Iedvesmojušies no līdzīga veida testiem ārzemēs, 2020. gadā mēs aizsākām veikt paši savus 1000km elektroauto testus. Šo testu mērķis ir reāla brauciena apstākļos pārbaudīt Latvijā nopērkamo elektroauto spējas – kā šie auto uzlādejas, cik paredzami izlādējas un kādas funkcijas nodrošina. Esam notestējuši jau 30+ mašīnas un plānojam arī šogad turpināt veikt šos testus. Uzskatām, ka mūsu lasītāji ir pelnījuši saņemt šādu objektīvu informāciju!
Kad pagājušā oktobra beigās nopirku savu lietoto elektroauto, visai ātri saņēmu komentārus, ka arī šo auto vajadzētu izdzīt cauri mūsu 1000km testam. Sākotnēji biju diezgan skeptisks par šādu domu, jo neredzēju tai lielu jēgu. Proti, ar šādu ne to svaigāko maza akumulatora elektromašīnu mēs taču labprātīgi nebrauksim tālus gabalus, vai ne? Tomēr pārdzīvoju skarbo ziemu un izlēmu iesildīties mūsu ceturtajai 1000km testu sezonai ar šo testu. Galu galā, ja lasītāji prasa pēc šāda satura, es nevaru viņiem liegt šo prieku. Braucienam, kā ierasts, varēji sekot līdzi storijiem Kursora Instagram kontā un par galvenajām atziņām lasi tālāk šajā rakstā.
Noķēru patiešām vasarīgus klimatiskos apstākļus, paspēju mašīnai uzlikt vasaras riepas un 31. martā ar lietoto Hyundai Ioniq electric (28 kWh) elektroauto veicu mūsu 1000km testu. Rezultāti pārsteidza pat mani pašu!
Sanāk, ka šis aptuveni 15 tūkstošus eiro vērtais elektroauto pārspēj krietni dārgākas un ar lielākiem akumulatoriem aprīkotus elektroauto, piemēram, Tesla Model 3 Long Range. Kā tā? Kaut kas te nav tīrs!
Braucienu, kā ierasts, no Rīgas sāku 6:00. Šoreiz gan vienu stundu no mana miega bija nozagusi pāreja uz vasaras laiku. Izbraucot pilnībā uzlādēts auto rādīja 192km nobraukumu un aiz loga bija 6 grādi siltuma. Jau šajā brīdī bija skaidrs, ka līdz Ventspilij pilnībā uzlādēts šis auto nespēs tikt.
Pa ceļam temperatūra samazinājās un ap Ugāli tā vispār noslīdēja līdz +2 grādiem. Attiecīgi, mašīnai bija jātērē enerģija salona apsildei. Pie Ugāles Emobi lādētāja pēc nobrauktiem 160km pieripoju ar 10km nobraukuma atlikumu un sapratu, ka nekāds ātrais un vieglais brauciens šoreiz nespīd. Tā kā rīts bija salīdzinoši auksts, Ugālē auto uzrādīja 14.1kWh/100km vidējo patēriņu, kas šādam auto nav mazs. Tātad, šoreiz būs jālādējas ik pēc 150-160 nobrauktiem kilometriem. Tas ir maza akumulatora mīnuss. Maza akumulatora pluss ir tāds, ka šīs uzlādes nav diez ko ilgas. Līdz 94% (tas ir maksimums, cik var šo auto uzlādēt pie ātrajiem lādētājiem) šo auto varu uzlādēt aptuveni pusstundā.
Kad auto bija uzlādēts, bija jādomā, kur veikt nākamo uzlādi. Tika pieņemts lēmums pēc iespējas izmantot īpaši ātrās uzlādes, kas šogad jau ir teju pusē mūsu maršruta. Proti, malači no Viršiem savas 80kW vai 160kW uzlādes stacijas ir izvietojuši Liepājā, Brocēnos, Jēkabpilī un Rēzeknē. Visi šie punkti principā var tikt izmantoti mūsu 1000km testos un jau no iepriekšējā gada redzam, ka pat viena vai divas šādas ātrākas uzlādes spēj būtiski ietekmēt brauciena galarezultātu. No Ugāles līdz Liepājai (caur Ventspili) ir 150km un paaugstinoties āra temperatūrai (attiecīgi, samazinoties auto patēriņam) šo maršrutu vajadzētu veikt bez problēmām. Ja nu kas, pa ceļam ir lādētāji Jūrkalnē un Pāvilostā. Braucam!
Līdz Liepājai tiku bez problēmām, jo vidējais patēriņš tiešām sāka samazināties. Pie lādētāja piebraucu ar 37km nobraukuma atlikumu un 13.6kWh/100km vidējo patēriņu. Ļoti labi! Tagad man bija iespēja izspēlēt vienu no šī auto trumpjiem. Proti, lai arī pirmās paaudzes elektriskais Hyundai Ioniq ir ļoti vecs auto, tas spēj nodrošināt nepilnu 70kW uzlādes jaudu.
To apstiprina arī konkrētās uzlādes dati, ko mums laipni sagādāja mūsu draugi no Viršiem. Paldies, Anrij! Tas nozīmē, ka arī šādai mašīnai ir jēga veikt uzlādes pie īpaši ātrajiem lādētājiem, jo starpība būs aptuveni 10 minūtes uz katru uzlādi. Tik tāla brauciena gadījumā šīs minūtes savāksies labā ieguvumā.
Tālāk bija jāpadomā. Nākamais īpaši ātrais lādētājs ir Brocēnos, bet tas ir pārāk tuvu Liepājai. Savukārt, nākamais Viršu īpaši ātrais lādētājs ir Jaunolainē, kas manam auto būtu neaizsniedzams attālums.
Brauciena gaitā noskaidroju, ka Jelgavā lietuvieši no Ignitis jau ir palaiduši 200kW lādētāju. Nekad neesmu šajā tīklā lādējies un tas nozīmē tikai vienu – jāpatestē. Plus, apmaksu varu veikt no sava Mobilly konta.
Tā kā līdz Jelgavai es varēju arī netikt, uz super īsu 7min uzlādi un WC pauzi piestāju Dobelē. Tas lādētājs pie RIMI ir jau labi zināms un mūsu testu pirmajos gados tur regulāri stājāmies lādēties. Pēc tam veiksmīgi tiku līdz Jelgavai un visai viegli atradu Ignitis ON lādētāju. Tas atrodas Jelgavas nomalē pie Hesburger (un Nestes, kā arī Narvesen). Otrpus ēkai manīju arī Emobi lādētāju. Kaut kāds uzlādes superpunkts! Vizuāli izskatās, ka šāds Ignitis ON lādētājs būs arī pie Ainažu Hesburger un Mobilly vari redzēt, ka Rīgā jau ir padaudz šī tīkla lādētāju. Es, starp citu, telefonā uzstādīju Ignitis ON lietotni un piereģistrējos. Būs šovasar jāpamēģina aizbraukt uz Lietuvu un varbūt pat Poliju.
Līdz Jēkabpilij (Krustpilij) jau pavisam silts brauciens – aiz loga +22 grādi un auto patēriņš samazinājās līdz 13kWh/100km. Ļooooti labi! Pie šī lādētāja piebraucu ar 37km nobraukuma atlikumu. Tālāk gan notupīju. Es līdz šim zināju, ka šajā DUS ir viens salīdzinoši jaudīgs 80kW lādētājs, ko biju izmantojis iepriekšējos testos.
Bet es kaut kā pavisam biju palaidis garām faktu, ka šajā DUS tagad aiz ēkas ir jauns 160kW lādētājs. To sapratu tikai tad, kad biju mēģinājis 7 reizes palaist uzlādi no Mobilly lietotnes un nekas nenotika. Manuprāt, te vajag kaut kādas papildus norādes, jo es pieņemu, ka ne es vienīgais varu nepamanīt to, ka aiz ēkas ir vēl viens lādētājs. Vismaz uz vecā lādētāja uzlieciet norādi par to, ka ātrāks lādētājs ir tepat blakus. Un arī Mobilly lietotnē nekaitētu papildus norāde. Bet nu labi, manam auto pietiek arī ar 80kW lādētāja spējām un varu beidzot aiziet pusdienās.
Pēc Jēkabpils atkal bija jādomā, kur lādēties. Loģiskā doma bija Rēzeknes Viršu DUS, kur ir ātrais 160kW lādētājs. Bet braucot es tomēr izlēmu neiegriezties Rēzeknē, jo tas sanāk mazliet līkums un uzskatīju, ka tas ieguvums uz ātrākas uzlādes jaudas rēķina nebūs tik liels. Plus, ap Rēzekni akumulatorā vēl bija gana daudz enerģijas. Tāpēc es devos uzreiz uz Bērzpils Emobi lādētāju pie kura piebraucu ar 66km nobraukuma atlikumu un vēl zemāku 12.9kWh/100km patēriņu.
Starp citu, šoreiz līdzi braucienā man bija arī EcoFlow DELTA Max akumulators. Kopš šī auto iegādes jau 100+ reizes biju saņēmis zobgalīgus ieteikumus līdzi vadāt ģeneratoru, ka izlēmu patestēt kaut ko labāku. Ar šādu bateriju ir pavisam reāli lādēt mašīnu – tehniski tas darbojas. Protams, ikdienā tā diez vai bieži darīsim, jo šāds akumulators maksā savus 1000 eiro un tā 2kWh versija mašīnā spēs iedvest elektrību aptuveni 10km nobraukumam. Protams, ja sanāk palikt uz ceļa, tas ir labāk nekā nekas, taču labāk vienkārši pievērst lielāku vērību uzlāžu plānošanas procesam.
Pēc šīs uzlādes priekšā ir visa testa vistumšākais un garlaicīgākais posms. Caur Gulbenes puses mežiem man nepatīk braukt un nākamais lādētājs mūsu maršrutā ir tikai tad, kad uzgriežamies uz Pleskavas šosejas (pie kafejnīcas “Jautrais ods”). Parasti šajā posmā auto vidējais patēriņš arī sāk pieaugt, jo vakari ir vēsāki nekā diena un gan jau ietekme ir arī reljefam. Tomēr šoreiz viss bija citādāk.
Auto turpināja braukt arvien efektīvāk un uzlāde nebija nepieciešama ne pie Jautrā oda, ne Bērzgalē un pat ne Augšlīgatnē. Wow! Tomēr līdz Rīgai es netiktu un sāku pētīt pēc ātrāk uzlādes iespējām, lai maksimāli īsā laikā mašīnā dabūtu maksimāli daudz elektrības. Finišs taču ir tik tuvu! Siguldā uz 10 minūšu uzlādi piestāju pie Raibā suņa t/c, kur izvietots Eleport 150kW lādētājs. Šajā brīdī auto vidējais patēriņš bija nokritis jau līdz 12.9kWh/100km un brauciena noslēgumā Rīgā tas vispār noslīdēja vēl zemāk – 12.8kWh/100km. Šis vispār ir pats zemākais patēriņa rādījums no visiem līdz šim 35 testētajiem elektroauto. Iespaidīgi!
Visai drīz sasniedzu Rīgu un 1000km nobraukuma mērķi! Šo testu mans vecais auto veica 16 stundās no kurām pie lādētāja pavadīju 2h 42min. Tas ir ļoti labs sasniegums un es pats negaidīju tik labu rezultātu. Kāpēc tā?
Esmu bieži uzsvēris, ka lielus attālumus īsā laika posmā var nobraukt tikai tad, ja izpildās vairāki nosacījumi. Auto ir jābūt efektīvam, ar palielu akumulatoru un tam ir jāspēj ātri uzlādēties. Ja kāds no nosacījumiem pieklibo (šim Hyundai ir ļoti mazs akumulators), ir jābūt ļoti labam sniegumam pārējos aspektos. Un šoreiz tieši tā arī bija – klasiskais Hyundai Ioniq electric ir absolūts čempions efektivitātes ziņā un priekš sava gada elektroauto, tas spēj nodrošināt ātru uzlādi ne tikai pirmajā, bet arī nākamajās uzlādes reizēs, kādu šoreiz bija veseli 8 gabali.
Ja runājam par uzlādi, tad jau iepriekšējos gados sākām uzskatāmi redzēt un tagad tas ir pavisam acīmredzami – uzlādes infrastruktūrai tālos braucienos ir milzu nozīme. Jau ar vienu vai divām īpaši ātrajām uzlādēm mums bija būtiski labāki rezultāti un šo testu sezonu mēs iesākam ar situāciju, kad teju puse maršruta jau ir nosegta ar šādām uzlādēm. Tādējādi tagad pat ar šādu knapu auto mēs varam nobraukt lielāku attālumu ātrāk nekā ar krietni spējīgākiem auto (tas pats Tesla Model 3 Long Range) pirms četriem gadiem. Paldies Viršiem u.c. uzlādes tīklu veidotājiem, ka attīstat savus tīklus ārpus Rīgas!
Lai arī šim 1000km testam nav lielas praktiskas jēgas, tomēr tas man tikai apstiprināja to, ka esmu nopircis pašu labāko iespējamo lietoto elektroauto manis atvēlētajā 15 tūkstošu eiro budžetā. Vasarā šis auto spēj uzrādīt vienkārši kosmiski labu sniegumu un ar šo auto var ne tikai braukt, bet braukt viegli un tālu. Es vispār labā rezultāta iedvesmots esmu telefonā uzstādījis Ignitis ON un Greenway lietotnes, un galvā ir ķecerīga doma ņemt un aizbraukt tālākā ceļojumā vismaz līdz Polijas dienvidiem.
Izlasi arī citus šī eksperimenta sērijas rakstus
Tā kā šis eksperiments norisināsies ilgāku laiku un plānoju regulāri informēt par manu pieredzi ar šo auto, tad aicinu piesekot manam Twitter kontam @krizdabz, kā arī izlasīt pārējos šīs eksperimenta sērijas rakstus:
- Kā es ar lietoto elektroauto 1000km testā pārspēju Tesla Model 3 Long Range
- Pirmais ārzemju brauciens ar manu lietoto elektroauto
- Veicu mana lietotā elektroauto “lielo” apkopi un mani pārsteidza tās cena
- Ar elektroauto ir grūti. Vai vispār turpināt šo eksperimentu?
- Kursors.lv lietotā elektroauto eksperiments
- Kā es izvēlējos savu lietoto elektroauto
- Kā BRC man palīdzēja ārzemēs nopirkt lietotu elektroauto
- Kā man veicās ar finansējuma piesaisti lietota elektroauto iegādei
- Kāpēc man valsts piemaksāja 2250+500 eiro par lietota elektroauto iegādi?
- Kā es centos noskaidrot mana lietotā elektroauto tehnisko stāvokli
- Cik es samaksāju par mana lietotā elektroauto uzlādēm, lai nobrauktu 1000km
- 4 iemesli, kāpēc man patīk mans lietotais elektroauto
- Kā es pirku riepas savam lietotajam elektroauto
- Cik izmaksāja OCTA un KASKO apdrošināšana manam lietotajam elektroauto
- Es mājās uzstādīju elektroauto lādētāju un tas mainīja visu
Tāpat vēlos pateikt lielu paldies šī eksperimenta atbalstītājiem. Lietoto auto tirgotājs BRC palīdzēja izvēlēties un uz Latviju atvest eksperimenta auto un apdrošinātājs If mums palīdzēja tikt pie elektroauto KASKO, bet Enefit ierīkoja elektroauto uzlādes iekārtu.
Un cik tālu var tikt neizmantojot telefona aplikācijas? Viršu uzpildes stacijās ir iespējams uz vietas maksāt?
Manuprāt, pagaidām pa tiešo nevar maksāt DUS. Jāiztiek ar telefonu. Emobi tīkla lādētājos gan var aktivizēt lādētājus ar RFID karti, ja tik ļoti bailes no telefoniem.
Te drīzāk jautājums, kāpēc uzlādes vietas bēg no kartēm, kā no sērgas? Visi DUS ņem kartes, bet EV uzlādes punkti nē. Ar ko tas izskaidrojams?
Tāpēc, ka pagaidām ir pārāk maz uzlāžu un neatmaksājas komisijas bankām. Bet Eiropa tūlīt piespiedīs vienkāršot apmaksu. Mazliet jāpaciešas. Bet es kā jaunizcepts elektrobraucējs varu pateikt, ka nav viss tik slikti arī ar lietotnēm/RFID kartēm. Vienreiz visu sagatavo un tad ikdienā uzlāde vairs nesagādās problēmas.
Ja nav noslēpums, kādas kartes vēl bez e-mobi, ir dabūtas? Pabojāšu nedaudz haipu, dienu vēlāk nobraucu kopā 250km, gar jūras līci, patēriņš 11kWh, man vēl ziemas riepas virsū, un normal režīms ar 21 grādu auto klimatu.
Latvijā tik tiešām kartes baigi nevajag. Man Latvijai ir Emobi karte (kas, starp citu, noder šad un tad) un Eleport čips (atslēgas piekariņš). Tagad Polijai pasūtīju GreenWay karti un gudri ļaudis iesaka pie reizes dabūt arī Plugsurfing, ZSE Drive kartes, ja ir plāni pabraukties mazliet aiz Polijas.
Kamēr bakstās tikai pa Latviju, tā var nebūt baigā problēma! Ja man būtu Jābrauc no Latvijas uz ziemeļ-Itāliju un pa ceļam būtu jāmeklē Leišu, Poļu, Čehu, Austriešu, Vāciešu un Itāļu aplikācijas, tas vairs nebūtu forši!
Jo īpaši tāpēc, ka var nopirkt lidmašīnas biļeti ar karti un auto iznomāt uz vietas (maksājot ar to pašu karti))
Ja tā padomā, Picu var arī Rīgā apēst, nav obligāti uz Romu jālido!
Italija ir Diezgan populārs gala mērķis Riteņbraucējiem, Burātājiem, Motociklistiem un tur ekipējumu nevar aizlidināt ar Air Baltic. Jebkurā gadījumā kāds brauks ar piekabi vai busu, kamēr citi lidos.
Ritenis lido bagāžā, ka prieks.
P.S. Kāpēc tautības un hobijus raksti kā amerikānis, ar lielajiem burtiem?
P.P.S. pica Rīgā un Itālijā ir divas dažādas picas….
Spriežot pēc mīnusiem, šeit ir daži mazāko klašu skolēni))
Riteni kā reiz es īrēju Itālijā, bet vindsērfinga ekipējumu gan vedu piekabē.
Nomas ritenis Itālijas kalnainajos ceļiem – tad tev ir labi kontakti un liela ticība cilvēkiem 👍
Mans iemīļotais Gardas ezers pamazām no burāšanas mekas sāk pārvērsties par velo meku. Izīrēt MTB tur nav problēmu, dod tik savu kredītkarti.
Vai tad es apšaubu, ka var izīrēt? Protams, var.
Jā, šobrīd ir jāpavingro ar tām elektromašīnām, kas nav Teslas. Paskat, kāds vizionārs savulaik bija Masks. Ar laiku šis salabosies, jo Eiropa piespiedīs visos lādētājos nodrošināt vienkāršāku apmaksas veidu.
Nuja, El Musko piespiedīs klimatu Ziemeļeiropā un Ziemeļamerikā kļūt siltāku lai litija baterijas mazāk saltu un no tā attālums palielinātos. Lai gan, ja viņš turpinās pedalet Trampa ievēlēšanu, tad viņa elki izdarīs visu parējo lai tas notiktu :P
Kristap, prieks lasīt, ka Tev līdz ar pavasari ir atgriezies optimisms! Ziemā un salā pēc rakstiem varēja noprast ka tā elektrouguntiņa tūlīt tūlīt nodzisīs! 😀
Jā, šī mašīna spēj radīt diametrāli pretējas sajūtas. Ziemā viss ir ļoti, ļoti slikti, bet vasarā atkal ir labi.
Klau, vai ir praktiska jēga mēģināt slēgties pie 160KW lādētāja, ja blakus ir 80KW, kas jau tā pārsniedz mašīnas spēju ņemt pretī?
Nav, jo konkrētā mašīna tāpat nelādēsies ātrāk par tiem nepilniem 70kW.
Varbūt pie maziem akumulatora % – zemāka sprieguma pudeles kakls būs ampēri ko spēj nodrošināt lādētājs, taču tā jau ir matu skaldīšana.
Paskatoties to tabulu vēl vairāk nesaprotu to elektroauto jēgu. Uz 1000km ap 40 eur. Nu mans dīzels ap 5l uz 100km sanāk ap 80 eur izmaksā. Tad kam to plānošnu un nervozēšanu ? Dēļ 40 Eur ieguvuma braucienam nu līdz Krakovai piemēram?
Ārpus mājām publiskajās uzlādēs nekas lēts nesanāks, tur es tev piekrītu. Bet, ja mājās tiktu veikta uzlāde, tad šādu 1000km nobraukšana var izmaksāt 20 un pat mazāk eiro. Lūk, tā ir štelle!
Nū, mājās. Jā, tā ir štelle!
Viens tikai sīkums, nekā nevaru izdomāt, kā tās mājas līdzi paņem šādā braucienā. :(
Ja Tu ikdienā brauc 1000 km tad tas visticamāk ir saistīts ar darba tiešajiem pienākumiem un tur ir citi kompensācijas risinājumi, nevis ikdienas uz/no darba veikala utt, kur ne katram tiek kompensēti ceļa izdevumi!
Jocīgi – tik bieži ir dzirdēts, ka cilvēks pērk tieši dīzeli (nevis benzīnu), jo dīzelis ir ekonomiskāks. Tas taču ir galvenai iemesls kapēc mūsu autoparks sastāv no pamatīga dīzeļu vairākuma. Arī gāzi taču cilvēki benzīna mašīnām bija/ir iecienījuši likt tik lielā mērogā, ka pie katras otrās DUS ir pa balonam
Un Tu te nesaproti, ka kāda jēga no auto, kas ēd 2x mazāk naudas par Tavu visekonomiskāko ekonomisko dīzeli, pie tam to dara pildoties visdārgākajā iespējamajā veidā?
Arī laiks ir nauda 🙂 Es ir sapratis vienu, EV ir priekš atpūtniekie, kuri to vien dara kā dzer kafiju un čurā un tipa baigi atpūšas, vēro dabu! 😁
Dīzelis visos laikos ir bijis nabagu pazīme. Daudzi negrib ar to asociēties…
Un piekškam Krakovu, ja uz Vīni lido lidmašīnas? :D
Kā tad, nabagi pērk Land Cruiser dīzeļus, lai taupītu naudu! :D
Tieši tā: bagātie pērk šo pašu ar jaudīgāku benzīna motoru.
Neatminos, ka pie LV dīleriem jebkad būtu bijusi iespēja nopirkt LC ar benzīna motoru. Benzīnnieki bija pamatā ASV, Krievijas un Arābu valstīs.
Bet ir redzēti mūsu ielās :)
Lauki pērk LC dīzeļus. Tie kam piemājā ir zālājs dēļ kā vajag 4×4, tie pērk Land Rover v8.
LR un Jagur dīzeļi ir gaužām neuzticami, V8 benzīns turppretīm ir bezproblēmu motors! :D
nebūs arī to 40e ieguvuma, jo, kamēr lādē, tikmēr ēd, dzer un citur tērē vairāk…
Ja rakstura nav, tad, protams, dzīvošana sanāk dārga :)
Čavenieks! Paldies par testu. Visu sīki un detalizēti jau grūti ielikt, bet vismaz pāris lietas gribas precizēt.
Ar kādu ātrumu tiek braukts pa šoseju? Piem., konkrēti šajā testā. Kā ir ar pečku jeb vnk pūtēju mašīnā? Lieto tik cik komfortabli prasās?
Citādi, kad redz patēriņu noslīdot zem 14/13kwh uznāk pozitīva skaudība un gribas tomēr tas detaļas zināt, lai vai cik unikāli ekonomisks tas Ioniqs būtu. Paldies!
Skaidrs, ka zinātnisku precizitāti mēs nevaram ievērot visos mūsu braucienos, taču ir kaut kādas vadlīnijas, kam sekojam. Parasti tiek braukts maksimāli plūdneni – 100km/h kruīzā un auto vai nu Eco vai normālajā režīmā. Netiek nekā pārlieku aktīvi vai tieši pretēji – neaktīvi lietota apsilde vai dzesēšana. Respektīvi, cenšamies braukt tā kā brauc normāli cilvēki normālos satiksmes apstākļos.
Konkrēti šajā braucienā ātrums kruīzā bija iestatīts 95km/h, jo tas kaut kā likās adekvāti. Apsilde un dzesēšana tika izslēgta uz laiku tikai tad, kad likās, ka varētu netikt līdz nākamajam lādētājam. Tik maza akumulatora mašīnai tomēr par šo der padomāt. Bet es teiktu, ka kopumā šī slēgāšana nepārsniedza 10% no visa brauciena laika.
Tā ir Ioniq specifika. Kristapa patēriņi pie tam nav tie zemākie uz ko šis ir spējīgs.
Jā, tepat Kaspars dižojas ar vēl zemāku patēriņu un es nevaru saprast, kā viņš to dabū gatavu :)
abetterrouteplanner.com noteikti drīkstēja pieminēt un iemest linku. Izskatās foršs rīks, uzvedina uz domu, ka varbūt ir laiks šķirties no sava sekundārā dīzeļauto. Lai gan dīzeļauto, pēc EV iegādes, tika paturēts ar domu, būs garajiem braucieniem, sāk šķist, ka tik garus, cik esmu gatavs braukt, mierīgi var izbraukt ar EV.
Jā, ABRP ir labs rīks, taču ikdienā Latvijā to neviens baigi nelieto. Tas vairāk noder, ja dodamies uz reģioniem, kur nav saprotama situācija ar lādētājiem.
Domāju ar savu 52kwh Zoe uztaisīt līdzīgu testu un tad ir baigais jautājums – braukt ar normāli ekonomisku 88kmh ātrumu (zoe tip lielākais ekonomiskais ātrums) un mazu kondišku komfortam.
Vai braukt dirt cheap viss off un uz 70kmh 😅pirmais protams reālistiskāks ikdienas scenārijam.
Te jautājums vairāk – kādi kritēriji, lai kotētos starp tabulā esošajiem auto? 🙂
Galvenais kritērijs ir Kursora cepurīte :)
Jā, Kursora kepons dod +10% pie nobraukuma :)
Tu varbūt vēl spoguļus brauciena laikā pieloki? :D 70kmh varēja būt pamatoti 1973.gadā, kad OPEC pieteica naftas embargo rietumvalstīm. Mūsdienās ir jābrauc normāli, cik zīmes atļauj, jālieto kondiška un jālieto radio vai multimediju iekārtas. Varbūt vēl kraviniekam astē sēdi, lai mazāka gaisa pretestība?
Points jau tikai par to, ka testēt var dažādi. Un ja reiz skatos uz testu, tad gribu saprast, kā es un mans aparāts kaut kādā mērā kotējos salīdzinot ar to.
Un piemērs par 70 ir vairāk muļķīgs piemērs tam, kā ar absurdu taupību tiešām var dabūt neticamus rezultātus elektriskajiem auto.
Kā jau rakstīju mazliet augstāk – braucam pēc iespējas normāli un vienmērīgi. Nekur baigi neskrienam un neko baigi nebremzējam. Liec kruīzā 95 vai 100km/h un garlaikojies visu dienu :) Apsilde un dzesēšana arī normālā režīmā, ja nav riska, ka netiec līdz nākamajam lādētājam.
manuprāt, tādam testam nav jēga, ja brauc uz 70kmh. Arī 88kmh nē. 100kmh ir jābrauc, jo tā brauc visi “normāli” cilvēki. + tam visam ir arī jādzen fūres un citi lēni braucoši objekti. Citādi tie rezultāti nav diezko objektīvi.
Jā, tieši tā arī braucam šos testus. Kā normāli cilvēki.
Nebūs. Zoe 52kWh lādējas krietni lēnāk.
Es ar pilnu bāku varu nobraukt 1000km un man vēl paliek pāri rezervē 100km, maksaju par pilnu bāku 65€ jebkurā DUS lv.
Visas funkcijas auto ieslēgtas, patēriņš 3,8/100km nemainās.
Uz šo attālumu vienu reizi tikai jālej degviela, aizņem 5 minūtes laika. Mašīna maksāja 4900€, kad ņēmu bija tikko 5 gadi viņai.
Varbūt šodien dīzelis vai gāze ir izdevīgāka ,bet kaut kad nākotnē elektro auto apsteigs…
Kas tas ir par auto un kāds motors?
Tev pēc cenas liekas ka būs kaut kas baigi kruts? Peugeot 208 1.4hdi.
1.6hdi patēriņš tāds pats ,līdz 4 litriem uz 100
Mašīna čista lai varētu braukt un neiespringt par degvielu
Nevis 1.4hdi bet 1.5hdi.
Tā ir interesanta situācija: ekonomiskos EV vairs neražo, to vietā nāk rijigāki. Šķiet ka līdzīgi ir arī ar ICE.
Testa rezultāts aptuveni tās kā biju gaidījis (salīdzinot kaut vai ar Bjorna 1000km testu tam pašam Ioniq). Laba lādēšanās punktu izvēle – prioritizējot uzlādes ātrumu. Interesanti, ka Kristaps pats apgāž sevis tiražēto mītu, ka 1000km nobraukuma rezultātam ir kaut kāda būtiska nozīmē akumulatora ietilpībai. Nav! Vai pat drīzāk negativa nekā pozitīva. Auto ar 90kWh akumulatoru būs krietni lielāks patēriņš un zemākā efektivitāte ietekmēs kopējo brauciena ilgumu vairāk nekā tas, ka pirmajā 300km posmā var ietaupīt kāds 30min. Toties katra nākamā uzlāde sanāks ilgāka, jo būs vairāk kWh jāielādē, lai tiktu līdz finišam. Apskatīsim divus scenārijus: 1) Ioniq ar 28kWh akumulatoru, kas no pilna akumulatora siltā laikā tiek 220km un 2) auto ar 90kWh akumulatoru, kas no vienas uzlādes nobrauc 400km. Pirmais ir spiests jau pēc pirmajiem 180km lādēties, ielādējot +22kWh pa aptuveni (21min) līdz brauc nākamos 160km, atkal lādē 22kWh un tā turpina līdz finišam, vidējais ātrums 75km/h + 5 uzlādes, kopā ceļā un uzlādēs patērēts 15h Otrs, pirmo uzlādi veic pēc 380km, un atlikušajiem tad lādē vidēji +76kWh ik pa 310km. Summāri lielais aķis ar lielo patēriņu finišā nonāk pa 15.5h. Lai tests būtu vēl objektīvāks, jāierēķina akumulatora uzlādes laiks pirms starta. Tādā scenārijā neviens nesāktu braucienu ar 100%,… Read more »
Protams, ka lielākam akumulatora izmēram ir nozīme! Ar lielāku akumulatoru (pie noteikuma, ka patēriņš ir zems) šāds auto pirmajā maršruta posmā aizbrauks tālāk. Piemēram, līdz Liepājai vai pat Brocēniem. Tā kā auto ar lielu akumulatoru spēs arī ātri uzlādēties, tad izmantojot 160kW lādētāju, būs jāpielādē nevis pilns (kā maza akumulatora auto), bet līdz brīdim, kad uzlādes jauda būtiski nokrītas (tipiski tas ir pie kādiem 80%). Un tad ar šo gandrīz pilno akumulatoru šāds auto nobrauks līdz kādai Rēzeknei. Atkal ātrā uzlāde un var braukt līdz Rīgai. Citiem vārdiem sakot, ar to pašu Model 3 LR šo maršrutu šodien varētu nobraukt kriiiiiiietni ātrāk un te lielu lomu spēlēs arī akumulatora ietilpība. Es gan varu piekrist tam, ka nevajag vadāt līdzi milzīgu akumulatoru, zelta vidusceļš varētu būt ~60kWh akumulators, ja vien patēriņš ir zems (kā, piemēram, vecajam labajam KIA eNiro).
Ar Teslu viss ir skaisti, kamēr ir SC, kur nav problēmu ar akumulatora sildīšanu pirms lādēšanas. Citos lādētājos pieminētos 160kW tik viegli nedabūsi, ja tie nav atzīmēti Teslas kartē.
Nav jādabū 160kW. Pietiks, ja dabūs >50kW un to var dabūt gatavu bez visādas sildīšanas maģijas.
Tad nav ko spraukties pie 160kW lādētāja, arī e-mobi lādē ar gandrīz 50kW bez maģijas. Tad lielā akumulatora ātrāka uzlāde nav spēkā un vinnē Tavs efektīvais Ioniq, kurš lādējās ar tādu pašu jaudu.
Uz 1000km fona pirmie nobrauktie 300km vairs neveido tik lielu starpību kā patēriņš visa brauciena laikā. Tiklīdz kādā posmā nav pieejama uzlāde ar 160kW, bet tie paši eMobi 48, tad lielais aķis, kuram vajag 25kWh/100km uzlādēs pavadīs teju 2x ilgāku laiku nekā Ioniq ar 13kWh/100km. Priekšrocība ko lielais aķis iegūst pirmajos 300km ātri vien kļūst par mīnusu. Un ja ierēķinam laiku, ko jāpavada uzlādējoties pirms starta, tad 90kWh aķi nekādi nav priekšrocība.
Starp 40 un 60 ir zelta vidusceļš.
Jā.
Fūrēm ir braukšanas limiti. 16 stundas auto tu esi dārzenis! Kur testā auto drošība? “Darbinieki drīkst vadīt transportlīdzekli ne vairāk kā 9 stundas dienā. Tomēr drīkstat ikdienas autovadīšanas laiku pagarināt līdz maksimums 10 stundām (ne vairāk kā divas reizes nedēļā). ” Ja nepatīk EU normas, ir arī pētījumi https://www.jstor.org/stable/44644034 Ja jau ved akumulatoru līdzi, tad šo arī vajag ņemt vērā.
Mēs nebraucam šos testus vairākas dienas pēc kārtas. Viss kārtībā ar drošību.
Road Trip gadījumā blakussēdētājs arī var būt šoferis, fūres šoferim tādas extras parasti nav!
Tas neskaitās. Blakus sēdētaji gulēja? Muļķības. Vairākas dienas nebrauca ar nav arguments, tā nedrīkst. Tā nogurums un uzmanība nedarbojas. Tāpēc pieminēju šito punktu. 42 min brauca un ņem pauzi. Ar degvielu, ja tauta nedzer alu neņem tik bieži pauzes. Ja tur taisa zinātni, tad ar degvielu ir operatīvāk un nav lieka muļašanās.
Nu, ja nedrīkst un bīstami, tad nebrauc. Kā es tev te varu palīdzēt?
Tas ir kā 0,5 promilēm braukt.
Kā jau minēju, ja nejūties droši pie stūres, lūdzu, nebrauc.
Mans komentārs ir par to, ka elektro auto bīstamāks par degvielas auto. Dienas beigās, plānojot un domājot tu esi noguris vairāk. Zaļā domāšana? Tu esi bīstams uz ceļa! LV daudz notiek frontālu sadursmju. Dzenā velisopedistus par 0,5 promilēm. Grib stirnām atstarojošo krāsu uzpūst :D Vidējie ātruma radari ir super. Papildus lukturi apžilbina. Nodarbojas ar demagoģiju. Tomēr problēma ir tauta. Viņas iespēja izvērtēt situāciju. Diskutēt par elektro auto izdevīgi 20€ ekonomija. Vedāt akumulatoru līdzi. Mans komentārs bij kaceklis, jo pavadīt auto 17h ir pēc idejas bīstami sabiedrībai, ja iedziļinās taj tēmā!
Tieši pretēji – ar elektroauto braucot tu esi vairāk atpūties, jo ir vairāk iespēju piestāt malā un atpūsties no braukšanas.
30min uzlāde ir pietiekama, lai, ja esi noguris, iemigtu un pamostos modrāks un turpinātu ceļu ar augstāku uzmanības pakāpi.
Visa Eiropa šitā izbraukāta, parasti mauc 4h un tad pitstops mašīnai un sev. Kad sāk knābāt ceļu, taisa šoferu maiņu un mauc tālāk. Šādā veidā 2500km/24h īzī pīzī. Ja nav Piekabes vai Jumta bagāžnieka, tad ir vēl labāki rezultāti, bet stipri jārēķina, vai maukt ātri un pildīties biežāk, vai braukt lēnāk un pildīties retāk, jo katra uzpilde paņem laiku un tas ko vinnē uz ātruma rēķina tiek pazaudēts uzpildes laikā. :)
es tik domāju, kad beigsies pasaka.
un sāks iekasēt samaksu par autoceļu lietošanu.
Sveicināti,
Varbūt varētu uztaisīt šo pašu 1k braucienu ar ICE, mild un plug-in hibrīdiem – tā teikt sava veida benchmark – laika un naudas izteiksmei? Ideāli, ja varētu vienu modeli tikai ar dažādām piedziņām – piemēram, uz ātro paskatoties Peugeot 308 ir visi iespējamie veidi, gan jau vēl kādam tā ir.
Paldies.
Pasen bija jau šāds tests: https://www.lsm.lv/raksts/dzive–stils/motori/apkart-latvijai-ar-elektromotoru-un-ieksdedzes-dzineju–kurs-vinne.a383017/