Ceļot ir patīkami, tā domā liels vairākums cilvēku – tu apskati citas kultūras, vietas un paplašini savu redzes loku. Man ceļot ne ļoti patīk. Tas, iespējams, ir dēļ fakta, ka savos iepriekšējos darbos esmu tik ļoti daudz ceļojis, ka lidostas man rādās murgos. Ir pagājuši vairāki gadi un aktīvā lidostu apmeklēšana ir tikai atmiņās un es atkal spēju saskatīt ceļošanas plusus. Kad saņēmu uzaicinājumu aizlidot uz Budapeštu, lai divas dienas ne tikai apraudzītu, bet arī dažādos režīmos izmēģinātu pavisam svaigo Opel Mokka X krosoveru, un, galvenais, iepazītos ar Eiropā inovatīvo Opel OnStar palīdzības sistēmu – bez ierunām ieplānoju laiku šim pasākumam.

Jau savā pagājušajā mazajā lidojumā tepat uz kaimiņu zemi Igauniju, kur izmēģināju atjaunināto Opel Zafira, guvu pirmās vēsmas par OnStar sistēmu. Ja vēl daudzus gadus atpakaļ, skatoties asa sižeta amerikāņu filmas, varējām vērot, kā nozagtā automašīnā pēc avārijas ar speciālu saziņas sistēmu cilvēki lūdzas, lai operators iedarbina auto, tāpat arī runājot pa telefonu kāds attālināti uzliek navigācijas sistēmā nepieciešamo mērķi. Tad tie šķita tikai specefekti. Beidzot arī mēs austrumeiropieši esam tur nonākuši un arī varam iegūt pāris palīdzības lietas – operators otrā galā ne tikai novēro, vai automašīnai viss ir kārtībā un avārijas brīdī sakārto visas nepieciešamās lietas, bet arī tu vari vienkārši piezvanīt un palūgt uzstādīt navigācijā mērķi, pieteikt auto apkopi un vēl visādas noderīgas štelles.

Jaunā Mokka X – pavisam cits auto

Neesmu braucis ar parasto Opel Mokka, bet atsauksmes skan diezgan viduvējas, izskan sūdzības par būves kvalitāti un neekonomiskajiem dzinējiem. Mokka X ir mazliet brutālāka versija, kas līdzīgi kā Audi Allroad vai Volvo XC ir ieguvusi nekrāsotas plastmasas, speciālas aizsargpannas un paaugstinātu klīrensu, lai varētu doties arī bezceļos. Mokka X ir arī atjaunināta Mokka. Pati Mokka iznāca 2012. gadā, Latvijā ir ieguvusi lielu popularitāti un tas ir pat bez fakta, ka mūsu policisti šogad tika pie 277 jauniem Mokka. Kopā Eiropā ir vairāk kā 600 000 pārdotu auto un  gandrīz 17% ir pārdoti Baltijā. Martā Ženēvas izstādē tika prezentēta X versija un tā ir pilnīgi savādāka. Ir jauns salons un instrumentu panelis, kas iedvesmu smēlies no jaunās Astra, un ir uzlabots virsbūves dizains, kas ieturēts jaunajās Opel līnijās – jauni lukturi un jauni paneļi.

Ja mēs pieķeramies tehniskajai pusei, tad ir pāris jaunumi, tomēr daudzas lietas ir palikušas jau kā ierasts. Ar dzinējiem ir kā ir. Tā kā Mokka X skaitās pie kompaktās krosoveru klases, tad arī dzinēji ir ļoti kompakti, kas ir slikti. Pagaidām ir pieejami tikai trīs dzinēji, 1.6 dīzelis divās jaudas versijās attiecīgi 110 Zs (300 Nm) un 136 Zs (320 Nm) un jaunais 1.4 turbo benzīns ar 152 Zs (240 Nm).

Pilnpiedziņas sistēma ir elektromagnētiska (lai ko tas arī nozīmētu) daudzdisku un aizmugurējie riteņi pieslēdzas pēc nepieciešamības. Piedziņa pielāgojas līdz 50:50 attiecībai starp asīm un ir atsevišķi arī aktivizējama, lai darbotos visu laiku. Vasarā pilsētā uz asfalta tas noteikti ir lieki, jo apēd pāris papildus litrus degvielas, bet ziemā visiem tiem, kas neuzticas auto elektronikai, atsevišķā poga ir mierinājums.

Viens no galvenajiem pasākuma punktiem bija tieši Opel OnStar sistēmas dzīvais tests, kuru ieteica gan izmēģināt tikai pēc vakara prezentācijas nākamajā dienā, bet es pamanījos jau izsaukt asistenti ar pāris stulbiem jautājumiem, uz kuriem viņa man nespēja atbildēt.

Opel ar OnStar paši pirmie Eiropā

OnStar sistēma ir ļoti kompleksa un pilnīga sistēma, kuru apzināt tā uzreiz nemaz nevar. Un Opel pagaidām ir pirmais un pagaidām vienīgais auto ražotājs, kam ir tāda Eiropā darbojošās sistēma. Otrā pusē ir reāls cilvēks, nevis robots un sistēma ir pieejama 24/7/365 un pirmo gadu bez abonēšanas maksas. Pagaidām serviss ir pieejams angļu un vācu valodās, bet lokalizācija jau aktīvi notiek un serviss tiks nodrošināts vietējā valodā pavisam drīz. Katrs nākamais gads maksās 99 EUR.

img_2427

Jumtā ir iebūvēta ļoti spēcīga antena, kas nodrošina 3G praktiski visur, pat vietās, kur man telefonam nebija zonas. Tiek izmantota kaut kāda amerikāņu SIM karte ar Eiropas viesabonēšanu un jau ir saslēgti visi līgumi ar vietējiem operatoriem valstīs, kur Opel ir nopērkami.

Sistēmai ir 6 funkcijas:

  • Telefona aplikācija – iespējams ieslēgt gaismas, tauri, atslēgt un aizslēgt mašīnu un skatīties aktuālos datus kā bākas stāvokli, riepu spiedienu, odometru, eļļas stāvokli, auto atrašanās vietu (neglabā vēsturi, tikai konkrēto atrašanās vietu un to ir iespējams atslēgt)
  • Nozagta auto palīdzība – manuprāt, problēma ir tur, ka šo iespēju aktivizēt var tikai pēc zādzības lietas numura saņemšanas, kas Latvijas gadījumā var paprasīt tik ilgu laiku, ka auto jau ir gabalā. Tad OnStar ir iespējams pēc GPS, Glonass vai GPRS izsekot auto un to attālināti nobloķēt. Bet nu mūsdienu zagļi ir tik advancēti, ka noslēpsies itin viegli, tādēļ jāskatās kā tas strādā dzīvē. Tieši tāpat uz telefona tiek saņemta SMS un E-pasts, ka auto ir iedarbināta signalizācija.
  • Automātiska avārijas palīdzība – OnStar sazinās ar lokālo palīdzības dienestu. Tiek nosūtīta diezgan pilnīga info – avārijas ātrums, airbagu stāvoklis, auto avārijas punkti, īpašnieka dati. Papildus auto saņem zvanu un gada atbildi. Ja atbilde tiek sniegta, tad tiec izprasīts situācijas apraksts un ja atbildes nav, tad atbildīgie dienesti jau ir ceļā.
  • Kartes lejupielāde no telefona auto navigācijas iekārtā – reti ērta fīča, jo ir daudz ērtāk telefonā ievadīt savu mērķi, nevis bakstīt ekrānā. Tieši tāpat arī kartes ievadi var veikt asistents pa telefonu un to arī es pārbaudīju dzīvē, atgriežoties no viesnīcas lidostā un atzīstu par ļoti ērtu lietu. Tajā momentā, kad latviešu valodā būs pieejama šī sistēma, slinkākie varēs to darīt arī Rīgas un Latvijas ielām. Tieši tāpat ir iespējams pievienot vairākus telefonus un no mājām vari uz sievas Opel aizsūtīt nepieciešamo mērķi.
  • Wi-Fi, kurš pagaidām nestrādā dēļ EU regulācijām
  • Auto diagnostika – reizi mēnesī 5 gadus bez maksas tiek sūtīta auto vispārējā informācija par auto stāvokli, lai īpašnieks ir lietas kursā.

Pirmajā gadā jau noteikti visi Opel pircēji lietos OnStar sistēmu, bet par abonēšanu pēc gada es pagaidām neesmu drošs. Arī latviešu kūtrums noteikti spēlēs savu lomu balss asistenta neizmantošanā.

X ir krosoveru identifikators un Mokka ir pirmais X modelis no Opel un X nebūt nenozīmē pilnpiedziņu.

Atgriežoties pie pasākuma, Opel bija parūpējies par diezgan labu pasākuma plānu. Pēc diezgan ķēpīgā lidojuma un aizķeršanās Varšavas lidostā, sasteigtām pusdienām netālu no Budapeštas lidostas, paņēmām savas atslēgas un telefonus un varējām doties uz gandrīz 200 km attālo labāko Ungārijas vīna reģionu un tā saukto ungāru Toskānu – Monoszlo un Liszkay vīna darītavu, kur pēc OnStar prezentācijas varējām baudīt lieliskas vakariņas un visdažādākos šeit pat darinātos vīnus. Saimnieks ir no pavisam vecas ēkas radījis mākslas darbu, tieši tāpat arī viņa darinātie vīni vairākus gadus pēc kārtas ir ieguvuši godalgas dažādās kategorijās.

Pirmie iespaidi pagaidām šaubīgi

Attālums ļoti pietiekams, lai iegūtu pirmos iespaidus par auto. Visi auto bija pilnākajās Innovation komplektācijās un aprīkoti ar 1.6 dīzeļdzinēju ar 136 Zs (320 Nm) un sešu pakāpju manuālo kārbu, izvēlies sev vēlamo krāsas un salona salikumu un vari doties ceļā. Kaut jauda nav diža, griezes moments diezgan pamatīgi glābj situāciju un tas Mokku padara diezgan braucamu. Žēl, ka auto nav pieejams 160 Zs (350 Nm) divu turbīnu dzinējs, kāds ir Zafira, tad tas auto būtu pavisam jauks auto, tomēr zaudētu konkurētspēju cenā. Uz pieejamu cenu Opel Mokka X gadījumā ir likts diezgan pamatīgs uzsvars.

Laiks lutināja un tas priecēja ne tikai braukšanu, bet arī fotografēšanu, it īpaši ap skaisto Balatonu, kas ir lielākais iekšzemes ezers Centrāleiropā. Izvēlējāmies maršrutu tieši gar ezeru, kas gan draudēja ar ierašanos finišā ar pamatīgu nokavēšanos, bet tajā brīdī tas šķita diezgan maznozīmīgi.

Pirmais, ko no pirmajiem metriem uzreiz pamanīju, bija auto izteiktā stingrība. Viss ir ciets un stingrs, piekare, stūres iekārta un visa braukšana šķiet ir paredzēta tikai labam pilsētas segumam. Izbraucot uz jaunas šosejas, viss bija kā vajag, bet mazās nozīmes ne ļoti līdzenie ceļi sagādāja muguras sāpes. Vienu brīdi šķita, ka pie tā var ātri pierast, bet tā nav.

Arī sēdekļi, kas ir nosaukti par AGR, ir būvēti speciāli ergonomiski. Varbūt ar ergonomiku tur viss ir vislabākajā kārtībā, bet tie sēdekļi man ir jūtami pa cietu. Sānu un kāju atbalsti gan ir ļoti ērti un manai platajai mugurai bija tieši laikā.

Kaut salons nav būvēts no premium materiāliem, iespaidu tas atstāj pārsteidzoši labu. Būvēts no cietās plastmasas, bet nostrādāts ir pārsteidzoši kvalitatīvi. Ir kur piesieties, nenoliedzami, bet cenas dēļ kvalitāte nav ļoti upurēta. Vienīgi vadības sviras aiz stūres gan ir tikpat briesmīgas kā iepriekšējā paaudzē un pat mazliet grabinās. Tieši tāpat ļoti nenostrādātu sajūtu atstāj auto durvis, kuras ciet aiztaisīt var tikai ar pamatīgi aizciršanu un gan iekšējie, gan ārējie durvju rokturi ir vaļīgi un ir sajūta, ka ilgi nekalpos.

Vietas nav daudz, bagāžas nodalījumā neko vairāk par lielu čemodānu nesanāks iestūķēt, bet tas auto nav paredzēts lielai ģimenei. Mazai ģimenei pat ļoti OK, ir iespēja droši braukt pa pilsētu un aizbraukt uz attālo lauku māju, kura rudenī mirkst dubļos.

Dodiet automātu

Auto braucas diezgan forši un dinamikas šķietami pietiek gan apdzīšanas manevriem, gan mazliet dinamiskākai braukšanai. Jaudas īsti nekad nevar būt par daudz un lieki 24 Zs un 30 Nm noteikti neskādētu.

Nākamā diena sākās diezgan agri un rīta plāns bija itin vienkāršs, proti, doties pa vietējām zemes takām, izmēģinot auto bezceļa spējas. Nevajag uzreiz iedomāties, ka braucām meža dopu, bet daži posmi sagādāja sarežģījumus Mokkai. Ja jau pirmajā dienā pamanīju, ka auto pirmajā  ātrumā diezgan pamatīgi “jāgriež”, jo otrais ātrums mazā ātrumā un lēnos apgriezienos ir diezgan gurdens, tad braucot pa kalnainajām takām bija vēl trakāk un sanāca vairākas reizes noslāpt, līdz sapratu, ka vienkārši ir jāzāģē pirmajā.

Klīrenss kaut šķietami pietiekams, izrādās faktiski nepietiekams pat mazliet dziļākām dubļu risām un ar vēderu sanāk pašļūkt diezgan daudz, bet tas īsti netraucē un pat standarta asfalta riepas ļāva pārvarēt mazās grūtības.

Otrajā dienā Mokka vairs nešķita tik cieta un pa zemes ceļiem likās adekvātāka, kā pa asfaltu, kas ir dīvaini. Ar automātisko kārbu būtu vēl labāk.

Ar dubļainu un vibrējošu auto atgriezāmies atpakaļ lidostā un pēc kārtējiem 200 km šosejas un ļoti ātrās braukšanas es paliku pie secinājuma, ka Opel Mokka X ir ļoti foršs auto un par 24 tūkstošiem EUR stipri šaubos, vai būs iespēja iegādāties foršāku un pilnībā nokomplektētu auto, ar kuru var parunāties un likt izdarīt lietas, kurām dažreiz esi pa slinku.

Man patika:

  • Cenas un ieguvuma attiecība
  • Pārsteidzošā dinamika mazajam dzinējam
  • Jaunais priekšpuses dizains, virsbūves un salona krāsu izvēles iespējas

Man nepatika:

  • Cietā gaita
  • Manuālās ātrumkārbas darbība zemos apgriezienos
  • Nenovērstā durvju rokturu darbība

Beigās piedāvāju atlasītu ražotāja pārstāvēta fotogrāfa galeriju.

 

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

8
Leave a Reply

avatar
2 Comment threads
6 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
deni2sKristaps SkutelisMāris GaugersLapsinieksx Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
x
Guest
x

>Jumtā ir iebūvēta ļoti spēcīga antena, kas nodrošina 3G praktiski visur, pat vietās, kur man telefonam nebija zonas.

nu nez, nez. Gan jau ar laiku visi ražotāji piebāzīs auto ar antenām, bet kamēr ir izvēle es šitādu labprātīgi nepirktu.

Māris Gaugers
Guest
Māris Gaugers

Jā un nē! Redz, pozitīvais fakts ir ka auto sekošanu var izslēgt ar antenas pogu blakus OnStar pogai augša, to es pārbaudīju ar zvanu un operators teica, ka mani neredzot!
Tieši tāpat visu sistēmu var darbināt tikai tad, kad ir pašam vēlme un nav jāuztraucas par savu datu noplūšanu, tevis izsekošanu un citām sazvērestības teorijām.
Tikai avārijas vai zādzības gadījumā tava atrašanās vietas uzrādīšana tiek aktivizēta, bez pamata to neviens nedarīs, to ierobežo diezgan stingri EU regulējumi

x
Guest
x

ja nu tā.
tad viss atkarīgs no tā, cik tiesiskā valstī dzīvo pircējs. Vai sistēmu ieslēdz tiešām braucējs pats vai var arī pēc kāda orgāna lūguma.

Lapsinieks
Guest
Lapsinieks

skatos, ka esi diezgan paranoisks. nelegālas štelles kruķī?

Māris Gaugers
Guest
Māris Gaugers

Pats ieslēdz un izslēdz!

deni2s
Guest
deni2s

Man vienīgajam ir problēmas ar bildēm kursors.lv? Failed to load resource: the server responded with a status of 403 (Forbidden) http://i0.wp.com/kursors.lv/wp-content/uploads/2016/11/IMG_2379.jpg?zoom=2&resize=463%2C347 Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://i2.wp.com/kursors.lv/wp-content/uploads/2016/11/IMG_2425.jpg?zoom=2&resize=229%2C172 Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://i0.wp.com/kursors.lv/wp-content/uploads/2016/11/IMG_2381.jpg?zoom=2&resize=229%2C171 Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://i0.wp.com/kursors.lv/wp-content/uploads/2016/11/IMG_2332.jpg?zoom=2&resize=346%2C260 Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://i0.wp.com/kursors.lv/wp-content/uploads/2016/11/IMG_2352.jpg?zoom=2&resize=443%2C332 Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found) http://i2.wp.com/kursors.lv/wp-content/uploads/2016/11/IMG_2356.jpg?zoom=2&resize=249%2C332 Failed to load resource:… Read more »

Kristaps Skutelis
Guest
Kristaps Skutelis

Nu jau būtu jābūt OK.

deni2s
Guest
deni2s

Jap, varbūt padzēs manu komentāru, lai tās bildes tur nelādējas pie viņa :)