Labs laiciņš pagājis kopš pēdējā mūsu visu iecienītā seriāla pēdējās sērijas, kurā stāstīju par to, cik manam lietotajam elektroauto izmaksāja “lielā” apkope. Ziema nu ir beigusies un ar auto vairs nav tik drūmi, kā rakstīju iepriekš. Tagad auto patēriņš ir būtiski nokrities, lādētājs mājās darbojas gandrīz bez probēmām un ir samazinājusies arī mana nepieciešamība katru dienu braukāt uz mūsu lielpilsētas centru. Tādējādi auto lādēju reizi 2-3 dienās un bēdu nezinu.
Tā nu sagadījās, ka ar ģimeni sadomājām aizbraukt uz Pērnavu paplunčāties mūsu iecienītajā SPA. Tā kā lietotais elektroauto ģimenē ir atstāts kā vienīgais auto, nebija daudz jādomā ar kuru auto doties ceļā. Es, protams, saprotu, ka Pērnava totāli nav nekāds tālais brauciens, tomēr šajā nedēļas gaitā guvu dažas atziņas, kuras noderēs arī tālākos braucienos. Domāju, ka vasarā ar šo auto aizbraukšu arī kaut kur tālāk.
No mājām līdz galamērķim ir nepilni 180km un pie +10 grādiem auto pilnībā uzlādēts rāda nobraukumu nepilnus 190km. Šādos laikapstākļos arī patēriņš šosejas režīmā kruīzā braucot uz 100km/h uzrādījās ap 12-13kWh/100km. Jā, šis var būt ļoti efektīvs elektroauto!
Uzlādes iespējas Latvijā un Igaunijā
Tā kā šoreiz braucu ar ģimeni, tad mazliet veicu izpēti, lai apzinātu maršrutā pieejamās uzlādes iespējas. Un kā redzam kartēs zemāk, tādas ir papilnam. Latvijas teritorijā mums no Rīgas līdz robežai ir veselas četras Emobi tīkla ātrās uzlādes stacijas, tāpēc uz ceļa gluži palikt nenāksies.
No robežas līdz galamērķim ir aptuveni 64km un praksē tas nozīmē, ka kaut kur būs jālādējas arī Igaunijā. Es jau iepriekš zināju, ka Pērnavā ir vismaz viens Eleport lādētājs, un, cik saprotu, tad varu tam tikt klāt ar Latvijā izmantoto lietotni/čipu. Bet pirms šī brauciena nezināju, ka Eleport ir uzstādījis jaudīgus lādētājus netālu no Salacgrīvas – Kapteiņu Ostā. Cenas nav zemas, bet nu vismaz uzlāde ātra un spējīgākiem auto varētu būt noderīga lokācija, lai pēc tam tiktu kaut līdz Tallinai.
Tikai pēc šī brauciena sapratu, ka varēju vēl paskatīties Mobilly un Elektrum Drive lietotnēs – gan jau arī tajās būtu kādas uzlādes iespējas Pērnavā.
Starp citu, pie Ainažu Hesburgera šobrīd būvējas kaut kāda pamatīga uzlādes stacija. No ceļa izskatījās, ka tā vēl nav palaista un elektroauto čata biedri minēja, ka tas varētu būt Ignitis. Forši, jo pirms pašas izbraukšanas no valsts varēs paēst (šajā Hesburgerā ir arī mājas virtuves daļa) un uzlādēties.
Kur es lādējos?
Bet, nu, labi. Kur tad es pats lādējos? Principā sestdien bija tik labs laiks, ka auto patēriņš rādījās ap 12kWh/100km un auto varētu ar vienu uzlādi aizbraukt līdz pašai Pērnavai. Tomēr tā kā posmā no robežas līdz Pērnavai īsti nav lādētāju, negribēju riskēt. No sākuma man bija doma mazliet palādēties Salacgrīvā un pie reizes kaut ko apēst blakus esošajā kafejnīcā, taču Emobi kartē redzēju, ka lādētājs aizņemts. Par dārgo Eleport šoreiz maksāt negribēju (Emobi tīklā 1min uzlādes šobrīd maksā 18 centus) un izvēlējos piebraukt pie ceļa malā esošā Vitrupes lādētāja. Priekšā gan bija nostājies kaut kāds Porsche plug-in hibrīds, bet tam nesanāca uzsākt uzlādes procesu un saimnieks palaida mani. Palādējos 10 minūtes un par to samaksāju 1.80 EUR.
Tagad pavisam noteikti bez piedzīvojumiem tieku līdz Pērnavai. Salacgrīvā gan piestājām paēst tajā kafejnīcā, kas atrodas pie lādētāja (laivas formas mājā), taču tā nebija laba doma, jo pavisam nebija garšīgi. Kaut kā pavisam slinki tur viss notiek. Un, čau sarkanajam Enyaq, kas tur veselu mūžību lādējās.
Pērnavā pabeidzu braucienu ar ļooooti smuku patēriņu pat neskatoties uz to, ka Igaunijā temperatūra nokritās līdz +4 grādiem. Es gan no robežas līdz pat Pērnavai karājos astē smagajam auto un tas noteikti arī palīdzēja samazināt patēriņu.
Galamērķī auto rādīja, ka var nobraukt 77km un tas nozīmē, ka man nākamajā rītā prom braucot vajadzētu palādēties pie kāda no Pērnavas Eleport lādētājiem. Cenas tur ir mazliet lētākas (33 vai 40 centi par kWh) nekā iepriekš pieminētajā Kapteiņu Ostas lādētāja gadījumā līdz kuram tagad es vairs tāpat neaizvilktu.
Bet tad pie viesnīcas stāvvietas es pamanīju uzlādes stabiņu. Piegāju klāt, noskenēju QR kodu un uzzināju, ka to var aktivizēt ar Easy2Charge mobilo lietotni. Jēj, tā jau ir devītā uzlādes lietotne manā telefonā! No sākuma nesapratu, kā šajā servisā pievienot maksājumu karti, bet tad nospiedu “Start charging” pogu konkrētajam lādētājam un varēju norādīt vēlamo kWh daudzumu un pirms uzlādes veikt priekšapmaksu no internetbankas vai maksājumu kartes. Kad nauda bija uzskaitīta servisam, bez problēmām pievienoju auto un uzsāku uzlādi. 29 centi par kWh ir ļoti normāla cena šādam AC lādētājam. Kamēr paēdu vakariņas, auto ielādēju 14kWh. Par to samaksāju 4.06 EUR un 1.74 EUR palika karājoties servisā, jo man apnika gaidīt līdz auto būs pilns un uz nakti negribēju aizņemt lādētāju. Tur tomēr ir tikai divas pieslēgvietas un otra jau bija aizņemta. Rezultātā mājupceļā dodoties auto bija par kādiem ~80% uzlādēts. Paredzamais nobraukums panelī rādījās 163km ar ko nepietiek, lai tiktu līdz Rīgai. Tātad, būs jāpalādējas kaut kur pa ceļam.
Starp citu, šo Easy2Charge lietotni es no telefona dzēst laukā netaisos, jo viņiem ir vēl daži lādētāji pa Igauniju un pāris sadarbības partneri Latvijā (Virši un kaut kāds man nezināms SET), kā arī Lietuvā. Principā, darbojas kā Mobilly vai Elektrum Drive, kas apvieno vairākus tīklus.
Šodien atpakaļceļā bija tikai daži grādi plusā un aptuveni pusi ceļa spēcīgi lija. Lai arī atkal līdz robežai sanāca iesēsties fūrei astē, patēriņš bija ap 15kWh/100km un arī auto salona apsildei tika tērēta enerģija. Visas šīs nianses diezgan jūtami ietekmē elektroauto nobraukumu un īpaši jūtami tas ir tādiem auto ar maziem akumulatoriem, kāds ir man.
Tā kā Salacgrīvas lādētājs bija brīvs, izlēmu tur piestāt mazliet palādēties, lai izlocītu kājas un Topiņā nopirktu pāris bulciņas bērniem. Izrādījās, ka veikals ir foršs un cenas ļoti patīkamas. Kafejnīcā gan vairs negājām. Veikala apmeklējums aizņēma aptuveni 20 minūtes un pa šo laiku auto uzlādēju gandrīz pilnu – 14kWh. Par to samaksāju 3.96 EUR.
Bez apstājas tikām līdz Rīgai un redzam, ka pie zemākas temperatūras un lietus vidējais patēriņš pieauga līdz 14.6kWh/100km. Arī tas, protams, ir zems patēriņš. Pieņemu, ka vasarā ar šo auto būs braukt ļooooti efektīvi un lēti. Būs jāmēģina aizceļot kaut kur tālāk!
Brauciena laikā veicu trīs uzlādes un tās man izmaksāja 9.82 EUR. Ja vēl pierēķinām pusotru akumulatoru, lai saprastu pilnās brauciena enerģijas izmaksas, tad kopējā cena pieaug līdz 16.57 EUR (mājās garāžā no marta mums samazināta cena elektrībai uz aptuveni 15 centiem par kWh). Neslikti!
Kādi ir secinājumi?
Galvenais secinājums ir tāds, ka gada siltajā laikā arī ar tik švakiņu elektroauto var braukt un baigi nečakarēties. Pa Latviju pavisam viss skaidrs ar lādētājiem – to ir daudz un pārsvarā darbojas. Un tagad ir mazliet skaidrāka bilde arī par Igauniju. Būs kādreiz vairāk jāpabrauc pa Igauniju un tad varēšu pažonglēt ar dažādiem lādētājiem. Noteikti būs jāpaskatās, kas ir pieejams Mobilly un Elektrum Drive lietotnēs, lai nav jāskaita nauda kaut kādiem svešzemju servisiem.
Joprojām esmu pārsteigts par to, cik ļoti dažāda var būt viena un tā paša elektroauto ekspluatācijas pieredze. Cik ziemā mīnusos viss bija slikti, tik tagad ir normāli. Sēdies un brauc!
Nākamajā šī aizraujošā seriāla epizodē…
Tā kā pirms dažām dienām kaut kāds ambālis ir apskādējis manu skaisto auto, esmu pieteicis If KASKO gadījumu un jau nākamajā nedēļā centīšos šo jautājumu pavirzīt uz priekšu. Lai arī negaidīts un negribēts šis gadījums, tomēr izmantošu iespēju pastāstīt par savu pieredzi ar tā risināšanu.
Izlasi arī citus šī eksperimenta sērijas rakstus
Tā kā šis eksperiments norisināsies ilgāku laiku un plānoju regulāri informēt par manu pieredzi ar šo auto, tad aicinu piesekot manam Twitter kontam @krizdabz, kā arī izlasīt pārējos šīs eksperimenta sērijas rakstus:
- Kā es ar lietoto elektroauto 1000km testā pārspēju Tesla Model 3 Long Range
- Pirmais ārzemju brauciens ar manu lietoto elektroauto
- Veicu mana lietotā elektroauto “lielo” apkopi un mani pārsteidza tās cena
- Ar elektroauto ir grūti. Vai vispār turpināt šo eksperimentu?
- Kursors.lv lietotā elektroauto eksperiments
- Kā es izvēlējos savu lietoto elektroauto
- Kā BRC man palīdzēja ārzemēs nopirkt lietotu elektroauto
- Kā man veicās ar finansējuma piesaisti lietota elektroauto iegādei
- Kāpēc man valsts piemaksāja 2250+500 eiro par lietota elektroauto iegādi?
- Kā es centos noskaidrot mana lietotā elektroauto tehnisko stāvokli
- Cik es samaksāju par mana lietotā elektroauto uzlādēm, lai nobrauktu 1000km
- 4 iemesli, kāpēc man patīk mans lietotais elektroauto
- Kā es pirku riepas savam lietotajam elektroauto
- Cik izmaksāja OCTA un KASKO apdrošināšana manam lietotajam elektroauto
- Es mājās uzstādīju elektroauto lādētāju un tas mainīja visu
Tāpat vēlos pateikt lielu paldies šī eksperimenta atbalstītājiem. Lietoto auto tirgotājs BRC palīdzēja izvēlēties un uz Latviju atvest eksperimenta auto un apdrošinātājs If mums palīdzēja tikt pie elektroauto KASKO, bet Enefit ierīkoja elektroauto uzlādes iekārtu.
Sausais atlikums-lai nokļūtu galamērķī, ko pilnigi bez saspringuma veicu bez pieturām, n minūtes kkur jāēd praktiski tikko no mājām izbraucot, jāiet veikalā, utt. utjp. Šķiet 60nieks aķis ir optimals apjoms nečakarejot braucienus virs 50 km no dzīvesvietas.
Jā, protams, 60kWh akumulators varētu būt tāds labs zelta vidusceļš. Bet nu ar šādiem akumulatoriem elektroauto joprojām ir dārgi.
Nu jā, tas ari man iemesls nepirkt elektro. Šādi pusrisinajumi jauki aprakstiem.
Ēda jau tāpat – jo gribēja, nevis tāpēc, ka jālādē. Apvienot to ar lādēšanu būtu tikai OK.
Un auto jāizvēlas ikdienas vajadzībām, ne corner-case. Ja bieži būtu jābrauc uz Tallinu, gan jau izvēlētos citu auto. Kāda jēga pārmaksāt par 50+ kWh, ja ikdienā arī ar 30 ir OK?
Starp citu, ir gana daudz vietas, kur arī iekšdedzes uzpilde ir problemātiska. Piemēram, Sāmsala.
Paskaidro sīkāk par Saremā? Tur ir vismaz 3 (tik es atceros) uzpildes stacijas pa salu (neskaitot Kuresāri kur ir kā pilsētā ļoti daudz) izkaisītas un viena pirms prāmja. Ja tas skaitās problemātiski, tad kā ir jābūt?
Un kāpēc Sāmsalā būtu jāpildās ? Es apbraucu salai riņķī un tad Pērnavā mazliet ielēju,mājup uz Siguldu braucot…
60kWh akumulators ikdienā ir lieks. Atsevišķas reizes gadā tas varētu noderēt, bet arī par to ir šaubas. Es šo laiku pa laikam dzirdu no cilvēkiem, kam nav nekādas pieredzes ar EV.
1. Tālākos ceļojumos tas 60nieks palīdz tikai pirmos 300km, tālāk nav vairs nekādas starpības, to parāda arī visi 1000km braucieni. Tiklīdz sākotnējās 60kWh ir iztērētas, tālāk neviens vairs nesēž un nelādē atkal līdz tām 60, bet max 30-40kWh vienā uzlādē. Nav jēgas, jo pēdējie 20-30% ir lēēēēni.
2. Vēlme ikdienā, kad jāmēro tur pat pa pilsētu labi ja 30km vadāt līdzi 200 kilogramus lieka svara ir iracionāla. Pamēģiniet savā Volvo dīzelī (statistisks minējums) iebāzt kādus 8 betona maisus un vadāt apkārt, jo reizi gadā tos vajadzēs un absoluti atsakaties pa ceļam iebraukt jebkurā būvmateriālu veikalā un tos nopirkt, jo tas prasīs kādas 30min.
Cik degvielas/elektrības ik gadu tiek iztērēts bezjēzīgi vadājot to svaru līdzi? Salīdzināsim tad Kristapa elektrības patēriņu vadājot apkārt savu 28kWh aķi, kurš prasa pa ceļam kaut kur vienreiz uzlādēties ar patēriņu ekonomiskākajam EV ar 60kWh aķi, pareizinam ar gada nobraukumu un iegūstam papildus izmaksas par to, ka negribās pāris reizes gadā pirmos 300km lādēties.
Kā cilvēks, kas brauc ar 30kWh akumulatora elektroauto, nevaru piekrist šādam viedoklim. 60kWh būtu noderīga izmaiņa. Piekrītu, ka vairāk nav jēgas, ja nav specifiskas vajadzības pēc tāliem braucieniem, bet es nepirktu atkal elektroauto ar mazu akumulatoru. Jo vairāk ziema, jo vairāk čakars.
Viss labi, izņemot to devīto aplikāciju…tas ir tas īstais “sviests”, kas attura no tālākiem braucieniem.
Ar laiku šim būtu jāsakārtojas. Ļoti gaidu, kad uzlādes tīkli ņems vērā ES norādes un saliks visur iespēju par uzlādi samaksāt ar karti.
Nevaru iedomāties kā to izdarīs e-mobi tīkls. Tad tam būs jāmaina operators. Vai tas vienkārši iznīks.
Kāpēc? Domāju, ka Mobilly kaut ko izdomās. Nav jau teikts, ka katram lādētājam jāskrūvē klāt POS terminālis. Būs kaut kāds webisks risinājums gan jau.
Mobilly bizness līdz šim ir bijis komisija par pakalpojumu. Kā ar karti var norēķināties bez POS termināla vai aplikācijas?
Ne tikai. Cik saprotu, Mobilly ir plašāks bizness Emobi gadījumā – apkalpošana/atbalsts un visas tehniskās platformas nodrošināšana. Bez POS termināļa vai aplikācijas var iztikt, ja ir kaut kāds webiskais risinājums. Proti, noskenē QR kodu uz lādētāja un tālāk telefonā vai kompī atver lapu, kurā veic maksājumu/rezervāciju. Vismaz kaut ko tādu podkāstā stāstīja Elektrum pārstāvis. Un viņi zina šīs lietas, jo pašiem tas vēl priekšā.
Karšu terminālim ir jābūt, jo telefonu nevajadzētu padarīt par nepieciešamu aksesuāru braukšanai ar auto. Man vajag lai varu vecajam tēvam iedot braukt un viņš var uzlādēt jebkurā vietā ar karti. Pats arī esmu minimālisma cienītājs, ir podziņnieks darbam un standarta telefons ikdienai, jeb tās aplikācijas bieži nemaz man nebūtu pieejamas.
Pēc x gadiem tādas kartes varbūt nemaz vairs nebūs, ko tad.
Tad noslīcinot to telefonu būs jāslīcinās arī pašam, jo tajā ir visa dzīve un sadzīve, bez alternatīvas. Un tiklīdz ko pat padomāsi neto ko vajag tā sistēma uzreiz tevi noliks vietā atslēdzot no tīkla
Noslīcinot somu ar pasi, maku, atslēgu bunti un podziņu telefonu – nāksies pašam lēkt nopakaļ, jo…viss tak ir zudis, nekādu izredžu)
Aga, sēžu upes krastā un metu to visu iekšā, vienu pēc otra😁
Jo blakus kāds iemeta upē telefonu?
Pasaulei nav jāpielāgojas katram indivīdam, kurš izvēlas dzīvot pagātnē vai minimālismā. 2024. gadā tavs minimālisms ir tava problēma nevis kaut kas pašsaprotams. Es arī gribu būt minimālists un skatīties analogo tv virszemes pārraidi. Vai tagad kādam būtu jānodrošina analogā pārraide, jo es principa pēc nevēlos pirkt modernāku tv vai dekoderu?
Nekā personīga, bet katra paša atbildība ir spēt iet līdzi laikam. Ja nespēj, tad samierinies ar sekām.
Ļoti daudzi seniori mūsdienās lieto glāstāmos telefonus ar lielu prieku. Nāksies arī sencim to iemācīt.
Nu ja čakarēšanās ar 15 lietotnēm lai uzpildītu auto ir progress tad ok.
Kādas ir progresīva cilvēka opcijas ja būdams turpat Igaunijā netīšām iemet telefonu Jagalas ūdenskritumā piektdienas vakarā, bet battery is at 25%? Ar ICE es aizbraukšu uz benzīntanku un ieliešu degvielu par to banknoti kas man ir bardačokā neparedzētiem gadijumiem
Ja tu vari ielikt banknoti neparedzētiem gadījumiem, tad es varu ielikt veco telefonu :D
Man liekas smieklīgi vienmēr šī nīdēšana par to, ka ” esmu savādāks”
Nepatīk glāstāmie telefoni
Nepatīk liela izmēra telefoni
Nepatīk viss tas, kas patīk citiem.
Vienmēr atrodas kāds, kurš iepeld un sāk prasīt, lai pasaule slēdz atpakaļgaitu, jo viņš grib justies savādāk un īpašāk. Kaut kāda dīvaina mentalitāte.
220.LV=228 modeļu podziņtelefonu!Kam tie domāti?
Acīmredzot ne tiem, kuri plānot izmantot modernās tehnoloģijas?
Kam salonos paredzēti auto pa 25k euro ar 3 cilindru benzīna dzinējiem? Acīmredzot tiem, kuriem nevajag Lambo. Kas tā par ideju, ka visam jādarbojas ar zemāko un lētāko iespējamo variantu? Jāuztur mūžīgs legacy risinājums ? Droši varat tos uzturēt, ja uzskatat, ka tas ir ekonomiski izdevīgi. Uzņēmumi rīkosies tā kā uzskatīs par pareizu. Ja Jums nepatīk – brauciet ar ICE. Neviens tak nespiež lietot tikai elektroauto.
> Neviens tak nespiež lietot tikai elektroauto.
Ar šo kā reiz ir problēma :)
Nu, vēl jau nespiež tā baigi.
Starp robežu un Pērnavu ir Ionity Circle K tankā. Bet kopumā jau diezgan labi tagad ar lādētājiem un sajūta, ka uzlabojas ar katriem pāris mēnešiem. Es diezgan bieži braucu Riga – Tallina un sāku ar i3 94ah (cik tur ap 30kwh).
Un paskaitīju – man ir kopumā 29 aplikācijas tieši uzlādei (neskaitot ABRP u.c. līdzīgās).
Oi, Ionity ir tik dārgi, ka es tos pat neizskatīju kā opciju. Skatos, ka tur cena par vienu kWh ir vājprātā lieli 79 centi. Tādam knapam auto, kā manējais Ionity nav labākā izvēle. Es gan nezināju par Tevis norādīto lādētāju Igaunijā. Tagad zināšu, paldies! :)
Pērnavā daudzas viesnīcas jau ierīkojušas lādētājus, kur mierīgi var atstāt auto karāties uz nakti. Man Pērnava sanāk 196km, ar savu tosteri tur esmu viesojies divreiz, un abas reizes bez lādēšanas stopiem. Pie -18C patēriņš bija 24KWh, pie +4C – 19KWh. Abas reizes auto bija pilns ar pasažieriem, salons silts un fūrēm gājām garām. Pie +4C, 58KW neto, bez kafijas pauzēm, spētu aizvilkt arī līdz Tallinai.
Raksta autors mēģina parādīt cik izzi ir elektroauto, bet patiesībā tam visam stāv apakša normāla plānošana un tā kā raksts viss ir par to kādi bija piedzīvojumi ar elektroauto uzlādi, tad saprotu, ka vēl jo mazāk vēlos šādu auto. Es diez vai spētu uzrakstīt tik garu rakstu par to kā es Rīgā vienreiz uzpildījos un aizbraucu tur un atpakaļ.
Mazliet pārprati – es nemēģinu parādīt, to, cik tas ir vai nav vienkārši. Es tikai aprakstu savu pieredzi ar šo auto un katrs lasītājs pats var izlemt vai viņam ikdienā kaut kas tāds ir vajadzīgs. Es šīs mašīnas netirgoju, man nekas nevienam nav jāpierāda un jāreklamē ;)
Ja reiz spēji uzrakstīt tik gari, ka nevēlies šādu auto, spētu arī uzrakstīt par uzpildīšanos ;) Galvenais noticēt sev.
Jā,nebūtu ko rakstīt, pielēju bāku,izbraucu turp un atpakaļ,vairāk par 1000km, viss.
Esmu braucis turp un atpakaļ 1000km pietiekami daudz reižu lai nāktu pie secinājumiem, ka tas vai EV var bez uzlādēm nobraukt 1000km vispār nav svarīgi. Katrs dzīvo savu, bet var būt, ja regulāri jāšoferē šādi gabali darba dēļ, ir vērts paskatīties apkārt kādi vēl darbi ir pieejami? Savukārt ja šoferēt tālbraucienus nespiež darbs, bet privātas vajadzības, tad nekādas steigas nokļūt galamērķī nav un neapstājoties 12h sēdēt pie stūres īpaši nesajūsmina.
Sēdēt aiz fūras, lai taupītu…..viss ir labi, kamēr ir labi. Bet ideja ir sena un pareiza – var viens otram palīdzēt uz ceļa ne tikai mainot sasisto riteni. Kad EV būs vairāk, tie var sākt braukt stīgā kā riteņbraucēji, ik pēc 1km mainot vilcēju. Ja brauc trīs auto, tad šķelt visu gaisa slāni sanāk tikai ~1/3 no ceļa.
Sedet furei pakala ir pilniga sizofrenija,ta vieta lai relakseti verotu ainavu -blenzt furei pakla un but visu laiku strjoma ka jabremze
Savhkart pusdienas est es noteikti gribetu skaist vieta pie juras Pernava nevis celmalas fastfooda ,taa kaa sada veida atputas pa ladesanas stacijam noteikti nav prieks manis,
Mašīnai ir adaptīvā kruīzkontrole, tāpēc braukšanas aiz citiem auto nesagādā nekādu papildus piepūli. Ēstuvi katrs pats var izvēlēties, tur es tev piekrītu. Nav spiesta lieta.
nu nezvai sēdēt aizmugurē aiz fūres un paļauties tikai uz nanotehnoloģijām ir prātīgi. ja brauc pa bāni, tad varbūt tas kādu interesē. bet blakus sēdošos noteikti nē.
Tā vien kasās bremžu pedālis, kad aizmugurē ilgstoši kāds pielīmēts brauc neievērojot distanci.
Nav nekādas vainas. Šādi braucu jau gadiem un neplānoju mainīt savus paradumus. Tehnoloģijas ir radītas mūsu ērtībai.
Tikai tā ekonomiskā distance ir jāskatās, ja esi tuvu fūrei, tad esi aizvējā (tehniski pareizi retinājumā), bet esot nedaudz tālāk tu esi turbulencē, kur ir lielākā gaisa masa un veidojas lielākā gaisa pretestība.
Jā, jā. Izvelc vēl no kabatas gaisa tuneli un veic aprēķinus :)
Nevajag neko vilkt, Myth busters ir šo tēmu izskatijuši.
Laikam nav gadijies ka tā tehnoloģija pēkšņi izdomā uz līdzenas vietas pa mēmajiem dot pilnīgi bez iemesla. Man tā ir gadijies, tāpēc uz tām sevišķi nepaļaujos
Es nebraucu ar tik sliktiem auto (khem, Teslu), kam šāda tehnoloģija nedarbojas.
https://youtu.be/a-GiSNELAPU?si=vGovlECFghgAkYyx Šis to neredzēja. Lai kaut kam sēdētu astē? Būtu effekts degvielas taupīšanai ir jāveic sistemātiska distances neievērošana. 2-4 sekunžu likums. Jeb 80m jābūt distancei. Sēdēt astē kravas mašīnai? Tā var uzraut aukmentiņu – loga maiņa, nerunājot par ko lielāku. Es uzskatu kruīza kontrole LV vispār nav nepieciešama pat bīstama. Cilvēki zaudē uzmanību uz ceļa. Cik mums platu ceļu ar 2 joslām 1 virzienā? Tur to kruīzu var lietot. Tas kruīzs if forši ASV, Kanādā, bāņi EU. Cilvēki par daudze atraujas no realitātes, tāpēc arī ir smagas avārījas. Egoisms arī spēlē lomu.
Es jau gadiem braucu ar adaptīvo kruīzkontroli un nesaprotu par kādām problēmām tu te runā. Viss ir kārtībā ar distanci un nav nekādu problēmu ar akmentiņiem. Plānoju tā arī turpināt. Lai tie jaunie skrien, man vairs nevienam nekas nav jāpierāda uz ceļa ;)
Man šķiet viņš gribēja teikt, ka, lai būtu degvielas ietaupījums, vajag braukt tuvāk smagajam kā rekomendējas.
Citādi – adaptīvais kruīzs noder pilnīgi jebkādos ceļos un valstīs. Un piekrītu, par to mieru, kas iestājas lietojot tādu ekstru.
Tā lieta tīri labi parāda kas ir droša distance, jo arī ja nav ieslēgts kruīzs tad piebraucot par tuvu parādās attiecīgs simbols panelī. Ieliekot max distanci var tīri labi braukt aiz kāda, tik tur var sanākt interesanti, kad mērķis pēkšņi parauj prom no joslas, ja uz ceļu neskatās, aptuveni kā uz 0:45 (ieraugot brīvu vietu kruizs var uzdot gāzi nevietā)
https://www.youtube.com/watch?v=4EYU8gdWkgc
Nu vispār jau adaptīvajam kruīzam paradsti ir iespējams regulēt distanci līdz priekšā braucošajam auto, Ioniq man šķiet ir iespējami 4 attālumi.
ACC uzturētā distance nav par garu, lai noķertu aizvēju?
Manuprāt, nav. Tur, protams, var diskutēt par metriem un vēja daudzumu, bet es to salīdzinu krietni vienkāršotāk. Labāk braukt aiz fūres nekā nebraukt aiz fūres. Pārējais mani maz interesē šajā ziņā :)
Kaut kad nebija mythbusters vai top gear vai fifth gear? Kur pierādija, ka lai ko jūtami ‘iegūtu’ jeb ielīstu tajā smago vēja plūsmā lai ar tavu autiņu nebūtu jāšķeļ šī vēja pretestība tad ir jāsēž astē NE TĀLĀK par 15m attalumu? Kaut kas tāds…
Un kas ir šāds attalums pie ātruma 90km/h+? ACC gan jau ka nemaz pie tāda ātruma nevarēsi tik mazu distanci.
Vopšim tas ir pārak bīstami jo ne tu spēsi noreaģēt ne ko…. Nespēsi pat uzšaut pa bremzēm, kā jau būsi smagajam pakaļā ;) tieši 50m-60m attalumā, kas it kā pietiktu reagēšanas un bremzešanas ziņā esi tajā ‘sliktajā/netīrajā’ plūsmā kur ir virpuļi u.t.t. kas rada papildus pretestību un papildus degvielas patēriņu.
Tad labāk ir braukt 100-150m attālumā, kur gaiss ir ”nomierinājies” un vari mierīgi pats šķelt, kā auto inženieri domājusi, kā arī tas esot daudz drošāk jo to decimāl daļu uz 100km ko ietaupīsi degvielā sēžot smagajam astē, vienkārši varbutības risks ir pārāk liels jo pietiek noskrapēt bamperu lai visu šo ‘ekonomijas zinātni’ aizlaistu miskastē! ;)
Nevajag 15cm toč. Esmu ar moci ieņēmis apdzīšanas pozīciju aiz fūres un tas bija vismaz 10m attālumā. Tur sajutu uzreiz aizvēju. Skaidrs, ka automašīnas 10m attālumā ar adaptīvo nebrauks. Visticamāk, ja brauc nosacīti drošā attālumā, tad tur tiešām ieguvums nav nekāds. Auto tiek nosmērēts ar dubļiem, logu tīrītāji visu laiku jādarbina, nezini neko par priekšā notiekošo, nevari paredzēt satiksmi un t.t.
Es parasti izvēlos brauciena laikā apdzīt tik daudz transporta līdzekļus, lai man priekšā pietiekami lielā attālumā neviens nebūtu. Tad varu laicīgi pamanīt gājējus/riteņbraucējus un citus šķēršļus. Aiz fūres var tikai tupa braukt un cerēt, ka tā pēkšņi neraus pretējā joslā, jo priekšā ir neparedzēts negadījums. Gribēšu redzēt, kā braucot pusstundu aiz fūres un neko neredzot var operatīvi noreaģēt pēdējā brī’di.
15cm droši vien ir kļūda aprēķinos…..tie arī netika minēti.
Tā arī bija, arī sēž atmiņā 15-20m lai gūtu 10-15% ietaupijumu.
15m ir nepietiekami, lai apstātos no 90km/h, taču tie ir vēl mazāk pietiekami arī tai fūrei, kas brauc priekšā. Salīdzinot fūres spēju apstāties un vieglā pasažieru, tavs bremzēšanas ceļš pasažieru mašīnā būs īsāks. Es neiedrošinu braukt pielīmētam pie fūres pakaļas, taču nevag domāt, ka tā pēkšņi var uz šosejas apstāties kā klintī ietriekusies.
Braukt aiz liela auto forši. Tas ir droši. Liels auto nodrošina drošību pret pretī braucošiem auto, kuri varētu iebraukt pretējā joslā. Nav iespringti jāvēro ceļš.
Aptuveni kā šeit uz 0:30 ?
https://www.youtube.com/watch?v=K9gt217TqHA
Zīmīgi, bet mans pēdējais divu dienu ārzemju ceļojums bija Rīga- Tallina-Narva-Tartu-Rīga (~950km maršruta aplis) un man pat doma nebija, vai man dīzelis bākā pietiks un vai pa ceļam būs tankstele kur uzpildīt….
Principā pirms izbraukšanas un pēc, pildīju Rīgā.
Tikmēr elekto dīdītājiem acīmredzot arī 200km ir vesals piedzīvojums, kur ir jādomā, jāstreso un jāplāno kur ieštepselēt lai tiktu mājā ;) Un viss lai ietaupītu līdz 20€ ”uz bāku” jeb 1000km attalumu.
p.s. ar bāku tādā ekskursijas režīmā kur lielakoties ir šoseja, nespiežot un neskrienot, mierīgi 1100km bez stresa varu nobraukt. ;) + vēl attālums pēc lampiņas iedegšanās
Nuja, mēs taču dzīvojam, lai ir interesanti :)
Nereti rakstu par EV komentāros iesaistās tie, kas ar savu kvēpošo var nobraukt 1000km neapstajoties un tā dēļ EV tiem nederēs kamēr no vienas piecu minūšu uzlādes nevarēs nobraukt tos pašus 1000. Dzīves un vajadzības ir dažādas. Ja ar auto bieži jāmēro 1000km attālumi bez pieturām, tad EV tik tiešām neder. Bet <200km attālum galamērķiem, starpība ir minimāla. Lai gan nav, brauciens ar EV sanāk krietni lētāks.
Manam 2019 gada auto galīgi nekas nekvēpj jo ‘Euro6’ emisiju standarts, visu izfiltrē tā(pat bez ādbļū), ka vari elpot to izpūtēja galu uz nebēdu un pat deguns nekņud! Pārbaudīts! ;) Tas tā.. informācijai ja joprojam brauc ar kādu 2005gada euro4 standarta šrotu kam viss filtros ir beidzies un izgriezts.
Nezinu, vidusklases EV joprojām ārpus pilsētas braucieniem nu IR pagrūtāk(un šo ev fani veiksmīgi noklusē, kāds papildus darbs ir jaiegulda braucienu ekskursijā un cik esi atkarīgs no štepseļiem, kur ārpus pilsētu centriem biezi vien ir viens vai divi un tur jau lādejas kāds un tad ko? ;) Vienkāŗsi stulbi papildus sēdi un gaidi rindā jo līdz nākamajam stepselim nemaz netiec….)
Kā arī tad jāņem ir lielās baču komplektācijas utml. kas protams ka galā maksā kosmosu par to dranduļetu uz četriem riteņiem.
Kaut kā pēdejā desmitgadē cilvekos ir veiksmīgi iepotēta norma, ka cilvēks pakalpo autiņam nevis autiņš cilvēkam! ;) Vienkārši skumji noskatīties….
bet Kristap, interesanti lasīt tavu pieredzi!
Bet ja cilvēks kalpo auto (kas ir fakts), kur problēma to publiski atzīt. Kalpoju es, kalpo arī tu. Auto ir vājprātīgi dārgs verķis, kuru mēs izmantojam ļoti neadekvāti mazā apmērā.
Štrunts ar to lētāk vai dārgāk. Tas ka to auto bez aplikācijas un telefona nevar uzpildīt vot tas ir vājprāts. Nezinu kā kurš, bet es braucot gribu braukt nevis čakarēt sev prātu ar visu šo uzlādes epopeju. Kamēr nevar par uzlādi kā par benzīnu norēķināties tikmēr uz EV neskatos (nu vienīgi ja vinnētu loterijā 300k+ varētu kā izklaidi nopirkt)
Var uzpildīt. Kāpēc nevar?
Nu jā, ar konkrēta tīkla karti var, pareizi, piemirsu par šo. Bet ne jau ar bankas karti vai banknoti tak, jeb dzīvē kas ir mainijies.
Runa iet par situāciju kad telefons ar aplikācijām jebkāda iemesla pēc beigts vai nav līdzi. Kādi varianti šādā situācijā pašreiz?
Jā, es domāju, ka RFID kartes vai čipi ir diezgan okei risinājums, ja pārvietojies kaut kādā vienā apgabalā, kur tos var izmantot. Bet jāgaida, kad tiks izpildīts Eiropas uzdevums ieviest tās maksājumu kartes. Tad būs labāk.
Katrs izvēlas to, kas nu pašam vajadzīgs, izbraukt 1000km gabalu pāris dienās un negribēt piestāt ne pēc kafijas, ne mazmājiņas, ne arī izstaipīties man nav saprotams
Otrkārt, te visi rej, ka ar iekšdedzes auto var tālu aizbraukt, bet reti kurš dīzelis spēj norbaukt 1000+ bez iedegušās lampiņas. Mana dažus gadus vecā šloda ar 2 l dīzeli nespēj, un mani tas ar nesatrauc.. Daži vācu eksemplāri jā – bet cilvēki brauc ne tikai ar to
Atkal jau – ja ir tāda vajadzība, tad Tu sev nopirksi vajadzīgo un tas, ka kāds brauc ar benzīnu, elektrību vai pasarg dies – gāzi, Tevi vienkārsi neskar
Treškārt, “Un viss lai ietaupītu līdz 20€ ”uz bāku” jeb 1000km” – un ja starpība būtu 50eur, tad būtu ok?
pakalkulēsim cik tas pats ekonomiskais dīzelis ēd 100 sastrēguma kilometros un cik ēd elektro auto lādējoties savā pagalmā ar dinamisko tarifu??
Tas tā ir ja dzīvo privātmājā un lādējas turpat. Vairākums tā nevar.
Un tieši par to arī ir runa – vairākumam nav elektro auto, nav iespējas tādu nopirkt, nav iespējas pilnvērtīgi izmantot tā sniegtos bonusus un nav vēlmes pēc tāda auto..
Bet viedoklis plūst pāri malām
No sērijas lasījis neesmu, bet zinu, ka galīgs sūds ……
Nu nezinu gan kāda tur ekonomija ja biržā ir 10c/kwh un vairāk… Protams ja noķer pa 3..4 vai 5c tad savādak, bet šādi cipari ir reti un maksimali neizdevīgos un nerentablos laikos. Vidējā mājā 3F20A standarta nepārspīlētā pieslēgumā priekš auto varēsi paņemt ~10kw jaudu-tā lai tev arī paliek mājā elektrība ko lietot, bez korķu izsišanas, kas savukart vidējo EV segmentā(60-75kw ietilplības baterijā) no tukšas(10%) līdz 100% uzladēs ~8h laikā.( Jā jā, ja esi ‘nopietns’ lādētājs tad jāskatās ir 32A vai 40A bet tur jau tad ‘viņi’ arī visu ir izcili izdomājuši, lai tu nebūtu parazīts un deļ sādas ievadjaudas vien, prasa uzreiz kosmosu par savienojumu ik mēnesi) Matemātiski rupji pareiķinot ja birža kaut tie pasi apaļi 10c lai nesarežgītu, un ap so ciparu arī +/- griežās biržas cena, maksas ziņā tas ir ~1€/h jeb 8€ par jaudu/sulu lai pielādētu + sadale, pārdale un citas pieliktās maksas kas galā sastāda, ka ar ~10€ banknoti jāreiķinās lai pielādetu.) Nobraukt var teorētiski 400km, praktiski īstajā dzīvē 300/350km ir reālais lai nepaliktu meža vidū ar tuksu bateriju, tātad lai nobrauktu 1000km tev vajag aptuveni 35€, tad vēl haotiski vienmēr jāskatās birža katru stundu, jo nedo dies uzliksi lādet, ka birzā cena īslaicīgi uzšaujas 20..25..30c… Read more »
Jā, tā nu tas ir. Pat ar 10+ centu/kWh elektrību braukšana ar elektroauto var būt lētāka nekā ar jebkādu citu ICE auto.
“jautājums kad/vai tas vispar atmaksājas skatoties 5 gadu griezumu”
..nu elementāri, ja ietaupījums par šo čakaru (pēc Taviem aprēķiniem) ir 65eur uz 1000km(atmetot spriedelēšanu par elektrības vai degvielas cenām – to mēs nezinām un nevaram zināt), tad 5 gadu (120 000km nobraukumā) sanāk 7800eur – paapaļojam vēl uz leju, jo reizums tomēr iebrauksim kādā ātrajā uzlādē ar)
Nu un par cik noskatītais elektro auto ir dārgāks (salīzinot ar iekšdedzes alternatīvu), vai varam vai nevaram dabūt no valsts kaut ko atpakaļ, cik izmaksās apkopes šo gadu laikā – to visu var mierīgi apsvērt un izlemt vai ir ieguvums pret čakaru vai nav
Paveicās, ka pa ceļam nebija Madona ar savu “lādētāju”
Gan jau pienāks laiks, kad varēs nobraukt 800-1000km ar 1 uzlādi un čakars pa ceļam vairs nebūs(pēc 4-5 gadi).
Pirms 5..6 gadiem dzirdēju šādas pašas oficiālas pasakas no tesla, vw un stellantis .. Bet kā nav tā nav..
Jo fiziku neapmānīsi = lai brauktu talāk ir jāliek lielākas bačas, jo lielākas bačas jo viss pasakums krietni smagāks un papildus iztērē enerģiju lai to būdu iekustinātu, kas galā to visu padara bezjēdžīgu.
Nez 1000km EV utopiju drīzak liktu 2040 gada plauktiņā. ;) Un te runāju par patieso, ikdienas nobraukumu nevis skaisto cipariņu, kas panākts ar visvisadām pārgudrām metodēm labratorijā lai var skaisti reklāmā reklamēties.
Varētu iemontēt papildus spararatu uz aizmugurējo ratu ass. Elektrības ekonomēšanas nolūkos.
Var tikai apbrīnot raksta autoru par uzņēmību tā čakarēt savu dzīvi,laiku…
Mazohisms kaut kāds !
Īsi un konkrēti šo “elektrobrīnumu” nākotni izskaidroja Arnis Blodons vienā no TV “Preses klubs” raidījumiem. Iesaku noskatīties un ieklausīties !
Būtu vismaz saiti uz video ielicis.
Iekš FB ir atrodams,vakar skatījos,bet atrodi nu viņu…
gōglē: “Arnis Blodons Preses klubs elektroauto”
– tas prasīja precīzi 5 sekundes
Saite uz video?
Ne jau man vajadzēja to video !!!
Biju par Blodonu nedaudz augstākās domās, izrādījās, ka ne sūda nejēdz tikai spēja atgremot visiem zināmo tuftu par ūdeņraža dzinēja auto, kuriem lietderības koeficients ir zem 30%.
Nu, viņš ir tāds čalis ar viedokli. Kaut kādās tēmās, manuprāt, viņam ir viedoklis, kur var piekrist, taču elektroauto jomā man viņš īsti nav autoritāte.
Nu bēdīgi, ka lai nobrauktu nieka 200 km turp un 200 km atpakaļ trīs reizes ir jādomā un jāstreso par to, kur to verķi uzlādēt un vai man līdz nākamajai uzlādei pietiks špana, vai tur kāds jau nebūs priekšā utt. Un vai galapunktā, kur man ir plānots nokļūt, vispār to verķi var uzlādēt… Viens te minēja 29 aplikācijas priekš uzlādēm, nu tas ir pīīī. Bet es jums pastāstīšu, kā man bija ar elektrisko mašīnīti. Viņdien laipnais Dīleris man iedeva uz pāris testa dienām vienu elektrisko mašīnu ar ne pārāk lielu sniedzamību. Dzīvoju es Vidzemes mazpilsēta, nepilnas stundas braucienā no Rīgas centra, daudzstāvenē ar veseliem četriem stāviem. Saņemot to vāģīti baterija pilna nebija. Pa Rīgu šur līkumiņš, tur līkumiņš un brauciens uz māju. Nonāku savā mazpilsētā – jālādejas. Tuvākais kauna stabs man 2km no mājām, dīleris bija iedevis karti, kas šajā uzlādē darbojās. Līdz pilnai baterijai jākūko akurāt 45min. Līdz mājai aiziet paspēt nevaru (nē nu varu, bet tad uzreiz jānāk atpakaļ), pārtikas sagādes iespējas atvēlētajā laikā un vietā var notikt tikai tuvākajā minimaksimā, kurā īsti kāju nekad neesmu spēris. Nu neko, pakūko, pastaigā pa parciņu, paelpo mazpilsētas gaisu, stunda pagājusi, var braukt uz māju. Nākamajā dienā man ceļš veda vēl… Read more »
Tu biji viens no tiem naivajiem, kuri klausās saldās runas :)
Latvijā ir tik daudz lauku/privātmāju ar 3f elektrības pieslēgumu (UK un USA nav tik spoži), ka būtu jēdzīgi šo situāciju izmantot – šiem cilvēkiem braukt ar EV, nevis mocīties tiem, kuriem nav kur lādēt.
Šajā stāstā pilnīgi pietiktu ar vēl diviem “sarkaniem Enyaq, kas tur veselu mūžību lādējās”, lai maršrutā +/- 200km būtu pavisam cita piegarša. Pieņemot, ka vasaras ceļošanas sezona vēl īsti nav iesākusies, tie lādētāji būs regulāri aizņemti. Vitrupē tas viens kabeļa gals ir ņirgāšanās tūrisma sezonā, kad tanī placī ir 100+ auto vienlaicīgi.. es būtu nosirmojis vienā nedēļas nogalē, ja ik pie katra lādēšanas punkta būtu jācer, ka nupat atbrīvosies.. bet tur priekšā “sarkanais Enyaq”.. un iepūt!
Nav tik traki. Vairums elektroauto arī vasarā tāpat brauc pa Rīgu. Vismaz līdz šim mūsu 1000km testos (kas notiek vasarās) šī nav bijusi būtiska problēma.
– “dārgais, ko tu dari?”
– “es braucu aiz vilcēja piekabes, lai taupītu enerģiju”
..šis bija kroņa kapeikčakarētāju gājiens abos virzienos. pipecs..
Vispār nekādas vainas. Uz koplietošanas ceļiem nekur nav jāsteidzas.
Par steigu nav runa. Man personīgi pagalam nepatīk sēdēt smagajam astē, kur ceļš priekšā nav pārskatāms dēļ vilcēja gabarītiem. Lielākajā daļā gadījumu cenšos nebraukt aiz smagajiem to pašu drošības apstākļū dēļ (kaut vai visādi sū* mēdz būt uz piekabes jumta, papildus vēl apgrūtina redzamību, ja arā draņķīgs laiks), vai ieturu distanci, lai kāds steidzīgāks neskrien garām uzreiz diviem un tam ir kur starpā likties, ja tāda nepieciešamība rodas..
Tev nepatīk, man patīk.
Ziemā no fūres jumta var atlidot gabals ūdens cietajā agregātstāvoklī…dabūt tādu virsū un visa ekonomija (burtiski) vējā.
Tagad laukā ir ziema?
Burtiski vakar beidzās.
Un man nav nekādu iebildumu, ja kāds brauc aiz fūras, ja tas kāds neesmu es. Nopietni. Tāpat man netraucē tie, kas brauc lēnāk par plūsmu. Es vispār uzskatu, ka ar satiksmes drošību ir jānodarbojas policijai, nevis aktīvistiem, kas mēģinot panākt uzlabojumus saviem spēkiem, mēdz iekulties dimbā. Vienīgais, kas man nepatīk, ir tie kas apdzen pierē, liekot bremzēt pretīmbraucošajiem. Pārējie lai brauc kā grib.