Web Analytics
More
    Reklāma

    Pirmie testējam Audi e-tron virtuālos sānu spoguļus

    Jaunākie raksti

    Neskatoties uz to, ka mēs jau izmēģinājām Audi e-tron, mēs video apskatā minējām, ka noteikti arī izmēģināsim automašīnas versiju ar virtuālajiem sānskata spoguļiem, kad modelis ar tiem būs pieejams. Solījumi ir jātur. Tas maģiskais brīdis ir pienācis! Bet pirms ķeramies pie savu sajūtu atstāsta, mazs priekšvārds.

    Kas ir Audi virtuālie sānu spoguļi?

    Klasisko un izmēros relatīvi lielo spoguļu korpusu vietā atrodas izmēros izteikti mazāki elementi ar integrētām kamerām. Atpakaļskata informācija tiek attēlota uz 7 collu OLED displejiem ar 1280×800 pikseļu izšķirtspēju un automātiski regulējamu spilgtumu, kuri atrodas starp instrumentu paneli un durvīm. Tiem ir arī tuvuma sensori, kas nozīmē, ka, pakustinot pirkstu virs displeja virsmas, tiek aktivētas ikonas, ar kurām var pārvietot displeja detaļas gan šofera, gan pasažiera pusē.

    Reklāma

    Spoguļi automātiski pielāgojas trīs braukšanas situācijām – lielceļam, manevrēšanai un automašīnas novietošanai stāvvietā. Uz lielceļa tiek samazināts redzamības lauks, lai autovadītājs pie lielāka ātruma labāk spētu noteikt braukšanas ātrumu – citi transportlīdzekļi ekrānā parādās lielāki. Ja autovadītājs izrāda vēlmi pagriezties vai mainīt joslas, izmantojot pagrieziena rādītāju, rādītāja skats paplašina attēlu attiecīgajā pusē, tādējādi samazinot aklo zonu. Veicot manevrēšanu vai automašīnu novietojot stāvvietā, redzamības lauks tiek pagarināts uz leju. Displejs vizualizē pagrieziena signālu kā zaļu kontūru ārējā korpusā un attēlo paziņojumus, ko nodrošina Audi side assist joslu maiņas un Exit warning palīgsistēmas.

    Skan ļoti jauki, vai ne? Bet kā ir realitātē?

    Kāds ir ieguvums no šādiem spoguļiem?

    Primāri jau tā ir jūtami samazināta gaisa pretestība, kas nozīmē efektīvāku degvielas, atvainojos, elektrības patēriņu. Es baidos, ka pavisam precīzi izrēķināt papildus iegūtos nobraukuma kilometrus nemaz nevar, bet fizika ir fizika – to apmānīt nevar. Otra lieta, ko iegūstam, ir papildus klusums salonā. Klasiskās izpratnes spoguļi ir diezgan liels elements, kurš ir izvirzīts un ne tikai aiztur gaisa plūsmu, bet arī rada pamatīgu vēja troksni. Ar šādām daudz mazākām kamerām patiešām vēja gaudošana logā ir izteikti mazāka un to mēs varam apliecināt.

    Bet būsim pavisam godīgi – pagaidām tas ir WOW efekta radīšanai un Audi vienkārši gribēja būt pirmie, kas kaut ko tādu rada.

    Vai Audi ir pirmie?

    Nē. Pagājušā gada oktobrī Lexus paziņoja, ka savam jaunajam ES modelim, ko mēs izmēģinājām Spānijā, piedāvās virtuālos sānskata spoguļus. Jā, pirmais tirgus, kur tas ir pieejams, ir Japāna, bet sākot ar maiju automašīnas ar šiem virtuālajiem spoguļiem būs pasūtamas arī Eiropā. Protams, runa šeit ir par mēnešu starpību, bet kā kādā slavenajā filmā teica – “It doesn’t matter if you win by an inch or a mile. Winning’s winning.” Tomēr viss nav nemaz tik slikti – Audi ir pirmais, kas ir piegādājis automašīnas ar šiem spoguļiem, tā kā vismaz viena uzvara ir.

    Lexus ekrānu realizācija ir savādāka – labāka un sliktāka vienlaicīgi. Vārds sliktāka nav pareizais šeit, jo tas ir gaumes jautājums – displeji tā īsti nav nekur nekur, pie statnes ir piestiprināti 5 collu ekrāni, kuri vismaz bildēs izskatās kā parastas mazas planšetes. Integrācija Audi gadījumā ir daudz, daudz glītāka.

    Kā ir sadzīvot ar virtuālajiem sānskata spoguļiem?

    Nu tad ķeramies klāt pašam izmēģinājumam. Pamanījāt, ka es iepriekšējā rindkopā neatbildēju, kāpēc Lexus ekrānu realizācija ir labāka? Speciāli. Audi tas viss izskatās patiešām glīti, bet ekrāni, manuprāt, ir pārlieku zemu novietoti un šofera pusē izteikti ir jāskatās uz leju, lai ekrānā kaut ko saskatītu. Lexus mazais ekrāns ir augstāk un tam noteikti ir jābūt pārskatāmākam.

    Pārlieku zemais ekrāns rada vēl vienu aizķeršanos – pirms manevra mēs vienmēr paskatāmies spoguļos un tikai tad veicam kustību ar stūri, vai ne? Pieredzējuši šoferi ir pamanījušies to veikt pāris milisekunžu ātrumā, tātad gandrīz vienlaicīgi mēs skatāmies spogulī un griežam stūri. Instinktīvi acis skatās augstāk un ārā pa logu, kur atrodas spogulis, bet tad, kad saproti, ka tur nekā nav, tikai tad sāc meklēt atpakaļskata bildi ekrānā. Tas viss prasa noteiktu laiku, bet auto jau ir sācis mainīt joslu un taures signāls garantēts. Manā gadījumā trīs reizes.

    Novietojums nav vienīgā problēma. Pati lielākā mana aizķeršanās bija ar telpiskumu – absolūti nav izpratnes par reālo attālumu līdz objektam aizmugurē, jo ir grūti pieņemt, ka tā skaistā un kvalitatīvā bildīte durvju panelī ir tieši tas, kas atrodas auto redzes lokā. Leņķis ir arī mazliet par šauru un klasiskajā spogulī jūtami plašāk var redzēt laukumu ap auto.

    Vistrakāk gāja tieši ar braukšanu atpakaļgaitā. Jā, Audi ir kvalitatīva atpakaļskata kamera un milzīgs ekrāns, bet problēma rodas šaurā vietā, kur ir nepieciešami arī sānu spoguļi, jo tie ne tikai telpiski parāda auto atrašanās vietu pret citiem elementiem, bet arī kalpo kā gabarītelements. Man izbraukšana no drauga privātmājas sētas atpakaļgaitā prasīja četras reizes un apkārtējo smieklus, ka braucu kā blondīne. Brīdī kad draugs piesēdās pie stūres – ātri vien galvu pagrieza skatam atpakaļ, lai izbrauktu no pagalma pēc sentēvu metodēm.

    Secinājumi: Būs jāpierod!

    Tehnoloģijas, gadžeti un inovācijas ir lietas, kas mūs tehnoloģiju gīkus virza uz priekšu un lieliskas bija manas sajūtas, kad ierāpos e-tron ar šiem virtuālajiem spoguļiem. Tomēr 20 gadu pieredze auto vadīšanā ar klasiskiem spoguļiem dod savu artavu pieradumiem un man vienas dienas laikā nekā neizdevās sadzīvot ar jaunajiem un modīgajiem displejiem. Tik ļoti neizdevās sadzīvot, ka vienu brīdi pat sajutos kā pilnīgs amatieris. Bet es esmu gandrīz pārliecināts, ka pavisam svaigs auto vadītājs ļoti ātri aprastu ar šo tehnoloģiju, kura maksā gandrīz divus tūkstošus EUR, un vēl vismaz kādu laiku ar augstu paceltu galvu dižotos līdzgaitniekiem par šo moderno fīču.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    12 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    05.07.2019 08:48

    Minētie mīnusi arī man ienāca prātā intuitīvi iztēlojoties sajūtas, kādas var sagaidīt ar monitoriem reālu spoguļu vietā. Droši vien, ka inženieriem vēl paies laiks līdz atradīs labākos leņķus, labākos novietojuma risinājumus, kā arī autovadītājiem būs jāadaptējas.

    Aigars
    05.07.2019 09:26

    ja tos ekrānus iestrādātu stikla stūrī – vietā, kur parasti ir pieradums skatīties spogulī, tad nebūs tik traki.

    Nikolajs Čalenko
    05.07.2019 11:42

    Paldies par rakstu. Mana pieredze ir:
    – ekrāni atrodas nepareizās vietās, bet tas ir pieraduma jautājums
    – blakusbraucējs bieži aizsedz labo ekrānu, ar roku, piemēram.
    – ekrāni šķiet pārāk mazi
    – atšķirībā no tradicionālajiem spoguļiem, nav iespējams mainīt redzes leņķi vienkārši mainot ķermeņa pozīciju.
    – ekrānu attēls uzvedas neierasti, kad kameras redzes lokā kustas režģots objekts (piemēram, Mercedes radiatora režģis).

    Kopumā es laikam atturētos pirkt auto ar šādiem ‘spoguļiem’. Pārdevējs teica, ka galvenā priekšrocība esot naktī. Iespējams, bet naktī es nebraucu.

    Puteklis
    05.07.2019 11:51

    Interesanta mantiņa, kas, zinot kā pie mums veikli zēni noskrūvē parastos spoguļus, liek domāt, ka uz ielas pa nakti šādu auto atstāt nevajadzētu…

    Kursors.lv
    05.07.2019 12:18
    Reply to  Puteklis

    KASKO ir tavs labākais draugs. Tie +/- 500 EUR pie gada maksas tāpat neko nemainīs šajā gadījumā, kad auto maksā >80k EUR.

    LAN
    05.07.2019 12:47
    Reply to  Puteklis

    Sentry mode is the answer.

    Normunds
    05.07.2019 13:11

    KASKO ir OK, bet tāpat neērtības uz laiku garantētas.

    Kursors.lv
    05.07.2019 13:39
    Reply to  Normunds

    Jā, protams. Bet visa dzīve ir viena liela neērtība :)

    KKTK
    05.07.2019 13:54
    Reply to  Normunds

    Jebkuru auto nopērkot ir izmaksas un neērtības ;)

    Normunds
    05.07.2019 14:35
    Reply to  Normunds

    Bet var nopirkt auto, kur tās ir mazākas. Nevis regulāras – spoguļi, lukturi, utt :)

    KKTK
    05.07.2019 13:52

    Ņe – Hondas E ir loģiskāk novietoti ekrāni.

    Ppp
    05.07.2019 16:51

    Lielākā problēma ir tā, ka kamera paliek netīra vai aizlīp ar sniegu, vai vispār sabojājas. Un tad audi software drošvien ieslēdz Safe mode un vari braukt līdz 50km/h.

    Reklāma