Valdība pieņēmusi izmaiņas būvnormatīvā LBN 211-15 par dzīvojamajām mājām, kas paredz izmaiņas attiecībā uz elektromobilitātes prasībām jaunbūvējamām mājām. Jaunie noteikumi paredz, ka jaunām daudzdzīvokļu ēkām jau būvniecības laikā būs jāizveido kanāli elektrības kabeļiem, lai nākotnē nepieciešamības gadījumā varētu ierīkot uzlādes punktus.
“Dzīvojamām mājām, kas turpmāk tiks būvētas, ja ir vairāk nekā 10 stāvvietas, ir jāparedz vietas kabeļiem, lai varētu ierīkot šos elektrouzlādes punktus. Tas ir attiecināms ne tikai uz pazemes autostāvvietu, bet arī uz pieguļošajā teritorijā esošajām stāvvietām. Savukārt publiskajām ēkām, piemēram, biroja ēkām, ir katrai piektajai jāierīko šie kabeļu punkti un jābūt vienai stāvvietai. Tas arī pie nosacījuma, ja ir vairāk nekā 10 stāvvietu,” sarunā ar Latvijas Radio stāsta Ekonomikas ministrijas Mājokļu politikas departamenta vadītājs Mārtiņš Auders
Šobrīd apstiprinātie projekti nebūs jāpārstrādā, lai tie atbilstu šīm prasībām, tomēr no 2021. gada 10. marta visiem jaunbūvējamo ēku projektiem būs jāatbilst šiem noteikumiem. Auders skaidro, ka šobrīd tiek strādāts pie noteikumiem, kas paredz atvieglotu lēmumu pieņemšanas procesu, lai uzlādes punktus ierīkotu jau pie esošām daudzdzīvokļu mājām.
Akciju sabiedrības “Sadales tīkli” pārstāvis Jānis Kirkovalds skaidro, ka elektrības pieslēgumu jauda ir gana liela, lai nodrošinātu gan māju patēriņu, gan uzlādes iekārtas.
“Katrai mājai jau šobrīd ir pieslēgums un tam vienmēr ir rezerve. Šo pieslēgumu mēs 100% visu laiku neslogojam. Elektromobiļus pamatā noteikti lādēs nakts laikā. Cilvēki aiziet gulēt, netērē enerģiju, līdz ar to tīkls atbrīvojas un atslogojas, tad ļoti izdevīgi var uzlādēt. Arī lādēšanas ierīces ir tādas, kuras tu vari regulēt atkarībā no slodzes. Var uzstādīt ieslēdzošu laika releju, teiksim, pieštepselē savu mašīnu vakarā, bet sāk lādēties tikai naktī, padod barošanu tieši tai uzlādei. No tādas jaudu pietiekamības es teikšu, ka mūsu infrastruktūra ir pamatā piemērota. Mēs savu infrastruktūru arī modernizējam un attīstām, ņemot vērā kopējo tendenci, šeit risku faktiski nav, ka kaut kas nepietiktu tuvākajā laikā,” saka Kirkovalds.
Elektroauto uzlāde cilvēkiem, kas dzīvo dzīvokļos līdz šim bijusi sarežģītāka nekā privātmāju īpašniekiem, jo auto faktiski nav iespējams lādēt savā dzīvesvietā. Šādas izmaiņas uzskatāmas par pirmo soli ceļā uz vienkāršāku elektroauto uzlādi arī dzīvokļu īpašniekiem.
Strausi sāk vilkt pamazām galvu ārā no smiltīm. Malači, ka vispār pamodās.
Malači viņi būtu, ja to sāktu pirms gadiem…..reāli dzīvē atnāk dzīvokļa pircēji, prasa – vai es varēšu uzlādēt savu auto, nevelkot vadu no dzīvokļa? Nē? Nu, skaidrs (ļoti domīgi)….
Paldies, ka izgriezāt manu komentāru no raksta…
[Uzlāde mājās dzīvokļu īpašniekiem līdz šim bijusi faktiski neiespējama. Ja privātmāju īpašnieki mašīnu var lādēt garāžās, tad dzīvokļu īpašniekiem neatliek nekas cits, kā vien lādēt savas elektriskās mašīnas darbā vai ātrās uzlādes stacijās. Tiek cerēts, ka šis regulējums nākotnē atvieglos arī dzīvokļos dzīvojošo cilvēku dzīvi, veicinot pāreju uz elektriskajām mašīnām. Elektroauto lietotājs Kārlis Mendziņš gan uzskata, ka nepieciešami nozīmīgāki soļi elektrouzlādes infrastruktūras veidošanā. “Tas ir pārāk mazs solis, lai to ieskaitītu, bet tā ir vismaz skatīšanās pareizajā virzienā. Šobrīd jau būtībā paredz, ka izliks iespējamos kanālus, lai varētu pievienot uzlādes staciju, ja kāds vēlēsies. Vēlamāk būtu, ka viss jau būtu… Read more »
Beidzot sākās kāda ūdens kustēšanās. Taču plaši pieejamu ātrās uzlādes iespēju joprojām vajadzēs. Cik saprotams no te rakstītā, jau esošajās daudzdzīvokļu mājās dzīvojošajiem par uzlādi nāksies domāt pašiem. Par nabagiem, kuri dzīvo PSRS laiku daudzstāvenēs, vispār nerunājot.