Eiropas Komisija uzņēmumam Google ir uzlikusi 2.42 miljardu eiro soda naudu par ES pretmonopola noteikumu pārkāpšanu. Google ir ļaunprātīgi izmantojis savu meklētājprogrammas dominējošo stāvokli tirgū, priekšplānā nelikumīgi izvirzot citu Google produktu – tā salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu.

Uzņēmumam sava rīcība ir jāizbeidz 90 dienu laikā vai arī tam tiks piemēroti soda maksājumi līdz 5% no Google mātesuzņēmuma Alphabet vidējā vispasaules dienas apgrozījuma. Maksimālais iespējamais piespriežamais sods šādos gadījumos var sasniegt 10% no gada apgrozījumu (nevis peļņas).

Reklāma

Google ir devis daudzus inovatīvus produktus un pakalpojumus, kas būtiski mainījuši mūsu dzīvi. Tā ir labā ziņa. Taču Google stratēģija attiecībā uz salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu bija ne tikai piesaistīt patērētājus, padarot savu produktu labāku par konkurentu piedāvātajiem. Tā vietā Google ļaunprātīgi izmanto savu meklētājprogrammas dominējošo stāvokli tirgū, meklēšanas rezultātos izvirzot priekšplānā savu salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu un ierindojot zemāk konkurentu piedāvātos pakalpojumus.

Saskaņā ar ES pretmonopola noteikumiem Google ir rīkojies nelikumīgi. Tas ir liedzis citiem uzņēmumiem iespēju konkurēt, balstoties uz to sniegumu, un būt inovatīviem. Un galvenokārt Google ir liedzis Eiropas patērētājiem patiesas pakalpojumu izvēles iespēju un visas inovācijas sniegtās priekšrocības.

Google galvenais produkts ir Google meklētājprogramma, kas piedāvā meklēšanas rezultātus patērētājiem, kuri par šo pakalpojumu maksā ar saviem datiem. Gandrīz 90 % no Google ieņēmumiem tiek gūti no reklāmām, piemēram, no tām, ko redz patērētāji meklēšanas vaicājuma laikā.

2004. gadā Google ienāca atsevišķajā salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu tirgū Eiropā ar produktu, ko sākotnēji sauca par Froogle; 2008. gadā tas tika pārsaukts par Google Product Search un kopš 2013. gada tā nosaukums ir Google Shopping. Tas ļauj patērētājiem tiešsaistē salīdzināt produktus un cenas un atrast visu veidu tiešsaistes mazumtirgotāju piedāvājumus, tostarp ražotāju tiešsaistes veikalu, platformu (piemēram, Amazon un eBay) un citu tālākpārdevēju piedāvājumus.

Lai salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumi būtu konkurētspējīgi, tie lielā mērā ir atkarīgi no datuplūsmas. Jo lielāka datuplūsma, jo vairāk klikšķu un lielāki ieņēmumi. Turklāt lielāka datuplūsma piesaista vairāk mazumtirgotāju, kuri vēlas izvietot savus produktus, izmantojot salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu. Ņemot vērā Google dominējošo stāvokli vispārējās interneta meklēšanas pakalpojumu jomā, tā meklētājprogramma ir nozīmīgs salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu datuplūsmas avots.

Kopš 2008. gada Google Eiropas tirgos sāka ieviest būtiskas pārmaiņas stratēģijā, kā virzīt savu salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu. Šī stratēģija balstījās uz Google dominējošo stāvokli vispārējās interneta meklēšanas pakalpojumu jomā un nevis uz konkurenci.

Google ir sistemātiski izvirzījis priekšplānā savu salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumu: kad patērētājs ievada meklēšanas vaicājumu Google meklētājprogrammā, attiecībā uz kuru Google salīdzinošās iepirkšanās pakalpojums vēlas parādīt rezultātus, meklēšanas rezultātu lapā šie rezultāti tiek parādīti pirmie vai tuvu tiem.

Google savos meklēšanas rezultātos ir ierindojis zemāk sāncenšu salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumus: sāncenšu salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumi Google meklēšanas rezultātos tiek parādīti, pamatojoties uz Google vispārīgās meklēšanas algoritmiem. Šajos algoritmos Google ir iekļāvis vairākus kritērijus, kuru dēļ sāncenšu salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumi tiek ierindoti zemāk. Pierādījumi liecina, ka pat visaugstāk ierindotais konkurentu pakalpojums vidēji parādās tikai Google meklēšanas rezultātu ceturtajā lapā un pārējie ir meklējami vēl tālāk. Google paša salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumam netiek piemēroti Google vispārējās meklēšanas algoritmi, kas ietver šādu rezultātu zemāku ierindošanu.

Tādējādi Google meklēšanas rezultātos Google salīdzinošās iepirkšanās pakalpojums ir patērētājiem redzamāks, turpretim konkurentu salīdzinošās iepirkšanās pakalpojumi ir mazāk pamanāmi.

Ja Google neizpildīs Komisijas lēmuma prasības, uzņēmumam tiks piemēroti maksājumi par neatbilstību līdz 5 % no Google mātesuzņēmuma Alphabet vidējā vispasaules dienas apgrozījuma. Komisijai šāda neatbilstība būtu jānosaka atsevišķā lēmumā, piemērojot maksājumu ar atpakaļejošu datumu no neatbilstības sākuma dienas.

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
3 Comments
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments
Skābene

EU un USA apmainās ar laipnībām! VW ierija USA tirgū, Google ierija EU tirgū! :)

Kristaps Skutelis

Mhm, tā izskatās. Palasīju ko par šo raksta ASV puses mediji/gudrinieki un viņi diezgan lielā šokā par to, ka Eiropa šādi var izrīkoties. Paši neko nespēj uzbūvēt, bet ASV foršās kompānijas čakarē.

x

kas tur ko brīnīties – atliek iepazīties ar ES pārvaldes struktūru un kļūst skaidrs, ar ko pamatā nodarbojas šie jaukie cilvēki .