Reklāma

Mini Cooper SE ALL4 Countryman – elektrifikācijas izgāšanās?

Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

Jaunākie raksti

Fintech uzņēmums “Wise” (“TransferWise”) plāno kļūt par publisku kompāniju

Finanšu tehnoloģiju uzņēmums "Wise", kas agrāk bija pazīstams kā "TransferWise", nācis klajā ar paziņojumu, ka vēlas kļūt par publisku...

“Facebook” sākot ar 22. jūniju piedāvās publicēt arī podkāstus

Podkāsti jeb aplādes, jeb raidieraksti - kā katram tos labāk patīk saukt, īpaši pandēmijas laikā guvuši popularitāti klausītāju vidū....

“Canon” savos Ķīnas birojos izmanto kameras, kas ļauj ienākt tikai smaidīgiem darbiniekiem

Ir tāds teiciens, ka smaids rada smaidu, un šķiet, ka tehnoloģiju uzņēmums "Canon" tam ir pieķēries pārāk cieši. Kompānija...

“SpaceX” raķešu sistēmas “Starship” pirmais orbitālais lidojums tiks atlikts

Lai arī sākotnēji "SpaceX" savas "Starship" raķešu sistēmas, kurā ietilpst kosmosa kuģis “Starship” (upper stage) un pirmā posma raķete...

“Spotify” piesaka karu “Apple Podcasts” – iegādājas AI uzņēmumu “Podz”

Tieši pirms pāris dienām, 15. jūnijā, "Apple" oficiāli izlaida savu podkāstu abonēšanas platformu, sastādot nopietnu konkurenci "Spotify". "Spotify", jūtot,...

Mini Countryman ir britu mēģinājums trāpīt krosoveru segmentā, bet mēģinot arī nepazaudēt pašu brenda šarmu. Šeit gan man ir jāatzīst, ka tas ir izdevies, un arī man kā ne īpaši lielam krosoveru cienītājam ļoti simpatizē Mini veikums. Jā – šis noteikti nav pats glītākais Mini, un šis noteikti nav pats praktiskākais krosovers. Arī cena nu jau plašajam krosoveru tirgum ir diezgan augsta. Ir ļoti daudz kompromisu, bet mums dzīvē ir jāizveic kompromisi, lai mēs kaut ko sasniegtu, vai ne? Mini krosoveru klāstu nav papildinājis jauns modelis. Varētu pat teikt, ka klāt ir nācis tikai jauns dzinējs, kas ir daļēji elektrisks. To man tikai vajadzēja dzirdēt, lai es savā uzlādējamo hibrīdu afērā ierautu jaunu upuri.

Īss ieskats vēsturē

Nelielā izmēra Mini krosovers jau ir otrajā paaudzē un mēs to izmēģinājām ļoti neilgi pēc tā prezentācijas tālajā 2017. gadā. Kaut ar pirmās paaudzes versiju es tuvāk neesmu iepazinies, paķērām to līdzi tādam vieglam salīdzinājumam. Jau tad es atzinu, ka man viss patīk. Toreiz vispār izšāvu tādu spārnotu un kāda britu raidījuma zagtu frāzi “Šis Mini ir labākais no visiem Mini, ar ko esmu braucis, tomēr iepriekšējie Mini vienkārši bija labāki Mini”. Lai nu būtu.

Pirmais Countryman jau ir 11 gadus vecs un tika ražots līdz 2017. gadam. Pirmā paaudze ir būvēta uz parastā Cooper hečbeka bāzes. Auto bija pieejams dažādās versijās ar benzīna un dīzeļdzinējiem no 100 līdz 220 Zs. Tāpat klientam tika piedāvātas gan pilnpiedziņas, gan priekšējo riteņu piedziņas versijas ar sešu ātrumu manuālās vai sešu ātrumu automātiskās ātrumkārbas izvēli.

2017. gadā pasaule ieraudzīja jauno Countryman. Lai panāktu lielākus izmērus, tagad Countryman izmanto BMW UKL platformu, ko dala ar visiem priekšpiedziņas BMW. Proti, BMW X1, X2, pirmās un otrās paaudzes hečbekiem un kupejām. Ar šo paaudzi Mini sāk piedāvāt hibrīdus ar uzlādes vadu.

Ir pagājuši četri gadi, pasaule ir mainījusies. Ir laiks mainīties arī Mini un pielāgoties mūsdienu ekoloģiskajām normām.  Nav jau tā, ka Mini nav mainījies. Pagājušogad izmēģinājām Mini Cooper SE, kas ir mazā sportiskā hečbeka elektriskā versija, un es biju starā. Es arī piedevu mazo bateriju un niecīgo nobraukumu. Tagad gan mēs nerunājam par pilnībā elektriskajiem Mini. Uzlādējamā hibrīda gadījumā Mini ir mainījies vien mazliet, bet nu katrs uzlabojums ir apsveicams.

Kas ir jauns modernizācijā?

Mini modernizāciju ir veicis visā sava modeļu klāstā, kas nes līdzīgas vēsmas praktiski visos modeļos. No vizuālās puses uzreiz var pamanīt jauno priekšējo optiku – tagad LED starmeši jau standarta aprīkojumā un ir iespēja papildus iegādāties adaptīvos matricas tipa LED lukturus. Dienas gaismas risinājums pa perimetru lukturim ir saglabājies, bet tagad palicis vēl izteiktāks. Miglas gaismām arī jaunie LED riņķi iedod papildus izskatu. Vispamanāmākā ir aizmugurēja optika – tā ir veidota britu karoga dizainā un ir ļoti izteiksmīga. Ir jauna priekšējā reste, jauni buferi, jaunas krāsas, jauni diski. Ir arī nelielas izmaiņas interjerā, modernizēta info-izklaides sistēma, jauns digitāls vadītāja displejs no elektriskā Cooper SE un jau redzētās jaunās integrētās noskaņu gaismas, bet ne jau tas Jums interesē, vai ne?

Tehniskā puse

Mini tur baigi štelles nesarežģī. Elektrība lielākajā daļā valodu sākas ar E, tātad liekam klāt E burtu, lai apzīmētu elektrificētus auto. Kāds gan sakars elektrībai ar dzeltenu krāsu gan es nezinu! Struktūras pamatā ir 125 Zs (220 Nm) 1.5 litru trīs cilindru turbo benzīna dzinējs, kas atrodas klasiskajā dzinēja atrašanās vietā – zem priekšējā pārsega. Elektromotors savukārt atrodas uz aizmugurējā tilta, bet baterija ir blakus degvielas bākai. Jā – tas nozīmē, ka degvielas bāka ir gandrīz divas reizes mazāka kā klasiskajā versijā, un sasniedz vien 36 litrus. Parastajai 1.5 versijas bāka ir 51 litru liela. Baterija ir 10 kWh, kas savukārt ir par 2.4 kWh vairāk kā iepriekšējai versijai. Apsolītais elektriskais nobraukums ir ap 55 km, kas ir par 15 km vairāk. Realitātē gan nav tik daudz un ir pavisam klasiskie 35 km. Kopējā jauda sasniedz 224 Zs un 385 Nm, kas jau izklausās ļoti tuvu John Cooper Works versijai, bet mazliet zaļāk.

Pirms modernizācijas Countryman bija jaudīgāks benzīna dzinējs un mazāk jaudīgs elektromotors, tagad benzīna dzinēja jauda ir samazinājusies un elektrības daļa attiecīgi palielinājusies. Tas viss gan ir plus mīnuss pāris Zs, tāpēc lielu lomu nespēlē.

Atsevišķs mini-stāsts ir par ātrumkārbu. Jā, šeit nav uzstādīta jaunā astoņu pakāpju automātiskā ātrumkārba, bet gan sešu ātrumu “vecā”. Tomēr, kādas ātrumkārbas ir visiem iepriekš izmēģinātajiem hibrīdiem? Pareizi – bezātrumu variatori. Ja mēs pat aizmirstam zaļo un īdošo elektromotoru uz aizmugurējās ass, šis faktiski ir parasts priekšpiedziņas Mini. Un tā arī brauc. Interesants fakts ir arī, ka Countryman sanāk kā pirmais un vienīgais aizmugurējās piedziņas Mini, jo Max eDrive režīmā darbojas tikai elektromotors. Countryman sanāk pakaļpiedziņas. Hmm.

Tomēr ir jāatceras, ka šis nav tīrs elektromobilis, un Mini hibrīds Auto eDrive režīmā visu laiku papildus izmantos benzīna motoru savas gaitas nodrošināšanai. Dēļ baterijas aizmugurējie sēdekļi arī nepārvietojas uz priekšu/atpakaļ kā “parastajos” Contryman. Arī bagāžnieks ir nedaudz mazāks. Kā jau minēju – ir kompromisi.

Vai Countryman brauc kā Mini?

Šis jautājums nekad nebūs pilnībā atbildēts. Līdzīgi kā ar Rīgu. Elektromotora iedarbība nedod Countryman pārsteidzošu paātrinājumu, it īpaši uz  šosejas. Dažbrīd pie paātrinājuma Mini nespēj izlemt, kuru motoru vairāk izmantot, kas rezultējas pēc sajūtām kā turbo bedre. Kopējā auto gaita nav vienmērīga un benzīna dzinējs pie pārslēgšanās iedarbojas ļoti skaļi. Mani šīs gaitas īpašības “nenopirka”? Parastais Cooper S Countryman ar saviem 192 Zs brauca krasi foršāk. Jā, tam ir divu litru un četru cilindru dzinējs, bet kopējā jauda hibrīdam ir lielāka. Ja iepriekš visi izmēģinātie plug-in hibrīdi brauca pārāk par savām “parastajām” versijām, tad šoreiz tā nav. Un es nespēju izskaidrot iemeslu. Max eDrive režīmā gan viss ir kluss, mierīgs un plūdens.

Pārsteidzoši labi strādā balstiekārta. Bieži vien inženieri ir spiesti uzstādīt stingrāku balstiekārtu, lai tiktu galā ar akumulatora papildu svaru, taču Countryman to nejūt. Un šeit ir runa par 200 kg atšķirību, tātad balstiekārta ir tuvu izcili sabalansēta. Nē – auto nav ļoti komfortabls, tas ir stingrs un gaita ir vairāk sportiska nekā mīksta, bet lai nu kas – šis Mini piestāv. Papildus stabilitāti noteikti izjūt uz šosejas, kur sānvējš vairs nenodara tādus prieka bojājumus.

Mini apgalvo, ka visas saražotās automašīnas nodrošina “maksimālu kartinga sajūtu”. Kaut Countryman pie sporta režīma izvēles vairs neparādās šāds paziņojums kā citos Cooper, ideoloģija nemainās. Briti ar to domā, ka stūre ir ātra un līkumos auto minimāli šūpojas. Jā, Countryman ātros pagriezienos ir patiešām stabils, bet stūrēšana ir tik ātra, ka automašīnai var likties nervozai. Es jau iepriekšējā Countryman izmēģinājumā pieminēju, ka stūres iekārta ir sintētiska. Šis nav mainījies.

Auto priekšējā stikla vertikālā forma nozīmē, ka būs vēja troksnis. Pie 100 km/h vējš kārtīgi brāzmojas ap durvju spoguļiem, kas ir vienīgais mīnuss, jo ceļa un balstiekārtas troksnis salīdzinājumā ar lielāko daļu mazo SUV konkurentu ir diezgan apslāpēts un pat kluss.

Reģeneratīvo bremzēšanu īsti nejūt, kas nozīmē, ka Mini labi tiek galā ar pārslēgšanos starp elektrisku un fizisku auto ātruma samazinājumu. Es gribētu vairāk just rekuperāciju un priecātos, ja būtu iespēja regulēt tā stiprumu, jo pilsētā pavisam noteikti auto pats varētu vairāk bremzēties un lādēt bateriju. Un tas viss arī rezultējas patēriņā – pēc nobrauktiem 530 kilometru, es auto atdevu ar 6.4 litru vidējo patēriņu. Auto es lādēju trīs reizes, kopā tīri ar elektrību nobraucot aptuveni 80km.

Cenas

Man jau ir apnicis katru reizi šo nodaļu sākt ar frāzi “auto nav lēts”. Nu nav. Mini Cooper SE ALL4 Countryman īpašā cena ir 54 tūkstoši EUR. Par to cenu gan tiek iegūts diezgan daudz – digitālais vadītāja displejs, info-izklaides displejs ar Apple CarPlay un Android Auto, Harman Kardon mūzika, panorāmas lūka, bezatslēgas piekļuve, projekcijas ekrāns, elektriskais bagāžnieka vāks, brūnie ādas sēdekļi, adaptīvie LED starmeši, LED miglas lukturi. Un vēl daudz kas. Tā kā šis plug-in hibrīds ir pieejams tikai Cooper S versijā, tad diži lētāk cenā nemaz parāpties nevar. Bet augstāk gan.

Pēcvārds

Vai visas papildus fīčas un skaistinājumi kaut kāda mērā paskaidro milzīgo cenu? Diez vai. Modernizētais Countryman ir ellīgi daiļš auto un šis ir viens no tiem retajiem gadījumiem, kad ir ļoti grūti šķirties pēc nedēļas nogales. Gribas rauties laulības saitēs. Ja es vienmēr izvēlētos hibrīdu parasto versiju vietā, tad Countryman gadījumā manu maciņu patukšotu vien visparastākā S versija. Ne hibrīds. Tās elektroštelles BMW grupai iet ļoti smagnēji. Es gan to nenosauktu par mīnusu, it īpaši Mini gadījumā, jo britu mērķis ar Mini vienmēr ir bijis sniegt emocijas. Tāpēc radīt elektrisku vai daļēji elektrisku auto tikai tādēļ, ka tirgus to prasa, nav ne BMW ne Mini mērķis.

Reklāma

14 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
14 Comments
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments

Lexus UX300e drīzāk ir labs piemērs kā var izgāzties elektrifikācijā.

Vispābā jau, visi elektro auto ir izgāšanās…

Ar ko tad visi elektro auto būtu izgāzušies?

Mieru, tikai mieru, nevajag atkal reliģiskos karus!

Ar vienu uzlādi nobraucamais attālums ?

Bet sagaidīt, ka no pirmās dienas viss būtu perfekti būtu dīvaini. Evolūcija notiek lēnām.

Fantazējam par nākotnes situāciju…

Daudzstāvu māju rajons;
Vismaz pusei iedzīvotāju ir elektro auto;
Pareizinam auto skaitu ar nepieciešamajiem ampēriem priekš uzlādes;

Kurš un par kādiem līdzekļiem ierīkos tās elektro instalācijas? Kādam būtu jābūt pieslēguma uz “rajonu”?

Viss jau forši, bet…
Manā skatījumā, viss beigsies, tā arī nesācies.

Līdz tai nākotnei vēl ir diezgan tāls ceļš. Kas zin kas būs pēc 20+ gadiem. Uz šo brīdi tas izklausās nereāli vai arī ļoti dārgi priekš daudzstāvenēm. Bet varbūt pēc tiem gadiem vai nu būs kāda jauna tehnoloģija vai arī tas neskaitīsies vairāk dārgi uz to brīdi.
Bet norakstīt jau tagad arī nav īsti pareizi. Cilveki strādā pie tehnoloģijām, un priekš reālas masas vēl ir daudz ko darīt. Tagad attīstību vairāk stutē turīgā daļa pērkot dārgā gala transportlīdzekļus. Plus vēl uzņēmumi ar saviem autoparkiem utt.

@REALAIS

Jā, to tehnoloģiju sauc ūdeņradis

Es apšaubu baigo nepieciešamību pēc papildus pieslēgumiem. Atliek tikai esošos aizvilt līdz stāvvietai.
Vidēji auto nobrauc 13 000 km gada laikā * 300 Wh/km = 3900 KWh
3900 KWh/ 365 dienas gadā = 10.7 KWh/dienā
10.7 KWh var pilnīgi mierīgi noodrošināt ar 16A standarta pieslēgumu nakts laikā kamēr elektrība ir lēta.
Lai gan esmu pārliecināts – ja vienā dienā visi noslogotu nopietni tīklu, tad atklātos, ka sadales tīklam nav pietiekoši jaudīgi transformatori lai piegādātu visus ampērus kas katram pienākas un par kuriem mēs tik dārgi maksājam (Pārvades un sadales pakalpojumi).

Ok, tas ka standarta uzlāde ir iespējama ar 16A, tam piekrītu, bet… pēc CSDD datiem, Rīgā ir reģistrēts (uz 01.01.2021) 222015 auto.
Nomainam kaut vai 20% no tā visa uz e-auto, veicam matemātiku :)

Nu nebūs tā, ka visiem būs elektro auto, nebūs

Drīzāk cilvēkiem vienkārši vairāk nebūs personīgais auto. Jau tagad pieejami ātrās nomas auto ar ko visā Rīgā vizinās. Kādēļ ne tik tālā nākotnē nevarētu būt stāvlaukums ar elektro lādētājiem, kas pilns ar nomas auto? Cik daudzi auto guļamrajonos reāli pārsvarā tur tikai stāv un izbrauc tikai dažas reizes nedēļā?

Reklāma
Reklāma
Reklāma