Turpinu jūs informēt par mana lietotā elektroauto eksperimenta svarīgākajām atziņām un šoreiz parunāsim par manu pieredzi formējot līzingu šī auto iegādei. Tā kā 15 tūkstoši eiro nav summa, ko es gribu uzreiz nolikt uz galda par auto, tad bija jāmeklē līzinga iespējas. Izlēmu, ka pirmajai iemaksai varu atvēlēt 5000 eiro (kas beigās gan pārtapa par 6000 eiro) un BRC pārstāve palīdzēja no Citadeles, Luminor, SEB un Swedbank bankām dabūt līzinga piedāvājumus.
Es ļoti labi saprotu, ka kredītu izsniegšana ir ļoti individuāla padarīšana un tā banka, kuras labs klients esi gadiem ilgi, spēs ātrāk iedot labāku piedāvājumu nekā tās bankas, kurām ir ļoti ierobežota informācija par tevi. Uzreiz pateikšu, ka mana pamata banka jau daudzus gadus ir Swedbank un šo gadu gaitā tā ir kreditējusi man vairākus auto, motociklu un nekustamo īpašumu. Attiecīgi, no šīs bankas man bija vismazāk problēmu dabūt līzinga piedāvājumu arī šim auto.
Ar visām trīs pārējām bankām gan nācās pacīkstēties un gatavot tām veselu lērumu dokumentu – ienākumu deklarāciju par 2022. gadu no VID EDS sistēmas, operatīvo gada ienākumu deklarāciju par 2023. gadu, konta izrakstu par pēdējo 12 mēnešu transakcijām, kā arī uzrādīt autoratlīdzību līgumus, jo daļa manu ienākumu ir noformēti šādā veidā. Tāpat man bija jāskaidrojas ne tikai par to no kurienes nāk mani ieņēmumi, bet kas veido manus izdevumus. Kopumā radās sajūta, ka bankas šobrīd īpaši neraujas izsniegt kredītus.
Ko man spēja piedāvāt bankas?
Visām četrām bankām tika prasīts sagatavot auto finanšu līzinga piedāvājumu mašīnai, kuras iegādes vērtība ir 15144 eiro. Pirmo iemaksu biju gatavs maksāt 5000 eiro apmērā un līzinga termiņu vēlējos 60 mēnešus garu. Dažu dienu laikā no visām četrām bankām izcīnījām piedāvājumus un tie bija diezgan atšķirīgi.
- Citadele: Šī banka vienīgā nebija mierā ar 5000 eiro pirmo iemaksu (33%) un gribēja, lai iemaksāju 8177.76 eiro (54%). Pret 60 mēnešu līzinga periodu bankai pretenziju nebija. Banka piedāvāja 1.90% bāzes likmi + 3 mēnešu EURIBOR (gada procentu likme – 6.64%). Līguma noformēšanas maksa – 227.17 eiro. Līzinga ikmēneša maksājums būtu 133.67 eiro.
- Luminor: Šai bankai derēja 5000 eiro pirmā iemaksa un 60 mēnešu līzinga periods. Banka piedāvāja 2.95% bāzes likmi + 3 mēnešu EURIBOR (gada procentu likme – 6.905%). Līguma noformēšanas maksa – 227.16 eiro. Līzinga ikmēneša maksājums būtu 200.41 eiro.
- SEB: Banka nevēlējās piedāvāt 60 mēnešu līzinga termiņu, jo tā beigās automašīna nevar būt vecāka par 10 gadiem. Tātad, maksimālais termiņš, ko banka varēja piedāvāt ir 48 mēneši. Pirmās iemaksas apmērs gan derēja. Banka piedāvāja 1.45% bāzes likmi + 3 mēnešu EURIBOR (gada procentu likme – 5.11%). Līguma noformēšanas maksa – 231 eiro. Līzinga ikmēneša maksājums būtu 240 eiro.
- Swedbank: Šī banka bija gatava piedāvāt 60 mēnešu termiņu un pieņemt manus 5000 eiro kā pirmo iemaksu. Banka piedāvāja 0% bāzes likmi + 6 mēnešu EURIBOR (0% likme ir pirmajiem diviem gadiem un pēc tam bāzes likme 1.49% + 3 mēnešu EURIBOR atlikušajā periodā). Gada procentu likme šobrīd – 4.082%. Līguma noformēšanas maksa – 227.16 eiro. Līzinga ikmēneša maksājums būtu 187.19 eiro.
Citadeles piedāvājums uzreiz tika noraidīts, jo es negribu maksāt tik lielu pirmo iemaksu. Luminor piedāvā pārāk augstu bāzes procentu likmi un tāpēc noraidīju arī šo piedāvājumu. SEB bankas piedāvājums man nepatika, jo īsāka termiņa dēļ diezgan būtiski pieaugtu līzinga ikmēneša maksājums. Pat ja man to nav problēmu samaksāt un tāpat plānoju šo līzingu izmaksāt pirms termiņa, tomēr negribu sevi nostādīt situācijā, kad lielāks ikmēneša maksājums ir piespiedu kārtā. Reāli no visiem piedāvājumiem vissaistošākais man sanāca Swedbank piedāvājums un izlēmu turpināt kreditēties bankā ar ko man ir pieredze.
Visas četras bankas teorētiski piedāvā īpašus nosacījumus videi draudzīgu auto finansēšanai
Swedbank nav vienīgā banka, kas piedāvā īpašus nosacījumus videi draudzīgu auto finansēšanai, taču tā bija vienīgā banka, kas to spēja piedāvāt manam lietotajam elektroauto. Piemēram, pie Citadeles var dabūt 1.49% bāzes likmi, bet tas laikam attiecas uz jauniem elektroauto. SEB hibrīdauto līzingam piedāvā 1.85% bāzes likmi, bet elektroauto – 1.45% bāzes likmi, kas atspoguļojās arī man atsūtītajā piedāvājumā. Luminor videi draudzīgām mašīnām sola bāzes procentu likmi 2.29% apmērā, bet savā piedāvājumā to neredzēju. Laikam mans auto neskaitās pietiekami videi draudzīgs.
Kā Swedbank sokas ar videi draudzīgu auto finansēšanu?
Es Swedbank uzprasīju, lai viņi pastāsta par to kā sokas ar videi draudzīgu auto finansēšanu un noskaidroju, ka vidējā finansējuma summa, ko cilvēki šogad atvēl jauna elektroauto iegādei, pārsniedz 32 tūkstošus eiro, bet mazlietota elektroauto iegādei vidējā summa ir aptuveni 19 tūkstoši eiro. Populārākie jaunie elektroauto modeļi šogad ir Nissan Leaf, kam seko Hyundai Kona, Škoda Enyaq, Tesla Model Y un Nissan Ariya, kamēr lietoto elektroauto segmentā dominē BMW i3/i3S, Tesla Model 3, Nissan Leaf, Hyundai Kona un Škoda Enyaq. Sadalot pa segmentiem – jaunie sastāda 79% (2022.-2023. ražošanas gads), un mazlietotie 21%.
“Globālās tendences auto ražošanā un tirdzniecībā ir jūtamas arī Baltijas valstīs, kur gadu no gada finansējam aizvien vairāk videi draudzīgo auto iegādi. Tomēr lūzuma punkts, kad hibrīdauto un elektroauto pieprasījums pārsniegs parasto iekšdedzes dzinēju automašīnu apjomu, nav tuvākās desmitgades jautājums. Iemesls ir salīdzinoši augstā šo auto cena, kas ir būtiskākais faktors Baltijas valstu pircējiem, kā arī izpratne par saikni starp auto izvēli un vides saglabāšanu. Lai arī cilvēku attieksme mainās, auto īpašnieku aptauja liecina – videi kaitīgās emisijas apjomu, izvēloties jaunu automašīnu, Latvijā ņem vērā tikai 14% cilvēku. Vienlaikus jāatzīmē, ka mazāki nodokļi un pieejams valsts atbalsts eklektroauto iegādei ir faktors ar pieaugošu nozīmi – ja 2021. gadā to kā svarīgu minēja 27% cilvēku, tad šogad tie ir 36%. Šis gan Latvijā, gan Lietuvā un Igaunijā ir viens no trim galvenajiem nosacījumiem, lai iedrošinātu cilvēkus pāriet uz videi draudzīgākiem auto. Nozīmīgs pārmaiņu virzītājspēks būs otrreizējā auto tirgus attīstība,” norāda Sergejs Romaņuks, Swedbank auto finansēšanas jomas vadītājs.
Cik daudz esmu parādā bankai?
Tā kā no sākotnējā piedāvājuma mainījās gan auto (un tā cena), gan mans pirmās iemaksas apmērs, tad uz doto brīdi man bankai 60 mēnešu laikā atlicis atmaksāt 9705.35 eiro. Praktiski tas nozīmē nepilnu 180 eiro ikmēnešu maksājumu. Tas ir tāds šobrīd man absolūti komfortabls līzinga maksājuma apmērs, kādu esmu pieredzējis arī abiem maniem iepriekšējiem auto. Kā jau minēju iepriekš, plānoju aktīvi dzēst šo kredītu tuvāko divu gadu laikā, lai nesanāk piedzīvot bankas procentu likmes pārrēķinu.
Ceru, ka šī informācija bija noderīga. Jau drīzumā plānoju padalīties ar savu pieredzi un atziņām noformējot valsts atbalstu lietota elektroauto iegādei.
Izlasi arī citus šī eksperimenta sērijas rakstus
Tā kā šis eksperiments norisināsies ilgāku laiku un plānoju regulāri informēt par manu pieredzi ar šo auto, tad aicinu piesekot manam Twitter kontam @krizdabz, kā arī izlasīt pārējos šīs eksperimenta sērijas rakstus:
- Kā es ar lietoto elektroauto 1000km testā pārspēju Tesla Model 3 Long Range
- Pirmais ārzemju brauciens ar manu lietoto elektroauto
- Veicu mana lietotā elektroauto “lielo” apkopi un mani pārsteidza tās cena
- Ar elektroauto ir grūti. Vai vispār turpināt šo eksperimentu?
- Kursors.lv lietotā elektroauto eksperiments
- Kā es izvēlējos savu lietoto elektroauto
- Kā BRC man palīdzēja ārzemēs nopirkt lietotu elektroauto
- Kā man veicās ar finansējuma piesaisti lietota elektroauto iegādei
- Kāpēc man valsts piemaksāja 2250+500 eiro par lietota elektroauto iegādi?
- Kā es centos noskaidrot mana lietotā elektroauto tehnisko stāvokli
- Cik es samaksāju par mana lietotā elektroauto uzlādēm, lai nobrauktu 1000km
- 4 iemesli, kāpēc man patīk mans lietotais elektroauto
- Kā es pirku riepas savam lietotajam elektroauto
- Cik izmaksāja OCTA un KASKO apdrošināšana manam lietotajam elektroauto
- Es mājās uzstādīju elektroauto lādētāju un tas mainīja visu
Tāpat vēlos pateikt lielu paldies šī eksperimenta atbalstītājiem. Lietoto auto tirgotājs BRC palīdzēja izvēlēties un uz Latviju atvest eksperimenta auto un apdrošinātājs If mums palīdzēja tikt pie elektroauto KASKO, bet Enefit ierīkoja elektroauto uzlādes iekārtu.
Ja, un tā arī būs, saņemsi EkII 2.5K atbalstu, tad būs jāpārrēķina līzinga mēnešmaksajums⁉️
Nē, tas atbalsts, ja tiek apstiprināts, uzreiz tiek atrēķināts no auto summas un līzingā vairs nekas nemainīsies. BRC to naudu tuvākajā laikā saņems no valsts.
Ko mogo par visu šo saka
Jāpagaida drusku. Pēc pusgada Citadele atjēgsies, ka nav pareizs piedāvājums un zvanīs, un piedāvās kaut ko labāku. Izskatās, ka viņu kredītu daļa joprojām nav spējīga adekvāti reaģēt (mana pieredze, manu draugu pieredze un izskatās, ka arī Tev ir tāds pats neadekvāts piedāvājums :))
Savulaik iegādājoties nekustamo īpašumu tieši Citadele bija atsaucīga elastīga/piemērota piedāvājuma izteikšanā, bet Swedbank un SEB bija nesaprotamas prasības.
Jap, tieši tāda pati pieredze ar Citadele, bija ļoti atsaucīgi un daudz labāku piedāvājumu izteica, kaut nebiju viņu klients.
Lasītājiem un ekspertiem jautājums, kas notiek ar PVN, ja auto tiek šādi iegādāts caur partneri un privāti citā Eiropas valstī?
Tu taču auto pērc kā privātpersona- maksā tik, cik jāmaksā.
Ja uz uzņēmuma- tad tur cita matemātika.
Piemēram, pērkot privātpersonai auto no Vācijas, tur PVN ir 19%. Es to samaksāju Vācijā un pie reģistrācijas LV man neko vairāk neprasīs? Vai kā tas darbosies?
Normāli vācu pārdevējam pircējam no Latvijas būtu jārēķina PVN 21% – vismaz tā ir daudzos internetveikalos.
Tas tāpēc, ka interneta veikals ir reģistrēts visās ES valstīs kā PVN maksātājs un konkrēta pircēja PVN maksā tajā valstī, no kuras ir pircējs. Ar auto iegādi ir savādāk.
Kura no bankām visdziļāk centās privātajā dzīvē ielīst?
Pieļauju ka SEB ar Citadeli pat sievas krūštura izmēru gribēja zināt bet Luminor vismazāk birokratizēts (no kādreizējās pieredzes)
Kur tad glabājas ģimenes brīvā nauda! Pareizi – sievas krūšturī)
Luminor gribēja redzēt gan konta izrakstu par pēdējiem divpadsmit mēnešiem, gan prasīja iesniegt autoratlīdzības līgumus.
Jo tālāk jo vairāk viss ir birokratizēts kur vajag un kur nevajag. Alternatīvu ar variācijām pa lielam arī vairs daudz nav, četras lielās bankas pa lielam ir tā pati ola tik no dažādiem skata leņķiem (a la Mogo ar variantu “vecs auto par jaunā cenu” nav variants).
Paldies par labu ieskatu finanšu aspektā, sen gribējās lai ši sadaļa ir kā ķirsīts uz tortes arī apskatu finālā
Viņi to auto arī dzīvē apskata? Vai pietiek ar tehpases uzrādīšanu?
Kas ir “viņi”? Bankas? Nē, tās neko, manuprāt, neapskata. Uzticas novērtētājiem, kas šajā gadījumā ir arī BRC.
Paņemu elektroauto ar atbalstu (gaidīju 8 mēnešus), dīleris papildus izdomāja paturēt sev 1000eur brīdī kad tika atsūtīts parakstīt līzinga līgumu bez brīdinājuma par izmaiņām cenā. Ceļot pretenzijas, pamatoja ar cenu pieaugumu. PATC pateica, viss ok, tev bija iespējas atteikties. Iesaku visiem – Tehauto!
Uh! Paldies, ka padalījies ar savu pieredzes stāstu!
Un neviena piedāvājuma ar fiksētu procentu likmi ? Jeb tādi principā netika prasīti ?
Tādus Latvijā neviens neprasa un bankas nedod (bez prasīšanas).
Tas ir – nevienam nevajag stabilu un nemainīgu maksājumu un visiem patīk arī kredītu ziņā piedalīties loterijās ? :)
Ja tas ir augstāks par mainīgo maksājumu, tad nevajag.
Nez vai Kursoram tomēr vairāk par finanšu pratību nav jāraksta … :) Dikti īslaicīgs domāšanas veids izklausās. Kā kopumā Latvijā. Kura rezultātā ir vaimanas par kāpjošiem kredītmaksājumiem. Kredītprotošākās valstīs tomēr vairāk izmanto fiksēto likmi.
Nu, bet izmanto savu fiksēto likmi. Kurš tev liedz?