Pilnā sparā noris mans lietotā elektroauto eksperiments un jau nepilnu mēnesis ar savu Hyundai Ioniq electric (28 kWh) pārvietojos apkārt savās ikdienas gaitās. Esmu ar šo auto nobraucis pirmos 1000km (līdz valsts atbalsta saistību izpildei atlikuši vien “nieka” 51k km) un vēlos pastāstīt par manu pieredzi un izmaksām auto uzlādējot publiskajos uzlādes tīklos.
Viens no stereotipiem, kas pavada elektroauto tēmu, ir tāds, ka šādu braucamrīku ekspluatācija ir krietni lētāka nekā “parasto” mašīnu gadījumā. Tā tas var būt, taču ne vienmēr. Ja mēs neņemam vērā faktu, ka pats elektroauto vairumā gadījumu būs krietni dārgāks par salīdzināmu “parasto” auto (tā vienkārši šobrīd vēl ir) un nerēķinām it kā vienkāršāka elektroauto zemākas apkopes izmaksas (tik vienkārši arī nav, jo dīleri iemanās apkopes padarīt dārgas arī elektroauto), tad lielāko daļu ekspluatācijas izmaksu sastādīs elektrība. Un ar elektrību viss ir ļoti… dažādi. Kādam mājās ir Saules paneļi un tad maksa par katru kWh tieksies uz nulli. Vēl kādam ir iespēja pirkt elektrību par biržas cenu un tad cenas svārstības var būt ļoti iespaidīgas. Vēl kādam ir fiksēta maksa par elektrību, kas var nebūt lētākā pieejamā, taču vismaz kādā pārskatāmā laikā nemainīga un paredzama. Un tad ir tādi kā es, kam vēl mājās (vai darbā) nav iespējas auto uzlādēt un jāiztiek ar to, ko piedāvā publiskie uzlādes tīkli. Arī te viss ir… dažādi.
Elektroauto uzlāde publiskajos uzlādes tīklos
Sāksim ar to, ka Latvijā ir vairāki šādi tīkli un laika gaitā mūsu telefonā var iemājot vairākas lietotnes, kuras palīdzēs veikt uzlādi un apmaksu par to. PlugShare būs tavs draugs, lai saprastu, kur un kādi ir tuvākie lādētāji, A Better Routeplanner (ABRP) ļaus saplānot uzlādes tālākos braucienos, bet pašas uzlādes varam veikt ar Mobilly, Emobi, Eleport, Elektrum Drive, Inbalance Grid u.c. lietotnēm. Tā kā Mobilly tagad tehniski pieskata Emobi valsts tīklu, tad šajā lietotnē varam aktivizēt un apmaksāt uzlādes Emobi tīklā un turpat ir arī Elektrum un Viršu uzlādes punkti. Līdzīgi ar Elektrum Drive lietotni varam veikt uzlādes Emobi tīkla stacijās. Agrāk vai vēlāk atklāsi lādētājus, kas neparādās šajās lietotnēs, bet ja uz lādētāja ir QR kods, tad pamēģini to noskenēt ar Mobilly lietotni – var gadīties, ka varēsi tur uzlādēties.
Kur tad lādēties? Visdrīzāk ikdienā mēs nepārvietojamies haotiski un mājas/dārziņš/skola/darbs atrodas noteiktās vietās starp kurām paredzami kursējam. Tāpēc visdrīzāk mūsu tipiskajos maršrutos būs vienas un tās pašas uzlādes stacijas. Tas tad pamatā noteiks tīklu, kurā lādēsimies. Ja brauksim ārpus Rīgas, tad agrāk vai vēlāk mums nāksies izmantot Emobi tīkla stacijas. Tās visas šobrīd ir ne pārāk jaudīgas (50 kW) pēc mūsdienu standartiem vērtējot, tomēr tās ir teju ik pēc 50km un ļaus ērti pārvietoties pa Latviju pat tādiem knapiem elektroauto, kāds ir man. Par ceļojumiem ārpus Latvijas man vēl ir diezgan tumša bilde, bet noteikti izpētīšu arī šo aspektu.
Vēl viena svarīga nianse ir cenas. Tās ir ne tikai laikā mainīgas, bet var atšķirties pat viena uzlādes tīkla ietvaros atkarībā no lādētāja jaudas un atrašanās vietas. Uzskatāmi to varam redzēt Eleport tīklā. Te ir mazākas jaudas stacijas, kur viena kWh maksā 20 centus, ir lielākas jaudas lādētāji ar 30 centu maksu par kWh un ir pat vietas, kur pie vidējās jaudas (47 kW) lādētāja elektrības cena maksā 52 centus par kWh. Par to kāpēc tā ir, mums nesen labi skaidroja Eleport Latvia vadītājs Kārlis Mendziņš. Un tad vēl ir Emobi tīkla stacijas, kur tarifikācija notiek nevis par ielādētajām kWh, bet gan uzlādes laiku. Šobrīd uzlādes maksa par minūti pie Emobi lādētājiem ir 20 centi, taču laika gaitā šī cena mainīsies un tu nevienā brīdī nevarēsi precīzi paredzēt, cik izmaksas uzlādes šajās stacijās.
Vispār ar to izmaksu paredzamību elektroauto gadījumā ir diezgan sarežģīti. Pirmkārt, viens un tas pats elektroauto ar dažādu jaudu spēs lādēties dažādos apstākļos. Tuvāk 100% uzlādes līmenim auto lādējas lēnāk un Emobi staciju gadījumā tas ietekmē ne tikai uzlādei nepieciešamo laiku, bet arī cenu. Tas nav tik vienkārši kā “parasto” auto gadījumā, kur 40 litri benzīna bākā ieplūst principā vienādos laikos neatkarīgi ne no kā. Otrkārt, elektroauto gadījumā ik pa laikam tev gadīsies bezmaksas uzlādes. Vai nu servisa apkopē dīleris palādēs auto, vai aiziesi iepirkties IKEA, vai varēsi auto “bez maksas” palādēt pie viesnīcas, kur pavadīsi romantiskas brīvdienas. Šādām bezmaksas uzlādēm nav jābūt pašsaprotamām, bet tās ik pa laikam gadās un ļoti nojauc uzskaiti. Es visai ātri atmetu cerību līdz kWh un līdz centam precīzi uzskaitīt savas uzlādes izmaksas. Taču es uzskaitu tās uzlādes par kurām maksāju un kur varu redzētu informāciju par ielādēto kWh daudzumu un uzlādes cenu.
Ikdienā es savas uzlādes piefiksēju Drivvo lietotnē, bet šoreiz papildus aprēķinu nolūkā izvilku tās vienkāršā tabulā. Attēlā zemāk varam apskatīties informāciju par pirmajām 13 uzlādēm, kas ļāva man ar manu lietoto elektroauto nobraukt pirmos 1000km.
Pirmais, kas uzskatāmi iekrīt acīs, ir lielais uzlāžu skaits, kas man bija nepieciešams, lai es nobrauktu šos 1000km. Tāpat nav diez ko liels nobraukums starp uzlādes reizēm. To varu izskaidrot šādi. Pirmkārt, manam auto ir tikai aptuveni 30 kWh akumulators un pat ar normālu ap 17 kWh/100km vidējo patēriņu neko daudz ar vienu uzlādi nobraukt nevaram. Tas ir fakts! Otrkārt, es ļoti reti izlādējos līdz pavisam tukšam akumulatoram un pārsvarā nelādējos arī līdz 100%, jo pašās uzlādes beigās uzlādes jauda būtiski samazinās un vairs nav jēgas ilgi sēdēt pie lādētāja. Emobi stacijās tam arī nav finansiālas jēgas. Tāpēc, ja es redzu, ka man ir atlikuši kaut kādi ~50km nobraukuma, es savā maršrutā cenšos iekļaut lādētāju. Vai arī, ja man pat ir pilnāks akumulators, bet zinu, ka pāris stundas man auto nevajadzēs (piemēram, apmeklējot tirdzniecības centru), visdrīzāk auto atstāšu lādēties pie lēnāka (maiņstrāvas) lādētāja, lai tas lēnītēm palādējas. Jebkurā gadījumā te atziņa ir viena – ar šādas mazas baterijas auto būs pagrūti pārvietoties, ja nav iespējas auto uzlādēt pa nakti mājās vai pa dienu darbā. Tāpēc es tagad ar divtik lielu skubu cenšos tikt pie uzlādes iespējas mājās un drīzumā ziņošu panākumiem.
Kilometrs ar elektroauto man izmaksā teju uz pusi lētāk kā ar hibrīdu
Ja runājam par izmaksām, tad uzlādes publiskajās uzlādes stacijās ir pats dārgākais veids kā uzlādēt elektroauto. Bet arī tad šie aptuveni 60 eiro par 1000km ir mazāk kā parastu auto uzpilde. Jāņem gan vērā uzlādēs patērētais laiks, bet par to lasi tālāk. Vidējā cena par kWh man šobrīd sanāk 33 centi. Ja es lādētos mājās, tad cena būtu par kādiem 10 centiem zemāka par kWh. Elektrības cena par katru nobraukto kilometru šobrīd man ir 6 centi, kas ir gandrīz uz pusi mazāk kā manam tādu pašu gadu Hyundai Ioniq hybrid, kur vidēji katrs kilometrs benzīnā man izmaksāja 10 centus. Tātad, šajā aspektā ieguvums ir pat lādējoties visdārgākajā iespējamajā veidā.
Cik daudz laika es pavadīju pie lādētājiem
Bet cik tad ilgi esmu sēdējis pie vada šo 1000km laikā? Precīzi šādus datus nepiefiksēju, taču mana sajūta ir tāda, ka kopumā tās ir stabili vairākas stundas. Ekrānšāviņos zemāk varam labi redzēt, ka ātrajās uzlādēs (te tieši Eleport piemērs) tāda pamatīga uzlādes sesija man aizņem aptuveni 20-25 minūtes, bet lēnajās maiņstrāvas stacijās auto var pie vada karāties arī vairākas stundas. Tās gan izmantoju tad, kad pats esmu prom savos darbos un auto man dotajā brīdī nevajag.
Cik grūti ar elektroauto ir lādēties ārpus Rīgas
Pagājušajās brīvdienās biju aizbraucis līdz Liepājai un turpceļā Bikstos pie Emobi lādētāja sabiju ap 20 minūtēm un tad nākamā sesija bija pa nakti Liepājā (lēnais lādētājs centrā pie Lielā Dzintara koncertzāles). Atpakaļceļā maršruts bija garāks un nācās lādēties Brocēnu Viršos. Tur uzlāde arī ap 20 minūtēm, kas bija aptuveni tik, cik vajag, lai apmeklētu labierīcības un nopirktu kafiju ar našķiem. Pirms nedēļas ar ģimeni aizbraucām uz Bausku mošķus paskatīties un tur vispār ar vienu uzlādi pietika, lai izbrauktu šo braucieno abos virzienos. Proti, lādējos tikai tad, kad biju atgriezies mājās. Šajā nedēļas nogalē plānoju aizbraukt uz Rēzekni un paredzu, ka būs viena uzlāde pa ceļam uz Rēzekni, tad visdrīzāk pašā Rēzeknē un trešā kaut kur tuvāk Rīgai atpakaļceļā. Šīm trīs uzlādēm paredzu patērēt nepilnu stundu. Vai tas pagarina brauciena ilgumu? Jā. Vai tas ir būtiski? Manā gadījumā ne pārāk.
Biju dzirdējis viedokli, ka tagad piespiedu uzlādes reizēs daudz naudas iztērēšu bulciņās un kafijās. Konkrēti manā gadījumā tā nav, jo lādējoties Rīgā, es šo laiku pavadu telefonā un 20 minūtes tad ir nieks – nevar paspēt uzvarēt pat vienā bezsakarīgā interneta cīņā. Savukārt, izbraucienos ārpus Rīgas mēs tāpat arī ar parasto auto braucot esam raduši regulāri piestāt čurāt un pirkt našķus. Šajā ziņā nekas daudz nemainīsies.
Vai pie publiskajiem lādētājiem ir rindas
Jā, var gadīties situācijas, kad lādētāji ir aizņemti, taču kopumā, manuprāt, šobrīd tā vēl nav problēma, jo elektroauto skaits Latvijā vēl ir pavisam neliels (ap 5000). Vienreiz gribēju uzlādēties pie t/c Sāga Eleport lādētāja sestdienā pa dienu, bet tad gan tur viss bija pilns un nācās tērēt 5min mana laika, lai aizbrauktu uz blakus esošo Emobi lādētāju. Visādi citādi pagaidām visās pārējās 12 uzlādes reizēs neesmu saskāries ar rindu problēmām ne Rīgā, ne ārpus lielpilsētas. Bet ar laiku šis noteikti būs problemātiskāk… līdz brīdim, kad komersanti sabūvēs papildus stacijas.
Tad kāds ir sausais atlikums
Šo visu savelkot kopā, varam redzēt, ka elektroauto uzlāde var būt lētāka nekā benzīna vai dīzeļauto ekspluatācija. Ļoti būtiska ir iespēja uzlādēt auto, kad to neizmantojam (naktī vai darba laikā). Pagaidām šī man ir problēma, ko centīšos risināt. Visādi citādi, pagaidām nav ne baigo rindu pie lādētājiem, ne arī problēmu atrast lādētājus Rīgā vai ārpus Rīgas. Jāturpina tik braukt un jākrāj citi iespaidi ar kuriem padalīties.
Izlasi arī citus šī eksperimenta sērijas rakstus
Tā kā šis eksperiments norisināsies ilgāku laiku un plānoju regulāri informēt par manu pieredzi ar šo auto, tad aicinu piesekot manam Twitter kontam @krizdabz, kā arī izlasīt pārējos šīs eksperimenta sērijas rakstus:
- Kā es ar lietoto elektroauto 1000km testā pārspēju Tesla Model 3 Long Range
- Pirmais ārzemju brauciens ar manu lietoto elektroauto
- Veicu mana lietotā elektroauto “lielo” apkopi un mani pārsteidza tās cena
- Ar elektroauto ir grūti. Vai vispār turpināt šo eksperimentu?
- Kursors.lv lietotā elektroauto eksperiments
- Kā es izvēlējos savu lietoto elektroauto
- Kā BRC man palīdzēja ārzemēs nopirkt lietotu elektroauto
- Kā man veicās ar finansējuma piesaisti lietota elektroauto iegādei
- Kāpēc man valsts piemaksāja 2250+500 eiro par lietota elektroauto iegādi?
- Kā es centos noskaidrot mana lietotā elektroauto tehnisko stāvokli
- Cik es samaksāju par mana lietotā elektroauto uzlādēm, lai nobrauktu 1000km
- 4 iemesli, kāpēc man patīk mans lietotais elektroauto
- Kā es pirku riepas savam lietotajam elektroauto
- Cik izmaksāja OCTA un KASKO apdrošināšana manam lietotajam elektroauto
- Es mājās uzstādīju elektroauto lādētāju un tas mainīja visu
Tāpat vēlos pateikt lielu paldies šī eksperimenta atbalstītājiem. Lietoto auto tirgotājs BRC palīdzēja izvēlēties un uz Latviju atvest eksperimenta auto un apdrošinātājs If mums palīdzēja tikt pie elektroauto KASKO, bet Enefit ierīkoja elektroauto uzlādes iekārtu.
Tā arī īsti nesapratu: vai tabulā pa vidu bija “iespraukusies” arī kāda nedokumentēta bezmaksas uzlāde?
Iespējams, kāda ir. Kā jau rakstīju, baigais čakars ar to uzskaiti šādām uzlādēm.
Drusku sabojāts vidējā patēriņa skaitlis…
Jā, tā nu tas ir. Bet šis tikai uzsver to, ko es teicu par tām bezmaksas uzlādēm. Tās gadās un gadīsies, bet nekad nevarēsi paredzēt tās (un uzskaitīt normāli). Pilsētā šobrīd patēriņš ir kaut kas starp 18-19 kWh/100km. Uz šosejas krietni zemāks – 12-16 kWh/100km.
Reāli dīvains patēriņš, man ir tieši tāds pats auto ar aptuveni tādu pašu nobraukums un vidējais patēriņš šobrīd pilsētā ir ap 13-14kWh, ārpus pilsētas pa kādu kilovatstundu vai divām vairāk. Pie tam nobraucu ar vienu uzlādi kādus 150-160 km un tad lieku lādēties, lādējos gan mājās pa nakti.
Oho! Es nevaru iedomāties, kā pilsētā var dabūt tik mazu patēriņu :O Mēs abi braucam par Rīgu? Klimats uzgriezts uz 21 grādu?
Man čoms saka, lai es ātrāk savējo tirgoju nost, citādi Skutelis taisa tādu antireklāmu, ka vēlāk nevarēšu pārdot……joks, protams……braucu 80% pa pilsētu, vakar liku lādēties, vidējais patēriņš 13.8kW nobraukti 166.2km atlikums 16km, parasti cenšos zem 25km nelaist, bet bija uznācis slinkums štepselēties……iesaku nelādēt tos mazos kilovatus un censties likt lādēties pie DC no kādiem 15-20% līdz 80-85%, jo tad auto sāk mest nost uzlādes ātrumu.
Kā tu dabū tos 13.8 kWh/100km? Es vakar vakarā braucu labu gabalu pa pilsētu un patēriņš sāka kristies tikai tad, kad pilsēta bija tukša un varēju normālā ātrumā pa to pārvietoties. Bet lielākā daļa mana laika paiet pašos sastrēgumu pīķos un tur patēriņš nekādīgi nevar būt tik zems.
Vienkārši braucu, man šodien piemēram uz darbu un atpakaļ kopā sanāca ap 35 km, stāvēju gan no rīta nedaudz, gan vakarā kādas 15 minūtes sastrēgumos graudu ielā pirms dzelzceļa un pēc tam pirms cirkuļa bišumuižā, speciāli uztaisīju bildes pie mājas, vidējais 14.4 kW, nobraukts 35.4 km, atlikums 176 km, vidējais ātrums 31 km/h. Visu laiku braucu standarta režīmā, klimats uz 20 grādiem auto režīmā, slēdzu silto beņķi uz pāris minūtēm, braucu ar 1. reģenerācijas līmeni vai vispār bez reģenerācijas, jo liekas, ka ar ziemas riepām auto labāk ripo.
Nu, re, man vairāk vai mazāk pamatīgi sastrēgumi ir aptuveni stunda no rīta un tāda pati stunda vakarā. Biju uz ilgāk laiku uzlicis skaitīties Trip A un tas rādīja, ka manā darba dienu ikdienā vidējais ātrums Rīgā ir smieklīgi 16 km/h. Siltos beņķu daudz neizmantoju, bet klimats stāv uz 21 grādu, jo esmu secinājis, ka personīgi man 20 grādi ir par aukstu. Reģenerācijas līmenis vienmēr stāv uz 3. pakāpi un esmu pieradis ar to smuki bremzēties.
Es pagājušajā ziemā sapratu ka “pilsētas” lielo patēriņu var veidot mašīnas uzsildīšanas reižu skaits. Pie -15 grādiem ļoti atsķīrās patēriņi uz 100 km reizēs kad iesēdies un nobrauc 100 km un reizēs kad tas sadalās kādos 3 vai 4 braucienos. Nezinu vai tavam auto ir tāda opcija, bet savai Honda e kaifoju par “viena pedāļa braukšanu”, tā palīdz pilsētas patēriņu krietni samazināt.
Visiem elektroauto ir vairāk vai mazāk “viena pedāļa” braukšanas iespēja un es šādu pieeju izmantoju arī manam auto.
Šis ir diezgan izplatīts mīts: “viena pedāļa režīms ietaupa”. Šķiet ka tikai Teslai var atslēgt bremzēšanu ar motoru, nezinu kā ir Hondai, bet pārējiem, arī bremzējot ar bremžu pedāli, faktiski bremzē motors, uzlādējot akumulatoru.
Vienīgā nianse – ja bremzē vairāk kā motors to spēj, tad piedalās mehāniskās bremzes.
Rekuperācijas princips, iespējams, nemainās, bet, vismaz manā gadījumā, mainās braukšanas stils. Negribu kāju pārcelt uz bremžu pedāli, tādēļ turu nedaudz lielāku distanci no priekšā braucošā un attiecīgi visa braukšana sanāk līganāka un vienmērīgāka. Mani 2 centi.
Tur nu gan Tev taisnība.
Nav tādas opcijas šim auto, bet ieslēdzot reģenerācijas režīmu uz maksimālo var dabūt kaut ko līdzīgu…….man gan tāds variants galīgi nepatīk, es pamatā slēdzos ar lāpstiņām starp ripošanu un pirmo reģenerācijas līmeni, ja vairāk jabremzē, tad otro….
Vakar KOOL ielēju 33L Dīzeļa par 50€. (1,507€/L, ieskaitot PVN).
Patērdju 10 minūtes sava laika.
Nobraukt varēšu 700km
Ja ielietu 65L, varētu 1500km braukt
Jā, nu uzlādes ātrums nav tas aspekts, kur elektroauto var cīkstēties ar parastajiem auto :)
iekšdedzes auto uzvar tajos gadījumos, ja aprēķinos iekļauj laika izmaksas. Jo ne vienmēr tiek laiks lietderīgi patērēts kamēr lādējas auto. Vazāšanās pa lielveikalu, vai lēna kafijas malkošana ne vienmēr skaitās letderīgi patērēts laiks. Bet citreiz ir labi, apstāties un pagaidīt uz auto, atslēgties no ikdienas steigas.
Jā. man darba auto, kas vairāk tiek dzenāts Tallinn, Tartu, Vilnius, Kaunas virzienā. un laiks ir nauda….
Saprotu, ka Elektroauto uzvar vienos vārtos, ja tev ir privātmāja ar saules paneļiem, un brauc uz darbu/no darba pilsētā.
jā, ja ir divi elektriskie auto. ar vienu brauc otru lādē. jo saules paneļi pa nakti neko nelādē.
labi mākoņainā dienā pa lielam arī nē, no 6kW viena kādi 300-400W dod ārā. Vai nu man ir nepareizi paneļi.
Pašreiz vēl var ar netto sistēmu izbraukt cauri, saražojot sev gada normu saulainās dienās, bet tas prieks drīz būs cauri (pirkt aķi pa 15-20k eur nu tāda sev opcija)
Spriežot pēc ziņu daudzuma “xxx novadā atklāja xxGW saulesparku” drīz būs tā ka dienā būs jāmaksā 0.xx eur par paneļu saražotiem kW/h, bet naktī, atgriežoties no brauciena un uzliekot lādēt auto, būs jāmaksā attiecīgi x eur par paņemtiem kW/h…
Kāpēc tik dārgi akumulatori? Cik liela tev saules paneļu sistēma?
Man ta neliela uz 6kW un bez akumulātora, gada griezumā (27.09.2022-27.09.2023) saražoja 6MW/h, ar nelielu rezervi nosedzot pašpatēriņu. Bet lai pietiktu elektrības gan mājai gan arī ko auto ielādēt kad ir 3-4 mākoņainas dienas pēc kārtas (kas nebūt nav retums) vajag krietni jaudīgāku sistēmu .Un lai tas aķis ir no uzticama ražotāja tad uz manis piesauktiem cipariem vien izies.
Zemāk links uz cenu piedāvājumu 20kWh aķim. Man ir ap 450kW/h mēnesī patēriņš, tas ir 15kW/h dienā – attiecīgi šāds 20kW/h būtu tas kurš spēs nodrošināt dzīvi bez tīkla ap 2 mākoņainām dienām augustā (kaut ko jau panelis arī mākoņos dod, ap 300-500w no uzstādītīem 6kW)
https://ledakcijas.lv/products/20kwh-litija-akumulatora-sistema-204v-6000-cikli-8-12kw-inverteram
Pa lielam arī propellers būtu klāt jāliek, vējš mēdz būt arī mākoņainā dienā un ziemā, bet tāda energoneatkarība jau būs sālīts prieks un būs ok ja nauda pof, galvenais lai neesi atkarīgs no ST un biržas fīrmaņiem.
Atbaucu uz mājām, piespraužu auto pie lādētāja un nav jāpatērē pat 10 minūtes laika, lai speciāli brauktu uz uzpildes staciju. Katram savs dzīves ritms un vajadzības.
Ja kursē maršrutā darbs-mājas, tad viss būs vairāk vai mazāk ok! Ja regulāri braukā garākus gabalus, tad ilga tupēšana uzlādes stacijā nav ok. Piemēram, ja vajag aizbraukt uz Tallinu un atpakaļ, tad diena var pagarināties ievērojami! Bet katram mērķim savs auto!
Jā, ikdienā es ar šo savu auto uz Tallinu nebrauktu, bet testa pēc kādreiz gan gribēšu.
Kas tad tā par karieti bez AdBlue?
8 gadi jau. nu vot neprasa AdBlue
Man uz Mondeo arīnav Adblue. 2018. gada mašīna
Nu bet Tev toties ar traktoru jābraukā.
Ar kādu dranduļetu tad tu brauc 700 km ar 33 litriem? Tas mopēds kāds? :D
Kāpēc tevi tas pārsteidz? Dīzelis ar vidējo 5l uz100km ir tuvu tam.
2014g 1.6TDI vidējais gada griezumā 4.5l/100km, vasaras brauciens Ventspils-Rīga vai Rīga-Tallina ~3.8l/100km. Problēmas ieskrieties vai apdzīt nebija.
Dranduļeti (spriežot pēc izskata un tā kas no izpūtēja nāk) ir tieši vairāk 3.0L+ īpašniekiem, kas to nopērk “pa visu naudu” lai parādītu cik spics džeks viņš ir, bet uzturēt auto nevis šrota stāvoklī naudas vairs nav, knapi lietotiem Sailuniem pietiek un zupai
Tur labs dīzels?
Vai lej dēļ cenas?
KOOL dīzelis no Mažeiķiem.
Tāpat kā visiem citiem (izņemot Nesti).
Deglava ielā visiem labas cenas.
Kool abonements dod -15c/L līdz jaunajam gadam
Igauņi cīnās par vietu tirgū
Galvenais jau nav tas, cik laika tiek patērēts, kaut gan ir brīži, kad tas varētu būt svarīgi. Bet – nolocīt 15k par autiņu un tad ņemties ar šo nedrošību par atlikušo attālumu… kā Kristaps stāstīja, pēc Liepājas izbrauciena lai paspētu uz skolu un uz teātri….stāties, ielādēt 5km, moš pietiks, moš nē…
Kas varbūt ir tie izteiktie ieguvumi, kas parādījušies, braucot ar elektroauto? Ko esi pamanījis pats? Finansiālais aspekts, manuprāt, pašlaik nav aktuāls, jo izmaksas kopumā tomēr elektroauto ir krietni lielākas – auto cena ir tāda, ka tas auto tik ilgi neizvilks, līdz izies pa nullēm starpība starp elektrību un degvielu. :)
Saprotams doma par ekoloģiju vien kādam ir pietiekams iemesls šai izvēlei, bet kas vēl tagad ļauj nenožēlot izvēli par labu tieši elektro auto?
Konkrēti manā gadījumā, mani neinteresē ekoloģija un es arī neloloju nekādas cerības uz ekonomisko ieguvumu. Lai gan, kad beidzot tikšu pie uzlādes iespējas mājās un maksāšu ap 20 centiem par kWh, tad šī izdevumu pozīcija izskatīsies jauki.
Bet kādi tad ir ieguvumi? Primāri, pats braukšanas process ir foršāks. To tā grūti aprakstīt, bet auto ir kluss un tas rada komfortablāku braukšanas pieredzi. Tāpat jāpiezīmē, ka elektromotori var nodrošināt gandrīz momentānu atsaucību un tāpēc braukšana sanāk tāda kā precīzāka. Sabiedriskā transporta joslas šad un tad noder, bet es neteiktu, ka tās Rīgā vismaz manos maršrutos ir baigais geimčeindžeris. Tāpat noderīga ir iespēja bez maksas izmantot stāvvietas Rīgā. Atkal, man tas ikdienā nav tik aktuāli, jo varu auto novietot pie darba, bet es redzu, ka daudzi citi pērk elektroauto tikai tāpēc, lai centrā varētu nolikt savus auto, kamēr paši pa darbiem.
Vislielākais ieguvums konkrēti man ir satura potenciāls. Pagaidām visi šīs sērijas raksti ir ļoti labi lasīti un komentēti un es ne tuvu neesmu izšāvis savu pulveri :)
Par pulveri.
Tika solīts raksts par apdrošināšanu😉
Būs. Tur mazliet citi raksti jānokopj, lai ir citāti ko izmantot manā rakstā.
Izlasi https://www.facebook.com/groups/evclublatvia/ Arņa Namajūna postu par EV apdrošināšanu ar konkrētiem skaitļiem un aprēķinu atticībā uz pašrisku. Īsi, saprotami, rosina padomāt tie,kas grib padomāt. Principā viņa posts der visiem, kas pērk auto Kasko, lai vairotu izpratni par to, ko pērk. Daudzi nesaprot.
Sveiki. Pēdējā laikā daudzi sūdzās par EV kasko dārdzību. Kā liela auto parka uzturētājs un cilvēks, kas 30 gadu garumā nodarbojas ar automašīnu uzturēšanu, remontu, pārbūvi un liela autoparka menedžmentu, varu ieteikt dažas lietas, ko izmantojam sev un saviem klientiem. Kasko – tā izmantošana ir lietderīga lielas avārijas vai zādzības gadījumā. Ja pieprasīsiet mazas skāžu atmaksas katru gadu, Jūsu “punktu” līmenis apdrošinātāju (apdrošinātāju apvienību) acīs kritīsies. Tas tāpat kā ar kazino, tas nekad negrib zaudēt, bet vienmēr vinnēt. Tapēc izmantot kasko, lai risinātu mazās skādes, ir ļoti dārgi ilgtermiņā. Letāk tās ir “ņemt uz sevi” un apdrošinātājus neiesaistīt. Tagad par kasko EV. Tās tiešām ir dārgākas nekā ICE auto, jo šobrīd tas ir jaunums un vismaz Latvijā tiek uzkatīts par kaut ko ekskluzīvu un nezināmu. Tapēc arī visas kasko cenas ir “uzskrūvētas”. Teslas gadījumā tas saistīts ar iespējamo evakuatora izmantošanu uz Helsinkiem, Stokholmu vai Waršavu. Mēs izejam no šīs situācijas šādi: veicam aptauju apdrošinātāju starpā par lielākā pašriska iespēju un izvēlamies lielāko pašrisku ar zemāko kasko cenu. Piemērs: Škoda Enyaq 2020 gada. 2021 gadā – Kakso ar 200 eur pašrisku. Kasko cena 600 eur 2022 gads – Kasko ar 700 eur pašrisku. Kasko cena 280 eur 2023 gads – kasko… Read more »
Atļāvos pārpublicēt, lai ērtāk, jo tā slēgta grupa laikam
Jā, to lietu par “reitingu” daudzi nesaprot un nezin, tāpēc šodien ietaupa 100eur uz skrambas krāsošanas pēc polises, bet rīt atdot atpakaļ +150 pērkot nākamo polisi. Ir kaut kur zelta vidusceļš nu un čujs kurš būs tas gads kad vajag 0 vai 200 pašrisku taisīt -).
Polises cena gan vēl ir lielāka ne tikai dēļ tā ka elektro ir jaunums bet ir arī no auto cenas kā tādas atkarīga. Draugam Cupra pa 50k – polise ap 700, man Octavia pa 25k – polise ap 350, pirktas nevis lētākās vai dārgākās bet pie apdrošinātājiem kur esam klienti ar stāžu
… hmm, kad tiksi pie uzlādes iespējas mājās, arī tas taču nebūs par velti- tāda iekārta arī maksā ap “štuku”… 🤔
Nav tik traki. Man nevajag nekādu baigi jaudīgo lādētāju, jo auto neatbalsta vairāk par 6.6 kW uzlādi no maiņstrāvas tīkla. Šādi lādētāji maksā 300-500 eiro. Protams, klāt nāks kaut kādas izmaksas par pieslēguma ierīkošanu. Domāju, ka kopā tas viss prieks izmaksās stabili zem 1000 eiro.
Runājot par auto klusumu, vai tiktāl ir bijušas situācijas, ka EV ir pārsteidzis kādu citu ceļu satiksmes dalībnieku, piemēram, gājēju, jo piezadzies tik nemanāmi kluss?
Pavisam zemos ātrumos ar kādiem parasti pārvietojamies dzīvojamās zonās vai stāvvietās, auto izdveš dzirdamu skaņu. Un daļai auto šo skaņu pat nevar izslēgt. Tāpēc nav tā, ka šie auto ir nepamanāmi gājējiem. Kad auto sāk braukt ātrāk, tā skaņa pazūd un nāk vietā vēja/riepu skaņas.
Tā skaņa vienmēr ieslēdzas līdz 30km/h, tas ir drošības prasību dēļ. Izklausās pēc kosmosa kuģa skaņas no star wars.
Jā, tā ir. Un ir mašīnas, kam nemaz nevar (tik vienkārši) to skaņu izslēgt. Hyundai laikam to var ar vienu pogu izslēgt.
Ir kreisā pusē poga, tur kur visas pogas saliktas, saucas vess man šķiet……tulkojums bija kaut kas virtual engine sound system vai tml.
Ja lādētāju paredzēts ierīkot pie dzīvokļu mājas, tas padalies ar info – cik viegli bija savākt kaimiņu parakstus.
Koplietojama garāža un paraksti nav jāmedī.
Interesanti, ka uz garāžu tādi nosacījumi neattiecas. Sanāk tā – kurš pirmais ar apsaimniekotāju vienojas par atsevišķa skaitītāja un elektrības izvada uzstādīšanu, tas vinnē. Cik zinu, tad visiem lādēšanas iespējas tur nespīd, jo jauda ir tik cik ir.
Ar apsaimniekotāju tiek slēgta vienošanās (uz gadu un tad to var pagarināt), ka uzņemos pilnu atbildību par šāda pieslēguma/lādētāja ieviešanu un apņemos kopā ar citiem lādētāju ierīkotājiem kopā nodrošināt (arī apmaksāt) mums visiem nepieciešamo jaudu.
Ja ir individuālās vietas, tad jā. Citādi jau kopīpašums paliek kopīpašums – tāpat kā ēkas fasāde, ar kuru nevar darīt visu, ko gribās. Ja nav savas vietas stāvvietā, tad kāds elektrificētajā vietā var atstāt auto un iepūt tādam.
Jā, mums te ir katram nopirktas savas individuālas vietas.
kada tur vel ekologija kamon mustas kas jums eletribu pa velti razo resuri ko vajag eletribaij poiesarno dabut entas reiz vairak neka visi ieksdedzes dzineji kopa pasaule!!kada tur ekologija wtf sviest nekadas ekalogijas viens vienigs marketings
Kad šajā tematikā runā par ekoloģiju, tad tiek runāts par izmešiem ko rada auto lieošana nevis tā ražošana.
Iedziļinies lietas būtībā kaut nedaudz ;)
Domā DUSā degviela uzrodas pati no sevis?
Elektroauto gadījumā efektivitāte no enerģijas ieguvei līdz riteņiem ir būtiski labāka, pat ja elektrību saražotu bo oglēm (kas praktiski vairs nenotiek).
Hyundai Ioniq hybrid, kur vidēji katrs kilometrs benzīnā man izmaksāja 10 centus.
Hmm, man bez hibrīda ar 1.5TSI šāds cipars sanāk lejot 98 bezīnu. Atzīšos gan ka man nav spiesta lieta pa rīta un vakara korķīem mīcīties. Nu un droši vien ka cipari ir arī no pedāļu spaidīšanas ieradumiem stipri atkarīgi.
Paldies par kārtējo rakstu ar reāliem faktiem, tik tālu notikumi (gan ekonomika gan lietošanas nianses) iet tuvu tam kā biju domājis
Paldies! Jā, varu mazliet papildināt – hibrīds pamatā tika izmantots mīcoties pa Rīgu un nobraucot 56799km vidējais patēriņš bija 5.15 l/100km.
Kā gājējam, nezinot par visām iespējamajām nērtībām un papildus izmaksām, man tomēr labāk patīk iet garām EV nevis klepojošiem dīzelīšiem.
> iet garām EV nevis klepojošiem dīzelīšiem.
Šis ir tāds muļķīgs jājamzirdziņš / “arguments”- ja jau “klepo”, tad nozīmē, ka principā ir bojāts/nolietots, bez tam lielākoties mūsdienās visi vairāk vai mazāk ir ar autostop (attiecīgi ja, tu kā gājējs ej garām, tiem nevajadzētu darboties vispār).
Ar tādu pašu argumentu varētu tad teikt, ka “man kā gājējam labāk patiktu neiet garām sprakstošām vai degošām ausgstsprieguma litija baterijām” ..
p.s. neesmu pret EV (un personīgi uzskatu, ka dīzelis ir domāts traktortehnikai), bet nu šādi izteikumi, manuprāt, tikai nonivelē visu izmaiņu labo pusi..
Kā nonivelē? Tieši otrādi – šīs izmaiņas man, gājējam, patīk.
Tavā pasaulē visi brauc ar puslīdz jauniem auto, kam nav izravēti DPF, eļļu praktiski neēd, izmeši ir normas robežās. Es dzīvoju citā pasaulē, šeit ir daudz auto sliktā stāvoklī (lai gan daži nav nemaz tik veci), bezvējā sastrēgumos tie rada lokālo ekoloģisko katastrofu, arī darbojoties tukšgaitā pie lielveikala ieejas durvīm utt.
Pat labā stāvoklī esoši auto sastrēgumos rada sliktu gaisu, jo ik pa laikam tie pabrauc uz priekšu. Tas nav izteikums, bet fakts.
> Kā nonivelē?
>
> Tavā pasaulē visi brauc ar puslīdz jauniem auto,
Nu lūk šeit arī visa būtība – kā reiz salīdzini ar EV, kas ir ~jauni auto pret 10-20+ gadus vecu autoparku, kas ir realitāte.
Loģiski, ka būs cilvēki, kuriem patiks arī pļava pilsētas centrā (un neviens viņiem liegt uz to tiekties), taču, to darot ar paņēmieniem, kas nevis izceļ šī mērķa labās puses, bet uzsver tikai citu negatīvās, drizāk visu sarežģī, ne risina t.i. burtiski dod “dīzelistiem” N tādus pašus pretargumentus. Jebšu tev šķiet, ka tos DPF kāds aiz laba prāta ravē laukā?
Tev tiešām liekas, ka gājējam kam vecs auto pūš virsū izpirdes gāzes, nāk prātā doma “šis ir vecs, cienījams auto”? Vismaz es parasti domāju “kaut ātrāk tas nonāktu šrotā”, pat apzinoties ka daļa to īpašnieku vietā nenopirks jaunu EV.
Gadās pa kādai nepatīkamai situācijai, jo tehnika ir un paliek tehnika pat ja tiek kopta ar domu, ka kalpos vēl arī bērniem, nevis atstāt aiz sevis tik parādus vien.
Pirms 100 gadiem gan varēja trāpīties kāds nešpetns kučieris, kurš, dzenot zirgus tumsas aizsegā, ar pātagu “sakārtoja” frizūru ne vienam vien gājējam.
Es te kārtējo reizi lasu “vadītājam/kučierim taisnība, un gājējs neko tur nevar darīt” argumentu?
> Vismaz es parasti domāju “kaut ātrāk tas nonāktu šrotā”,
Tas ir kaut kas cits t,i, ne par to es komentēju – reizēm var rasties arī doma/vēlme, ka ne tikai šrots, bet arī lai “pats šrota īpašnieks kaut kur ātrāk nonāktu” ..
vai var veikt uzlādi no publiskā lādētāja, ja nav pieejams telefons? (nozog, izlādējas, saplīst)
Daļā gadījumu var. Ja tīklā ir izveidots konts un saņemta RFID karte vai piekariņš, tad vari pie lādētājiem autorizēties ar tiem. Tad veic savas uzlādes un mēneša beigās saņem rēķinu. Bet tuvāko gadu laikā Eiropā šiem tīkliem būs uz lādētājiem jāliek bankas karšu maksājumu termināļi un situācija vēl vairāk uzlabosies.
Pakaitinot Kristapu: Teslu atliek vien piespraust pie Teslas lādētāja un process notiek. Diemžēl Latvijā ir tikai divas tādas vietas: viena Rīgā, otra Rēzeknē, un tās ir joprojām bez maksas, kā dēļ, vismaz Rīgā, var nākties stāvēt rindā. Ja ir maksa, tad nauda tiek paņemta no bankas kartes, kura piesaistīta Teslas uzlādes kontam.
Cita starpā arī citi ražotāji kaut ko dara “plug and charge” jomā, bet pagaidām tas laikam nedarbojas.
Jā, es arī esmu pamanījis, ka Rīgas SC principā vienmēr ir pilns. Šī iemesla pēc es nečakarētos un negaidītu rindā un aizbrauktu lādēties kaut kur citur. Tas autorizācijas process ir maza problēma uz pārējo uzlādei nepieciešamo laiku.
Es vispār šādu pieeju vairāk novērtētu kaut kādos ceļojumos ārpus valsts, kad vienmēr zinātu, ka konkrētajos lādētājos vienmēr varēšu tikt pie elektrības. Jo pagaidām man ir visnotaļ tumša bilde par to, kur un kā lādēties ārzemēs.
Tieši tā: divas reizes pamēģināju, lai ieraudzītu kā tas darbojas, un vairs tur nebraucu. Bet ir tādi, kuri pērk Teslu lai varētu lādēties par baltu velti…
Ja tas nav SC, tad ārzemēs joprojām ir tādi paši džungļi kā šeit – pirms brauciena ir jāsavāc kaudze aplikāciju un kartiņu.
Tuvākajā nākotnē būs vēl dārgāk. 1000km 60eur.
Kāpēc?
Divi faktori kas to var ietekmēt:
1. Ziemas enerģijas patēriņs būs lielāks kā tāds
2. Biržā sen nav bijusi jautrība, fīrmaņiem paliks garlaicīgi uz uzskrūvēs ciparu līdz 400-800eur par MW/h
Vairāk elektroauto, lielāks pieprasījums augstāka cena
Tesla M3, DM, “čipota”
patēriņš principā tāds pat kā Hundajam. Nu knipucīti lielāks. Jo tā mašīna iet :)
pa 3 gadiem nobraukti 100k km, vidējais ir 18,5
Lādēju mājās (fix 19 c/kwh (tas ar ST, PVN) ) / darbā (birža). Darbā, tikai tad, ja lētāk nekā mājās.
Kopā tas taisītu apm 3,5 €/100 km
Bet ~ 60 % paņemu talkā SuC. Man tur sanāk būt no rītiem, tad principā viss chill. Rindas ir pēcpusdienās.
Teslai tā filozofija ir savādāka, jo viens brauciens uz čārdzeri ir 50 – 60 kWh
Manuprāt – ļoti, ļoti lēti
Ziemā gan ar SuC būs bēdīgāk.
Ziemas patēriņš ir lielāks, mašīnas lādējas lēnāk (daudzi nemāk priekšsildīšanu), Teslu skaits pieaudzis. Un maximā vairs nav bendžerija saldžuks pa 4,99 :(
Tā lūk iet sīkstuļiem :))))
~~~~~~~~~~~~~~~
Es tajā feisbuka grupiņā arī šad tad kaut ko ierakstu. Šodien mēģināju ieiet, bet Zukurkalns prasa zeineri. Kas tas par margarīnu ?
Ko nozīmē “čipota” Tesla? Kas tur praktiski un kā ir izmainīts mašīnā?
Kas attiecas uz Facebook, tad tagad Facebook un Instagram ir ieviesti maksas plāni ar kuriem varam apmaksāt reklāmu nerādīšanu: https://kursors.lv/2023/10/31/meta-eiropa-sak-piedavat-facebook-un-instagram-maksas-abonementu-bez-reklamam/
Tesla M3 ir 3 versijas
1. RWD SR+ – 5,8 sec
2. AWD LR – 4,4 sec
3. Performance – 3,1 sec līdz 100 kmh
to otro var softiski “uzlabot”, lai būtu 3,9 sec līdz 100 kmh
~~~~~~~~~~
instagramā nekad neesmu bijis
Par FB skaidrs. turpmāk iztikšu bez
99,79% ormaņu nekad nesajutīs atšķirības starp 2, 3 un visdrīzāk, arī 1 un 3.
aaaa…. Nu nēeee.
Ir Performance JŪTAMI asāka
Uz 1K km praktiski sanācis 13x lādēt EV akumulatoru. Savs laiks ir vērtīgāks, tāpēc, pajokojot, EV varētu salīdzināt ar suni pie ķēdes – gabaliņu izskrējies, marš atpakaļ būdā!
Iespēja uzlādēt EV akumulatoru mājās un vai darbā esot, protams, atvieglotu ikdienas plānus. Bet vai neizskatiet iespēju paņemt to suņa būdu līdz, respektīvi, iegādāties dīzeļa ģeneratoru un piekabīti?
Apsveicu! Tu esi 64. cilvēks, kas iesaka līdzi vadāt ģeneratoru. Aplausi!
Tak redzi, kā cilvēks vēl mācās apieties ar savu jauno gadžetu, citādi nevar izskaidrot tos 30-50km nobraukums starp lādēšanas reizēm, principā 5 lādēšanas ir liekas, kas noreducē lādēšana skaitu uz man ierastajām 6-7 reizēm uz 1000km.
Savulaik ( vecākas paaudzes akumulatoriem ) pat reglamentēja ekspluatēt EV ar uzlādes līmeni 30%-80% robežās, ja netiek plānots reiss uz visu banku.
Varbūt Kristaps ir pētījis un vētījs šo momentu ražotāja instrukcijā/ redzējis sistēmas paziņojumos?
Aptuveni tā saka teorija un aptuveni tāda ir arī ikdiena. Parasti jau tas auto netiek izbraukts pavisam tukšs un ātrā uzlāde pati apstājas pie kādiem 93-94%.
Nu nav nekas tāds rakstīts ražotāja instrukcijā par tiem 30-80%, pie tam auto bms sistēma kontrolē uzlādes jaudu tā, lai nebojātu akumulatoru. Papildus tam akumulatoram vēl ir iestrādāts buferis 5-10% apmērā. Tā kā es lādēju pa nakti ar 2.4 kW, tad nav vispār nekāda problēma lādēt līdz 100%, tikai cik nopratu no dažādu ekspertu teiktā, pēc pilnas uzlādes vēlams auto braukt, lai nestāv vairākas dienas ar pilnu bateriju. Nekas, no jūsu minētā nedod loģisku atbildi kāpēc jālādē daži kilovati un tad jābrauc 30 km un tad atkal jālādē daži kilovati un atkal braucam 40km, ja auto šobrīd var mierīgi nobraukt 160-180km. Cik man zināms, jo biežāk lādē, jo drīzāk baterija degradēsies, jo tai ir paredzēti uzlādes cikli.
Tāpēc, ka man mājās vēl nav lādētāja un jādomā par brauciniem, kas būs tikai nākamajā dienā. Piemēram, vakar bija tukšs auto un man bija aptuveni 20min laika, lai palādētos. Šajā lādēšanās reizē auto tika uzlādēts līdz kādiem 70%. Tad pabraukāju pa savām lietām daždesmit km un naktī braucot mājās vēl piestāju palādēties, jo šorīt man ir jābrauc uz Rēzekni un gribēju, lai auto ir pilnāks. Tas ir viens piemērs. Otrs piemērs varētu būt manas radio ceturtdienas, kur blakus ir AC lādētājs, kuram pieslēdzos neatkarīgi no auto uzlādes stāvokļa, lai auto dīkstāves laikā tas tomēr kaut cik pa to stundu palādējas un man par to nav jādomā pēc tam. Tā arī salasās tās mazās un biežās uzlādes. Domāju, ka tas mainīsis ar brīdi, kad man mājās parādīsies uzlādes iespēja, jo tad es varēšu pa dienu nečakarēties ar uzlādēm un tās veikt tikai pa naktīm.
Ar EV ir jādomā vairāk uz priekšu un jāplāno garāki braucieni, bet tas vienalga nedod atbildi uz jautājumu kāpēc lādēties 10 minūtes un uzlādēt 7kW, un to darīt katru dienu vai pat divreiz dienā ja var lādēties 20min uzlādēt ap 15-16kW un vienreiz pa divām vai trim dienām? Uzlādē līdz 80%, tie būs stabili 150km, ja brauc tikai pa pilsētu, kur visi lādētāji ir tuvu, nobrauc līdz kādiem 20km atlikuma un tad atkal lādē, no pieredzes varu pateikt, ka īpaši aukstumā dažas minūtes paiet kamēr baterija uzsilst un auto sāk lādēties ar lielāku ātrumu, tāpēc racionālāk pie DC ir lādēties retāk, bet ilgāk. Es izmantoju tikai e-mobi, man reāli sāk ar 43-44kW, tad sasniedz 45-46kW un ap 80-85% met nost uz 30, tāpēc tikko sāk mest nost uzlādes ātrumu slēdzos nost no lādētāja.
Lūk pētījumi –
90% degradāciju sasniegs pie
1000 cikliem, ja lādēsi no 25-100%
2000 cikliem, ja lādēsi no 25-85%
3000 cikliem, ja lādēsi no 25-75%
Ko no šī var secināt? Jo pilnāku lādēsi, jo ātrāk nokausi bateriju (degradēsies).
Praktiski tas izskatās šādi. Ja ir auto ar 50kW akumulatoru, tad 90% degradācija būs pēc ielādētiem
37 500kW 1-jā gadījumā
60 000kW 2-jā gadījumā
75 000kW 3-jā gadījumā
Viss pareizi, tikai šie grafiki atškiras vai lāde ar DC vai ar AC un granny cable. Tai pat laikā pat pēc šī grafika 90% degradācija vissliktākajā variantā ielādējot 37500kW, līdz tam laikam mans auto var nobraukt ap 250 000 km, kas ir pat ļoti ok pie vidējā nobraukuma ap 15 000 gadā.
Nekas nav lieks. Ikdienas auto ekspluatācija nav ar predefinētiem un konstantiem maršrutiem. Es cenšos uzlādēt auto tad, kad man ir laiks vai kad man nevajag auto tajā dotajā brīdī. Mašīnai ar tik mazu akumulatoru būs daudz uzlādes sesiju, kamēr nav mājas lādētāja. Tas ir normāli.
Kāds ir dienas vidējais nobraukums?
Ap kādiem 60km.
Nu tad lādē vienreiz divās dienās pie DC līdz 80%, kas dos vismaz 150km range, kad uzliksi mājas lādētāju varēsi lādēt līdz 100%. Starp citu, par to mājas lādēšanu, konkrēti šim auto ir vienas fāzes lādēšana max 6.6kW. Lai izspiestu šos 6.6kW no vienas fāzes ir vajadzīgs vismaz 30A pieslēgums, rezultātā varēsi uzlādēt auto ap 4 stundām, bet tas nozīmē, ka jāpērk salīdzinoši dārgāks wallbox, kurš dod 32A jeb 7.3 kW uz fāzi jeb kopā 22kW. Galu galā maksāsi vairāk par wallbox un par pieslēgumu. Tāds būs ar perspektīvu nākotnei, jo jaunie auto jau nāk ar 3fāzu 22kW AC lādēšanu. Tai pat laikā ar parasto 20A pieslēgumu, no vienas fāzes varēsi paņemt ap 3.4 kW, ja lietosi 16A lādētāju, ko var nopirkt par aptuveni 200 eiro, vienīgais šajā gadījumā ir jāierīko kārtīga rozete un jāpievelk pietiekoši resni vadi, ar šādu variantu varēsi uzlādēt auto 8 stundās pilnu no 0. Pēc pieredzes varu pateikt, ka man pilnīgi pietiek ar oriģinālo mājas lādētāju, kurš nāca līdzi auto, dod 11A jeb 2.4 kW, pa nakti auto vienmēr uzlādējas pilns. Izvilku speciālu rozeti ar IP65 ārpusē uz mājas sienas, elektriķis paprasīja 70 eiro +30 eiro vadi ar rozeti. Kaut kad domāju piepirkt to 16A… Read more »
1200km ar 60€
Benzīns + LPG
Neredzu jēgu no elektro, pakāsts laiks, ziemā stress un vēl dārgāk.
Jā, man arī interesanti, cik slikti viss paliks ziemā. Ja vispār pienāks kaut cik vērā ņemama ziema.
Pat ļoti vēlams līdz ziemai rast risinājumu ar “štepseli” mājās un darbā, jo baterijas droša ekspluatācija ir diapazonā no 0 C līdz +30 C. Citos grādos baterijai ir jātērē savs resurss, lai to sildītu vai atdzesētu un konservētie vienradža pirdieniņi savos staļļos nesarīkotu drāmu.
Jā, tuvākā mēneša laikā es gribu sakārtot šo jautājumu. Es gan nedomāju, ka būtu kaut kāda baigi kritiskā problēma pārlaist arī kādu ziemu bez uzlādes iespējas mājās.
Tagad redzam kas notiek ziemā🤣
Etransportam ir savi plusi, bet mīnusu ir čupiem vairāk. Tos, kuri lieto etransportu, uzskatu par mazohistiem, vai kaut kādiem izlecējiem, kur veselais saprāts nav dominējošais.
Piebilde vēl. Darba vajadzībām lietoju hibrīdu, ir ok.
Pilnu elektro auto var pirkt, ja elektrība ir par brīvu un tu brauc tikai +/- 200km radiusā vai tīri pilsētā.
Gandrīz visa Latvija ir 200km rādiuss no Rīgas. Kur problema?
Ikdienā mazāk, tacu ja jābrauc ārā no Rīgas ar līkumu, vajadzēs citu auto. Kas ir absurds.
Uzlāde ik pēc 90km..
Jānomet steidzami svars labajai kājai.
Neesmu iedziļinājies akumulatoru jautājumā, bet pēc dzirdētā pēc 6 gadiem vairums jāmaina un tas notiekot pēc garantijas beigām. Ja ar aķiem ir tāda problēma, tad pie ikkmēneša patēriņa jāpieskaita cūciņā iemest priekš jauna aķa un tas diez vai sanāks beigās lētāks pasākums ilgtermiņam. Ir ko šajā jautājumā komentēt?
Neesmu dzirdējis, ka kāds masveidā mainītu auto akumulatorus. Tā ir kaut kāda uzpūsta problēma.
Masveidā nē,bet vēl jau nav īsti pagājis tik ilgs laiks lai tos mainītu.Pieļauju ka akumulatori maksās tik pat daudz kā mašīna.Tikai tāpēc,ka skaļi neviens nerunā nenozīmē ka tā nav reāla problēma.
Nerunā tāpēc, ka nav daudz piemēru. Protams, ka tie maksā dārgi. Manuprāt, manam auto akumulators viss kopā maksā kaut kādus 7-9 tūkstošus auto, kas ir stabili puse no visa auto cenas. Es gan neesmu drošs, ka absolūti visos gadījumos maina uzreiz visu akumulatoru nevis tā šūnas, kas izbeigušās. Šī pavisam noteikti ir joma, kur vēl daudz ko izpētīt un attīstīt.
Šūnas (elementus) varētu mainīt servisi, kas nav dīlera oficiālie. Tie gan jau mainīs visu akumulatoru vienā gabalā.
Pie dīlera visu akumulatoru kopā parasti maina un mainīs garantijas ietvaros. Smalkākus remontus augstās dārdzības dēļ cilvēki agrāk vai vēlāk meklēs citos servisos.
Nepasliņkoju nokāpt pie elektriķa kurš mūsu uzņēmumā labo visām iekārtām gan elektriku gan elektroniku (nav SIA “Ragi&Nagi”). Parunājos, šis apstiprināja manas aizdomas kas bija balstītas uz elementāru loģiku (neesmu elektriķis bet par fiziku un elektrotehniku esmu dzirdējis):
1. Ja 5-8 gadu vecam autoakumulātoram nomaina vienu šūnu bloku pret jaunu tad tas labi nejutīsies, vēcie to ātri nokaus un labi ja bez blīkšķa
2. Un kāds tad bija tas iemesls kamdēļ viens no šūnu blokiem nomira? Kā tik ne vecums. Un ko tas nozīmē? Ka ar lielu varbūtību pēc neilga laika nomirs nākamais (ja nomainītāis ātrāk nenosprāgs). Un tad sanāk ka bateriju nomainīt pret jaunu ir 20k, bet tā kā nav uzreiz naudas mēs mainam vienu no 10-16 blokiem pa 3k, bet tā katru mēnesi jo process iet pa riņķi…
3. Ražotājs, pēc būtības, baterijas konstrukciju paredzējis kā neizjaucamu, tamdēļ kur ņemsim jaunu bloku? Pareizi, no razborkas, kas ir loterija pēc būtības, bet principā jā, tā varam piemeklēt bloku kas pēc degradācijas pakāpes būs tuvāk mūsējo nolietojumam kas ir pozitivī. Negatīvi ir tas ka mums tie bloki mirst aiz vecuma
https://www.youtube.com/watch?v=Sz2WSMeXJfk
Nu lūk, piemērs. Nav masveida, bet ja šādi “noveicās” tad no tā ka esi viens uz xxxx vieglāk nepaliks.
Šis vairāk kā ieskats beteriju remonta/nomaiņas izmaksās kā tādās
Par velti atdodu biznesa ideju – visu lādēšanas platformu integrācija. Mobilly, Emobi, Eleport, Elektrum Drive, Inbalance Grid u.c. Nopietni ?
Integrācija kur? Un kāds būtu biznesa modelis šādam risinājumam?
Viena aplikācija visiem lādēšanas servisiem. Nu nevar domāt par transporta elektrifikāciju pie tāda lādēšanas servisu zvērudārza.
Jau ir un aktīvi tiek lietota benzīntankos: samaksā ar naudu x eur/l un uzpildies – ērti, saprotami un vienādi visā civilizētā pasaulē. Cik tas nebūtu dīvaini birokrāti Briselē ir apzinājuši problēmu un sāk kaut ko darīt lietas labā
Vispār jau ne gluži. Katram degvielas uzpildes tīklam ir sava klientu programma, aplikācija u.t.t. Līdz ar to – vienādu noteikumu – nav.
Tu neesi pirmais, tādi servisi jau ir. Piemēram Wecharge, ko menedžē VW.
Jā, tieši tā, ne tikai ir daudz lietotņu atsevišķiem uzlādes tīkliem, bet ir daudz servisu, kas mēģina tos apkopot. Bardaks! :D
Klau, dir…. visas tās aplikācijas. Tikai apmaksa ar karti, bankas aplikāciju vai Apple/Google/Pay.
Sveikiņi. Jā dīzelītis tērē 4,5 litru uz simtiņu, tad 4,5×1.7euro: 100 km= 1nobrauktais km ir 0,07 euro. Neredzu EKONOMIJU
Ekonomija būs ārstēšanās izdevumos, kad dīzelistus vasarā Rīgas centrā sāks vilkt ārā no viņu pīz*eļiem un slānīt. Ja gribi zināt kāpēc, darba dienas vidū aizej un pastāvi pusstundu Brīvības un Stabu ielu krustojumā.
Pag, pienāks diena kad kāds (vai cilvēku grupa) iesūdzēs tiesā Rīgas domi, kuras dēļ Rīgā ir brīv braukt ar dīzeļiem un kā rezultātā pasliktinājusies vai pat zudusi veselība. ES tiesa pagremos un liks izmaksāt miljonus katram prasības iesniedzējam. Un tad maģiskā veidā dīzeļu skaits sāks samazināties – vai nu liks maksāt par katru braukšanas reizi centrā, vai gada nodoklis būs tūkstošos mērāms, vai cits veids.
> kad dīzelistus vasarā Rīgas centrā sāks vilkt ārā no viņu pīz*eļiem un slānīt.
EV-isti gan ir viena agresīva šlaka ..tas ir tādā pašā līmenī kā tie “zaļie” kuri nezkapēc iedomājušies, ka aplejot gleznas mainīs sabiedrības domu :)
p.s. muļķīgai diskusijai – mums Latvijā par problēmu tiek uzskatīta lauku teritoriju “izmiršana” varbūt kā reiz “dīzelisti” dara labu lietu – “izsvēpēt” no tiem pārblīdušajiem aglomerācijas centriem? :)
Ne jau EV-isti to darīs. Bet tie kuriem tajos dūmos un smakā jāstradā vai (ne)paveicies dzīvot. FYI: man nav EV.
Pastāsti, kurš dīzelis pilsētā tērē 4,5 litrus/100km? Varbūt VW XL1…
Kaut kāds VW Lupo ar 1.3 litru dīzeļnedzinēju varbūt arī tērē, tikai viņš 50km/h sasniedz kādās 15 sekundēs
Visi “vieglie” dīzeļi, kas sajūgti ar vismaz piecpakāpju ātrumkārbu un pārvietojas vismaz ar 90 km/h :D
Kādam mājās ir Saules paneļi un tad maksa par katru kWh tieksies uz nulli <– investīcija daudzu tūkstošu apjomā arī būtu jāierēķina katrā no saules paņemtajā kw. Galīgi netieksies uz nulli. Bieži vien būsi ticis pie paaugstināta tarifa daudzu gadu garumā, ja ierēķini arī amortizāciju un caura jumta remontus pēc 7 gadiem.
Jā, kā jau minēju – šajā gadījumā elektrības maksa par vienu kWh tieksies uz nulli.
nu kāds iemesls bezjēdzīgi troļļoties. Jebkurā biznesā, sistēmā, aprīkojumā, pakalpojumā cenā ir jāiekļauj sākotnējās ierīkošanas izmaksas. Tie kilowati, kuri paņemti no saules paneļiem tieksies uz nulli tikai tad, kad sistēma jau būs atpelnīta, tātad vismaz 5-7 un dažiem pat vairāk gadi.
Jā, kāpēc tu troļļojies?
Pilnīgi po… tie elektriskie štrunti, man uz 1000 km vajag zem 50 l dīzeļa un ar vienu uzpildītu bāku varu nobraukt līdz 1100 km ! Ja patīk jāties ar “zaļajiem un tīrajiem” auto – vēlu veiksmi !
Vēl jau būs ziema, tad atkal varēs ierēkt par “zaļajiem”…🤣😂🤣
Kamēr meklēsi pa pagalmu, kurš var iedot piepīpēt tavam sasalušajam dīzelim, ev būs silts salons trīs minūšu laikā vai vēl labāk, uzliekot taimeri, jau nākot pie auto, pat logi nav jākasa. 90% auto nobrauc vidēji 50-80km dienā, kāda mārrutka pēc viņiem būtu vajadzīga milzīga baterija, kuru visu laiku jāvadā līdzi, lai varētu bez uzlādes braukt trīs nedēļas? Reizi nedēļā piespraud pie štepseļa un brauc.
Jau 5 gadus ar viņu braucu un nekādu problēmu, ja visam seko līdzi ! Manējam ir priekšapsilde ar taimeri un mašīna stāv garāžā .
Jā un visiem ir garāžas un vajadzība vienā rāvienā jeb dienā bez apstājas nobraukt 1000km…..lol
Vai tad es saku,ka dienā nobraucu 1000km…Un mans dīzelītis arī -25 grādos ir bijis ārpus garāžas, nekādu problēmu !
A kurš raksta šo tekstu?
“…man uz 1000 km vajag zem 50 l dīzeļa un ar vienu uzpildītu bāku varu nobraukt līdz 1100 km…..”
Kāda starpība cik vari nobraukt ar bāku, ja vien to nevajag izdarīt vienā rāvienā un katru dienu?
Jā, es arī ar nepacietību gaidu ziemu :)
Tāpēc es precīzi nezinu, kur es šeit nokļuvu! Šī diskusija tiešām ir garlaicīga! Ar elektromobiļiem braucu jau 4 gadus, tā ka vēl neesmu veca roka! Ja vēlaties braukt tālu, nepieciešami lielāki akumulatori, lai uzlādes laiks nepārsniegtu braukšanas laiku! Viena automašīna ir Hyundai Kona 64 un otra ir Cupra Born e-Boost 77! Kopš ieguvu to 2023. gada jūlijā, ar Cupra esmu nobraucis aptuveni 14 000 km! Patēriņš vasarā 14Kw/100KM tagad 17Kw/100Km. Ne īpaši atšķiras no iekšdedzes dzinēja vasaras/ziemas. No Latvijas un atpakaļ uz Šveici nobraucu 6000 km! Es parasti ielādēju Ionity kolonnas ar Ionity Pass. Polijā man tālrunī bija jālejupielādē vēl divas lietotnes, jo manā braukšanas virzienā nebija pietiekami daudz Ionity kolonnu! Citādi viss tiešām ir mierīgi un viegli! Avārijas gadījumā man joprojām bija Eiropas Chargemap uzlādes karte bez abonementa (maksa par 400 000 uzlādes punktiem)! Viesnīcā bija arī divas bezmaksas maksas! Ar Ionity ātrā lādētājā varēju uzlādēt līdz 135 kW stundā, un ar 60 kW man bija jāuzlādē, tas vienmēr bija pilns 30 minūtēs! Pēc 4h braukšanas ir nepieciešama arī pauze, ko izmanto, lai paēstu un padzertos un paelpotu! Pagājušajā nedēļas nogalē es biju Tallinā un man faktiski nebija jāuzlādē, jo man bija pietiekami daudz elektrības un viesnīcā nebija uzlādes iespējas, tāpēc es… Read more »
Man 2.4L benzīns/gāze vidējais sanāk 8.5€/100km, jāpilda biežāk kā dīzelis, bet lētāk kā ar dīzeli un nav vismaz tāds čakars kā ar electro.
Es parēķināju tavus skaitļus no decembra un oktobra.
Teorētiski sanāk, ka vasarā auto 1km elektrības būtu jāmaksā ap 0,03Eur/km, ja patēriņš ir 19kwh/100km un lāde 0, 24Eur/kwh
Mazāk 0,022, ja vidējais ir ap 14kwh/100km
Būs ineresanti cik precizi sarēķināju un kā mašīna uzvedīsies.
Man mājās no marta mēneša samazinās elektrības cena no tiem ziemas 0,24 EUR/kWh uz kaut kādiem 0,15 EUR/kWh. Un patēriņš vasarā vidēji noteikti būs zemāks par 19 kWh/100km :)