Kopbraukšanas automašīnas Latvijā kļūst arvien populārākas, un daudzi līgotāji droši vien tās plāno izmantot, lai dotos svinēt vasaras saulgriežus. Ņemot vērā būtisku satiksmes intensitātes palielināšanos pirmssvētku dienās, kā arī apdrošinātāju rīcībā esošo ceļu satiksmes negadījumu statistiku, Latvijas Apdrošinātāju asociācija (LAA) atgādina lietot kopbraukšanas auto ar īpašu atbildības sajūtu.
Analizējot tirgus dalībnieku un OCTA sistēmas datu bāzi par koplietošanas auto nokļūšanu negadījumos un salīdzinot šos datus ar kopējo tirgu, var secināt, ka pērn koplietošanas automašīnas ceļu satiksmes negadījumus Latvijā ir izraisījušas aptuveni 5 reizes biežāk nekā citi transportlīdzekļi.
“Jaunas tehnoloģijas sniedz mums daudzas jaunas iespējas, kuras jāprot izmantot gudri un atbildīgi. Apdrošinātāju dati pašlaik gan liecina, ka pie kopbraukšanas auto stūres jūtamies mazāk atbildīgi, radot vairāk avārijas situāciju. Otrs iemesls biežākiem negadījumiem varētu būt arī atšķirīgā auto vadīšanas pieredze, laiks un biežums, ko pavada pie stūres – iespējams, kopbraukšanas auto lieto arī cilvēki ar mazāku braukšanas pieredzi un dara to retāk, nevis katru vai gandrīz katru dienu,” statistikas datus komentē LAA prezidents Jānis Abāšins.
Salīdzinot tendences pa gadiem, gan redzams, ka kopbraukšanas prasmes un kultūra uzlabojas, jo negadījumu pārsvara proporcija kļūst mazāka. Tāpat jāņem arī vērā, ka daļa Latvijā lietoto kopbraukšanas auto ir reģistrēti Lietuvā un Igaunijā, kur arī apdrošināti, un Latvijas apdrošinātājiem dati par šīm automašīnām nav pieejami.
“No apdrošinātāju viedokļa mums ir skaidrs vēstījums koplietošanas auto lietotājiem – jo labāk un uzmanīgāk ar šiem auto tiks braukts, jo mazāk būs KASKO un OCTA apdrošināšanas gadījumu, jo lētāka un izdevīgāka būs šo auto īre,” saka LAA prezidents.
Kopumā 2022. gadā Latvijas apdrošinātāji KASKO un OCTA atlīdzībās par apdrošināšanas gadījumu iestāšanos klientiem izmaksāja 140,6 miljonus eiro.
Skaidrs, attieksme ir kā pret Lienīti.
P.S.
Redzēju kā Depo stāvlaukumā tādai uzkrāso lūpas, t.i. aizkrāsot skrāpējumus uz auto sliekšņa.
Ko tev Lienīte nodarījusi?
Nedeva
Pēdējā laikā kopābraukšanas auto sita vai nu sadzērušies braucēji vai jaunieši, kam gribas zināt cik labi elektriskajam auto var iemīt grīdā.
Žēl ka svinēt aizbraucēji neparūpējas par aizņemto auto nogādāšanu atpakaļ. Citiem arī vajag aizbraukt.
Diezgan loģiski. Vēl arī tas, ka ar šiem autiņiem visbiežak brauc cilvēki kuriem nav sava un līdz ar to viņiem ir daudz mazāka pieredze.
Pēdējā laika novērojumi liecina par to, ka kopbraukšanas auto lieto cilvēki, kas reti brauc! Tas arī atspoguļojas nepārliecinošā braukšanā, jo cilvēks nav pieradis pie auto, nejūt gabarītus, nezin vai paspēs izdarīt manevru un čammājas!
Vēl atkarīgs no iznomātāja ierobežojumiem. Fiqsy zojām braucējs ne vienmēr gribēs uzsākt braukt ātri vai braukt ar +10 kā te pierasts. Jo tad telemetrija pačukst kantorim un braucējam ieslēdzas skaitītājs. Tie, kuri to jau izbaudījuši, pēc tam brauc tā kā parastajam Latvijas skrējējam liekas lēni.
Ātrums nav vienīgais arguments. Es stripri vairāk sliecos piekrist tam, ko raksta Skābene.
Jau kopš šie servisi parādījušies es praktiski instinktīvi palielinu distanci, mazākus manevrus, ja blakus uz ceļa ir CityBee vai CarGuru. Braucēju prasmes līmenis ir uzkrītoši zems.
Kur jūs redzat tos skrējējus? Pa šoseju velkas strīpa, savas mašīnas 20 konrētajā gadījumā un visas viena aiz otras uz 70-80 pa šoseju vasaras sausā dienā. Tad nu tie kas vēlas kaut kir aizbraukt vai plāno laiku ir spiesti apdzīt šos. Var būt tiem kas ripinās uz tiem 70-80 liekas, ka tie kas viņus apdzen traucas nāves ātrumā😄
Atkarīgs no vietas. Vidzemes šoseju šogad palēnināja remonts starp sēnīti un Inčukalnu un vidējā ātruma radars tālāk. Tur vidējā ātruma zonā tiešām viens otrs hz kāpēc čunčina starp 70-80. Un citi spiesti aiz viņiem vilkties, jo pretī brauc un izmainīties nav kur.
Tie, kas plāno laiku nekur nekavē tā, ka jāpārsniedz atļautais. Uz 70-80 savukārt neviens nebrauc labprātīgi, bet kāda iemesla vadīts – tas iemesls ne vienmēr ir no ārpuses, garām traucoties, nolasāms.
Ja ir laiks, tad braukt uz 80 var būt izdevīgi pat tikai no degvielas ekonomijas viedokļa. Mazāka gaisa pretestība taču.
Kāpēc ne 70? Var arī nebraukt, tad vēl vairāk ekonomē, jo nerūcošs auto neko netērē!
Vēl ir sabiedriskais transport!
Pareizi. Bet jāskatās konkrētā auto īpatnības pie kāda ātruma un kurā pārnesumā ir efektīvāk. Arī par sabiedrisko piekrītu. Man ciemos pie radinieka vienam pašam ar busu biļete izmaksā 2x lētāk nekā ar auto, visai famīlijai atkal ar auto izdevīgāk.
Šādi aizejot līdz ķēdes galam saprot, ka labāk ir nekur nebraukt un sēdēt mājās, tad ir visekonomiskāk😄
Nu, tu vari nebraukt) Es braucu, kad man vajag un veidā, kas man ir patīkams un vajadzīgs.
No otras puses, es neturu ūdens krānu atvērtu visu zobu tīrīšanas laiku, kā to mēdz darīt citi. Ja man kāds resurss acumirklī nav nepieciešams, es to netērēju tikai tāpēc, ka tas ir pieejams.
Man liekas tēma bija pavisam cita, nevis kā taupīt resursu. Ja tā dziļā dima bija ka ja brauc pa šoseju uz 80, lai taupītu degvielu, tad tā jau ir taupības uzvara pār veselo saprātu. Te gāja runa par skrējējiem un trakajiem uz ceļa, kur es teicu ka ir vesela virkne ar tādiem kas nebrau uz 70-80 pa šoseju, kuri ir jāapdzen un tie kuri nevēlas braukt kolonnā un apdzen, tie tiek uzskatīti veigās par vājprātīgajiem, kas trako uz ceļa, jo apdzenot brauc ātrāk kā tie 70-80. Es tieši tāpat braucu kad un kur man vajag, ja man ir par lēnu kāds es to apdzenu vai apsteidzu. Un tie kam ir tik bail braukt ātrāk par 80 vai gribas skatīties pa logu, vai ietaupīt, tad tiem var būt labāk ir pārvietoties ar sabiedrisko.
Kā likums, ātrumu uzkrītoši samazina tajos gadījumos, kad pļāpā pa telefonu!
Es plānoju laiku, bet pat aplikācijas kaukulē maršruta ātrumu vadoties pēc atļautā ātruma. Es neplānoju, ka no 60km man puse ceļa būs jābrauc uz 70-80. Kāda var būt iemesls, ka 20 mašīnas pa šodeju sausā vasaras dienā brauc 70-80??? Visiem iekšējas problēmas? Ja viņi visa iesēstos autobusā tas palīdzētu gan satiksmei, gan saviedriskajam auto. Kaut kāda jauno laiku domāšana, es daru kā gribu, interpretēju noteikumus un uzskatu ka daru pareizi un noreju pārējos, kas dara pretēji tam. Krustojumos arī tagad jālaiž ir tam kas brauc pa galveno ceļu, jo tak nepieklājīgi ka kāds stāv un gaida pie mazākas nozīmes ceļa😄 Braucu kā uzskatu par pareizu un ja kāds pabrauc garām ātrāk, tad tas ir skrējējs pašnāvnieks🤦🏼♂️
Jā, tas arī ir novērots, ka koplietošanas auto bieži uz Jūrmalas šosjeas brauc pa kreiso joslu , ievērojami lēnāk par pārējo plūsmu.
Ar Fiqsy lielai daļai klientu pirmais brauciens ir arī pēdējais! Bet tā nav liela bēda, ņemot vērā citu konkurentu piedāvājumus. Piemēram, ar OX Drive pirmajā reizē vari iztestēt elektroauto izslavēto uzrāvienu un nākamajās reizēs braukt lēni un prātīgi, jo zini ko tas auto var vai nevar. Tā pat kā ar dīlera demo auto neviens nebrauc tā kā ikdienā, jo pirms pirkšanas grib zināt kas un kā.
Mani izbrīni vai nekontrolē kauntoris ko dara iznomatājs. Cik ir nācies redzēt nomas auto, tad visi brauc krietni virs atļautā. Un es braucu parasti +10 atļautajam, bet man iet garām tā ļoti brīvi, pēc tā spriežu ka ātrums ir kādi +20 atļautajam.
Līgumā taču rakstīts, ka visus sodus maksā lietotājs!
Nu ja tu trako, bet uz sodien neuztaujies, tad var ja? Pakalpojuma sniedzējam būtu jākontrolē.
Pilnīgi tāpat kā ar koplietošanas skrejriteņiem. Ja nav tavs tad jau var lauzt, tā daudziem šķiet.
Iesēžas kāds, kas EV nekad nav vadījis un domā, ka jāizmēģina kā iet – iepriekš ātrākais, kas stūrēts ir kaut kāds bembis. Iemin un zaudē samaņu :)
Izskatās, ka statistikā nav ņemts vērā nobraukums. Standarta vidējā privātā mašīna vairumu sava mūža pavada stāvvietā vai garāžā. Pa dienu saimnieks darbā, pa nakti guļ. Reizēm mašīna ilgu laiku pavada servisā, gaidot detaļas utml. Kamēr kopbraukšanas mašīnas pelna naudu tikai kustībā – tām ir daudz lielāki nobraukumi un aktvitāte. To ir jāņem vērā, veidojot šādu “statistiku”.