām mašīnām, jāpieskaras arī tam, kur tad šādas mašīnas meklēt. Prātīga pieeja, manuprāt, ir sākt ar vietējo auto dīleru lietoto auto piedāvājuma apskatu. Pārsvarā tās ir mašīnas, kas pirktas tepat Latvijā, turpat pie dīlera arī apkoptas un tādējādi ar caurspīdīgu vēsturi. Protams, ikviena lietota auto pirkšana satur kaut kādu riska procentu, taču labāk, lai mēs par izvēlēto auto varam iegūt pēc iespējas vairāk informācijas. Bet saprotams, ka šādas mašīnas arī maksās dārgāk nekā vidējā situācija tirgū.
Ar tirgu es domāju sludinājumu portālus un Latvijas gadījumā tas ir vecais labais ss.lv. Tur jau labu laiku varam ērti atfiltrēt tieši elektromašīnas un piedāvājums ir diezgan plašs. Ja pie dīleriem es šoreiz īsti neko sakarīgu neatradu manā atvēlētajā budžetā, tad ss.lv jau bija šādi tādi varianti. Tomēr tas nav vienīgais variants. Ja esam brašāki un gribam pabraukāt pa Baltiju, tad, manuprāt, izskatīšanas vērts ir arī Autoplius sludinājumu portāla piedāvājums.
Kad par savu vēlmi iegādāties lietotu elektroauto ieminējos publiski, labi cilvēki ieteica izskatīt arī sludinājumu portālus Skandināvijā (piemēram, norvēģu finn.no) vai auto izsoļu lapas (piemēram, Adesa). Tomēr man pašam nav pieredzes un īsti arī laika un vēlmes saprast kā juridiski nokārtot svešās zemēs pirkta auto dabūšanu uz Latviju, reģistrāciju un vēl bankas līzinga piesaistīšanu.
Tāpēc nonācu līdz idejai par auto iegādi no visiem mums labi zināmā Mobile.de un pirkuma/piegādes procesa nodošanu pieredzējuša komersanta rokās. Tā kā savulaik man BRC bija palīdzējuši uz 1000km testu sagādāt Tesla Model 3, tad šoreiz izvēlējos atdarīt ar labu un auto meklēšanu un piegādāšanu uzticēt tieši viņiem. Par šo pieredzi man būs vēl atsevišķs raksts, bet tagad atgriežamies pie konkrētā auto izvēles. Plus, es vēlos pretendēt uz valsts atbalstu lietota elektroauto iegādei 2250 eiro apmērā (par šo arī būs atsevišķs raksts) un tāpēc auto nedrīkst būt reģistrēts Latvijā ilgāk par 6 mēnešiem. Principā šis valsts atbalsts smuki nosegs BRC/transportēšanas izmaksas.
Kādus elektroauto varam nopirkt par 15 tūkstošiem eiro?
Tas nebūtu es, ja diskusijās neiesaistītu arī citus cilvēkus, tāpēc painteresējos, kādu auto norādītajā budžetā izvēlētos mani Twitter sekotāji. Rezultāts ir diezgan skaidrs!
Vispār, ja mēs kādā sludinājumu portālā atlasīsim lietotas elektriskās mašīnas budžetā līdz 15 tūkstošiem eiro, tad tā ļoti vispārinot, iegūsim šādu bildi:
Citroën C-Zero / Peugeot iOn / Mitsubishi i-MiEV
Kāds no šiem brālīšiem ar 16 kWh akumulatoru daudziem ir bijis pirmais elektroauto un šobrīd šos auto var nopirkt sākot no aptuveni 5 tūkstošiem eiro. Manām vajadzībām gan šie auto izmēru un nepilnu 100km nobraukuma ziņā ir par knapu.
Renault Zoe
Pirmās paadzes Renault Zoe ir diezgan plaši pārstāvēts šajā cenu kategorijā. Uzreiz gan ir jāuzmanās, lai pirkuma cenā ir iekļauts arī akumulators, jo vienu brīdi šīs mašīnas tirgoja atsevišķi no akumulatora. Proti, tas tika īrēts. Man iepriekš ir piederējis Renault auto un vairs šādu pieredzi negribu piedzīvot, tāpēc Zoe pat neizskatīju kā reālu pirkuma pretendentu. Šādu auto ar iekļautu 22 kWh bateriju var piemeklēt budžetā zem 10 tūkstošiem eiro. Eksistē arī dārgāka versija ar 41 kWh akumulatoru, kas maksā virs 10 tūkstošiem eiro.
Nissan Leaf (vecais)
Ap kaut kādiem 7-8 tūkstošiem eiro sāk parādīties lietoti pirmās paaudzes Nissan Leaf ar 24 kWh akumulatoru. Tuvāk 15 tūkstošiem varam atrast arī šīs paaudzes Leaf ar 30 kWh akumulatoru. Šis auto man šķiet pārāk morāli novecojis un nenodrošina manu prasīto nobraukumu, tāpēc pat neskatījos detalizētāk. Bet ja budžets spiež, tad kā pirmais auto šis joprojām var būt izskatāms variants. Šo mašīnu apkārt ir salīdzinoši daudz un cilvēki ir atkoduši veidus kā tās uzturēt un pat uzlabot.
Nissan Leaf (jaunais)
Interesantā kārtā ap 15 tūkstošu slieksni var sākt meklēt arī aktuālās paaudzes Leaf elektroauto. Tās jau ir salīdzinoši modernas mašīnas un šajā budžetā varam tikt pat pie šai cenu kategorijai paliela 40 kWh akumulatora. Esmu vairākos testos izbraucies ar šo auto un atzinis, ka man tomēr tas nepatīk. Pirmkārt, nespēju atrast ērtu sēdpozīciju vadītāja krēslā, jo tas man šķiet pārāk augstu novietots (ar šo gan sirgst arī jaunā Nissan Ariya). Otrkārt, akumulatoram nav termoregulācijas, kas praksē nozīmē ļoti lēnu uzlādi pēc vienā rāvienā nobrauktiem ~500km un, kas svarīgāk, var būtiski ietekmēt akumulatora ilgmūžību, ja brauc bieži un daudz.
Fiat 500e
Šajā budžetā ap 10 tūkstošiem eiro var atrast arī pirmās paaudzes elektriskos Fiat 500, kas aprīkoti ar 24 kWh akumulatoriem un uzlādēti spēj nobraukt nepilnus 150km. Man nesimpatizē ne Fiat 500 kā mašīna, ne fakts, ka tas ir elektrificēts “parastais” iekšdedzes Fiat 500.
KIA Soul EV
Mūsu pusē nav pārlieku izplatīts auto, taču daži eksemplāri ir redzēti. Tas ir auto, kas pirmajā paaudzē tika aprīkots ar 27 vai 30 kWh akumulatoru atkarībā no izlaiduma gada un kopumā ir tīri interesants auto. Principā izskatāms variants, jo KIA/Hyundai jau no sākta gala ir pratuši veidot lādzīgus un efektīvus elektroauto.
Volkswagen E-UP
Ja es meklētu elektroauto braucieniem vienam pašam vai divatā, tad šis pirmās paaudzes VW E-UP būtu izskatāmo auto kategorijā. Pavisam vienkāršs auto, taču šoreiz manām vajadzībām par mazu. No mūsu 1000km testa atceros, ka aktuālās paaudzes VW e-UP! ir auksti un neko diži tālu neaizbrauksim.
Volkswagen e-Golf
Līdzīgs stāsts kā ar pirmās paaudzes Fiat 500e. Šis ir auto no laikiem, kad Volkswagen vēl neko nesaprata no auto elektrifikācijas un esošā Golfa virsbūvē iebūvēja vienu no saviem pirmajiem elektroauto. Šim auto jāskatās, lai ir iekļauts siltumsūknis (ne visās komplektācijās bija), jo bez tā šis ne pārāk efektīvais auto kļūs vēl neefektīvāks. Arī nobraukuma ziņā šis auto tiek virs 200km tikai 2017. gada versijā, kas bija aprīkota ar 35.8 kWh akumulatoru.
BMW i3
Šis ir viens no Latvijā populārākajiem elektroauto un pamatā tāds kļuva pateicoties tieši lietoto auto piedāvājumam. Lietotie ap/zem 20 tūkstošu eiro BMW i3 kļuva par pirmajiem elektroauto cilvēkiem, kas dzīvo Rīgas nomalēs un labprāt gribēja izbaudīt bezmaksas autostāvvietas pilsētā. Besīgi, ka BMW teju vienīgie savu akumulatoru ietilpību nesauc kWh, kas reāli jauc prātu. 60 Ah versija ir 22 kWh, bet 94 Ah versija ir 33 kWh. Es šo auto izbrāķēju, jo 94 kWh versija tomēr maksā tuvāk 20 tūkstošiem, man nepatīk šī auto nestandarta riepu izmērs un fakts, ka tas ir no premium zīmola, kas var atsaukties dārgākās ekspluatācijas izmaksās. Tehniski gan tas ir labs auto un par to pārliecinājāmies savā BMW i3 1000km testā.
Dacia Spring
Šis no visiem te pieminētajiem auto ir visjaunākais un principā tehniski ir interesants. Auto ir aprīkots ar aptuveni 27 kWh akumulatoru un sola nobraukumu ap 200km. Tomēr tas manam vēlamajam pielietojumam ir par mazu, nenodrošina normālu ātro uzlādi un 125 kmh maksimālā ātruma ierobežojuma dēļ principā ārpus pilsētas ar to diez vai gribēsim izbraukt.
Hyundai Ioniq Electric
Pavisam tuvu 15 tūkstošu eiro robežai pietuvojies Hyundai Ioniq Electric pirmās paaudzes elektroauto. Šim auto ir 28 kWh akumulators un uzlādēts tas spēj nobraukt aptuveni 200 kilometrus. Visādi citādi tas ir ietilpīgs un salīdzinoši moderns auto, ko var vienlīdz labi ekspluatēt gan pilsētā, gan ārpus tās.
Tā ir tikai (populārākā) daļa no šajā budžetā pieejamajiem auto, ko es vispār kaut cik nopietni izskatīju kā potenciālo ikdienas pārvietošanās līdzekli. Aiz borta palika visādi trīsriteņu un četrriteņu mikroelektroauto, Smart ForTwo EQ, Opel Rocks-e/Fiat Topolino/Citroën Ami, Renault Kangoo Z.E. u.c. Renault ICE auto elektrificētās versijas, kā arī ārkārtīgi neērto Nissan eNV200.
Ja mēs budžetu palielinātu līdz aptuveni 20 tūkstošiem eiro, tad varētu skatīties arī uz tādiem lietotiem auto kā Hyundai Kona, Peugeot e208, Mazda MX-30, Opel Corsa-e, Opel Mokka-e, elektrisko MINI Cooper un ļoti labi nobrauktām Tesla Model S. Praksē tas nozīmē, ka pieliekot pie mūsu budžeta tos aptuveni 5 tūkstošus eiro, varētu tiekties uz aptuveni 300km nobraukumu. Jā, pagaidām tā pašvaki elektromašīnām ar šādu matemātiku.
Kāpēc es izvēlējos Hyundai Ioniq Electric?
Kā augstāk vari izlasīt, tad šajā 15 tūkstošu eiro it kā ir diezgan paliela potenciālo auto izvēle, taču līdzko sākam ievērot manas prasības, neko daudz opciju vairs nepaliek. Beigās es izlēmu par labu pirmās paaudzes Hyundai Ioniq Electric un te par labu šim auto nospēlēja vairāki faktori.
Pirmkārt, es jau dažus gadus ikdienā pārvietojos ar šādas pašas paaudzes Hyundai Ioniq hybrid un uzskatu to par prātīgāko no visiem maniem auto. Tas ir ļoti lādzīgs auto, kas spēj nodrošināt fantastisku degvielas ekonomiju. Būs interesanti redzēt, kā no mana hibrīda atšķirsies braukšana ar šī paša auto elektrisko versiju. Otrkārt, šim auto no ekstrām ir tas, kas man nepieciešams – adaptīvā kruīzkontrole (kas darbojas lieliski) un Apple Carplay/Android Auto bez kā vairs nevaru iedomāties ikdienu. Treškārt, šis ir ļoti praktisks auto, jo tajā vieta pietiek abām sēdekļu rindām, kā arī bagāžnieks ir ne tikai liels, bet arī ērti izmantojams, jo vāks veras vaļā ar visu aizmugurējo stiklu.
Šī auto elektriskajai versijai ir ne pārāk liels 28 kWh akumulators, taču te talkā nāks vēl viens šī auto trumpis – ļoti augstā efektivitāte. Esmu redzējis bildes, kur šī auto īpašnieki dižojas ar aptuveni 11 kWh/100km vidējo patēriņu. Es pat teiktu, ka tas ir tā laika elektroauto efektivitātes nepārspēts līderis. Papildus, šis auto ātrajās līdzstrāvas uzlādes stacijās spēj ļoti lineāri lādēties ar aptuveni 60-70 kW maksimālo jaudu. Tā kā akumulators ir mazs, ta principā pilna uzlāde var aizņemt aptuveni pusstundu un atkal varēsim nobraukt tos aptuveni 200 km. Vismaz tā es te teoretizēju gaidot šo auto.
Konkrētā 2018. gada auto ar nobraukumu aptuveni 120 000km cena Mobile.de sludinājumā bija 16 350 eiro, kas mazliet pārsniedz manu sākotnējo 15 tūkstošu budžeta mērķi. Rēķinu, ka pēc atbalsta saņemšanas šis auto man izmaksās ap 15 440 eiro, kas tikai nedaudz pārsniedz budžea mērķi. Kopā ar BRC pārstāvi bijām izpētījuši vairākus citus auto, taču vienam nebija otras atslēgas, citam bija dīvainības ar nobraukumu un vēl kādam man nepatika nobraukuma rādījums pilnībā uzlādētā stāvoklī. Plus, zem 15 tūkstošiem šādiem Ioniq Electric arī nobraukumi bija ap/virs 150 tūkstošiem.
Kādi ir šī eksperimenta nākamie soļi?
Tātad, auto ir pasūtīts un tuvāko dažu nedēļu laikā tam ir jābūt Rīgā. Tad BRC to piereģistrēs un pieteiks valsts atbalsta saņemšanai. Paralēli formēsim līzingu un tad jau mašīna nonāks arī manā īpašumā un varēšu uzsākt tās espluatāciju. Attiecīgi, uz to brīdi no mans var sagaidīt rakstus, kas atspoguļo manu pieredzi ar auto piegādi izmantojot BRC pakalpojumu, kā arī manu pieredzes stāstu par finansējuma piesaisti šī auto iegādei. Pēc tam, kad auto būs pie manis, plānoju gan pats, gan pie dīlera veikt auto diagnostiku, lai saprotam, ko tad īsti esmu nopircis. Nu un tad sāksies auto reālā ekspluatācija Latvijas apstākļos. Tā kā ziema tuvojas, eksperimets smuki iekrīt elektromašīnām visnepateicīgākajos apstākļos.
Aicinu komentāros uzdot jautājumus, kam pievērst lielāku uzmanību veicot šo eksperimentu, kā arī aktīvi un cieņpilni diskutēt par elektroauto un saitītajām tēmām.
Izlasi arī citus šī eksperimenta sērijas rakstus
Tā kā šis eksperiments norisināsies ilgāku laiku un plānoju regulāri informēt par manu pieredzi ar šo auto, tad aicinu piesekot manam Twitter kontam @krizdabz, kā arī izlasīt pārējos šīs eksperimenta sērijas rakstus:
- Kursors.lv lietotā elektroauto eksperiments
- Kā es izvēlējos savu lietoto elektroauto
- Kā BRC man palīdzēja ārzemēs nopirkt lietotu elektroauto
- Kā man veicās ar finansējuma piesaisti lietota elektroauto iegādei
- Kāpēc man valsts piemaksāja 2250+500 eiro par lietota elektroauto iegādi?
- Kā es centos noskaidrot mana lietotā elektroauto tehnisko stāvokli
- Cik es samaksāju par mana lietotā elektroauto uzlādēm, lai nobrauktu 1000km
- 4 iemesli, kāpēc man patīk mans lietotais elektroauto
- Kā es pirku riepas savam lietotajam elektroauto
Tāpat vēlos pateikt lielu paldies šī eksperimenta atbalstītājiem. Lietoto auto tirgotājs BRC palīdzēja izvēlēties un uz Latviju atvest eksperimenta auto un apdrošinātājs If mums palīdzēja tikt pie elektroauto KASKO, bet Enefit ierīkoja elektroauto uzlādes iekārtu.
Tas, kā izvēlējies konkrētu modeli – ir skaidrs. Domāju, ka ļoti loģiska izvēle. Taču EV gadījumā ļoti būtisks ir konkrētās mašīnas stāsts. Bez zinošas diagnostikas var paveikties un dabūt mašīnu kurai ir gan 95%, un var nepaveikties un uzrauties uz 75% eksemplāra. Pie vienāda nobraukuma. Un sekas gan finansiāli, gan lietojamības ziņā ir iespaidīgākas par ICE ar motoršāden.
Kā nodrošinājiea pret to? Absolūta uzticība starpnieka ekspertīzei?
Par to tad plašāk uzrakstīšu tad, kad auto būs manās rokās un noslēgsies BRC darba daļa.
Tas BRC vai tad taisa ekspertīzes uz vietas? Liels bija mans pārsteigums, kad uzzināju, ka e-mobile, no kura esmu sūtījusi jau 2 savus auto, mašīnu Vācijā pat neapskata klātienē, tikai akli uzticas citu klientu novērtējumam Vācijas tirgotavai pēc zvaigznīšu skaita 🫣.
Neviens tā baigi uz vietas tās mašīnas mūsdienās neskatās. Tik cik pačeko CarVertical vai līdzīgos servisos un telefoniski uzdod kaut kādus jautājumus pārdevējam. Ja gribi, lai kāds to auto apskata dzīvē, tas maksās papildus un pastāv risks, ka auto būs jau pārdots pirms apskatītājs vispār līdz tam aizbrauks.
Kāds viņai nobraukums?
Konkrētajam auto ir aptuveni 120 000km nobraukums.
Pilsētai ok, bet kopumā baigais nīkulis + iekāpšana, izkāpšana ērtāka ir SUV. Sevi mocīt ar iekāpšanu/ izkāpšanu ir vērts, ja auto kaut cik sagādā braukšanas prieku :)
Tas tā – tikai imo.
Tā kā neesmu vēl pārāk resns un/vai klibs, tad iekāpšana un izkāpšana no šāda auto man nesagādā pārlieku lielas neērtības. Braukšanas prieka šādā vienkāršā un lētā auto gan nav ko meklēt.
Lai labi ripo, Kristap!
Kā ar ražotāja garantiju svarīgākajiem mezgliem – akumulators un elektromotors ? Ja pareizi atradu datus, tad pašmasa ap 1500kg.
Pieņemot, ka uzlādēt varēs max līdz 90%, tad vēlamie 200 km sniedzamībā vien pie istabas temperatūras.
Paldies! Par garantijām vēl nepētīju. Auto ne tuvu nav jauns, tāpēc paša auto garantija gan jau būs beigusies vai tuvu tam. Kas attiecas uz akumulatoru, tad tur, ja nemaldos, Hyundai solīja 8 gadu / 160 000 km garantiju (ka resurss būs virs 70%). Kad atbrauks auto, tad šo skatīšos.
Man tāds ir, labāks auto pilsētai vēl nav izdomāts un galvenais var iesēdināt arī trīs bērnus aizmugurē un aizbraukt uz Lietuvu uz pāris dienām. Īsti nesapratu, ko te viens komentētājs bija domājis ar nīkulis, jo šis ieliek lielākajai daļai ICE un ļoti daudziem ev, ieskaitot SUV. Pie iekāpšanas pierod. Skatos bildēs būs premium versija, tātad būs beņķis ar atmiņu, ādas salons, ventilējami krēsli un aklo zonu asistents.
Apšaubu auto pielietojumu izbraukumiem ar 3 bērniem. Tas ir pārāk mazs (<400L), īpaši, ja rati jāliek bagāžā.
Pašam ir Skoda octavia estate ar 640L un tas ir 2 bērnu auto max.
Jā, šoreiz kaut kā sanāca pamatīgāka komplektācija. Man pašam tagad ir Ioniq ar auduma beņķiem un bez lūkas. Varēšu tagad pārbaudīt vai šīs jaunās ekstras ir tās papildus naudas vērtas :) Īpaši interesē, kas ar gaismām. Vizuāli izskatās citādākas nekā manam auto.
Ko ar tagadējo auto ies uz tirgu kā pirmā iemaksa vai kā citādi? Lai labi ripo! Būs interanti vajag arī kādus regulārus video un protams +1000km
Tagadējais auto ies tālāk pie citiem šoferiem manā radu lokā. Pavisam prom svešās rokās to laist negribu, pārāk labs auto.
Lai veiksmīgs pirkums!
Kādas prognozes par akumulatora darbību ziemā, cik no vēlamajiem 200km izdosies sasniegt?
Paldies! Grūti spriest, kāds ir konkrētā auto akumulatora stāvoklis. Bet tā tīri no zila gaisa izvelkot kaut kādu skaitli teikšu, ka ziemā ar šo auto es varēšu nobraukt kādus 100-150 kilometrus. Es informēšu par reālo iespējamo nobraukumu līdzko auto būs klāt un līdzko būs klāt arī ziema.
kad sagadās ar ev izbraukt tukšu bateriju, ko tad dara?
Sauc evakuatoru. Neesmu dzirdējis, ka kāds būtu izbraucis elektroauto līdz tik tukšai baterijai, ka tālāk vairs netiek.
Teorijā EV lādējas, kad ripo. Tātad, vajag striķi un draugu, kas aizvelk līdz mājām, vai uzlādes punktam.
Tad nostopē auto ar iekšdedzes dzinēju, kas aizvelk uz uzlādes staciju. Un velkot vēl var uzlādēt elektroauto.
Tad nostopē auto ar iekšdedzes dzinēju, un velkot vēl var uzlādēt elektroauto? – Tur sajās kardānu, sadaleni, reduktoru un uzvārīs ātrumkārbu. Ātrumkārba dzesējas no motora antifrīza, attiecīgi kārbas temperatūra dačikos neparādīsies. Vilcējam kārba pārkarsīs un aizies avārijas režīmā..
Tu ko pīpē? Kāda kārba elektroauto? Kāda sadalene?
Par to kas notiks ar vilcēju- atkarīgs no paša vilcēja veida.
Pirmais, novēlu veiksmi eksperimentā. Turēsim īkšķus! Otrais, vai plāno šo auto atrādīt dīlerim/servisam, uzjautājot visus par un pret, ko stāsta vietējie servisa strādnieki par šiem auto (diez vai Tu plāno šo remontēt tur kur pasūtīji 😅). Un trešais, kur plāno remontēt, ja parādīsies vajadzība? P.S. Visi mani paziņas mani savulaik atrunāja pirkt elektro auto (lietotu) stāstot par dārgo akumulatoru remontu un ātro tā nolietošanos, tiem auto, kam jau garantija ir beigusies. Būtu interesanti šo noliegt vai apstiprināt, iedodot konkrēto piemēru.
Jā, kā jau rakstīju, tad es plānoju pēc saņemšanas auto aizgādāt pie dīlera uz diagnostiku. Tad arī būs skaidrs, ko esmu nopircis un kāda auto ir situācija ar baterijas stāvokli. Tāpat pats pabakstīšos ar OBD skeneriem un paskatīšos, cik daudz informācijas pats varu iegūt par baterijas stāvokli.
Apkopes veikt plānoju pie dīlera (Skandi). Ar laiku kaut kādas piekares lietas noteikti vedīšu labot uz vienkāršākiem ne dīlera servisiem, jo nekas sarežģīts tur noteikti nav. Akumulatoru mainīt vai remontēt neplānoju, ja vien tur nebūs viss slikti ar šo lietu.
Man kā pilnīgam čaiņikam būtu interesanti arī trīs teikumos saprast, kas ir tādā “ikgadējā apkope” pakā pie dīlera. Ko parasti remontē un kādos budžetos tas nostājas.
Jā, šī ir ļoti svarīga tēma un to noteikti apskatīšu atsevišķā rakstā.
Vairākiem elektroauto regulārajā apkopē ir, piemēram, tik banāla lieta kā bremžu suportu vadīklu tīrīšana/eļļošana/maiņa. Iemesls izrādās gauži primitīvs – bremzes lietojas ļoti reti, jo maiga bremzēšana notiek uz reģenerācijas pamata, nevis bremžu izmantošanu. Tāpēc bremzes tupa iepūst un ķīlē DAUDZ ātrāk nekā iekšdedzes auto.
Jā, tā ir. Un pat vēl trakāk – ir moderni elektroauto, kas no disku bremzēm ir atgriezušies pie pagalam vecmodīgāk trumuļu bremzēm.
Tehniski ir viena traka lieta arī ar tām trumuļu bremzēm – visiem modernajiem auto ir automātiskās stāvbremzes. Tu nevari nolikt auto “ieliekot robā”, kā to varēji kādreiz izdarīt. Kad pēc slapja vai sasalstoša brauciena paturi kādu laiku auto neaiztiktu, bremžu kluči vai nu pierūsē vai piesalst un nevari izkustēties no vietas.
Iepriekšējās paaudzes Zojai bija mehāniskā rokas bremze, tādu problēmu nebija.
No savas pieredzes. Braucu 7 gadus ar Sonāta, regulāri veicu apkopes pie dīlera. Pārsēdos uz Octavia, arī apkopes pie dīlera un tā kā viss štokos. Bet trešajā gadā parādijās skaņa tā kā kas rīvējās. Aizbraucu pie dīlera – iķīlējās bremžu supporti nedaudz, dabuju mainīt klučus.
Izrādās VAG bremžu supportu tīrīšana-eļōšana nav standartā apkopju procedūrā, atšķirībā no Hyundaja, tagad to piepērku atsevišķi.
Tā kā jā, bremžu sistēmas regulāra apkope vajadzīga
Vai šim modelim bija baterijas šķidruma dzesēšana?
Jā, Hyundai Ioniq Electric akumulators un elektromotors tiek dzesēti ar šķidruma palīdzību un tas bija svarīgs aspekts izvēloties auto.
Liekas ka atkartosu Tavu eksperimentu :) Pãrdevu savu dīzeli un velk uz pirmo elektro kā vienīgo auto un kā eksperimentam negribas tērēt 30+ jaunam Faktiski nedaudz vairāk velk uz Leaf ar 40kw bateriju, iespējams Tekna komplektācijā bet Ionic ir tuvs otrais variants. Man ir vieta kur lādēt mājā, bet nedaudz uztrauc izbraucieni ārpus Rīgas 150+ km. Otra alternatīva būtu pirkt dīzeli+ pirmās paaudzes Leaf, bet tomēr tas ir morāli vecāks modelis un ņemšanās ar divām mašīnām. Cītīgi sekošu Tavām gaitām!
Super! Ziņo par to, ko beigās izlemsi un kāda būs praktiskā pieredze ar šo auto.
Regulāri vasarā braucu attālumu LV gandrīz 300 km uz vienu pusi ar elektroauto, kurš vasarā nobrauc 200-230 km. Tieši pusceļā ir Virši ar savu uzlādi. 20-25 min palādējos iedzerot kafiju un braucu līdz galam. Vispār nekādu galvassāpju. Un vispār kopumā – es tiešām lūdzu augstākos spēkus, lai skeptiskiem latviešiem pēc iespējas lēnāk un ilgāk nāk sapratne par elektro auto plusiem, ieguvumiem un kaifu lietojot. Jo kamēr maz tādu auto, tikmēr visur lēta uzlāde, brīva stāvēšana utt… Kamēr latvieši ir “visgudrākie” un lēnākie elektroauto apguvē, es jau 4 gadus pārvietojos ar auto bez nodokļiem tērējot uz 600 km braucienu 15 eur… Read more »
~10 min paņemu DUS kafiju, ielieku cupholderi braucu tālāk, dzerot kafiju. Vispār nekādu galvassāpju un nīkšanas pie uzlādes. Skepsei te ir mazāka nozīme kā pieejemībai. Jauna e-auto cena vairumam ir neaizsniedzama, bet pirkt lietotu, kas tā vai tā būs dārgs, jo kā redzam kaut cik lietojums sākas ar 15k EUR, arī reti, kas spēs atļauties. Otrajā rindkopā piesauc plusus un ieguvumus, bet pēdējais teikums norāda, ka atņemot bonusus ir skaidrs, ka tas pasākums vairs nebūs tik pievilcīgs. Redzi visi nav tik bagāti, lai varētu atļauties pārvietoties bez nodokļiem. Apkopēm neko netērē, jo nebrauc uz tām? Pat, ja tās ir lētas,… Read more »
Matemātika nemelo. Sarēķinot visus (un es domāju pilnīgi visus, ieskaitot vērtības kritumu, apkopes, visu enerģiju, degvielu, riepas (atšķirās cena) utml.) izdevumus, kas saistīti ar auto iegādi un ekspluatāciju, secināju, ka es neesmu tik bagāts, lai varētu atļauties braukt ar iekšdedzes auto. Ikmēneša izdevumi ar maniem nobraukumiem pat hibrīda gadījumā, kurš patērētu zem 5 l/100km man šķiet nesamērīgi augsti salīdzinot ar EV. Tas protams nav vienādi visiem, jo, ja gadā nobrauc knapi 10K km un dzīvo dzīvoklī, kur nav iespēja pa nakti lādēties vai arī dzīvo mājā, bet nav uzlicis uz jumta paneļus, tad starpība starp EV un hibrīdu vairs nebūs… Read more »
Arī sarēķinājū, sanāca ka starp Octavia un līdzīga pēc gabarītīem un funkcijām elektroauto starpība 20k (2020g pavasaris). Ietaupītos 20k ieguldiju Ignitis akcijās kas man dod ap 1000 eur gadā dividendēs, pie maniem nobraukumiem un degvielas patēriņa sanāk ka braucu praktiski par brīvu. Nu un nav galvu jālauza par uzlādēm un sniedzamību. Dzīvoju mājā, paneļi uz jumta ir, bet par tiem nez kāpēc bija jāmaksā, citiem viņus par bŗivu laikam liek? Apkopēs reizi gadā atdodu 250-400 eur, KASKO pie 20k vērta auto ir 350-400 eur, pie 40k vērta auto tas ir 500-800 eur
Katram savi aprēķini…
Tu tērē dividendes uz auto izdevumiem, bet es braucot ar e-auto ietaupīto ieguldu akcijās, saņemu dividendes un tērēju sev (vai netērēju vispār) :)))
Starpību nejūti – es uzreiz varu ieguldīt ietaupītos 20k kas sāk strādāt un nest gadā vērā ņemamu summu ap 1000eur pēc nodokļu nomaksas. Turklāt čp gadijumā es ieguldijumu varu pārvērst naudā 3 dienu laikā (ar + vai – uz konkrēto brīdi), cik ātri čp gadijumā pārdosi EV?
Cik tev būs kapitāla pieaugums no ekspluatācijas iezdevumu ietaupijuma EV/ICE ?
Nu man ir extra gadījums, jo ev nobrauc daudz un ikdienā parkojas vecrīgā, tāpēc 800-1000 eur ik mēnesi ietaupās droši!
Man auto nebūs jātirgo čp gadījumā, tam ir citi instrumenti :)
Nu lūk, pie šiem reizināmiem jau ir cits stāsts, it īpaši ar parkingu Vecrīgā (tur reāli ap 500eur mēnesī saskrien ja maksas?). Man savukārt ir gada nobraukums ap 15k un pārsvarā ārpus Rīgas ar parkingu privātmājā, attiecīgi 1500eur gadā degvielā, 250-400 apkope un 300-400 KASKO. Parasti arī saku ka pasākums ar elektroauto no ekonomikas skata punkta labi un pamatoti strādā ja dzīvo privātmājā Rīgā/pierīga (ar vai bez paneļiem, galvenais lai štepsels savs ir) un darbs/bizness ir Rīgā kur centrā uz stāvvietām vien kupls cipars sanāk. Būtu labi ciparus +- nosaukt ar ko brauc, cik km gadā , pamatmaršruts u.t.t., tad… Read more »
Bet tieši tāpēc Tev ir jāturpina braukt ar iekšdedzes auto un stāstīt cik tas brīnišķīgi. Tiešām vēlos, lai tādu domu cilvēku paliek tik cik ir un ne mazāk :)
Šoreiz man tiešām gribas, lai mūsu tautiešu domāšana neprogresē e-auto jomā un tā aŗi turpinam!
Tautiešu domāšana EV virzienā tieši korelēs ar iespējām nopirkt elektriskos auto un tos ātri uzlādēt. Un tikai. Pie tā kā pašreiz lietas virzās, nebrīnīšos ja autoparka vidējais vecums valstī vēl vairāk pieaugs. Un ne par labu EV.
Ar visu to, ka EV cenas ziņā jau sen nav nekas ekskluzīvs un plašām tautām nepieejams, te gan ir tev jāpiekrīt, tas tiesa…
Nosauc 3 EV, kas ir plašām tautām pieejams, kas būtu jauns līdz 25k EUR? Un nē Dacia Spring nav opcija.
Iebāzīšos ar vienu piemēru, bet īpaši vairāk tik tiešām nav.
https://mollerauto.volkswagen.lv/assets/upload/e-up/e-up_14_07_cenas_LV.pdf
Nu jā, un tas ir “pusauto”. Ja runājam par īsta izmēra EV, tad viss ir slikti.
Latviešu mentalitāte – vajag lielu auto, ar kuru parasti brauc viens cilvēks. Pavēro ainas Rīgas ielās. Te pat nav runa tieši par EV. Auto izmēra jomā tomēr būšu ar savu karojošo viedokli. Ja vajag reizi gadā aizvest ledusskapi, nav jāpērk universālis, tajā brīdī var paņemt busiņu. Pats esmu braukājis ar Citroen C1 un nav ne vainas – nodokļi mazi, tērē maz degvielas, riepas lētas.
+1
Jāizvēlās pēc savām vajadzībām un spējām uzturēt kārtība
Ko jūs visi ieciklējāties uz tiem jauniem auto? Kompleksi vai lepnums neļauj pirkt lietotu?
Protams, ka jāpērk ko vari atļauties.
Es, piemēram, neesmu tik turīgs, lai atļautos tik briesmīgu naudas zaudēšanu kā tas notiek pērkot jaunu auto. Taču varu atļauties iegādāties vidusmēra lietotu elektroauto.
Un tās stulbās runas, ka neesmu tik bagāts, lai pirktu lietotu neiztur kritiku. Jo nav gluži arī tā, ka jauns auto vienmēr ir bez kāšiem..
Jādomā līdzi ko pērk un tad problēmu nav.
Nekad nav bijis jauns auto un nemaz pēc tāda neskumstu.
“Ko jūs visi ieciklējāties uz tiem jauniem auto? Kompleksi vai lepnums neļauj pirkt lietotu?”
Ne viens, ne otrs. Atbilde ir atrodama rakstā – 15K EUR par 5 gadīgu auto ar ko varbūt varēs nobraukt 200km un vēl līzingā. Ieguvums pret iztērēto ir smieklīgs. Kad būs beigts maksāt nevienam to lamatu nevajadzēs, jo būs morāli un tehniski novecojusi.
Un jā es tiešām neesmu tik bagāts, lai ņemtu līzingu lietotai, šaura pielietojuma mašīnai. Man ir bijušas 3 mašīnas no kurām pēdējā tika ņemta jauna un maksāja zem 15k EUR. Braucu nu jau 6 gadus.
Kas liek domāt, ka neviens pēc tam no manis negribēs pirkt to auto? Ja tagad cilvēki pērk pavisam vecos Leaf un Zojas, tad nopirks arī šādu Ioniq. Skaidrs, ka lētāk nekā es to tagad pērku, bet tas tā kā pašsaprotami. Neredzu te vispār nekādu problēmu.
Tāpec, ka tagad ir tagad. Vecie Leafi un Zoe ir tas, kas pieejams otreizējā tirgū’. Es pieņemu, ka lielai daļai, kas tos pērk, tas nav vienīgais auto un gan jau ir tie, kas pērk paeksperimentēt. Izbrāķēji taču kā vienu tā otru, ne tā? Tad kas liek domāt, ka pēc vēl 5 gadiem (pieņemu, ka līzes ilgums) cilvēki rindā stāvēs pēc tehnoģiski novecojuša un mazu range e-auto?
Ja šie auto ir tirdziņā, tos agrāk vai vēlāk kāds nopirks. Visu noteiks cena. Tāpat tās ir mašīnas ar kurām var braukt. Ja es tagad par savu Ioniq samaksāšu ap 15k, tad pēc dažiem gadiem to varēšu tirgot naudās līdz 10k.
Kristapa variants cik saprotu ir tāds kā eksperiments, tā kā viņa gadijumā izvēle ir ok, jo ziedot eksperimentam 40-50k būtu krietni sāpīgāk. Kā arī eksperimenta būtība, cik saprotu, ir uz savas ādas vai nu kliedēt vai nu apstiprināt mītu “lietots elektroauto ir pilnīgs čau”.
Smieklīgs ieguvums tam, kurš neskaita! Kurš skaita, tam nekā smieklīga nav.
Tā tas ir, ja muļķis nepirks jaunu auto tad ar ko pēc tam gudrais brauks. Kādam ir jācieš.
Jaunu auto pērk nevis lepnuma dēļ bet lai brauktu un nelauzītu galvu par remontiem un izdevumi 4-7 gadu garumā būtu paredzami.
Un jā, ne ar vienu jauno auto nebija tā ka nebūtu griezies pa garantiju, tik atšķirībā no lietota auto kondicioniera kompresora remonts man izmaksāja 10eur degvielā turp-atpakaļ, par piemēru.
Tam ka katram savs pilnībā piekrītu.
Un ar Octavia braucu arī tāpēc ka Bentley man nepatīk.
Es paskatos pa logu ārā uz ielas un redzu precīzi cik procentus jaunu auto? Plašās tautas masas, uz kurām atsaucaties, nepērk jaunas mašīnas nedz līdz 25K nedz pāri. Arī vietējais komentāru Sergejs aizmirst pieminēt, ka katastrofiskais jauna auto vērtības kritums viņa aprēķinos nepiedalās, jo viņš to vērtības kritumu izmanto lai izvairītos no citu nodokļu nomaksas, piereģistrējot auto uz uzņēmumu.
Cik labi ka Bats visu par mani zin🤣 Visur pieminu ka aprēķinos ir jāievērtē visa naudas plūsma , no pirkšanas līdz pārdošanai, kā arī izdevumu ko auto prasa līdz ar sevis iegādi. Ja liekam paneļus lai lādētu elektro tad attiecīgi daļu no izdevumiem to iegādēj un uzstādīšanai arī ir jāpieskaita pie auto uzturēšanas izdevumiem. Un pērkot jaunu elektroauto tam vērtības kritums neeksistē? Turklāt ar to vērtības kritumu ir tā ka palielam tas ir mīts – daudz redzi pārdošanā gadu vecu auto ar cenu 70% no jaunā cenas? Sergejs ir algots darbinieks, tāpēc auto reģistrē uz sava vārda, tā kā stāsts… Read more »
Ar Q7 esi trāpījis manā pieredzē. Bija man tāds Q7 ar V8 motoru. Nopirku 8 gadīgu. Super auto, braucu 3 gadus, pilnīgi nekas nenotika, tik cik mainīju eļļas ar filtriem un 1x bremžu klučus. Vienreiz bija kļūda ar elektrisko piekabes āķi. Diezgan pārpilns un vācietis par tādu salonā savulaik bija 109 500 eur samaksājis. Es nopirku pa 21 000, pēc 3 gadu lietošanas pārdevu pa 23 000. Nav nekāds veiksmes stāsts, sakrita cenu pieaugums ar inflāciju utt, izmantoju mirkli. Galvenais tas, ka es nezaudēju 80+ tūkstošus, ar auto braucu un priecājos. Pirku pārbaudot vācijā uz vietas, ne uz dullo. Jā,… Read more »
Veiksmīgi un cik saprotu te nebija runa par to lai parādītu ar Q7 ka esi spicais džeks – vienkārši varēji gan nopirkt gan uzturēt komfortablu braucamo. Bet ir arī cits stāsts no dzīves. Firma pārdeva 4-5 vecu premium klases auto pie 250k km, kam viss tika darīts pēc reglamenta un bik vairāk, auto bija kārtībā un neilgi pirms pārdošanas tika veikta apkope pie dīlera. Pēc divām nedēļām noklājās kārba un dzinējs. Tā kā ar lietotu jebkurā gadijumā ir savā ziņā loterija. Stāsts šinī gadijumā ir par to ka pērkot lietotu auto, it īpaši premium klases ir jātur spilvenā attiecīgu naudas… Read more »
Saules paneļu uzstādīšanas izmaksas gan es pierēķinātu EV iegādes cenai tikai tad, ja 100% no to saražotās enerģijas tiktu ielādēti mašīnā, pretējā gadījumā jārēķina proporcija pret EV ielādēto no kopējā – un proporcija no paneļiem, kas jau par kādiem 70% atpelnījuši sevi vai no sākotnējās cenas? Protams, ka saules paneļi nebija bez maksas, taču 3/4 no to saražotajām kWh tiek izmantotas citiem mērķiem. EV izmaksās jāierēķina arī uzlādes wallbox, lai arī tas ikdienā nav nepieciešams un bez tā mierīgi var iztikt. Ja dienā nenobrauc vairāk kā 150km, tad pa nakti parastais “ķieģelītis” mierīgi salādē. Es neizskatīju jaunus EV savos aprēķinos,… Read more »
Relatīvi. Pa kuru logu skaties? Rīgā jaunu auto netrūkst. Tālu prom no pilsētām jā tur diezi vai kāds baigi aizraujas ar jaunu auto pirkšanu.
Ar to vērtību ir tā… Ja tu ņem oplīzi, tad tu jau vienojies pa cik tas tiks atpirkts un vērtības kritums tevi nesatrauc. Atdod un ņem nākošo. Ja ņem uzreiz, tad jā vērtības kritums varētu kaut ko ietekmēt. Bet, ja ņem, lai brauktu 10 gadus, tad atkal tam vairs nav nozīmes cik tad vērtību ir zaudējis izripojot no salona.
Oplīzings vispār, manā ieskatā, ir tikai tiem, kas to var norakstīt kaut kāda nodokļu optimizācijas SIA izdevumos. Tas nav domāts privātpersonām, vismaz ne tām kas prot rēķināt.
Cena ir viens, bet domāju, ka vēl ārkārtīgi svarīgi ir tevis minētā pieejamība tikai uzlādes nevis cenas aspektā. Iekšdedzes auto cilvēkiem nepatīk versija pusstundu viršos dzert kafiju. Ok, šo ieradumu varētu izstrādāt vai mainīt, bet tik un tā, es, kā dzīvoklī dzīvojošs cilvēks, uzskatu, ka elektroauto būs variants tikai tad, kad man pie mājas trotuāra apmales būs kontakts. Es nesaku, ka elektroauto ir mē*ls, jo mājā dzīvojot to var lādēt ar sauli un/vai vēju, bet Latvijā pārāk liela tautas daļa dzīvo dzīvokļos.
Paturpinot dzīvokļu tēmu – Latvijā cilvēki kaudamies rezervē dzīvokļus mājās, kurās nav lādētāju stāvvietā (un parasti visiem to vietu pat nepietiek), savukārt attīstītajam nav stimula baigi ieguldīties jo tas sadārdzina izmaksas un tad būs ilgāk jātirgo dzīvokļi. Savukārt ierīkot vēlāk jau ir grūtāk – jo vienam nav elektroauto, otram auto nav vispār un trešais domā, kā nomaksāt dzīvokļa kredītu bankai, nevis par EV.
Dzīvoju arī dzīvoklī, bet jaunajā projektā un ir sava stāvvieta – virszemes. Teorētiski var uzlikt uzlādes vietu, bet problēma ir izmaksas, lai to uzstādītu. Vajag projektu, kādu kas izraks un savilks komunikācijas, pašu uzlādes kasti. Un nav nekāda garantija, ka tas vispār būs izdarāms. Esmu apcilājis domu dzīvot ar publiskajām uzlādēm, be nu tā nav aršana. Dārgi un neērti. Un tā kā ierīkošanas izmaksas stāvvietā visticamāk arī būs lielas, tad kopā ar dārgo auto iegādes cenu, tas veido aboslūti nepievilcīgu pasākumu grozies kā gribi.
Nu lūk, tieši tas, par ko es minēju. Pat nebraucu skatīties mājas bez lādētājiem stāvvietā, lai gan EV man nav – bet ko es darīšu, ja man tas būs pēc 3 gadiem? Māja bez lādētāja 2023.g. man liekas tas pats, kas bez ūdensvada – var izlīdzēties ar ūdeni traukos un mucās, bet tas nav tā vērts, lai izjustu šādas neērtības.
Redz, tu vari atļauties meklēt māju ar lādētāju lejā un nopogāt 700€+ par dzīvokli mēnesī. Citiem tas vnk nav sasniedzami, jo tad viņiem ne tikai auto bet pat fiziskai eksistencei pāri nepaliks.
Tu smiesies, taču es izlēmu ka dzīvot vecajā paneļniecē pagaidām ir mazāk traumējoši, nekā jaunā paneļniecē ar ļoti brangu ikmēneša maksu, komplektā saņemot arī citus kreņķus (piem. tikai 2 gadu garantiju mājai (kā telefonam), kurai jau ir zināmas problēmas – pilnīgs absurds, kas iespējams tikai tad ja pircēji nesaprot par ko viņi maksā).
Viens no attīstītājiem ieminējās, ka autostāvietai elektro uzlāde maksā +1000 eur (neskaitot maksu par stāvvietu). Aizmirsu uzjautāt vai tas ir tikai par iespēju pieslēgt lādēšanas staciju vai kopā ar visu wallbox.
Šis runā saprātu. Ja man būtu katru dienu pilsētā jāmeklē kāda rozete kafejnīcā, kur palādēt savu viedtālruni, protams, pa to laiku sēžot tam blakus un dzerot padārgu kafiju jo mājās rozete nebūtu pieejama, es arī neteiktu, ka tālruņi ir mēsls, bet norādītu, ka konkrēti man neder tālrunis, kas jālādē katru dienu.
Nu bet mēs ar par to pašu runājam.
Fuuu…labi, ka nav Nissan Leaf! Kā ar ikdienas uzlādi? Dzīvo mājā, dzīvoklī? Jo tas arī tomēr arī ietekmē ikdienas ērtības.
Es dzīvoju dzīvoklī un sākumā nāksies iztikt ar publiskā uzlādes tīkla iespējām. Par to būs atsevišķs raksts.
Te pat LV var nopirkt bez piegāžu izmaksām un nezināmu vēsturi no ārzemēm. Var pie dīlera pārbaudīt.
https://www.ss.lv/msg/lv/transport/cars/hyundai/ioniq/boopce.html
Šo konkrēto mašīnu es redzēju, taču pirms nedēļas vai divām tā maksāja dārgāk un nebija konkurētspējīga pret Mobile.de piedāvājumu. Plus, tai nevarētu dabūt valsts atbalstu (par kuru es gribu rakstu uzrakstīt) un tad man atkristu arī auto vešana no ārzemēm (par ko es gribu rakstu uzrakstīt). Citiem vārdiem sakot, ja es pirktu auto vienkārši sev un nevis jums, tad pie tagadējās cenas konkrēto auto izpētītu un varbūt pat nopirktu.
Tā jau sapratu, ka doma ir uzcept rakstu sēriju un ar to nopelnīt papildus 😁
Nu bet jā, interesanti palasīt un saprast kas un kā darbojas.
Izvēles loģika saprotama, pats būtu pie tādiem nosacijumiem pie tā paša Ionique vai BMW nonācis, man gan svarīgs aspekts ir arī komforts, it īpaši akustiskais (tāpēc Dacia toč garām, tur nekāda papildus skaņas izolācija nelīdzēs). Būs interesanti raksti, balstīti uz reālo pieredzi, tas priecē.
Personīgi man patīk ka būs arī darbība ar līzingu atspoguļota, tas ir tieši tas kā trūkumu esmu pieminējis pie vairākiem elektroauto apskatiem. Jo viss ir labi ar auto, ripo, labs nobraukums bet kā ir ar nopirkšanu pie vidējā LV ienākuma 1200-1500 netto palika aiz borta.
Manam hibrīda Ioniq ir normāla skaņas izolācija. Es nedzirdu nekādas baigās problēmas šajā ziņā, tāpēc domāju, ka arī elektriskajam Ioniq ar to nebūs nekas sačakarēts. Reizē es arī labi apzinos, ka visas šīs ir ne luksusa klases mašīnas, attiecīgi nekādu WOW skaņas izolāciju (kā, piemēram, to var piepirkt dārgā gala Audi e-tron) nesagaidu.
Par bankām man arī šķiet, ka tas ir svarīgs punkts un es speciāli gribu šo daļu uz savas ādas iztestēt, lai varu pastāstīt lasītājiem manu pieredzi. Kad līgums būs noslēgts, būs raksts.
Kādreiz bija Sonata 2006g pirkta jauna, nobraucu 7 gadus un biju apmierināts, tai skaitā ar ļoti klusu salonu, tā kā šis ražotājs ir tīri OK, manā skatijumā. Pēdējā laikā uz skaņas izolācijas vidējās klases auto sāk stipri taupīt visādu apsvērumu dēļ. Bet nu pa lielam lieta risināma 1000-1500 eur robežās, abām savām Octavia esmu to veicis – paliek stipri klusāk, bāzes audioiekārtas skaņa paceļās par pāris līmeņiem, durvju aizveršanas skaņa paceļās premium līmenī u.t.t.
Kāpēc no Hyndai uz Škoda pārgāju? Elektriski apsildams vējstikls galvenais iemesls.
Pie kura kantora Tu darīji to skaņas izolācijas uzlabojumu un ko tieši viņi dara? Sabāž kaut kādu materiālu zem paneļiem?
Es Autoekspertā Gunāra Astras ielā dariju, vēl ir pie Mola Incar’kas to dara kopā ar laba audio uzstādīšanu. Pa lielam jā, sabāž materiālu, tik ne jebkādu bet atbilstošu. Vibroslāpējošu pa grīdu, durvīm, bagāžnieku, tad durvīs vēl līdzīgu porolonam kas skaņu slāpē. Un tas kas ir domāts celtniecībai auto īsti neder, ilgtermiņa skatoties.Teorētiski var arī pats to visu sapirkt uz izdarīt, bet neesmu pārliecināts ka man izdotos visu salonu bez ļielas “mātes” palīdzības izjaukt un pēc tam salikt. Papildus minētajam vēl arkas zem lokeriem ar Sikaflex mastiku apstrādāju – tas ir 2in1 gan kā vibroslāpējoša gan pretkorozijas. Cik izmaksā un ko… Read more »
Paldies! Jā, tēma ir aktuāla daudziem. Es padomāšu vai un kā te labāk rīkoties.
– Jo viss ir labi ar auto, ripo, labs nobraukums bet kā ir ar nopirkšanu pie vidējā LV ienākuma 1200-1500 netto palika aiz borta. Šo spītīgi negrib ņemt vērā “vienlīdzīgākie” Kursora lasītāji (Bats, Elektriķis utt.). Arī ar 1500 uz rokas, kas Latvijā jau skaitās ļoti labi (vairums iedzīvotāju uz rokas saņem zem 1000), elektriskais auto un vispār jauns auto šobrīd ir nesasniedzams sapnis. Jo bankai ir vienalga cik tur auto ir ekonomiskāks un par uzpildi/uzlādi mazāk jāmaksā. Neviena banka nedos auto līzingu uz 8-10 gadiem. Un arī ja dotu, procenti būs baisi. Par īsāku termiņu pat nav ko runāt. Paši… Read more »
Jā, “vienlīdzīgais” Elekriķis nekad nav ņēmis nekādus kredītus, dzīvojis tikai no savas naudas. Tādēļ labi saprot Krotowu, kuram jēdzīgāk ir nopirkt lietotu ICE, lai nebūtu jābaro bankas un apdrošinātji. Tā ir sava veida brīvība. Pats Elektriķis ir to savā laikā izbaudījis:)
Mēs te runājām par massmarketa auto un attiecīgi par vidusmēra iedzīvotāju, viņa vidējo ienākumu ar izrietošo pirktspēju un kreditēšanās iespējām. Un ja kredītprocenti ir zemāki (tuvu 0) nekā kaut vai dividenžu ienesīgums tad kāpēc lai nenoformētu 20-30k kredītā? Tā arī dariju, sāka augt % – pārdevu akcijas un nomaksāju. Tik lieta tāda ka pērkot auto pa 20k 2014 gadā SEB, kur ir bijis 1.5 bez problēmām nomaksāts auto, un Swed, kur esmu klients 20 gadus, nedeva pat ar 40% pirmo iemaksu – pie DnB bez problēmām. Savukārt 2020g pie pieminētās LV vidējās algas un formējot ar minimālo 15% iemaksu arī… Read more »
Bet Elektriķim patīk sevi uzskatīt par gudrāku kā citus, jo viņš māk daudzas lietas darīt ”par velti”. Un vēl arī izsmiet tos citus, lai tie turpina dzīvot tumsonībā un Elektriķis ilgāk varētu baudīt bezmaksas augļus. Lai gan tiešākā tekstā tas saucās likumīgi parazitēt.
Laikam jau prātīgi būtu nereaģēt uz Taviem personīgajiem apvainojumiem…
Vai vari pieminēt kādu izsmieklu no manas puses?
Vai kredītu neizmantošana ir kāda veida “darīšana par velti”?
Vai tie, kuri nopirkuši EV par dārgu naudu un izmanto bezmaksas stāvvietas, “bauda bezmaksas augļus”?
Jā, ne visi var atļauties EV. Taču tas aprēķins ir nedaudz sarežģītāks par iegādes cenu sadalītu uz mēnešiem. Pie noteikta daudzuma kilometru gadā, degvielas izmaksas, apkopju izmaksas un remonti (it īpaši ja garantija beigusies un dīzelīša turbīna sāk svilpot, kvēpu daļiņu filtrs sāk beigties utml.) sanāk pārāk dārgi. Tad to grafiku var pastiept uz priekšu un paskatīties kas notiek teiksim 5 gadu garumā ja salīdzina turpināsānu sadzīvot ar iekšdedzes mašīnas izmaksām vai pārsēšanos uz EV. Mani secinājumi visu šo sarēķinot bija, ka nevaru atļauties turpināt braukt ar iekšedzes mašīnu – neesmu pietiekami bagāts.
Ja sāk braukt no 0 tad varbūt. Citādi – vislabākais auto šobrīd ir tas, kurš tev stāv pie loga.
Tas gan, vismaz zini ko esi ar to darijis un ko vari no tā sagaidīt. Tāpēc jau pēc pirmā lietota esmu nonācis pie jaunu auto pirkšanas, man nepatīk jāties ar to ko kāds pirms manis ir sajājis, bet braukt ar ziemassvētku eglīti mērinstrumentū panelī nemāku 😃
Ja jauns tad 5 gadu garumā nekas īpaši nenotiek, ja pats baigi nejāi un galu galā ir garantija. Ja lietots tad tavs aprēķins strādā pie nosacijuma ka īpašnieks uztur auto kārtībā tuvu ideālai, par ko maz kurš iespringst, kā likums (DPF un adblue 5+ gadi vecam čiņīs tikai mazohists). Bet fizika saka ka lai pārvietotu ķermeni ar massu M attālumā S ir jāpatērē enerģijas daudzums E. Puslīdz līdzīgs princips strādā arī ar auto, neatkarībā no enerģijas avota, jautājums vairāk cik efektīvī to enerģiju izmanto (pēc manām domām). Rēķinot no iegādes līdz pārdošanai 5-8 gadu garumā izmaksas uz 1km pie līdzīgiem… Read more »
– man piemēram štukot braucienu lai var uzlādēties un zīlēt vai varēs to izdarīt ir lieks nevajadzīgs stress, citam sports un ir ok Tā viņš ir. Taču ej to iestāsti “vienlīdzīgākajiem” agrajiem adopteriem :) Tas pats stāsts kā par iespēju iegādāties _lietojamu_ EV kā vienīgo ģimenes auto. Protams, nav nekas pretī, piemēram braucot no Rīgas uz Gaiziņu vai līdzīgu tālu un populāru vietu, galapunktā iespraust auto lādēties un doties baudīt skatus vai pusdienās. Problēma parādās uzreiz kā uzlādes iespējas neesamība galapunktā. Apstāšanās pa ceļam būs jau augstāk pieminētā nīkšana nekurienes vidū pie nevienam nevajadzīgās kafijas. Tā paša Gaiziņa gadījumā –… Read more »
Apgaismes stabos nav brīvu 50kW. Labākajā gadijumā tur būtu kādi 11, kas protams nav slikti, ja pie tā staba var atstāt pa nakti vai uz kādu stundu-divām, bet Gaiziņa gadījumā nepalīdz. Es piekrītu, ka sēdēt kaut kādā Ērgļu nomalē un gaidīt rindā uz vienīgo lādētāju nav ideāls scenārijs skaistai sestdienai. Ziemā lādēties publiskajās uzlādēs gribētāju skaits strauji pieaug. Kamēr jaunas uzlādes stacijas turpinās novietot kaut kādos nomaļos kaktos un tajās būs iespēja lādēties tikai vienam auto vienlaicīgi, šis turpinās būt neērti mašīnām, kas netiek uz gaiziņu un atpakaļ. Uzlādes gan parādās arvien vairāk un ir par laimi iespēja izvēlēties kurā… Read more »
Izvēle par 15K protams pareiza, bet pārāk acīmredzama. :) Nekāds intersantais saturs no Ioniq nesanāks – brauc, ekonomisks, bača labi turās, normāli lādējas, 1000km izbrauc diezgan pārliecinoši. Ioniq temats ir malts tik ļoti, ka tur pārsteigumu vai svaigu atziņu nebūs. Ja godīgi, to pašuzlikto 15K limitu līdz galam nesarotu – tā ir visneizdevīgākā cenas kategorija šobrīd ar straujāko vērtības kritumu. Trešreizējais tirgus mašīnām ar 27kWh strauji sarūk, tātad pēc gada-diviem būs ilgi jāmeklē pircējs. Šobrīd par 20K jau var dabūt e-C4, kas ir gandrīz tik pat efektīvs kā Ioniq, bet jau ar 50kWh aķi un ziemā gandrīz 300 nobrauc. Pēc… Read more »
Tur gadījumā nav jālieto auto 5 gadus, ja paņem valsts atbalstu? Tad jau īsti nav pat iespējas sapņot par auto pārdošanu pēc diviem gadiem.
1) jāsasniedz 52 000 km nobraukums; 2) jānodrošina transportlīdzekļa pastāvīga reģistrācija Latvijas Republikas teritorijā, fiziskā persona ir iegādātā transportlīdzekļa turētājs, aizliegts ir pārdot, mainīt, ieguldīt kapitālsabiedrībā un nodot bez atlīdzības; 3) netiek izmantots saimnieciskās darbības veikšanai – ar šo jābūt uzmanīgam, ja gribās aplīmēt ar kursors.lv uzlīmēm un reklamēt savu saturu; 4) jānodrošina transportlīdzekļa ekspluatācija atbilstoši normatīvajiem aktiem atbilstoši normatīvajiem aktiem par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa; 5) CASCO transportlīdzekļa apdrošināšana pret bojāejas riskiem. Var pārdot arī ātrāk par 5 gadiem, ja noripo 52K km pirms pārdod, savādāk EKII atbalts jāatmaksā un Rīgā, dzīvoklī dzīvojošam Kristapam… Read more »
Nu kā tad nesanāks? Ar savu tagadējo auto es gadā nobraucu stabili 20k kilometrus un neplānoju kaut kā baigi sevi ierobežot arī ar elektroauto. Es šo auto pērku braukšanai nevis kaut kādai pārdošanai vai vēl sazin kādām darbībām. Un mani reāli šobrīd neinteresē, kad, kam un pa cik es to auto kādreiz pārdošu. Kad tas laiks pienāks, tad arī domās. Kas attiecas uz auto izvēli, tur esmu 100% pārliecināts par to, ka šim eksperimentam 15k eiro ir visoptimālākais līmenis un tajā šis konkrētais auto ir vislabākā izvēle. Cenā uz augšu vienmēr var pakāpties, bet tas lai paliek citam eksperimentam kādreiz… Read more »
Par kuru būs atsevišķi raksts …
Lieliska izvēle Kristap !!
Ļoti labs variants. Jau vairāk kā gads ar IONIQ
Nobraukti 30000 km
Var nobraukt ziemā 160 km,
vasarā 230 km
Paldies! Tie 160km ziemā neizskatās daudzsološi, bet nu.. kas ir, tas ir :)
Nu jā – tas izskatās drosmīgi, ko Tu dari. Kad pirku Zoju ar 40kWh akumulatoru (tā toreiz bija “revolūcija”, ja neņem vērā Tesla S), bija uzlādes iespējas gan mājās, gan darbā. Attālums 80km. Ziemā neriskēju braukt turp un atpakaļ – uzlādēju katrā galā, bet zinu ka ir drosmīgi cilvēki, kuri piebrauc pie uzlādes ar 1% :)
Lai arī man pašam vēl nav piederējis neviens elektroauto, esmu gana daudz ar tādiem atbraukājies mūsu 1000km testos un man vairs nav panisku baiļu kaut kur palikt uz ceļa. Es labi zinu, ka uzlādes stacijas ir teju uz katra stūra un parasti tās darbojas. Tāpat zinu, kad vajadzētu domāt par uzlādi un to, ka auto var braukt arī tad, ja akumulatora uzlāde ir 1% vai pat 0%. Chill!
Ja līdz uzlādes vietai ir gabals un atliek 10-20% baterijā vajag bez steigas braukt aiz smagā, dos vērā ņemamu enerģijas ietaupijumu. To Myth Busteri bija pārbaudijuši
EV tak var kooperēties un braukt vilcieniņā cieši viens aiz otra, mainoties kā velosportā.
Paskaties Byorna video un esi uzmanīgs – šis Ioniq diezgan precīzi apstājas pie 0%.
Kuru no visiem viņa video? :)
Diemžēl ziemā tā būs, ja nu vienīgi nebrauksi ar cimdiem un cepuri ;)
Tie 160 km man bija tāds eksperments aizbraukt uz laukiem bez uzlādes pa ceļam(80 km vienā virzienā) ar mammu un bērnu !!
Bija mīnusos, braucu ap 100 km stundā protams ar siltu salonu.
Baigi jau gribējās IONIQ ar 38kw bateriju lai ziemā stabili būtu 200km bet tie bija vēl kādi + 5k
Un vispār nenožēloju nevienu centu par iegādāto auto !!!
P.s Tas bija krietni dārgāks par15k :)
Nu, ar 1,1 Golf dīzeli ar 3 litriem degvielas var nobraukt 100 km gan pie -10, gan pie +20.
Un tos 3 litrus var ieliet minūtes laikā.
Tieši tā, esmu pārliecināts, ka tas 1.1 Golf dīzelis jums ir piemērotākais variants un elektroauto lai paliek tiem, kas negrib pat pat tos 3 litrus liet.
Ar velosipēdu 100 km vispār pa brīvu var nobraukt un pat vispār aizmirst kas ir benzīntanks