Cilvēki ir ļoti aizspriedumaini. Zinājāt, ka animācijas filmas ar Donaldu Daku ir aizliegtas Somijā, jo viņam nav bikšu? Aizspriedumi pret tēlu ir svarīgāki par vispasaules popularitāti. Ieliekot to Mini kontekstā nav diži savādāk, jo liela daļa šos auto uzskata par galēji stilīgu, frizieru, geju, hipsteru un tamlīdzīgu atšķirīgo cilvēku izvēli. Kāpēc? Jo sabiedrībā ir radušies aizspriedumi pret auto izskatu, cenu un automātiski pieejamību.

Manās acīs MINI ir īpašā statusā – auto, kurš ļoti patīk, bet kurš diez vai kādreiz būs manā īpašumā. Skan dīvaini, saprotu, bet skaidrojums ir itin vienkāršs. Manam dzīves stilam Mini vienkārši neder. Pret vienu specifisku ģimenes locekli man ir īpašas prasības – tam jābūt vai nu bez jumta, vai kādā citā mērā interesantam, Mini pagaidām nekvalificējas. Ja man radīsies iespēja ceturtajam ģimenes auto, tad noteikti tas varētu būt Cooper S divdurvju versijā.

Šodienas stāsts arī ir par Cooper S, bet par kardināli savādāku, kuru ne tikai ir grūti nosaukt par mazu auto, bet kurš ir arī ienesis diezgan lielu rezonansi auto entuziastu aprindās, kad izziņoja iepriekšējo paaudzi. Tas ir Mini Cooper S Countryman ar rūpnīcas kodu F60.

Mini paņem ar savu šarmu

Kad jau gaisā bija jūtamas vibrācijas, ko radīja tālienē uz auto vedēja stāvošie jaunie Countryman, sarunāju ar Mini pārstāvi vienas dienas izmēģinājumu pavisam parastam Mini One un es zināju, ka tā būs kļūda. Neskatoties uz niecīgajiem 102 Zs, es tajā auto patiešām izbaudīju katru sekundi. Un tas man lika pamatīgi aizdomāties. Aizdomāties, ka ir forši, bet nav nepieciešami 231 Zs, lai tu tiktu paņemts ar Mini šarmu. Kāpēc tad kļūda? Tas auto pamatīgi sagrieza manu galvu. Vienīgi Countryman izpildījums pat man sākotnēji radīja nelielus aizspriedumus un sajūtu, ka šādā auto izskatā un formātā var tikt laupīts “mini-isms”.

Tehniski viss jauns

Jaunais Countryman ir pilnīgi jauns, būvēts uz UKL2 platformas kopā ar BMW X1, jauno Mini Clubman un BMW otrās sērijas minivenu. Tātad uzreiz jau ir skaidrs, ka auto ir lielāks un pamatīgāks. Jaunā platforma ir modulāra un pieļauj ne tikai dažādās virsbūves, bet arī piedziņas tipus. Ar Clubman iepazinos gandrīz precīzi pirms gada un atzinu par labu esam uz asfaltētā seguma, kas gan arī ir auto stihija. Toreiz trasē izmēģināju iepriekšējās paaudzes Countryman un trases dinamika un vadāmība mani patiešām pārsteidza. Kāds būs jaunais? Bet vispirms ķeramies pie tehniskās puses.

Kopā pieejamas četras versijas, divas benzīna dzinēju un divas ar dīzeļa dzinēju un katra no tām pieejama kā ar priekšējo riteņu, tā ar ALL4 visu četru riteņu piedziņu, tātad kopā pieejami astoņi varianti katra vēlmēm un maciņa biezumam. Pati vienkāršākā ir Cooper ar 136 Zs (220 Nm), to turpina Cooper S ar 192 Zs (281 Nm), savukārt dīzeļa versijas sākas ar Cooper D 150 Zs (330 Nm) un noslēdzas ar Cooper SD un 190 Zs (400 Nm). Tātad katrai varat izvēlēties piedziņas tipu un arī ātrumkārbas veidu – vai nu 6 ātrumu manuālo, vai 8 ātrumu automātisko. Vienīgi Cooper SD pieejams tikai ar automātisko ātrumkārbu un speciālā Cooper S E ALL4 versija tikai ar manuālo ātrumkārbu. Pēdējais ir hibrīds ar 136 Zs (220 Nm) benzīna dzinēju savienojumā ar 88 Zs (165 Nm) no rozetes uzlādējamu elektromotoru, kas kopā attīsta diezgan jautrus 224 Zs (385 Nm). Stipri gan apšaubu, ka šāds auto ienāks pie mums.

Arī interjers ir jauna grāmatas lappuse

Iesēžoties salonā, šķiet esi iesēdies gadsimtu jaunākā automašīnā, ja salīdzina ar iepriekšējo paaudzi, tik krasi ir uzlabojumi. Pirmā lieta, ko uzreiz pamana, ir salona plašums, vietas ir vairāk ne tikai priekšpusē, bet arī aizmugurē var pilnvērtīgi sēdēt 190 cm garš indivīds un justies ļoti ērti. Mazliet savādākā jumta forma dod iespēju priekšā iesēsties pat ļoti gariem cilvēkiem, tik jāņem vērā, ka braukšanas informācijas projekciju uz speciālā ekrāna neredzēt, jau man bija mazliet jāpieliec galva, lai pilnībā redzētu attēloto informāciju. Priekšējā stikla forma neatļauj projicēt datus klasiski, tāpēc tiek izmantots izbraucošs stikla panelis, kura skata leņķi regulēt nav iespējams. Tas tāds mazs pārmetums.

Multimediju iekārta ir pavisam jauna, glītāka, ātrāka un arī vadības pogas paņemtas no BMW. Mini nelieto vairs savus veidojumus, kas iederējās salona dizaina līnijās, bet lietošanā bija tikpat ērtas kā izļurkāts gazika ātrumkloķis. Dažreiz ir svētīgi atteikties no principiem, lai sniegtu atbilstošu lietošanas ērtumu. Salons ir gandrīz identisks Clubman, kas veidots uz šīs pašas šasijas, tik ekrāns palicis vēl modernāks, klāt nākusi pilnīgāka savienojamība ar gudrtelefonu. Tagad ir iespēja lietot navigāciju, ja pat nav uzstādīta navigācijas sistēma, izmantojot vienkāršoto kartes versiju no komunikāciju sadaļas, tieši tāpat var lasīt Twitteri, skatīt laika ziņas un visādus citādus tiešsaistes foršumus kā interneta radio, vikipēdiju un aktuālās ziņas. Ar aplikācijas palīdzību vari ne tikai redzēt kur auto atrodas, bet arī saplānot maršrutu, redzēt degvielas rezervi un nobraucamos kilometrus. Vai tas viss ir vajadzīgs, tas gan ir cits jautājums. Tieši tāpat vari vērot aizrautības panelī, kāds esi braucējs – pilsētas iekarotājs vai bezceļa pavēlnieks, Countryman atkarībā no auto leņķa, ātruma un kaudzi citiem parametriem nosaka tavus sirdspukstus.

Salona plašums un pietiekami lielais bagāžas nodalījums Countryman padara par ļoti labu ģimenes auto, ar kuru var pavadīt ne tikai ikdienu, bet arī doties piknikā. Jancīgais izvelkamais aizmugurējais sols tam ir pierādījums – dodamies pie dabas.

Sportiskā John Cooper Works Chill pakotne dod ne tikai savādākus buferus un diskus, bet arī salons tiek pie labumiem, kā sportiska un resna stūre, ar sarkanām iešūvēm rotātus sēdekļus un ātruma pārslēgu. Pavisam glīti!

Harman Kardon skaņas sistēma skan ļoti labi, tik mazliet traucē rezonējošie aizmugurējo durvju paneļi, vidējā skaļumā pat diezgan kaitinoša nianse. Tomēr par šo mīnusiņu dienasgrāmatā nevilkšu, jo pastāv vēl divas iespējas – izslēgt skaņu vispār un baudīt forši atšaujošos izpūtējus un turbīnas pārplūdes vārsta šņākoņu vai baudīt audio pilnā skaļumā. Ha!

Salīdzinājumam “vecā” Countryman salons.

Kā jaunais Countryman brauc?

Ja par izskatu vēl joprojām nevaru ielikt desmit balles, tad ļoti tuvu tam ir braukšana, kas man ir mazliet pārsteigums. Jau sākumā minēju, ka Countryman ir netipiska veidola Mini un sākumā mani māca šaubas, vai nebūs laupīta jautrība. Nav! Godīgi sakot, nevienu brīdi nebija sajūta, ka brauc paaugstinātā automašīnā ar visu četru riteņu piedziņu, auto stabili, stingri un paklausīgi izpildīja pat mazliet trakulīgas darbības. Vienīgi stūres iekārta sajūtu ziņā uzvedās mazliet sintētiski. Fotosesijas ietvaros paņēmu arī iepriekšējās paaudzes Countryman un arī iepriekšējos ziemas testos sapratu, ka tas auto ir robusts, vienkāršs un ass. Jaunais ir padarīts vieglāk braucams, bet mazliet tiek laupītas braukšanas izjūtas. Kā teikt, auto ir padarīts universālāks.

Ar laika apstākļiem atkal paveicās – uztrāpīju uz “stihiju”, pamatīgu puteni, netīrītiem ceļiem un briesmīgu satiksmi. Varēju izvairīties no situācijas, kad auto vienas dienas garumā uzkrāj tik daudz sāli, ka pietiek litram tekilas. Pavisam svaigās ziemas riepas noteikti deva savu artavu auto stabilitātē, tomēr jāatzīmē, ka auto ir pelnījis aplausus. Kamēr lielākā daļa satiksmes dalībnieku muļļājās uz 40 kilometriem stundā, Mini ar augsti paceltu galvu droši kūrēja kupenas katru uz savu pusi un varēju tikai pateikties veiksmei, ka nebraucu ar savu ikdienas pārvietotāju, kurš tieši tāpat muļļātos visiem līdzi. Drošības sajūta un pārliecinošā gaita izaicina pat uz pārgalvību.

Cooper S jau standartā ir jaudas kontroles iespējas, samaksājot papildus piecus simtus eiro tu iegūsti arī dinamisko amortizatoru vadību, kas patiešām strādā. Kamēr komforta režīmā auto ir patīkami baudāms, sporta režīmā Countryman pārvēršas par stingru, tomēr pietiekami komfortablu kartingu, tik pietiekami, ka principā visu laiku braucu tieši šajā režīmā un pārējos izmantoju tikai izmēģinājuma dēļ. Pavisam zaļais režīms gan ir riebīgs, jo tiek ne tikai ierobežota jauda, bet arī ātrumkārba paliek lēnīga. Nezinu īsti nevienu Mini braucēju, kas ar kaut ko tādu samierinātos, ja nu vienīgi absolūti sausas bākas gadījumā, kad jātrāpa līdz benzīntankam. Kaut auto bāka nav liela, robežojas ap 50 litriem, adekvātais aptuveni 9 litru patēriņš dod iespēju nobraukt diezgan lielu attālumu.

Kas tas par lauku vīru auto, kas nenobrauc no asfalta. Uzreiz atzīšos, ka lielas cerības neloloju, tomēr klīrens nav kā džipam un man nebija ne mazākās nojausmas, kā Mini uzvedīsies ne pašos vienkāršākajos bezceļa apstākļos, kurus vēl klāj sniega kārta. Piebraucot pie pirmā kāpuma, izkāpu un ilgi izsvēru, vai doties iekarot kalnu, vai meklēt apbraucamo ceļu. Pļauka, savācies lupata! Pat ritenis nenobuksēja, Countryman tik iekliedzās “dod vēl”. Nekas saslēdzams nav, kā tikko auto sajūt slīpumu, tā automātiski tiek aktivizēta patstāvīgā visu četru riteņu piedziņa, kas ir ļoti liels pluss pret sistēmām, kuras pieslēdz tiltu pēc otra tilta izbuksēšanas. Pie mazliet lielāka klīrensa tas auto iekabinātu lielai daļai “īsto” džipu, kas mani atstāja viegli šokētu.

Secinājumi

Forši komplektēts Countryman nav lēts, konkrētais spēkrats maksāja 53 tūkstošus EUR, tomēr no pāris lietām atsakoties, summa tāpat turēsies 50 tūkstošu apvidū, kas nav maz. Fakts ir viens – garlaicīga dzīve ir tikai garlaicīgiem cilvēkiem, šāda ģimenes auto izvēle tevi raksturotu kā savu dzīvi cienošu indivīdu, kuram ir svarīgi, ar ko kopā pavadīt savu ikdienu.

Šis Mini ir labākais no visiem Mini, ar ko esmu braucis, tomēr iepriekšējie Mini vienkārši bija labāki Mini. Lai kaut ko iegūtu, kaut kas ir jāupurē un, manuprāt, Countryman ar to ir ļoti labi ticis galā. Auto, nelaupot braukšanas baudījumu, ir devis iespēju ar stilu vest ne tikai sporta somu, bet visu ģimeni.

Man patika:

  • Dinamika un degvielas patēriņa samērīgums
  • Stilīgais un modernais salons
  • Pārsteidzošās bezceļas spējas
Man nepatika:

  • Ne pārāk izdevies auto dizains
  • Mazliet sintētiskā stūres iekārta

 

  • Fakts ir viens – garlaicīga dzīve ir tikai garlaicīgiem un nabadzīgiem cilvēkiem

    • Maris Gaugers

      Melni :D bet tā nav

      • Lapsinieks

        protams, ka tā nav. tikai pinīgi tupiem cilvēkiem var būt garlaicīga dzīve. nekādas kolerācijas ar ienākumiem.

      • Esmu braucis ar Cooper S aptuveni 2005. gada ražojumu. Tam, lai ieliktu 4. pārnesumā bija blakussēdētājam jāsalauž ribas ar elkoni. Šis gan ir automāts, bet kā ir ar platumu salonā?

      • Maris Gaugers

        Jau ar otro paaudzi salons palika lielāks, aktuālajiem ir pavisam labi un vairāk vietas kā manā trešās sērijas BMW

      • Lapsinieks

        aga, bet kas tas vairs par “mini”? iedomājies – palēnām izstaipa pirmo bembi līdz septītā izmēram – tas tak vairs nebūs pirmais bembis…

  • Lapsinieks

    Cik daudz sāls vajag litram tekilas?

    • Maris Gaugers

      Cik daudz tekilas vajag sālim?

    • digitalk

      ~60 g vidēji rupjās.

      • Lapsinieks

        alkāns…

      • digitalk

        garšīgāk dzert dzelteno ar apelsīnu un kanēli, nevis balto ar citronu un sāli. un vispār tas ir prasts mārketings. meksikāņi, tāpat kā īri un krievi, savu ‘dzimtenīti’ nopulē ar alu. lētāk sanāk.

  • x

    >savādākā jumta forma

    savādāka vai citādāka? savādāks – tas ir…nu, džeks kas mīž tupus

    • Maris Gaugers

      Es čurāju tupus, mazāk tualete pēc tam jātīra

      • Lapsinieks

        kāpēc vīriešu tualetes smird un sieviešu nesmird? Jo īstie veči čurā stāvus.

      • x

        mesjē bieži apmeklē sieviešu tualetes?)

      • Lapsinieks

        netēlo muļķi. noej arēnā Rīga gar vienām un tad otrām durvīm. un jā – esmu bijis.

      • edgku

        Citējot klasiku, ну вы блин даёте…

      • Lapsinieks

        saprotu. rodas drusku diskomforts.

      • x

        ok, ir visādi iemesli, bet lai nu paliek.

        mani skolas jaunatne izglīto – savādāk ir no vārda savāds, t.i. cita nozīme vs citāds.

  • Guntis Mini

    Head-up displejs ir regulējams :)

    • Maris Gaugers

      Es pie tam zinu ka ir regulējams un Clubman to darīju, bet nekā neatradu šim, reāli meklēju ilgi

  • edgku

    Jāsaka, ka mēģinājums apjāt lasītāju ar fake news jau pirmajā raksta rindiņā atsit vēlmi lasīt tālāk :)

    • Maris Gaugers

      Sauli Niinistö noceļ cepuri Tavā priekšā. Man vienīgi aizrādījums, ka beigās piemirsu ielikt atsauci par fakta nepatiesumu. 5 gadus strādāju Somijā un šķiet katrā pirts pasākumā tika pieminēta šī Donalda Daka urbānā leģenda, pat apnicīgi, pie tam nevienam nebija jausmas, no kurienes tā leģenda radās. Žetons par faktu, ka patiešām pievērs uzmanību lietām, kas rakstītas, tas liek domāt, ka kāds patiešām ne tikai lasa, bet iedziļinās

  • anonymous rant

    Vai man vienīgajam izskatās, ka tas S lauku vīrs rāda izteikti bēdīgu smaidiņu?

    • edgku

      Taisnība :) Vāģu multenē šim auto būtu nomiris saimnieks vai kaut kā tamlīdzīgi :)

  • Varbūt nākamreiz var piestrādāt pie bildēm, lai katra bilde nav 2 MB smaga? Ja uz desktopa viss būtu ok, tad no mobža tādas bildes skatīties ir neprāts.

    • Ok, padomāsim par šo.

    • Maris Gaugers

      Ja gribas foršu kvalitāti, tad laikam izmērs nav īsti maināms. Mums tak dati uz mobilajiem ātri un bezmakasas

      • Piekrītu, ka smukas un kvalitatīvas bildes ir forši.

        Un nav jau tā, ka Kursoru lasa tikai platjoslas interneta lietotāji. Kuram gan patīk gaidīt 5-8 sekundes, kamēr tāda 2 MB bilde ielādējas? Kur problēma bildei svaru samazināt līdz kaut kādiem 500 kb, īsti nezaudējot kvalitāti?

        Un lai no telefona apskatītos visu 51 bildi, tad man tam nepieciešami aptuveni 102 MB datu. Tiem kam nelimitēti dati, ir ok, bet tie, kam kādi 500 MB, 1 GB vai 2 GB, tomēr savādāk.

      • Izvēlies normālu operatoru un mobilā interneta pakalpojumu :P

        Bet ja nopietni, tad 2 MB katrai bildei laikam ir mazliet padaudz. Liksim kaut ko mazāku.

  • Jokman

    Man ir tāpat kā autoram patīk bet braukt ar to ikdienā grūti iedomāties. Man liekas, ka auto cena to arī noliek sarežģītā pozīcijā par 53. Tukst. sanāk jau arī Mercedes GLC un GLA tas pats rada gabals BMW X3 un X1 un pārējie vācu un japāņu draugi. Jābūt tiešām markas piekritējam lai to pirktu par tik augstu cenu.

  • digitalk

    @marisgaugers:disqus

    klau, nav prātīgāk garo rindkopu par pieejamajiem dzinējiem un ātrumkārbām apvienot smukā tabulā? manuprāt būtu daudz informatīvāk.

    • Tehniski būs grūti. Mums lapas pamatteksta platums nav proporcionāli neko liels. Jāpadomā arī par lasītājiem telefonos.

      • digitalk

        nokonvertēt bildē? un tabulas var taisīt arī vertikālas :)

      • Mēs padomāsim ko te var darīt lietas labā.

  • Janka

    Kāds tad dzinējs bija testa auto?°

    • Maris Gaugers

      Cooper S 192 Zs (281 Nm)