Kolēģis Māris šovasar bija nosūtīts komandējumā uz brālīgo Igauniju, kur iepazinās ar jaunāko Opel Zafira modeli. Toreiz viņš teica, ka auto tīri jauks, bet Opel pieklibo kvalitāte un daļa lietu darbojās ne pārāk labi. Brauciena laikā viņš arī mazliet izmēģināja Opel OnStar savienojamības un palīdzības asistenta sistēmu. Pēc tam mēs viņu nosūtījām uz Ungāriju, kur pie jaunā Opel Mokka X krosovera stūres viņš jau krietni labāk izpētīja OnStar sistēmu un aprakstīja krietni plašāk.

Pagājušā gada nogalē arī es tiku izbraukties ar jauno Opel Zafira un jāsaka, ka par auto biju pilnīgā starā. Absolūti lielisks braucamais vidēja izmēra ģimenei. Īpaši mani pārsteidza jaunās Zafiras uzvedība uz draņķīgiem grants ceļiem – auto bija patīkami mīksts un viegli vadāms. Tāpat arī konkrētajam demo auto nenovēroju īpaši kritiskas kvalitātes problēmas, lai gan kopumā jāpiekrīt Mārim – ar Opel nekad neko nevar zināt, jo regulāri gadās Opel demo mašīnas, kuras vajā visādas tehniskas ķibeles.

Konkrētais zaļais Opel Zafira bija pieslēgts Opel OnStar asistenta sistēmai un beidzot pats savām acīm varēju iepazīties ar tās darbību. Par to vēlos pastāstīt arī jums.

Kas ir Opel OnStar un ko ar to var iesākt?

OnStar principā nav jauna sistēma, jo ASV tā ir zināma jau visus 20 gadus un to izmanto 7 miljoni lietotāju. Šī sistēma ir izplatīta arī Ķīnā, kur katru mēnesi tiek apstrādāti 25 miljoni izsaukumu.

Opel paši šo sistēmu sauc par “personīgo savienojamības un palīdzības asistentu” un praksē tas nozīmē, ka auto visu laiku ir pieslēgts tīmeklim un 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā un 365 dienas gadā piedāvā vairākas noderīgas funkcijas.

  • Automātiskā ziņošana par sadursmi – avārijas gadījumā automašīna automātiski par notikušo padod ziņu OnStar operatoram, kas nekavējoties pieslēgsies automašīnai un centīsies sazināties ar vadītāju un pasažieru, lai noskaidrotu vai ir nepieciešama palīdzība. Operators vajadzības gadījumā sazināsies ar glābšanas dienestiem un nosūtīs tiem precīzu automašīnas atrašanās vietas datus.
  • Palīgsistēma automašīnas zādzības gadījumā – OnStar operators var mēģināt attālināti liegt automobili iedarbināt un varēs nodot policijai auto atrašanās vietas datus. Lai šo sistēmu varētu izmantot, nepieciešams noformēt policijas protokolu par auto zādzību, jo OnStar operators prasīs protokola numuru.
  • Automašīnas diagnostika – Šī funkcija ļauj attālināti un jebkurā laikā pārbaudīt automobiļa svarīgāko sistēmu (dzinēja, pārnesumkārbas, riepu spiediena, drošības spilvenu u.c.) stāvokli. OnStar pat var automātiski veikt pārbaudes un katru mēnesi mums uz e-pastu nosūtīt informāciju par mūsu auto.
  • Mobilā aplikācija – OnStar sistēmas iespējām var piekļūt vairākos veidos. Varam pašā auto sazvanīties ar OnStar operatoru, varam sistēmai piekļūt no datora caur tīmekļa pārlūku un varam izmantot arī mobilo aplikāciju. No aplikācijas varam, piemēram, aktivizēt auto gaismas vai skaņas signālu. Tāpat varam arī atslēgt vai aizslēgt auto.
  • Galamērķu lejupielāde – OnStar sistēmas operatori var mums palīdzēt atrast tuvākos intereses punktus, piemēram servisu vai slimnīcu un tos nodot automobiļa navigācijas sistēmai. To pašu varam izdarīt arī no mobilā telefona pirms brauciena uzsākšanas.
  • Wi-Fi tīkls – tā kā automašīnā ir iebūvēts mobilā interneta modems sakariem ar OnStar sistēmu, varam to izmantot, lai auto nodrošinātu bezvadu interneta tīklu. Latvijā gan šī funkcija nedarbojas.

OnStar Opel zīmola sākot no 2017. modeļa gada auto ir pieejams praktiski visā Eiropas Savienībā un ja esam auto nopirkuši Latvijā, šeit pieslēguši šo sistēmu, varēsim droši doties ceļojumā arī ārpus valsts robežām. Pakalpojums mums būs pieejams arī citās valstīs, kur tas tiek nodrošināts.

Ar operatoru varam sazināties kādā no lielajām Eiropas valodām (angļ, itāļu, poļu, vācu, spāņu, portugāļu, franču, nīderlandiešu) un tiek attīstīts arī citu Eiropas valstu valodu atbalsts (bulgāru, grieķu, slovāku, čehu, ungāru, slovēņu, dāņu, norvēģu, zviedru, somu un rumāņu). Principā ar operatoru ir iespējams runāt arī latviski. Izmantojot tulka pakalpojumus, taču praksē tas nozīmē, ka būs jāuzgaida, kamēr operators sazvanīs brīvu tulku un tas pārtulkos operatora vai mūsu sacīto. Bet principā šāda iespēja tiek piedāvāta un noteikti būs noderīgi tiem, kas nesaprot neko vairāk par dzimto latviešu valodu.

Kā jau minēju, OnStar ir pieejams jauniem Opeļ auto dažādiem modeļiem un to nevar iestrādāt vecākos modeļos. OnStar pieejams standartaprīkojumā Sport, Cosmo un OPC apdares versijās un papildaprīkojumā citās versijās. Protams, labāk uzzvanīt Opel dīleru cilvēkiem, viņi varēs jau ļoti konkrēti pateikt kuriem auto un kādos aprīkojuma līmeņos pieejams OnStar.

Dažādi aprīkotiem auto OnStar izsaukšanas pogas var atrasties dažādās vietās – vai nu iebūvētas jumtā, vai atpakaļskata spogulī, bet tām visām ir trīs pogas. Ar pārsvītroto antentu varam liegt sistēmai uzzināt mūsu atrašanās vietu, ar zilo On pogu varam izsaukt operatoru un ar sarkano SOS pogu varam bez rindas piekļūt palīdzībai.

Cik tas vispār ir droši?

Kas vispār mūsdienās ir droši? Bet ja vēlies uzzināt vai šo sistēmu var atslēgt, tad, jā. Sistēmu var atslēgt paturot ilgāk nospiestu privātuma pogu un tad arī vizuāli pēc diodes gaismas redzēsim, ka OnStar ir izslēgts un operators neredzēs, kur mēs atrodamies un ko daram. Tomēr gadījumā, ja auto avarēs vai tiks nozagts, OnStar operators var attālināti piekļūt mūsu auto. Opel sola datus nenodot trešajām pusēm bez mūsu ziņas.

Vai par OnStar ir jāmaksā?

Pirmais gads ir bez maksas, bet pēc tam pakalpojums maksās 99 eiro gadā.

Kāds ir OnStar darbībā?

Tagad es vēlos jums parādīt kā vispār izskatās OnStar gan tīmekļa pārlūkā, gan mobilajā aplikācijā.

Kad mūsu auto būs piereģistrēts sistēmā, saņemsim e-pastu ar instrukcijām kā piekļūt sistēmai. Izveidosim savu paroli un varēsim atvērt OnStar sistēmas vadības paneli. Tajā uzreiz redzēsim pašu galveno informāciju par mūsu auto un varēsim veikt noteiktas darbības ar auto (piemēram, atslēgt/aizslēgt, nopīpināt un ieslēgt/izslēgt gaismas). Diezgan noderīgi, ka varam apskatīt, cik degvielas atlicis bākā un vai drīzumā ir jānomaina eļļa.

Automašīnas diagnostikas sadaļā varam apskatīt informāciju, kas tika iegūta pēdējā auto diagnostikas reizē. To varam iniciēt aprunājoties ar operatoru. Šīs diagnostikas rezultātus varam pieteikt mums automātiski ik mēnesi sūtīt uz e-pastu.

Praksē diagnostika notiek tā. Ieraugam instrumentu panelī aizdomīgu kļūdas paziņojumu, uzzvanam operatoram un palūdzam izraut cauri pilno diagnostiku un operatoram būtu jāspēj īsumā apskaidrot vai ar auto viss kārtībā. Nekādu pārlieku tehnisku zināšanu gan operatoriem nav. OnStar panelī pēc tam varam saņemt informāciju arī par tuvāko Opel servisa atrašanās vietu.

Ja esam aizmirsuši, kur esam noparkojuši mūsu auto, varam to noskaidrot kartes formā. To pašu varam izdarīt arī mobilajā telefonā caur OnStar aplikāciju.

Turpat OnStar panelī varam uzzināt, kad beidzas mūsu izvēlētais pakalpojums.

Diezgan pārskatāmi ir noorganizēta darbību vēstures lapa. Tur redzēsim visas darbības, ko esam ar mūsu auto veikuši no tīmekļa adminpaneļa, mobilās aplikācijas vai spaidot OnStar pogas pašā mašīnā. Šis būs īpaši noderīgi gadījumā, ja būsim sistēmai pievienojuši vēl citus vadītājus.

OnStar mobilā aplikācija ir ļoti vienkārša, tomēr pietiekami funkcionāla. Tajā varēsim ērti apskatīties degvielas atlikumu, auto atrašanās vietu, kā arī nosūtīt kādu adresi uz auto navigācijas sistēmu. No aplikācijas varam aizslēgt auto, piemēram, kad esam to iedarbinājuši, lai no rīta uzsilst vai likt auto taurēt un midžināt ar gaismām, lai atrastu to kādā pilnākā stāvlaukumā. Lai saprastu, ka funkcija ir aktivizēta, aplikācijā tiek norādīts tās statuss un notikuma laiks. Sīkums, bet noderīgi!

  

Tāpat kā no datora, varam telefonā apskatīties tuvāko Opel servisu atrašanās vietu un izpildīto komandu sarakstu.

  

Kas man no šī visa šķita noderīgs?

Tā kā speciāli grāvī nebraucu un auto arī neļāvu nevienam nozagt, tad nevarēju izmēģināt kā darbojas šīs abas funkcijas, bet uzskatu, ka tām ir milzu nozīme. Tas ko izmēģināju, veicu diagnostiku un auto saprata, ka kaut kas nav labi ar riepu spiedienu. Piepumpēju riepu un problēma beidzās. Man ļoti ērti šķita tas, ka varēju no datora vai telefona apskatīties, kāds ir degvielas (nobraukuma) atlikums un tādējādi varēju mājās siltumā esot, izplānot nākamās dienas braucienus. Patika tas, ka varu no aplikācijas aizslēgt auto. Šo funkciju izmantoju, kad no rīta iedarbināju auto uzsilt, bet pats iegāju mājā padzert savu rīta kafiju. Nebija jāmeklē otro atslēgu.

Veicu arī vairākus zvanus OnStar operatoram un secināju, ka savienojums tiek veikts diezgan ātri un operators var palīdzēt ar vienkāršu auto diagnostiku. Man bija jautājums par to, kur meklēt AdBlue (demo auto bija aprīkots ar dīzeļdzinēju), bet tur operators spēja pateikt tikai to, ka jābrauc uz Opel servisu pēc šī šķidruma. Palīdzēja adresi dabūt auto navigācijas sistēmā. Domāju, ka pilnībā normāli to var uzpildīt arī parastā degvielas uzpildes stacijā, tikai jāsaprot cik ietilpīgs ir šī šķidruma trauks.

Līdzīgas sistēmas mēs jau tuvāko gadu laikā atradīsim arī citos jaunos automobiļos un Eiropas Savienībā jau no 2018. gada auto avārijas gadījumā būs jāspēj par sevi padot ziņu glābējiem. Tas tad arī motivēs mūs izmantot šādas sistēmas. Galvenais, lai piekļuve šādiem savienotajiem automobiļiem nav pārlieku vienkārša ļaundariem.

Ko tu domā par Opel OnStar un līdzīgām sistēmām? Kā tu izmantotu šādu sistēmu?

11
Leave a Reply

avatar
4 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
JokmanMaris GaugersKristaps SkutelisasDriver Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Lapsinieks
Guest
Lapsinieks

bik jocīgi, ka nozagšanas gadījumā vajag protokola nummuru. Tipa – tev acu priekšā aizbrauc auto, bet tev vispirms jāsauc policija. tikmēr auto tālēs zilajās un signāla traucētājs pieslēgts.

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Es pieņemu, ka tas tāpēc, lai būtu kaut kāds pamatojums OnStar operatoram iejaukties auto darbībā (apturēt to) un iegūt atrašanās vietas informāciju.

Lapsinieks
Guest
Lapsinieks

aa. ja bērns – tīnis aizbrauc… nu mazums, apsēžas pie stūres un apjūk… nekāda pamata iejaukties. kas gan var būt lielāks pamats, kā īpašnieka lūgums apturēt auto… imho

Driver
Guest
Driver

Kategoriski neizmantotu.
Tā nav industriālā līmeņa programmatūra, līdz ar to droši, ka vismaz reizi gadā (ne)būs pieejams drošības atjauninājums. Viss pārējais mārketinga muldēšana …

as
Guest
as

Kā ir ar nobraukuma info? Vai tā tur parādās, ja meistarīgas rociņas samaina, vēsturē būtu jāpaliek hronoloģijai, kādos km auto redzējis servisu?

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Šādu informāciju nekur info materiālos neatrodu. Tur adminpanelī rādās aktuālais nobraukums, bet nekādas atsevišķas servisa apmeklējumu sadaļas nav. Vienīgi varbūt kaut kāda apkopju info rādās tajā pilnajā vēsturē, bet arī šaubos.

Jokman
Guest
Jokman

Bet es nesapratu vienu lietu kā mašīna komunikē ar aplikāciju ja nav pieejams internets mašīnā? Vai vienkārši nav pieejams WIFI. Vai tajos 99EUR ir iekļauta arī maksa par 4G kartiņu kas ir kaut kur ievietota? Sanāk, ka LV ir apdalīta. Skatījos Lielbritānijā apskatu tur 99 mārciņās bija iekļauts arī bezvadu internets. Vai drīzumā būs pieejams arī LV WIFI? Sistēma pati ir OK. Saprotu, ka pēc gadiem 3 tas būs pat DACIA ar likumu tā kā katrs ražotājs piedāvās savas fīčas un cena par abonēšanu ies uz leju un internets mašīna būs pašsaprotama lieta.

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Mašīnā ir iebūvēts modems, kurā ir kaut kāda svešu zemju SIM karte un Eiropā noslēgti līgumi ar lokālajiem operatoriem. Neko papildus maksāt nevajag, tas jau iekļauts gada maksā. Cik sapratu, tad WiFi mūsu pusē nav pieejams kaut kādu citu apsvērumu dēļ. Es raudzīšu noskaidrot kā tur īsti ir situācija.

Maris Gaugers
Guest
Maris Gaugers

Tur ir USA kartiņa un viesabonēšana praktiski visā pasaulē. Pārsteidzoši, ka patiešām jaudīga antena ir auto, Ungārijas laukos dziļi mežā, kur telefonam nebija zonas pat sapņos – bija stabils 3G

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Noskaidroju, WiFi nav pieejams, jo nav līdz galam sakārtotas līgumsaistības ar provaideriem.

Jokman
Guest
Jokman

Paldies par info