Reklāma

Apple AirTag apskats – ko tad spēj mazais “izsekotājs”?

Jaunākie raksti

Nothing ear (1) austiņu apskats – “Nasing spešal” vai tomēr “Spešal”?

Pēc Stīva Džobsa došanās viņsaulē, gana daudz tehnoloģiju personības bija gatavas uzvilkt melnu bītleni un zilas džinsenes, lai piedomātu...

Kens Bloks sadarbosies ar Audi, lai rādītu trikus ar jaudīgiem elektroauto

Pēc 11 gadu sadarbības pazīstamais autosportists Kens Bloks pārtraucis sadarbību ar Ford, un šobrīd gatavojas uzsākt jaunus projektus tieši...

“Twitter” publicētie video iegūs labāku kvalitāti

"Twitter" nācis klajā ar savu jaunāko uzlabojumu, kas šoreiz saistīts ar lietotāju augšupielādēto videoklipu kvalitātes pacelšanu. Oficiālais "Twitter" atbalsta...

Latvijā ieradies pilnībā elektriskais Mercedes-Benz EQV minivens

Mercedes-Benz EQV ir pirmais augstākās klases minivens ar pilnībā elektrisku piedziņu. Ar sasniedzamību līdz pat 418 kilometriem, EQV nosaka...

Forumā “5G Techritory” diskutēs par 300 miljardu eiro vērto ES fondu lietderīgu izmantošanu digitalizācijas veicināšanai

No š.g. 22. līdz 25. novembrim Rīgā notiks Eiropas vadošais ekosistēmas forums “5G Techritory”, kurā nozīmīgākie 5G lēmumu pieņēmēji un praktiķi apspriedīs...

Nu ko, esam nedaudz iekavējuši ar šī apskata sagatavošanu, jo Apple AirTag piekariņš, kuru iespējams pievienot dažādām mantām, lai tās nepazaudētu un varētu izsekot, iznāca jau aprīlī. Un pāris dienu laikā tas nonāca arī manās un Kristapa rokās, bet kas lēnu nāk, tas labi nāk, tāpēc mēģināšu apkopot, iespējams, svarīgākos jautājumus saistībā ar šo nosacīto izsekošanas ierīci. Pamatā tā noteikti nav domāta tam, lai kādu izsekotu, bet tam, lai atrastu nejauši pazaudētās lietas un redzētu pietiekami precīzu to atrašanās vietu kartē.

Ārējais izskats un tehniskā uzbūve

Šis produkts noteikti ir veidots Apple labākajās tradīcijās, jo tas ir pavisam vienkārši balts, apaļš plastmasas gabals, kuram vienā pusē ir arī metāla daļa. AirTag ir salīdzinoši mazs, jo tā diametrs ir 31,9mm un svars nieka 11 gramu. Attiecīgi pieliekot pie jebkuras mantas to gandrīz nebūs iespējams sajust. Taču viena lieta, kas šo elektronisko ierīci varētu atšķirt no visiem pārējiem uzņēmuma produktiem, ir iespēja nomainīt bateriju. Jā, ja tā aizdomājamies, tad nevienam citam pieejamajam Apple produktam to nebūs iespējams izdarīt pašam lietotājam. Neskaitot akumulatora nomaiņu kā tādu. Piemēram, savulaik viens no konkurentiem Tile izlaida šādu pašu izsekošanas piekariņu, kuram nebija iespējams nomainīt bateriju vai to uzlādēt, kas nozīmē, ka pēc darbības beigām vienkārši nācās iegādāties jaunu ierīci.

Tomēr Apple šajā gadījumā ir padomājis par vidi, lai to pēc aptuveni gadu ilgas darbības nepiesārņotu ar plastmasu, ļaujot nomainīt apaļo bateriju CR2032. Šīm baterijām kods ir ļoti svarīgs, jo veikalā ir itin viegli “uz aci” nopirkt nepareizo. Visas komponentes atrodas iekšā plastmasas apvalkā, bet aizmugurējais metāliņš kalpos baterijas piespiešanai. Šāda uzbūve ļaus nodrošināt IP67 ūdens aizsardzību, ļaujot AirTag pavadīt 1m dziļā ūdenī 30 minūtes. Varbūt kāds jau būs redzējis video, kuros šajā piekariņā tiek izurbts caurums, jo tas standartā nav aprīkots ar iespēju to kaut kur ievērt, un nāksies iegādāties papildu aksesuārus. Protams, skatoties no Apple puses tas ir gudrs gājiens, tomēr AirTag varēja padarīt par pāris milimetriem platāku un tomēr izveidot šādu caurumu. Salīdzinot ar konkurentiem Samsung Galaxy SmartTag un Tile, tos būs iespējams ievērt atslēgu piekariņā bez papildu aksesuāriem.

Apple AirTag vismaz pagaidām ir pieejams tikai baltā krāsā, un ja to iegādājas mājaslapā, tad ir iespējams pasūtīt arī kādu īpašu gravējumu vai emocījzīmi, kas būs kā atšķirību nesošais elements. Vai vienkārši iegādāties kādu no oficiālajiem vai neoficiālajiem piekariņiem, kas paredzētu dažādiem piestiprināšanas variantiem. Šajā mazajā ierīcē ir ievietots skaļrunis, lai to spētu atrast arī pēc skaņas signāla, Bluetooth savienojuma nodrošinātājs, kā arī Apple U1 mikroshēma, kas nodrošina īpaši precīzu vietas noteikšanu un plūstošo savienojumu ar citām Apple ierīcēm. AirTag spēs sadarboties ar iPhone 6S un jaunākiem modeļiem, kuriem ir uzstādīta vismaz iOS 14.5 operētājsistēma.

Uzstādīšana

Kā jau ierasts ar pēdējo gadu Apple produktiem, tad AirTag uzstādīšana neprasa daudz pūļu. To nepieciešams izpakot, izņemt speciālo plasmasas lenti, kura attiecīgi ļaus baterijai iedarbināt piekariņu. Pēc tam kā ierasts iPhone ekrānā parādīsies informācija par jauna Apple produkta uzstādīšanu, un nepieciešams tikai sekot norādītajiem soļiem. Jau pašā sākumā ir iespējams norādīt kādam priekšmetam AirTag tik pievienots. Šim gan laikam nav īsti tehniskas nozīmes, cik vairāk paskaidrojošs elements, ja paralēli tiek izmantoti vairāki AirTag. Pagaidām to gan nav iespējams savienot ar Android ierīcēm, tomēr tās būs spējīgas nolasīt AirTag īpašnieka informāciju.

Ikdienas lietošanas procesā visa kontrolēšana notiek no Find My lietotnes, kas ir viena no Apple izstrādātajām pamata lietotnēm, kas parasti jau atrodas iPhone telefonos. Tajā iespējams apskatīt visas savam iCloud piesaistītās ierīces, un redzēt to atrašanās vietu. Piemēram, AirPods austiņas, Apple Watch viedpulksteni vai MacBook datoru. Find My pārveidotais serviss tika izlaists kopā ar mobilo operētājsistēmu iOS 13 2019. gadā, aizstājot iepriekšējo Find My iPhone lietotni.

Ikdienas lietošana

AirTag piekariņš, ja to tā drīkst dēvēt, primāri ir domāts, lai atrastu pazudušās, aizmirstās vai nozagtās lietas, pie kurām tas ir pievienots, piemēram, atslēgas, maks un soma. Ir gan jau paspēts redzēt, ka to pievieno arī riteņiem un dzīvniekiem vai Apple TV televīzijas pultij. Šādā situācijā tā darbība ir pavisam vienkārša, jo jebkura Apple ierīce, kura ir pieslēgta internetam, būs spējīga neapzināti saņemt signālu no AirTag un tādējādi ziņot par tā atrašanās vietu. Līdz ar to atverot Find My lietotnes sadaļu Items, varēs redzēt, kur atrodas piekariņš. Tas tiek panākts ar Bluetooth savienojumu, kurš katram no mums visdrīzāk telefonā ir ieslēgts, un labos apstākļos šī distance varētu sasniegt līdz pat 100 metriem. Attiecīgi ikvienam iPhone lietotājam ejot garām AirTag un esot pieslēgtam internetam, neapzināti būs iespējams atjaunot tā atrašanās vietu, kas šo piekariņu uzņēmuma ekosistēmā padara tik noderīgu un efektīvu. Jāpiezīmē, ka neizdevās atrast precīzu laiku, cik bieži tiek atjaunota AirTag atrašanās vieta.

Saistībā ar šo pamatdarbības principu, AirTag ir paredzēts tam, lai automātiski paziņotu, ja tam liekas, ka lietotājs varētu kaut kur būt aizmirsis savas atslēgas. Tā teikt dot preventīvu paziņojumu. Šis it kā darbojas ar tādu principu, ka vērā tiek ņemtas visas adreses, izņemot tās, kuras norādītas FindMy lietotnē. Tāpēc pieņemot, ka atslēgas ar pievienotu AirTag tiek pārvietotas kaut kur citur un iPhone neatrodas tuvumā, tiks padots atgādinājums, ka AirTag ticis atstāts noteiktā adresē. Šī ir viena no lietām, kura nebija diez ko precīza. Piemēram, aizejot sportot un atstājot somu vienā vietā, kurā atrodas AirTag, bet pēc tam veicot skrējienu, dažreiz uz Apple Watch atnāca paziņojumi par to, ka atslēgas it kā neatrodas ierastajā vietā. Bet realitātē blakus ir gan iPhone, gan viedpulkstenis, līdz ar to būtu jāsaprot, ka it kā viss ir kārtība. Šī lieta neatkārtojas katru reizi, tomēr loģika nav saprotama. Skatoties no drošības viedokļa, protams, ir patīkami saņemt šādus paziņojumus, bet no otras puses tie atkal liek par velti uztraukties.

Tā ir viena no pamatlietām, bet kā nākamais solis, protams, ir iespēja ziņot, ka kāda no lietām ir nozagta un kurai ir pievienots AirTag. To ir iespējams ieslēgt “pazušanas” režīmā (angliski Lost mode), kas nozīmē, ka piekariņš būs spējīgs raidīt skaņas signālu, kas, protams, tik mazai ierīcei nav pārāk liels, tomēr vismaz informatīvs. Līdz ar to šādā situācijā, piemēram, zaglis sadzirdēs, ka kaut kas nav kārtībā ar nozagto lietu un tam nāksies meklēt AirTag, lai atbrīvotos no tā. Skaņas signāls un šis režīms var noderēt arī tad, ja ir nācies kaut kur aizmirst maku vai somu, jo, pirmkārt, tas pievērsīs apkārtējo uzmanību un, otrkārt, “pazušanas” režīmā citi cilvēki būs spējīgi nolasīt kontaktinformāciju. Apple iPhone gadījumā to varēs vienkārši pietuvināt savai ierīcei, lai parādītos kontakti, bet Android gadījumā ierīcei jābūt aprīkotai ar NFT. Protams, ir ļoti viegli atvērt AirTag un izņemt bateriju, lai to atslēgtu, līdz ar to skaņas signāla paziņojums par nozagtu lietu noteikti nebūs pārāk sekmīgs. Tāpēc drošāks variants ir vienkārši mēģināt atrast AirTag kartē.

Nedrīkst nepieminēt, ka tie iPhone, kas ir aprīkoti ar U1 mikroshēmu, būs spējīgi precīzi atrast AirTag. Tiesa, sākumā būs jātiek aptuveni 1-2 metru tuvumā, un tad jau telefonā ekrānā ar bultiņām tiks parādīts, kur to meklēt un cik tālu tas ir. Tiesa, šī iespēja būs pieejama tikai tiem lietotājiem, kuriem ir vismaz iPhone 11 modelis. Šo iespēju angliski sauc par “precision finding”, latviskojot “precīzā meklēšana”. Tā darbojas ļoti intuitīvi, izmantojot arī vibrāciju, lai sajustu, ka lietotājs tuvojas AirTag piekariņam. Šī funkcionalitāte darbojas patiešām labi un precīzi, norādot distanci ar precizitāti līdz desmit centimetriem. Tomēr izaicinošākais pašā sākumā ir atrast īsto virzienu, līdz ar to var nākties staigāt ar telefonu rokās uz visām debespusēm. Protams, palīgos var nākt skaņas signāla izmantošana.

Visvairāk apspriestā lieta ir iespēja izsekot cilvēkus, izmantojot AirTag. Cik var spriest pēc pieejamās informācijas, tad tieši šis aspekts nav ļāvis AirTag izlaist jau pirms diviem gadiem, proti, 2019. gadā. Apple ir strādājis pie situācijas, ja šāda tipa ierīce tiek izmantota cilvēku izsekošanai. Godīgi sakot, vēlētos piekrist citiem apskatniekiem, ka par šādu izmantošanu un pielietojumu es nemaz neaizdomātos, tomēr runājot par mūsdienu privātumu un drošumu, šis jautājums noteikti tiktu aktualizēts kādā brīdī. Līdz ar to uzņēmums savā ziņā ir spēris pareizu soli, pārdomājot kā risināt šādu situāciju. Tādējādi radīts risinājums vai algoritms, kas lietotājam ziņos par to, ja kādam citam lietotājam piesaistīts AirTag pārvietosies līdz. Šo iespēju man nav izdevies notestēt pašam, tomēr pārskatot pieejamos apskatus, funkcionalitāte tik un tā ir diskutabla. Tas ir tāpēc, ka kopumā ir grūti noteikt, kad tiešām notiek izsekošana un AirTag veic šādu paziņojumu. Kā ir redzams vienā no video, tad par to tiek paziņots tikai tad, kad lietotājs kaut kur apstājas. Piemēram, nonākot savās mājas nevis jau esot kustībā, kas nozīmē, ka izsekotājs beigās var uzzināt, kur šis cilvēks dzīvo vai strādā.

Papētot konkurentu Samsung SmartTag un Tile darbību, tad tur šāda funkcionalitāte nemaz netiek piedāvāta, kā arī uzņēmumi par to nav tik tālu aizdomājušies. Savā ziņā Apple šo lietu ir ņēmis ļoti nopietni, domājot arī par iespējamību izsekot cilvēku. Katrā ziņā ir novērtējami centieni risināt šādu situāciju, tomēr domāju, ka pamatā šāda tipa ierīces ir domātas savu mantu izsekošanai un atrašanai, bet nekad nevarēsim izvairīties arī no apzinātas cilvēku izsekošanas.

Sākoties skolas laikam daudzkur varēja dzirdēt par vecāku interesi, kā noskaidrot savu bērnu atrašanās vietu. Visreālākā iespēju būtu kāds bērniem paredzēts GPS rokas pulkstenis, bet gribētos ieteikt pamēģināt tieši AirTag, to vienkārši ievietojot bērna somā. Tas arī varētu izrādīties kā tīri noderīgs risinājums, ja apkārt būs pietiekami daudz Apple ierīču.

Nobeigumā

Laikam pirmā lieta, ar kuru vēlos nobeigt, ir tā, ka AirTag latviski ir nepatīkami saukt par izsekošanas piekariņu, jo tas uzreiz asociējas ar šo cilvēku izsekošanu, un redz cik tālu jau esam mūsdienu sabiedrībā, sargājot savu privātumu. Tomēr labāku latvisko alternatīvu neizdevās atrast, jo pamatā šī ierīce ir paredzēta tam, lai redzētu dažādu lietu atrašanās vietu, kam kalpo AirTag. Tas ir mazs, viegls un stilīgs piekariņš, kas noteikti netraucē, esot pieliktam pie atslēgām vai ieliktam somām, un attiecīgi darot savu darbu. Vislabāk būs tad, ja par tā darbību, protams, nekad nenāksies pārliecināties vai pārbaudīt, tomēr Apple ekosistēma noteikti nodrošina AirTag uzvaras gājienu, salīdzinot ar konkurentiem, jo tieši vairāk nekā vienu miljardu ierīču skaits visā pasaulē, ļauj pietiekami bieži un precīzi ziņot par tā atrašanās vietu.

Atrašanās vieta tiks atspoguļota pietiekami precīzi, bet tas arī atkarīgs no tā, cik bieži citas Apple ierīces atradīsies tā tuvumā. Noteikti jāpiezīmē iespēja pašam lietotājam nomainīt bateriju, un viss pārējais liekas pašsaprotami, kā tas varētu tikt sagaidīts no šādas ierīces. Tāpat salīdzinot ar konkurentiem nebūs kaut kas ļoti atšķirīgs. Es domāju, ka tiem, kuriem ir gadījies pazaudēt maku vai atslēgas, tagad novērtētu šāda izsekotāja sniegtās iespējas. Tāpēc vismaz vienu AirTag es ieteiktu iegādāties ikvienam iPhone lietotājam, lai pašam pārliecinātos par tā lietderību.

Apple AirTag cena ir 35 EUR, bet iegādājoties iepakojumu ar četriem, tā būs 119 EUR. Visdrīzāk var rēķināties arī ar kāda papildu aksesuāra iegādi, un oficiāli Apple radīties maksās aptuveni vēl viena AirTag summā.

Reklāma

32 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
32 Comments
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments

Būtu bijis noderīgi pačekot, cik labi tajā pašā Rīgas centrā ir ar Airtag atrašanu, ja to pievieno kaut kam nozogamam. Man ir paziņas, kas tieši lietu pasargāšanu plāno uzticēt Airtag, bet man ir skepse par Apple ierīču pārklājumu.

Šo varētu saukt par “zinkurirs” :)

Vai “šekurekurs”.

Shis ir loti traucejosi, tiem kuriem vardi rakstas, gan sarunavaloda nav anglu valoda. To redzam bilde Henrijs’s Keys left behind. Vareja tomer piedomat un piestradat pie lokalizacijas. Ja eiropas savienibas likumdeveji uzliktu razhotajiem obligatu pienakumu programmaturu nodroshinat eiropas dalibvalstu valodas. Citadi Apple pie kajas.

Visi nav angliciski. Es domaju, ka ir cilveki, kuri neruna labi krievu, anglu valoda, bet veletos lietot. Un shis piemeram ir vairak, ka necienja pret tam tautam kuras netiek piedavata saskarsnes valoda. Man piemeram nepatik ka pie Note 20 Ultra mashina paradas Oskars’s Note 20 Ultra. Mans vards ir ar vienu s un bez pedinjas augsha un s burtu turpinajuma. Vai nu Oskars Note 20 Ultra, vai nu vienkarsi tad aizstajiet Samsung Galaxy Note 20 Ultra. Kaut ka taa.

Jocīgi no tavas puses runāt par necieņu valodas lietojumā. Nesaskati ironiju un liekulību?

Neesi vēl pamodies. Tas bija kungam, kura rakstīto lasot, acis iet krustā. :D

Tas laikam par to ka Oskars nelieto garumzīmes un mīkstinājuma zīmes bet aizrāda citiem par nepareizas valodas lietošanu :)

Henrij jums nav abonomentu jo Kristapam nav pupu respektivi vins nav dzuse ar pupiem kas taisa labus video ko ir gatavi subscribot masas. tas ir viens otrkārt saturs ir ļoti average. Vai tad ir kaut kas te tāds kas nepārklājas ?

Varējāt jau interesantāk notestet piem pielikt pa virsu folliju vai ko tadu un pacekot vai bloķē signālu.
Tāpat jautājums par to vai šis pasākums vispār ir ūdens izturīgs ?
un nesaprotu kādēl nav bezvadu lādēšanas ?

Šo te folijas eksperimentu nekad nevarēs atkārtot, jo BLE signāls (2.4GHz) un UWB signāls (6GHz), lien cauri visām šķirbām. Ja izdosies izveidot pilnīgi noslēgtu metālisku apvalku, tad signāla nebūs. Ja uzliksi virsū metāla plāksni, tad to nemaz nesajutīsi.
Redzēju ka starp litija elementa nosedzošo vāciņu un korpusu ir “gumija” – tātad ir domāts par ūdens aizsardzību, tomēr ūdenī vēl neesmu metis – nopērc un pamēģini!
Kādēļ Tu gribi šo lādēt? Tur iekšā ir ļoti izplatīta litija tabletīte, kura darbojas vismaz gadu. Tu taču auto atslēgu nelādē.

Mana doma ir šo iegremdēt scooter korpusā. un te rodas jautājums vai vins pildīs funkciju vai arī metāls apslāpēs signālu un nekā. korpusa atvērsana maksā 25 eur jo to protams darīs servisā.

Ja Tu pastāstītu, kāda konstrukcija ir tam “scooter korpusam”, varētu teorētiski novērtēt. Ledusskapī var droši likt, caur izolētajām durvīm (gumijām) signāls skrien cauri bez problēmām. Protams ka UWB tehnoloģijas precīzais meklētājs gan drusku sajūk prātā – atstarotais signāls. Metāls neapslāpē signālu, tas to atstaro. Ja ir noslēgta metāla telpa, pietiek ar kādu 3cm garu šķirbiņu, lai tā starotu signālu tālāk.

Hmm, kāds praktisks ieguvums būtu no testa ar foliju?

Ir tādi maciņi, kuri ekranē NFC kartes, lai ļaundari nevarētu tramvajā ievākt naudu. Ja nu kāds grib tajā ielikt AirTagu? :)

Udens tests bija ? vai paraugus nedrīkst tā testēt ?

Tas nozīmē, ka tiklīdz es iziešu ārā un pāriešu pāri teritorijai, tā aifonā man bļam, bļam grabēs, ka esmu aizmirsis mantu? Atstāju somu māšīnas bagažniekā, eju iepirkties, un viņš sūta ziņu? Vēl viens traucēklis? Vai gadījumā nevajadzētu mazāk uzmanības novēršanas no īstās dzīves? Vispār ko darīs tie, kam būs četri tagi? :D

Man šķiet milzu stāvvietu lietotāji amerikāņi to tagu tieši arī piekabinās pie auto, lai nebūtu jāmaldās ar “Kur noparkojos?” Tas nozīmē tik daudz drošās lokācijas nesaliksi. Nu jā, ja var aktivizēt tikai tad kad vajag tad OK.
Un vēl, es to tagu noteikti būtu izmēģinājis starp stāviem. Piem. daudzstāvu parkingos, ar māju pretī un bez, puspagrabā utt. Visi tie atstajojošie signāli visādus jokus var izspēlēt ;)

Jo principā es apsvertu šī airtag iegādi lai viņu ieliktu sava electro scooter korpusā kaut kur un izmantotu kā cheap gps tracker. baterija tad spēj izturēt gadu vai tas ir tikai pieņēmums uz papīra ?

Parasti baterijas darbības reālo laiku nosaka ļooooti daudzi ārējie faktori. Jāskatās, kas ir aiz zvaigznītes tam gadam darba mūža.

Šis formāts man diemžēl vēl ir par lielu. Būtu pļecka 2x mazāka, varētu piekabināt savām 5″ un 3″ frīstaila kvadrām.

Reklāma
Reklāma
Reklāma