Web Analytics
More
    Reklāma

    Saruna ar “Balcia” par tehnoloģiju tendencēm apdrošināšanas jomā

    Šis raksts tapis sadarbībā ar apdrošināšanas uzņēmumu "Balcia".

    Jaunākie raksti

    Tehnoloģijas straujiem soļiem ienāk dažādās nozarēs, viena no tām ir apdrošināšana. Personalizēti apdrošināšanas piedāvājumi, ērts un ātrs serviss, uz klienta vajadzībām orientēts pašapkalpošanās process – šie ir tikai daži no ieguvumiem, ko tehnoloģijas spēj sniegt apdrošināšanas uzņēmumu klientiem. Kādas ir tehnoloģiju tendences apdrošināšanas jomā šobrīd un ko no tā visa saviem klientiem piedāvā “Balcia”, sarunā atklāj uzņēmuma viceprezidents Reinis Bērzkalns, valdes loceklis Ilgvars Girgensons un motoru produktu vadītājs Edgars Korzāns.

    Balstās uz trim vērtībām: ātri, ērti, saprotami

    Šobrīd tehnoloģiju izmantošana un digitalizācija ir kritiski svarīga dažādu nozaru uzņēmumos, arī apdrošināšanā. “Balcia” šajā ziņā aktīvi darbojas apdrošināšanas pakalpojumu digitalizācijā, lai klientiem nodrošinātu ātru, ērtu un saprotamu servisu. “Balcia” valdes loceklis Ilgvars Girgensons norāda, ka iespēja iegādāties apdrošināšanas polisi tiešsaistē šodien ir must have, kas jāpiedāvā ikvienam apdrošinātājam. Tālāk jau ir jautājums par lietojamību, ērtumu. “Balcia” šajā ziņā sadarbojas ar pieredzējušiem produktu dizaineriem, kuri palīdz pilnveidot lietotāju pieredzi, veicot pirkumu tiešsaistē.

    Reklāma

    Pagaidām “Balcia apdrošināšanas pakalpojumus piedāvā iegādāties tīmeklī, taču uzņēmums aktīvi strādā pie savas mobilās lietotnes. Ilgvars atklāj, ka apdrošināšanas polišu iegāde un atlīdzību pieteikšana ir pamata funkcijas, kuras būs mobilajā lietotnē. Papildus plānots attīstīt virkni citu iespēju, kas ļaus uzlabot lietotāju iesaisti, pašapkalpošanās pieredzi un kopumā nodrošināt ātru, ērtu un saprotamu apdrošināšanas pakalpojumu saņemšanu, kas ir arī panākumu atslēga e-komercijā.

    Reinis Bērzkalns piebilst, ka “Balcia” ambīcijas ir atšķirties no citiem apdrošinātājiem, piedāvājot atšķirīgu praksi, produktus un lietotāju pieredzi. “Vēlamies parādīt ne tikai konkurentiem, bet arī nozarei kopumā, ka apdrošināšana var būt citādāka nekā tā ir bijusi līdz šim,” skaidro uzņēmuma viceprezidents. Piemēram, apdrošinātāji klientiem līdz šim biežāk asociējušies ar ārkārtīgi gariem noteikumiem, kas izklāstīti mazā drukā uz 20 – 30 lapām, ar iekļautiem bieži nesaprotamiem juridiskiem terminiem. “Balcia” gadījumā apdrošināšanas produktu noteikumi nepārsniedz 10 lappuses un tie uzrakstīti klientam saprotamā valodā.

    Digitālajam mārketingam ir neatsverama nozīme

    “Apdrošināšanas bizness savā ziņā ir uzticības pārdošana,” uzskata “Balcia” motoru produktu vadītājs Edgars Korzāns. Viņaprāt, ir svarīgi klientam pārdot šo drošības spilvena domu, ka “Balcia” būs blakus brīdī, kad notiks ķibele un vajadzēs palīdzību. Lai klienti varētu labāk uztvert šo domu, uzņēmums to plaši akcentē savā zīmola komunikācijā. Lai tā izdotos veiksmīgi un vēstījums sasniegtu pēc iespējas vairāk klientu, liela nozīme ir digitālā mārketinga rīkiem.

    Reinis uzsver, ka “Balcia” izpratnē digitālajam mārketingam ir izšķiroša nozīme. Caur digitālā mārketinga kanāliem uzņēmums iepazīstina ar saviem apdrošināšanas produktiem, kas tajos iekļauts, kāda ir pievienotā vērtība, ar ko tie atšķiras no citu apdrošinātāju piedāvātā. Tāpat “Balcia” tiešsaistē ir  pieejams digitālo kanālu pārdošanas rezultātu analītika, kas informē par panākto e-komercijā un klientu aktivitātēm. Piemēram, apkopota informācija par to, kāda auditorija tika sasniegta, kur klienti uzzināja par “Balcia”, kādas ir populārākās produktu izvēles, kā arī detalizēti tiek analizētas situācijas, kad klients tomēr kādu iemeslu dēļ mainīja domas un pirkumu nepabeidza. Visi šie dati ļauj izdarīt secinājumus gan par lietotāju pieredzi, gan risinājuma tehnisko pusi un ļauj pieņemt vēl pārdomātākus lēmumus nākotnē.

    Apdrošināšanas jomai vēl ir, kur augt

    Runājot par to, kā ES noteikumi, piemēram, GDPR ietekmē apdrošināšanu, Ilgvars norāda, ka šajā ziņā nekā specifiska neesot un regulas nosacījumi jāievēro kā ikvienam. Taču, viņaprāt, arī šajā jomā apdrošināšanas nozarei ir, kur augt. Piemēram, banku sektorā ir pieņemts regulējums, ka klienta datus var nodot starp dažādām finanšu institūcijām. Apdrošināšanā vēl tā nav. Katrs apdrošinātājs datus, piemēram, par KASKO polišu darījumiem glabā tikai pie sevis. Tas ir atšķirīgi no OCTA, kur ikvienam apdrošinātājam pieejami dati par klientu braukšanas vēsturi, pārkāpumiem utt., kas ļauj izteikt klientu braukšanas paradumiem atbilstošu apdrošināšanas piedāvājumu.

    Ilgvars uzskata, ka, ja līdzīgi nosacījumu attiektos arī uz KASKO apdrošināšanu, ieguvēji būtu “uzmanīgākie” autovadītāji, kuri izvairās no auto apskādēšanas un apdrošināšanu varētu saņemt par draudzīgāku cenu. Savukārt tiem, kuriem regulāri sanāk apskādēt savu auto, par KASKO apdrošināšanu pie jebkura apdrošinātāja būtu jāmaksā dārgāk. Šobrīd gan vēl pastāv ierastā kārtība, kur godprātīgais, uzmanīgais braucējs pie jauna apdrošinātāja maksā tikpat lielu KASKO apdrošināšanas cenu kā neuzmanīgais vadītājs.

    Mākslīgais intelekts ienāk arī apdrošināšanas jomā

    Līdzīgi kā citas jomas arī apdrošināšanu sagaida lielas pārmaiņas, kuras tuvāko gadu laikā radīs mākslīgais intelekts (MI). “Balcia” seko līdzi šīm tendencēm un pašreiz ved sarunas ar partneriem par MI risinājumiem atlīdzību regulēšanas jomā. Edgars uzskata, ka šādi risinājumi atlīdzību regulēšanu varētu padarīt ātrāku, automatizētāku, klientam ērtāku. Piemēram, ar MI palīdzību varētu noteikt automašīnas slēptos defektus, redzot tikai virsbūves bojājumus. Pašreiz šis risinājums vēl ir izstrādes stadijā, tomēr tas nekavē “Balcia” šo ideju aktīvi testēt. Lai saprastu, cik precīzi tehnoloģija strādā, MI veikums tiek salīdzināts ar zinošu auto servisu meistaru viedokli.

    Edgars atklāj, ka rezultātā šo MI tehnoloģijas risinājumu ir plānots integrēt arī mobilajā lietotnē. Proti, ja klientam ir noticis automašīnas negadījums, viņš caur “Balcia” lietotni varēs uzņemt bildes ar savu saskādēto automašīnu. Tālāk lietotne ar mākslīgā intelekta palīdzību piedāvās no saraksta izvēlēties klientam vēlamo servisu, un automātiski veiks pierakstu uz to, kā arī standarta situācijās veiks pirmreizējo bojājumu novērtējumu. “Tas būtu ideālais apdrošināšanas atlīdzības scenārijs, kur nebūtu jāgaida nekādi servisa tāmes aprēķini, jāzvana servisam utt. To visu varētu izdarīt ar pāris klikšķiem,” par lietotnes ieguvumiem stāsta Edgars. Būtiski piezīmēt, ka turpat lietotnē klients vajadzības gadījumā varēs izsaukt autoevakuatoru, kas nogādās auto uz izvēlēto servisu. Šis risinājums krietni ietaupīs laiku, kā arī padarīs ērtāku procesu no bojājumu apzināšanas līdz spēkrata salabošanai. Saistībā ar šo projektu “Balcia” sadarbojas ar diviem ārvalstu jaunuzņēmumiem.

    Ceļā uz personalizētiem apdrošināšanas piedāvājumiem

    Ir dzirdēts, ka “Tesla” atsevišķos reģionos piedāvā paši savu apdrošināšanu un rēķina polišu izmaksas atkarībā no braukšanas paradumiem un nobrauktajiem kilometriem. Eiropā gan šāds pakalpojums pagaidām netiek piedāvāts, kas ir saprotams, ņemot vērā GDPR un datu nodošanas nianses. Edgars skaidro, ka šādus risinājumus biežāk piedāvā konkrētās apdrošināšanu grupās, piemēram, starptautiskajiem kravu pārvadātājiem, kuri ir ar mieru, ka auto ieliek telemetrijas ierīci, kas iegūst dažāda veida informāciju par braukšanas stilu, pārkāpumiem utt.

    Konkrēti “Balcia” šobrīd atrodas pārrunu procesā ar vienu no potenciālajiem partneriem par apdrošināšanas pakalpojumiem, izmantojot telemetrijas analītikas datus. Mērķis ir klientiem, kuri to vēlēsies, sniegt personalizētus apdrošināšanas piedāvājumus, kas būs tieši balstīti viņu braukšanas paradumos. Būtiski, ka tehnoloģijas iet uz priekšu, un vairs nav nepieciešamas speciālas telemetrijas ierīces, kuras jāmontē iekšā automašīnās. Pietiek ar viedtālruni un speciālu lietotni, kas iegūs visus nepieciešamos datus.

    Ilgvars spriež, ka šis ir tas gadījums, kad tehnoloģija jau ir, bet tirgus, klients, arī paši apdrošinātāji vēl līdz galam nav tai gatavi. Ir pieejami vajadzīgie datu ieguves, analīzes rīki, taču, lai risinājumu izmantotu, ieguvumu no tā jāsaredz abām pusēm. No klientu perspektīvas, šis “labais” autovadītājs, kurš brauc saskaņā ar satiksmes noteikumiem, varēs saņemt krietni izdevīgāku apdrošināšanas piedāvājumu, pat par 80% lētāku nekā agresīvais braucējs. Ja testa projekts izdosies, “Balcia” mēģinās to attīstīt tālāk un piedāvāt plašākai klientu grupai.

    Mistērija ar pašbraucošajiem auto

    Pašbraucošās mašīnas apdrošinātāju skatījumā ir interesanta tēma, par ko tiek diskutēts arvien plašāk gan Latvijā, gan pasaulē. Edgars atzīst, ka šobrīd nav vienprātības, ko atzīt par vainīgo situācijā, kad avārija izraisīta ar pašbraucošo auto. Tikpat labi atbildīgais varētu būt automašīnas ražotājs, kas ir uzbūvējis mašīnu ar iespējamām sistēmas problēmām. Vienlaikus avārijā var vainot  arī pašu vadītāju, kurš sēdējis pie stūres, lasījis grāmatu un nav pārliecinājies par drošību. Pagaidām spēkā ir noteikums – ja izraisīta avārija ar pašbraucošo mašīnu, atbildīgs par to ir automašīnas īpašnieks, kura vārds ir norādīts OCTA polisē.

    Tajā pašā laikā Edgars prognozē, ka nākotnē negadījumi uz ceļa būs mazāk. “Ja skatāmies no apdrošināšanas un riska perspektīvas, konkrēti “Tesla” automašīnas iekļūst negadījumos trīs reizes retāk nekā konkurenti, lielākoties pateicoties šajos auto iebūvētajām aktīvās drošības sistēmām,” skaidro “Balcia” motoru produktu vadītājs. Līdz ar to var prognozēt, ka ražotāji nākotnē turpinās ieguldīt drošības tehnoloģijās un situācija uz ceļiem uzlabosies.

    IoT būs arvien lielāka nozīme apdrošināšanā

    Ideja par viedo māju daudziem kļūst aktuālāka. Liels pluss ir, ka viedās mājas risinājumi, piemēram, IoT, sensoru tehnoloģijas var palīdzēt arī apdrošināšanā, konkrētāk, atlīdzības saņemšanas procesā. Jau tagad īpašumu apdrošināšanā prasība ir mājokli aprīkot ar dūmu detektoriem. Tāpat iespējams uzstādīt sensorus, kas brīdina par gāzes, ūdens noplūdi un informē par ēkas drošību kopumā. “Balcia” pārstāvis prognozē, ka tuvākajā nākotnē, ja klients būs gatavs aprīkot savu mājokli ar viedajām ierīcēm, apdrošinātāji varēs piedāvāt personalizētu apdrošināšanu īpašumam, balstoties uz sensoru datiem. Attiecīgi, ja sensori informēs par stabilu ēkas drošību, klientam par īpašuma apdrošināšanu būs jāmaksā mazāk.

    Konkurences ķīla – sekot līdzi tendencēm

    “Balcia” no citiem apdrošinātājiem atšķiras arī ar to, ka piedāvā daudzveidīgus apdrošināšanas pakalpojumus. Viens no tiem ir “City Combo”, kura segumā ir iekļauta klienta braukšanas pieredze, pats braucamais (visi mikromobilitātes transportlīdzekļi: skrejritenis, skrituļslidas, slēpes, velosipēds utt.), kā arī klienta civiltiesiskā atbildība. Tā kā pēdējos gados pilsētnieki iecienījuši pārvietoties, piemēram, ar velosipēdu, tikai loģiski, ka “Balcia” izveidoja šādu apdrošināšanas piedāvājumu. “Produkts ir fantastisks, nav jādomā par transportlīdzekļu uzskaiti. Vienkārši nopērc vienu polisi un pārvietojies, ar ko vēlies. Ja notiek negadījums, saņem atlīdzību. Turklāt polise darbojas arī tad, ja nejauši nodarīts kaitējums trešajai personai, kas ir būtiski, jo nereti par šādiem gadījumiem netiek ziņots, jo cilvēki aizmirst par šo civiltiesiskās atbildības segumu” piedāvājuma priekšrocības uzsver Edgars.

    Līdzīgs stāsts ir par saules paneļiem. Uzņēmums novēroja, kā sāka pieaugt interese par saules paneļu uzstādīšanu, tāpēc nolēma piedāvāt saules paneļu apdrošināšanu. Nepamanīta nepaliek arī interese pāriet no iekšdedzes dzinējiem uz elektroauto. Tāpēc “Balcia” šķita tikai pareizi izveidot apdrošināšanas piedāvājumu elektroauto lietotājiem. Ja kaut kas atgadīsies ar klienta elektroauto un būs nepieciešama maiņas mašīna, “Balcia” tam ir risinājums. Uzņēmums izveidojis sadarbību ar “OX Drive”, kas klientam uz remonta laiku ļauj pārsēsties uz “Teslu”.

    Pēc šiem piedāvājumiem skaidri redzams, ka “Balcia” aktīvi seko līdzi dažādām tendencēm. Reinis uzsver, ka šī pieeja atspoguļojas arī vienā no uzņēmuma saukļiem “Apdrošināšana Tavam dzīvesstilam”. “Ja rodas kāda laba ideja, mēs to nevis noliekam malā, bet reāli apsveram iespēju īstenot. Ar to arī atšķiramies no citiem apdrošinātājiem, ka uzdrošināmies piedāvāt dažādus un unikālus produktus,” uzsver “Balcia” viceprezidents.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    5 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Jānis
    16.05.2023 15:05

    Salīdzināju cenas ar Ergo… Balcia ir nenormāli augstas cenas, nu i nafig tādu kompāniju.

    Biteme
    16.05.2023 15:19
    Reply to  Jānis

    Skūteristi ir augsta riska kategorija. Vismaz to viņi šeit bannerī reklamē.

    Sergejs
    16.05.2023 15:29
    Reply to  Jānis

    Personīgi man Balta un If piedāvā krietni draudzīgāku cenu, Ergo ir Balcijas līmenī (konkrēti manā gadijumā).
    Nekādu sevišķu ērtumu un individualizācijas iespējas neatradu, nevaru izņemt to ko man nevajag (maiņas auto piemēram), pat pašrisku nevar izvēlēties kas ir If gadijumā iespējams. Un gan pēc savas un paziņu pieredzes gan pēc brokera teiktā If un Balta vismazāk problēmas ar izmaksām, kas manuprāt ir vissvarīgākais KASKO polisē (jēga no tās megaērti nopirktas polises ja tevi tikpat megaērti atšūs kad kas atgadīsies).
    Tā kā tukša pļūtīšana vien ir par to ērtumu un individuālu pieeju. Uztaisat čekboksus ar riskiem lai klients var izvēlētis ko viņam vajag ko nē tajā polisē un arī pašrisku lai var izvēlēties. Tad arī runājat par ērtumu un mūsdienu tehnoloģijām

    Roberts
    18.05.2023 11:52
    Reply to  Sergejs

    produkts lohiem kas nelasa ligumu

    Roberts
    18.05.2023 11:50

    tas city combo ir super bomzīga apdrošināšana.
    tatad naves gadijuma 3k eur :D
    smiekli nāk.
    un nav opcijas sanemt lielaku maksajot vairak ja lieto scooter.
    49 eur gada. konkurentiem ir ap 50 bet lielākas atlidzibas.

    Reklāma