Web Analytics
More
    Reklāma

    Subaru Crosstrek apskats – labi pārbaudītas vērtības joprojām ir modē

    Foto: Mārcis Gaujenietis

    Jaunākie raksti

    Mums visiem ik pa brīdim patīk pabubināt, ka mūsdienu krosoveri ir diezgan bezjēdzīgi un tie nespēj nobraukt no asfaltētā ceļa. Kaut kāda taisnība tajā, protams, ir. Viena liela daļa tā saukto pilsētas krosoveru tiešām nebūs laba doma, braucot mežā. Un kas tas vispār par apzīmējumu „pilsētas krosovers”? Jau pirmajā rindkopā aizplūdu neceļos… Velns nav tik melns, kā to mālē un mums ir pieejami krosoveri, kas ir saprātīgi lietojami kā pilsētas ielās, tā arī braucot sēnēs uz mežu, šoreiz mums testējot jauno Subaru Crosstrek.

    Subaru ir jauns modelis?

    Teiksim tā – kā mēs uz to skatāmies. Ja dzīvojat Ziemeļamerikā vai citās pasaules daļās, tad šis nosaukums būs pazīstams. Ja esat eiropietis, tad līdz šim šo auto pazinām kā Subaru XV. Respektīvi, Crosstrek nosaukums šim modelim tagad tiek izmantots visā pasaulē, bet pēc būtības tas ir tiešais Subaru XV pēctecis, kas visādā ziņā ir noprotams gan dizainā, gan izmēros, bet par to visu pēc brīža.

    ReklāmaAdvertisement

    Ja mēs tā pavisam īsi iebraucam vēstures lappuses, tad šis modelis patiesībā ir diezgan jauns. Lai arī šobrīd esam nonākuši jau līdz trešās paaudzes Crosstrek (XV), modelim kā tādam ir tikai nedaudz vairāk kā 10 gadu. Šis modelis pirmoreiz tika izrādīts 2012. gadā un drīz pēc tam arī nonāca tirdzniecībā. Auto pēc būtības bija vienkārši paaugstināta Imprezza, jo tas ir tas, ko pieprasa klienti – lielāks klīrenss un visas pārējās labās lietas.

    Pirmās paaudzes modeļa mūžs nebija ļoti ilgs un tā ražošana ilga tikai četrus gadus, tai noslēdzoties 2017. gadā. Sekoja diezgan krietni pārstrādāts otrās paaudzes modelis 2018. gadā, kuru testēja kolēģis Māris Gaugers un atzina par labu esam. Arī maniem paziņām ir šīs paaudzes auto un nekādas dižās sūdzības neesmu dzirdējis.

    Ja mēs vēl nedaudz pametam acis konkurentu virzienā, tad to ir vairāk nekā vajadzētu. Šobrīd faktiski jebkuram autoražotājam ir kāds vidēja izmēra krosovers – kādam vairāk tēmēts premium segmentam, kādam vairāk budžeta klasē, bet tāds ir visiem. Turpinājumā pierakstīšu dažus modeļus, kas būtu uzskatāmi par Crosstrek konkurentiem – Škoda Kamiq un Karoq, Dacia Duster, Hyundai Kona, KIA Sportage, Volkswagen T-Roc un T-Cross. Vienvārsakot, šis saraksts varētu kļūt stipri garš.

    Vai bez nosaukuma te ir vēl kas jauns?

    Ja mēs paņemam aizejošās un jaunās mašīnas tehnisko parametru brošūru, tad ieraugām, ka izmēros notikušas minimālas izmaiņas – auto ir pastiepies garumā par trim centimetriem un tagad tā garums ir 4,49 metri. Platums paliek nemainīgs – 1,8 metri, bet augstumā pat zaudēts pusotrs centimetrs, mašīnas augstumam tagad esot 1,6 metriem. Auto proporcijas lielos vilcienos gan nav mainījušās. Arī garenbāze saglabājas 2,67 metru lielumā.

    Dzinēju palete ir palikusi nepieklājīgi maza un izvēles iespēju pie mums šobrīd īsti nav – pieejams 2.0 litru četrcilindru benzīna dzinējs, kas attīsta 136 zirgspēku jaudu. Tā kā runa ir par Subaru, tad, protams, tas ir Boxer tipa dzinējs. Paātrinājuma dati nav nekādi spožie, proti, 10,8 sekundes līdz 100km/h, bet kā tas izpaužas dabā, par to mazliet vēlāk. Auto iespējams aprīkot tikai ar CVT variatoru, kam ir savi plusi un savi mīnusi. Jebkurā gadījumā Subaru lieliski zina, ko vēlas viņu klients un šajā gadījumā tas noteikti nav maksimāli lielākais paātrinājums, bet gan daudzpusība. Kas attiecas uz daudzpusību, to nodrošina Subaru simetriskā, pastāvīgā visu riteņu piedziņa „X-Mode”, kas ietekmē jaudas sadalījumu pa asīm, ātrumkārbas darbību un tamlīdzīgas lietas, bet par to vairāk, kad rakstīšu par braukšanu.

    Iepriekšējās paaudzes Subaru XV ir glīts auto. Nu tā, ka tiešām ļoti glīts. Pirmkārt, tas diezgan krasi atšķiras no standarta eiropiešu piedāvājuma, kas zināmā mērā veidots pēc viena šablona. Auto līnijas, virsbūves paneļi, klīrenss un plastmasas arkas piešķīra nepieciešamos akcentus, lai parādītu šīs mašīnas stiprās puses. Jaunajā paaudzē Subaru izvēlējies iet evolūcijas nevis revolūcijas ceļu. Proti, ja iepriekšējais modelis bija kardināli pārveidots, tad šajā paaudzē izmaiņas ir mazāk pamanāmas, tomēr tas kopumā ir uz labu.

    Noliekot blakus foto ar iepriekšējo un jauno paaudzi, līdzības, protams, būs ļoti lielas. Auto priekšējie lukturi kļuvuši nedaudz šaurāki, mašīnai dodot dusmīgāku skatienu, bet to nepadarot pārlieku agresīvu. Arī aizmugurējie lukturi nedaudz pamainīti izskatā, bet funkcionāli viss ir līmenī – visas versijas aprīkotas ar LED lukturiem, kuri labi izgaismo ceļu un arī izskatās simpātiski. Crosstrek pēc formas mazliet, mazliet atgādina mazāku lielo brāli Outback.

    Ja jau reiz pieskāros Outback tematam, tad varam pārsēsties salonā, kur Crosstrek salonā daudzas lietas ir pārceltas tieši no šī vidēji lielā, labi zināmā Subaru modeļa. Pirmkārt, auto salons ir saprotami un loģiski izkārtots, visam atrodoties tur, kur tam tā kā būtu jāatrodas. Funkcija saglabājas galvenā prioritāte un visā visumā šī auto salons ir gana patīkams arī ilgākiem izbraucieniem.

    Galvenā lieta, kas pārņemta no Outback, ir jaunā viduskonsole un lielais multimediju ekrāns – šeit jau izmantojam krietni lielāku 11,6 collu ekrānu, kas novietots vertikāli. Sistēma ir kļuvusi maķenīt modernāka, tomēr to pieviļ novecojušais dizains, arī ātrdarbība nav no tām labākajām. Tā ir lieta, kas šķietami nomāc lielāko daļu japāņu automašīnu – viņiem kaut kā neizdodas izveidot multimediju sistēmas, kas strādā labi un ir vizuāli baudāmas. Šo var pietušēt ar bezvadu Apple CarPlay/Android Auto, kas, visticamāk, būs visbiežāk lietotais risinājums.

    No vienas puses Subaru nav padevušies mūsdienu digitalizācijas tendencei, jo vadītāja instrumentu panelī joprojām izmantotas vecās, labās, analogās mērskalas. Un tas nav nekas slikts, jo tās ir ļoti uzskatāmas un viegli uztveramas. No otras puses, kaut kādi kompromisi tomēr ir pieļauti. Piemēram, uz priekšējā paneļa vairs nav foršais, mazais ekrāniņš – tajā varējām redzēt datus par pilnpiedziņas sistēmas darbību, dažādiem slīpuma grādu mērījumiem, degvielas patēriņu un tamlīdzīgām lietām, bet tagad tas ir aizvākts – pareizāk sakot, iemājojis lielajā ekrānā. Arī pašu pilnpiedziņas režīmu pārslēgšana vairs nenotiek ar smuku, apaļu pogu, bet gan bakstot ekrānā ar pirkstiem. Nav jau nekas traks, bet vecais risinājums strādāja labāk. Arī klimatkontroles vadība daļēji pārcēlusies uz ekrānu, lai gan turpat ekrāna malās ir fiziskas pogas temperatūras regulēšanai.

    Ja vēl nedaudz pieskaramies tematam par vietas daudzumu auto, tad ar to viss ir kārtībā. Divi pieaugušie priekšā un divi aizmugurē neizjutīs nekādu diskomfortu. Divmetriniekam aizmugurē varētu būt mazliet pašauri, bet vidēja auguma cilvēkiem vietas būs gana daudz.

    Bet pa dubļiem aizbraukt uz copi varēs?

    Īsā atbilde – jā, mierīgi. Laime nelaimē, bet auto testēju laikā, kad tikko bija noslēdzies lielais janvāra sals un vēji iegriezušies no rietumiem, ienesot siltākas gaisa masas. Tas nozīmē, ka viss sasnigušais sniegs un uzsalušais ledus uz ceļiem sāka strauji kust, bet no gaisa turpināja krist klāt svaiga porcija lietus. Vienvārdsakot, diezgan normāla Latvijas ziema ar atkušņiem un visām pārējām jaukajām lietām.

    Tas, protams, rada papildus sarežģījumus arī braukšanas apstākļos, jo ceļi ir šķīdonī, viss jūk ārā un brauc pa dubļu vannu, kur apakšā vēl ir mazliet ledus, pa virsu pakusis sniegs un ūdens. Un es pacentos piemeklēt tiešām draņķīgus posmus, lai paskatītos, kā būs. Bija labi.

    Pirmkārt, auto balstiekārta ļoti labi tika galā ar grants ceļiem raksturīgo „trepi” – auto nelēkāja pa bedrēm, bija labi savākts un apstrādāja visus nelīdzenumus. Reizēm pa to konkrēto ceļa posmu izvedu arī citus auto – ja salīdzinām sniegumu, Crosstrek ir meklējams saraksta augšpusē tieši jautājumos, kas attiecināmi uz izdauzītiem grants ceļiem. Arī par mašīnas uzbūves kvalitāti attiecīgi var teikt labus vārdus, jo no salona apdares paneļiem nebija pilnīgi nevienas liekas skaņas, čīkstoņas, krakšķēšanas un citu brīnumu. Arī jauniem testu auto ik pa brīdim kaut kas grab.

    Kas attiecas uz dzinēju, tad jau minētie 136 zirgspēki nav ļoti daudz un paātrinājums nav pats straujākais. Te gan jāskatās divējādi – ja iespiedīsi pedāli grīdā, tad paātrinājuma vietā sagaidīsi skaļu motora rēkoņu un mazu jēgu. Tomēr auto ir laba griezes momenta līkne zemākos apgriezienos un biju pat pārsteigts, cik žiperīgi un labi tas jutās, braucot pa pilsētas ielām. Ja runājam par pilsētu, tad arī Rīgā man šis auto šķita ļoti saprātīgs. Piemēram, Forester man personīgi likās pārāk liels, masīvs, smagnējs pilsētas satiksmei. Crosstrek izmēri, motora darbība, atsaucība, veiklība ir pietiekami labā līmenī, to padarot par labu sabiedroto vizītēs uz pilsētu. Stūrēšana ir kā jau lielākajai mūsdienu auto ir gana precīza un viegla, bet atgriezeniskā saite no priekšējiem riteņiem ir švaka.

    Atgriežoties lauku ceļos, ar Crosstrek centos braukt tādās vietās, kur cilvēcīgi un saprātīgi kāds tiešām varētu izdomāt braukt tādos apstākļos, kādi nu tie bija. Apzināti nemeklēju visdziļākos dubļus, bet, apzinoties, ka manā rīcībā ir Subaru pilnpiedziņas auto, atļāvos iepērties dziļāk nekā ar parastu krosoveru. Teiksim tā – ja ceļš izskatās puslīdz saprātīgi un šķiet izbraucams, tad Crosstrek gan jau tiks galā. Nevajag pārvērtēt ne savas prasmes, ne arī mašīnu, bet no dubļiem, sniega, ledus uz ceļa nav jābaidas kā no uguns. Par to varam pateikties Subaru „X-Mode” pilnpiedziņai – normālos apstākļos jaudas sadalījums ir 60:40 priekšējai asij, taču nepieciešamības gadījumā jauda tiek vienmērīgi sadalīta visiem riteņiem un jaudas sadalījums starp asīm ir 50:50. Varam pārslēgt režīmus, kas vispiemērotākie konkrētajiem apstākļiem un mesties uz priekšu.

    Mašīna aprīkota ar visām foršajām mūsdienu braukšanas palīgsistēmām, tostarp adaptīvo kruīza kontroli un Subaru EyeSight sistēmu – šī sistēma uzmana priekšā uz ceļa notiekošo un bīstamos gadījumos var veikt avārijas bremzēšanu. Tāpat auto aprīkots ar sistēmu, kas uzmana vai vadītājs pietiekami pievērš uzmanību ceļam. Ja esat novērsies, tad sistēma par to skaļi brīdinās. Te jāpiebilst, ka tā strādā tiešām korekti un ir neuzbāzīga, iejaucoties tikai tad, kad vajag. Īpaši, ja salīdzinām ar nesen apskatīto Hyundai Kona, kur korejiešu sistēmas izstrādātāji ir krietni pārcentušies. Viena lieta, kas neiepriecināja, ir skaņas izolācija – auto ir skaļš. Ne tik daudz dzinējs, bet tieši pretvēja trokšņi un riepu trokšņi ir skaļāki nekā gribētos.

    Cenas

    Sāksim ar to, ka Crosstrek ir kļuvis diezgan jūtami dārgāks nekā XV. Bet kas nav kļuvis jūtami dārgāks pēdējo trīs četru gadu laikā? Tātad, „Adventure” komplektācijā auto cena sāksies no 33 900 eiro. Tai seko „Limited” komplektācija par 35 900, bet dārgākā „Touring” maksās no 36 900 eiro. Visās versijās auto būs aprīkots ar visām drošības sistēmām, adaptīvo kruīza kontroli un Subaru pilnpiedziņu. Arī komforta aprīkojums visās versijās būs labs, bet dārgākās versijas iegūst vēl dažas ekstras, tostarp apsildāmo stūri un tamlīdzīgi.

    Nobeiguma vārdi

    Primāri jāsaka, ka Subaru Crosstrek ir gluži vienkārši labs, spējīgs krosovers, kurš tiešām atbilst vārda „krosovers” būtībai. Tas saglabā labāko no Subaru klasiskajām vērtībām, proti, caurgājamību sliktos ceļa apstākļos, pilnpiedziņu un labi aprīkotu auto ar noderīgām drošības funkcijām. Šim auto veiksmīgi spiež uz savām stiprākajām pusēm, kas noteikti ies pie sirds Subaru cienītājiem, bet Crosstrek stiprās puses to padara pozitīvi atšķirīgo no lielās konkurentu masas.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    1 komentārs
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Labvēlis
    26.03.2024 15:46

    Auto šķiet tīri ok utt., bet priekš auto ražotāja kurš lepojas meņģēties pa dubļiem un sniegu (sāli), esmu diezgan izbrīnīts cik SLIKTA ir pretkorozijas apstrāde Subāriem.

    Reklāma