Web Analytics
More
    Reklāma

    Par plāceņiem. Bet, drīzāk, pavisam par kaut ko citu

    Jaunākie raksti

    Disclaimer: es nepretendēju uz paustās domas pirmreizīgumu, ne arī uzskatu sevi par adeptu apskatītajos jautājumos – šis ir vienkāršs aicinājums palūkoties uz daudz muļļātu ziņu tēmu mazliet citā rakursā.

    Ar metronoma tikšķa regularitāti informācijas telpā un sociālajos medijos parādās ziņas par to, ka Android ierīces tiek pārdotas vairāk, nekā iOS un Windows šādas pašas ierīces. Tā arī piektdien @MansLMT izplatīja līdzīga satura ziņu, un es nekādi nevaru nociesties, ja drīkst tā teikt, neiečurājot šai omulīgajā fleima ugunskurā vai, ja tas liekas pārāk vulgāri – neiebakstot ar sprunguli skudru pūznī.

    Nesākšu iedziļināties jautājumos un salīdzinājumos par to, kurš plāceņu mežā ir galvenais, labākais, skaistākais, veiklākais, ne arī par to, cik korekts ir pats salīdzinājums, un ne arī par to, kādā veidā un cik uzticami dati tiek izmantoti pētījumos, kuru teju vienīgais mērķis ir ziņu lentes aizpildīšana resursā un klikšķu savākšana.

    Šoreiz stāsts jau ir pavisam par kaut ko citu, un tam nav pilnīgi nekā kopīga ar ekrāna izšķirtspēju, megaherciem, kodolu skaitu, ekosistēmas kvalitāti un citām materiālām un nemateriālām lietām, kuras veido to pieredzi, kuru saucam par planšeti.

    Stāsts ir par mums. Par sabiedrību. Par grupu dinamiku un polarizāciju (varam palasīt virkni lielisku ļaužu, sākot ar Gustavu Le Bonu, līdz, nezinu, Īrvinam Dženisam), ja ieņemam filozofiskāku skatapunktu uz visiem šiem platformu kariem, droīdu, āboļu un MS lietotāju un viņu pārstāvēto grupu zīmju tulkiem un prātu sargātājiem – tirgus analītiķiem, mārketinga ļautiņiem, žurnālistiem, pīeristiem un citiem liekēžiem ( centos pajokot, laikam nesanāca :) ).

    Lai ainu vienkāršotu, uzskatīsim, ka ir divas grupas – androīdisti un ābolisti, bet uzvedības modeļus droši varam ekstrapolēt attiecībā uz citām grupām.

    Grupas iekšējie procesi ir vieni un tie paši: ilūzija par varenību (bez mums šī pasaule nav “īsta” un iespējama), par ētiku (mēs esam labie – tie, kuri glābj, padara pasauli labāku, etc.) un par vienprātību (mūsu ir daudz, un mēs visi kopā varam visu); tālāk ilūziju procesiem piebiedrojas racionalizēšana, kas ir selektīva informācijas uztvere, respektīvi, no daudzu faktu kopuma izlasām tos, kuri atbilst grupas interesēm/definīcijai, bet visu pārējo ignorējam. Piemēram, tas nekas, ka mazā Zane vienmēr nāk uz skolu glīti saģērbusies un sasukāta – pietika viņai vienurīt atnākt izspūrušai un nevīžīgai, lai turpmākos divus mācību gadus viņai būtu ar šādu attieksmi jāsastopas ik dienas. Patiesībā, toreiz mamma bija komandējumā un frizūru taisīja tētis, kurš ne vien ir šķībo ļipu un ļodzīgo bižu meistars, bet arī bez mazākajām iekšējām pretrunām pamanās uzstiept bērnam mugurā mazās māsas drēbītes (tētis ir stiprs, un divi-trīs izmēri viņam ir tīrais nieks). Klikšķ!, un viņa ir pinkainā vai kāda–tur-vēl.

    Informācijas burbuļa iekšpusē taisnība ir tam viedoklim, kurš definē grupu – Android burbuļa iemītnieku telpā, bez kādām šaubām, ir neapstrīdami skaidrs, ka Android ir labākā, lietotājam draudzīgākā, atvērtākā OS ar lielisku ierīču klāstu. Apple burbulī, skaidra lieta, visu labo un ģeniālo lietu avots ir Apple, bet visi pārējie ir otršķirīgus krāmus ražojoši atdarinātāji un plukatas.

    Abi burbuļi ir vitāli nepieciešami viens otram – izzūdot vienam, izzudīs arī otrs – ārējais ienaidnieks ir būtisks grupas eksistences priekšnoteikums, ja tāds zūd, tad ātri jāatrod cits ienaidnieks, bet, visticamāk, burbulis zūd.

    Ja gribam to visu uzskatāmāk, tad atceramies (vai iedomājamies, ka atceramies) bērnudārzu vai pirmās skolas klases – cik gan viegli bija draudzēties PRET kādu! Un tam nebūt nebija nekā kopīga ar tā otra bērna īpašībām, spējām un izskatam. Ja šķiet, ka bija, tad tas, ar milzu ticamību, ir burbuļa informācijas racionalizēšanās efekts – “šamanis” paziņo, ka jānis_pēteris_baiba staigā baltās zeķubiksēs, un ar to ir pilnīgi pietiekami, lai grupas locekļi (cita starpā, dažam, iespējams, arī pašam ir baltas zeķubikses) mestos kā suns uz kaķi. Burbuļa iemītnieks zaudē savu individualitāti – viņš no cilvēka ar savām bēdām, priekiem, bailēm, sapņiem un viedokļa par ierīces ergonomiskumu, lietošanas aspektiem, iespējām un niansēm, grupas iedalītajā lomā ir tikai staigājoša savas grupas definīcija – tas, kurš visai ārpasaulei pauž ne sevis paša, bet grupas pareizos viedokļus un argumentē tos ar prātu sargātāju atlasītiem argumentiem. Iekšējais spiediens grupā ir liels, un tas arī satur šo grupu kopā – tu vari būt tikai un vienīgi “par”, jebkura deviācija no kursa iespējama tikai situācijā, ja atrodas cits ārējais ienaidnieks, pret kuru ļoti ērti draudzēties kopā ar neseno pretiniekburbuli.

    Skaidrs, ka šāda burbuļošana nenoved ne pie kāda zināšanu pieauguma un, kā smejies, mūsu digitālās intīmās (ārpusgrupas) dzīves uzlabojuma – tā tikai ierobežo skata loku un piekrauj galvu pilnu ar aizspriedumu akmeņiem, kas traucē priecāties un novērtēt “pretējās puses” ražotāju veiksmīgu atradumu vai jaunu iespēju.

    Izmēģinām – ir gana daudz vietu, kur bez īpašas steigas varam pašrocīgi izmēģināt ierīci. Izturamies rezervēti pret kategorisku viedokļu paudējiem. Neticam bez iemesla pat tad, ja uzzīmēts grafiks – katrs, kurš kaut reizi darbojies ar informāciju, zina, ka visa sāls slēpjas tās atlasē un interpretācijā  – kā reiz teica БГ, “kad es, runājot ar kādu par mūziku, izdzirdu vārdu “koncepts”, es droši zinu, ka kaut kur, tepat netālu, ir uzņēmīgi ļaudis un šai sarunai nav nekā kopīga ar mūziku”. “Koncepts” vietā tikpat labi varam ielikt “tirgus pētījums/dati”.

    Kā smejies, pārfrazējot Dēmokrita skolnieka Protagora tēzi, “cilvēks ir planšetes vērtības mērs” – ko līdzēs četri kodoli, ja visu laiku lādamies, to lietojot, vai, ko līdz drošība&Co, ja ļoti vajag ielikt neesošā ligzdā SD atmiņas karti? -Mēs taču gribam paši būt apmierināti ar savu plāceni, nevis pērkam to tāpēc, ka redzējām TV diktora rokās.

    Uz brīdi atgriežoties pie šī nepilnīgā apcerējuma iegansta – @MansLMT tvīta, un skatot šāda tipa ziņu iepriekšējās rindkopas kontekstā, gribētos uzzināt datus par planšetu lietojumu īstajā dzīvē – cik GB mobilā interneta dažādu platformu lietotāji patērē mēnesī (pieņemu, ka tā vai cita veida datu patēriņš ir reprezentatīvs planšetes praktiskā noderīguma mērs)?

    Protams, mēs, Kursors.lv, arī vārāmies informācijas katlā, tomēr esam salasījušies pietiekami dažādi, lai censtos šai digitālās_dadas_zupas virtuvē pagatavot ko baudāmu katram no jums.

    Šķiet, būtu interesanti noorganizēt grupu hands-on seminārus “pretējā burbuļa” lietotājiem – iOSistiem parādīt Android saules un ēnas puses, bet kopā ar Android ļaudīm padarboties ar iPad…

    Kāda ir jūsu pieredze un viedoklis, paņemot rokās “ne-savas-platformas” ierīci, vai, satiekot draugu ar “nepareizo” plāceni rokā?

     

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    10 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Ansis
    14.04.2014 11:14

    Lietoju Android telefonu, paņēmu rokās iPad (nevarēju noteikt paaudzi)…
    …iegādājos Android planšeti, nožēloju (pilnīgi visos veidos iPad ir labāks, ok, vienīgi esmu dzirdējis, ka iPad neatskaņos “nenopirktu” filmu vai dziesmu)…
    bet nu kaut kā tā, sanāk, mana ideālā kombinācija – Apple plācenis un Android telefons
    (un ja tā pavisam godīgi, Android (Samsung Tab3 10″) planšeti pārdevu dienu pēc iegādes, vispār neko vairāk par pilnīgu vilšanos man nesagādāja, bet arī Ābolu nevēlos, jo esmu visai pārliecināts “plāceņa” nepieciešamības apšaubītājs mūsu dzīvēs

    JK
    14.04.2014 11:45

    Gramatikas naža cienīgs lūgums izlabot, jel, tos sociālos mēdijus! :)

    14.04.2014 13:30

    Esmu lietojis visas platformas un ne tikai pa vienam modelim… līdz nonācu pie savas izvēles padraudzējos ar katru no piedāvātajiem gudrtelefoniem (izņemot blackberry – nezināmu iemeslu dēļ man nekad pat nav gribējies tādu.. neapgalvoju,ka slikts,bet nu es nezinu… ne man,laikam jau ) katram no tiem ir savi plusi… es nekad neteikšu,ka WP ir slikts utt… ne velti es draudzenei ieteicu pirkt tieši to,jo zināju viņas vajadzīvas utt…. tagad viņa laimīga staigā ar savu Lumia 820 un bēdu nezin,kaut iepriekš lietoja apple,bet tas savu mūžu izbeidza un meklējot jaunu,lūdza manu viedokli… Pats esmu staigājis ar dažādas paaudzes apple telefoniem.. pēdējais šķiet bija 4,vai 4s… precīzi nepateikšu,bet zinu tikai to,ka tas bija fantastisks telefons… izstrādes materiāli lieliski.. ar kantaino malu atvērt alus pudeli bija tīrais nieks – tātad arī praktiski. Lielisks telefons,lai klausītos mūziku, fočētu smukas bildes sociālajiem tīkliem un sazinātos visādos sociālajos tīklos… kas šim vainas? Nekādas… bet es pastāstīšu,kādēļ šis nav man.. Pienāca kārta android.. tā,kā mana ikdiena saistīta ar datortehniku un dzelžiem,tad nācās ikdienā staipīt līdzi portatīvo datoru,lai ar to varētu veikt visādas pieslēgšanās serveriem utt… pierasta lieta,bet tad man sanāca uzzināt,ka lielu daļu no minētā var paveijt ar android… fantastiski.. un tas viss ir man telefonā pieejams,plus es… Read more »

    KKTK
    14.04.2014 14:03

    Visi burbuļi dzīvo tik ilgi līdz uzrodas kas ass ;)

    Juris
    14.04.2014 14:32

    Esmu bijis visās 3 frontes pusēs un varu apgalvot no pieredzes, ka visām sistēmām ir savi + un -, viss atkarīgs no katra indivīda personīgām vajadzībām un finansiālām iespējām. Iedomājieties, ja iPad varētu iegādāties Lite versiju pa piem. 65EUR? Vai Android ar pārbaudītiem programmu kodiem speciālā kontrolēto aplikāciju maksas veikalā? Vai Windows Phone ar visām tām aktuālajām aplikācijām, kas ir priekš iOS vai Android? Lai arī informatīvā telpa ir piepildīta ar ziņām, kuram tad knābītis ir garāks, tomēr cilvēkiem vēl pietiek reālā saprāta, lai izsvērtu vajadzības un salāgotu tās ar iespējām. Man būtu ieteikums uzrakstīt vienkāršu rakstu – cilvēkam vienkāršajam – kādām darbībām, jeb kādam pielietojumam – būtu nepieciešama kāda tipa – cenu kategorijas ierīce, jo bieži vien man jautā kādu plācenīti vajadzētu iegādāties – Piem. Bērniem spēlēt spēlītes vai Piem. apskatīt sociālos tīklus un internetu. Domāju ka šīm vajadzībām derēs jebkāds plācenītis – tikai atkal – kur būs spēles bez maksas un kur par maksu vai lielu maksu, un uz kuras platformas sociālo tīklu aplikācija nekontrolēs visu, kas notiek Jūsu telefonā??? Par to bieži vien reklāmās neraksta – labākā gadījumā maziem burtiņiem apakšā par to starp citu tiek minēts vai arī licenzes līguma nosacījumos, kurus tāpāt neviens vienkāršais lietotājs… Read more »

    Mārtiņš
    14.04.2014 14:54

    Jā, diskusijas vajag turpināt, atbalstu tos, kas saka, ka katram indivīdam ir savas vajadzības, kuras tiek apmierinātas ar attiecīgu līdzi nēsājamu iekārtu palīdzību! :)

    Edgars Kurpnieks
    15.04.2014 09:04

    Patiesībā, “paņemot rokā” nekādu lielo priekšstatu nevar gūt (izņemot to, ka savādāks). Pastāvīga lietošana ir tā, kas atklāj, vai šķībā bizīte ir neveikls negadījums vai izsmalcināta stila pierādījums.

    16.04.2014 12:01

    Ja esi parasts mirstīgais, kuram līdzekļi atļauj, un negribas par neko satraukties, tad iPad ir labākā izvēle, pats varu normāli lietot tikai iPad, vēl patīk windows planšetes, bet nav aplikāciju un līdz galam nav viss nostrādāts. Ar androīdiem esmu saskāries tikai ar Samsungiem, cik esmu lietojis, tad briesmīgi, tie laikam, ka bija vecās paaudzes, nez kādi ir tagad jaunie.

    Uldzha
    29.04.2014 17:09

    Tā arī līdz šai dienai neesmu iegādājies planšeti… ir bijuši vēlmes uzplūdi, bet pie pēdējā tāda uzplūda tika iegādāts UltraBook (nu jau pirms gada), jo pamēģinātie Android plāceņi nepārliecināja ar savām spējām apmierināt manas praktiskās vajadzības – kaut vai piemēram ceļojuma laikā bekapot safilmētos video no kameras atmiņas kartes…
    Tīri labi iztieku arī bez planšetes… var jau būt ka ja būtu tā planšete (patiesībā pat itkā gribētu), tad tīri labprāt arī to lietotu, bet var jau būt ka ir labi ka nav – vairāk laika paliek citām lietām… Tā jau visu darba dienu sanāk nosēdēt pie datora monitora… ja vēl vakarā brīvos brīžus kavētu pie monitora, šķiet ka tas būtu par daudz… bet, kas zin, var uznākt kārtējais vājuma brīdis un jūtu uzplūdums pret iPad – un es nenoturēšos un to iegādāšos…

    Reklāma