Web Analytics
More
    Reklāma

    Kursors izmēģina Jaguar I-Pace elektroauto

    Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

    Jaunākie raksti

    Jauns gads, jauni piedzīvojumi – tā varētu definēt manu pieredzi ar elektrisko Jaguar I-Pace, ja es to auto būtu izmēģinājis šogad. Šoreiz sanāca – pabeidzam 2018. gadu ar jauniem pārsteigumiem un atklājumiem. Man gāja pavisam jautri, atklāju pamatīgus trūkumus E-mobi sistēmā un arī pats Jaguar mani gan patīkami, gan arī nepatīkami pārsteidza – par to visu zemāk.

    Elektro auto ir mūsu nākotne, tā var patikt un var arī nepatikt, bet no tā, diemžēl, nevaram vairs izvairīties. Latvija pagaidām vēl pamatīgi iepaliek gan uzlādes sistēmu, gan elektromobiļu pieejamībā, gan arī iegādāto automašīnu skaits ir procentuāli ļoti mazs. Piemēram, Norvēģijā gandrīz katra trešā iegādātā jaunā automašīna ir ar elektrodzinēju, līdz tam mums vēl jāaug – neesam tam gatavi ne tehniski, ne arī morāli un arī valsts atbalsta beizmešu autoparka iegādei mums nav.

    E-mobi sistēma un izmaksas

    Pirms es apskatu pašu auto, gribu izliet sakrājušos žulti un parunāt par, manuprāt, absolūti negatavo un cilvēkiem nedraudzīgo sistēmu. Kas tad ir šis burtu salikums? E-mobi ir nacionālais elektromobiļu uzlādes staciju tīkls, kam ir mērķis nodrošināt elektromobiļu pārvietošanos visā Latvijas teritorijā. Uzlādes staciju tīklu uztur VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (CSDD), patlaban tīklā darbojas 72 ātrās uzlādes stacijas visā Latvijas teritorijā un maksa par uzlādes pakalpojumu uzlādes stacijās ir 0,15 EUR/min. Igaunijā ir 167 ātrās uzlādes stacijas, 102 ir izvietotas lielākajās pilsētās un 65 uz ceļiem. Igaunija ir ieviesusi abonēšanas maksu 10 EUR mēnesī un uzlāde maksā 2.5 EUR, tai nav ierobežojuma patērētajās kWh, tomēr maksimālais uzlādes ilgums ir viena stunda.

    Tā kā uzlādes staciju maksimālā piedāvātā jauda neatšķiras un tā ir 50kW, tad varam uztaisīt pavisam rupju aprēķinu:

    Aprēķina metodoloģija: nobrauktais attālums mēnesī 1000 km
    Pilnas baterijas uzlādes laiks: 140 minūtes
    Nobraucamais attālums ar pilnu bateriju: 470 km WLTP ciklā, tātad tam rupji vajadzīgas 300 minūtes uzlādes
    Izmaksas Latvijā: 300 minūtes x 0,15 EUR/min = 45 EUR
    Izmaksas Igaunijā: 5 stundas x 2.5 EUR/h + 10 EUR = 22.5 EUR

     

    Tātad mēs varam secināt, ka Igaunijā ir ne tikai vairāk kā divas reizes vairāk ātro uzlādes staciju, bet tās ir arī divas reizes lētākas. Prieks par Igauniju un skumjas par Latviju. Konkrētas informācijas par Lietuvu nav, kaut es gan arī neiespringu meklēšanai, tomēr fakts ir, ka Lietuvas tīkls mazliet atpaliek no Latvijas.

    Kur tad ir problēma ar Latvijas it kā modernajām uzlādes stacijām?

    Pirmkārt, ap tuvajā Rīgas apkārtnē ir pārāk maz staciju un tādēļ tās visu laiku ir aizņemtas.

    Otrkārt, kaut ir pieejami trīs apmaksas veidi – speciāla e-Mobi autentifikācijas karte, par kuru man, diemžēl, pagaidām nav informācijas, bet pie nākamā elektromobiļa izmēģinājuma es pasūtīšu šo karti (spoiler alert – nākamais izmēģinājums ir pēc nedēļas), SMS, kura man nestrādāja, un tiešais maksājums no E-mobi aplikācijas.

    Kaut pati aplikācija nav slikta, tā ir sarežģīta un strādā ar kļūdām. Tomēr, pati lielākā problēma ir pats tiešais maksājums, proti – par katru uzlādi (arī kļūdainu) tiek rezervēti 50 EUR. Trīs dienu laikā man trīs uzlādes procesi nesākās kaut kādas kļūdas dēļ un viena uzlāde bija veiksmīga – kopā no mana konta tika rezervēti 200 EUR. Naudas rezervācija kā tāda nav problemātiskā daļa, ja tā darbojas kā, piemēram, automātiskajās degvielas uzpildes stacijās, kad nauda tiek atgriezta uzreiz, bet E-mobi sistēmā nauda man “karājās” gaisā nedēļu.

    Nākamais – tā kā man trīs uzlādes procesi vienkārši neizdevās, tad centos sazināties ar tehnisko atbalstu, kurš strādā darba dienās no 8.00 – 20.00 un sestdienās no 9.00 – 17.00. Tas kaut neizklausās ļoti slikti, jāpiemin, ka tehnisko atbalstu nodrošina Mobilly un sestdienās nav neviena speciālista, kurš būtu atbildīgs par elektromobiļu uzlādes jautājumiem un svētdienās neviens nestrādā vispār. Līdz ar to manu problēmu nespēja atrisināt neviens, ļoti pieklājīgās meitenes vienīgais ierosinājums sestdien bija rakstīt aplikācijas izstrādātājiem uz Austriju. Ko darīt vakaros pēc 20.00, ko darīt sestdienās un svētdienās, ja kas atgadās? Atkal ļoti skumji.

    Kādēļ vispār ir jārezervē 50 EUR, ar tiem pietiktu uzlādes 333 minūtēm un pat jaudīgākajam pieejamajam mūsdienu elektromobilim Tesla P100D ar 50kW rozeti ir nepieciešamas vien 160 minūtes. Maksimālā rezervācija varētu būt vien 18 EUR, kas nodrošinātu divas stundas uzlādi; stipri šaubos, ka kāds ātrās uzlādes stacijā uzkavēsies ilgāk. Un, protams, ir nepieciešams sakārtot naudas rezervācijas jautājumus, lai tā tiktu atgriezta uzreiz.

    Kas ir Jaguar I-Pace?

    Ja mēs runājam konkrēti, tad tas ir pirmais karaliskā zīmola mēģinājums radīt elektroauto un Jaguar nav niekojies ar lēta, neglīta un vienkārša auto radīšanu, bet uzreiz tiek mesti galdā trumpji – auto ir ļoti izskatīgs, ļoti jaudīgs, ļoti dārgs un sola ļoti daudz kilometru. Vai indiešiem piederošajam brendam visi ļoti punkti uzreiz izdevās? Gandrīz.

    I-Pace ir patiesi izdevies auto un uz to ir ne tikai patīkami skatīties, bet arī patīkami atrasties, viss ir nostrādāts pārdomāti, kvalitatīvi un moderni.

    Ja mēs runājam par dinamiku, tad auto nodrošina 400 Zirgspēku jaudu un 700 Nm tūlītēji izmantojamu griezes momentu, tam ir 90 kWh akumulators, kas darbina divus sinhronizētus pastāvīgā magnēta elektromotorus, kas ir integrēti priekšējā un aizmugurējā asī, tātad auto ir arī pilnpiedziņa. Paātrinājums līdz 100 km/h aizņem 4.8 sekundes, kas gan nav kosmisks cipars un es esmu izmēģinājis auto ar labāku paātrinājumu, piemēram, Bentley Continental Speed GT, kam tas aizņem 4.5 sekundes, tomēr jāpiemin, ka momentānais paātrinājums dod pavisam citas sajūtas un fotogrāfs pēc pirmajā dienā nobrauktajiem 200 kilometriem atzina, ka auto paātrinājums pat nogurdina.

    I-Pace tehniski ir ļoti moderns un ir adaptējis lielāko daļu risinājumu no saviem izmēros lielākajiem brāļiem, tam ir aktīvā pneimatiskā balstiekārta un gudrās bezceļu tehnoloģijas kā adaptīvā virsmas reakcija (AdSR), kura pielāgo motora un bremžu iestatījumus, lai pārvarētu visus laikapstākļus un segumus, un braukšanas uzsākšana ar mazu vilkmi, kas mani E-Pace izmēģinājumā izglāba no traktora meklējumiem.

    Pie vizuālā ir ļoti piestrādāts un I-Pace ir ne tikai glīts, bet arī aerodinamisks. Tas ir adaptējis izbīdāmos durvju rokturus no Range Rover Velar, tam ir Matrix LED priekšējie lukturi un arī moderni LED aizmugurējie lukturi, milzīga stikla lūka un 22 collu diski.

    Interjers ir pavisam cits līmenis un vismaz pagaidām pārspēj visus Jaguar modeļus. I-Pace ir gājis uz pilnu banku, digitalizējot gandrīz visu. Kaut auto neizceļas ar inovācijām un nav pirmais ražotājs, kam lielāko daļu auto funkciju vari vadīt no ekrāniem, tad bieži vien integrācija pieklibo. Ne šeit. Spidometrs ir liels un informatīvs, dažādi konfigurējams, 10 collu info-izklaides ekrāns nav lielākais tirgū, bet ir moderns, ātrs un ar lielisku izšķirtspēju. Uzslavas ir pelnījis zem info-izklaides monitora izvietotais 5 collu ekrāns, kurš ir dažādi konfigurējams un rāda kā klimata informāciju, tā arī izklaides datus un klimata sistēmas un sēdekļu apsildes sviras ar integrētajiem augstas izšķirtspējas ekrāniem arī ir pelnījušas uzslavas. Protams, ir pieejams Apple CarPlay un Android Auto, papildus pieejamā Remote lietotne piedāvā saņemt svarīgāko informāciju par automobiļa stāvokli, arī Apple pulkstenī.

    Auto stūre ir ļoti ērta, visas vadības pogas ir kvalitatīvas, bet atkal īpašas uzslavas ir pelnījušas pāris izstrādes. Pirmkārt jau vadības sviras aiz stūres – tās ir ideālā izmērā un alumīnija integrācija ne tikai izskatās labi, bet arī ir ļoti patīkama pieskārieniem, otrkārt, visas pogas uz stūres ir vai nu skārienjūtīgas ar integrētu daudzkrāsu apgaismojumu, kas ziņo par tās aktivizāciju, vai arī izpildītas alumīnijā.

    Sēdekļi ir komfortabli un ērti, bet trūkst sānu atbalsta. To gan atrisinātu papildaprīkojumā pieejamie Performance sēdekļi, jo tieši tādi ir nepieciešami tik dinamiskam auto, par to ražotājs ir padomājis. Arī aizmugurējie sēdekļi ir ērti un aizmugurējās durvīs integrētā aklās zonas informācija par tuvojošajiem auto ir kaut kas neredzēts – papildus drošība aizmugurē sēdošajiem izkāpjot no auto.

    Mana pieredze ar EV

    Jaguar I-Pace ir jau trešais elektromobilis, kuru izmēģinu, un pieredze ir bijusi dažāda. Pats pirmais bija VW E-Up, kurš man trāpījās -20 grādos, un es tik ļoti “izbesījos” ar to auto, ka galu galā pat neko neuzrakstīju. Mašīna spēja nobraukt vien 30 kilometru, divas reizes mani vilka līdz tuvākajai uzlādes stacijai un galu galā es biju gatavs to nokrāsot zaļu un izbarot govīm. Nākamā pieredze ar VW E-Golf bija pat pārāk laba, auto man ļoti patika, ar vienu uzlādi brauca gandrīz 300 kilometru, bet jāņem vērā fakts, ka izmēģinājums bija vasarā.

    Pirmo reizi ar I-Pace es braucu vasarā auto prezentācijas pasākumā, bet tas bija vien ļoti viegls ieskats, nevis īsts izmēģinājums, jo nobraucu vien ap 20 kilometru. Jau tad mani dinamika ļoti patīkam pārsteidza. Pie kārtīga izmēģinājuma tiku vien decembrī, kas man atkal saprotams trāpījās ziemā, tomēr āra gaisa temperatūra svārstījās no -3 līdz +3 grādiem, kas principā ir Latvijai tipiska ziema, tātad tests ir ļoti reālistisks. Ražotājs sola 470 kilometru nobraukumu pēc WLTP cikla, bet realitātē ap 450 kilometru, kas tāpat ir diezgan daudz.

    Mans izmēģinājuma mērķis kaut itin vienkāršs, nāca ar sarežģījumiem. Pirmajā dienā nobraucu diezgan maz, bet sestdienas plāns bija pamatīgs – nobraukt vismaz 300 kilometru un izmēģināt ātro uzlādi. Ceļi veda Tīnūžu un tad Ērgļu virzienā un nospraustajam maršrutam būtu jābūt bez sarežģījumiem, jo auto taču sola turpat 500 kilometru nobraukumu. Ne velna – dienas vidū lādējot auto aptuveni 26 minūtes un uzpildot bateriju par 17 kWh (tātad 19%), kopā nobraucām vien 240 kilometru. OK, brauciens bija dinamisks un ārpus pilsētas, tāpēc auto nebija iespējas ar reģenerācijas palīdzību papildināt bateriju, bet nu tāpat. Ar to piedzīvojumi nebeidzās.

    Vakarā man bija loģiska nepieciešamība uzlādēt auto un kādēļ gan neizmēģināt mājas uzlādes iespējas ar līdzi doto vadu. Tā kā dzīvoju trešajā stāvā, gribēju viltīgi elektrību nozagt no pagalmā skaisti spīdošās egles rozetes, kura bija uzstādīta netālajā apgaismes stabā. Ha, sapņo vien – pēc 5 skaistas uzlādes sekundēm laterna un egle nodzisa, jo vienkārši izšāva korķus. Labi, nākamais tikpat loģiskais solis bija doties uz man netālo Bauskas ielas CSDD ātrās uzlādes punktu. Pēc 40 minūšu darbošanās, 3 mēģinājumiem uzlādēt auto ar dažādām kļūdām nospļāvos un izlēmu auto aizgādāt uz Krasta ielas Moller bezmaksas uzlādes punktu cerot, ka tur kāds no viņu pašu auto nebūs atstāts lādēties. Protams, baterija man bija jau sausa, auto veicamo attālumu uzrādīja 0 km, automātiski visas “nevajadzīgās” sistēmas tika atslēgtas, tajā skaitā arī salona apsilde. Devos pāri Dienvidu tiltam ar auto, kas knapi kustas, kurā ir nežēlīgi auksts ticot un cerot, ka neapstāšos tilta vidū. Atstāju Jaguar lādēties, draugs mani aizveda mājās un no rīta pakaļ mašīnai. Kopā visa ņemšanās man aizņēma divas stundas un jau stiepu roku pēc zaļās krāsas bundžas.

    12 stundu laikā uzlādēti bija vien 50% un svētdienas vakarā man atkal vajadzēja mašīnu lādēt, jo ar tik daudz procentiem varēju nobraukt vien 150 kilometru pilsētā. Labi, ka lēnā bezmaksas uzlādes stacija pie Baložu domes šoreiz bija brīva un varēju tur uz nakti atstāt auto bez nepieciešamības kaut kur lieki vizināties – vien 5 minūtes pastaigas svaigā gaisā.

    Pat neskatoties uz to, ka ir ziema – ap 250km maksimāli nobraucamā attāluma ir pārāk liela atšķirība no solītā un tas ir pamatīgs akmens Jaguar lauciņā. Tas gan ir vienīgais mans pārmetums un neskatoties uz to, ka mans EV izmēģinājums atkal piedzīvo fiasko, paliku uz pozitīvas nots un tieši ar tādu es atvadījos no I-Pace pirmdienas rītā.

    Akumulators atrodas uz riteņu garenbāzes un tādēļ auto ir ļoti stabils, pārliecinošs līkumos un arī sniegotos ceļos, cik nu man tos sanāca noķert. 22 collu diski ir apauti ar diezgan platām riepām, 255/35, kas ir diezgan netipiski EV auto – parasti riepas ir šaurākas un tas viss dod diezgan stingru gaitu arī komforta režīmā. Stingra gaita nav mīnuss parastā izpratnē, bet auto ir arī diezgan smags un pneimatiskā piekare tur daudz nespēj glābt, komforta režīmā es vēlētos mazliet mīkstāku gaitu.

    Attīstot Vācijas šosejas tipisko ātrumu, mazliet gar logiem svilpo, bet tieši to pašu es esmu novērojis visos izmēģinātajos Jaguar, tā laikam ir ražotāja specifika, bet papildus troksnis nav kaitinošs un to visu labi slāpē kvalitatīvā mūzika.

    Jau iepriekš minēju, ka elektromobiļa momentāni pieejamais griezes moments, kas ir liels, proti, 700 Nm, dod lielisku paātrinājumu un sen nebiju braucis ar auto, kas tik ļoti “spiež beņķos” un saglabā paātrinājumu visu laiku, tas dienas beigās kļūst mazliet nogurdinoši, ja ir vēlme visu laiku dinamiski pārvietoties, bet tas nudien ir pluss un nākamajā dienā atkal gribas lekt iekšā mašīnā un paātrināties no luksofora līdz luksoforam, kā jauna rotaļlieta bērnam.

    Cenas

    Kā jau minēju augstāk, Jaguar I-Pace nav lēts. Kopā ir pieejamas četras dažādas apdares versijas – vienkāršākā S sākot ar 82 200 EUR, SE no 89 900 EUR un pilnākā HSE no 95 500 EUR. Pašiem lielākajiem Jaguar faniem ir pieejama arī First Edition versija, kura bija arī izmēģinājuma auto, kas maksā sākot no 105 900 EUR.

    Secinājumi

    Kā jau daudz kur ir minēts – visu nevar dabūt, bet vismaz vajag censties un par to es noceļu cepuri Jaguar priekšā. Auto ir vizuāli izdevies, interjera dizains un kvalitāte ir fantastiska, dinamika ir kakla skriemeļus mocoša un kopējais iespaids ir ļoti labs. Jā, ļoti pamatīgi atšķiras solītie kilometri no skarbās realitātes, uzlāde pie lēnajām rozetēm ir pagalam neefektīva un cena ir pārāk tuva Tesla Model X. Tomēr, ja pie jūsu privātmājas vai darba ir uzlādes stacija, maciņš atļauj nolocīt 100 tūkstošus EUR, tad Jaguar I-Pace ir labākais, ko varat iegādāties no premium elektriskajiem auto.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    39 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    x
    14.01.2019 10:56

    labi attēlota elektroauto ekspl. specifika. vai lietojumā ir iespējams rezervēt lādēšanu? piem. braucu es ārpus rīgas, bet rēķinos ka pēc kādiem 200km ir jālādējas un zinot maršrutu es laicīgi aizsitu vienīgo lādētāju mazpilsētā abc noteiktā laikaposmā (par ko man jāmaksā rezervācijas maksa).
    rezervācija arī var darboties dažādi – piem. ja kavējos un kāds ir piebraucis un pieteicies gaidīt, tad pēc 15min. gaidīšanas tas tiek pie lādēšanas, saņemot arī nelielu atlaidi no rezervācijas naudas, kas no manis ir iekasēta.

    pagaidām saprotams tas, ka tagadējā bateriju un to lādēšanas tehnoloģija liek mainīt gan braucēju ieradumus, gan uzlādes staciju darba algoritmus. teiksim, ko līdz stacijas pa ceļam, ja tajās pa nakti atstāti auto un brīvu vietu nav.

    u un protams, kļūst saprotams, ka ārpus saulainās kalifornijas elektroauto lietošanu koriģēs dzīve – iespējams, vēsajiem reģioniem būs specifiskas firmvāres, kas līdz pēdējam nodrošinās logu apsildi, lai atliktu logu aizsvīšanu kas gluži vienkārši samazina satiksmes drošību. tiklīdz temp. salonā nokrīt zem kritiskā līmeņa vai mitruma sensors konstatē aizsvīšanu – auto pabrīdina un stājas nost, dodot minūti manevram.

    14.01.2019 14:03
    Reply to  x

    Sveiks, x!

    Nē, rezervēt uzlādes stacijas nav iespējams. Tiesa gan, ārpus Rīgas reti kad sastapsi kādu citu pie uzlādes stacijas. Varbūt vēl Ādažos.

    Par automašīnām pie uzlādes stacijām nevajadzētu uztraukties, jo pārsvarā tās neatrodas vietās, kur ir interese “nobloķēt” tās. + Pie visām ir uzstādītas attiecīgās zīmes, kas aizliedz tur novietot automašīnu, ja netiek lādēts.

    Speciālu programmatūru ziemeļu reģioniem diez vai sagaidīsim, jo jau tagad siltumsūkņi ir gana efektīvi. Mārcim G. (raksta autoram) gadījās pieredzēt, ko nozīmē, kad ir teju 0% palikuši. Diez vai viņš labāk izvēlētos palikt malā, bet siltumā, kā braukt tālāk.

    x
    14.01.2019 14:37
    Reply to  uzlādēts.lv

    ar “atstāts pa nakti” es domāju to pašu gadījumu ar lēno lādēšanu, ar ko autoram noveicās, bet varēja būt arī tā ka kāds cits to izmanto. tas gan laikam nebūs tipiskais lādēšanas veids ārpus pastāvīgas nakts stāvvietas.

    par obligātu un prioritāru logu apsildi es nedomāju kā komfortu, bet drošības elementu. jebkurš apdrošinātājs ar lielu prieku izvirzītu regresa prasību pret vadītāju, kas apskādējis viņu klienta auto tik tāpēc, ka pie iztukšotas baterijas logi bijuši aizvīduši un tāpēc mazināta redzamība – balstoties uz to, ka vainīgais ir apzināti izvēlējies turpināt ceļu, nevis rūpējies par drošību.
    jā, arī iekšdedzes auto var svīst ciet logi, bet pat ar nestrādājošu apkuri braucot siltais gaiss nonāks salonā un neļaus aizsvīst logiem, vismaz vairumā gadījumu.

    var jau būt, ka reāli tā nebūs problēma – jo visiem pietiks brīvu vietu pie lādētājiem, visi laicīgi uzlādēs auto, nebrauks pa nullēm un vienmēr pietiks rezerves salona sildīšanai – laiks rādīs)

    Skābene
    14.01.2019 13:24

    Tātad Latvijas apstākļiem piemērotāks ir Plug-in hibrīds!
    Man jau likās, ka tagad ir viss štokos ar to uzlādi, bet izrādās, ka gribēja kā labāk, bet sanāca kā vienmēr.

    AC/DC
    14.01.2019 21:13
    Reply to  Skābene

    Sākotnēji tā varētu šķists, bet realitāte ir cita – nav elektroauto priekšrocības un salīdzinoši augsta cena. Kā arī LV tirgū maz modeļu.

    DimanC
    14.01.2019 14:00

    praktiski jebkurš elektroauto jau nelielosmīnusgrādos ar ieslēgtu apkuri nobrauks labi ja pusi no teorētiskā range. Ne jau Jaguar tur vainīgs, bet dabas likumi.
    Tas pats par lēno uzlādi. No rozetes Tu dabūsi 2.4..3.7 kW. Ja lādē 12h (“nakts”), sanāk 45kWh jeb 50% no džaguāra baterijas. Tas arī bija Tavā gadījumā. Un Jaguar tur neko nepadarīs, no Schuco rozetes vienkārši nav paredzēts vairāk izvilkt.

    Cilvēki, kas specializējas uz el-auto aprakstiem, uzraksta arī par lādēšanas standartiem konkrētajam auto (konektora tipi, max jauda) un km/kWh ;-)

    Bet interesants apraksts, HaL, keep on ;-)

    14.01.2019 14:07
    Reply to  DimanC

    Ieteiktu pajautāt jautājumu par sildīšanu uzdot tiem, kam ir Hyundai elektromobiļi. Ieslēdzot salona apsildi uz 21°C, kad ārā pie 0°C, Hyundai Ioniq no saviem 210 km zaudē 5 km. Tas ir atkarīgs no tā, cik labi inženieriem ļauj strādāt. Pārējie ražotāji, kas pieejami Latvijā, krietni atpaliek.

    Ja interesē, kādi elektromobiļi pieejami Latvijā, ir šāds raksts https://uzladets.lv/kadi-elektromobili-ir-pieejami-latvija/

    Skābene
    14.01.2019 14:59
    Reply to  uzlādēts.lv

    Vai Webasto (vai cita) autonomā apsilde var pagarināt nobraucamo distanci?

    LAN
    14.01.2019 15:25
    Reply to  Skābene

    Esmu dzirdējis, ka Mitsubishi I-miew tā ir diezgan populāra lieta (webasto).

    x
    14.01.2019 15:29
    Reply to  Skābene

    doma izklausās labi, bet jāzin kas vairāk par elektroauto apsildes sistēmu, lai izdarītu secinājumus vai siltā gaisa iepūšana no zemkapota telpas ir vienkārši realizējama un kā abas sistēmas sadzīvos.
    vēl jāpadomā, kur glabāsies degviela – bākas tak nav. un kā to varēs legalizēt, lai var apskati iziet.

    x
    14.01.2019 15:31
    Reply to  Skābene

    pēdējo rindkopu atsaucu)

    AC/DC
    14.01.2019 21:07
    Reply to  Skābene

    Jā, viennozīmīgi. Bet tas vairāk aktuāls 1. paaudzes EV – I-miev &co, Leaf, E-up, kam mazas baterijas, nav bateriju apsildes un siltumsūkņa salona apsildei. Liek gan “slapjo”, gan “sauso” apsildi un viss strādā.

    LAN
    14.01.2019 15:38
    Reply to  uzlādēts.lv

    Jā, Jaguar ir daudz rijīgāks par Ioniq, vienīgi žēl, ka autors neuzrakstīja kādi patēriņi.

    Par uzlādes infrastruktūru gan īsti nepiekritīšu, jo LV ir ātrās uzlādes stacijās pieejams gan CCS, gan Chademo, ja taisītu tripu uz EST, tad varētu sanākt līdzīgi kā Timrotam uz Liepāju braucot ar e-golfu (labi, ka neizdomāja vēl to darīt ar Fiat 500 vai Ford Focus veco), jo Ipace ar Chaxemo neuzlādēsi. + Tā ir ekstra, par kuru jāpiemaksā, lai nebūtu lielas rindas.

    Uzlādei vajadzēja pie Fitek izņemt karti, lai mēneša beigās būtu rēķins, taču to sistēmu gan jāpieslīpē.

    Skābene
    14.01.2019 15:56
    Reply to  LAN

    Kāpēc nevarēja uzlādes aparātus taisīt ar karšu termināli? Ieliec karti un samaksā, bet nē, vajag visu sarežģīt! Kā tur kaut kāds ārzemnieks var saprast, kā norēķināties!?

    AC/DC
    14.01.2019 21:04

    Paldies par izmeļošo un daudzpusīgo auto aprakstu! Prieks, ka apskatīts kas tiešām interesants un nākotnē vērsts. Ieteiktu arī pievērst uzmanību citiem Latvijas tirgū pieejamiem EA (Elektro Auto) modeļiem. Dažas piebildes no manas puses kā ikdienas EA lietotāja – E-mobi ir ļoti labs projekts, kur diemžēl pieklibo implementācija – cena diezgan augsta un īpaši smagi to izjūt ziemā un 1. paaudzes EA īpašnieki, kas nevar izmantot pilno uzlādes iekārtas jaudu baterijas ietilpības un/vai aukstuma dēļ. Lūdzu ņem vērā, ka šī ir tikai 1. kārta un nākamajā tiks uzstādītas vēl ap 80 stacijām uz valsts reģionālajiem autoceļiem un lielajās pilsētās. Jau ar pašreizējo tīklu esmu varējis aizbraukt visur kur bijusi nepieciešamība. Jā, Igauņos ir vairāk uzlādes staciju, bet diemžēl ar Ipace tur prieki mazi – lielākoties tās atbalsta tikai Chademo standartu, ne CCS… Ar staciju tīkla uzturēšanu ir švaki – Paldies Dievam, pašam nav biju nepieciešamība, bet atbalsta dienesta darba laiki ir izsmiekls. Pēc cūcības likuma visas problēmas parasti notiek brīvdienās un ārpus darba laika :( Apmaksas kārtība arī ir smagnēja. Pats izmantoju Emobi kartiņu un to neizjūtu, bet tā 50EUR rezervācija ir ņirgāšanas. Par Ipace uzlādes laikiem esi nedaudz kļūdījies – Prasti neviens DC (ātrajā uzlādē) nelādēs 0-100%, jo tas ir… Read more »

    Krisjanis777
    14.01.2019 21:46
    Reply to  AC/DC

    Nesapratu- 36€ maksās ātrās uzlādes stacijās? Cik salīdzinājumam izmaksās no mājas rozetes?

    AC/DC
    14.01.2019 22:15
    Reply to  Krisjanis777

    “It’s kinda complicated”… Elektroauto (tāpat kā jebkurai citai ierīcei ar Li-ion akumulator) uzlādes ātrums nav konstants 0-100%. Ipace uzlādes līkni var redzēt te: (https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000788848-Charging-with-a-Jaguar-I-PACE).
    Latvijas Emobi uzlādes stacijās (50kW max.) uzlāde aizņems ap 4h (tas ir pilni 100%; diemžēl vairs nevaru atrast avotu kur skatījos laikus). Ja rēķina max. laiku un cenu 0,15 EUR/min; sanāk 36 EUR.
    REALITĀTĒ neviens DC nelādēs līdz 100%, jo tas ir super neefektīvi. Augstāk dotajā saitē no 10-80% uzlādes jauda ir ap 50 kW, līdz ar to, varētu pieņemt, ka uzlādes izmaksa būtu ap (80 min x 0,15EUR) 12 EUR.
    Lādējot mājās 100% baterija, ieskaitot uzlādes zudumus, varētu maksāt ap 15 EUR.
    Aprēķini, protams ir aptuveni, bet domāju, vajadzētu radīt priekšstatu kas ir kas.

    Latvietis praktiskais
    15.01.2019 09:05
    Reply to  AC/DC

    Palasīju par uzlādes izmaksām un ar uzlādi saistītajām neērtībām un secināju, ka man joprojām izdevīgāks ir kāds mazlitrāžas dīzelītis! Izmaksas uz 1km būs zemākas un stresa nekāda. Ja ņem vērā, ka uzlādei izmantojam arī elektrību, ko iegūst Rīgas TEC, vai EST brūnogļu tec, tad arī ekoloģij’;a atstātā pēda nav tim dziļa, bet ja brauc ar NESTES miskastes dīzeli (taisīts no atkritumiem),tas galu galā sanāk, ka esmu zaļāks par visiem elektro auto braucējiem, pie tam vēl ietaupu kapeiku.
    Ja atcels OIK, tad svaru kausi atkal nosvērsies par labu elektro auto.

    AC/DC
    15.01.2019 10:09
    Reply to  AC/DC

    Latvieti praktiskais, ne vienmēr darīt lietas pareizi ir darīt pareizās lietas. Es neticu, ka mēs no zirgiem pārgājām uz auto tikai tāpēc, ka auto bija izdevīgāks. Tā tas notiekti nebija. Tāpat kā Tu Kursoru nelasi uz lētākā datora kas spēj atvērt WEB vai brokastīs neēdi lētāko desu.
    Mazlitrāžas dīzelītis ir forši, ja ikdienā braukā lielus attālumus un tas ir ideālā tehniskā kārtībā (tai skaitā visi filtri vietā). Pretējā gadījumā Tu vienkārši esi sevis un līdzcilvēku indētājs.
    Braukt ar elektroauto ir daudz zaļāk (i sevišķi Latvijā) kā jebkuru iekšdedzes dzinēja auto. Lūdzu, pie summārajiem izmešiem un piesārņojuma piesummē arī to, kas vajadzīgs lai dinozauru sulu no zemes dzīlēm nogādātu tavam auto saprotamā formā un vietā.
    Kā arī viennozīmīgs bonuss ir braukšanas komforts un bauda EA pret smirdošum, grabošu dīzeli.
    Jā, Latvijā pašlaik tas neder visiem un ir vēl daudz šķēršli lielai daļai potenciālo lietotāju. Bet tas viennozīmīgi ir vienīgais pareizas ceļš.
    Un braukt ar EV IR lētāk kā fosilo un tam nevajag 100K Jaguāru vai Teslu.

    Latvietis praktiskais
    15.01.2019 11:02
    Reply to  AC/DC

    AC/DC, es vispār rakstīju par NESTES miskastes dīzeli, kuru ražo no atkritumiem, nevis rok no zemes! No tiem atkritumiem, kurus tu aproc zemē, lai tie nesmirdētu. Man nekas nav pret tehnoloģijām, bet man ir iebildumi, ka tos e-vāģus lādē ar elektrību, ko ražo smirdinot gaisu ar brūnoglēm un krievu gāzi. Kad tu savu rumaku lādēsi ar saules bateriju vai vēja turbīnu, tad būs cita runāšana. Elektro auto tehnoloģija ir tik pat veca kā visa auto būves vēsture, ja nemaldos, tad elektriskie auto parādījās praktiski vienlaicīgi ar iekšdedzes dzinēju auto, ja ne pat ātrāk, tikai akumulatoru tehnoloģijas atpalika par 100 gadiem. Kamēr es ar mazlitrāžas dīzeli varēšu no Rīgas uz Tallinu aizbraukt ātrāk un lētāk kā ar E-vāģi, tikmēr man lētais mazlitrāžas dīzelītis būs saistošāks par dārgo e-vāģi un visu to čakari, kas saistīts par un ap uzlādi. Kad e-vāģis iegādē būs tik pat lēts kā mazlitrāžas dīzelis, kad uzlāde aizņems tikpat cik degvielas iepilde ar hotdoga un kafijas iemalkošanu, es noteikti būšu ar abām rokām par e-vāģi. Pagaidām e-vāģis ir kā dārga izprieca priekš entuziastiem. Man nav nekas pretī ar e-vāģi izlaist kādu aplīti un izbaudīt momentāno griezi, bet saprāta balss saka, ka ceļojumā pa Eiropu es ar e-vāģi noteikti… Read more »

    x
    15.01.2019 11:12
    Reply to  AC/DC

    neesmu ļoti iedziļinājies, bet no ekoloģijas viedokļa aizbraukt no Rīgas uz Tallinu vai tik nebūs jēdzīgāk ar satiksmes busu – izmeši dalāmi uz pasažieru skaitu, ka tik beigās nesanāk zaļāk par mazdīzeli kas ved 1 cilvēku.

    LAN
    15.01.2019 11:16
    Reply to  AC/DC

    Diskutabli, taču, manuprāt, range extender versijas nav sliktas, jo īpaši ziemā, ja ir iespējams iekšdedzes dzinēju izmantot arī salona un akumulatoru apsildei (būtisks faktors varētu būt arī sirdsmiers par to, ka nepaliks cilvēks uz ceļa).

    Skābene
    15.01.2019 13:03
    Reply to  AC/DC

    Man pašlaik Opel Ampera koncepts šķiet parocīgāks, jo tev pa lielam ir elektriskais auto ar visiem no tā izrietošajiem labumiem, un vēl klāt nāk iekšdedzes ģenerators ar 1,5 litru patēriņu uz 100 km, kas naudas izteiksmē vai tik nesanāk lētāk, kā lādēt publiskajā lādētavā.

    AC/DC
    14.01.2019 22:25
    Reply to  Krisjanis777

    Aprēķini ir teorētiski. Praksē ar šo auto neesmu ne braucis, ne lādējis.

    Gatis Kaušs
    14.01.2019 23:15

    Elektro infrastruktūras novērtējums izklausās kā turpināmus Aizliegtajam paņēmienam vai Zebrai ar vēlvienu “ikdienas” lietotāja apskatu. Vai tiešām ir grūti ievākt informāciju no cilvēkiem, kuri brauc ar šādām e-mašīnām? Kaimiņos Jaguar I Pace var uzlādēt tieši 3 (TRĪS!!!!) ātrās uzlādes stacijās https://ccs-map.eu. Tieši tikpat vietās cik e-VW un e-BMW!!! Japāņu ražotājiem, kuri izmanto CHAdeMO, ir izbūvēta publiskā infrastruktūra un situācija ir labāka. Pilns info: https://www.plugshare.com/ Par uzlādes aprēķinu varbūt kādam LV ir 2x dārgāk, bet domāju, ka 90% lietotāju EE būtu ievērojami dārgāk – 1) Ja Tu brauc ar mašīnu, kurai baterija ir zem 40kwh (un regulāri lādējies publiskajā tīklā), tad vasarā līdz 90% un ziemā līdz 80% uzlāde notiks max 40min. Mazajiem VW up un iMiev pat 20min. Pēc tam uzlādes ātrums ievērojami krītas (līdz pat mājas rozetes līmenim). Ja tiešām nav ko darīt, tad var gaidīt, bet es domāju, ka 90% brauks tālāk. 2) Ja baterijas lielums ir >40kwh, tad tā ir Tesla vai kāds no jaunajiem brīnumiem kā šis. Var jau būt, ka auto īpašnieks dzīvo Igaunijas Pļavniekos un izmanto ātro uzlādi kā vienīgo uzlādes resursu, bet domāju, ka 99% auto lādē mājās un līdz ar to 10EUR mēnesī maksā tikai kā “apdrošināšanu”, ja kādreiz ir nepieciešama ātrā… Read more »

    Agris
    15.01.2019 07:24

    Kaut kādā teslas video šķiet dzirdēju, ka ar parasto vadu arī sūdīgi lādē, jo ir kaut kādi vēl ventilatori, kuri uztur akumulatora darba temperatūru un attiecīgi ziemā ārā var arī vispār nekas neladeties – enerģija aiziet tikai tur pārsvarā. Nezinu cik tas taisnība un kā ir šim Jaguāram.

    AK
    15.01.2019 09:15

    Lielākā problēma, kas arī parādījās rakstā, bet netika uzzsvērta, ir lādēšana mājās. Manā skatījumā tas arī ir I-Pace lielākais trūkums. Lai arī tam ir liela batereja, pielādēt to pa nakti no mājas lādētāja, pat ar 7kW nav iespējams, par rozetes ~2.4kW pat nerunājot. Faktiski tas nozīmē, ka dienas nobraukuma limits tam ir tāds pats kā ionic vai leaf, ja mājās lādē ~6-9h. Ja gribēsies nobraukt vairāk, vajadzēs plānot mājas lādēšanu un braukšanu vairākas dienas pirms garā brauciena vai arī izmantot ātro uzlādi lieku reizi. Auto ar tik lielu batereju, vajag jaudīgāku maiņstrāvas lādētāju

    AC/DC
    15.01.2019 10:13
    Reply to  AK

    Lielā baterija ir tikai pluss- tas ļauj lādēties ātrāk ilgāku laiku un tas ir svarīgi kad gribi veikt lielus attālumus. Ikdienas vajadzībām 95% cilvēku pilībā pietiks ar to ko var salādēt pa nakti ar to 7kw lādētāju. Ja vē ir iespēja lādēties darbā vai iepirkšanās laikā, vispār ideāli.

    AK
    15.01.2019 10:21
    Reply to  AC/DC

    Nebūtu priecīgs samaksājot 100k par auto ar kuru ziemā pilsētā dienā var nobraukt nedaudz vairāk par 100 km, ja to papildus neuzlādē :) Tādiem laika apstākļiem kā tagad, 7kw lādētājs stundas laikā šādam jaguāram kādus 15km spēc ielādēt …

    x
    16.01.2019 10:36
    Reply to  AK

    pag, EA jau netiek ražoti, lai bez lādēšanas brauktu garākus gabalus kā dīzelis ar pilnu bāku, gluži tāpat kā no aifoniem par 1k+ neviens negaida lai tie bez uzlādes darbotos nedēļu no vietas.

    Kursors.lv
    15.01.2019 09:41

    Cilvēka pieredze ar Nissan Leaf 2 uzlādi un tās izmaksām https://imgur.com/a/dvRFkBj

    15.01.2019 09:52

    Nē, bet par to egli ļoti smieklīgi. :) Žetoniņš :)

    Krotow
    15.01.2019 10:55

    Paldies par elektroauto apgūšanas aprakstu. Uzlāde “no eglītes” bija labākais no visa, ko šorīt izlasīju :D Tas arī bija sagaidāms, ka apkure mūsu klimatā izēdīs vairāk par trešdaļu uzlādes. Un tiem, kuri nedzīvo privātmājās vai mājās ar lādētājiem aprīkotām garāžām zem mājas, šādi auto pagaidām vēl nederēs.

    Elektroauto bums Norvēģijā bija saprotams jo tur elektroauto lietotājiem pagaidām vēl ir valsts subsīdijas šāda auto iegādei, braukšanas un nodokļu atvieglojumi. Arī ar uzlādi problēmu mazāk.

    Dīzelis neder, ja ikdienas pārvietošanās attālums vienā virzienā ir mazāks par pusstundu. Citādi tikai pieķēpāsi kvēpu filtru un indēsi sevi un citus apkārt.

    Agris
    15.01.2019 23:06

    Tesla roadster jau ievērtējāt? 😱

    LAN
    16.01.2019 10:22
    Reply to  Agris

    Neuzspēja – Īlons Masks pasteidzās un nosūtīja visumā.

    N
    16.01.2019 17:35

    Nākotne varbūt arī ir, bet tikai tad kad tiks atrisināts bateriju ietilpības, ladēšanas un nepieciešamo elektrojaudu jautājums.

    p.s. Kāpēc šajā jautājumā visi salīdzina ar Norvēģiju (gandrīz katra trešā iegādātā jaunā automašīna ir ar elektrodzinēju), salīdziniet ar citām Eiropas valstīm. :D

    AC/DC
    17.01.2019 23:55
    Reply to  N

    Es teiktu, ka pašlaik vienīgā neatrisinātā lieta ir cena, kas vēl ir dārgāka kā iekšdedzes auto. Ja ņem vērā ekpluatācijas ietaupījumus, tad nekas jūtami dārgāks tur nesanāk jau tagad. Bateriju ietilpības problēma pašlaik ir aktuāla komerctransporta sektorā un smagajos auto, kur vēl īsti nav reālu alternatīvu.

    Kāpēc gan nesalīdzināt ar Norvēģiju? Tur tevis uzskaitītās problēmas kaut kā ir atrisinātas un strādā. Nevajag skatīties stagnātu virzienā.

    Kāds
    26.05.2019 11:20

    Tās izmakas par uzlādi vairāk kā nekorektas. Nu kurš reāli no 0-100% lādēs uzlādes stacijā? Ne velti uzlāde ir par laiku, lai cilvēki tur ilgi netupētu. Visātrāk baterija lādējas līdz ~50% un pēc tam sāk kristies uzlādes ātrums. Jaguār gadījumā mazliet virs 80% uzlades jauda paslīd zem 50kWh (mūsu staciju max jauda). Tālākā lādēšana reāli ir neizdevīga un bezjēdzīga. Korekti būtu ņemt laiku no kādiem 10-80% un tad rēķināt izmaksas.

    Globāli runājot mūsu jaunais ātrās uzlādes tīklis tūlīt paliks par lēno uzlādes tīklu. Reāli būtu vajadzīgas vismaz 150kWh, lai lielāko daļu elektro auto varētu uzlādēt laikā līdz 30min.

    Reklāma