Miljons EUR loterijā, kāzas ar princesi, rozā vienradzis kā mājdzīvnieks – dažas lietas, kuras ir principā neiespējamas. Nu vismaz pirmās divas. Sapnim un mērķim ir tikai viena atšķirība – datums un katram, protams, sapņi un mērķi atšķiras. Man izdevās sasniegt vienu no saviem sapņiem – F1 Monako posma apmeklējumu, pie tam ar iespēju visu vērot no iekšienes. Man vienradzi vairs nevajag.

Ievadvārdi

Monaco Grand Prix pasaulē prestižākās autosacīkstes ir senākais F1 posms, kas šaurajās pilsētās ielās notiek kopš 1929. gada. 2019. gada F1 posms ir 77. Grand Prix šeit un nav noslēpums, ka Monaco ir pats pompozākais posms, visur smaržo pēc naudas un ballītēm.

Tā kā es šeit atrodos pateicoties Renault, fokusēšos uz frančiem, bet nenovērsieties, būs interesanti.

2018. gadā Monako Grand Prix uzvarēja Daniel Ricciardo, pārstāvot Red Bull komandu, kura brauca ar Renault dzinēju, bet sākot ar 2019. gada sezonu Daniel līgumu izlēma nepagarināt. Tam noteikti ir daudz iemeslu – komandas spiediens jauno F1 zvaigzni Max Verstappen nolikt kā primāro, Red Bull lēmums pēc 12 gadu sadarbības atteikties no Renault dzinēja un pāriet uz Honda dzinējiem, varbūt vienkārši nogurums. Ricciardo Red Bull sastāvā dažādās formās un sacīkstēs bija kopš sava 18 gadu vecuma un viņam šogad paliek 30 – tātad 11 gadus. Tā vispār ir vēl viena interesanta F1 tendence – sacīkstēs piedalās arvien jaunāki piloti un komandas sacenšas par to, kura piesaistīs “pasaulē jaunāko F1 pilotu”.

Turpinot par Daniel Ricciardo, šogad austrāļu pilots brauc zem Renault Sport dzeltenā karoga līdztekus Nico Hülkenberg, kurš savukārt komandas sastāvā ir kopš 2017. gada un ir viens no retajiem pieredzējušajiem pilotiem, kuram nav nevienas Grand Prix uzvaras un pat pjedestāla. Tā kā viņš F1 brauc kopš 2010. gada, tad rezultāti nav spīdoši. Starp citu, Nico draudzene ir lietuviete, ar kuru man arī sanāca papļāpāt.

Daniel Ricciardo Renault komandā nomainīja Carlos Sainz jaunāko, kurš pārgāja uz McLaren komandu, kura šogad arī brauc ar Renault dzinēju.

Renault komanda pēc trīs gadu pauzes atgriezās F1 ar 2016. gada sezonu, nopērkot Lotus komandu. Paši veiksmīgākie Renault starti bija 2005. un 2006. gada sezonā, kad iegūts gan konstruktoru kauss, gan komandas braucējs Fernando Alonso ieguva čempiona titulu. Fernando Alonso savu F1 karjeru noslēdza pagājušogad zem McLaren komandas karoga. Renault 2016. gadā apgalvoja, ka viņiem ir nepieciešami trīs gadi, lai atkal kļūtu konkurētspējīgi. Pagaidām neizskatās ļoti veiksmīgi, kaut 2018. gada sezona noslēgta ar ceturto vietu konstruktoru kausā.

Šeit izskatās viena liela ziepju opera ap Renault – Daniel Ricciardo no braukšanas ar Renault dzinēju pārgāja pilnībā uz Renault, laikam viņam ļoti patīk šis franču zīmols, hehe. Tieši tāpat arī Carlos Sainz turpina braukt ar Renault dzinēju, jo, kā jau es minēju, ar Renault dzinēju šogad brauc arī McLaren komanda.

Starp citu, iesaku noskatīties Netflix miniseriālu Formula 1: Drive to Survive, kurā ļoti krāšņi un baudāmi ir apskatīta 2018. gada sezona. Pat ja neesi F1 aktivitātēm sekojis vairākus gadus, seriāls ļoti labi parādīs tur aktuālo situāciju.

Formula no iekšienes

Kad vēstures rēbuss ir izlasīts, laiks ķerties klāt kam vienkāršākam, proti, F1 sacensību apmeklējumam, kur Renault līdzekļus netaupīja. Kaut gan mums bija iespēja apmeklēt tikai ceturtdienas treniņu sesiju un piektdienas īpašos Renault pasākumus, tas ir pietiekami ekskluzīvi.

Žurnālistiem abu dienu laikā apmešanās tika nodrošināta īpašā ložā 8. stāvā tieši virs trases, kur no terases varēja pārredzēt lielāko daļu trases. Loža tika izmantota arī īpašām tikšanās reizēm ar nozīmīgām Renault Sport personībām – ekskluzīvu tikšanos Renault F1 vēstnieku un četrkārtēju F1 čempionu Alain Prost un Renault Sport Racing prezidentu Jerome Stoll.

Ļoti interesanta saruna izvērtās ar Alain Prost, praktiski visi žurnālisti prasīja viņa viedokli par F1 izmaiņām šo gadu laikā un lietu kārtību tagad. Agrāk viss esot bijis par un ap pilotu. Tieši pilots pēc katra brauciena stāstīja inženieriem par nepieciešamajām izmaiņām formulā, bet tagad viss ir pretēji – ļoti liels skaits inženieru dzīvajā pēta simtiem dažādu parametru un iesaka izmaiņas, kādas ir jāveic pilotam. Tas esot galvenais, par ko bijušais čempions ir uztraucies, ka F1 ir palicis no braucēja sporta par inženieru sportu un pilots ir tikai kā marionete. Ļoti izvairīgi viņš centās atbildēt uz jautājumiem par Renault F1 pilotiem, tomēr atzina, ka Daniel Ricciardo pievienošanās komandai esot ļoti pareizs un nākotnē visdrīzāk arī veiksmīgs lēmums. Prost redz lielu potenciālu Austrālijas pilotā.

Otra pasākuma daļa noritēja Renault F1 boksos, kur visiem žurnālistiem tika izdalītas īpašas austiņas, lai mēs varētu klausīties sarunas starp pilotiem un inženieriem. Interesanti, ka ar katru F1 pilotu sarunājas tikai viens konkrēts inženieris. Protams, vērot visu no iekšienes jau vien ir kaut kas īpašs.

Pēc treniņu sesijas tika organizēta sarunu sesija ar F1 komandas atbildīgajiem – vadītāju Cyril Abiteboul un izpilddirektoru Marcin Budkowski, kā arī ar galvenajiem tehniskajiem cilvēkiem – šasijas tehnisko direktoru Nick Chester, dzinēju tehnisko direktoru Rémi Taffin, aerodinamikas tehnisko vadītāju Pete Machin.

Nekādus iekšējos noslēpumus no Cyril un Marcin mēs, protams, neuzzinājām, bet bija ļoti interesanti uzzināt daudz iekšējo nianšu un lietu kārtību, komandas izmēru un tuvākās nākotnes plāniem. Renault joprojām negrasās atkāpties no solījuma, ka tuvāko gadu laikā atkal cīnīsies par konstruktoru kausu. Marcin Budkowski gan godīgi atbildēja uz manu jautājumu par sezonas sākuma neveiksmēm – 2017. gadā ļoti liela uzmanība tika pievērsta šasijas attīstībai un 2018. gada sezona ir pierādījums, ka Renault formulas var būt konkurētspējīgas. 2018. gadā šīs fokuss bija jūtami vājāks un šasijas ir gandrīz vai palikušas sliktākas, tāpēc tagad Renault Sport pat ir pakāpusies divus soļus atpakaļ.

Zemāk video vari noskatīties, cik sarežģīta ir mūsdienīga F1 bolīda piekare.

Tā kā ar inovācijām tā īsti vairs izpausties nav iespējams, jo tehniskās regulācijas ir ļoti stingras, kas veido ļoti vienlīdzīgas formulas, tad viss ir par un ap regulāciju un pieredzējušākie inženieri uzvar. Ne pieredzējušākie piloti.

Man visvairāk interesēja viss par un ap dzinējiem, tāpēc daudz laika pavadīju ar Remi un iztaujāju par dzinēju niansēm un Renault pēdējā laika neveiksmēm, jo praktiski visos iepriekšējos posmos kāds no braucējiem izstājās tieši dzinēja kļūmes dēļ. Mums tika atklāts, ka ir izstrādāts pilnībā jauns dzinējs, kurš prasa pielāgošanu un atlikušajos posmos tiks ieviesta atjauninātā versija, tādēļ esot plāns finišēt visos atlikušos posmos. Vismaz dzinējiem nevajadzētu būt iemeslam, kāpēc braucēji izstājas.

Dzinējs nav Renault vājā vieta, ļoti daudz uzmanības prasa jau manis pieminētā šasija un tas esot iemesls, kādēļ Renault Formulas pagaidām nav pjedestāla konkurētspējīgas. Red Bull un Mercedes esot labākās šasijas, tāpēc arī tie bolīdi uzrāda ļoti stabili augstus rezultātus. Renault gadījumā katras sezonas šasija saucas R.S.+ gads, tātad šī gada bolīds izmanto R.S.19 šasiju. R.S.19 ir par 10kg smagāka, bet esot pamatīgi uzlabota strukturālā stiprība. Tomēr esot vēl ļoti daudz darba un izpētes jāpieliek, lai formulas kļūtu ātrākas līkumos. Visi Lotus speciālisti ir pametuši inženieru komandu un dotajā brīdī esot neliels vakuums ar šasijas speciālistiem. Kāds vēlas pieteikties?

Man ļoti interesanti bija klausīties par stūri un pogu nozīmi, bet tas ir tik sarežģīti, ka lielāku daļu es biju jau aizmirsis pēc piecām minūtēm. Katrā gadījumā no stūres tiek vadīts absolūti viss un katra stūre ir individuāli taisīta katram pilotam, pogu izvietojums, nozīme un pat spiešanas stingrums atšķiras. Tātad nav divu vienādu stūru pat vienas komandas braucējiem.

Mums izrādīja arī boksus, pastāstīja par niansēm. Es nemaz nezināju, ka pēc katra treniņa un pēc kvalifikācijas formula tiek pilnībā izjaukta un ļoti detalizēti pārbaudīta, mērīti spēki, komponenšu nodilumi, lai saprastu, kas ir jāpieregulē. Kopā Renault F1 komandā ir ap 1150 cilvēku, kur liela daļa atrodas kādā no galvenajām mītnēm – Enstonā Anglijā un Virī Šatijonā Francijā. Sacensību boksos drīkst atrasties līdz 60 cilvēkiem, 20 ir atbildīgi par pit-stopu un pārējie ir mehāniķi, inženieri un vadītāji.

Pirmā treniņu sesija Renault F1 pilotiem bija diezgan veiksmīga, bet mums neieteica pievērst lielu izmanību laikiem, jo nav precīzi zināms ne degvielas daudzums katrā formulā, ne riepu nodilums utt. Treniņi ir brīvā stilā bez lieliem ierobežojumiem, tāpēc bolīdi starp komandām var pamatīgi atšķirties. Pat 5 kg papildus degvielas tādā trasē kā Monako var pavilkt uz augšu vai uz leju sekundes simtdaļas. Pēc pirmās treniņu sesijas tika veiktas pamatīgas izmaiņas, bet tās tikai visu sabojāja un apļu laiki jūtami pasliktinājās.

Piektdien mums bija iespēja arī novadīt īsas intervijas ar abiem pilotiem Daniel un Nico un Daniel atzina, ka mazliet pārcentušies ar regulāciju un formula palikusi gandrīz nevadāma, tāpēc piektdienas laikā aparāti tiks atgriezti sākotnējos iestatījumos, lai jau sestdienas treniņu sesijā visu sāktu no jauna. Liela spriedze ir uz Daniel, jo viņš uzvarēja 2018. gada Monako Grand Prix.

Diemžēl, ne ļoti veiksmīgi tomēr noslēdzas šis posms, Ricciardo finišēja kā devītais, bet Hulkenberg kā trīspadsmitais.

Renault Megane RS Trophy-R prezentācija

Monako posms ir vienīgais F1 posms, kur piektdiena ir brīvdiena, jo treniņu sesija notiek ceturtdienā, kvalifikācija sestdienā un sacensības attiecīgi svētdien. Tātad piektdienā trasē var pasākt ko interesantu un Renault par to parūpējās.

Pirms tam gan ātri pārskriesim pāri desmit faktiem par Megane RS īpašo Trophy-R versiju.

  • Renault uzlaboja esošo priekšpiedziņas auto Nirburgringas apļa laiku par 3.7 sekundēm, no troņa nogāžot gandrīz 2 gadus stāvošo Honda Civic Type-R uzstādīto rekordu. Jaunais laiks tagad ir 7:40.1.
  • Trophy-R jauda ir tieši tāda pati kā Trophy – tie paši 300 Zs un 400 Nm, bet auto ir par 130 kg vieglāks. Tas ir ieguvis daudz oglekļa šķiedras detaļu – īpašu motora pārsegu, aizmugurējo difuzoru, ir plānāki un vieglāki stikli un pat īpaši viegls akumulators.
  • Auto tagad ir ne tikai lielākas, bet arī oglekļa šķiedras keramiskās bremzes un pat īpaši oglekļa šķiedras riteņu diski, kas gan ir kā papildus opcija.
  • Aizmugurējie riteņi vairs nav piestūrējoši, jo aizmugurējais tilts ir pilnībā pārveidots un atvieglināts.
  • Trophy-R ir īpaši Sabelt oglekļa šķiedras priekšējie sēdekļi un Sabelt sešu punktu drošības jostas. Aizmugurējo sēdekļu vairs nav, kaut durvis vēl ir palikušas un ir pat atveramas. Nez ko tur aizmugurē var darīt?
  • Auto ir ieguvis īpaši izstrādātus Ohlins amortizatorus un Torsen ierobežotas slīdes diferenciāli.
  • Auto ir īpašas Renault Sport un Bridgestone izstrādāts riepas ar nosaukumu S007.
  • Trophy-R ir arī šim konkrētajam modelim izstrādāta Akrapovic izplūdes sistēma.
  • Kopā tiks saražoti vien 500 Megane RS Trophy-R un cena būs sākot no 55 tūkstošiem EUR.
  • Auto iegādei būs pieejams no oktobra, bet Latvijai tas nepienāksies.

Kaut spiegu bildes no trases rekorda uzstādīšanas internetā jau bija noplūdušas, auto diezgan pamatīgi tika slēpts, lai publiski tiktu parādīts tieši Monako F1 posma laikā brīvajā piektdienā. Parādīts gan arī ir skaļi teikts – Trophy-R varēja vien redzēt tikai no neliela attāluma, kad Renault F1 braucēji Nico un Daniel ar diviem auto izmeta pāris apļus pa slaveno trasi.

Mums gan bija iespēja auto apskatīt arī pēc tam. Abi Trophy-R tika nogādāti Renault nometnē netālu no trases, kur mums bija iespēja detalizēti izpētīt auto ārieni un parunāties ar galveno inženieri Fabien Berthomieu, kas ir atbildīgs par šī auto izstrādi, bet salonu fotografēt un filmēt neļāva, neļāva pat ielūkoties. Vienīgi uzraugi nebija pamanījuši, ka viena automašīna nebija aizslēgta un mēs paspējām apskatīt interjeru.

Renault ir viens no lielākajiem auto ražotajiem pasaulē ar milzīgu Renault Sport budžetu, kas nozīmē milzīgas investīcijas F1 un plāniem atkal kļūt par pirmajiem konstruktoru kausā, tāpēc budžets šogad ir jūtami palielināts. Investīcijas Renault Sport nozīmē arī jaunas Renault Sport automašīnas – jau pieminētais Trophy-R un būs arī jauns Clio R.S. Gaidām.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Reklāma

3
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
LANKKTKGastons Gašpuitis Recent comment authors
  Paziņot par jaunumiem  
jaunākie vecākie novērtētākie
Paziņot par
Gastons Gašpuitis
Member
Gastons Gašpuitis

Foršs raksts, interesanti lasīt. Reāli apsveru iespēju apskatīt kādu F1 posmu pa tv pēc 10 gadu pauzes.
Vienīgi tik eksklūzīvam notikumam kā šis būtu forši ja bildes būtu bildētas uz kādu nedaudz nopietnāku tehniku kā telefons.

KKTK
Viesis
KKTK

Atgādiniet man, cik daudz īpašas versijas Renault bija jābūvē, lai pārspētu standarta, salonā nopērkamu Civic? :D

LAN
Viesis
LAN

Paldies par apskatu, būtu jauki ja būtu arī rakstiņš par Formula-E.