Šogad esam aizsākuši, manuprāt, ļoti noderīgu testu sēriju – ar elektroauto mēģinām vienā rāvienā nobraukt 1000km. Tas ir pietiekami tāls ceļa gabals, lai varētu izprast katras testētās mašīnas labās un sliktās īpašības un saprast kā auto brauc, kā uzlādējas un cik ātri izlādējas. Šo rakstu sērijā jau esam iepazinušies ar VW e-up!, Hyundai Kona Electric, Hyundai Ioniq Electric, Mini Cooper SE un Nissan Leaf e+. Mūsu plāns ir šovasar šādi notestēt un aprakstīt visus Latvijā oficiāli nopērkamos elektrauto, tāpēc nāc Kursora lasītāju pulkā un pieseko mūsu jaunumiem.
Patiesībā iepriekšējā nedēļas nogalē bija ieplānots BMW i3 elektroauto tests, tomēr dīleris demo mašīnu pārdeva un man nācās piemeklēt citu testējamo auto. Sarunāju uz testu Audi e-tron, ko pirms laiciņa notestēja arī mūsu Māris.
Lai arī e-tron zīmols ir dzīvs jau mazliet vairāk nekā 10 gadus un ar to jau ir izziņoti vairāki konceptauto un izlaists arī Audi A3 Sportback e-tron hibrīds. Tomēr Audi e-tron ir pirmais Audi elektroauto un tas mērķē uz savu turīgo klientu daļu. Audi e-tron ir dārgs, jaudīgs un skaists vidējā izmēra krosovers, kas veidots uz Audi Q5 pagarinātās versijas bāzes. Tiešie konkurenti šim auto ir Jaguar I-Pace un Tesla Model X.
Audi e-tron ir pieejams divās versijās un man bija iespēja notestēt jaudīgāko no tām:
- Audi e-tron (50 quattro) – 71 kWh (reāli pieejams 64 kWh), (230 kW, 308 Zs, 540 Nm), 22.4-26.6 kWh/100km vidējais patēriņš, nobraukums līdz 336km un cena no 72 000 EUR.
- Audi e-tron (55 quattro) – 95 kWh (reāli pieejams 86 kWh), (300 kW, 402 Zs, 664 Nm), 22.4-26.4 kWh/100km vidējais patēriņš, nobraukums līdz 436km un cena no 83 440 EUR.
Pavisam nesen tika izlaista vēl arī Audi e-tron Sportback versija, kas tehniski būtiski neatšķiras, bet ir ieguvusi sportiskāku virsbūvi. Domāju, ka vasarā jāpaspēj 1000km braucienu izbraukt arī ar šo auto, lai pārbaudītu vai virsbūves forma pozitīvi ietekmēs auto enerģijas patēriņu.
Galvenās atziņas pēc 1000km brauciena ar Audi e-tron
- Audi e-tron ir fantastiski komfortabls auto! Papildus piepirktie skaņu izolējošie stikli auto padara absolūti klusu un mums salonā neiekļūst nogurdinošie ceļa trokšņi. Auto vienmēr ir pieejama iespaidīga jauda, lai jebkurā brīdī mēs nedomājot varētu veikt jebkādu manevru. Pneimatiskā balstiekārta nogludina ceļa nelīdzenumus un principā, braucot ar šādu auto, mēs jūtamies atrauti no visas apkārtējās pasaules. Var just, ka Audi ir mēģinājis komfortu prioretizēt dažādos šī auto aspektos sākot no gaitas īpašībām, drošības un komforta sistēmām un arī virsbūves niansēm. Šis ir viens no komfortablākajiem auto ar ko man vispār ir bijusi iespēja izbraukt.
- Man ļoti patīk tas, ka Audi nav centies savu pirmo elektroauto veidot kā nākotnes kosmosa kuģi ar nesaprotamu dizainu un vadību. Tieši pretēji – Audi e-tron būs saprotams visiem, kam ir bijusi pieredze ar dārgā gala Audi automobiļiem. Tas piedāvā līdzīgu dizainu, tādu pašu komforta līmeni un visas pierastās komforta un drošības sistēmas. Tev nebūs jāpārmācās lietot šo auto un varēsi to ekspluatēt kā ierasts, bet tikai klāt nāks elektriskās piedziņas patīkamie bonusi.
- Lai arī šis Audi e-tron pilnībā uzlādēts ne tuvu neuzrādīja solīto maksimālo 436km brauciena atlikumu (1000km testu sāku ar 97% un 310km nobraukuma atlikumu), visā brauciena gaitā auto būtiski nemeloja ar brauciena atlikuma aprēķinu un principā, cik rādīja, tik arī nobrauca. Pie noteikuma, ja brauciens ir vienmērīgs un kaut cik paredzams.
- 1000km brauciena gaitā auto es lādēju 6 reizes, kopā tam veltīju 4 stundas un 20 minūtes. Šajā laikā auto ielādēju 190.4 kWh enerģijas. Kopā ātrajās uzlādēs man tas izmaksāja 39 eiro, jo E-mobi tīklā tarifs ir 0.15 EUR par katru uzlādes minūti. Mājās man šāds elektrības apjoms izmaksātu 20.94 eiro.
- Braucot ar 100 km/h ātrumu praktiski visu maršrutu, vidējais patēriņš brauciena beigās bija 24.5 kWh/100km. Tas iekļaujas rūpnīcas noteiktajā 22.4 – 26.6 kWh/100km patēriņa diapazonā un brauciena gaitā bija diezgan jūtams vējš, kas neļāva šim auto būt efektīvākam.
- No vienas puses gribas klaigāt, ka šāds 24.5 kWh/100km vidējais patēriņš ir ļoti augsts un citi (mazāki) elektroauto patērē krietni mazāk enerģijas, tomēr ābolus nevajadzētu salīdzināt ar bumbieriem un Audi e-tron līdzvērtīgie auto Tesla Model X vai Jaguar I-Pace patērē aptuveni tikpat enerģijas. Visnotaļ augsto patēriņu ar uzviju kompensē Audi e-tron ļoti augstais komforta līmenis un lielā jauda.
- Tagad esmu labi sapratis, ka 1000km maksimāli īsā laikā spēs mērot tas auto, kas būs aprīkots ar lielu akumulatoru, spēs uzlādēties ļoti ātri (ar lielu jaudu) un brauks ļoti efektīvi. Šajā gadījumā cīņā pret pašreizējo topa līderi Hyundai Kona mums pietrūka lielāka nobraukuma un lielākas efektivitātes.
- Ja runājam par uzlādi, tad Audi e-tron tehniski ir labi aprīkots, jo tas spēj nodrošināt arī 150kW uzlādi. Latvijā gan tas vēl nav pārāk aktuāli, jo mūsu plašākais E-mobi ātrās uzlādes staciju tīkls nodrošina tikai 50kW uzlādes jaudu. Un te bija interesanti, jo atsevišķos momentos (agrā rītā vai naktī) es redzēju, ka e-tron spēj uzlādēties ar 49-50kW jaudu (līdz pat 100% uzlādes līmenim), bet uzlādes reizēs, kas bija pa dienu, uzlādes jauda noslīdēja krietni zemāk – līdz 39-40kW. Tā arī nesapratu, kas pie vainas. Varbūt uzlādes stacijas pa dienu, kad ir lielāks enerģijas patēriņš, nemaz nespēj nodrošināt visu 50kW jaudu? Bet, ja tā pavisam vienkārši, tad ar šo auto stundas laikā pie E-mobi stacijas varam ielādēt enerģiju 160-200km braucienam. Tas viss tiek attēlots auto mērinstrumentu panelī un ir saprotams/paredzams.
- Lai arī man pašam šis auto neliekas pārlieku agresīvs un uzmanību piesaistošs, cilvēki uz to atskatās. Ko es laižu garām? Kas tevi piesaista šī auto dizainā?
Priekšā vēl daudzi 1000km elektroauto testi
Paldies, ka izlasīji šo rakstu un noskatījies video – ceru, ka saturs bija noderīgs. Lūdzu, komentāros uzraksti savas domas par šo auto un manu informācijas pasniegšanas formu. Jā, video joprojām ir ļoti garš, bet atkārtošos – es cenšos no šiem braucieniem izvilkt maksimāli daudz iespaidu un informāciju un padalīties ar jums. Vasaras beigās mēs visi būsim krietni informētāki par Latvijā pieejamajiem elektroauto un to ekspluatācijas niansēm. Es uzklausu arī ieteikumus, un, piemēram, sākot ar Audi e-tron testu mazliet pielāgoju maršrutu, lai iekļautu tajā mazu grants ceļa posmu.
9. jūnijā piedalīšos Elektrum rīkotajā vebinārā “Cik Latvija ir gatava elektrotransportam?” un īsumā pastāstīšu par savu 1000km testos gūto pieredzi. Pievienojies šim vebināram, ja ir laiks.
Tagad vienu nedēļas nogali veltīšu atpūtai, lai pēc tam atgrieztos ar vēl jauniem elektroauto testiem. Jūnijā noteikti izbraukšu ar Nissan e-NV200 un Renault Zoe. Iespējams, ka jau pavisam drīz sanāks notestēt arī kādu elektroauto, ko jūs daudzi pieprasāt savos komentāros ;)
Būšu pateicīgs, ja par Kursors.lv un mūsu 1000km elektroauto testiem pastāstīsi arī saviem draugiem un paziņām. Abonē arī mūsu YouTube kanālu. Mēs šajos testos ieguldām daudz darba, enerģijas, tāpēc būtu tikai pareizi, ja ar šo saturu iepazītos pilnīgi visi cilvēki, kas plāno vai jau brauc ar elektroauto. Esmu pavisam drošs, šī lieta ies tikai plašumā un mēs visi kopā šobrīd esam jaunā elektroauto kontinenta atklājēji!
P.S. Paldies, DJI Latvija par sarūpēto Mavic Mini dronu! Centīšos to pienācīgi apgūt, lai video varētu papildināt ar glītiem automašīnu piefilmējumiem.
Nākošā būs Tesla?
Tad jau redzēs. Seko mūsu jaunumiem un uzzināsi viens no pirmajiem :)
Forši! Tā tik turēt!
Kas tad nu? rAudi dīleri neļāva mocīt bateriju un braukt vienā rāvienā uz Ventspili? Ar visām mašīnām riskējāt, ar šito pēkšņi nē?
Tu domāji Liepāju? Es domāju, ka visdrīzāk es varētu tās 13 minūtes nelādēties Ventspilī un tikt arī līdz Liepājai, tomēr brauciena sākumā man vēl bija pārāk maz datu par to, cik ļoti var ticēt šī auto brauciena atlikuma aprēķinam. Ja tas pilns uzlādēts nodrošinātu nevis 310km, bet kādus 350km vai vairāk, tad es mazāk par to satrauktos un mauktu uz Liepāju. Šoreiz izvēlējos būt piesardzīgāks, lai kļūdas gadījumā nezaudētu vairāk. Nedomāju, ka tā bija kļūda, jo konkrētais auto tāpat šo maršrutu nespētu mērot ātrāk par Hyundai Kona. Neviens dīleris mums neuzliek absolūti nekādus īpašus noteikumus šiem braucieniem un mēs… Read more »
Nu es tik redzu to, ka pamainījusies braukšanas stratēģija. Sākumā ar lielu azartu mocījāt tukšu bateriju un jokojāt, ka būs jāstumj. Nu bet visi skaitļi tev ir – tu gudrāks.
Jā, ar katru braucienu iemācos kaut ko jaunu un tagad krietni vairāk saprotu, kā optimālāk mērot šo maršrutu. Tiesa, pirms brauciena nevar to pilnībā izplānot un tāpat lēmumus par uzlādes vietām un ilgumu jāpieņem brauciena laikā. Pēc tam montējot video jau redzu, ka varēja darīt kaut kā citādāk, bet pēc kara visi gudri :)
Pie Dobeles vienalga dabūja diezgan patukšu :) Bet vispār man patīk tas kā tests, ko auto dara kad rezerve tuvojas nullei. Interesantas idejas dažādiem ražotājiem.
Jā, plikadīdas, kas grib, bet nevar atļauties tādas klases auto, nicinoši sāk apsaukāt zīmolus !
Nē, zīmols tiek apsaukāts pēc vairāku autoservisu mehāniķu atsauksmēm, nevis kaut kā pēc MOGO kredīta spējām.
Kristap, superlabs cikls, paldies par izturību! No savas puses gribētu, lai salīdzinājuma tabulā parādītos vēl viena aile ar elektrības izmaksām par pilnu uzlādi vai nu pirms vai pēc brauciena. Savādāk kopējās izmaksas uz 1000km nesanāk īsti pareizas:))))
Lai veicas turpmāk!
Paldies! Par to pilno uzlādi es jau iepriekš esmu skaidrojis un vēlreiz pateikšu, ka tur izmaksas var būt ļoti dažādas. Es varu auto lādēt pie šīm pašām E-mobi tīkla stacijām, varu lādēt pie Elektrum stacijām, varētu lādēt mājās vai pie bezmaksas uzlādes stacijām un katrā gadījumā cenas atšķirtos. Tieši tāpēc es brauciena izmaksās nerēķinu uzlādes ne pirms, ne pēc paša brauciena. Tabulā ir tikai salīdzināmi dati, proti, uzlādes E-mobi stacijās, jo brauciena laikā īsti citu variantu nav. Šobrīd nedomāju atkāpties no šīs pieejas un katrs pats var sev aktuālās izmaksas pierēķināt pirms/pēc brauciena un iegūt sev saistošu rezultātu.
Interesanti būtu arī šos visus pāris stundas pabraukt pa pilsētu – vai tiešām spēj daļu enerģijas bremzējot atgūt un palielinās range.
Šeit nemanīju arī fūres, kurām sēdētu astē, tomēr ģimene arī līdzi skatos, 4 joslu klimats ieslēgts, un vai pauzes, kad filmē ar dronu arī ieskaitītas brauciena koplaikā vai nē?
Par gaumi nestrīdas, bet mūzikas izvēle drausmiga
Reģenerācijai ir savs lietderības koeficients, un tas noteikti ir mazāks par 1. Līdz ar to cerēt, ka 2tonnīgai govij patēriņš pilsētā būs zemāks, ir naivi.
p.s. Agri, ieliec linku uz saviem korektajiem elektroauto testiem ar pareizās / gaumīgās mūzikas noformējumu!
Manuprāt, pareiza ir neitrāla mūzika, bet nu te jau Kristapam ir savs viedoklis par visu un tas vienīgais pareizais un visi pārējie lohi un nevienam citam nav tiesības uz viedokli nemaz šajā vortālā 😄 Bet nu nedaudz ieslēdzot loģiku – patēriņam jābūt zemākam braucot ar reģenerāciju, nekā braucot kruīzā bez reģenerācijas, bet nu Atim ar loģiku tā pašvaki, ja jau domā, ka es arī veicu kādus korektus elektroauto testus un tagad tos te ievietošu.. Vnk nav normāli, ka skaties mierīgu video apskatu un pēkšņi vairākās vietās kaut kāda hui.. sāk skanēt Bet nu ok, saprotu ka šis vortāls priekš manis… Read more »
Jā, visu saprati pareizi, es savos video lieku tādu mūziku, kāda man pašam patīk un kuru pārzinu. Uztver to arī kā īso kursu kvalitatīvā elektroniskajā mūzikā.
Kas attiecas uz reģenerāciju, tad ar to nevarēs atgūt visu patērēto enerģiju, bet pilsētā tās efekts ir ļoti jūtams un būtiski palielina nobraucamo attālumu. Ārpus pilsētas braucot kruīzā enerģijas principā tiek tikai patērēta un tur nav gandrīz nekādas iespējas neko atgūt.
Parasti testu mašīnas cenšos savākt pāris dienas pirms garā brauciena, lai var tās labāk iepazīt un braucu pa pilsētu. Jā, pilsētā elektroauto var nobraukt tālāk. Piemēram, mazais VW e-up! tieši pilsētā man sasniedza vislabāko patēriņu, kas diezgan jūtami pārspēja pat rūpnīcas noteikto. Šoreiz aiz fūrēm nesēdēju, jo tas vairāk nepieciešams visādām mazām mašīnītēm, kam ir lielas problēmas aizbraukt līdz galam. Ar e-tron tādu problēmu nav. Ieguvums būtu, bet nebūtisks. Šajā braucienā līdzi brauca vēl viens cilvēks un šad un tad mēs tā darām. Piemēram, elektriskā MINI testā arī bija divi braucēji. Klimatkontrole, lai arī 4 zonas darbināja, bija eco režīmā,… Read more »
Es esmu ļoti skeptisks par to “reģenerācijā atgūto”. Uzlādēšana vienmēr ir un būs neefektīvāka. Palielināt “range” var tikai lēnu braucot (lai nav jācīnās ar vēju) un gandrīz nekad neapstājoties. Jebkura apstāšanās ir zudumi pret braukšanu. Domāju, ka ja braukātu pa Skanstes ielu turp atpakaļ tad “range” būtu vislabākais. Bet, ja mīcītos pa klasiskajām lukoforielām, tad nekas tur labs nebūtu.
Paņem un izbrauc ar elektroauto, sākumā smadzenēm ir grūti sagremot to, ko rāda instrumentu panelis! :) Bet tas tikai tāpēc, ka smadzenes domā kā benzīngalva!
Ar elektro auto ir ļoti vienkārši – jo zemāks ātrums, jo efektīvāka braukšana. Pa pilsētu ir vismazākais patēriņš. Protams, to ver sagandēd, ja pie katra “zaļā” iespiež pedāli grīdā un pie katra sarkanā apstājas nospiežot bremzi līdz grīdai. Bet ja gāzes un bremzes pedāli lieto akurāti, tad auto to izmanto un maksimāli daudz enerģijas izvelk atpakaļ. Starp pilsētām tas nav tik efektīvi, jo ātrums nemainās īpaši bieži pa šosseju braucot kruīzā. Tur patiešām ir ievērojami efektīvāk brīvi ripot nevis reģenerēt, ja ir tāda iespēja. Daudzi auto eco-pro režīmā tieši to arī dara – atlaižot gāzes pedāli ripo brīvi, bet… Read more »
Vai esi domājis pēc elektro auto testiem, veikt papildus testus hibrīda mašīnām? Piemēram Toyota yaris, kas sanāktu lētāk, nobraukt to pašu attālumu utt…..?
Es vispār hibrīdus uzskatu par bezjēdzīgām mašīnām. Vai nu paliekam pie parastajām mašīnām, vai ejam pilnībā elektriskajā virzienā. Hibrīdi mēģina balansēt pa vidu un ne tur kaut kāds jūtams efektivitātes uzlabojums, bet komponenšu ziņā mums ir jāapkalpo gan parastais iekšdedzes dzinējs ar visām saistītajām lietām + elektriskā daļa.
Bet atbildot uz jautājumu, varbūt kaut ko testa pēc varēs izbraukt. Jāskatās, cik ātri tikšu galā ar elektroauto, tas man tagad ir šīs vasaras galvenais fokuss.
Nu lai salidzinātu elektro ar hibrīdu,objektīvitātei vajadzētu izvēlēties tā paša ražotaja hibrīdu ka elektro.
Lai varētu salidzinat plusus un mīnusus,kā arī izmaksas braucot un apkopēs!
Es negribu salīdzināt elektroauto ar hibrīdiem, jo tie nav salīdzināmi auto.
Nē, hibrīdi būs vēstures aizmirsts sīks posms. Fosilajai degvielai, iekšdedzes dzinējiem nav nākotne.
Nepiekritīšu :D
Man (pats par sevi saprotams) patīk BMW PHEV risinājums, kur hibrīda elektrodzinējs tiek ievietots starp benzīna dzinēju un ātrumkārbu un aizvieto gan starteri gan ātrumkārbas torque convertor. Tā tas pat padara auto mazliet vienkāršāku.
Pa pilsētu ikdienā baudi visas EV priekšrocības, ārpus pilsētas brauc kā parasti ar benzīnu, bet tikai mazliet ekonomiskāk.
Man Lexus RX 400 h. Kas ir jāapkalpo elektriskajā daļā?
Forši, varbūt var arī taycan dabūt pie veiksmīgas sagadīšanās.
Arī tas ir plānos.
1:24 es veltītu tik tad, ja skatītos uz šo modeli, bet tā, ja gadās slimot, var pasēdēt ar tējas krūzi un pavērot 2.5-tonnīga ziloņa apčamdīšanu….un tam vēl durvīs ieskrūvē pirdējsvilpes, kas projicē e-tron uz zemes….praktiskāk būtu iemaukt savu mesāgi, lai atverot durvis varētu izlasīt savu neatkārtojamo penteri, nevis līdz sāpēm zināmo modeļa nosaukumu.
vienīgi – būtu daudz skatāmāk, ja balss un mūzikas līmeņi būtu samēroti, lai nav ka baigi jāgriež skaņa lai balsi dzirdētu un kad sākas mūzika, tad kaimiņš kliedz pāri sētai, ka nevar gulēt.
…ar šo auto stundas laikā pie E-mobi stacijas varam ielādēt enerģiju 160-200km braucienam:
iznāk: stundu lādē, 2 stundas brauc?
Nav jau nekāda steiga)) Kā saka – steidzies lēnām!
Stundas laikā var ielādēt 160-200 kilometru nobraukuma atlikumu. Tālāk jau viss no braucēja atkarīgs. Viens to izbrauks stundā, cits brauks visas divas vai pat trīs.
Un katrs no sērijas apskatiem arvien vairāk nostiprina pārliecību, ka elektroauto joprojām ir nišas rotaļlieta. Privātmāju iedzīvotāja otrais vai trešais braucamais (pēc ikdienas iekšdedzes vai labākajā gadījumā – hibrīdauto).
Ja būtu ar etronu braucis tādā pašā ātrumā kā ar pārējiem EV (~90km/k), tad būtu nedaudz zemāks tas patēriņš, bet nekas diži labāks tur nebūtu. Smags tas auto un neefektīgs. Te var salīdzināt https://youtu.be/Wu48rQ2vJms?t=272 Šim apgalvojumam nepiekritīšu “Audi e-tron līdzvērtīgie auto Tesla Model X vai Jaguar I-Pace patērē aptuveni tikpat enerģijas“. Kā redzams tai saitē, tad par Jaguāru tā varētu būt, tas ir daudz vieglāks, bet patēriņš liels. Runājot par Teslu, tad jāsaka, ka audi ēd par 27% vairāk. Tā ir liela atšķirība, lai teiktu ka aptuveni tik pat. Tiem auto ir gandrīz vienādas masas. Vācieši māk skaisti salonu iztapsēt,… Read more »
Jā, es arī domāju, ka šāda 5-10kmh ātruma starpība nespēlē pārāk lielu lomu. Ar vairumu auto tiek braukts kruīzā uz 95-100kmh. Tomēr pārāk tāls ceļš, lai vēl vairāk to paildzinātu.
Jo lielāks ātrums, jo neefektīvāk stumt to gaisu (www.mpgforspeed.com bez atsaucēm, bet citas līdzīgi rāda). Zudumi dēļ 100km/h būtu jūtami.
Es gan nedomāju, ka 3% ir baigi jūtami un lielāks patēriņa zudums ir no citiem apstākļiem: vēja, temperatūras, satiksmes utt.