Web Analytics
More
    Reklāma

    Cita labāka realitāte jeb stāsts kā es bez drāmas lietoju Hyundai Ioniq electric (28 kWh) jau ceturto gadu

    Jaunākie raksti

    Kopš aizsāku publicēt manus lietotā elektroauto eksperimenta rakstus, komentāros bieži vien uzradās kāds mūsu lasītājs, kas brauc ar tieši tādu pašu Hyundai Ioniq electric auto un kam pieredze ir krietni pozitīvāka. Lai nav viņam sadrumstaloti jādrukā sava pieredze pie dažādiem rakstiem, piedāvāju viņam iespēju sagatavot plašāku rakstu un to publicēt vienā gabalā. Paldies, ka tas ir izdarīts un tagad mūsu lasītāji var iepazīties ar pieredzējušāka Hyundai Ioniq electric īpašnieka stāstu.

    Pēc Kristapa uzaicinājuma, vēlos uzlabot Kursora labo slavu EV lietotāju vidū un palielināt klišķu skaitu (joks, protams). Ja nopietnāk, tad tāpēc, ka piegriezās lasīt un klausīties “pekstiņus” par auto, kuru lietoju ikdienā jau ceturto ziemu jeb nedaudz vairāk par trīs gadiem.

    Šo motivāciju pastiprina arī tas, ka redzu daudz naivu komentāru Kristapa rakstam ar tekstiem “objektīvā patiesība”, “uzupurējies sabiedrības labā”, “labs eksperiments” utt. Ņemot vērā savu pieredzi, nolēmu šo uzrakstīt, lai cilvēki padomā un saprot, ka ar šo auto var iegūt citas daudz pozitīvākas emocijas un labāku pieredzi jeb, ka pastāv pavisam cita labāka realitāte. Cilvēkiem, kuri gaida drāmu vai ICE auto noliešanu ar mēsliem un EV glorificēšanu, iesaku tālāk nelasīt.

    Ievads jeb kā es vispār izdomāju un nonācu līdz EV pirkšanai

    Neesmu vairs puišelis, ar auto braucu jau dažus gadu desmitus un no bērnības man vienmēr ir patikuši visādi elektroniskie stereo un video aparāti un vēlāk jau citi gadžeti. Tāpēc “tālajā” 2020. gadā, pēc pāris gadu braukšanas ar divgadīgu dīzeļa SUV, sāku pastiprināti pētīt un testēt hibrīdus un pēc tam jau kaut kā nemanot nonācu pie EV. Galvenā motivācija mainīt auto – galīgi nepatika esošā auto variators (tā arī pāris gados nepieradu pie tā) un, nu protams, salīdzinoši lielās degvielas izmaksas.

    Braucu vidēji 40-60 km dienā, aptuveni reizi mēnesī uz laukiem 130km uz vienu galu, gadā tie sanāk aptuveni 15-18 tūkstoši kilometru. Pabraucu ar dažiem hibrīdiem, it kā ok, bet kaut kā nebija tā sajūta, ka man to vajag. Pievērsos EV izpētei, budžets bija līdz 20k vai pēc iespējas mazāk, drīzāk jau kaut kur ap Kristapa maģiskajiem 15 tūkstošiem:)

    Kāpēc tieši Ioniq?

    Nekāda lielā EV izvēlē tajā brīdī ar šādu budžetu nebija, visādi mikroauto kā I-miev, vecie ļoti nesmukie Leaf, pirmie i3 ar mazo bateriju, Ioniq, Zoe, eGolf ar mazo bateriju un paši dārgākie bija otrās paaudzes Nissan Leaf. Kāda pusgada garumā veicu pamatīgu interneta vai drīzāk EV auto forumu izpēti (pārsvarā vācu, jo protu vāciski), lai saprastu cik katrs auto var nobraukt, kāds patēriņš, kādas ir lietošanas problēmas utt. Bija parādījies Fiqsy ar jaunām Zoe, paņēmu nomā patestēt, it kā ok, tikai aiz manis vietas praktiski nebija, reāls mazauto, pie tam jauns tāds maksāja ap 35-40k, kas auto izmēram ir neadekvāta summa.

    Auto, protams, meklēju Vācijas mobile.de no dīleriem, gandrīz nopirku 2018. gada Zoe ar 40kWh bateriju, bet pārdevējs nepatika un auto it kā bija no Francijas ievests Vācijā, kas likās dīvaini. BMW i3 nepaņēmu, jo auto ir tikai 4 vietas un ar mazo akumulatoru nebija jēgas ņemt. Kaut kā trāpījos Ioniq vācu forumā, kur salasījos visu to labāko, par patēriņu utt. Nu āķis bija lūpā, sapratu, ka man to vajag, nedaudz mulsināja auto mazais akumulators, bet izskatījās, ka ar minimālajiem 140-150km vajadzētu pietikt, papildus speciāli izbraucu testu ar mazlietotu Ioniq Hybrid (pie dīlera tieši viens tāds tirgojās, elektrisko uz vietas nebija, jo nebija pieprasījuma), lai redzētu auto salona izmērus un interjeru, viss likās ok.

    Pirkšana un atvešana

    Pārdevu savu džipu un pāris nedēļas vēlāk, rudens beigās atradu mobilē savu 2017. gada Ioniq ar 104 tūkstošu km nobraukumu, Style komplektācijā. Cik sapratu auto bija piederējis kādas nelielas būvfirmas vadītājam. Auto līdzi nāca ziemas riepu komplekts uz diskiem, visi apkopju papīri, mājas uzlādes vads un dažas virsbūves skrambas. Pārdevējs bija diezgan pretīmnākošs, jo sarunāju, lai pārskrūvē ziemas riepas un pirms vešanas uzlādē auto (pirku auto novembra beigās pie mums jau bija sals un plānotā piegāde bija decembra sākums). Parakstījām Kaufvertrag ar e-pasta palīdzību, pārskaitīju naudu un Kurbads automašīnu atveda nedēļas laikā, par transportu samaksāju ap 600 eiro ieskaitot PVN. Auto ieradās Kurbada bāzē Rumbulā decembra sākumā, viss kā sarunāts, Kurbads nodeva man auto ar visu auto dokumentu paketi. Uz turieni pasaucu numura salīdzināšanu (ir tāds pakalpojums CSDD, kur izbrauc uz vietas, cena atkarīga no attāluma līdz CSDD), tad braucu uz CSDD pēc jaunajiem numuriem jeb reģistrēt auto. Pēc tam atpakaļ pēc auto, kā tagad vēl atceros, ka sākumā nemācēju auto ieslēgt (vienkārši nesapratu, ka auto jau ir ieslēgts, jo nekādas skaņas taču nav, biju ieslēdzis tikai instrumentu režīmā un tad braukšanas režīmu nevar ieslēgt) un jau sāku domāt, ka kaut kas ar auto nav kārtībā, jo ātrumā nevar ieslēgt. Pēc minūtēm 5 sapratu un veiksmīgi bez blamāžas izdevās tikt no Kurbada bāzes ārā.

    Auto bija uzmontētas pasvaigas Michelin ziemas riepas, kā vācietis solīja, vasaras uz baltajiem oriģinālajiem diskiem bija līdzi bagāžniekā, ārā mīnus 5 grādi un auksts vējš, kamēr uzliku jaunos numurus, kārtīgi nosaldēju rokas, labi, ka sieva pa vidu ļāva savā auto pasildīties (bučas viņai). Turpat pie Kurbada vārtiem tapa bildes priekš KASKO. Nekāda valsts atbalsta tajā laikā vēl nebija, tas parādījās gadu vēlāk.

    Pats auto un pieejamās komplektācijas

    Hyundai Ioniq ir trīs komplektācijas – Trend, Style un Premium. Man ir Style pērļu balta krāsā ar 28kWh akumulatoru, LED dienas gaitas lukturi,  LED tuvie lukturi ar auto režīmu (ļoti labi, obligāti vajag šim auto), apsildāmi beņķi un stūre (apsildāmi krēsli ir absolūti obligāti visiem EV), laba adaptīvā kruīzkontrole ar pilnīgu apstāšanos, starp citu sakarīgs joslu asistents, atpakaļgaitas kamera, welcome gaismas durvīs un spoguļos, spoguļi apsildāmi un nolokāmi, miglas lukturi priekšā un aizmugurē, klimatkontrole, lietus sensors, loga pretaizsvīšanas sensors utt. (Kristapa premium variantam vēl nāk klāt ādas krēsli ar ventilāciju, bet ne vienmēr, memory vadītāja krēslam, aklo zonu asistents spoguļos un priekšējie parking sensori). Jau meklējot zināju, ka jāņem vismaz Style, trend variantu nemaz neizskatīju.

    Auto ir trīs braukšanas režīmi, Eco – “penža style” vai ziemas režīms auto brauc apmēram kā divlitrīgs dīzelis, stipri mazāks uzrāviens kā Standart,  Standart – uzrāviens ļoti labs jeb lielāks kā pārsvarā pārējo auto, spiež sēdeklī iespiežot kārtīgi pedāli, Sport – “gribi skrieties, aiziet” auto kļūst ļoti rausteklīgs, reaģē uz mazāko pieskārienu pedālim, ilgstošu braukšanu šādā režīmā neesmu spējis izturēt, pārāk on/off stils. Ir daži moči, kuriem ir līdzīgi, vai nu pilna gāze, vai nē.

    Vēl jāpiemin, ka auto ir 4 reģenerācijas līmeņi jeb precīzāk trīs pakāpes un viena kurā auto ripo brīvgaitā, tos ļoti ērti var pārslēgt kustībā ar lāpstiņām aiz stūres.

    Patēriņš un nobraucamais attālums

    Zemais patēriņš laikam bija viens no galvenajiem iemesliem kāpēc izvēlējos tieši šo EV. Interneta dzīlēs varēsiet viegli atrast, ka Ioniq ir patēriņa līderis starp visiem pieejamajiem EV, to ir apstiprinājuši daudz dažādu EV ekspertu un ne vienu reizi vien. Man pašam vislabāk patīk Bjorn Nyland EV eksperta YouTube video (vispār Bjorna video iesaku visiem noskatīties, pirms EV pirkšanas, viņš ir testējis gandrīz visus tirgū pieejamos EV), ļoti pamatīgi un uzskatu arī diezgan profesionāli. Ioniq patēriņa ziņā ļoti tuvu ir vēl tikai Tesla Model 3, kas ir aptuveni divas reizes dārgāks auto.

    Un tā konkrētāk visi patēriņa cipari ar Standart braukšanas režīmu un ieslēgtu pilnu klimata kontroli auto režīmā (ziemā 19-20 grādi, vasarā atkarībā no karstuma ārā no 22-24 grādiem), vasarā ideālos apstākļos (plus 20-25 grādi) patēriņš tiešām ir ap 10kWh/100km, ir fanāti vācu forumos, kuri brauc arī pat zem 10kWh, bet nu es tāds neesmu, man Standart režīmā vasarā ir aptuveni no 10.5-11.5 kWh uz 100km. Ņemot vērā to, ka klimata kontrole un pati auto vadības sistēma kopā tērē ap 1.5 kW, tad nobraucamais attālums no 100 līdz 15% ir nedaudz virs 200km. Normāls braukšanas režīms gariem gabaliem ir tāds , ka nobraucam 160-180km un tad lādējam līdz 220 un tad atkal braucam. Auto GOM (guess o meter) šad un tad ir rādījis arī pāri 240km pēc pilnas uzlādes, bet godīgi nekad vairāk par 200-215 km ar vienu uzlādi neesmu braucis, nav bijusi vajadzība arī braukt līdz pilnīgi tukšai baterijai, parasti garākos braucienos lādēju jau pie 30-40km atlikuma.

    Atzīšos, augot pieredzei un dūšai, esmu vienreiz atļāvies nobraukt līdz turtle mode jeb bruņurupuča režīmam, kā arī pāris reizes pagājušajā vasarā esmu mēģinājis hypermiling, kādu gabalu braucot aiz smagā, bet nevelkoties, darīju to tāpēc, ka negribējās pa ceļam lieku reizi lādēties, vienreiz no Lietuvas, kādus 20km, bet tik un tā beigās iebraucu Vecumniekos uzlādēt un otrreiz braucot no Ventspils pēc Tukuma līdz Rīgai, šajā reizē tas reāli nostrādāja, nevienu reizi gan neesmu speciāli vilcies vai ziemā slēdzis ārā apkuri, lai kaut kur tiktu, īpaši Rīgā, kur uzlādes tagad ir uz katra stūra.

    Vēl jāņem vērā tas, ka Hyundai auto GOM jeb nobraucamais atlikums samazinās nelineāri, ar pilnu bateriju tas notiek lēnāk un jo tukšāka baterija, jo atlikušie km krītas straujāk.

    “Viss ir slikti drāma vai varbūt tomēr nē” jeb patēriņš ziemā un kas ietekmē patēriņu

    Sākšu ar šo gadu laikā novēroto, kas visvairāk ietekmē patēriņu, protams, ka tā, pirmkārt, ir temperatūra (tīra fizika un ķīmija – elektronu kustība un ķīmiskā reakcija baterijās būtiski palēlinās bateriju temperatūrai nokrītot zem nulles). Jaunie EV pārsvarā visi nāk ar aktīvu baterijas sildīšanas/dzesēšanas sistēmu, bet Ioniq classic ir tikai pasīva sistēma, kas faktiski ir lūka pa vidu zem aizmugurējā beņķa ar ventilatoru tajā, pārsvarā domāts baterijas dzesēšanai, jo karstums baterijai kaitē vairāk kā aukstums. Facelift modelim no 2019. gada jau ir aktīvā baterijas dzesēšana/apsilde.

    Otrā lieta, kas būtiski ietekmē patēriņu vasarā ap 10-15%, ziemā es pat teiktu visi 20%, ir ceļa seguma stāvoklis, tātad vasarā lietus un ziemā putenis vai slidens ceļš. Šoziem es personīgi sasniedzu ziemas patēriņa rekordus, jo ilgstoši sniga un aukstums bija stipri lielāks par mīnus 10 grādiem, “sliktākajā” nedēļā patēriņš bija stabili virs 20 kWh no 22-25 kWh, iepriekšējās trīs ziemās godīgi, šāds patēriņš virs 20 kWh bija varbūt pāris reizes, kad bija netīrīti ceļi un mīnus 15 grādi. Ceļus, izskatās, pie mums ziemā tīra arvien sūdīgāk. Parasti, ziemā ja ceļš tīrs, patēriņš ap mīnus 10 gradiem ir ap 18-20 kWh. No mīnus 5-10 grādiem ap 17-18 kWh, ap nulli 15-16 kWh, mazos plusos 13-14 kWh un virs plus 10 grādiem jau ap 12 kWh uz 100 km.

    Svarīgi pieminēt, ka, tūlīt pēc uzlādes, ziemā patēriņš ar siltu auto un bateriju ir stipri zemāks, tāpēc prātīgi ziemā ir veikt uzlādi uz konkrētu laiku un atķeksēt arī priekšapsildi, manam auto tas ir iespējams tikai ar piespraustu uzlādes vadu. Jebkurā gadījumā, neuzskatu lielo ziemas patēriņu par kaut kādu īpašu traģēdiju, varu nobraukt pilnas divas dienas ar rezervi jeb 120-130 km, pat, ja sanāk pastāvēt sastrēgumos un pamīcīties sniegā un atbraucot mājās atlikums ir ap 60-70 km, tad lieku reizi pa nakti pielikt pie lādētāja, neuzskatu par kaut kādu īpašu neērtību, lielajā aukstumā pat speciāli lieku biežāk pie lādētāja, lai uzstādītu priekšapsildi un no rīta nākot pie auto tas būtu silts un logi jau būtu atkusuši.

    Uzlāde

    Pēc specifikācijas Ioniq AC uzlāde ir ar 1 fāzi līdz 6.6kWh stundā, DC uzlāde līdz 70 kWh stundā. Manā gadījumā pirms auto iegādes biju jau izpētījis kā lādēt šo auto un sapratu, ka wallbox ir lieka naudas tērēšana, jo auto ir salīdzinoši neliela baterija un ar oriģinālo 11A lādētāju (granny cable) pa nakti auto tiek pilnībā uzlādēts.

    Sarunāju elektriķi, ierīkoju uz mājas ārsienas IP65 rozeti ar pietiekami resniem vadiem un atsevišķu drošinātāju/automātu savā sadales skapī. Tā kā oriģinālā uzlādes vada garums bija pāris metrus par īsu, tas pats elektriķis uztaisīja 8m pagarinātāja vadu ar ūdens izturīgiem spraudņiem. Auto vasarā lādējas ar 2.2-2.4 kW jaudu un ziemā lielā aukstumā 2-2.2 kW. Cipari iegūti ar Carscanner aplikāciju no auto BMS sistēmas. 99% no savām uzlādēm lādēju mājās pa nakti.

    Publiskā uzlāde un uzlādes izmaksas

    Pirms trīs gadiem reāli bija tikai e-mobi (DC 50 kW) un nedaudz Elektrum uzlādes tīkli (pārsvarā tikai AC 22 kW, kur es varēju dabūt max 6.6 kW). Noslēdzu līgumu ar e-mobi un saņēmu pēcapmaksas karti, to arī pārsvarā izmantoju. Pie DC lādējos diezgan reti, reizēm ceļā no vai uz darbu, ja esmu paslinkojis un neesmu uzlicis lādēties auto vai tad, kad braucu garākus braucienus. Vai kā šoziem vienreiz sanāca, ka nebiju uzlicis ķeksi izvēlnē un mīnus 17 grādos no rīta ierados pie auksta auto ar 23 km atlikumu. Tad pirmo reizi novēroju tā saucamo cold gating, jo aizbraucot 3 km līdz tuvākajai e-mobi uzlādes stacijai, auto sāka lādēties tikai ar 17 kW jaudu, baterijas temperatūra bija mīnus 8-10 grādi pēc BMS datiem, vispār tā uzlāde bija tāda dīvaina, jo sākumā pāris reizes man pēc uzlādes sākšanās izmeta paziņojumu, ka karte ir bloķēta un pārtrauca uzlādi, kāpēc tad varēju ielogoties uz uzsākt lādēšanu? Rezultātā nācās lādēt caur Mobilly aplikāciju, kas ir jaunais e-mobi operators. Uzlādes laikā baterijas temperatūra uzkāpa līdz nullei un uzlādes ātrums līdz 30 kW. Uzlādēju pietiekami, lai tiktu līdz darbam un vēlāk pa dienu netālu no darba uzlādēju vēlreiz, tad gan pie tāda paša e-mobi sāka ar 30 kW un dažu minūšu laikā sasniedza 46 kW, kad jau ņēmu nost, jo bija pietiekoši tai dienai.

    Līdz šim lielākais uzlādes ātrums no DC ir bijis G. Astras ielā, ziemā ap mīnus 6 grādiem, piebraucu ar pustukšu bateriju patestēt jauno ātro 100 kW ladētāju, lādējās ar 62-64 kW praktiski uzreiz. Pie e-mobi 50 kW lādētājiem, lādējas vidēji ar 44-49 kW, parasti lādēšana sākas ar 40 kW un kāpj uz augšu, vasarā tas notiek straujāk, ziemā lēnāk.

    Pie DC lādēju tikai līdz 80-83% jeb līdz brīdim kad auto sāk samazināt uzlādes ātrumu, lai nepārmaksātu par liekām uzlādes minūtēm. No kādiem 15-80% uzlāde ilgst 25-27 minūtes, kuru laikā uzlādējas ap 20-21 kWh, kas vasarā ir 170-180 km, izmaksas šobrīd 20 centi minūtē jeb 25-27 centi par kWh. Mājas uzlāde sanāk lētāk, jo kopējās izmaksas ar fiksēto tarifu ir ap 20 centiem, pirms gada bija biržas tarifs, tad bija dienas, kad varēja uzlādēt auto par 0 centiem par kW + sadale. Bet kā jau esmu teicis, nav jēgas ņemties ap sīkumiem, jo EV uzlādē starpība ir starp lēti un ļoti lēti. Dārgākā publiskās uzlādes kW cena bija iepriekš aprakstītajā gadījumā ziemā, kur sanāca ap 40 centiem par kW, bet uzlādēju tikai 6 kWh.

    Tātad kopumā pa šiem gadiem vidējās elektrības izmaksas uz 100km, rupji rēķinot vasarā ap 2-2.5eiro, ziemā ap 3.5 eiro, pāris nedēļas ar 20-25 kWh patēriņu max 5 eiro uz 100km. Tāpēc neliku wallbox, jo neredzu ekonomisku pamatojumu tērēt ap 1000 eiro, lai palielinātu savu uzlādes ātrumu tikai trīs reizes no 2.4 līdz 6.6kW, jo nav starpība vai pa nakti auto lādējas trīs stundas no wallbox vai 9 stundas no rozetes. Pie tam wallbox uzliek papildus stresu mājas elektrotīklam, ja būtu auto ar 80 kWh bateriju un 11 kW AC lādēšanu, iespējams, liktu wallbox, bet tā neredzu jēgu to darīt. Vienu brīdi gribēju nopirkt 16A lādētāju ar 10m vadu, tas uzlabotu uzlādes ātrumu pusotru reizi, bet galvenais nevajadzētu pagarinātāju, tā arī vēl domāju vai vajag.

    Piedzīvotās neērtības vai lietas, kas nepatīk vai kaitina

    • Auto jālādē reizi nedēļā vasarā vai reizi divās dienās ziemā, jāsarullē vads, kurš kādreiz ir slapjš un nedaudz netīrs, neuzskatu, ka tā ir īpaša neērtība, bet lādēt reizi nedēļā vai divas reizes mēnesī būtu foršāk, lielāka baterija būtu ērtāk, bet nav obligāti, ņemot vērā dienas nobraukumu, un to daļēji atsver mazais patēriņš.
    • Braucot garākus gabalus pirmo reizi šajā maršrutā, ir jāpaskatās vai un kur pa ceļam ir lādētāji. Pēc pieredzes, Latvijā tie ir ar aptuveni 50 km intervālu uz visiem lielākajiem ceļiem un gar jūru. Var nākties pagaidīt pie lādētāja kamēr tas atbrīvosies, ilgākais laiks, ko esmu gaidījis ir bijusi pusstunda, jo pagājušajā vasarā Teslas Model Y īpašnieks vācietis Kuldīgā bija aizgājis iepirkties atstājot auto bez uzraudzības un tas bija beidzis lādēties, caur operatoru sanāca sazināties un šis atnāca atbrīvot vietu, beidzot varēju atsvaidzināt valodas zināšanas un papraktizēties savu vācu valodas slikto un kaunināšanas vārdu lietošanā.
    • Nav attālinātas auto vadības iespēja caur aplikāciju, nevar attālināti ieslēgt/izslēgt lādēšanu, priekšapsildi utt. Jaunākam facelift modelim jau ir aplikācija.
    • Mēdz apsalt logs no iekšpuses, kausējot vaļā, pil piles uz paneļa, kas ir plastikāta un ir viegli notīrāms.
    • Logu slotiņas stāv neapsildītā vietā, rezultātā ziemā parasti apsalst, derētu loga apsilde, vai slotiņu vietas apsilde, šī gan ir izplatīta daudzu citu auto problēma, sievas dīzelim ir elektriski apsildāms logs, kas šo atrisina.
    • Pēc DC uzlādes beigšanas un kabeļa atvienošanas auto pāriet instrumentu režīmā, kas nozīmē, ka viss ieslēgtais (radio, klimats, gaismas utt) tajā brīdī tērē mazo 12v aķi, sanāk ātri nolikt vadu un steigties ieslēgt auto līdz galam.
    • Auto stūre ir ļoti jūtīga, ja nav ieslēgts līniju asistents, tad lielā ātrumā ir vairāk jāpiestūrē kā sievas dīzelim, toties pa pilsētu ir vieglāk griezties.
    • Lielā aukstumā braucot ātrāk par 90 km/h, jāslēdz siltums uz logu, jo auto režīmā vadītāja puse mēdz svīst ciet, to gan esmu novērojis arī sievas dīzelim.
    • Uz slapja vai slidena ceļa auto daudz spolē, vienreiz paliku pie Āgenskalna tirgus nelielā slīpumā bedrē uz ledus, pats nevarēju tikt ārā, kamēr viens garāmgājējs nedaudz iestūma.
    • Sport režīms ir ļoti rausteklīgs, knapi pieskaries pedālim, ka auto jau lec uz priekšu, tāds on/off princips, bet tāpēc laikam tas arī  ir sport režīms :).
    • Manam auto nav priekšējo parking sensoru, šeit mierīgi var iztikt ar pieredzi un auto gabarītu izjūtu.
    • Lietus sensora režīms dažreiz aiziet crazy režīmā, sāk tīrīt ar pārāk lielu ātrumu, parasti kad smalki smidzina.
    • Samērā slikta redzamība caur aizmugurējo logu bagāžnieka vāka dizaina dēļ, vispār pārkāpjot no sievas dīzeļa, sajūta ka sēdi gandrīz uz asfalta un brauc kā tankā, jo šaurāki logi.
    • Mans 62 kg smagais suns negrib spiesties hečbeka tipa bagāžniekā, nākas braukt ar sievas dīzeli, ja jāved suns un/vai sievasmāte.
    • Pēc otrās ziemas ar mūsu sāli uz priekšējiem spārniem parādījušies mazi dzelteni rūsas punktiņi.
    • Esošais uzlādes vads man bija nedaudz par īsu un vispār uzlādes ports ir kreisajā sānā aizmugurē, kas nozīmē, ka pie uzlādes stacijām pārsvarā jābrauc klāt atpakaļgaitā.
    • Auto ir zems, ziemā pa Pļavnieku iekšpagalmiem ar izbrauktām risēm ir uzmanīgi jābrauc, ir zināmas grūtības iekāpt un izkāpt, ja noparkojies pie pašas apmales.
    • Galvenā problēma, kas šobrīd besī ir tas, ka decembra sākumā pēc straujas temperatūras krišanās parādījās parazītstrāva, kas nosēdina auto 12v akumulatoru. Dīleris pie apkopes nevarēja saprast, kas tas ir, kas ņem 2A, visdrīzāk kādā kontaktā zaļais iemeties vai masa kaut kur nav, rezultātā auto pilnībā neizslēdzas, problēma pastāv grādos ap nulli, lielajā aukstumā kamēr stabili mīnusi viss ir ok, pēc divām nedēļām ir pieraksts servisā, tad nu meklēsim kamēr atradīsim.
    • Auto piekare ir domāta gludiem ceļiem, noregulēta diezgan cieta, bruģis vai grants ceļi nav īsti piemēroti.
    • Ļoti švakas tālās gaismas, jo tālajiem ir parastā halogēna lampa ar blāvi dzeltenu gaismu.
    • Mēdz iesalt uzlādes vāciņš, bet tas risinās viegli, roka jau piešauta :).

    Labumi un ērtības jeb lietas, kas man šajā auto patīk

    • Braukšana dinamika jeb vienmēr pieejamais griezes moments, neskatoties uz mazo Zs skaitu (tikai 120 zirdziņi). Standarta režīmā ir ātrāks par lielāko daļu ICE auto, sporta režīmā uz sausa asfalta vienkārši lido, sākumā pirmajā vasarā izpriecājos, skrienoties ar dažiem BMW un citiem sportistiem, lielākā daļa, īpaši tie ar rokas kārbu, ir palikuši nopakaļus, auto stabili ir ātrāks arī par daļu pēc papīriem jaudīgāku EV, piemēram, par Enyaq vai PSA grupas auto.
    • Ļoti mazais patēriņš jeb degvielas vai enerģijas izmaksas, no stabiliem dīzeļauto 10-15 eiro uz 100 km uz 2-3 eiro uz 100km.
    • Klusums un miers braucot, īpaši paātrinoties, nekādas motora “mocīšanās” skaņas, varēja gan būt labāka skaņas izolācija, facelift it kā tā ir labāka.
    • Salona apsilde, īpaši ziemā, jebkuros grādos salons silts trīs minūšu laikā. Ar atrāvienu visātrāk uzsilstošais auto, kuru nācies līdz šim lietot. Man ir bijuši auto ar papildus sildītājiem, taimeriem utt.
    • Auto ir labi izsvarots un ar zemāku smaguma centru, tāpēc turās uz ceļa ļoti labi, īpaši ziemā brauc ļoti stabili, pāri visām šļurām/putrām nenēsā.
    • Ļoti patīk un nepārtraukti lietoju reģenerācijas režīma pārslēgšanas lāpstiņas,  parasti slēdzos starp pirmo un brīvgaitu, retāk otro. Trešo stiprāko līmeni izmantoju ļoti reti un ziemā uz slidena ceļa trešais līmenis var būt bīstams, jo bremzē diezgan strauji un auto aizmuguri uz slidena ceļa var nedaudz nēsāt, principā lāpstiņas ir mans “must have” nākamajiem EV.
    • Ir labi, ka auto nav pārāk liels akumulators, jo garākos izbraucienos nākas ik pēc divām trīs stundām lādēties, kas ir ļoti noderīgi, man bērni, principā, ilgāk par stundu pusotru nevar mierīgi nosēdēt un pašam arī nepatīk ilga sēdēšana.
    • Pietiekoši liels salons, lai ģimene ar trīs pusaugu bērniem var braukt nedēļas nogalēs pa Latviju vai Baltiju. Bagāžniekā visiem pietiek vietas mantām, salona aizmugurē vietas vairāk kā Golfā.
    • Patīk kā strādā elektroniskās fīčas, atpakaļskata kamera par kārtu labāka kā bija iepriekš džipā.
    • Ļoti labas tuvās LED gaismas un automātiskas gaismas, ieslēdz auto režīmā un aizmirsti par šo slēdzi, auto smuki pats slēdz no dienas uz tuvajām un atpakaļ. Tālās gan pašam jāslēdz, bet no tām nav liela jēga un reti kad sanāk tās slēgt.
    • Stūres apsilde, sēdekļu apsilde, režīmā viena lampiņa, pēc pāris minūtēm dupsis jau cepās, līdz šim neesmu redzējis nevienu, kurš ar sēdekļu apsildi ir spējis nobraukt ilgāk par 5 minūtēm.
    • Pietiekoši ērta sēdēšana vadītājam ar W35L34 izmēra džinsām un 105kg rumpja kopējo dzīvsvaru, sēdekļu materiāls tāds, kas nesmērējas,

    Šīs parasti EV reklāmās piesauktās lietas izmantoju diezgan maz

    • Šad un tad izmantoju sabiedriskā transporta joslas. Kādreiz no darba sanāca vairāk izmantot, laiks ietaupījās, īpaši ziemā. Vasarā braucu ar moci.
    • Reizi gadā parkojos Rīgas centrā, arī Vecrīgā. Pēdējā laikā gan tas jau, cik sapratu no elektroauto grupas, paliek problemātiski.
    • Regulāri vasarā braucam ar ģimeni uz Jūrmalu peldēties vai pastaigāties gar jūru, nav jāmaksā par iebraukšanu. Sīkums bet patīkami, suns gan nav starā.

    Remonti un apkopes

    Tā kā baterijai ir 8 gadu vai 200 000 garantija, tā vēl joprojām reizi gadā eju apkopi pie dīlera, apkope līdz šim bija no 150-200 eiro, uz 150’000 km pirms nedēļas paņēma 270 eiro, par salona filtra, dzesēšanas šķidruma maiņu, darbs 2 stundas par 85 eiro stundā bez PVN. Cenas kosmoss, bet nu pēdējā reize, pēc tam citur.

    Remonti – līdz šim ir bijis servisā ar 12V baterijas problēmu, un ar tukšu kondicionieri abi garantijas laikā, mainīja kaut kādus savienojumus. Pēc tam nesaldēja, it kā sataisīja ar trešo reizi, tikai nākamajā vasarā, tieši pēc garantijas atkal nestrādāja kondicionieris. Iizrādījās caurs radiators, ko nomainīju par dažiem simtiem, vēl tikko nopirku jaunu 12V akumulatoru par 60 eiro, bet tas izrādījās lieki. Izskatās, ka būs jāmaina bremžu diski un kluči aizmugurē (detaļas ap 100 eiro plus darbs), jo tie bezdarbības dēļ ātri norūsē. Un papildus tam pēc ziemas priekšā sākusi grabēt viena atsaite (atsaite 20-30 eiro + darbs). Visādi citādi pa Rīgas bedrēm auto piekare turas negaidīti labi, laikam Hyundai pie tās ir piedomājuši un īpaši pastiprinājuši.

    Uzturēšanas izdevumi

    OCTA nedaudz lētāka kā sievas dīzelim, precīzi neatceros, ap 70 eiro, KASKO 250-300 eiro robežās, sievas dīzelim nedaudz mazāk, jo vecāks auto un lētāks.

    Tehniskā apskate 34 eiro ar centiem, vienīgais aizrādījums līdz šim par atsaiti un mutiski par riepu protektora atlikumu 4 mm. Ceļa nodoklis nav. Riepas pagaidām neesmu pircis, izskatās, ka uz nākošo ziemu vajadzēs pirkt, domāju ar populāru izmēru 205/55R16, četros simtos eiro vajadzētu ierakstīties.

    Kopā rēķinot apkopi, apdrošināšanu, tehnisko apskati sanāk aptuveni 600 eiro gadā, plus remonti vidēji kādi 100-150 eiro, riepas 100 eiro, elektrības izmaksas uz 15 000 nobraukumu ap 450 eiro (pie vidējā patēriņa 15 kWh un kWh cenas 20 centi). Rupji rēķinot, šobrīd sanāk aptuveni 0.09 eiro jeb 9 centi par nobraukto km, neskaitot vērtības zudumus, spriediet paši, vai tas ir daudz vai maz.

    Vai es šodien atkal pirktu šo auto?

    Jā un nē, tā kā tehnoloģijas attīstās strauji un mazlietotu EV tirgū cenu kategorijā līdz 20 tūkstošiem šobrīd ir stipri lielāks piedāvājums, ieskaitot Ioniq Facelift modeli. Domāju mana šodienas izvēle būtu starp Ioniq Facelift, VW ID.3 un iespējams Nissan Leaf ar lielo bateriju.

    Ioniq Facelift ir aplikācija, par nepilniem 100km lielāks range, bet sliktāks ātrās DC uzlādes ātrums, VW ID.3 ir uz EV platformas būvēts auto, bet nepatīk skārienjūtīgo pogu daudzums, Nissan Leaf nāk līdzi sākotnējās ātrās uzlādes problēmas un salīdzinoši liels patēriņš. Vēl var izskatīt eGolf ar 136 Zs, siltumsūkni un virtuālo kokpitu, un, protams, Ioniq ar 28kWh bateriju, vēl ir otrās paaudzes Kia Soul, bet nu tas dizains.

    Visi šobrīd jau bļauj kur tad Kona? Manuprāt, pirmajai Konai ir stipri maz vietas aizmugurē, tikko iznākušā jau būtu variants, tikai ne par jaunas cenu. Varbūt kādu auto esmu palaidis garām, bet šie ir pirmie, kas ienāk prātā. Jebkurā gadījumā būtu jāpēta tuvāk un jāpatestē, lai veiktu pamatotu izvēli.

    Nobeigums

    Apsveicu visus, kuri spēja izlasīt šo nedramatisko un garlaicīgo palagu līdz galam. Mans mērķis nebija kādu pārliecināt, ka obligāti ir jāpārdod ICE un jāpērk EV, lai katrs pats domā un izvēlas to, ko uzskata par labāko sev. Tikai pirms izlemiet par labu vienam vai otram variantam, pameklējiet kārtīgi informāciju, tā ir pieejama internetā lielos daudzumos.  Tāpat salīdziniet daudz maz respektablu nozares ekspertu vērtējumus kā arī uzziniet par praktisko lietošanu no auto īpašniekiem konkrēto auto forumos. Par konkrētā auto reālo nobraucamo attālumu info var atrast arī  Google ierakstot konkrētā auto nosaukumu un frāzi “real world range”.

    Es zināmā mērā noriskēju un risks visnotaļ attaisnojās, esmu ar šo auto ļoti apmierināts un cerams, ka šis raksts kādam noderēs, izvēloties tieši sev piemērotāko auto. Un nē, šis nav reklāmas raksts un auto netaisos pārdot, jo tas labi pilda savu funkciju, akumulatora SoH vēl joprojām rāda 100%, pielādē tik un brauc!

    P.S. Dīzelis man ir tikai tāpēc, ka savulaik bija nepieciešams 7vietīgs auto, lai var vienlaicīgi vest sievasmāti un suni, un visiem bērniem būtu pietiekami vietas, bet šobrīd sāku izskatīt tā nomaiņu pret pietiekoši lielu 5 vai 7 vietīgu EV, jo tādi beidzot ir kļuvuši mazlietoti, jauniem EV vēl ir pārāk uzpūstas cenas.

    P.P.S Kristap, tas, ka tev mazāk gribas sex, galīgi nav EV vaina, tas ir vecums, daži to atrisina ar stipri jaunākām mīļākajām, citi pērk močus…..

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    211 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Elektriķis
    28.01.2024 21:05

    “Pēc otrās ziemas ar mūsu sāli uz priekšējiem spārniem parādījušies mazi dzelteni rūsas punktiņi”
    Vai esi pārliecināts ka tie ir rūsas? Šādus uz balta auto pamanu regulāri, izrādās ka tie ir nomazgājami ar benzīnu – tātad tie ir naftas produkti.

    AC/DC
    28.01.2024 21:50
    Reply to  Elektriķis

    Tie parasti ir no bremžu putekļiem. Dzelzs skaidinas, kas aprūsē .

    Trx450
    28.01.2024 23:06
    Reply to  AC/DC

    Jup tropu klimatā, skaistie diski pēc lietus ir sarūsējuši

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 09:22
    Reply to  AC/DC

    Ok, man jau likās, ka tā īsti nav virsbūves rūsa, bet kaut kas uzmests no riteņiem.

    Jeremijs
    09.02.2024 20:48

    Tā ir. Tas ir metāla skaidas no bremžu klučiem. Uz balta auto labi var redzēt. Lai gan, Hyundai var arī sākt rūsēt.

    Sergejs
    29.01.2024 12:40
    Reply to  AC/DC

    Yup, tie ir viņi. Uz gaišas virsbūves krietni labāk redzami. Lielā mērā palīdz labs vasks kas turās 12 mēnešus, nu vismaz visu vieglāk notīrīt ar ūdeni un mikrofibru. Uz savas ādas pārbaudīts risinājums kas prasa ieguldijumu ap 100eur uz 5 gadi un dod efektu kā ar slaveno “keramiku” pa 700eur/reize:
    https://www.springriver.lv/soft99-new-fusso-coat-12-months-vasks-gaishs.html
    Komplektā jāņem tīrīšanas/pulēšanas līdzeklis lai sagatavotu virsmu:
    https://www.springriver.lv/soft99-micro-liquid-compound-light.html
    Nu un zināmu daudzumu mikrofibru un asfalta noņēmēju ko lietot pirms visu uzsākt.
    Iepraktizējoties var tikt galā 4-5 stundās ar visu virsbūvu. Pēc tam auto mazgāšana prasa 2 spaiņi tīra ūdens+mikrofibra un viss pats kā ūdens no zoss noripo, pa retam ar šampūni lai kukaiņus novāktu.

    Aaa
    28.01.2024 21:51

    Katram savas prasības, iespējas utt. un katram der savs. Paskatoties uz ceļiem, jāsecina, ka šobrīd absolūtam vairākumam EV neder (un atkal, katram noteikti savi iemesli). Un nav jēgas mēģināt pārliecināt kādu cik EV ir progresīvi un kruti vai arī gluži otrādi, cik EV ir s*dīgi un čak*rīgi. Nedaudz žēl par to, ka politiski tirgus tiek kropļots nospiežot ice un dodot priekšrocības EV. Normāli būtu jāļauj tiegum pašam visu sakārtot. Neviens taču neuzlika papildus nodokli podziņtelefoniem vai nedeva labākus tarifu plānus skārienjūtīgajiem telefoniem, kad tie parādījās…vienkārši nāca tehnoloģija, kura ir galvastiesu pārāka par esošo un pāreja notika dabiski, pie tam tie, kuri joprojām gribēja turpināt dzīvot ar podziņtelefonu, dzīve netika padarīta sarežģītāka, dārgāka utt. Tā dabiski arī vajadzētu būt transporta nozarē, vienalga vai tas EV, ūdeņradis vai vēl kāda cita tehnoloģija, kas nomainīs esošo…tomēr EV tiek bīdīts mākslīgi.

    Krotow
    28.01.2024 22:17
    Reply to  Aaa

    Tā arī būtu jānotiek. Lai braucēji masveidā pārsēstos uz EV, tiem jabūt uzlādējamiem +/- tikpat ātri kā notiek degvielas auto uzpilde, ar adekvātu nodrošināto braukšanas attālumu no 1 uzlādes un jābūt pietiekami izplatītai publiskās uzlādes infrastruktūrai. Planšetes panelī nav vajadzīgas.

    Last edited 2 months ago by Krotow
    AC/DC
    28.01.2024 22:47
    Reply to  Aaa

    Pilnīgas muļķības! Kā reiz absolūtajam vairākumam ( sevišķi tādā mazā valstī kā Latvija) der EV. Bet diemžēl mūsu aprovežotās galvas neko citu par cešku tedeāku nepieņem. Sākumam visi, kas dzīvo privātmajās vai vietā, kur var ierīkot nakts uzlādi, varētu bez problēmam pārsēsties uz EV. Tas jau butu labs sākums.
    Un par EV uzspiešanu – tas.nav spiediens aiz neko darīt, bet piesārņojuma mazināšanas pasākums. Manis pēc brauc ar ko vēlies, bet nepiesmirdini planētu ar draņķiem savas aprobežotības dēļ.

    Aaa
    28.01.2024 23:24
    Reply to  AC/DC

    Ja piesārņojuma problēmas parliecība neliedz lidot, tad vajag aizplanēt kādu reiz uz to pašu āzijas galu, pastaigāt paskatīties kas ir piesārņojums, tagad jau vairs neieteiktu, bet gan jau pienāks laiki, kad varēs droši pa Krieviju paklīst, tad tur arī ir vērts aizbraukt uz kādu rūpniecības pilsētu, lai palūkotu kas ir piesārņojums, ķīnā gan neesmu bijis, bet pieļauju, ka ārpus vietām, kur elite uzturas varētu būt stipri līdzīga aina utt. Un tad vēlreiz padomā par mūsu kūpošajiem dīzeļiem un cik liela ietekme tiem proporcionāli ir tai planētai. Var vēl palasīt kā iegūst litiju, kobaltu un kādu ietekmi to ieguve atstāj uz visu ekosistēmu vietējiem iedzīvotājiem, tas, protams, tālu un tevi vai mani tieši neskar…bet nu planēta ta tā pati.. Principā katrs jauns uzražots automobilis atstāj savu “pēdu” ka moderni pieņemts teikt, tā kā, ja ļoti uztraucies par planētu:a) neizmanto auto. b) ja tas nav iespējams, brauc ar savu esošo auto pēc iespējas mazāk un pēc iespējas ilgāk, lai kāds arī viņš būtu.

    Valid Email
    29.01.2024 04:09
    Reply to  Aaa

    Kad pienāk laiks mainīt auto. TAD jāpērk EV! Kobaltu un litiju no baterijām varēs pārstrādāt vēl un vēlreiz, ja kaimiņš piedirš upīti, tas nenozīmē, ka tu arī drīksti, ja tikai drusciņ!

    anjansons
    30.01.2024 23:23
    Reply to  Aaa

    Piesārņojums gan nav tikai par globālo sasilšanu, bet par izplūdes gāzēm tepat uz vietas, Rīgā u.t.t. kuru ietekme uz vēža veidošanos u.c. slimībām nav varbūt super izpētīta, bet ar automobilizācijas izplatību vēzis arī kļuva par nopietnu problēmu… protams tur vēl ir platsmasa u.t.t. un gumijas daļiņas no riepām arī EV neatceļ nekādi. Bet hz kāda reāli uz veselību ir izplūdes gāzu ietekme…

    Torsons
    29.01.2024 10:03
    Reply to  AC/DC

    “neko citu par cešku tedeāku nepieņem”
    Varētu lūdzu šo pārtulkot latviski?

    Braucējs
    29.01.2024 10:38
    Reply to  AC/DC

    Visai aprobežots skatījums… Nu un, ka esam maza valsts, kāds tam sakars ar to, ka mums vajag EV? Mazi attālumi? Nebūtu tik aprobežots skats, tad zinātu, ka cilvēkiem arī patīk ceļot ar mašīnu ārpus valsts robežām un +/-200 km grabaža ir tīrā mocības un nekas vairāk.

    Esi gatavs uzsaukt EV katram privātmājas iedzīvotājam? Tev šķiet, ka visi, kam ir tāda, ir super biezie, kam 15k+ EUR mētājās lietotam EV?

    Un kā ar to milzīgo skaitu cilvēku, kas dzīvo dzīvokļos? Uzsauksi tiem uzlādes kopā ar EV?

    EV netiek uzspiests? Tiešām? Aizliegums tirgot jaunus iekšdedzes dzinējus, nodokļu atvieglojumi, subsīdijas no valsts, neizpildāmās EURO normas iekšdedzes dzinējiem. Tiešām netiek uzspiests? Lai mazinātu piesārņojumu? Eiropa tagad viena pati glābs pasauli, kamēr lielās industriālās valstis, kā Ķīna, Indija, Krievija, ASV turpinās piegānīt pasauli?

    anjansons
    30.01.2024 23:26
    Reply to  Braucējs

    Aizliegums tirgot ICE būs no 2035.g., tie ir vairāk kā 10 gadi līdz tam vēl, pie tam ņemot vērā LV autoparka vecumu ICE te būs vēl ilgi, jo lietotos ICE neviens no 2035.g. neaizliedz vismaz šobrīd.
    Kā jau teicu, runa nav tikai par globālo sasilšanu kur var diskutēt, bet par izplūdes gāzēm kā tādām, kas katru dienu eksistē un desmitgadēm ir eksistējušas mums pilsētvidē, hz kāda ir to ietekme. Var protams teikt tāpat kā par citām lietām, ka 70tajos vai 80tajos mums visiem bija šīferis un visi mēs braucām ar Žiguļiem bez drošības jostām un visi izdzīvojām un nekas nekaitēja, bet nu varbūt bez tā mēs dzīvotu ilgāk vai kāds vēl tagad būtu dzivs :D

    Aaa
    29.01.2024 11:26
    Reply to  AC/DC

    Ta kā mums vidējais autoparka vecums valstī ir stabili 10+ gadi un no zila gaisa izraušu, ka vidējā auto vērtība diezvai parsniedz 5-7k eur, tad teikšu tā: noliec 10+ gadus vecu EV, kurš spēj to pašu, ko attiecīgs ICE, (tas ir bez visādām maršrutu plānošanām, kalkulācijām utt. lietām, kuras šobrīd nākas ieviest savā dzīvē paņemot tāda gada gājuma EV) plus vēl EV foršās fīčas (nav jādomā leks, neleks lielos mīnusos, paātrinājums, klusums utt), tad daudz nedomājot arī visi pārsēdīsies uz to EV un atpakaļ neskatīsies. Un varu tikai atkārtoties, tā tam dabiski būtu jānotiek. Kamēr tāds piedāvājums nav, tikmēr, lai zinātnieki sēž, štuko, pilnveido tehnoloģiju utt.līdz kamēr sasniedz to līmeni. Tikmēr, lai entuziasti adoptē pirmie šo tehnoloģiju, kuriem netraucē šobrīd esošie EV mīnusi, bet parējiem tai laikā atļaujat braukt ar ice. Tas desmitgades vai divu laikā, kamēr tas notiks nekas ar planētu nenotiks. Tas ir uzpūsts burbulis, ka tagad tūlīt te planēta aizies bojā vai kas….Mums te politiski grib iznīcināt ICE braucējus kā sugu, lai kko “glābtu” kamēr te pat Krievijā var braukt ar ko grib, kūpināt kā grib utt. nemaz nerunājot par Āziju, Āfriku bla bla bla. Tas taču absurds.

    AC/DC
    29.01.2024 13:40
    Reply to  Aaa

    Ar EV braucu jau 6 gadus. Pēdējo gadu pārsēdos uz labāku, bet abiem virs 10 gadi un nemaksāja vairāk par 6.5k eur. Gadā vidēji 20-25k Km. Un esmu gan garos gabalus braucis, gan uz Lietuvu, gan Igauniju.
    Un man nepietiks pirkstu, lai uzskaitītu paziņas, kas gadā nobrauc mazāk kā es un viņiem arī šāds EV derētu bez bēdu. Bet ar EV jau nekur nevar aizbraukt… 🤣

    Un nē, es neuzspiežu visiem EV. Es tikai negribu sēdēt korķī aiz ceškas tedeškas, kas smird un kūp trakāk par ogļu lokomotīvi.

    Lai ko mainītu Pasaulē, katram ir jāsāk ar sevi. Jo visa pasaule sastāv no indivīdiem, ne mistiskas ‘populācijas’.

    Aaa
    29.01.2024 15:24
    Reply to  AC/DC

    Ok, kādas ir manas opcijas budžetā 6.5k kas
    1) kas var bez liekām raizēm nobraukt tos ~200km, lai ir bišķi rezerve un nav vislaik jāiespringst turēt uz 100% uzladētu.
    2) kas kaut cik jēdzīgi izskatās (šis, protams, subjektīvi)
    3) kurā bez bēdas var iesēdināt ģimeni, lai visiem ir daudzmaz ērti
    4) kurā vajadzības gadījuma var atvest no veikala uz savu lauku privātmāju kādas 3m dēles, brusiņas, kādu čupiņu granulu maisus
    5) ar kuru bez bēdas var izbraukt lauku ceļu kā reiz šajā laikā, kad tie ceļi bieži vien līdzinās bezceļiem (jā, lielai daļai lauku privātmāju īpašniekiem diemžēl nākas ar to sadzīvot, ne visi dzīvo tikko izbūvētos mikrorajonos pierīgā).
    6) kuru ja arī gadās tālāks brauciens vai arī ir gadījies “nohaltūrēt” un nav tā mašīna pa nakti uzlādēta uz 100% un no rīta ir jāaizgāž kādi 100km, kuru tad attiecīgi pa ceļam arī var saprātīgā laikā uzlādēt, speciāli neieplānojot šādam pasākumam atsevišķi laiku. Jo ar jebkuru grabažu es varu iebraukt jebkurā DUS un 5 min laikā piegāzt bāku, lai turpinātu ceļu vairāku simtu kilometru garumā

    Pat vienalga cik veca tā mašīna ir. Nu kādas ir tās opcijas?

    AC/DC
    30.01.2024 08:25
    Reply to  Aaa

    Kāpēc vajag 200km range, ja ikdienas nobraukums ir ap 50-60km?
    Kad iznāca pirmie EV, skeptiķi teica ‘njā… kad būs 300 km range, tad būs labi’… vēlāk 600km. Kad EV var reāli šos range attīstīt, tad tagad visiem vajag 1000 :facepalm:

    Auto jāiespēj ikdienas ikdienas vajadzības. Un jābūt iespējai ātri uzlādēt, ja jādodas garākos gabalos.
    Nez kāpēc visi lielie 1000km skrējēji tankojas par 20 eur reizē :D

    Normunds
    30.01.2024 09:23
    Reply to  AC/DC

    Tāpēc, ka ikdienā vajag tos 50-60, bet nedēļas nogalē visus 300…400

    Jeremijs
    09.02.2024 20:52
    Reply to  AC/DC

    Lielākā daļa cilvēku nemaz nezin, cik viņi dienā vai gada nobrauc. Visi tie 1000km, gribētāji, visticamāk, nekad tādus attālumus nebrauc.

    Bats
    30.01.2024 15:45
    Reply to  Aaa

    1. Cik pamatotas ir tas 200km kritērijs, ja dienā nobrauc 20-40km. Ir jau aī cilvēki, kas uzskata, ka mašīna bez AWD nekam neder, jo 2 reizes gadā nākas braukt pa apsnigušu ceļu. 2. Svarīgs kritērijs, piekrītu. 3. Cik cilvēku ģimenē? Ja 4, tad vieglāk, ja 6, tad der tikai busi un kaut kādi milzu SUV. 4. Cik bieži ir šāda vajadzība un vai dēļi drīkst būt kādu pusmetru, metru ārā no bagāžnieka ar karodziņu? 5. Lasīt uzmanīgāk. EV pa ziemu uz ceļa turās pārliecinošāk un mazāk šļūkā apkārt, bezceļā protams jo mīkstāka piekare, jo labāk, EV ir pacietas, bet tas ir jāpalasa īpašnieku formukos, jo cieta piekare pati par sevi vēl nenozīmē neizturīga. 6. tas pats aprakstītais Ioniq, ielādē 100km nepieciešamās kWh pa vidēji 15-20min, Tās nav piecas, bet tā nav arī stunda. Nedaudz nekorekti gan vispār izvirzīt kritērijus izejot no tā, ka kaut kam no EV jābūt līdzvērtīgam ICE specifiskiem parametriem par to pašu cenu. Kritērijus var atlasīt arī pretējā virzienā. Var būt vari nosaukt kādu ICE, kas budžetā līdz 15K var sekojošo: 1. 300Zs+, lai kaut cik līdzvērtīgs cēliens no vietas, tajā pat laikā kluss un ērts, 2. Izmaksā vidēji 0.09 EUR/km (ieskaitot visas apkopes, remontus, nodokļus un… Read more »

    Aaa
    30.01.2024 19:30
    Reply to  Bats

    Ja Tev tādi kritēriji – ņem EV. Es jau neapstrīdu un nesludinu, ka EV nevienam un nekur. Turpretī ir te cilvēks, kurš mēģina man ieskaidrot, ka jebkuram privatmājā dzīvojušajam EV tieši laikā. Un vēlpietam mierīgi pa 6,5k. Cik pamatots 200km nobraukums? Nu dzīvoju privātmājā Pāvilostā (starp citu diezgan daudz Rīdzinieku uz šejieni ja ne pārvākušies, tad nopirkuši īpašumus kā vietu kur atpūsties utt.), darbs Liepājā. Nu tur 50km vienā virzienā + kkādi km, ko pa pilsētu pamīcīties līdz darba vietai. Un tas nav retums, ka cilvēki no mazpilsētām, laukiem mēro 30, 40, 50 utt. km līdz darba vietai tuvējā “lielpilsētā”. Tātad 100+ km dienā, pēc darba, pusdienslaikā utt. nereti rodas vajadzība aizskriet uz pārtikas veici iepirkt paiku, citreiz no depo kko vajag, var rasties vel kāda neparedzēta vajadzība, nu kā jau visiem. Nu negribas dzīvot uz nažiem, pietiks, nepietiks utt. lieku stresu nevajag. Tāpēc tos 200km gribas. Cik cilvēku ģimenē? Nekas neparasts – 4. Cik bieži vajadzība iekrāmēt kādu dēli? Nu nav jau tā, ka ar dēļiem vien braukāju, bet ierobežots tajā jomā nevēlos būt un nav vēlmes katru reizi kad ir tāda vajadzība meklēt transportu utt. Protams, dēlis var karāties ārpus gabarītiem. Esmu arī 4.8m terases dēļus vedis…nav tas… Read more »

    Edgars
    01.02.2024 19:20
    Reply to  Aaa

    Pirmo reizi dzirdu, ka dēles izaug 3m garas. Dēļi gan mēdz būt dažāda garuma. Laikam no kurzemes esi, ka redzi tik garas dēles

    Elektriķis
    01.02.2024 20:02
    Reply to  Edgars

    Pirmkārt: bija rakstīts ka no Kurzemes. Otrkārt: “iekrāmēt kādu dēli”, nemaz neliecina par sieviešu dzimtu. Kas – dēlis, ko – dēli.
    Jā Liepājas pusē “dēļiem”, piedēvā sieviešu dzimti, bet šis nav tas gadījums.

    Vards
    29.01.2024 20:27
    Reply to  AC/DC

    Aizbrauc uz Kubu, tur visi brauc ar it kā oficiālo 75 benzīnu, bet reāli ar pašķaidītu vismaz līdz 60.
    Smird nereāli.
    Iepārdod viņiem kaut vienu EV😂

    Juris
    13.02.2024 13:23
    Reply to  AC/DC

    Par korķiem taisnība, bet tiklīdz EV skaits sāks pieaugt, šī prioritāte pazudīs un visi būs vienlīdzīgi. Tā kā tā ir tikai brīža ilūzija.

    anjansons
    30.01.2024 23:31
    Reply to  Aaa

    Neviens jau tev neliek šodien pirkt 10 gadus vai 15 g. vecu EV un pat pēc 2035.g. neviens tev to neliks. Es reāli nesaprotu par ko te cepšanās, par to, ka pēc 11 gadiem aizliegs jaunus iekšdedzes auto ražot, kas ietekmē mazu daļu LV iedz. kas pērk jaunus auto no salona? Ok es saprotu ka EURO izmešu dzinējus ievieš un mazina ICE lomu u.t.t., bet tāds nu ir tas kurss mums… Un manuprāt jēdzīgāk ir cīnīties par to, lai EV tehnoloģijas ātrāk attīstās un 2035.g. neviens nekur nebūtu jāpiespiež un paši cilvēki pārietu uz tiem, nevis jācīnās ar vējdzirnavām

    Vards
    29.01.2024 20:16
    Reply to  AC/DC

    Neizmirsti, ko saražotu/izmestu EV bateriiju ražotne tev aiz žoga
    Tur būs visa mendelejeva tabula

    Kad saražos, uzlādēs no vēja viss skaisti. Viss zaļi. 0 emission.

    Kad sapratīs, kā šobrīd ražo baterijas, sāks piedomāt.

    Mana 1. Balss par EV bateriju rūpnīcu Mārupē

    AC/DC
    30.01.2024 08:20
    Reply to  Vards

    Es izvēlos bateriju rūpnīcu pret naftas ieguves un pārstrādes rūpnīcu anytime.
    Galu galā mēs nonāksim pie aprites ekonomikas, kur vecās baterijas veidos +/- noslēgtu ciklu. Ar nafu tas kaut kā nesanāks…. jādedzina tik visu laiku jauna…

    Kartupelis3
    29.01.2024 06:47
    Reply to  Aaa

    Nez kāpēc ar freona ledusskapjiem tas tā nestrādāja, un tomēr valstij vajadzēja “palīdzēt”?

    Kāds
    28.01.2024 21:54

    Lūk šis ir objektīvs raksts! Ar baudu izlasīju. Visu cieņu Kristapam arī par šāda viedokļa un apskata publicēšanu. Kā arī paldies raksta autoram par laika ieguldījumu.

    Pats arī piederu EV fanu pulciņam, tāpēc bija bēdīgi lasīt Kristapa pieredzi. Likās nepamatoti… Bet tā jau ir, ka viss atkarīgs no katra braukšanas paradumiem, auto lietošanas mērķa/vajadzībām utt

    Cita labāka realitāte
    28.01.2024 23:39
    Reply to  Kāds

    Paldies, bija prieks censties, ja ir kādi jautājumi par šo konkrēto EV vai citiem līdzīgiem, droši rakstiet e-pastā, varu pakonsultēt.

    Torsons
    29.01.2024 10:05

    Personīgi neesmu Krizdaba fans, tieši otrādi, bet vai bez uzdirsiena beigās nekādi nevarēja?

    Kursors.lv
    29.01.2024 10:06
    Reply to  Torsons

    Tā ir atsauce uz manis paša rakstītu tvītu. Viss kārtībā, es neņemu ļaunā. Un mocis man arī ir :D

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 11:04

    Nu tas bija joks, nevis uzbrauciens, man arī ir mocis:)

    Vards
    29.01.2024 20:31

    Protams mocis eco versijā, BMW
    ar V motoru un benzīns

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 21:52
    Reply to  Vards

    Nē, bandīts 1255 četri cilindri

    Vards
    29.01.2024 22:05

    Ne kad nebraukšu ar moci.
    Lūdzu paskaidro “profānam”, kas ir bandīts?
    1225 izklausās daudz priekš moča.

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 22:43
    Reply to  Vards

    Suzuki Bandit gsf 1250 sa, mocim ir 1,255 litru rindas četrcilindru motors, 110nm no 3,500 apgriezieniem, ja tas kaut ko izsaka, 0-100 km/h kādas 3,5 sekundes. Kārtīgs gāžamais :)

    Vards
    29.01.2024 22:55

    Pieļauju, ka arī skaņa ir laba.
    Vai ko tādu vari dabūt no EV?

    1kaspars
    28.01.2024 23:45

    Ļoti labs raksts, paldies. Var just,ka lietotājs ir EV pro līmenī. Pats tikko pārkāpu pēc 6 gadu lietošanas no Imiev uz Leaf 62kWh. Izskatīju arī Ioniq u.c. 40kWh lielos akumulatoru EV, bet sapratu,ka ziemā vajag 200km bez uzlādes.

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 09:00
    Reply to  1kaspars

    Nu, ja neskaita, šo ziemu un dažas dienas iepriekšējās ziemās, tad Ioniq Facelift ar 38kWh neto bateriju tīri teorētiski var nobraukt ziemā tos 200km, patēriņš Facelift ir tāds pats kā pirmajam. Bet nu ar 62kWh Leaf, protams, ir daudz drošāk, ka varēs arī ekstrēmos apstākļos.

    Austris
    28.01.2024 23:58

    Neesmu elektroauto pretinieks pēc būtības. Bet, lai tas tā masveidīgi aizietu ir jābūt krietni labākam nobraukumam ar vienu uzlādi saprātīgā cenu kategorijā. 200km starp uzlādēm ir krietni par maz. Turklāt vēl ir jautājums par baterijas aizvietošanas izmaksām lietotiem auto. Pirms pāris gadiem pētīju vai varētu izceļoties pa Zviedrijas ziemeļiem, kur attālumi starp ciematiem ir 200+km, tad sapratu, ka kaut ko tādu ar EV neriskētu pat vasarā. Dažviet tajos ciematos tikai viena uzlādes vieta un tā pati lēnā. Atliek kaut kam noiet greizi un tu esi iestrēdzis. Tā ka ne visur šādi auto šobrīd piemēroti. Pilsētas “žurkām” protams pilnīgi ok.

    Valdis
    29.01.2024 00:30

    Paldies par izteikto viedokli, EV nav prieks manis. Saprotu Kristapa sāpi

    Valid Email
    29.01.2024 04:14

    ++Gandrīz vai apraksts par manu Soul EV, elektronikas gadžeti tie paši, Soulam 2 X lielāka baterija, mīkstāka un augstāka piekare, un, ķieģeļa aerodinamikas dēļ lielāks patēriņš, 20 – 22 kWh šoziem. Vasarā vēl neesmu braucis.

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 09:02
    Reply to  Valid Email

    Otrās paaudzes Soul ir visnotaļ izskatāms variants, tikai dažiem tas kluča dizains ne īpaši patīk un kā jau teicāt tas nedaudz palielina patēriņu.

    Torsons
    29.01.2024 10:12

    KIAai ir arī Niro EV, kā arī EV6 un EV9, tikai cena…
    Niro EV maksā “tikai” 49000, jo tam patreiz ir akcijas atlaide 10000.

    Arčiņš
    29.01.2024 10:57
    Reply to  Valid Email

    Starp citu autora pieminētais Bjorn Neland šobrīd aktīvi izvēlas lietotu Soul , jo viņam nepieciešams auto kas maksā lēti , bet kas ir pietiekoši ietilpīgs ģimenei ar bēbi . Tev varētu būt interesanti paskatīties.

    Jur
    29.01.2024 06:50

    Paldies par info. Pārliecināji ka dīzelis ar 13centiem uz km ir ērtāks.
    P.s.
    Nobraukt ziemas riepas līdz 4mm atlikumam ir nolaidība.
    P.s.s.
    Elektrības CO2 piesārņouma noliedzējus aicinu pameklēt, cik tas rodas saražojot 1kwh elektrības, it sevišķi, ja 30% no elektrības LV saražo no gāzes, it sevišķi ziemā, kad lielākais patēriņš.

    Torsons
    29.01.2024 11:16
    Reply to  Jur

    Tāpēc es paliku pusceļā uz EV – nomainījām 8.5 gadus mums uzticīgi kalpojošo 2015. gada KIA cee’d 1.6 CRDi hečbeku uz KIA Niro HEV. Brauciens pirms divām nedēļām Daugavpils-Ādaži, degvielas patēriņš 4.9/100
    Vēl gribēju piebilst vienu lietu par tik nīstamajiem ICE – nekas netraucē tālākiem ceļiem bagāžniekā iemest 20L degvielas kannu, EV tas nav iespējams, ja nu tikai kādu mazu benzīna ģeneratoru līdzi vadāt, nezinu cik tāds var būt efektīvs.

    1Kaspars
    29.01.2024 16:32
    Reply to  Torsons

    Kā liecina Moody’s Investors Service apkopotie dati par 2018. gadu, Latvenergo koncerna CO2 emisiju intensitāte uz vienu saražoto elektroenerģijas megavatstundu (MWh) bija divreiz zemāka nekā vidēji nozarē. Ja Eiropas elektroenerģijas ražotāju CO2 emisijas intensitātes vidējais rādītājs nozarē bija 0,31 t/MWh, tad Latvenergo tas bija tikai 0,12 t/MWh 2020. gadā.

    Faktiski 120g / kWh. Tātad, ja elektroauto patērē 20kWh, tad izmeši ir 24g/km (2020. gadā).

    1Kaspars
    29.01.2024 16:27
    Reply to  Jur

    Senākā Latvenergo pārskatā 1kWh radīja 180g CO2ekv. ja nemaldos.

    Pārskatā par 23.g. 9mēn:

    Latvenergo koncerns ir lielākais atjaunīgās
    elektroenerģijas ražotājs Baltijā, savukārt kopējais
    saražotās elektroenerģijas apjoms 2023. gada
    9 mēnešos veidoja 34 % no kopējā Baltijā izstrādātā
    elektroenerģijas apjoma.

    Pārskata periodā elektroenerģijas izstrādes apjoms
    Daugavas HES ir lielākais pēdējo 20 gadu laikā, un
    tas ir par 35 % lielāks nekā attiecīgajā periodā pērn,
    sasniedzot 3 036 GWh.

    Elektroenerģijas izstrāde AS “Latvenergo” TEC
    sasniedza 920 GWh, kas ir divas reizes vairāk nekā
    attiecīgajā periodā pērn. I

    Jānis
    29.01.2024 08:30

    Labs raksts, bet 90 % aizņem vārds kWh un uzlāde. Sanāk es ieleju dārgāku benzīnu un manas smadzenes ir pa 90% brīvākas🙂. 2026 gadā būšos Toyota vieglais, kas brauks 1k +kilometrus ar vienu uzlādi. Varēs turēt sētā un uzlādet 1 reiz pa divām nedeļām🙂

    Kursors.lv
    29.01.2024 08:34
    Reply to  Jānis

    2026. gadā un pavisam noteikti no Toyota šādu auto nesagaidīsim :)

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 09:05

    Tieši tā, Toyota ir krietni atpalikusi EV lauciņā, jo tās vadība turpina stāstīt, ka EV neesot auto pareizais attīstības virziens.

    Torsons
    29.01.2024 10:07

    Toyota spiež uz hibrīdiem, cik zinu, labākais hibrīds skatās Prius, cik nu tam var ticēt…

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 11:08
    Reply to  Torsons

    Varbūt, ka jaunais Prius tāds arī ir, pasen atpakaļ vairākas dienas sanāca pabraukt ar pirmo Prius kā servisa maiņas auto. Elektro režīmā varēja nobraukt max puskilometru, benzīna patēriņš pa pilsētu bija 7-8 litri uz 100km. Tā arī nesapratu jēgu tam auto.

    Sergejs
    29.01.2024 13:00

    https://www.youtube.com/watch?v=2Fnh-0VVruo
    Te kareiz diezgan labs salīdzinājums ar cipariem pilsēta un ārpuspilsēta EV/Hibrīds/Dīzelis, tik nauda no rub uz EUR jāpārrēķina mūsu cenās.
    Autors ir hibrīda īpašnieks ar 33kWh bateriju, video sākumā ir kāreiz cipari par uzsildi kas viņam sanāk pie 0/-10/-25 ja nav piesprausts pie vada.
    Nu un kopumā labs civilizēts aprskats kā rezultātā arī man radās jautājums kur tā dziļā jēga no hibrīda, ļoti sauram laukam tas ir efektīvs.

    Torsons
    29.01.2024 15:03
    Reply to  Sergejs

    Tai video ir apskatīts uzlādējamais (PHEV) hibrīds, nevis “parastais” HEV.

    Sergejs
    29.01.2024 15:34
    Reply to  Torsons

    Nu bet PHEV vai tad nedod plašākas izmantošanas opcijas nekā HEV, it īpaši ja pamatmaršruts ir mājas-darbs ar 20-40km, lielāku laika daļu var braukt tīri kā ar EV, teorētiski.

    Torsons
    29.01.2024 15:40
    Reply to  Sergejs

    Jā, tā ir tikai PHEV maksā stipri dārgāk par HEV. KIA Niro gadījumā – 7500 vairāk par HEV modeli. Mani pagaidām HEV pilnīgi apmierina. Patēriņš zems un var uzskatīt ka auto ir ar 1.6 turbo, tikai turbīnas lomu pilda elektromotors. Piedevām no banku viedokļa HEV arī skaitās “zaļš” un maksājums ir zemāks nekā ICE.

    Jānis
    30.01.2024 00:39

    Iemet guglā šo info . Un tad saki pilnīgia, galīgi, noteikti nē😁😁

    Jānis
    30.01.2024 00:45

    Atslēgvārdi googlā. – Toyota 2026 EV .

    Kursors.lv
    30.01.2024 07:06
    Reply to  Jānis

    Kāpēc?

    Jānis
    30.01.2024 15:48

    Jā, Kristap.
    Kāpēc man Tev būtu jātīc taviem “2026. gadā un pavisam noteikti no Toyota šādu auto nesagaidīsim :)” ?
    Ja Toyota oficiāls saits raksta savādāk.

    https://global.toyota/pages/news/images/2023/06/13/0500/electrified_technologies_batteries_en.pdf

    Kursors.lv
    30.01.2024 15:49
    Reply to  Jānis

    Tāpēc, ka Toyota ir noteiktās aprindās bēdīgi slavena ar to, ka neko nesaprot un negrib saprast no elektroauto jomas. Attiecīgi, par viņu vēlmi 2026. gadā izlaist kaut kādu varenu elektroauto es varu tikai pasmaidīt.

    Jānis
    30.01.2024 20:24

    Tas 2026 gadā var būt arī 2026. gada novembra beigās, kas ir aptuveni 3 gadu laiks. ja ir kādas sagataves, tad pa 3 gadiem to var realizēt. Šaubos ka tāda giganta kompānija tukši runā. Turklāt, hibrīda modeļie nemaz nav slikti.

    Kursors.lv
    30.01.2024 20:36
    Reply to  Jānis

    Jā, hibrīdi ir labi, bet tie nav elektroauto. Tos Toyota ne grib, ne spēj ražot.

    Jānis
    30.01.2024 21:48

    Ir oficiāli paziņojuši par ražošanu, tad jau grib. Vai spēj to būš jāčeko 2026 gada novembrī…

    Bats
    02.02.2024 08:39

    Toyotas spirināšanās pret neizbēgamo jau sāk izskatīties komiska. Jaunais Prius ir labākais hibrīds kāds jebkad radīts, tiešām monumentāls sasniegums, taču par EV cenu to izskatās, ka neviens nav ar mieru pirkt. Tajā pat laikā Model Y ir pārdotākais auto pasaulē. Gan jau arī Toyota prot sales pārskatā saskatīt patiesību un pieņemt realitāti.

    Da Fredis
    04.02.2024 15:30
    Reply to  Jānis

    Kas ir “saits”?

    Biteme
    04.02.2024 15:38
    Reply to  Da Fredis

    Kas ir Da?

    Da Fredis
    04.02.2024 22:46
    Reply to  Biteme

    Burti lauciņa aizpildīšanai.

    Sergejs
    29.01.2024 12:54
    Reply to  Jānis

    To var saukt par “tolerance pret čakaru un nenoteiktību”, katram tā arī ir sava. Man un Kristapam tā droši vien ir krietni zemāka nekā “Cita labākā realitāte”😁
    Un būšu kārtējais kurš teiks ka katram ir sava izvēle, atbilstoši savām prasībām, vēlmēm un makam.
    Raksts labs ar izklāstītiem pros un cons, pateikšu ka daudzi “nepatīk” irk kopējie ar ICE, tie paši lietus sensors vai klīrens.

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 13:36
    Reply to  Sergejs

    Nu jā, esam dažādi, un tas ir labi, vienam čakars ir piespraust vadu, citam savukārt nosēdēt ilgāk par trim stundām auto salonā, vēl kādam atkal grābstīties gar dīzeļa pistolēm un braukt tālāk ar smirdošām rokām. Teiksim tā ir šādas tādas lietošanas īpatnības, bet ieguvumi tos pilnībā atsver un es pat teiktu, ieguvumu ir stipri vairāk kā šo nosacīto neērtību.

    Torsons
    29.01.2024 15:04

    Nestē jau vispār ir cimdi. Es gan biju tāds “idots” kas DPF ārā nogriež un lēju tikai ProDiesel, žēloties nevaru.

    Torsons
    29.01.2024 15:39
    Reply to  Torsons

    Gribēju teikt “DPF ārā negriež”. Cik man ir bijuši dīzeļi – neesmu tādu darbību pat apsvēris.

    Sergejs
    29.01.2024 15:43
    Reply to  Torsons

    https://www.youtube.com/watch?v=CGS_lmloTGQ
    Video tapis Latvijā, zināms ieskats par dīzeļa kūpēšanu pie dažādiem tirgotājiem un dažādām markām. Cik tas nebūtu dīvaini līderis ir Neste MY par 3eur/l, tā kā var braukt zaļi arī ar dīzeli, būtu vien vēlme un maks.
    Gala rezultāts kvēpu mērīšanai gan pēc vecās gan pēc jaunās metodes ir uz 47:05
    P.S. Kad braucu ar dīzeli nereizi nav rokas smirdējušas, te laikam būtu vietā pretarguments ka spraužot štekeri vienmēr pa knaģiem var atrauties😉

    Torsons
    29.01.2024 16:11
    Reply to  Sergejs

    Nu MyDiesel ir tā sāpe, ka viņš ir pieejams tikai 2 vietās Rīgā. ProDiesel ir labs vidusceļš. Bija 2 dīzeļi, te jau piesauktā KIA cee’d un 2004. gada Golf V ar 1.9TDI – ļoti jūtams, kad lēju ProDiesel. Golfs palika jūtami klusāks un traktora tarkšķēšanas vietā tāda klusa murrāšana. CSSD atgāzes – spēcīgi zem atļautajām normām. Ceed’am tas pats – efekts jūtams. Protams cenu starpība starp to un parasto dīzeli, sākumā bija 7 centi litrā vairāk, tagad jau +11 centi. Bet vienalga – nenožēloju, jaunajam īpašniekam auto labi kalpos.

    Sergejs
    29.01.2024 16:29
    Reply to  Torsons

    Nu tas ProDiesel tad arī ne tāpat vien ir otrājā vietā mērot dūmainību pēc jaunās metodes, sanāk tāds vidusceļš starp MY un parasto. Un ilgtermiņā tad var sanākt lētāk pārmaksāt 11centi kas atpelnīsies ar zemāku patēriņu(retāk DPF jāizdedzina) un ilgāku mūžu DPF, katalizātoram un sprauslām.

    Torsons
    29.01.2024 18:17
    Reply to  Sergejs

    Diemžēl video autors ieciklējās tikai uz 2 parametriem un par citiem, īpaši jau cetānskaitli, piemirsa. ProDiesel tas ir 55, parastajai dīzeļdegvielai – 51, cik ir MY Diesel nezinu, bet pieņemu, ka vairāk nekā ProDiesel. Un dīzelim +4 cetāns klāt ir daudz jūtamāks, nekā 98ais pret 95to, uz ko vairumam benzīnnieku ir vienalga. Pie tam tas +4 cetāns nāk par labu visiem dīzeļiem, kamēr no 98tā jēga ir tikai atsevišķiem auto.

    Sergejs
    30.01.2024 09:56
    Reply to  Torsons

    Tas video ir tapis sakarā ar jauniem noteikumiem TA eiro5/6 dīzeļiem, tāpēc citus parametrus viņš neaiztika. Tā kā tas cetānskaitlis nāk bonusā pie pazeminātas dūmainības vai otrādi bet jā, fakts paliek fakts ka MY un Pro ir krietni labāks par parasto, kā arī sanāk ekoloģiskāki ne tikai tūlītēji (dūmainība) bet arī ilgtermiņā, jo ilgāk dzīvos visas dzinēja komponentes.
    P.S. Pats leju 98 jo baumo ka turbodzinējam tas labāk patīk un tipa arī mazāk visādi piedegumi/nogulšņi veidojās, vai tas tā ir es hz, kā arī patēriņa starpību varētu tikai kontrolējamos laboratorijas apstākļos nomērīt(reālaja dzīve to temperatūra būs citāda, to vējš, to garastāvoklis kas pedāļa spaidīšānu ietekmē)

    grh
    30.01.2024 16:02
    Reply to  Torsons

    Kādas atgāzes dīzelim mēra? nekādas. Tikai relatīvo dūmainību, kura būtiski mainās starp eko režīmā braucošu un sportiskāk braucošu režīmu.

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 17:20
    Reply to  Torsons

    Zinu, tikai ar visiem cimdiem nav nekāda jēga un tie cimdi ne vienmēr tur arī ir kur viņiem jābūt.

    karlis
    30.01.2024 12:52

    nu nevajag ieciklēties tikai uz savu taisnību un patiesību.

    te visi saprata tavu nostāju un to cienītu vairāk, ja pats izrādītu nelielu pret pārējiem, kuriem nav tādu iespēju tikt pie zaļa auto, pat ja tas maksā tikai 15K un ir noskrējis tikai 100K.

    visi nevar atļauties pārdot savu personīgo brīvību līzinga jūgam, un tādēļ bendēt savu veselību, lai to visu apmaksātu.

    piece

    grh
    30.01.2024 16:04
    Reply to  karlis

    Vari izskaidrot atšķirību starp līzingu un naudas atlikšanu auto pirkumam 5 gadu periodā?
    Es varu pateikt -abos nākas “bendēt savu veselību”
    Vienā gadījumā tu bendē veselību un katru mēnesi atliec pa 150e, lai pēc 5 gadiem nopirktu kāroto auto. Otrā gadījumā tu auto dabū uzreiz un maksā 170e mēnesī.
    Baigi jau personīgā brīvība tika aizkarta. Droši vien arī RIMI karte maku spiež.

    Karlis
    31.01.2024 15:26
    Reply to  grh

    Acīmredzot neesi sapratis kapitālisma jēgu mūsdienu kontekstā.

    KKTK
    29.01.2024 09:52

    Forši uzrakstīti plusi un mīnusi, visa pieredze kopumā. Paldies. Un bez histērijas :D

    Kursors.lv
    29.01.2024 09:59

    Vēlreiz paldies autoram par rakstu! Tiešām lādzīgi uzrakstīts un lielā mērā tas sakrīt arī ar manu pieredzi ar šo auto. Vienīgā būtiskā atšķirība (kas arī izraisīja manas lielās negācijas) ir patēriņš pilsētā. Es to skaidroju ar atšķirību mūsu braukšanas maršrutos. Līdzko es ar savu auto tieku prom no sastrēgumiem, arī man būtiski samazinās patēriņš un palielinās šāda auto ekspluatācijas pozitīvās nianses.

    Vakar vēl parunāju ar raksta autoru un pamēģināšu sekot viņa piemēram – pārslēgšos no visaugstākā reģenerācijas režīma uz mazliet zemāku. Varbūt tiešām pilsētā no tā būs vairāk jēgas, jo auto būs vairāk kustībā un to mazāk nāksies kustināt uz priekšu motoram.

    Vēl no atšķirībām, es vienmēr gan ar savu, gan citiem testa elektroauto, braucu Eco režīmā. Un man pat apsilde ir ieslēgta uz Eco režīmu. Šādiem auto tomēr gribas izspiest katru nobraukuma kilometru.

    Arčiņš
    29.01.2024 10:45

    Ļoti labi uzrakstīts! Šī ir tieši mana pieredze , tikai jau sešu gadu garumā ar Nissan Leaf 40KW . Ionikam ir fantastisks patēriņš vasarā . Leaf tērē 14-15 kWh vasarā , bet ziemā patēriņš ir ļoti līdzīgs Ionikam , tas laikam nozīmē ka Leaf ir labāk nosiltināts un varbūt labāk strādā siltumsūknis. Ļoti labi ka tev atļāva publicēt rakstu šajā portālā , kur elektro auto lietotāji bija padarīti par kaut kādiem frīkiem kuri nedraudzējas ar savu galvu. Par rakstu trekns +.

    Vatis
    29.01.2024 10:50

    Līdzvērtīgs dīzeļauto maksātu aptuveni 10t€ lētāk. Paņēmu talkā matemātiku. Pie 18t nobraukuma gadā, izmaksu ziņā izdevīgāks par dīzeļauto šis Ioniq kļūs pēc aptuveni 7 gadiem.

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 11:13
    Reply to  Vatis

    Kādu līdzvērtīgu 2017.gada dīzeļauto var nopirkt pa 5 tūkstošiem? Pirms pirku EV, vienu brīdi skatījos benzīnus pārsvarā golf7 vai līdzīgus, cenas varbūt bija par kādu tūkstoti vai diviem mazākas nekā EV, šo starpību nosedzu gada laikā.

    Vatis
    29.01.2024 12:34

    Neatradu galējo pirkuma summu, bet to, ka auto zem 20t. Līdzīgs dīzelis (piemēram Hyundai i40) ir zem 10t.

    Māris
    29.01.2024 14:49

    Kristaps škiet pirka Ioniq par € 17000. Līdzvērtīgu dīzeli var nopirkt par € 7000.

    Torsons
    29.01.2024 15:05

    Mans 2015. gada KIA cee’d hečbeks ar 1.6CRDi un 184000 noskrējienu aizgāja par 6000

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 17:22
    Reply to  Torsons

    Aha, 1.6crdi nekādi nevar salīdzināt ar Ioniq uzrāvienu, papildus tam 184tkm nav 100tkm un 2015.gads nav 2017.gads.

    Torsons
    29.01.2024 18:21

    Bija jāizsakās precīzāk – šis KIA cee’d mūsu ģimenē bija NO 2015. gada, ņemts no salona un visi 184000 ir mūsu nobrauktie. Līdz ar to, man tas nav “vecs auto”. “Vecs” tas būs nākošajam īpašniekam :)

    Cita labāka realitāte
    29.01.2024 19:27
    Reply to  Torsons

    Es jau nesaku, ka vecs, bet salīdzināmi šie auto ir varbūt tiktāl ka ar abiem var braukt un abiem ir stūre. Nu nav par 7 vai pat 10 tūkstošiem neviens sakarīgs 2017.gada benzīna auto ar automātisko kārbu un vietu salonā pieciem cilvēkiem, kurš ir tikpat dinamisks kā Ioniq. Ja ir sūtiet saiti salīdzināsim.

    Aaa
    29.01.2024 21:10

    Nu redz, Tev ļoti būtiska ir auto dinamika un tas dēļ esi gatavs pieciest citas neērtības (nu kaut vai Tavs komentārs, ka ja pēkšņi pazvanīs draugs no Siguldas un aicinās ciemos, tad laidīsi uz tuvāko ātro uzlādes staciju 25 min. lādēties un viss cool). Un Tev EV šobrīd ir tieši laikā. Kādam citam dinamika ir tik būtiska, lai varētu normāli fūri apdzīt un pilnīgi vienalga vai viņš behas no krustojuma izpogās vai nē, toties viņam ir būtiski, lai ja nu gadījumā tas čoms no Siguldas paaicinās ciemos, lai viņš bez liekas domāšanas var lekt mašīnā un gāzt ciemos – un viņam šobrīd EV neder. Tieši tik vienkārši.

    Torsons