Web Analytics
More
    Reklāma

    Robotizēta procesu automatizācija – kas tas ir un kāpēc to vajag 21. gadsimta uzņēmumam?

    Šis raksts ir tapis sadarbībā ar If Apdrošināšana.

    Jaunākie raksti

    Jau vairākus gadu desmitus roboti ir vieni no lielākajiem palīgiem rūpnīcās dažādu vienkāršu, manuālu un rutīnas uzdevumu veikšanā. Šādā veidā iespējams palielināt efektivitāti un produktivitāti, kā arī dot iespēju darbiniekiem pievērsties atbildīgāku un svarīgāku pienākumu izpildei. Tehnoloģijas turpina strauji attīstīties, un robotizācija un automatizācija vairs nav fenomens, kas sastopams tikai rūpnīcās. Lai saglabātu konkurētspēju, šodien produktivitātes celšanas risinājumus ļoti vēlams ieviest tiem uzņēmumiem, kuros būtiska nozīme ir liela apjoma biznesa, IT atbalsta un darbplūsmu procesiem. Te palīdzīgu roku sniedz robotizēto procesu automatizācijas (RPA) rīki.

    RPA risinājumus var izmantot kā daļu no plašākas biznesa procesu automatizācijas. Piemēram, programmatūras robotus var sakonfigurēt tā, lai tie veiktu dažādas darbības – sākot no automātiskas atbildes ģenerēšanas līdz dokumentu analīzei. Kādas priekšrocības uzņēmumam var sniegt RPA un kas jāņem vērā, lai no tās iegūtu lielāku pievienoto vērtību? Par to sarunājāmies ar apdrošināšanas kompānijas “If” RPA risinājumu izstrādātāju Raimondas Kazlauskas.

    Reklāma

    Apdrošināšanas kompānijas “If” RPA risinājumu izstrādātājs Raimondas Kazlauskas

    RPA, mākslīgā intelekta un automatizācijas nozīme uzņēmējdarbībā

    “If” eksperts sarunā izceļ RPA un mākslīgā intelekta (MI) lomu uzņēmumu efektivitātes uzlabošanā, kļūdu samazināšanā un resursu optimizācijā. Raimondas uzsver, ka šīs tehnoloģijas palīdz automatizēt rutīnas darbus, ļaujot kolēģiem veltīt laiku sarežģītākiem, radošākiem un svarīgākiem uzdevumiem.

    Runājot par “If” pieredzi RPA rīku izmantošanā Baltijā, Raimondas atklāj, ka 2023. gada laikā roboti uzņēmumā veiksmīgi paveica ap 365 000 uzdevumu – tas ir vairāk nekā 30 000 uzdevumu mēnesī. RPA rīku izmantošana pērn ietaupījusi 1325,85 dienas jeb 10606,8 stundas, manuāla darba vietā ļaujot fokusēties uz klientu vajadzību apzināšanu un risināšanu. Taču kā jebkurai mašīnai arī robotam ir savs dzīves cikls – procesu un sistēmu maiņas dēļ tos dažkārt jāuzlabo vai jābūvē jauni. Piemēram, “If” pagājušā gada laikā uzbūvējis 20 jaunus robotus.

    Efektīva automatizācijas stratēģija ir kritiski svarīga uzņēmumu veiksmīgai digitālajai transformācijai. Šajā ziņā Raimondas iesaka sākt ar vienkāršākiem procesiem, kas ļauj ātri gūt pirmos panākumus, un pakāpeniski pāriet uz sarežģītākiem uzdevumiem. Viņaprāt, uzņēmumiem ir jāveido izpratne par RPA un MI ieguvumiem. Liela nozīme ir darbinieku izglītošanai par šo tehnoloģiju potenciālu un pielietojumu, lai panāktu pozitīvu darbinieku attieksmi pret automatizāciju un digitālo transformāciju uzņēmumā. Roboti neatņem darbu darbiniekiem – tie padara to jēgpilnāku.

    Datu drošībai un aizsardzībai jākļūst par uzņēmuma prioritāti

    Ieviešot RPA un MI tehnoloģijas, viens no svarīgākajiem jautājumiem, kas uzņēmumiem jāņem vērā un jārisina, ir datu drošība un aizsardzība. Digitālajā laikmetā, kad datu noplūdes un kiberuzbrukumi kļūst par arvien biežāku parādību, tai jākļūst par ikviena uzņēmuma prioritāti. Raimondas norāda uz nepieciešamību ievērot augstākos drošības standartus, izmantojot datu šifrēšanu, piekļuves kontroli un regulārus drošības auditus. Viņš uzsver, ka uzņēmumiem ir jāaizsargā savus datus un jānodrošina, ka visas tehnoloģijas atbilst tiesību aktu prasībām un standartiem.

    Uzņēmumiem ir jābūt gataviem mainīties

    Bieži vien nākotne ir daudz tuvāk nekā uzņēmumiem šķiet. Raimondas pauž optimistisku viedokli par RPA un MI nākotnes perspektīvām, vienlaikus atzīstot pastāvošos izaicinājumus. Tehnoloģijas turpina attīstīties, piedāvājot jaunas iespējas uzņēmumu darbības optimizācijai, taču tas vienlaikus prasa nepārtrauktu mācīšanos un pielāgošanos. Viņš uzskata, ka uzņēmumiem ir jābūt proaktīviem, gataviem mainīt savus darbības modeļus un pieņemt jaunas tehnoloģijas, lai saglabātu konkurētspēju un efektivitāti.

    Tāpat Raimondas dalās ar vairākiem ieteikumiem uzņēmumiem, kuri plāno ieviest RPA un MI tehnoloģijas. Viņš uzsver skaidru mērķu noteikšanas, pareizu procesu atlases un spēcīgas iekšējās komandas izveides nozīmi. Izglītošanai un darbinieku iesaistei, viņaprāt, ir ļoti būtiska, pat izšķiroša loma, lai nodrošinātu tehnoloģiju efektīvu pieņemšanu un izmantošanu. “If” eksperts arī aicina uzņēmumus būt atvērtiem inovācijām un nepārtraukti meklēt jaunas iespējas, kā uzlabot savus procesus ar RPA un MI palīdzību.

    Raimondas min arī vairākus piemērus, kā “If” izmantojis RPA rīkus, lai veiksmīgāk risinātu klientu apkalpošanas izaicinājumus.

    1. Darbs ar datiem. Lietuvā RPA veiksmīgi pielietots grāmatvedības jomā, konkrētāk, prēmiju apmaksu ievadīšanā. Procesā tika iesaistīts viens no pirmajiem robotiem, ko “If” izveidoja pirms sāka nopietnāk iesaistīties RPA. Grāmatvedība ir robotiem draudzīga joma, kurā var vienkārši integrēt automatizācijas procesus, kas pierādījās arī šajā gadījumā. Robots pārbaudīja datu failu, kurā atrodas katrā dienā saņemtie maksājumi, un apstiprināja maksājumus par konkrētām polisēm, ko veic klienti. Citkārt visu šo procesu manuāli veic darbinieki, taču robots šajā gadījumā ietaupīja viņu laiku, ļaujot pievērsties svarīgākiem pienākumiem.

    2. Lielo klientu polišu atjaunošana un izdošana. Roboti regulāri strādā ar milzīgu polišu apjomu, kas īsā termiņā ir jāatjauno vai jāizdod. Piemēram, pavisam nesen bija nepieciešamība divu dienu laikā izdot 1500 polises. Cilvēks izveido polisi vidēji 3-5 minūtēs, savukārt robots to izdara 1,5 – 2 minūtēs. Kopumā šis darbs robotiem prasīja 24 stundas. Konkrētajā gadījumā šo uzdevumu paveica vairāki “If” roboti, kas arī nozīmēja, ka bija nepieciešams gudri pārvaldīt robotu resursus, lai citi neciestu citi procesi un uzņēmums varētu izdot polises pēc iespējas ātrāk.

    3. Veselības atlīdzību pieteikumu izskatīšana. Veselības atlīdzību pieteikumu iesniegšana uzņēmuma klientiem iepriekš bijusi sarežģītāka nekā šobrīd. Klienti pēc pakalpojuma saņemšanas saņem čekus un tos iesniedz apdrošinātājam. Kādreiz tas prasīja daudz laika, jo pašam klientam bija jāievada informācija par pakalpojumu. Gandrīz vienmēr šī informācija ir atrodama izsniegtajā rēķinā. Tagad ar “If” mobilās aplikācijas palīdzību klients nofotografē čeku, ievada nelielu aprakstu (daži vārdi) par pakalpojumu un ar to pietiek, lai sistēma atrastu vajadzīgo informāciju pati. Šis risinājums sastāv no trīs daļām:

    • Teksta atpazīšana no attēla (OCR);
    • Vērtīgās informācijas izgūšana no atpazītā teksta;
    • Saņemtā pakalpojuma kategorizācija

    Risinājums automātiski nolasa samaksāto summu, pakalpojuma sniedzēja nosaukumu un reģistrācijas numuru, čeka numurs, čeka izrakstīšanas datumu un personas kodu. Tālāk mākslīgā intelekta algoritmi šai informācijai piešķir kādu no kategorijām, piemēram, zobārsts vai stacionārs. Šī informācija nonāk atlīdzību izskatīšanas sistēmā un paātrina atlīdzību izskatīšanu. Dati liecina, ka šobrīd 87% gadījumu no iesūtītajiem dokumentiem sistēma atrod vajadzīgos datus, lai automātiski varētu reģistrēt atlīdzības pieteikumu. Šo procentu nosaka un ietekmē arī kvalitāte, kādā klienti ir iesnieguši pieteikumus, piemēram, foto asums, vai tas uzņemts gaismā/tumsā utt.

    Noslēguma atziņas

    Saruna ar Raimondas Kazlauskas kopumā ļauj gūt vērtīgas atziņas par RPA un MI tehnoloģiju ietekmi un to izmantošanas potenciālu. Viņa pieredze un ieteikumi var kalpot par ceļvedi uzņēmumiem, kuri vēlas veiksmīgi ieviest šīs tehnoloģijas un veikt digitālo transformāciju. Lai gan izaicinājumi pastāv, proaktīva pieeja, nepārtraukta izglītošanās un drošības prioritizēšana var palīdzēt organizācijām izmantot RPA un MI sniegtās priekšrocības, vienlaikus aizsargājot savus datus un saglabājot konkurētspēju mainīgajā uzņēmējdarbības vidē. Šīs tehnoloģijas piedāvā iespēju radikāli uzlabot darba procesu efektivitāti, samazināt operacionālās izmaksas un palielināt darbinieku apmierinātību, ļaujot viņiem veltīt laiku sarežģītākām un radošākām darbībām. Līdz ar to RPA un MI kļūst par neatņemamu digitālizācijas sastāvdaļu, kas veicina uzņēmumu izaugsmi un inovācijas.

    Automatizācija un mākslīgais intelekts ļauj uzņēmumiem ne tikai uzlabot esošos procesus, bet arī radīt jaunas vērtības, atklājot neizmantotas iespējas un veicinot produktu un pakalpojumu attīstību. Tomēr, lai pilnībā izmantotu šo tehnoloģiju potenciālu, būtiski pievērsties organizācijas kultūras maiņai, veicinot atvērtību inovācijām un tehnoloģiju pieņemšanai visos uzņēmuma līmeņos.

    Ieviešot RPA un MI, uzņēmumiem jārūpējas ne tikai par tehnisko aspektu pārvaldību, bet arī par cilvēkresursu attīstību, nodrošinot nepieciešamās prasmes un zināšanas darbiniekiem, kas strādās ar šīm tehnoloģijām. Tas ietver apmācību programmas, darbinieku motivēšanu un karjeras izaugsmes iespējas, kas palīdz veidot pozitīvu attieksmi pret automatizāciju un digitālo transformāciju.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    1 komentārs
    Inline Feedbacks
    View all comments
    p2002c
    22.04.2024 18:07

    Interesanti būtu uzzināt, kuru RPA rīku izmanto IF.

    Reklāma