Web Analytics
More
    Reklāma

    Es mājās uzstādīju elektroauto lādētāju un tas mainīja visu

    Jaunākie raksti

    Noslēgumam tuvojas jau trešais mēnesis, kad ikdienā pārvietojos ar savu lietoto Hyundai Ioniq electric elektroauto un šajā laikā esmu ar to nobraucis jau aptuveni 5000 kilometrus. Līdz šim esmu ļoti atklāti un regulāri jūs informējis par to, kā man ar šo auto sokas un ziemas periods ir īpaši labs laiks, lai saprastu patiesās šāda lietota iepriekšējās paaudzes elektroauto spējas. Īsumā, tās nav pārāk spīdošas. Bet nu auto joprojām brauc un es pa šiem mēnešiem ne reizi neesmu pieskāries ar iekšdedzes dzinēju aprīkotam auto.

    Kad es vēl tikai plānoju iegādāties šo auto, man bija nelāgas aizdomas, ka šādu auto būs pagrūti ekspluatēt, ja lādēšos tikai publiskajās uzlādes stacijās. Un rudenī es darīju tieši to – pārbaudīju praksē šo pieņēmumu. Rakstā, kurā informēju par pirmo 1000km nobraukšanas izmaksām es pastāstīju, ka rudens apstākļos man šo auto bija jālādē vidēji katru otro dienu un tas prasīja diezgan lielu laika patēriņu, kā arī uzlāde publiskajās stacijās nav tā lētākā. Protams, rezultātā pat lādējoties “pa dārgo” ekspluatācija sanāka lētāk nekā ar manu efektīvo iepriekšējo hibrīda auto, tomēr laika patēriņš ir liels un to nebūtu pareizi neņemt vērā. Skaidrs, ka bija jādomā par uzlādes iespējām mājās.

    Es uzskatu, ka elektroauto uzlādes iespēja mājās ir kritiski svarīga un lielā mērā noteiks to, cik daudz mums ar šo auto būs jāmokās. Līdzko tiksim pie uzlādes iespējas mājās, redzēsim, cik ērta tā ir. Vairs nav speciāli jāpiedomā par to, kad un kur auto uzlādēt un cik tas vispār izmaksās. Jo mūsu mašīnai ir mazāks akumulators, jo spēcīgāk šo izjutīsim. Tā kā man tāds auto ir un esmu piedzīvojis abas pieejas, tagad labi redzu, cik svarīga ir uzlādes iespēja mājās.

    Vai dzīvokļos dzīvojošie vispār var ierīkot elektroauto uzlādi?

    Es dzīvoju kādā no Rīgas nomales daudzdzīvokļu māju ciematiņiem un mums teritorijā ir daudzstāvu autostāvvieta, kurā esmu nopircis stāvvietu. Biju jau iepriekš pamanījis, ka daži citi kaimiņi brauc ar elektroauto un šajā stāvvietā ir ierīkojuši elektroauto lādētājus. Tas man lika domāt, ka varēšu to izdarīt arī pats. Es pat teikšu vēl vairāk – ja man nebūtu pārliecības, ka es varēšu stāvvietā ierīkot sev lādētāju, es, visdrīzāk nepirktu šādu elektroauto. Es varbūt esmu traks, taču ne debils.

    Sazinājos ar apsaimniekotāju un noskaidroju, ka lādētāju es varu uzstādīt, ja parakstīšu saskaņojumu. Galvenās lietas, kas šajā līgumā ir uzskaitītas:

    • Es uzņemos pilnu atbildību par to, ka lādētāja ierīkošana tiek veikta ievērojot visus darba drošības pasākumus un neradot kopīpašuma bojājumu.
    • Man ir arī jāuzņemas visa atbildība par zaudējumiem, kas var rasties nākotnē saistībā ar šī lādētāja ierīkošanu.
    • Man ir pienākums uzstādīt verificētu elektrības kontrolskaitītāju pēc kura rādījumiem man apsaimniekotājs ik mēnesi piestādīs rēķinu par patērēto elektroenerģiju.
    • Ja nākotnē kopīpašumā būs jāveic papildus investīcijas, izveidojot vienotu elektrouzlādes sistēmu, kā arī būs nepieciešams veikt jaudas palielināšanas pasākumus, man būs jāiesaistās šo izmaksu segšanā atbilstoši kopības lēmumam.

    Šis saskaņojums ir spēkā uz vienu gadu un tas tiks pagarināts, ja esošā kopīpašuma elektroenerģijas jauda būs pietiekama un kopīpašnieki nebūs apstiprinājuši izmaiņas šajos jautājumos.

    Kā redzam, līgums satur diezgan loģiskus un pamatotus punktus, lai apsaimniekotājs no saviem pleciem noņemtu atbildību par lādētāja ierīkošanu un ekspluatāciju. Bet pārmest te neko nevar, jo lādētāju vajag man nevis apsaimniekotājam vai citiem kopīpašuma dalībniekiem.

    Uzskatu, ka man ir ļoti paveicies, jo vairumā gadījumu daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem ir gandrīz nereāli tikt pie sava lādētāja. Pārsvarā visiem ir kopīpašumā zeme un ej nu ar visiem kaimiņiem vienojies, ka tagad kādā vietā būs lādētājs. Un pat ja lādētāju ierīko, kā vienosieties, kad pie tā lādēsies kurš kaimiņš. Pat ja teorētiski var izdomāt kaut kādu lādēšanās plānu, manuprāt, praksē tas būs ļoti neērts risinājums.

    Kādu elektroauto lādētāju vispār izvēlēties?

    Kad līgums bija parakstīts, varēju sākt domāt par pašu lādētāju. No apsaimniekotāja noskaidroju, ka līdz savai stāvvietai varu aizvilkt gan 1 fāzes, gan 3 fāzu pieslēgumus un vismaz pagaidām šajā ziņā nav ierobežojumu. Tālāk izpētīju, ka maksimālā maiņstrāvas uzlādes jauda, ko mans auto spēj nodrošināt, ir 6.6 kW no 1 fāzes 32A (7.4 kW) vai 3 fāzu 32A (22 kW) lādētāja. Respektīvi, no 22 kW lādētāja tas auto spēs uzlādēties ar 6.6 kW jaudu. Ar šādu uzlādes jaudu es savu auto pilnībā varu uzlādēt 5 stundu laikā. Bet tā kā auto nekad neizbraucu līdz pavisam tukšam akumulatoram, reālistiski raugoties, man mājās pietiktu arī ar mazākas jaudas lādētāju, kas nodrošina 3.7 kW uzlādes jaudu. Nakts laikā tāpat auto būtu pilns.

    Hyundai Ioniq electric (28 kWh) maiņstrāvas uzlādes spējas

    Un ir vēl viena svarīga nianse, kāpēc man noder lādētājs mājās. Mans auto neprot uzsildīties/dzesēties pats par sevi, tam jābūt pieslēgtam pie lādētāja. Un tagad ziemā es bieži vien uz nakti auto atstāju lādēties pat ja baterija ir diezgan pilna. Es to daru tāpēc, lai no rīta auto būtu silts. Tad man pašam patīkamāk ar to uzsākt braukt un, kas nav mazsvarīgi, uzsildītam auto ir mazāks enerģijas patēriņš.

    Papētot elektroauto lādētāju pieejamību, secināju, ka Latvijā varam nopirkt daudz un dažādus produktus no labi zināmiem elektronikas ierīču ražotājiem, kā arī dažādiem jaunuzņēmumiem. Lētākie kaut cik sakarīgie ap 7 kW lādētāji maksā no kādiem 300-400 eiro un vēl dažus simtus eiro vajadzētu samaksāt par pašu ierīkošanu. Vēl arī jāņem vērā, ka pavisam pats lētākais lādētājs man varētu arī nederēt, jo garāža ir samērā publiska vieta un jāizdomā veids kā nodrošināt uzlādi tikai man. Var iet lēto ceļu un parastu lādētāju iebūvēt slēdzamā kastē, bet var iet arī dārgāku ceļu un izvēlēties tādu lādētāju, kurā varam autorizēties un aktivizēt uzlādi vai nu ar RFID karti, vai mobilo lietotni. Rezumējot, paredzēju, ka šī projekta kopējās izmaksas manā gadījumā varētu būt aptuveni 700-1000 eiro.

    Elektroauto uzlādes ierīces Uzlādēts.lv veikalā

    Uzņēmumi piedāvā uzstādīt elektroauto lādētājus

    Tā kā man īsti nav pazīstami elektriķi, kas var veikt šādus darbus un meklējumi internetā arī nebija diez ko rezultatīvi, sāku pētīt vai ir kādi uzņēmumi, kas elektroauto lādētāju uzstādīšanu piedāvā kā pakalpojumu. Biju dzirdējis iepriekš, ka to dara Elektrum un viņu mājaslapā aizpildīju pieteikuma formu. Tomēr līdz pat šim brīdim neesmu no viņiem saņēmis atbildi.

    Elektrum elektroauto uzlādes iekārtu piedāvājums

    Kaut kad ap to laiku manu elektroauto eksperimentu pamanīja Enefit un tā kā arī Enefit piedāvā iegādāties un uzstādīt elektroauto lādētājus, aicināja aprunāties par sadarbību. Tā kā es ļoti, ļoti negribēju krāmēties ar lādētāja ierīkošanas darbiem pats, izlēmu sadarboties ar Enefit. Kopā izlēmām uzstādīt Elinta HomeBox Slim 22 kW lādētāju, jo tas gluži vienkārši piedāvā visplašākās iespējas par kurām varēšu turpmākajos mēnešos plašāk pastāstīt arī jums. Konkrētais lādētājs maksā ievērojamus 1529 eiro un manā garāžā uzstādīšanas darbi izmaksāja ap 729 eiro, jo no galvenā sadales skapja līdz manai stāvvietai bija jāaizvelk garš 3 fāzu kabelis, kas nemaksā lēti. Gan Elektrum, gan Enefit piedāvā uzlādes iekārtas nopirkt uzreiz vai arī izmantot tās maksājot ikmēneša maksu. Ja mums ir pieejama lēta elektrība, tad šāda ikmēneša maksa var būt izdevīga.

    Enefit elektroauto uzlādes iekārtu piedāvājums

    Atklāti runājot, šim konkrētajam auto es pats diez vai pirktu un uzstādītu tik dārgu lādētāju, taču šoreiz sadarbības ietvaros izvēlējot spert šo soli. Šī sadarbība mums ļaus kopā ar Enefit vairāk pastāstīt par dažādām interesantām ar enerģiju saistītām tēmām. Piemēram, te var noklausīties mūsu interviju ar Enefit pārstāvi par elektroauto uzlādes stacijām un to ierīkošanas niansēm.

    Elinta HomeBox Slim 22kW lādētāja ekspluatācija

    Paša lādētāja ierīkošana bija pavisam vienkārša un ātra. Es Enefit nodevu apsaimniekotāja kontaktus un uzņēmuma montieri paši sazinājās ar apsaimniekotāju, lai vienotos par lādētāja ierīkošanas darbiem. Vienā jaukā dienā atbraucu mājās un lādētājs jau bija uzstādīts. Vizuāli darbi izskatās paveikti korekti un pati Elinta HomeBox Slim 22kW ierīce darbojas. Konkrētais lādētājs ir aktivizējams vai nu ar RFID kartēm (tās var pārvaldīt mobilajā lietotnē), vai no mobilās lietotnes, jo lādētājā ir iebūvēti 4G mobilā interneta sakari. Tādējādi es varu attālināti apskatīties auto uzlādes procesu un ielādētās enerģijas statistiku.

    Viena lieta, ko pamanīju pirmajā uzlādes reizē – lādētājam komplektā nākošais 5m Type2 uzlādes kabelis manā gadījumā bija par īsu. Proti, auto garāžā mēs novietojam ieslīpi ar skatu uz ārpasauli un tas nozīmē, ka no lādētāja līdz auto uzlādes portam (tas manam auto ir aizmugurē kriesajā pusē) ir paliels attālums un ar standarta kabeli aizsniegties varēju tikai velkot kabeli pāri visam auto pa diagonāli. Labā ziņa, kabeli šim lādētājam var nomainīt un nu jau Enefit ir samainījuši to pret 7m garu kabeli un tagad varu to apvilkt apkārt auto. Paldies!

    Lai varētu ērtā veidā attālināti kontrolēt šo lādētāju, telefonā uzstādīju Enefit Volt Home lietotni, kas ir pieejama Android un iPhone viedtālruņiem. Enefit savā pusē pievieno informāciju par konkrēto lādētāju un tad tas parādās lietotnē. Nākamais solis ir pievienot informāciju par mašīnu, ko plānojam uzlādēt. Tā kā mans auto ir pavecs un neatbalsta nekādus savienojumus, tad nācās manuāli norādīt auto nosaukumu un akumulatora ietilpību. Šī informācija ir nepieciešamai, lai lādētājs varētu aprēķināt, cik daudz enerģijas atlicis ielādēt, lai auto būtu pilns. Modīgākiem auto šo informāciju var pievienot automātiski izmantojot Enode servisu.

    Lietotne piedāvā trīs uzlādes režīmus. Visvienkāršākais ir “Charge now” režīms, kas tieši to arī nozīmē – uzlādēt auto maksimāli ātri līdz 100%. Otrais režīms ir “Smart charging”, kas seko līdzi Nordpool elektrības biržas cenām un spēj līdz mūsu norādītajam laikam auto uzlādēt tajās stundās, kad elektrības cena ir visszemākā. Tas ir veids kā var maksimāli ietaupīt uz uzlādēm, jo tipiski naktīs cenas ir ļoti, ļoti zemas. Un trešais režīms ir “Timed charge”. Tajā varam vienkārši norādīt laika nogriezni, kad vēlamies uzsākt un pabeigt elektroauto uzlādi.

    Šeit ir vieta piezīmēt, ka visizdevīgāk šo lādētāju būs izmantot, ja mūsu objektā ir pieejamas pieslēgums ar biržas cenām. Tad varēsim izmantot augstāk aprakstīto uzlādes režīmu, kad auto tiek lādēts tikai tad, kad elektrība ir lēta. Manā gadījumā mums garāžā ir fiksētais pieslēgums un tāpēc Nordpool cenas ir tikai informatīvas. Bet šī nianse noteikti skars ne mani vienīgo, jo diez vai varēsim publiskos objektos tikt pie biržas cenām.

    Tā kā man īsti nav pieejas pie kontrolskaitītāja, uzlādes statistiku apskatos mobilajā lietotnē. Tur to varu redzēt dienas, mēneša un gada skatos. Ja man būtu biržas pieslēgums, tad šajos skatos varētu uzreiz redzēt arī uzlādes izmaksu informāciju. Pēdējās dienās gan lietotnei ir novērojamas kaut kādas kļūdas un šī izmaksu informācija ne vienmēr korekti ielādējas. Pati statistika gan rādās kā nākas.

    Kā jau minēju iepriekš, šo lādētāju varam aktivizēt arī ar RFID kartēm. Kopā ar lādētāju Enefit iedeva vairākas šādas kartes un ja vēlamies tās izmantot, vajag Enefit Volt Home lietotnē tās aktivizēt.

    Galvenais secinājums – elektrouzlāde mājās (man) maina visu!

    Līdzko man novembra beigās kļuva pieejams lādētājs mājās, izmantoju to teju katru dienu un publiskajās uzlādes stacijās iegriežos vien tajās nedaudzajās reizēs, kad esmu izbraucis ārpus Rīgas. Ja publiskajās stacijās man elektrība maksāja ap 33 centiem par kWh, tad mājās tā ir mazliet lētāka – ap 25 centiem par kWh. Kaut kad pavasarī, ja nemaldos, mums garāžas ēkai beigsies fiksētā līguma termiņš un laikam mainīsies cena. Ceru, ka tā kļūs zemāka.

    Decembrī mājās uzlādēju elektrību 290 kWh apmērā un par to samaksāju mazliet virs 70 eiro. Auto izmantoju gandrīz katru dienu un attiecīgā mēneša laikā nobraucu aptuveni 1500km. Būs interesanti pavērot šo statistiku vasarā, jo tad auto patēriņam būtu jāsamazinās būtiski un domāju, ka tad varēšu braukt tālu un maksāt par to pavisam maz. Tomēr jau tagad pat pie ziemas augstā patēriņa skatos, ka maksāju krietni mazāk nekā savulaik hibrīdam maksāju par benzīnu.

    Tagad ziemā, kad temperatūras mēdz noslīdēt pamatīgi zemu, auto ir liels enerģijas patēriņš uz apsildes rēķina un tādējādi veicu uzlādes gandrīz katru nakti. Līdzko temperatūra pakāpjas virs nulles, būtiski samazinās auto patēriņš un varu veikt uzlādes ik pārdienas. Ja iepriekš lādējoties publiskajos uzlādes tīklos man uzlādēm bija jāvelta daudz laika (dažas stundas mēnesī), tad tagad tās ir tikai dažas minūtes mēnesī, jo pieslēgt un atslēgt auto no uzlādes ierīces prasa vien sekundes.

    Ziemā auto patēriņš var būt brutāli augsts
    Auto apsilde “izmaksā” ļoti dārgi

    Pa šiem dažiem mēnešiem esmu uzskatāmi novērojis, ka uzlādes iespēja mājās (vai darbā) ir absolūti nepieciešama tādiem paveciem un ar maziem akumulatoriem aprīkotiem auto, kādu stūrēju es. Ziemas apstākļos nobraukums ir tik mazs (reāli ap 100km), ka mēs pavadītu ārkārtīgi daudz laika pie publiskajiem lādētājiem (tās būtu daudzas stundas mēneša griezumā), lai tikai varētu nobraukt mūsu ikdienas maršrutus. Siltākā laikā gan var mēģināt iztikt ar publiskajiem lādētājiem, tad tā nav tik kritiska problēma.

    Vēl viena atziņa ir tāda, ka dzīvokļos dzīvojošiem ir ļoti grūti un vairumā gadījumu nereāli tikt pie pašiem sava lādētāja. Šī noteikti ir joma, kur ir nepieciešamas būtiskas izmaiņas, lai elektroauto būtu iespējams lietot arī dzīvokļos dzīvojošie. Kamēr šajā ziņā nekas nemainīsies, es neredzu kā elektroauto var kļūt par masām derīgu pārvietošanās līdzekli.

    Tas, ka kādam elektroauto ekspluatācija sanāk lēta nenozīmē, ka tā tāda būs arī tev!

    Ar elektroauto ir tāda interesanta nianse. Tie ir ļoti neparedzami un šādu auto ekspluatācijas pieredze var ļooooooti atšķirties. Viens var šo auto uzlādēt mājās, kamēr guļ (ērti), bet citam tādas iespējas nav un būs jāizmanto publiskie lādētāji (vairāk vai mazāk neērti). Viens var lādēt auto ar lētu Saules enerģiju (gandrīz bezmaksas), cits lādēsies ar fiksēto tarifu (vidēji dārgi), bet vēl kāds var uzlādēties tikai publiskajos tīklos (dārgi). Tas arī izskaidro to, kāpēc pašu elektroauto lietotāju vidū ir tiek liela kasīšanās savā starpā. Skaidrs, ka tas, kam ir lēta elektrība un iespēja auto uzlādēt mājās pa nakti nesapratīs to elektroauto lietotāju, kam nav pieejams ne viens un ne otrs. Tāpēc esiet ļoti, ļoti uzmanīgi izvērtējot vai jums šāds auto vispār der. Tas, ka kādam šāds auto var būt izdevīgs un ērts diemžēl negarantē tādu pašu pieredzi arī jums.

    Kas tālāk?

    Tagad esam nonākuši līdz tam, ka ir aprakstītas galvenās ar lietotā elektroauto iegādi un ekspluatāciju saistītās tēmas un labprāt uzklausīšu jūsu idejas par to, ko man vēl ar šo auto notestēt/aprakstīt. Domāju, ka pavasarī vai vasaras sākumā būs tomēr jāpamēģina ar to nobraukt mūsu 1000km testu un/vai jāpamēģina paceļot pa Baltiju vai jāaizbrauc Polijas virzienā. Domāju, ka tur nekas vienkāršs nebūs. Tāpat vajadzētu beidzot aizbraukt uz servisu veikt “lielo” apkopi, kuras laikā mainīs teju visus auto šķidrumus. Bet ko vēl mēs kopā varētu izpētīt?

    Izlasi arī citus šī eksperimenta sērijas rakstus

    Tā kā šis eksperiments norisināsies ilgāku laiku un plānoju regulāri informēt par manu pieredzi ar šo auto, tad aicinu piesekot manam Twitter kontam @krizdabz, kā arī izlasīt pārējos šīs eksperimenta sērijas rakstus:

    Tāpat vēlos pateikt lielu paldies šī eksperimenta atbalstītājiem. Lietoto auto tirgotājs BRC palīdzēja izvēlēties un uz Latviju atvest eksperimenta auto un apdrošinātājs If mums palīdzēja tikt pie elektroauto KASKO, bet Enefit ierīkoja elektroauto uzlādes iekārtu.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    84 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Elektriķis
    14.01.2024 17:32

    …3 fāzu 32A (22 kW) lādētāja. Tas ļautu manu auto pilnībā uzlādēt 5 stundu laikā. Izklausās ļoti labi!

    Sanāk ka Tavam auto ir 110 kWh akumulators :)
    Kaut ko Tu esi sarakstījis nepareizi. Pieņemu nevari lādēt savu auto ar 22 kW jaudu.

    Elektriķis
    14.01.2024 17:55

    To, ko Tu tagad sarakstīji, sapratu jau iepriekš. Iesaku pašam pārlasīt tekstu. Tajā skaidri uzrakstīts ka vari lādēt savu auto arī ar 22 kW jaudu. Izlabo!
    Maiņstrāvas uzlādes jauda un fāzu skaits ir lieta, par ko jādomā pirms auto iegādes, ja taisies lādēt mājās, kas, kā jau rakstīji, ir gandrīz vai obligāti.

    Elektriķis
    14.01.2024 19:42

    Tagad nav kur īpaši piekasīties.
    Tieši šādas 1 fāzes 32A lādēšanas dēļ kaut kad, sen atpakaļ, nenopirku citādi pieņemamu auto. Izvēlējos tādu, kuram ir 3 fāzes 16A, lai nebūtu jādomā, kas kurai fāzei mājās ir pieslēgts. Tavā gadījumā varbūt par to nav jādomā.

    kaiminš
    16.01.2024 13:12
    Reply to  Elektriķis

    1.Sadales tikls par 3F 32A 20kW uz papira un 300kWh menesi plesis 0,15€/kWh, savadi ka enefit nespej piedavat 1F 32A, tad plestu “tikai” 0,075
    2. jācer ka nebūs vēl vairāk “trako” kas savam auto garāžā var pielikt 50-150kW ladetaju, jo ST max piedava 63A drošinātājus
    3. bet vispar ja skatas no igaunu puses tad tur 100km degviela izmaksa 4,8€, tie pasi 70€ sanak un sie vel sola bio zeroCO2 https://www.gaas.ee/en/cng/
    ja rekina salā elektro nobrauc labi ja 100km 30kWh0,25€=7,5€ tad sanak pat 3€ietaupit un publiskajā ietaupījums būtu vairak ka 2 reizes, bet ja perk virsi.lv tad 6€ 25% dargak bet vienalga sanāk ietaupit 2-3€ uz 100

    Bats
    16.01.2024 23:44
    Reply to  kaiminš

    Igaunijā degviela maksā tik pat cik LV. Pāris centu starpība. Nekādi ziemā nesanāk 4.8€/100km pat ne ar hibrīdu. Jārēķina vidēji 5-6l/100km un tie nebūs lētāk par 9€/100km. Savukārt 30kWh/100km sanāk tikai tad ja vienā piegājienā brauc <10km. Ja lielāku attālumu, tad patēriņš krītas un sanāk ap 16-17kWh/100km. Tie ir ap 2.5€/100km.
    Un tas ir neņemot vērā citas izdevumu pozīcijas.

    dream on
    17.01.2024 11:23
    Reply to  Bats

    0,14€/kWh pie pasreizejiem sadales tkki tarifiem nav iespejams sasniegt legali pat ar vienas fazes zemako tarifu
    un ja atver to igaunu majaslapu ar web arhivu tad var redzet ka pirms kara igauni par 100km maksaja2,8€ uz 100km.

    Juris Flu
    17.01.2024 12:13
    Reply to  Bats

    Slokā LPG gāze 0.6EUR/l (laikam, tur maz brauc) , arī Rīgā ir 0.635 vismaz vienā LPG. Auto 1.6 benzīns man tērē 8l/100 ziemā. Par degvielu sanāk ~5EUR/100km

    dream on
    17.01.2024 17:57
    Reply to  Juris Flu

    LPG ir fosila, bet bioCNG igauņi taisa paši un brauc ar hibrid benzinu 4,6€ 100km zeroCO2 vss vinu lapa pat ar kalkulatoru ir redzams

    Nelabojams
    14.01.2024 18:06

    Par lādētāja un tā uzstādīšanas izmaksām vien es varu ar savu nebūt ne visekonomiskāko benzīna auto braukt gandrīz pusotru gadu un bez jebkādiem saskaņojumiem, aplikācijām utt., vienkārši piebraucot tankā un pāris minūtēs ielejot.

    Tītars
    14.01.2024 18:31
    Reply to  Nelabojams

    Par veļas mašīnas un tās uzstādīšanas cenu es varu vēl vismaz gadu nest savu veļu uz ķīmisko bez jebkādiem pieslēgumiem, elektrības patēriņiem vai ūdens…
    What?

    Beka
    14.01.2024 18:38
    Reply to  Nelabojams

    Šis raksts no tiem pašiem click bait, “tu tam nenoticēsi ko viņš izdarīja”, “visiem atkārās žoklis to redzot” , “uzstādīju elektro auto uzlādi mājās un tas mainīja visu”.
    Jo tālāk, jo trakāk.

    KaliLinuxUser
    15.01.2024 08:43
    Reply to  Nelabojams

    Pēc 15 gadiem Tev šāda izvēle nebūs. Tad būs vienkārši – vai nu maksā par lādētāju, vai brauc ar skūteri labākajā gadījumā.

    Normunds
    14.01.2024 19:27

    Lielākais mīnuss, ka ja ciematā vairāki nolems iepirkt EV un ierīkot pieslēgumus lādēšanai daudzstāvenē, tad arī Tev nāksies atvērt maku.

    Skābene
    15.01.2024 10:37

    Pensionāri tavā mājā noteikti būs priecīgi maksāt lielos rēķinus par koplietošanas strāvas stiprumu un liekajām fāzēm! :D
    Un jācer, ka trafiņi turēs auto parka elektrifikāciju! :)

    Biteme
    15.01.2024 10:52
    Reply to  Skābene

    Kārtību, kā tiks sadalītas izmaksas, apspriež un kopīgi pieņem visi īpašnieki. Ja vienojas, ka maksā kopīgi – sadala vienlīdzīgi. Ja vienojas ka lādēšanai vajadzīgās fāzes sadala uz lādētājiem – tad sadala uz lietotājiem.

    Biteme
    15.01.2024 11:10

    Es tikai saku, ka tā ir kopīpašnieku darīšana un nevienam no malas nebūtu jājaucas iekšā privātpersonu savstarpējā darījumā.

    Napalm
    14.01.2024 19:33

    Jo tālāk, jo bēdīgāk viss ar to elektro auto pasākumu. 2k EUR uzlādes iespējas ierīkošanu var tā arī nekad neatpelnīt. Mocības ar izlādi jebkur esot 100km ārpus mājām ir žēlīgi. Es iedomājos to regulāro laika prognozes apskati nevis dēļ tā, kādas drēbes vilkt, bet kad būs atkal jālādē auto un cik būs silts salonā, lai kaut kur nepaliktu.

    Nekas, būs vasara un 200km distance atkal būs pieejama. Gandrīz kā svētki, ja ņem vērā kā bija ziemā. Nu gan jau vismaz 2-3 gadus, pēc tam… Tad jau redzēs :)

    Cerams ka baterija kalpos ilgi un produktīvi.

    REALAIS
    14.01.2024 20:33
    Reply to  Napalm

    Būsim varbūt reāli. Elektro auto nākotne nekad nebūs lētāka nekā šobrīd. Uz elektro auto valstis nespiež pāriet, jo tas ir lētāk.

    Tas, ka kādai daļai sanāk ietaupīt ir super, bet jo tālāk ies, jo dārgāk tikai paliks. Jā, šis un tas paliks lētāk, bet, kad vajadzēs uzlabot infrastruktūru, tad tur aizies ļoti labas summas.

    Skābene
    15.01.2024 10:40
    Reply to  REALAIS

    Valstiskā mērogā ir izdevīgi, ja EV izmaksas ir tādas pašas kā ICE, jo piķis paliek valstī, nevis aizceļo pie arābu šeihiem vai Putlera, turklāt Putlers un OPEC zaudē ietekmi uz globālo ekonomiku.

    Krotow
    15.01.2024 12:56
    Reply to  Skābene

    Teorijā tā ir. Praksē bateriju tehnoloģijas un infrastruktūra joprojām velkas astē praktiskai masveida lietošanai. Nu nav mums tik daudz privātmājās dzīvojošo. Nu ja elektrības ģenerēšanu varetu sadalīt tā lai daļu slodzes pieģenerē uz vietas _neatkarīgi no laika apstākļiem_, tas daudz ko mainītu. Arī karš Ukrainā to parāda. Taču līdz maziem pazemē uzbūvētiem kodolsintēzes reaktoriem rajonu centros un katrā Rīgas rajonā vēl ir tālu.

    Biteme
    15.01.2024 10:55
    Reply to  Napalm

    Ziemas jaka var stāvēt bagāžniekā visu ziemu. Tā dara arī pieredzējuši degvielas auto vadītāji, kas no mājas garāžas var aizbraukt līdz biroja pazemes garāžai un par ziemu uzzināt tikai korķī uz bāņa.

    DLi
    14.01.2024 21:17

    Varu papildināt ka jā ir saules paneļi, tad lābāk meklēt tādu ladētāju, kas darbojas kopā ar invertoru, tātād spēj pielagoties saules intensitātei, sanāk lādēt tikai tad, kad elektrība iet no invertora. Manā gadījumā abiem jābūt Huawei. Vēl ir tāda noderīga lieta kā “Dynamic Charging” (vai savadākie nosaukumi citiem zimoliem). Šis ir vajadzīgs lai neparslogot savu tiklu. Attiecīgi lādētājs izvelas lādēšanas jaudu un var mainīt fāžu prioritātes . Tē gan būtu vajadzīgs papildus skaititājs, lai ladētāja smadzenes redzētu kopējo mājas pateriņu. Huawei gadījumā tas SCharger ņem tadus no invertora.

    Tītars
    14.01.2024 22:41
    Reply to  DLi

    Tas skaitītajs nenāk iebūvēts? Vai sanāk ka vajag pa virsu visai šai sistēmai skaitītāju?

    DLi
    15.01.2024 08:17
    Reply to  Tītars

    Iebūvēts tas skaitītājs īsti nevar būt, jo tam jābūt pie mājas ievādlīnijai pievienotam. Iespējams kādam ražotājam tas iet komplektā, bet tas jebkurā gadījumā ir atsevišķs gabals.

    Elektriķis
    15.01.2024 09:22

    Aizgājāt prom no tēmas. Runa bija par adaptīvo lādētāju. Tādu man Growatt arī solīja. Tajā sistēmā prasījās pat divi ārējie skaitītāji. Izrādījās ka Growatt lādētājs ir draņķis – kā beidz lādēt, tā atslēdzas un no auto puses nevar turpināt lādēt.

    DLi
    15.01.2024 10:16
    Reply to  Elektriķis

    Tur jābūt CP (Control Pilot) atbalstam gan lādētajam, gan auto, savādāk tā ari sanāk: tiklīdz pārtrauc lādēt, piemēram kad slodze ir pārāk liela uz mājas tiklu, tad pec tam atkal visu no jauna jāpalaiž. Bet man liekas tā ir standarta lieta, vai tad nē?

    Elektriķis
    15.01.2024 10:27
    Reply to  DLi

    Ja godīgi, tad neesmu iedziļinājies šajās niansēs. Paļāvos uz uzstādītāju, bet viņš pameta to lietu pusratā un pazuda. Tagad vienkārši lādēju auto saulainā laikā ar 6A strāvu no trīs fāzēm un miers. Growatt interfeiss ir briesmīgs, negribu to studēt. Ir interesantākas lietas.

    Raits
    14.01.2024 21:47

    Sveiki izlasīju interesanto aprakstu no autora e-mašīnu īpašnieku pieredzi. Kā uzstādīt.Cik patērē uzstādīšana.. dokumentu ar namu pārvaldnieku vai privāttiesību īpašumā uzstādīt uzlādēšanas iekārtas savam e-masinu uzlādēšanas baterijas bloku staciju.Esmu ar šo lietu ziņā 16 gadus lietojot darbā speciālos darba e-mašīnām . Jāņem vērā ziemā patēriņš būs lielāks slodze elektro mašīnām. Un lielāks rēķins līdzīgi degvielai cenai un nobraukuma. Ziemā elektro mašīnām lietojot apsildīšanai un citus ekstras būs regulāri jālādē elektrības elektro mašīnām ziemas apstākļos. Bet atmaksājas tikai pavasarī vasarā un rudenī siltāk laika apstākļiem. Mazāk rēķins uzlādē vairāk kilometriem nobraukuma. Tikai ziemā būs lielāks patēriņš uzlādēšanas un samaksa. Neaizmirstam ka elektro baterijas ziemā jābūt darba kārtībā.Nav patīkami ļoti aukstā laikā minus -15- 20 -30 baterijas nosēdās. Mazāk jālieto ekstras elektronikas lai tiktu mājas vai uzlādēšanas bāzei Ziemas apstākļiem. Žēl ka nav elektro mašīnām ģenerators pastāvīgi uzlādē mašīnām baterijas .Šādi stranportlidzekli ir ļoti dārgi. Bet lietojot parasto elektromasinu ar mazu nobraukuma 100km vai tev tas atmaksājas. Pilsēta jā. Bet ārpus pilsētas tā ir liela problēmas. Humors . Jāņem līdzi mazos ģeneratoru 2.5kw ar degvielu lai uzlādētu elektromasinu baterijas.

    Napalm
    14.01.2024 22:21
    Reply to  Raits

    Ne pa tēmu, bet šo komentāru bija tiešām grūti “sagremot”. Sapratu ideju kopumā, bet ne katru teikumu atsevišķi. :)

    REALAIS
    14.01.2024 22:31
    Reply to  Napalm

    Izskatās, ka būtu tulkots internetā.

    Tītars
    14.01.2024 22:44
    Reply to  Raits

    Ja auto pirkts nesen, tad tiem visiem būs baterijas kondicionēšana, tad par temperatūru uzlādes laikā nevajadzētu būt problēmu, tas pats arī uzsākot ar aukstu EV.

    Tiem auto kuriem ir iebūvētais ģenerators sauc par Hibrīdiem :D Nebūtu gan slikti hibrīds ar 100km bateriju.

    freelife
    14.01.2024 23:25
    Reply to  Raits

    chat gpt kaut kāda demo versija :D

    Alberts Kviesis
    15.01.2024 13:32
    Reply to  freelife

    Arī lasīju un brīnījos par tik aplami sačakarētu komentāru :D. Vēl sliktāk par cūkgaļas karbonādi, kas garšo pēc zivs.. geja skrebeklis pilnīgi garām :D

    Skābene
    15.01.2024 08:32

    Tarifs nav baigi draudzīgs, tad jau jāliek kaut kur laukos saules paneļi un jātērē saražotais auto uzlādei! :D

    Last edited 3 months ago by Skābene
    Oto
    17.01.2024 10:17

    Kas varēs izmantot neto norēķinu sistēmā saražoto zaļo enerģiju?

    Atšķirībā no līdzšinējās neto uzskaites sistēmas, kad mājsaimniecība saražoto elektrību varēja izmantot tikai savām vajadzībām objektā, kur tā saražota, neto norēķinu sistēma paredz plašākas izmantošanas iespējas. Šo elektrību varēs izmantot arī:

    citos savos objektos;
    kopīgam patēriņam vienā ēkā, piemēram, ar kaimiņu, ar kuru noslēgts kopīgošanas līgums;
    energokopienas objektos, kurā apvienojušās vairākas personas un sadala savā starpā saražoto enerģiju, nekļūstot par tās tirgotājiem.

    Sandis
    17.01.2024 13:08
    Reply to  Skābene

    evchart lv var labi salīdzināt, ja ievada auto izmaksas ar vai bez saules paneļu saražotās elektrības, turklāt, katram tas % var būt atšķirīgs. Manā gadījumā vidēji 20% māja barojas pa tiešo no saules pēc gada rādītājiem, jo tik jaudas dienas laikā mājsaimniecība pamatvajadzībās (plīts, gaisma, veļasmašīna, PC) spēj vidēji patērēt, ja būtu EV auto uzlāde, tad noteikti tie būtu vismaz 30-50% no saražotā, ko izdotos iegūt no tīra gaisa. Kāda ir jūsu pieredzi, kas lādē EV no saules paneļiem?

    nedarata
    15.01.2024 08:46

    Būtu interesanti vai atšķiras stacijas elektroenerģijas skaitītāja rādījumi no pašas stacijas iekšējās uzskaites un auto iekšējās uzskaites.

    Kaspars
    16.01.2024 21:31

    Kur problēma, pieslēdzies caur OBDII portu ar aplikāciju un skaties cik auto ņem enerģiju, to pašu paskaties gudrajā 2 paku dārgā lādētāja aplikācijā, salīdzini abus ciparus.

    kautkātā
    15.01.2024 08:48

    “Es varbūt esmu traks, taču ne debils.” ekkhm… man Tev ir ziņa. :DDD Nu labi, tas joks.

    Uzklausīsi mūsu idejas, ko tālāk? Nu, vēl var paspēt padriftot uz kāda ezera, un pavisam drīz jau AutoTraks…

    Bet nu kopumā šis raksts jau ir līdzvērtīgs stāsta noslēgumam. Tikko var lādēties, tā problēmu nav. Un tā arī lai paliek! :)

    Trx450
    15.01.2024 11:19
    Reply to  kautkātā

    Vajadzētu vēl vienu sēriju par to kā rīkoties kad lādētājs uzgļučī vai nosvilsts.

    Sergejs
    15.01.2024 16:43

    Kad nosvils tad būs operatīvi jāpiesakās pie Maska par pirmo kosmonautu uz Marsu😁
    Jo saskaņā ar vienošanos būs jāsamaksā par N daudzumu nodegušu auto kā arī par ēku, iespējams.
    Tā kā labāk lai nesvilst, mums pa lielam tavi raksti patīk un gribam tos lasīt arī turpmāk😉

    Krotow
    15.01.2024 16:57
    Reply to  Sergejs

    Tur vēl jautājums vai viņš paspēs aizbēgt no Latvijas uz ASV pirms viņu ieliks starptautiskaja meklēšanā.

    Biteme
    16.01.2024 13:28
    Reply to  Sergejs

    Gan jau ir jurisdiskas nianses, kuru dēļ nevar piedzīt zaudējumus par nodegušu ēku. Juridiskās atbildības samērīgums vai kas tmldz. – ja ēkas īpašnieki vēlas izslēgt kādu risku, viņi to vienkārši nepieļauj, nevis izlemj ka visa atbildība gulstās uz vienīgo (dažiem) EV īpašnieku un bezatbildīgi atsakās no savas atbildības.

    Elektriķis
    15.01.2024 11:24
    Reply to  Trx450

    Ja paskatās uz pirmo bildi uzmanīgāk, tad pie tā paša staba, apakšā, var redzēt parasto 230V ligzdu. Pie tās var piesprausties ar lēto 2 kW lādētāju.

    Alberts Kviesis
    15.01.2024 12:55

    Garām gājējs var nesaprast starpību un švingulī ieviest savas korekcijas Tavai uzlādes sistēmai 😂

    Elektriķis
    15.01.2024 13:35

    Ir divi vārdi: nevar un nedrīkst :)

    Elektriķis
    15.01.2024 13:58

    Te nav runa par regulāro praksi, bet par avārijas gadījumu.

    Alberts Kviesis
    15.01.2024 15:00

    Blakus apstāsies tāds pat EV gudrinieks, visus pizulejus un notērēto koplietošanas uzrēķinu simt-punkti pierakstīs Kristapam :D

    Klausītājs
    15.01.2024 11:19

    Labs raksts. Kā uzstādīšanu apgrūtinātu, ja pie stāvvietas nebūtu pieejams stabs? Cik tas visu sadārdzinātu?

    Liepu kaspars
    15.01.2024 14:13

    Es šādu te elektrisko sprāgstvielu neļautu novietot kopējā autostāvvieta ar citiem auto. Tikai laika jautājums, kad šitais kā brīnumsvecīte aizies pa gaisu.

    Krotow
    15.01.2024 17:20
    Reply to  Liepu kaspars

    Deg arī ICE. Tikai par to neraksta, jo nebūs sensācija.

    Tītars
    15.01.2024 21:33
    Reply to  Liepu kaspars

    Jāņem pauzi no sociālajiem tīkliem vetsīt.

    Vards
    15.01.2024 19:27

    Paralēli sanāca palasīt līdzīgus rakstus citos portālos:

    Intars ceļu no Tukuma līdz Ļvivai šī gada februārī mēroja 18 stundās. Viņš zina stāstīt, ka ar vienu bāku iespējams nobraukt līdz 350 kilometriem, attīstot ātrumu līdz 70-80 kilometriem stundā. Turklāt zapiņš ir uzticams braucamrīks pat Karpatu kalnu ceļos, ko citādi iespējams pieveikt ar zirgu pajūgu.

    Toms
    15.01.2024 21:30

    Ik pa laikam no savas ģimenes cilvēkiem dzirdu to, ka lādējot auto naktī tas maksā centus, jo elektrība neko nemaksā biržā un uz 100 km aptuveni izmaksā 2 euro. Vai tā tas ir iespējams? Paldies

    Kaspars
    16.01.2024 21:34

    Ir brīži biržā kad elektrības cena ie negatīva……bet sadales tarifu neviens nav atcēlis, tātad, ja ņem no tīkla elektrību minimāli būs 6 centi ieskaitot PVN.

    assasa
    17.01.2024 09:32
    Reply to  Toms

    Teiktu,ka tie cilvēki drusku pārspīlē, jo man ir biržas tarifs un nav tā, ka pa nakti elektrību mestu pakaļ. Jā, nereti tā tiešām nokrīt zem 10 centiem par kwh, un pa retam gadās nulles tarifs un arī 1 eiro par kwh, bet tomēr pamatā tā naktīs ir drusku virs 10 centiem, kas manā konkrētās mājsaminiecības patēriņa līknē mēneša vidējo patēriņu uzdzen virs 20 centiem par kwh.
    P.s.Kw un Kwh ir dažādi lielumi, tāpēc sarēķināt, cik eiro tērē elektroauto, kas patērē 20-30 kw uz 100 km es nemāku

    LAN
    16.01.2024 07:19

    Būtu interesanti uzzināt cik šāds auto patērē enerģiju ekstrēmā hypermiling variantā (bez AC/apsildes un ekonomiskākais ātrums (kādi 30-40 km/h)). T.i. – vai ir reāli atstāt nedaudz rezervi braucot uz DC uzlādi, lai būtu pietiekami tikt līdz nākamajai gadījumā ja tā nestrādā – vai arī šī rezerve būtu par lielu pie šāda akumulatora izmēra?

    Kaspars
    16.01.2024 21:38
    Reply to  LAN

    Var taisīt tādus eksperimentus, viens norvēģis brauc ar visiem EV līdz pilnīgai nullei, bet dara to vasarā, kas būtu visnotaļ ieteicami. Inoiq tā saucamais GOM jeb guess o meter nerāda lineāri, sākumā atlikums krītas lēnāk un vēlāk ātrāk. Ziemā auto var apstāties ātrāk, jo smadzenes konstatē, ka akumulatora spriegums ir ļoti zems un jāsaudzē akumulators.

    Valērijs Bērziņš
    16.01.2024 08:20

    Kristap, paldies par vērtīgu publikāciju!

    Varu ieteikt dažas tēmas, ko var apskatīt. 1) Salīdzināt Jūsu auto ar dažiem auto pa 25-30 000 EUR un aprakstīt, vai gandrīz uz pusi lielāka piemaksa dod uz pusi labākas sajūtas, komfortu, uz pusi lielāku nobraukumu, utt. Vai ir vērts piemaksāt? 2) Ja ir laiks un iespēja, aizbraukt uz Lietuvu un Igauniju, aprakstīt kāda tur situācija ar uzlādēm. 3) Sacensības ar vilcienu Rīga-Liepāja, kurš ātrāk.

    No savas puses varu piebilst, ka pēc EV iegādes arī gribēju aktīvi dalīties ar iespaidiem utt., bet ja godīgi, auto vienkārši brauc, pilda savu funkciju, priecē katru dienu un nav nekas tāds interesants, no kā varētu veidot garāku rakstu!

    Mārtiņš
    17.01.2024 10:40

    Varu padalīties ar savu pieredzi ar Ioniq 28.

    Ikdienā braucu 30km līdz darbam Rīgā, izmantoju komplektā esošo lēno lādētāju, ir saules paneļi. Pagaidām nav nekādu klapatu.

    Līdz Liepājai braucot Ioniq zaudē vilcienam, brauciens aizņēma 3,5h Viena uzlāde Viršos.

    Decembra beigās aizbraucām uz Sāremā, ar uzlādēm Igaunijā viss bija super, izmatojām Enefit tīklu, Lādētāji vienmēr bija brīvi, cenas līdzīgas kā Latvijā. Vienā virzienā varēja tikt ar 3 uzladēm. Kopā nobraucām 835km, izmaksas 47EUR

    Rihards Veters
    16.01.2024 11:47

    Tavs piedzīvojums ar šo lietoto elektro auto ir kārtējais pierādījums tam ko vienmēr esmu domājis, proti elektroauto ir labs, izdevīgs un ērts risinājums tiem, kam ir privātmāja ar uzstādītiem saules paneļiem un elektro auto uzlādi mājās.

    Kaspars
    16.01.2024 21:40
    Reply to  Rihards Veters

    Kristapam kā reizi nav privātmājas!?

    Rihards Veters
    17.01.2024 10:04
    Reply to  Kaspars

    Viņam nav arī saules paneļu ;) Es noteikti negribētu dzīvot dzīvoklī un atsevišķā garāžā vēl pats par savu naudu uzstādīt kaut kādu lādētāju, lai kaut cik izdevīgs būtu šis pasākums. Ja ir saules paneļi, tad tā lādēšana būtībā nemaksā neko.

    Jur
    18.01.2024 07:02

    Pozitīvi, ka tev auto lādējās. Čikāgas aukstumā kaudze ar Teslām stāvēja pie superchargeriem un aukstumā pat nelādējās. “Dead robots”. :|
    https://youtu.be/iFAtqWOaEgg?si=g-80d8my3p7zS04z

    Goga
    19.01.2024 11:14

    Braucu jau 3gadus ar EV. Ap 50 000km gadā. Lādēju mājās. Biržas tarifs. Pārsvarā naktīs. Kopā ar visiem sadales tīkliem utt sanāk ap 0,17EUR/kw. Vai sanāk baigā ekonomija, ja Enyaq maksā ap 50K? Varbūt. Braucu ar EV ne tāpēc, ka zaļš, vai baigi ekonomētu, bet tāpēc, ka baigais kaifs braukt!!!! Pirms tam braucu ar BMW535. Nekad vairs negribu atgriezties uz dūmotājiem! Negribu mainīt eļļas, ftulkas, sūkņus, siksnas, tosolus utt. Visiem interesentiem saku: prātīgs EV sākas ap 18K (BMWi3 120), uzlādei ,WallBox 11kw jābūt mājās, vai darbā! LV ir ļoti laba uzlādes infrastruktūra, salīdzinot ar LT un EST! Noriskēju nopērkot EV, bet jeprojām esmu sajūsmā par EV!!! Un nepazīstu nevienu, kurš būtu atgriezies uz dūmotājiem….

    Reklāma