Ar mūsu lielā kopīgā lietotā elektroauto eksperimenta auto esmu nobraucis jau pirmos pāris tūkstošus kilometru un man sāk nostabilizēties konkrēts viedoklis par šo auto. Ar ikdienas iespaidiem esmu pietiekami aktīvi dalījies savā Twitter kontā un galvenos aspektus esmu aprakstījis arī šeit blogā. Ir plānoti vēl vairāki lielie raksti par riepu izvēli, apdrošināšanu un mājas lādētāja ierīkošanu, bet šoreiz vēlos izveidot mazliet pozitīvāku rakstu. Kas ir tās labās lietas, kas man šajā auto rada prieku?
Precīzā braukšana
Tā kā ar šo auto es braucu ikdienā un tas ir mans vienīgais auto, tad visvairāk gribas runāt tieši par braukšanas pieredzi. Visjūtamākā atšķirība no “parastajiem” auto ir elektroauto precizitāte. Proti, nav nekādas liekas rūkšanas, nav jāgaida, kamēr uzgriezīsies turbīna – nospiedi akseleratora pedāli un auto momentā paātrinās. Un otrā virzienā – atlaidi akseleratora pedāli un auto sabremzējas. Tas ļauj auto viegli vadīt principā tikai ar viena pedāļa palīdzību. Rezultātā, kad piešaujies, auto vadīšana ir super precīza un sagādā prieku. Es pat teiktu, ka tas ir salīdzināms ar telefonu pasauli. “Parastie” auto ir kā podziņtelefoni, bet elektroauto ir kā aifons – pats labākais, ko telefonu pasaule šobrīd spēj mums piedāvāt!
Komforts
Tā kā Hyundai nav nekāds premium auto, tad es nevaru runāt par kaut kādu pārāko skaņas izolāciju (lai gan man arī ar šo aspektu nav problēmu) vai kosmiski sarežģītu tehnisko risinājumu, taču to visu ar uzviju pārspēj klusums. Nav tā, ka elektroauto neizdveš nekādas skaņas (šis tas burbuļo, šis tas sīc), tomēr kopumā tu ikdienā principā dzirdi tikai apkārtējos satiksmes trokšņus nevis pašas mašīnas radīto skaņu. It kā nebūtisks sīkums, tomēr ikdienā pavadot daudz laika mašīnā, ar laiku sāc patiešām novērtēt šo niansi.
Pie komforta es vēl gribu pieminēt apsildi. Internetā bieži biju lasījis viedokļus, ka elektroauto ļoti ātri uzsilda salonu, taču tā kā nevarēju sūdzēties par šo aspektu manos “parastajos” auto, lielu vērību šiem izteikumiem nepievērsu. Tagad, kad man pašam ir elektroauto, secinu, ka apsilde te tiešām darbojas ļoti ātri un labi… sākumā. Kad auto ir sākotnēji uzsildīts, tad gan sildītājs sāk streikot un ik pa laikam mašīnā ir diezgan vēsi. Bet tādu pašu lietu esmu novērojis arī citos elektroauto un domāju, ka te vienkārši tiek taupīta enerģija. Apsilde patērē ĻOTI daudz elektrības.
Sabiedriskā transporta joslas un bezmaksas stāvvietas
Šie abi aspekti bieži vien tiek piesaukti kā baigie argumenti par labu elektroauto iegādei, tomēr ikdienā katram būs sava pieredze un ne visos gadījumos no šiem labumiem būs būtiska jēga. Piemēram, man centrā pie darba ir iespēja novietot auto un bezmaksas stāvvieta pilsētā man nav kritiski svarīga. Jā, ir forši auto nolikt uz ielas bez maksas kaut kādos plezīra izbraucienos, tomēr man tas nav būtiski. Citiem atkal būs citādāk un šis bonuss var ietaupīt savus 100-150 eiro mēnesī tīri uz stāvvietām.
Kas attiecas uz braukšanu pa sabiedriskā transporta joslām, tad arī te ne viss ir tik viennozīmīgi. Pirmkārt, mums Rīgā to nav nemaz tik daudz un pat ja esam nonākuši ceļa posmā, kur ir šāda josla, tajā parasti atrodas sabiedriskais transports, kas ik pa laikam apstājas pieturās vai kaut kādi fujaki ar savām dīzeļmiskastēm. Protams, ir prieks, kad var teju visu Brīvības ielu no LMT līdz Alfai netraucēti nolidot pa šo joslu, taču ikdiena nav tik rožaina.
Plus, jāsaprot, ka agrāk vai vēlāk abi šie bonusi beigsies.
Man joprojām patīk Hyundai Ioniq kā mašīna
Tagad par pašu konkrēto mašīnu. Es iepriekš vairākus gadus un aptuveni 50k kilometrus nobraucu ar tādas pašas paaudzes Hyundai Ioniq hybrid mašīnu un secināju, ka tā ir forši ietilpīga, lai ērti pārvietotu četru cilvēku ģimeni. Tā ir efektīva un nodrošina tieši tās tehnoloģijas, kas man ir nepieciešamas – adaptīvo kruīzkontroli un Apple CarPlay/Android Auto atbalstu. Viss, neko vairāk man īsti nevajag. No mīnusiem – Hyundai Ioniq ir samērā vārga piekare un pa mūsu ceļiem ik pēc pārdesmit tūkstošiem kilometru būs jānomaina pa kādai piekares detaļai. Tie nav dārgi remonti, bet tas ir kaut kas, ko ņemt vērā. Plus, dažu gadu laikā man šim auto izbeidzās atpakaļskata kamera un beigās arī navigācijas karšu lasītājs.
Tagadējais elektriskais Hyundai Ioniq man pagadījās mazliet labāk aprīkots. Te ir ādas beņķi, kuru regulācijas atmiņas funkcija gan strādā man nesaprotami. Te ir lūka, kuras jēgu es vēl neesmu sapratis. Vienīgi lūka, kā jau tas visās mašīnās ierasts, pazemina jumtu un no rītiem galva man tagad atduras griestos. Te ir uzlabota adaptīvā kruīzkontrole, kas prot apstāties un atsākt braukt, kad priekšā esošais auto uzsāk kustību. Te ir joslu brīdināšanas sensori, kas man gan šķiet pārāk saudzīgi (proti, pīkst pārāk bieži). Te ir bezvadu telefona uzlāde, ko gan es ikdienā neizmantoju, jo telefons mašīnai pievienots ar vadu un pa to arī uzlādējas. Tuvās gaismas ir krietni labākas nekā hibrīdam, kas man bija. Pagaidām viss darbojas godam un man neprasās nekādas citas konforta vai drošības tehnoloģijas. Nu, vai precīzāk būtu teikt – es neesmu gatavs par tām maksāt savu sūri grūti pelnīto naudu. Plus, man ļoti patīk kā izskatās Hyundai Ioniq interjers un patiesībā arī auto no ārpuses. Jā, tas ir subjektīvi, bet šis ir mans auto un mans blogs un subjektīvi šoreiz ir labi!
Lai arī abi auto principā ir ļoti līdzīgi, braukšanā ir šādas tādas atšķirības. Man ir sajūta, ka elektriskais Ioniq vairāk “peld” pa ceļu. Auto vairāk kopē ceļa nelīdzenumus un mēģina novirzīties uz to pusi, kur nelīdzenumi ved. Dīvaina sajūta, jo ar hibrīda versiju tā nebija. Iespējams, kaut kas nav korekti piekarē, bet auto tehniskajā pārbaudē nekas tāds netika atklāts. Esmu jau pieradis pie tā, ka šis auto brauc citādāk.
Protams, ne viss ir skaisti un rožaini. Elektroauto ar tik mazu akumulatoru (manam auto tas ir aptuveni 30 kWh apmērā) ir ļoti, ļoti bieži jāuzlādē. Protams, var teoretizēt, ka braucam auto līdz tas ir tukšs un tad uzlādējam pilnu, tomēr ikdienā tā uzlādes lēmumu pieņemšana ir krietni niansētāka un uzlādes sanāk teju katru dienu. Situācijai būtu būtiski jāuzlabojas brīdī, kad es ieviesīšu uzlādes iespēju mājās. Tas projekts ir procesā un domāju, ka jau drīzumā varēšu pastāstīt par savu pieredzi. Zemāk bilde heiteriem – divas miskastes vienā kadrā! ;)
Izlasi arī citus šī eksperimenta sērijas rakstus
Tā kā šis eksperiments norisināsies ilgāku laiku un plānoju regulāri informēt par manu pieredzi ar šo auto, tad aicinu piesekot manam Twitter kontam @krizdabz, kā arī izlasīt pārējos šīs eksperimenta sērijas rakstus:
- Kursors.lv lietotā elektroauto eksperiments
- Kā es izvēlējos savu lietoto elektroauto
- Kā BRC man palīdzēja ārzemēs nopirkt lietotu elektroauto
- Kā man veicās ar finansējuma piesaisti lietota elektroauto iegādei
- Kāpēc man valsts piemaksāja 2250+500 eiro par lietota elektroauto iegādi?
- Kā es centos noskaidrot mana lietotā elektroauto tehnisko stāvokli
- Cik es samaksāju par mana lietotā elektroauto uzlādēm, lai nobrauktu 1000km
- 4 iemesli, kāpēc man patīk mans lietotais elektroauto
- Kā es pirku riepas savam lietotajam elektroauto
Tāpat vēlos pateikt lielu paldies šī eksperimenta atbalstītājiem. Lietoto auto tirgotājs BRC palīdzēja izvēlēties un uz Latviju atvest eksperimenta auto un apdrošinātājs If mums palīdzēja tikt pie elektroauto KASKO, bet Enefit ierīkoja elektroauto uzlādes iekārtu.
Prieks, ka kučierim un ģimenei ir prieks!
Rīgas bedru, salūzušu lūku pamatņu un iesēdumu ziņā neliels aķītis ir kā bonuss. Rīgā viss ir sasniedzams, bremzēšanas ceļš ir īsāks vs liels aķis, kas pašmasu pieaudzētu par 400 – 500 kg un gan piekarei gan ritošajai daļai ir papildus pārbaudījums.
3.punkts ar laiku tiks izslēgts, jo, pieaugot elektroauto skaitam, satiksmes “karalis” sāks kavēt dēļ EX numurētajām automašīnām.
Jā, tādas ir arī manas domas un es to rakstā pieminēju.
No sabiedriskās joslas EV tāpat nav lielas jēgas, jo luksoforu cikls starp krustojumiem ir pieskaņots sabiedriskajam transportam ieskaitot ar apstāšanos pieturvietās.
Kurā vietā tas cikls ir pielāgots sabiedriskajam transportam?
Vai tad nebūsiet vēl iecērojis, ka “zaļais” iedegas kad krustojumam piepeld sabiedriskais.
Neesmu gan. Kuros krustojumos tas tā darbojas?
Maršruta/ līnijas transporta grafiks ir zelta likums Nr.1
Uzņēmuma vadībai regulāri pienāk sūdzības, ka sab.transports neiet pēc grafika.
Ievāc informāciju, paskatās statistiku un ķeras klāt problēmu, problēmvietu risināšanai.
Piemēram, ieviesa sab.transporta joslas, bet ja arī tas nelīdz, tad ķerās klāt arī luksoforu cikliem. Tad seko pārbaude un nepieciešamības gadījumā atkārto manipulācijas.
Par neērtībām pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem viņiem ir ne silts ne auksts, jo sab.transports taču ir liels un varens.
Kad mainīsi bateriju pa 20k€, pārstās viņa patikt
Nevaru vien beigt brīnīties, cik bieži es dzirdu šādus gaudu komentārus par to, ka pavisam noteikti un drīz mašīnai būs jāmaina akumulators. Pagaidām gan absolūti nekas neliecina, ka šāds remonts varētu būt aktuāls.
Tā ir arī savā ziņā loterija, atkarīga no katra indivīda veiksmes koeficenta, cik labi viņam līp klāt lietas tipa “sīki sūdi”. Man, personīgi, ar varbūtību 90% tā bača nojuktu ātri vien 😁
Nav vēl īsti pietiekamas statistikas, kaut gan nav pagaidām tendences ka 8 gadi un 1 diena (garantijas laiks) paiet un bača uziet gaisā
Jā, dīvaini ka par, piemēram, zobsiksnas pārplīšanu cilvēki īpaši neuztraucas…
Tā arī nav, jo šādas runas ir dzirdētas. Īpaši labi pabrauktu auto gadījumā.
Mašīnu pat nenopirka par tādu summu. Ne jau mainīs bateriju pa tevis minēto summu, bet nopirks jaunu mašīnu. Doma ir saprotama, bet nesaistīti ar konkrēto rakstu sēriju.
Viss protams ir subjektīvi, bet nu šo salonu saukt par skaistu… nu tad ir ļoti jābūt maz prasīgam pret reālu estētiku. Izvalbītas, neproporcionālas, nejēgā izlocītas līnijas un formas. Ok, mēs katrs pierodam pie auto ar kuru pārvietojamies ikdienā un mēģinam tajā saskatīt skaisto, bet šeit ir vēlamā pataisīšna par esošo.
Auto eksterjers nu vēl uz kaut ko pavelk, lai gan arī estētikas skalā kaut kur pa apakšgalu.
Tieši tā, tas ir subjektīvi. Man patīk!
Daļēji pateicoties tavai influencēšanai iksā, ekii atbalstam un elektrouzlādes izbūvei tikpat kā pie mājas (Struktoru/Āraišu krusta) arī esmu elektrizējies ar mazlietotu ~30kwh
Pagaidām auto ir tikai viens mīnuss un tas pats uz baterijas.
Paldies un turpini stāstīt, ļoti interesē arī pieredze dodoties ārpus robežām (vismaz Baltijas līmenī), kādas aplikācijas nepieciešamas, cik maksā uzlādes, vai kādas priekšrocības piedaloties satiksmē.
Lieliski, apsveicu! Kādu tieši auto izvēlējies un kāpēc tieši to?
Jā, es gribu ar šo auto arī izbraukt ārpus Latvijas, jo pagaidām man uzlādes svešās zemēs šķiet ļoti nestabils un čakarīgs process. Tieši tāpēc jāpamēģina! :)
Galvenais kritērijs bija salīdzinoši neliels nobraukums un reindžs ar vienu uzlādi. Auto mērķis ir aizstāt sievas Bolt/Carguru/Citybee ikmēneša izmaksas un ietaupīt laiku klejojot no rīta pa teiku un medījot nomas auto. Izvēlējāmies i3, ar 52k km nobraukumu, reindžs pie esošās āra temp. ap 200 (ja ieslēgta apkure), vasarā solās ap 270-280km. Tev noteikti būtu par mazu, bet ar vienu, neliela izmēra bērnu ir ļoti ok. Tas kas nedaudz mulsina, ekii prasība pēc 52`000km piecu gadu laikā, šķiet nedaudz nesamērīga ņemot vērā, ka pagaidām elektroauto tomēr ir pilsētas auto (gaisa kvalitātes uzlabošana pilsētvidē.. bla bla), un, lai to sasniegtu tomēr būs… Read more »
Vai jāparēķina, varbūt labāk nebraukt braukšanas pēc lai salasītu 52k, bet izmantot tik cik vajag dabīgā veidā un tad ietaupītais nobraukums ar uzviju kompensēs to atbalstu. Turklāt rokas būs bŗivas – gribi brauc, gribi pārdod ja apnīk.
P.S. Es saules paneļiem atbalstu neņēmu, uzskatiju ka brīvas rokas ir vērtas to nelaimīgo ~3k eur. Izdomās nākamgad nodokli uzlikt 300eur par uzstādīto kW – noplēsīšu nafig vai vienkārši pa taisno pie boilera pieslēgšu😁
Piekrītu, tomēr izlēmām, ka bendzīnauto turēsim maksimāli pie mājas, savukārt elektroauto izmantosim maksimāli daudz.
Noteikti vasarā būs diezgan skaidrs, vai vērts iet uz rezultātu, vai tomēr jāsākt atlikt tie 40e/mēnesī atbalsta atgriešanai :)
Prasība normāla, jo atbalsta mērķis ir aizvietot ICE redītos izmešus. Ja auto stāv pie sētas, tad vienalga kāds auto. Es 20k km gadā mierīgi pat ar Czero nobraucu.
Hej kaimiņš :) Neēsmu elektrificēts, bet skats uz to elektrouzlādes “staciju” ir visai savdabīgs – miskastes no vienas puses, benzīnšķūņiem sabraukts purvs/peļķu ezeri/zāle no citas puses (tostarp arī ar manu šķūni), un teslas/iksi pa vidū :D
:D 100% taisnība, prieks, ka bezpajumtnieku noliktava pie sētas nokopta :)
Jo garšo sojas dzērieni
Tas no kā daudzi baidās, varu nomierināt, elektroauto baterijas nu galīgi nav tā detaļa kas pieviļ, ja arī tā notiek, tad netiek mainīta visa baterija, bet bojātā sekcija, darba sarežģītības ziņā, to ir vieglāk izdarīt nekā samainīt parastam auto ātrumkārbu. Jāatzīst, ka konkrētajiem ioniq ir viena slimība, mēdz nobeigties salona sildelements un tad gan ir jāizārda viss salons. Kopumā ņemot hyundai ir labas, varbūt padārgas, mašīnas, nu katrā ziņā viņiem nav tik daudz fabrikas brāķu kā, piemēram, mazda ražojumiem. Pats strādāju hyundai un mazda pārstāvniecībā, tāpēc ir ar ko salīdzināt.
Visādi var būt, atkarīgs kurš, kur un kā tās baterijas lika kopā. Tā pat kā ar jebkuru citu auto komponenti. Gadās arī šādi: https://finance.yahoo.com/news/nikola-electric-truck-recall-price-152417596.html Biju parunājies ar mūsu uzņēmuma elektriķi kurš māk tikt galā ar mūsu 101 iekārtas elektriku un elektroniku. Viņam tāpat kā man bija liela skepse par to ka nomainot vecai baterijai 1 sekciju pret jaunu tā sekcija būs spējiga ilgi dzīvot, drīzāk tās vecās viņu nokaus. Personīgas pieredzes ar šim baterijām protams ne man ne viņam nav, tāpēc par 100% patiesību nepieņemu, bet loģika saka ka tā jābūt un tā arī ir ar mehāniskām sistēmām (nomainam piekarē… Read more »
Nav runa par dabīgu kapacitātes kritumu, bet par vienu elementu, kas iedzimta defekta dēļ kapacitāti zaudē daudz straujāk, būtiski pieaugot elementa iekšējai pretestībai. Visu cieņu jūsu uzņēmuma elektriķim, bet viņš runā par ko citu. Mūsdienu EV akumulatori dabīgā nobraukuma rezultātā zaudē vidēji <1% ik pa 10K km. Kad visi elementi pēc kādiem 500-800 tūkstošiem noripotu kilometru būs zem 60% kapacitātes, pat tad tam auto joprojām var atrast pielietojumu kāds, kam ikdienas maršruts ir <80km turp atpakaļ, ja mājās ir rozete, kurai piespraust pa nakti. EV akumulatroru nolietojums ir ļoti pakāpenisks un ja ievēro saprātīgu uzlādes režīmu (ikdienā 20-80%), tas kalpo… Read more »
Viens no iemesliem kamdēļ tiek strādāts pie SSB tipa baterijām ir dendrītu problēma pašreizējās baterijās. Tā kā ar vecas auto baterijas izmantošanu mājās es būtu ļoti piesardzīgs. Certainly! Let’s delve into the fascinating world of dendrites in batteries. Dendrites are like tiny, spiky branches that grow inside batteries, particularly in lithium-ion batteries. These pesky structures are made of lithium and can cause a host of problems: Reduced Battery Performance: Dendrites take up precious space within the battery, leading to a significant reduction in performance. Imagine a crowded highway during rush hour – it slows everything down! Short Circuits: When dendrites… Read more »
“Auto vairāk kopē ceļa nelīdzenumus un mēģina novirzīties uz to pusi, kur nelīdzenumi ved.” – šis parasti tiek novērots mašīnām ar cietajiem riepu bortiem, vai augstas veiktspējas riepām. (ZR, vai ātruma koeficients W un Y). Jo zemāks ātruma indekss, jo komfotablāks un balonīgāks brauciens un riepas mazāk seko risēm! :D
Hmm, man tagad ir XL riepas ar paaugstinātu izturību un es pieņemu, ka tur borti arī ir cietāki nekā parastai riepai. Varbūt šis ir pie vainas. Paldies par ideju!
Man šķiet ir īpaši jāmeklē riepas būvmateriālu veikalos, lai dabūtu bez tā XL. Tā ir kaut kāda sērga vispār :/
Par cik elektro auto ir smags dēļ akumulātoriem,(paskaties pašmasu teh. pasē) tad likt kādas citas riepas, kas nav paredzētas elektroauto, nozīmē mainīt tās divrez biežāk. Plus ar diluma produktiem piesārņot vidi, par ko parasti nepiemin, runājot par elektroauto zaļumu.
Konkrēti Hyundai Ioniq svara starpība nav tik liela. Šī auto hibrīda versijas pašmasa ir 1370 kg, bet šī auto elektriskās versijas pašmasa ir 1420 kg. Tātad, starpība ir tikai 50 kg.
Precīzā braukšana
Esu pārliecināts, ka jebkurš DE auto brauc precīzāk par tavējo
Komforts
Mūsdienu auto uzsilst ātri.
Baterijas gan mēdz pārcepties
Sabiebriskās joslas
No tām pagIdām 0 jēgas, jo tās parsvarā ir aizņemtas ar DPD, Omniva, Auglu Servisa vai tamlīdzīgiem busiņiem
Hynday Ioniq – tav patīk, bet ir arī citi viedokļi
Šajos punktos piekrītu Kristapam un galīgi nepiekrītu Tev.
Pat ZOE reaģē uz pedāli labāk kā BMW 7. sērija (kad ieskrienās, tad BMW protams panāk ZOE)
Pamēģini uzsildīt dīzeli ziemā bez priekšapsildes – tas uzsilst kad esi jau galamērķi (pilsētas gadījumā) Neesmu redzējis pārcepušos bateriju. Drīzāk tās pietiekami neuzsilst.
Pabrauc pa Maskavas ielu sastrēgumu laikā – ja tur pa priekšu nebrauc nelegālie ICE (tos drīz izķers), tad iet tīri labi
mans fords uzsilst jau pēc 10km braukšanas. tāka, ka tas neattiecas uz FORD, kas ir auto.
Man tas nozīmē salšanu pie stūres visu ceļu no mājas līdz darbam :P Ar ieteikumiem mainīt transporta līdzekli ejiet… tālu.
A kurš tev iesaka mainīt?
Velosektas.
Subaru dīzelis bija briesmas – ziemā, VW siltu sāk pūst jau pēc pāris minūšu brauciena.
Eļļa 56 grādi pēc 10 minūšu brauciena pa šoseju, termometrs pie 90 5-6 min, pirms tam gan vēl arī 2-3 min stikla atkausēšana, tas 1.6TDI 2014g gadijumā.
P.S. Ja grib lai krietni ātrāk uzsilst tad salona apkuri izslēdzam kamēr ledu no stikliem kasam, reāli palīdz.
:D Gaidu cepumus tuvākajā pakomātā. Vienā bildē ir piemirsies aizklāt numura zīmi.
Jā. Pamainot acīm skata leņķi, var pa-urķēt a.m nr.
Ir arī kāds racionāls arguments aizklāt numura zīmi? Visām mašīnām uz ielas redzami numuri. Tas ko no tā var izgūt ir automašīnas tehniskie un CSDD TA dati. Ja vien neesi “Rumbulas” tipa tirgonis, kas tur tāds slēpjams?
Privātums.
Skaidrs, tīri datu higiēna. Domāju ka varbūt slēpjas vēl kāda info, ko var tādā veidā noskaidrot. Saprotu izvēli šo info arī nerādīt. Tādā gadījumā mazāk gan saprotu tos, kas dēļ kādas neaizkrāsotas bildes ļoti satraucas vai cer uz “cepumiem” par šādu norādi :D
Šajā gadījumā, pēc plašo un visaptverošo rakstu sērijām, var sanākt pārpratums – ka autors šo konkrēto EV ir izlicis bildē kā pārdošanai. Parasti gan izvēlas neitrālu fonu, lai nesanāktu vēl kāds pārpratums :D
Nav nekādu pārpratumu, man ar šo auto vēl ir jānobrauc 50k km un tas prasīs pāris gadus. Auto šobrīd netiek tirgots!
Raidījumā TavsAutoTV iepriekš minētais privātums tiek ignorēts:
https://www.youtube.com/watch?v=oZUNDTSnG2A
Gribētos gan uzzināt kā ir ziemā – 20 grādos un cik tālu var aizbraukt
Tas arī mani interesē. Sagaidīsim ziemu, nāksies to uz savas ādas pārbaudīt un apsolos ziņot par savu pieredzi :) Tas auto taču tika nopirkts, lai par pieredzi pastāstītu Kursora lasītājiem.
tas tiesa.
vairāk gan stāsti, kas nepatīk, un krīt uz nerviem.
lai gan šo parasti neviens nestāsta, ko laikam kautkāda iekšējā loha sajūta to neļauj atklāt.
Par negatīvo es teju katru dienu runāju Twitterī. Ar savu verbālo caureju par šo eksperimentu tur jau esmu daudziem apnicis :)
Ņemot vērā savu trīs gadu pieredzi ar tieši tādu pašu auto (krāsa sakrīt un mans arī ir tikpat netīrs), nevarēšu piekrist apgalvojumam, ka piekarē kaut kas ir jālabo ik pēc 10tkm, esmu nobraucis pāri 40tkm un kopā auto ir 147tkm, nekas piekarē līdz šim nav bijis jālabo, reizi gadā eju apkopi pie dīlera, ja kaut kas būtu bijis, tad šie jau nu garām nelaistu izdevību piepelnīties. Piekare ir pacieta un kā jau korejiešu auto īsti nav paredzēta sliktiem ceļiem, bruģim vai grantenei. Pa labi asfaltu iet ļoti labi un stabili, jo ir zems smaguma centrs baterijas dēļ. Auto lielākos ātrumos… Read more »
Kristap, Tavam iepriekšējam Hyundai IONIQ 1.6 GDI (141 Hp) Hybrid DCT tiešām nebija ne vainas. Saņēmos un pēc Taviem publicētajiem datiem http://www.evchart.lv mēģnāju replicēt Tavus paradumus, maksas un patēriņa tendences. Sanāca, ka jaunā EV ekonomija pret iepriekšējo HEV ir vien kādi 15 EUR mēnesī + visa tā padarīšana ar uzlēdēm un wallboxiem. Tas, protams, rupji rēķinot ar 60 mēn. finanšu līzingu, nezinot visus Tavus auto izmantošanas paradumus, HEV pārdošanas maksu, remontus utt. Bet aptuveno priekšstatu par izmaksām EVchart noteikti var sniegt –
Kur čārtā palika ICEV? To pievienojot, EV izrādīsies dārgākais un neizdevīgākais no variantiem, ja braucam 10k-20k km gadā
Izņēmu, jo šajā gadījumā mērķis bija salīdzināt tikai Kristapa EV un HEV modeļus.
Jautājumi par grafiku, kas ir domāta mēneša maksa? Un kāpēc EV vidējais patēriņš ir 17kW, šis ir ekonomiskākais no visiem EV, vidējais gadā nebūs lielāks par 15kWh uz 100. Un trešā lieta, elektrības cena šobrīd nav 33 centi par kWh, bet gan aptuveni 20. Salieciet šos parametrus un rezultāts būtiski mainīsies.
Es pieņemu, ka to 33 centu cenu par kWh viņš ņēma no mana raksta, jo man tieši tāda ir vidējā elektrības cena uzlādējoties publiskajās uzlādēs.
Paldies par precizējumu, izlaboju abiem auto patēriņu pēc WLTP datiem, lai ir objektīvs salīdzinājums. Elektrības cenu pagaidām norādīju Kristapu vidējo aprēķināto, tādejādi EV ieguvums ir pieaudzis līdz 27 EUR/mēn., kas kopumā ir un būs atkarīgs no plānotā nobraukuma (aplitūdā no 10-60 EUR). Tātad – vēl viens faktors EV iegādei – plānotais nobraukums, jo pie nobraukuma zem 20 tūkst. km gadā racionālāk vēl joprojām ir izvēlēties HEV modeli (īpaši jau tad, ka nav piemājas rozete un saules paneļi).
Kā jūs rēķiniet EV patēriņa izmaksas? Man sanāk šādi 0.20x15x2500/100=75 eiro mēnesī pie nobraukuma 2500km pret 4.5×1.70×2500/100=191.25 eiro, pat ar jūsu smieklīgi mazo cenu 1.60 litrā sanāk 180 eiro mēnesī, šeit vien jau ir 105-116 eiro starpība uz degvielu vien??? Kā rēķinājāt līzinga izmaksas, jo 97×60 = 5825 eiro HEV un EV 137.06×60=7864 eiro, kas tās par vērtībām? Un rēķinot līzinga izmaksas, jāņem vērā arī atlikusī vērtība. Turpat tālāk skaitot wallbox izmaksas, sanāk, ka tas ir paredzēts 5 gadu lietošanai pa 15 eiro mēnesī, lai gan reāli nav nepieciešams tāds wallbox un var mierīgi iztikt ar esošo lādētāju, arī ja… Read more »
Ja runa ir par piemēru, kur EV patēriņš, kā saprotu, ir 15kWh un 1kWh cena 0.20 EUR, tad pie nobraukuma 2500 mēnesī EVchartā sanāk tieši kā norādījāt – 75 EUR (nepieciešams gan “Lādēšanu no saules paneļiem” uzlikt uz 0%. Ja tomēr ir iespēja uzlādēt no wallboxa, kas barojas no saules paneļiem, der iestatīt attiecīgo procentu, lai saprastu ieguvumu. Pārdales un sadales tarifs gan netiek pierēķināts, jo tas piemērojas praktiski ikvienai mājsaimniecībai tāpat kā PVN un citi nodokļi. EVchart piemēra pozīcijas ir brīvi koriģējamas, tā ka droši varat pie Wallbox norādīt 0 EUR. PS. ņemiet vērā, ka piemērā tiek izmantots Finanšu… Read more »
Ja rēķina kā finanšu līzingu, tad HEV gadījumā 60 mēnešos samaksā 5825 eiro, ieskaitot procentus, vai tas būtu jāsaprot kā HEV cena 11000 mīnus pirmā iemaksa 6000 un plus procenti 825 eiro? Tad īsti nav skaidrs kā tiek iegūti 137 jeb kopā 7864 eiro EV gadījumā, 15000-6000=9000 eiro, ja izdalām uz mēnešiem sanāk 150 eiro un tas bez procentiem? Par patēriņu HEV tā arī neatbildējāt, jo nav iespējams, ka tas ir tikai 120 eiro uz 2500 km. Tāpēc palieku pie sava, neprecīzi jeb kļūdaini aprēķini, kas dod nekorektus apgalvojumus vai secinājumus.
Iesaku salīdzināšanai izmantot https://www.luminor.lv/lv/privatpersonam/lizinga-kalkulators-privatpersonam kalkulatoru ar 6.18% likmi un 6000 EUR pirmo iemaksu, tas sniegs atbildes uz visiem jūsu jautājumiem.
Kombinētais WLTP patēriņš Ioniq uzrādās kā 13.8 kWh/100km, pārējais viss ir matemātika, kas kā kuram padodas.
Man pagaidām pilsētā pa sastrēgumiem mīcoties nekādīgi neizdodas redzēt 13.8 kWh/100km patēriņu. Man tas šobrīd tiecas uz 20 kWh/100km :|
Tā tas varētu būt, īpaši ziemas apstākļos. Arī HEV patēriņš atbilstoši pieaug, varbūt % ne tik daudz kā EV (īpaši bez siltumsūkņa). Es operēju ar WLTP datiem, lai salīdzinājums ir iespējami objektīvs, bet, protams, varam izmēģināt salīdzināt EV 20 kWh/100km pret Ioniq hybrid ziemas patēriņa rādītājiem, ja esi gatavs ar tiem dalīties no pieredzes. Vēl būtu pateicīgs par prognozēto gada nobraukumu un HEV pārdošanas vērtību, lai iegūtu reālas vērtības.
Hibrīdam pagājušajā ziemā vidējais patēriņš bija 6.23l/100km. Gadā es vidēji nobraucu ap 20 tūkstošiem kilometru. Hyundai Ioniq hibrīdu šobrīd var stabili pārdot par 15 tūkstošiem eiro.
Kristap, aktualizēju vērtības augstāk publicētajā grafikā. Tagad jau saskatāms vērā ņemams ieguvums no EV (pie esošā scenārija, kad jālādējas publiskajās uzlādēs). Uzmodelējot nākotnes scenārijus, kad jāatvēl būs nauda wallboxam un elektrības cena būs pie 20c par 1kWh, tad ieguvumam ir tendence vēl vairāk pieaugt. Principā, daudz ko tagad nosaka, par cik izdosies pārdot HEV, lai beigu iznākums Tev būtu ar (+) zīmi.
Te jau tiek ņemts vidējais patēriņš gadā nevis vienā ziemas mēnesī, reāli tas nebūs lielāks par 15kWh uz 100km, jo vasarā man ir 11-12, ziemā mīnusos 17-18, pat ja būtu 20, vidējais vienalga būtu zem 15, jo ziemas mēnešu ar mīnusiem reāli ir tikai kādi trīs, visu pārējo nosacīti auksto laiku ir stabili zem 18. Ja izdarām secinājumus, tad vispirms jāveic korekti aprēķini, citādi sanāk tikai kārtējā muldēšana.
Jums izskatās, ka ar matemātiku ir diezgan švaki, jo HEV gadījumā patēriņa izmaksas mēnesī sanāk 4.5x2500x1.6/100=180 eiro, jūs rakstiet 120, paldies, tālāk jau var vairs neskatīties, jo ja tik elementārā aprēķinā ir kļūda, tad pārējos pat var vairs neskatīties…..
Viss rādās korekti, Jums vajag nomainīt Evchart kalkulatorā gada nobraukumu uz 30000 km, publicētajā piemērā tie ir 20000 km, kas attiecīgi ir 1666 km mēnesī (nevis Jūsu piesauktie 2500 km).
Vai nu tēlo, kā nesaproti vai esi dumjš kā zābaks? Kā iespējams dabūt HEV izmaksas uz degvielu 120 eiro mēnesī, pie auto nobraukuma gadā 30000, patēriņa 4.5 litri uz 100 un 1.60 eiro cenu par litru? Ja nobraukums ir 20000 gadā, tad EV arī ir jārēķina ar tiem pašiem km, kas sanāk 1667x15kwx0.2eiro/100=50 eiro, jeb 70 eiro vairāk kā divas reizes uz degvielu mazāk kā HEV.
30000/12/100=25 x 4.5l x 1.6c = 180 EUR (kas vēl te nav saprotams) – kur tu rāvi tos 120 EUR? 120 EUR parādijās piemērā ar 20000km gada nobraukumu. Atslābsti! Arī EV sadaļu čārts rēķina koreki, precīzi – 50 EUR.
Domā ieliku citu chartu un viss uzreiz būs kulē? Iepriekšējā bildē stāvēja 120 eiro HEV un 75 eiro EV, reāli pie 30000 nobraukuma gadā HEV ir 180 eiro un EV ir 75 eiro mēnesī, pie 20000 attiecīgi 120 pret 50 eiro, tikai HEV patēriņš vidēji nebūs 4.5 un benzīna cena 1.6 eiro arī diez vai būs. Tai pat laikā vidējais EV patēriņš nav 20kW un elektrības cena nebūs 33 centi par kWh, rezultātā starpība starp EV un HEV būs 130-150 eiro mēnesī, kas reāli tā arī ir.
Es apbrīnoju, ka var ar tādā mazā auto ietilpināt 4 cilvēkus un vēl mantas. Mums 3 cilvēku ģimenei Kodiaq SUV vietas nepietika mantām, tāpēc nopirku lielu jumta kasti kad braucam uz laukiem. Un tad arī pārsvarā ir piekrauts un pārkrauts.
Jākontrolē sieva, lai ģimenes izbraucienos neņem līdzi visu savu iedzīvi.
Sieva tieši neko neņem. Bērns un es grib dzīvot komfortā 🤠
Bērnam nepietiek ar telefonu vai planšeti? Kaut kādi brīnumi tev tad ir izauguši :)
Nu mēs laukos ejam celt sniegavīrus ziemā un vasarā makšķerēt un rudenī rakt kartupeļus. Tad vēl futbola sacensības un velo sacensības ar radinieku bērniem. Un vēl velo maratons utt utjp un tas viss blakus Viļakai uz kuru vēl 20km
Nu, jā, tādā Hyundai var iekrāmēt kādu vienu kartupeļu maisu. Pārējie būs jātransportē citos veidos :)
Kodiaq SUV dilemma – papildus divriteņu turētājs aizmugurē vai reliņi ar turētājiem uz jumta, kur attiecīgi jumta kastei vairs nebūs vietas.. Un tas viss 3 cilvēkiem. Malači! Atpūsties tuvāk pie dabas šajā laikmetā ir jāmāk
Man nav āķis SUV. Ja būtu, tad būtu maksimālā jumta kaste. Un velo turētājs uz āķa vismaz 4 velopēdiem. Un vēl pilns bagāžnieks ar mantām un salons pārpildīts. Nākamais auto būs fūre ar piekabi 3 cilvēku ģimenei :)
Kristapa ceļojuma uz Lietuvu atskaite:
1h Bauskā
1h Pašvāļos
1h Paņevēžos
1h Kauņā
Vēlos, lai man būtu šīs 4 h darīt neko.
Viršos pavadu 3-5 minūtes nedēļā
Varbūt pastāstiet, ko darīt stundu pie lādētāja, ja auto Max pusstundā uzlādējas pilns? Un otrs jautājums, ja auto var nobraukt 150-160 km, kāpēc tas jālādē četras reizes 265 km garā ceļa posmā, reāli pietiek ar vienu uzlādi, tāda lūk realitāte 😂
Tieši tā! Konkrētais auto vairāk par 30min pie ātrā lādētāja nav jātur.
30 min, tā ir pus stunda.
Ko jūs darat šīs 0.5 h laikā?
Es protu lietot telefonu. Pusstunda ir tik īss laika sprīdis, ka nevar paspēt izlasīt jaunākos epastus, ziņas un dīzelistu atstātos komentārus pie maniem rakstiem.
kā man patīk visi šie biznesa cilvēki, kuriem katra minūte saskaitīta :))))
Kad sākam mērīties, tad parasti izrādās, ka es pie lādētājiem sēžot esmu izdarijis vairāk :)))
Sen jau noskaidrojies, ka EV braucējiem ir nepieciešams atviegloties ik pēc 1..2h :)
Protams, ka pārspīlēju
Bet lūdzu atbildēt, ko jūs darat savas super īsās 0,5h uzlādes laikā?
Knapi paspēj aiziet kafiju iedzert un izlasīt jaunākos kursora rakstus:) Vienreiz Apē ēdām ar ģimeni pusdienas, bet tad gan vajadzēja iet pa vidu pēc auto, citādi tas jau bija uzlādējies un par pēdējiem desmit procentiem sanāktu pārmaksāt.
Starp citu, jā. Mūsu mazo akumulatoru mašīnām ir diezgan besīgs aspekts, ka pie ātrajiem lādētājiem tās tik ātri uzlādējas, ka uzlādes laikā nav iespējams paēst. Esmu jau par šo kaut kādos brīžos aizdomājies. Pie ēstuvēm labāk likt maiņstrāvas lādētājus, lai to stundu auto lādējas lēnītēm.
Tomēr arī šeit iebāzi savu iPhone mīlestību 😁
Ja iPhone tu salīdzini ar elektro auto, tad es teiktu ka Android ir tāda jēdzīga lieta kā plug in hibrīds. Un visi sin ka plug in hibrīds ir īsta manta.
Mans personīgais uzskats ir tāds, ka plug in hibrīdi ir nekam nederīgi. Vai nu nopērkam normālu pašuzlādes hibrīdu, vai ejam 100% elektroauto virzienā. Viss cits ir pavisam lieki.
Mans personīgs viedoklis balstīts uz pieredzes.
Nr. 1 uzlādējams hibrīds.
Nr. 2 100% EV
Nr. 3 pašuzlādes hibrīds. Praktiski ir tas pats iekšdedzes auto, bez pievienotās vērtības, liekams plauktā kopā ar iekšdedzes auto.
Nr. 4 iekšdedzes auto.
Nē, nē, nē. Pirmajā vietā ir pašuzlādes hibrīds, jo tam ir visi ICE auto plusi un ekonomijas ieguvums no hibrīda daļas. Tad seko 100% elektroauto. Viss pārējais vairs nav aktuāli.
Sveiks, klau, kā ir ar uzlādi ziemā? Akumulatori ātrāk izlādējas ziemā, bet savām elektroauto jūtu, ka “ātrajā” elektrum uzlādē tagad jāpavada gandrīz divreiz ilgāk nekā vasarā..
Pagaidām nezinu, vēl jau šogad nekāda ziema īsti nav bijusi. Uzprasi man pēc kāda mēneša vai diviem :)
Lādēju pie ātrā ziemā varbūt reizi mēnesī, nekādas īpašas ātruma atšķirības neesmu novērojis, ja nu vienīgi, gadījumos ja baterijas temperatūra zema, tad dažas minūtes nāk klāt kamēr sasniedz Max uzlādes ātrumu.