Web Analytics
More
    Reklāma

    1000km brauciens ar Audi Q8 e-tron Sportback 55 elektroauto (video)

    Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

    Jaunākie raksti

    2023. gada sezonu, kas mums ir ceturtā pēc skaita, sākam skaļi – ar šikāko Audi elektromobili. Auto ar ļoti garu oficiālo nosaukumu, proti, Audi Q8 Sportback e-tron 55 quattro. Uzreiz gan kliedēšu bažas – šis nav jauns modelis, bet esošā lielā Audi e-tron modernizācija. Jā, tāda Audi e-tron vairs nebūs, tagad visi elektriskie Audi būs ar jelkādu modeļa abreviatūru. Uzreiz arī piemetināšu, ka Q8 e-tron ir diezgan mulsinošs modelis, un arī es sākotnēji kļūdījos ar tā izpratni. Fosilais Audi Q8 ir jau diezgan pieredzējis modelis un to izmēģinājām tālajā 2018. gadā. Q8 bija dārgākais kupejas formas SUV no Audi, bet Q8 e-tron ir pieejams gan kā “parastais” SUV, gan arī kupejas virsbūves formā. Nu Sportback Audi izpratnē. Pēc loģikas sanāk, ka Q7 modelis paliek lieks? Es droši vien būtu lielo elektrisko SUV nosaucis Q7 e-tron vārdā, Q8 e-tron atstājot kā kupejas virsbūves pārstāvi. Bet ne jau es esmu Audi vadībā un ne man to lemt.

    Cik labi, ka nav jārunā par vēsturi

    Ar tautā saukto lielo vai Airbaltic e-tron mēs esam mērojuši 1000 kilometru braucienu. Rezultāti gan bija viduvēji, maigi sakot. Bet neko daudz nevar gaidīt no liela, smaga, jaudīga un komfortabla SUV. Mēs izmēģinājām arī Audi e-tron ar digitālajiem spoguļiem. Man riebās tad un man riebjas arī tagad, bet nu ir iespēja to auto iegūt arī bez nākotnes vīzijas.

    Ja mēs runājam par jaunumiem, ko nes modernizācija, tad to ir diezgan daudz. Vizuāli ir daudz līdzību ar veco modeli, un Q8 noteikti nejauks ar Q4 e-tron. Priekšējam radiatora režģim tagad ir pilna platuma gaismas josla. Radiatora režģis gan vairs nav pavisam korekti teikts, bet nu domu Tu saprati. Ir pielāgoti arī bufera dizaini, ir jauni riteņu disku dizaini, bet sāni izskatās ļoti līdzīgi kā iepriekš. Aizmugurē jau ir klasiska pilna garuma LED līnija, kas iet roku rokā ar gaismas joslu priekšā. Izskatās ļoti gaumīgi. Auto patiešām izskatās dārgi. Nu atbilstoši cenai, tā būtu precīzāk teikt. Man vienīgais pārmetums ir par Audi simboliku priekšējā režģī – klasiskie hromētie riņķi ir aizstāti ar dīvainu plastmasas izstrādājumu bez kontūras. Izskatās diezgan lēti un nesaprotami.

    Jaunums Q8 e-tron ir digitālie matricas LED lukturi, ar tiem iepazināmies Audi A8 izmēģinājumā. Tā tehnoloģija lukturos ir globāla inovācija. 1.3 miljonos pikseļu, mikrospoguļu uz vienu lukturi, ar kuriem gaismu var kontrolēt ar augstu precizitāti. Līdzīga tehnoloģija tiek izmantota video projektors. Bez standarta luktura uzdevuma, proti, spīdēt, tie nodrošina vairākas jaunas funkcijas. Piemēram, uz šaurām joslām īpašas gaismas indikatora līnijas norāda automašīnas pozīciju joslā. Lukturi ar zīmējumiem uz ceļa spēj informēt par bīstamām situācijām. Tiek īpaši izceltas joslas, virzienrādītāji norāda precīzu atrašanās vietu joslā. Un vēl un vēl, kā, piemēram, ir iespēja izveidot īpašu gaismas sveiciena zīmējumu, kad atslēdzat vai aizslēdzat auto. Turklāt auto sapratīs animācija ir jāzīmē uz sienas, ja auto ir pie tās, vai uz ceļa priekšā. Šiki.

    Interjerā jaunumu ir mazāk, un viss izskatās stipri identiski ar pirms modernizācijas versiju. Info izklaides ekrāns ir 10.1 collu skārienjūtīgais ekrāns un zem tā atradīsim 8.6 collu skārienekrān, kurā atrodas klimata kontroles un braukšanas režīma opcijas. Ir uzlabots vadītāja displejs aiz jauna stūres rata, bet pārējais stils palicis nemainīgs.

    Ja jau atrodamies interjerā, tad noteikti ir jāparunā par Q8 sēdekļiem. Auto ir aprīkots ar tautā saukto pilno S line. Tas iekļauj sporta sēdekļus plus, kas pēc būtības neizklausās ļoti komfortabli, jo sports taču nav komfortabls. Ne šajā scenārijā. 1000 kilometri vienā rāvienā ir pārbaudījums ne tikai pašam auto, bet arī mugurai un dibenam. Kaut Q8 izmēģinājuma es ieguvu uz veselu nedēļu, pašā 1000 kilometru braucienā es devos jau nākamajā dienā pēc saņemšanas, tāpēc mani nedaudz māca šaubas par manu veselības stāvokli. Velti – sēdekļi ir tik fantastiski ērti, muguru iekļaujoši un dibenu saturoši, ka dodiet man nākamos 1000 km. Komfortā palīdzēja gan arī tā sauktie akustiskie stikli, ar kuriem auto ir aprīkots – tiešām kapa klusums visa ceļa garumā. Izņemot to brīdi, kad Latvijas izlase spēlēja hokeju.

    Ir arī jauni tehnikā?

    O, jā. Jauda ir līdzīga, proti 408 Zs un 664 Nm. Auto ir divi vienādi elektromotori, pa vienam uz katras ass, tātad ir quattro visu riteņu piedziņa. E-tron 50 ir 95 kWh (89 kWh lietotājam pieejamā) baterija, izmēģinājuma auto ir e-tron 55 ar 114 kWh (106 kWh lietotājam pieejamā). Abos gadījumos akumulatoram nepieciešamā vieta ir vienāda, jo ir uzlabotas šūnu tehnoloģijas un struktūras, kas dod palielinātu enerģijas blīvumu. Akumulatoru ražošanā izmantotās prizmatiskās šūnas tagad tiek montētas, izmantojot procesu, ko sauc par sakraušanas tehnoloģiju, kurā šūnu materiāls tiek sakrauts slāņos, tādējādi daudz efektīvāk aizpildot taisnstūrveida telpu. Tagad akumulatorā ietilpst līdz pat 20 procentiem aktīvāks šūnu materiāls enerģijas uzglabāšanai.

    Izmantojot lielāku uzlādes jaudu ar lielāku akumulatora ietilpību, Q8 55 e-tron tagad ir palielināta maksimālā uzlādes jaudu līdz 170 kW. Ir nepieciešamas aptuveni 31 minūtes, lai vienā uzlādes reizē uzlādētu no 10 līdz 80 procentiem. Desmit minūtēs HPC uzlādes stacijā Q8 55 e-tron var uzlādēt līdz 123 km attālumam, ko es arī izmēģināju Ionity super ātrajā uzlādes stacijā.

    Auto var pasūtīt ar standarta 11 kW iebūvēto AC lādētāju, kā arī 22 kW, ar kādu ir aprīkots izmēģinājuma auto. Tā arī ir diezgan patīkama nianse. Pie 22 kW no 0 līdz 100% bateriju varēs uzlādēt 6 stundās.

    Mums ierastie Fastned dati par šo auto vēl nav pieejami, tāpēc lieku paša Audi piedāvāto:

    Ir uzlaboti arī paši dzinēji. Modernizācijā Audi Q8 e-tron tika pārveidota asinhronā dzinēja koncepcija uz aizmugurējās ass. 12 spoļu vietā, kas rada elektromagnētisko lauku, tagad ir 14. Līdz ar to motors ģenerē spēcīgāku magnētisko lauku ar līdzīgu elektroenerģijas ievadi, kas savukārt nodrošina lielāku griezes momentu. Ja tas nav nepieciešams, elektromotoram ir nepieciešams mazāk enerģijas, lai radītu griezes momentu. Tas samazina patēriņu un palielina nobraucamo distanci.

    Nobraukuma rezerve WLTP ciklā ir līdz 582 km SUV versijai un līdz 600 km Sportback versijai, bet mums jau neinteresē WLTP cipari. Pēc EV database uzrādītā reālā nobraukuma rezerve Sportback ir 525 kilometri, kaut jau atbilst realitātei.

    Kā tad auto brauc?

    Nu ko gan sliktu varētu pateikt par lielu, super komfortablu un ar pneimatisko piekari aprīkotu, jaudīgu un klusu elektro auto. Tā īsti neko. Audi pēdējo gadu garumā ir pamatīgi piestrādājuši pie dažādiem materiāliem, lai auto padarītu arī uz tausti patīkamu. Jā, ne viss ir spīdošs, bet tas auto nepadara sliktu. Es, protams, runāju par digitālajiem jeb virtuālajiem sānu spoguļiem. Tā arī pa nedēļu nespēju pie tiem pierast, kaut jau trešo reizi braucu ar Audi, kam ir šie virtuālie spoguļi. Vistrakāk ir blīvā satiksmē mainīt joslas – nav ne mazākās izpratnes par telpu, auto izmēru un to, vai Tevi laiž joslā vai nē. Turklāt, tie ekrāni atrodas pārāk zemu un ir 20 gadus izstrādājies pieradums skatīties augstāk. Spoguļi/kameras samazina gaisa pretestību un tādā veidā auto iegūst papildus nobraukuma rezervi, bet tā kā auto lielāko daļu sava mūža tāpat pavadīs pilsētā ne pie lieliem ātrumiem, tad šī drīzāk ir vienkārši inovācija, ko parādīt kaimiņiem.

    Tas gan bija vienīgas, kas man auto nepatika. Tiešām vienīgais. 408 Zs jauda ir tā saucamajā saldajā punktā, kad nepietrūkst un nav arī pa daudz. Jā, jaudas var būt par daudz. Auto nav super dinamisks, bet aiz luksofora nepaliksi dūmos. Q8 ir veiksmīgi nostrādājis paātrinājumu tā, ka Tev nedauza muguru un nelauž kaklu. Tam ir pietiekami ass, bet plūdens paātrinājums no vietas, kas ļoti piestāv šādas klases auto.

    Interjers ir vājprātīgi kluss un komfortabls, balstiekārta apēd visus ceļa nelīdzenumus un bedres. Pat nevar just, ka pārvietojies ar 21 collu diskiem. Stūres iekārta ir precīza un auto noteikti brauc mazāks, kāds tas ir. Būs jāpierod pie bremzēm, jo tās pieslēdzas diezgan novēloti, lielu daļu darba uzticot rekuperācijas sistēmai. Nedaudz kaitina, ka rekuperācijas līmeni tā īsti nevar regulēt – ar šaufelēm aiz stūres to var regulēt, bet tas ir tikai līdz brīdim, kamēr kāja pieskaras bremžu pedālim. Q8 cenšas pats automātiski regulēt nepieciešamo rekuperāciju pēc apstākļiem uz ceļa un satiksmes. Es gribētu arī pilnībā manuālu iespēju.

    Galvenās atziņas 1000km braucienā ar Audi e-tron GT

    • 1000 km brauciena es mašīnu lādēju divas reizes, tam veltot vien 1 stundu un 30 minūtes, kas izmaksāja 41.50 EUR. Tas gan izklausās diezgan daudz, ja mēs salīdzinām ar iepriekšējiem gadiem, bet tam ir iemesls. Un tas nebūt nav slikts iemesls, proti, pavisam klusām Virši-A ir palaiduši savu otro “Spēka uzlādes” staciju Liepājā. Tas lieliski iekrīt mūsu maršrutā, tāpēc šim braucienam izmantojām tikai Virši-A uzlādes, kuras ir dārgākas par CSDD e-mobi apkalpotajām.
    • Šajā pusotrā stundā auto tika ielādētas 143.2 kWh enerģijas, kas ir ļoti labs rādītājs. To var pamatot gan ar 160 kW uzlādes stacijas lietošanu Liepājā un 80 kW uzlādes staciju Krustpilī, gan arī ar to, ka Q8 lieliski ņēma pretī praktiski visu piedāvāto jaudu. Liepājas stacijā auto droši ņēma ap 150 kW un tikai pēc 80% baterijas stāvokļa pamazām nokritās līdz 80 kW. Krustpils stacijā praktiski visu uzlādes laiku auto saņēma visus 80 un pat nedaudz vairāk kW. Tas ir nebijis rādītājs Krustpils stacijai.
    • Nelielas galvas sāpes gan sagādāja abu staciju lietošana. Liepājas uzlādes punkts 2 reizes pārtrauca uzlādi ar nesaprotamu kļūdu, un Krustpils punktā uzlādi palaist izdevās vien ar otro reizi, bet tie ir sīkumi.
    • Auto braucienu noslēdza ar vidējo patēriņu 22.4 kWh uz 100 km, kas gan ir diezgan augsts vidējais patēriņš, bet tas ir par 2.1 kWh uz 100 km mazāks par pirms modernizācijas versiju, tātad baterijas un motoru uzlabojumi tiešām kaut ko dod. Turklāt, laika apstākļi nebūt nebija spīdoši. Jā, visu dienu spīdēja saule un dienas gaitā temperatūra sasniedza 17 grādus, bet rītu mēs sākām ļoti vēsi un arī vakaru noslēdzām ar pavasarīgu temperatūru. Uzreiz gan ir jāpiemin, ka izmēģinājuma Q8 nav aprīkots ne ar aerodinamiskajiem diskiem, ne arī ar īpašām ekonomiskām riepām. Šeit varam redzēt milzīgus 21 collu diskus un sportiskas, platas riepas, tātad auto var būt vēl ekonomiskāks.
    • Instrumentu panelis ir diezgan skops ar uzrādīto informāciju, lai neteiktu, ka tās nav praktiski vispār. Nav redzama uzlādes jauda, nav redzams pie vada pavadītais laiks, nav nekādu detalizētāku datu par patēriņa datiem, nav līkņu un datu apkopojumu. Arī navigācija nerāda iespējamo bateriju stāvokli finišā. Jā – varbūt turīgajiem Q8 īpašniekiem tas viss ir absolūti lieks, bet nu noteikti varēja būt.
    • Audi Q8 e-tron Sportback 55 distanci veica līdera cienīgās 14 ar pusi stundās. Un tā kā pie uzlādes tika pavadīta vien pusotra stunda, tad tas dod pelnītu pirmo vietu.

    Cenas

    Protams, ka dārgi, bet neko citu es arī negaidīju. Pats, pats Audi Q8 sākums ir 72600 EUR, kas būs par parasto versiju 50 quattro izpildījumā. Sportback sākas no 79500 EUR, par S line jāpiemaksā vēl, un tas sanāks 83700 EUR. Par izmēģinājuma Sportback 55 quattro ar S line būs jāšķiras sākot no 94600 EUR. Izmēģinājuma auto, saprotams, nav bāzes versija, un tā cena ir lieliski un nepilni 130 tūkstoši EUR.

    No dārgākajām lietām ir digitālo Matrix LED priekšējie lukturu un LED aizmugurējo lukturu komplekts par 5 tūkstošiem EUR, virtuālie sānu spoguļi par 1900 EUR, sporta sēdekļi plus par 1500 EUR, Audi sport 21 collu vieglmetāla diski par 1400 EUR, Bang & Olufsen 3D Premium skaņas sistēma par 900 EUR. Un tā varētu turpināt.

    Es sakomplektēju “savu” vēlamo Q8 e-tron Sportback, un man sanāca nepilni 120 tūkstoši EUR. Cenu lapa ir pieejama šeit.

    Pēcvārds

    Kā jau minēju, es ar Q8 pavadīju kopā lielisku nedēļu. Tik lielisku, ka dienu pirms atgriešanas uzrakstīju Whatsapp ziņu Moller Baltic import pārstāvim, ka auto negribu atdot – tik ļoti pieķēros auto. Nu gandrīz visam auto. Kopā nobraucu nedaudz virs 2000 kilometriem, kas vien liecina par to, ka es patiešām ar to auto braucu. Braucu daudz, braucu pat tad, kad nekur nevajadzēja, kas ir kaut kas nebijis pietiekami aizņemtam 40 gadus vecam indivīdam.

    Īpašu uzslavu es varu teikt Bang & Olufsen 3D Premium skaņas sistēmai. Kopējais auto braukšanas komforts un patiešām lieliskā audio sistēma tā vien prasa uzlikt Ethel Cain un maksimālo skaļumu un baudīt braucienu nākamo un nākamo tūkstošu kilometru garumā.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    5 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Nā ču
    11.06.2023 21:00

    Ja man būtu tā naudiņa,
    Kas guļ jūras dibenā(i)

    xs1
    12.06.2023 08:14
    Reply to  Nā ču

    Kādā jūras dibenā … katru dienu vismaz pāris simti triljoni ir apgrozībā … vajag nedaudz mācēt paņemt no tā groza :)

    Tītars
    12.06.2023 21:05

    Tik slikti ir tie digitālie sānu spoguļi? Varbūt ir kādi pros vs cons?

    Falks
    15.06.2023 09:33
    Reply to  Tītars

    Vajag izbraukt lai saprastu ka nav labi. Vismaz Audi izpildījumā. Audi drīz varēs prasīt papildus maksu lai dabūtu parastos spoguļus.

    Bats
    15.06.2023 14:19

    Lielās uzlādes jaudas pieejamība nu jau vairākās vietās Latvijā izglābj to Audi.
    Diezgan bezcerīgs – ja jālādējas 50kW e-Mobi uzlādēs, tad tos nepieciešamos 143kWh tas lādētu par kādu stundu ilgāk nekā eNiro ar savu mazo patēriņu. Ja iekšdedzes dzinēju gadījumā patēriņš galvenokārt ietekmē tikai izmaksas, tad EV gadījumā tas ietekmē cik ātri tiec uz priekšu un Audi Q8 ar saviem 22.4 ir visai lēns veids kā tikt uz priekšu jebkur, kur nav lieljaudas uzlādes stacija pa ceļam.

    Reklāma