Web Analytics
More
    Reklāma

    Citroën ë-C4 uzlāde un ekspluatācijas nianses trīs mēnešu garumā

    Jaunākie raksti

    Kursors.lv lasītājs Valērijs Komisarovs ir sagatavojis otro rakstu, kurā sniedz savu viedokli par to, vai elektroauto ir ekonomiski pamatots un izdevīgs pirkums, vai tomēr stila lieta. Ja vēl neesi izlasījis, te vari izlasīt par to, kā notika Citroën ë-C4 izvēles un iegādes process.

    Paldies Kursors.lv lasītājiem par komentāriem un viedokļiem pie mana pirmā raksta! Daži papildinājumi iepriekšējam rakstam.

    Precizējums Nr. 1: “par remontiem nebūs jāuztraucas”. Es biju domājis to, ka jaunam (gandrīz jaunam) auto ir garantija un garantijas periodā tiek veiktas tikai ikgadējās apkopes. Vienkāršām mašīnām, ir ļoti maza iespējamība, ka būs neparedzams un dārgs remonts. Savukārt lietotai automašīnai, kā manam Nissan Juke ar 100 000 km nobraukumu, saplīst varēja jebkas, un jebkurā brīdī. Piemēram, neilgi pēc iegādes saplīsa ātrumkārba. Man paveicās, ka uz to vēl attiecās rūpnīcas garantija. Bija arī vairāki remontdarbi ar piekari, kas nozīmēja to, ka man jāatstāj mašīna servisā, jāmeklē maiņas auto, utt. Ja ikdiena nav iedomājama bez mašīnas, tad šī “neprognozējamība” rada uztraukumu un liekas neērtības.

    Precizējums Nr. 2: nav pareizi saprasts, ka es “safanojos” par elektroauto, un noliedzu benzīna mašīnu. Es dalos ar savu pieredzi. Secinājumi būtu vietā pēc gada, kad būšu ekspluatējis savu Citroën ziemā, kad būšu pamēģinājis lādēties Lietuvā vai Igaunijā, kad būšu kārtīgi pabraucis pa Rīgas bedrainajiem ceļiem. Pagaidām, es tikai stāstu par savu pieredzi. Ja Jums patīk mans stāsts, tas var palīdzēt pieņemt lēmumu par labu elektroauto iegādei. Ja nepatīk – tas arī ir labi! Tad Jums būs lielāka pārliecība, ka esošā benzīna/dīzeļa vai hibrīda mašīna ir piemērotāka, nekā EV.

    Precizējums Nr. 3: man patīk daba, un cik no manis atkarīgs, es rūpējos par apkārtējo vidi. Taču tas nebija iemesls, lai pirktu elektromobili. Ja benzīna cena būtu zemāka, vai man pašam būtu mazāks gada nobraukums, es turpinātu braukt ar benzīna mašīnu.

    Īsumā, par ko būs šis otrais raksts. Turpinājumā, es padalīšos ar savām atziņām un saviem aprēķiniem. Tas palīdzēs sniegt atbildi uz jautājumu – elektroauto, ir ekonomiski pamatots un racionāls pirkums? Vai tā ir modes un stila lieta, vairāk kā gadžets?

    Vai elektromobili izdevīgāk pirkt uz privātpersonu, vai uzņēmumu?

    Pozīcija  Juridiska persona Fiziska persona
    Valsts atbalsts  Līdz 5500 EUR, nepārsniedzot 30% no elektroauto izmaksām. Altum konkurss 4500 EUR jaunam auto 
    PVN Daļēji tiek atmaksāts
    Līzinga pieejamība Ir pieejams  Ir pieejams 

     

    Manuprāt, iegāde uz uzņēmumu ir izdevīgāka. Operatīvā līzinga gadījumā, PVN ir iekļauts gan pirmās iemaksas summā, gan ikmēneša maksājumu summā. Attiecīgi, puse no PVN tiek atmaksāts no valsts budžeta. Aktīvi strādājošam uzņēmumam, kas veic ar PVN apliekamus darījumus, tas ir ļoti izdevīgi, ka līzinga maksājumos ir iekļauts PVN.

    Kādas būtu izmaksas uz 100 000 km, elektromobilim, benzīna mašīnai, dīzeļa mašīnai, un hibrīdam?

    Šajā tabulā es izmantošu datus par mašīnu Citroën C4, jo pirmkārt, man pašam ir tieši šāds elektroauto, un otrkārt, šis modelis pieejams gan ar dīzeļa, gan benzīna motoru. Šāds salīdzinājums tomēr ir korektāks, nekā elektrisko Citroën ë-C4 salīdzināt ar Nissan Juke. Tas bija darīts pirmajā publikācijā, kur aprakstītas manas izmaksas par benzīnu, stāvvietu un līzingu. Lai būtu interesantāk, tabulā ieliku vēl Toyota CHR (kas būtu izmēru un dizaina ziņā līdzīgs auto) ar hibrīda dzinēju.

    Svarīga piebilde – izmaksas uz 300 km (nevis 100 km) ņemtas dēļ tā, ka vasarā (siltajā laikā) elektromobilis spēj nobraukt 300 km. Un pilnā uzlāde E-Mobi stacijās, nozīmē uzlādi tieši līdz šiem 300 km.

    Pozīcija Elektriskais

    Citroën C4

    Benzīna 

    Citroën C4

    Dīzeļa

    Citroën C4

    Hibrīda

    Toyota C-HR 

    Iegādes cena uz oktobra sākumu 37 990 EUR

    (mīnus 4500 EUR valsts atbalsts) = 33 490 EUR

    25 690 EUR 

    (ar automātisko kārbu)

    28 490 EUR

    (ar automātisko kārbu) 

    31 850 EUR (ar automātisko kārbu, otrā komplektācija, tāpat kā Citroen)
    Līzinga maksājums (operatīvais līzings uz 5 gadiem, pirmā iemaksa 10%, atlikusī vērtība 35%) 333 EUR 266.61 EUR  295.67 EUR  330.54 EUR 
    Vid. degvielas patēriņš pēc ražotāja datiem WLTP  5.8 l / 100 km  4.5 l / 100 km  4.9 l / 100 km
    Pieņemtā uzlādes cena / degvielas cena E-MOBI, 0,42 EUR / min   1.697 EUR

     (95. degviela) 

    1.757

    (dīzelis)

    1.697 EUR 

    (95. degviela)  

    Uzlādes / degvielas izmaksas uz 300 km  50 minūtes * 0,42 =

    21 EUR

    29,52 EUR  23,72 EUR 24,95 EUR
    Uzlādes / degvielas izmaksas uz 

    5 gadiem * (100 000 km)

    333 uzlādes cikli

    21 EUR * 333 = 6993 EUR

    333 cikli 

    9830,16 EUR

    333 cikli 

    7898,76 EUR

    333 cikli

    8308,35 EUR

    Ja degviela, 2 EUR par litru 11 588.40 EUR
    Stāvvieta. 50 EUR mēnesī uz pieciem gadiem 

    (pieņemot, ka Rīgas Satiksmes stāvvietas būs bezmaksas)

    3000 3000 3000
    Kopējās ekspl. izmaksas (uzlāde / degviela + stāvvieta) 6993 EUR  12 830,16 EUR 10 898,76 EUR 11 308,35 EUR
    Ja degviela, 2 EUR par litru 14 588.40 EUR
    Kopējās ekspl. izmaksas  + auto iegādes cena 40 483 EUR 38 520,16 EUR  39 388,76 EUR 43 158,35 EUR
    Kopējās ekspl. izmaksas  + auto iegādes cena, ja 2EUR par litru  40 278,40 EUR
    Ekspluatācijas izmaksas, ja 50 % tiek lādēts mājās, un ir saules paneļi 3496,50 EUR

    Kopā, 

    36 986,50 EUR

     

    * Protams, ka šī pozīcija (elektrības un degvielas cenas) nav līdz galam korekta. Tai ir ilustratīvs nolūks, lai parādītu izmaksas uz pieciem gadiem

    Attēls – Swedbank mājaslapā pieejamā informācija, par procentu likmēm jaunam auto.

    Par šo tabulu var būt karstas diskusijas – nav ņemtas vērā apkopju izmaksas. Nav zināmas cenas elektrībai un degvielai piecu gadu perspektīvā. Kādam ir dīzelis ar 4 litru patēriņu, utt. Taču tas sniedz priekšstatu, ka elektromibilis ir izdevīgs tikai tad, ja Jūs to maksimāli daudz lādējat mājās, un mājās Jums ir saules paneļi. Vai lādējāt darbā / kaut kādās viltīgās vietās, kur par elektrību nav jāmaksā.

    Pretējā gadījumā, elektromobilis ir dārgs pirkums.

    Respektīvi, elektromobilis ir dārgs iegādē, bet tam ir nedaudz lētākas uzlādes izmaksas. Benzīna vai dīzeļa degvielas auto ir lētāks iegādē, taču degvielas izmaksas piecu gadu griezumā būs vienlīdzīgas ar šo aptuveni 30% “plaisu”, kas ir cenas starpība starp elektroauto un benzīna auto.

    Kā arī modelētā cena, kur degviela maksā 2 EUR par litru, parāda to, ka elektromobilis kļūst izdevīgs tad, ja cena par elektrību nemainās (vai ir zema), bet cena par benzīnu kļūst augstāka.

    Ja skatāmies uz operatīvā līzinga maksājumu, tad elektroauto ir aptuveni par vienu procentu mazāka bankas likme. Tas samazina ikmēneša maksājumu.

    Attiecībā uz hibrīda auto, mans viedoklis (bija iespēja ilgāku laiku pabraukt ar Toyota Yaris Hybrid) – degvielas ekonomija ir minimāla, taču elektromotors dod tikpat plūdenu un vienmērīgu paātrinājumu, kā elektromobilis.

    Kādi tad bija mani argumenti par labu elektroauto?

    Par laimi, man ir iespēja lādēt mašīnu mājās. Un mājās man ir saules paneļi, kas ražo elektrību.

    Kā piemērs – augustā es nobraucu aptuveni 3000 km, un E-mobi atstāju 67.35 EUR. Tad bija vēl lētais tarifs, 15 centi par uzlādes minūti. E-mobi stacijās es uzlādējos Liepājā. Pārējās uzlādes – pie sevis mājās.

    Septembrī es nobraucu aptuveni 2000 km, E-mobi atstāju 20.53 EUR, un viss pārējais – uzlāde mājās (pagaidām, kad vēl ir saulainas dienas, elektrības izmaksas ir 0 EUR, pat ar visu uzlādi).

    Šie divi, bija mani galvenie argumenti, par labu elektromobiļa iegādei. Kā arī pieminētās zaļā līzinga priekšrocības.

    2022. gada augusts

    2022. gada septembris

    Augstākminētā tabula, kā arī uzlādes iespējas mājās, izskaidro mana lēmuma pieņemšanas loģiku.

    • Scenārijs 1: ja es paliktu ar Nissan Juke, tad benzīna cena un nelielais līzinga maksājums, kopsummā sanāk vairāk, nekā maksājums par elektroauto, un izmaksas par elektrību.
    • Scenārijs 2: ja es nopirktu jebkādu jaunu mašīnu ar benzīna vai hibrīda dzinēju līdz 20-25 tūkstošiem euro, tad līzinga maksājums, plus benzīna izmaksas, plus stāvvieta Rīgas Centrā, kopsummā izmaksātu man vairāk.

    Protams, ka pieminētās infrastruktūras izveide prasa naudu! Saules paneļiem ir sava cena (pat ar valsts atbalstu). Mājas uzlādes stacijas (Wallbox) ar 11 kw jaudu ir sava cena (man izmaksāja EUR 1300). Starp citu, no mājas rozetes auto lādējas 12 stundas. Ar Wallbox, 5 stundas.

    Es priekš sevis pieņēmu lēmumu, ka ar elektroauto būšu uz ilgu laiku, tāpēc visas šīs infrastruktūras izveide man ir izdevīga.

    Ja ir situācija, kad cilvēks dzīvo daudzdzīvokļu mājā, un viņam ir pieejama uzlāde tikai E-mobi tīklā (publiskajās stacijās), tad es neredzu nekādas priekšrocības elektromobilim. Ekspluatācijas izmaksas būs augstas. Un arī pāris reizes nedēļā viņam būs jāsēž un “jānīkst” 40 minūtes, kamēr mašīna lādējas. Ja ir sava teritorija – tad var uzlikt uzlādi uz nakti (var ieprogamēt to laiku, kad ir lētāks tarifs), un no rīta dabūt pilnu bateriju.

    Vēl variants – bezmaksas uzlādes pie tirdzniecības centriem (ja izdodas atrast šādu vietu). Taču te ir jāsaprot, ka nekorekti izmantojot šādas bezmaksas uzlādes iespējas visai ātri iemantosim negācijas no citiem elektroauto braucējiem vai pat vispār paliksim bez bezmaksas uzlādes konkrētajā vietā.

    Svarīga piebilde – benzīna cenas mēs ietekmēt nevaram! Elektrībai arī nevaram, taču ir dažādas opcijas (saules paneļi, bezmaksas stacijas, biroja teritorija), kur var iegūt lētāku vai pat bezmaksas uzlādi! Tas nav iespējams benzīnam vai dīzelim. Arī degvielas uzpildes stacijās cena mazliet atšķiras, bet kopējais līmenis ir līdzīgs. Jūs nevarat iegūt degvielu par  1 EUR litrā, ja visur tā maksā 2 EUR.

    Vai varu aizbraukt līdz Liepājai bez uzlādes?

    Gan augustā gan septembrī man bija vairāki braucieni no Mārupes uz Liepāju. Izbraucot, mašīna rāda atlikumu 330 km, bet līdz Liepājai ir 210 km. Loģiski, ka galā būtu jābūt atlikumam 120 km. Tā diemžēl nav. Braucot ar ieslēgtu kondicionieri, un ar šosejas ātrumu (110-120 km/h), iebraucot Liepājā, atlikums ir 30-40 km.

    Mašīnai ir 3 režīmi. Eco, dod mazāk jaudas un ļauj nobraukt visgarāko distanci. Normal – izmantoju priekš apdzīšanas. Un Sport – pavisam traks režīms, ko var izmantot, lai apdzītu divas vai trīs fūres. Tieši apdzīšanas manevri, un “uzrāviens”, ir tas, kas padara elektromobili ļoti drošu uz šosejas. Es esmu diezgan prātīgs braucējs, un ļoti apdomāju katru manevru. Bet tā sajūta, kad iespied pedāli un mašīna var ātri apdzīt, rada patīkamu drošības sajūtu.

    Mani novērojumi par nobraukumu atbilst tam, ko var atrast ārzemju specializētos portālos. Brauciens pa šoseju normālos apstākļos (Mild Weather) – 240 km. Līdz Liepājai ir 210 km, un atlikums 30 km. Ļoti precīzi! Pie tam, man bija ieslēgts kondicionieris, un brauciens bija ar dažādiem ātrumiem, ar paātrinājumiem apdzīšanas laikā.

    Jāpiebilst, ka tas ir vēl viens elektromobiļa mīnuss. Ja aktīvi pārvietotajies pa šoseju, ja Jums ir lielāki ātrumi, tad elektroauto nebūs labs variants.

    Priekšrokas būs dīzeļa auto, kas spēj nobraukt 700 vai 800 km, un patēriņs nebūs atkarīgs no tā, vai braucat 100 km/h vai 120 km/h. Elektromobilim šis būs diezgan kritiski. Optimāls ātrums ir līdz 100 km/h.

    Kondicionieris gan tik lielā mērā neietekmē “Range”. Kondicioniera izslēgšana neļauj nobraukt par 50 km vairāk.

    Iespējams, ka ar manu mašīnu ir līdzīga problēma, kā Kursora testā bija ar elektrisko Peugeot 208, kas “meloja” par savu “range”.

    Vēl par uzlādēm

    Es pats esmu noformējis E-mobi karti, jo tā ir visērtāk. Tā strādā ar pēcapmaksu. Pie kartes noformēšanas pārbauda kredītvēsturi. Ja viss ir labi, tad izsniedz karti. Lai veiktu uzlādi, pie lādētāja jāpieliek karte vienu reizi (lai sāktu uzlādi), un otru reizi (lai pabeigtu). Noslēdzoties mēnesim, Jums atnāk rēķins e-pastā.

    Ir E-mobi staciju karte, kur var redzēt brīvās un aizņemtās vietas. Joprojām nesaprotu, kāpēc nevar “rezervēt” uzlādes vietu. Man nebūtu žēl pat samaksāt par to, lai noteiktā vietā, kurai es tuvojos, rezervētu staciju.

    Pāris reizes ir bijušas problēmas ar stacijām (nevarēju izņemt ārā spraudni, vai vienkārši nenotika uzlāde). Lai problēmu atrisinātu, man nācās zvanīt uz atbalsta dienestu, kur operators “restartē staciju”.

    Par E-mobi cenu pieaugumu

    Reaģējot uz to, ka septembrī strauji pieauga E-mobi uzlādes izmaksas, es sagatavoju atklātu vēstuli, kā arī izvietoju iniciatīvu Manabalss platformā (jau savākti vairāk nekā 500 paraksti). Cenu pieaugums ir pretrunā ar Eiropas Savienības zaļo kursu, kura mērķis ir līdz 2030. gadam panākt maksimāli lielu elektromobiļu skaitu. Pašreizējā situācijā, ka gan auto ir dārgāks pie iegādes, gan uzlādes cena tuvojas benzīna izmaksām, mēs attālināmies no zaļā kursa. Es ceru, ka valdība spēs rast risinājumu un samazināt uzlādes izmaksas!

    Apkopojot augstākminēto, mani galvenie secinājumi ir šādi:

    • Elektroauto prasa infrastruktūru (uzlādes vietu, kur būs nedārga vai bezmaksas elektrība). Ja Jums tāda ir pieejama – tas būs ekonomiski pamatots pirkums. Ja tāda nav, un uzlādes būs tikai publiskajās un dārgajās stacijās – tas būs neracionāls pirkums.
    • Man šķiet, ka elektroauto pagaidām ir vairāk kā “gadžets”, ko nesen sāka ražot. Tas ir foršs, bet tam ir nepilnības. Gaidām, kad šīs nepilnības tiks novērstas. Man pašam gribētos zemāku elektromobiļa cenu, vairāk uzlādes vietu, un lielāku veicamo nobraukumu (vismaz 400-500km).
    • Cilvēki masveidā sāks pirkt elektromobiļus, ja tie maksās 20-25 000 EUR par Golf-klases mašīnu, un to būs viegli un ērti uzlādēt.
    • Manā situācijā, kad ir līzings, kad ir PVN atmaksas iespēja, kad ir mājas uzlāde komplektā ar saules paneļiem, tas bija pamatots pirkums, par ko es nenožēloju.
    • Elektroauto vairāk piemērots pilsētas braukšanai. Šosejas braucieniem, ģimenē jābūt otrai mašīnai (ar benzīna vai dīzeļa motoru).

    Paldies, ka izlasīji arī šo manu otro rakstu un labprāt komentāros atbildēšu uz visiem jautājumiem par manu elektroauto ekspluatācijas pieredzi.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    69 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    ID4 lietotājs
    10.10.2022 13:04

    Paldies par ļoti adekvātu un patiesu vērtējumu. Ja Jums nav iespēja mašīnu lādēt darbā vai mājās – aizmirstiet par elektro mašīnu. Elektro mašīnas īpašnieks.

    Biteme
    10.10.2022 13:46

    Secinājums – hibrīdi ir nepelnīti zaudējuši zaļo stratēģu uzmanību. Pilsētā braukšanai būtu pamatā jānotiek ar elektrību vai vismaz tajos režīmos, kad zupas katls darbojas izteikti neekoloģiski. Savukārt ārpus pilsētas – otrādi, elektrība palīdz noteiktos apstākļos (tāpat ir ieskriešanās pēc apstāšanās) un kas būtiski, nav jābūvē tik daudz lādētavu un kas vēl būtiskāk, nav tik milzīga atkarīga no elektrības importa un biržas svārstībām.

    Bats
    10.10.2022 19:40
    Reply to  Biteme

    Paga, ko? Biteme, bija jau izveidojies iespaids, ka esat saprāta balss šajā troļļu midzenī, bet šoreiz nogvelzāt. Latvija importē 100% no degvielas. Katrs auto, kas patērē benzīnu vai dīzeli, vai dabasgāzi palielina nevis samazina mūsu enerģijas importu. Turpretī vismaz daļa no elektrības, ko ielādē mašīnās, tiek saražota te pat uz vietas, un, atšķirībā no degvielas, elektrības importu mums ir visas iespējas turpināt samazināt.

    Karlis
    10.10.2022 22:08
    Reply to  Bats

    Elektrība rodas biržā. Un pilnīgi vienalga cik te kurš sasilda kwh p dienu. Interesanti paliek tikai, ja pašam sava atomstacija pagalmā. Visos citos gadījumos bilance ir negatīva. Tas pac ar malku. Ja tev nav sava meža, kur ņemt kokus, tad palielam vienalga, ka 52% no LV ir mežš. Te viņš ir, lai to pārdotu Eiropā pa cenu, ko tu nevari atļauties

    Elektriķis
    10.10.2022 22:17
    Reply to  Karlis

    “Elektrība rodas biržā”…un piens piena pārstrādes rūpnīcā :)

    Karlis
    11.10.2022 07:14
    Reply to  Elektriķis

    Manā gadījumā veikalā noliktavā depo. Ja tev nav savas govs, tad mūsdienu modernajā kapitālismā, esi spiests pirkt pienu pa biržas cenu.

    P.sss.
    Te nav juristu portāls, kur jāpiesienas pie katra tēlaina apzīmējuma

    Elektriķis
    11.10.2022 08:20
    Reply to  Karlis

    Nē, tas ir par būtību. Tu raksti par “atomstaciju” pagalmā, tomēr elektrību var iegūt ar saules paneļiem, naftas urbums pagalmā mums nesanāks. Grozies kā gribi: tajās zemēs, kurās paši ražo elektrību, tā ir lētāka.

    Biteme
    10.10.2022 22:55
    Reply to  Bats

    Runa jau nav tikai par lokālo ražošanu (bez importa mūsdienās vispār diezgan grūti dzīvot). Un ja jau runājam par lokālo ražošanu, tad mēs neražojam nevienu velosipēdu vai elektrodrāzi, bet nevar noliegt ka to izmantošana pilsētās auto vietā satiksmi ietekmē pozitīvi.

    msh
    11.11.2022 01:32
    Reply to  Bats

    Labi ka mēs uz vietas ražojam daudz elektromobīļus…

    Tītars
    11.10.2022 02:28
    Reply to  Biteme

    Nav slikta doma, it īpaši laikā kad EV ir salīdzinoši nepieejami vidējam patērētājam. Turklāt Hibrīds var uzlādēties pa ceļam uz pilsētu. Problēma ir apkopēs, jo Tev ir nevis viena bet divas dažādas piedziņas sistēmas vienā auto.

    AC/DC
    11.10.2022 09:18
    Reply to  Tītars

    Tu arī fano par ‘pašuzlādes’ hibrīdu? :D
    Kā Tev šķiet, no kurienes rodas elektrība, lai braucot uzlādētu hibrīdu? Varbūt super neefektīvā ICE?

    Tītars
    11.10.2022 11:26
    Reply to  AC/DC

    Es biju domājis par plug-in, piemirsu par citiem hibrīdvariantiem, mūsdienu plugin ir vidēji ap 60km baterija, kas pilsētas apstākļos ir ap 70 – 75km. Ar ~7kWh Type2 uzlādējas 2h laikā.
    Ārpus pilsētas parasti plug-in nodzen bateriju un tad slēgā starp ICE un Bateriju, ko var piespiest vienkārši braukt ar ICE un līdz nākamajam gala punktam tikt pie neliela daudzuma baterijas ja būs nepieciešams.
    Tas nebūt nav ne efektīvi ne zaļi jo jāved sev līdzi 2 piedziņas varianti viena vietā, bet arī nav peļami kā opcija.
    Pilsetas apstākļos jebkāds hibrīda modelis ir diezgan noderīgs, mazāk atgāžu pie luksaforiem (kur visbiežāk gājēji uzturas), turklāt iespēja tikt pie hibrīda ir lielāka par EV šobrīd.

    msh
    11.11.2022 02:13
    Reply to  AC/DC

    “Super neefektīvais LEDUS” ir mīts kas radies dēļ manipulācijas ar cipariem. Līdzīgi kā mīts par “elektromobīļu labo uzrāvienu”. Lai radītu mītu par neefektivitāti, vienmēr tiek rādīta tikai efektivitāte procesam kas notiek mašīnā – un pat tur lielākoties procesā tiek parādītas ārprātīgas aplamības, tādas kā pilnīgs sajēgas trūkums par jaudas zudumiem kārbā. Diemžēl elektromobīlim tas process kas notiek normālā mašīnā sākot ar bāku sākas elektrostacijā – bet elektrostacijā atrodas tvaika turbīna ar efektivitāti ap 35% [ja elektrostacijā tiek dedzināti nevis atomi bet gan gāze vai ogles, tad var vēl papildus 5-7% efektivitātes izspiest] – un tad vēl tālāk atrodas elektrotīkls, uzlādes zudumi un izlādes zudumi. Beigās nekas īpaši skaists vai efektīvs pāri nepaliek. Rezultātā Nullarboras eksperimenta rezultāti neizbrīna. Ja gadījumā nav gadījies dzirdēt vai nav sanācis lasīt par to – Nullarborā viens elektrisko mašīnīšu fans uzlika uzlādes kasti kuru darbināja ar atbilstošu dīzeļģeneratoru, un tad nu citi brauca ar tām mašīnītēm un lādējās – viņi rezultātu uzskatīja par labu, bet realitātē tā bija izgāšanās. Tātad, elektromobīļi lietojot tos ideālos apstākļos – šoseja, sauss un silts laiks, lādēti no dīzeļģeneratora, kurā esošais motors ir optimizēts tādai slodzei, patērēja 5l/100 km, izņemot teslu, kas patērēja 6l/100 km. Patēriņš ko tajos apstākļos varētu pārsist… Read more »

    Bats
    11.11.2022 12:19
    Reply to  msh

    1. “Diemžēl elektromobīlim tas process kas notiek normālā mašīnā sākot ar bāku sākas elektrostacijā”? Kā? Degviela nerodas automašīnas bākā. Naftas ieguves, transportēšanas, pārstrādes par degvielu, atkārtotas transportēšanas un vairāku pārsūknēšanu rezultātā patērētā enerģija, saražotie izmeši, radītais vides piesārņojums Jums kaut kā no salīdzinājuma “aizmirsās”. 2. “elektrostacijā atrodas tvaika turbīna ar efektivitāti ap 35% [ja elektrostacijā tiek dedzināti nevis atomi bet gan gāze vai ogles, tad var vēl papildus 5-7% efektivitātes izspiest]” šis ir drīzāk jākomentē tiem, kas atbildīgi par mūsu valsts dabaszinātņu izglītības sistēmas kvalitāti. Atomi sadedzināti netiek. Un atskaitot “ko?” es te varu piebilst tikai, ka nē, sadedzinot degvielu automašīnas iekšdedzes dzinējā vai elektrostacijā efektivitāte augstāka būs elektrostacijai, pie tam pietiekamā mērā augstāka, lai kompensētu zudumus elektroenerģijas pārvadīšanā, transformatoros un lādētājos. Visam ir izņēmumi, bet šeit mēs apspriežam iekšdedzes dzinējus, kas ir automašīnās. 3. Par eksperimentu, kur elektromašīnas lādē ar dīzeļģeneratoru, lai pierādītu, ka tas nav tik neefektīvi kā varētu šķist – ģeniāli! Vidēji eksperimenta laikā pārvērta 1 litru dīzeļa aptuveni 3.392kWh, tātad dažādiem EV bija nepieciešami starp 4.5-6 litri dīzeļa lai saražotu elektrību 100km braucienam. Eksperiments interesants, taču tas pierāda tikai to, ka ražot no degvielas elektroenerģiju un tad to lādēt mašīnās pat mazā viena auto mērogā ir… Read more »

    msh
    11.11.2022 13:00
    Reply to  Bats

    1) man nekas neaizmirsās. Vai tad es sāku cilāt piesārņojumu kas rodas iegūstot ogles un gāzi? Jeb vai tev liekas ka ogles aug spēkstacijā un gāze vienkārši izplūst no trubas? Bet tas bija ļoti prognozējami ka šāds arguments parādīsies. 2) šo drīzāk būtu jākomentē tiem cilvēkiem kas atbildīgi pie tā ka tu vēlies piepisties šai frāzei, lai arī tu ļoti labi saprati ko es ar to apzīmēju. Bet tava piebilde smuki atbilst tavai reliģiskajai pārliecībai – tāpēc arī piebilde “elektrostacija ir efektīvāka, jo tā taču saka!”. Atceries – mēs nedzīvojam amerikā, mēs dzīvojam eiropā – pat ja tajos amerikāņu “pētījumos” pēc kuriem tu vadies tie cipari kaut cik atbilst patiesībai, tie ir par aizvēsturiskiem V8 motoriem kaut kādās lielākās mašīnās – pie mums ko tādu nelieto. Bet tie cipari tajos pētījumos mēdz būt pilnīgi garām. Viens mazs piemērs pēc kā vadīties – visi ķūneri kas mēdz braukt ar mašīnām uz jaudas stendiem zina ka mašīnai ar priekšas piedziņu [kārbas konfigurācija tā pati kas apmēram visiem elektromobīļiem, izņemot tos kam 3 motori] kārbā jaudas zudumi ir ap 15% – jo jaudas mērījumā tas ir jāņem nost, jo ruļļi mēra jaudu uz riteņiem, bet interesē jauda uz kloķenes. Bet es esmu lasījis… Read more »

    Edgars K
    10.10.2022 14:12

    Jauki, ka cilvēks atklāti atzīstas CSN pārkāpšanā :) “un ar šosejas ātrumu (110-120 km/h)” :D

    “un patēriņs nebūs atkarīgs no tā, vai braucat 100 km/h vai 120 km/h” – dīzeļauto arī ēd mazāk, ja brauc lēnāk (loģiski).

    Valērijs Komisarovs
    10.10.2022 14:22
    Reply to  Edgars K

    Liepājas šoseja ir diezgan bīstama! Liels ātrums tikai brīžos, kad apdzīšanas manevri. Neesmu precīzi izteicis domu.
    Un dīzeļauto 100 vai 120 km/h neko daudz nemainīs. Elektromobilim tā nav. Tur dramatiski sāk samazināties “range”. Taču tas disciplinē – gribi nobraukt vairāk, brauc prātīgi!

    Skābene
    10.10.2022 14:25
    Reply to  Edgars K

    Kāpēc uzreiz pārkāpums? Ir vairākas vietas Latvijā, kur ir atļauts braukt ar 110km/h, kaut vai tā pati Jūrmalas šoseja. Es gar fotoradaru braucu garām ar 120 km/h (spidometrs), jo zinu, ka ātrums pēc GPS ir mazāks, kā rāda spidometrs, + vēl radara kļūda +/- 3km/h un nekad nav atnācis paziņojums no CSDD par ātruma pārsniegšanu. Tā kā šosejas ātrums (110-120km/h) ir ok un likuma sargiem nav pretenziju! ;)

    Edgars K
    10.10.2022 14:54
    Reply to  Skābene

    Imho Jūrmalas šoseja ir vienīgā vieta ar 110kmh. Bet nu nav noslēpums, ka pa šosejām daudziem, ja ne vairumam patīk krietni pārsniegt atļauto ātrumu (+20 un vairāk). No tā arī gaudas par radariem un ļauno policiju.
    Un jā, gar radaru pagaidām mierīgi var braukt garām ar +10 pēc spidometra. Bet tas nenozīmē, ka pārsniegt atļauto ātrumu ir labi :D

    Name*
    10.10.2022 15:33
    Reply to  Edgars K

    Šogad 110 km/h ir atļauts Rīga—Jūrmala un Rīga—”Sēnīte”. 100 km/h Saulkrastu apvedceļš divos posmos, Salaspils—Ikšķile un Tīnuži—Koknese (Maskavas šoseja)

    Muldis
    10.10.2022 15:05
    Reply to  Skābene

    Nu Liepājas šoseja nebūs šis gadījums. tur nav neviena kilometra, kur būtu atļauts ātrāk par 90.

    Skābene
    10.10.2022 16:40
    Reply to  Muldis

    Ja brauc Mārupe-Jūrmalas šoseja-Liepājas pārvads, tad nelielu gabaliņu sanāk braukt ar 110km/h pilnīgi legāli. ;)
    Kaut kad sen atpakaļ bija pētījums, ka uz Liepājas šosejas visvairāk pārsniedz atļauto ātrumu, bet Liepājas šoseja nav tā šoseja uz kuras notiek visvairāk negadījumu.

    tomy_lee
    10.10.2022 15:00

    Patēriņš virs 100 km/h man tieši ir licies kā elektro mašīnas būtisks trūkums.
    Būsim godīgi – cik daudz cilvēku ikdienā pa šoseju brauc uz 90 km/h? Normāls ātrums ir kaut kas ap 110, bet elektro auto tas nozīmē ka patēriņš no ~17kwh uzleks līdz 24-25 un būtiski samazināsies renage.
    ICE auto protams arī kāpj patēriņš pie lielāka ātruma, bet procentuāli tas ir niecīgs. Līdz ar to izvēloties elektro auto reālais nobraucamais attālums jādala ar 2 un tad vairs WLTP ap 400km vairs nešķiet nekas labs.

    Pavel
    10.10.2022 17:26
    Reply to  tomy_lee

    Braucot ar 110 km/h paterins nav 24. 24 ir braucot ar 130kmh, piemēram, Lietuvā.
    Kāpēc tad nebraukt 90kmh? Ekonomija + csn ieverosana

    Name*
    10.10.2022 20:54
    Reply to  Pavel

    CIlvēkiem ir pieradums braukt ar tādu pašu ātrumu, kā ar benzīna, dīzeļa mašīnām. Tādēļ viņi vēlās ar elektro braukt tādā pašā ātrumā.

    tomy_lee
    11.10.2022 11:23
    Reply to  Pavel

    Paskaties Bjorna video youtubē. Pie 120 kmh lielākai daļai pātēriņš ir manis norādītajās vērtībās

    Normunds
    12.10.2022 10:13
    Reply to  tomy_lee

    Mans ICE pie 110 km/h tērēt tikpat vai pat mazāk kā pie 90 km/h. Šķiet, ka vācieši 8 ppk projektējuši saviem ceļiem nevis 90 km/h

    Pavel
    10.10.2022 17:30

    1. Nav īpaši korekti patēriņu rēķināt ar wltp datiem, noteikti būs 20% vairāk nekā wltp.
    2. Elektroauto nav “ceļa nodokļa” un “uzņēmuma” nodoklis ir tikai 10 Euratom
    3. Eksistē arī biržas tarifs un dažreiz uzlādē maksas 0.
    4. Ļoti dārgi tev izmaksājis wallbox. Var labu modeli dabūt pa 550-600 Eur, pieslēgt to tīkliem un laist lādēties citus

    Valērijs Komisarovs
    10.10.2022 20:02
    Reply to  Pavel

    Liels paldies par viedokli ! Citādi sāku domāt, ka cilvēkus vairāk interesē atļautais ātrums, nevis pati tēma (izmaksas, ekspluatācijas īpatnības utt).
    1. Piekrītu! Vidējais degvielas patēriņš pēc Wltp datiem ir zemāks. Realiātē, tas būs augstāks.
    2. Par nodokli arī laba piezīme! Man Nissan bija 120 eur gadā.
    3. Man ir fiksētais elektrības tarifs, tāpēc ielādes laiks nav aktuāli. Bet jā, ir dzirdēts ka cilvēki pa 1 vai 2 centiem ielādē mašīnu.
    4. Wallbox man ir uz 11 kWh (gribēju uz 22, bet mājas tehniskie parametri neļāva). Kontaktus iedeva dīleris, iespējams, tur ir kāda “dīlera interese”.

    Skābene
    11.10.2022 09:00

    Tu taču pats neliki to Wallbox?Gan jau atbrauca meistari, kas visu izdarīja tavā vietā. Par darbu arī jāmaksā! :)
    Vispār pieslēguma jauda ir vēl viena tēma. Man savulaik elektrum vai sadales tīkls sūtīja piedāvājumu samazināt pieslēguma jaudu un ietaupīt uz uzturēšanas maksām. Kaimiņš piekrita un lielījās, ka ietaupot ~5 vai 7 euro mēnesī. Tagad, kad visi domā par siltumsūkņiem un EV, šis prasa pieslēgt atpakaļ veco jaudu, bet jaudas jau ir izdalītas un vairs nevar dabūt to kas bija. Esot jāliek jauns trafiņš un izmaksas ir maigi sakot ļoti lielas. Tā nu sanāk, ka taupot 5 euro var ieberzties uz daudz lielākām izmaksām.

    Dāvids Speriskas
    10.10.2022 17:33

    Būsim godīgi, uz doto brīdi, Latvijā atļauties elektroauto ir iespējams tikai biezajiem, līdz ar to, ņemot vērā, ka esi biezais, neņaudi par elektrības cenu kāpumu utt, maksā kā mēs visi – pa dārgo! Atkal kārtējo reizi nabagais maksās vairāk, bet biezie kā nieres taukos vārīsies elektro auto bonusos?

    Dāvids Speriskas
    10.10.2022 17:35

    Ja ir iespēja sev nodrošināt labu dzīvi, priekškam meklēt haļavu, es nesaprotu

    Dāvids Speriskas
    10.10.2022 17:36

    Personīgi, braucu ar dīzeli 4.2 litri uz simts, ar atgāzēm viss kārtībā, necūkāju dabu

    Bats
    10.10.2022 19:52

    Nepiekrītu. Elektroauto tiem, kuriem daudz jābrauc mazāk sit pa budžetu nekā iekšdedzes auto. Kad benzīna cena pakāpās pāri 2eur/litrs, man turpināt pārvietoties ar degvielu kļuva mazāk izdevīgi nekā pārsēsties uz EV. Šobrīd tas izdevīgums vairs nav tik izteikts, taču joprojām, ja saliek visas izmaksas uz 5 gadiem, EV sanāk izdevīgāks. Starpcitu, neesmu bagāts un man nav SIA kuru izmantot lai izvairītos no daļas no nodokļu nomaksas, vienkārši braucot ar EV vairāk naudas paliek pāri citiem tēriņiem.

    Valērijs Komisarovs
    10.10.2022 20:05
    Reply to  Bats

    Nepiekrītu, ka EV tikai “biezajiem”. To var teikt par Porsche vai dārgajiem Audi vai Tesla. Bmw I3, Zoe, mans Citroen, ir ļoti vienkārši auto. Tos pirmos divus var dabūt pa 20+ tūkstošiem. Ir arī Leaf, kas nemaksā dārgi.

    Dāvids Speriskas
    10.10.2022 21:04
    Reply to  Bats

    Pēc mainstream mēdiju aprēķiniem, Latvijā 20% cilvēku ir uz nabadzības sliekšņa, tātad katrs piektais nevar sev atļauties pat audi 80 nojātu.
    Jā, ārzemēs elektro auto jau sāk kļūt par normu, bet, šeit, pie mums, jauns EV cilvēku acīs ir premium, jo nekurš katrs no hruščovkas sev tādu nopirks(un hruščovkās pie mums dzīvo daudz cilvēku).
    Ja tev ir EV, tad tev visticamāk ir privātmāja. Un ja tev ir EV kopā ar privātmāju tad tavi personīgie tēriņi noteikti ka pārsniedz lv vidējo algu kas ir kautkur virs 1100€ uz rokas. Tātad priekš Latvijas tu esi prodvinutijs. Labi varbūt tu neesi no Piņķiem un Mārupes, bet nu tu saprati domu, ja.

    Karlis
    11.10.2022 07:16
    Reply to  Bats

    To visu var rēķināt, ja ir nekas, un vajag ko pirkt jaunu.
    Ja ir jau vāģis pie sāniem, tad aritmētika vairs nav tik viennozīmīga.

    Bats
    11.10.2022 09:19
    Reply to  Karlis

    Tieši tik viennozīmīga sanāca – palikt pie esošā hobrīda vēl 5 gadus vai pārsēsties uz EV. Saliekot kopā visus skaitļus, sanāca un joprojām sanāk, pārsēsties uz EV lētāk.

    Gundars
    13.10.2022 18:37
    Reply to  Bats

    Kāpēc tad “paliekot pie esošā hibrīda” tam tiek rēķināta pirkuma summa? Ja ir mašīna jau tad vajag piekto stabiņu ar aprēķiniem, kur pirmā rindiņa ir 0eur. Jo pirkuma cena nav tāpēc, ka auto jau IR īpašumā. Un kamēr atpelna to milzīgo EV auto pirkuma cenu, tikmēr auto jau ir nolietots un var meklēt nākošo. Vot i visa aritmētika.

    Last edited 1 year ago by Gundars
    Bats
    11.11.2022 12:30
    Reply to  Gundars

    Tur jau tā lieta, ka netika rēķināta jau esošās mašīnas pirkuma summa, tikai atlikusī vērtība perioda sākumā un beigās, kuras delta arī iet izdevumos. Pirmā stabiņa rindiņa hibrīdam bija 0. Joprojām sanāca lētāk pārsēsties uz lietotu EV, nevis turpināt braukt ar esošo hibrīdu. Jāņem vērā arī, ka pārsēžoties uz EV, daļu no iegādes cenas kompensē šis pats hibrīds, kas tiek pārdots lai ar to neturpinātu braukt. “Vot i visa aritmētika”.

    Tītars
    11.10.2022 02:39

    Diezgan salauzīts viedoklis, jebkura cena ir jāizjautā, jāapsver neatkarīgi no ekanomiskā stāvokļa, visiem būs izdevīgāk.

    Sesks
    10.10.2022 18:21

    Kāpēc neviens elektrojūsmiņš nepadomā par to, ka ja kaut 1/4 no Latvijas autoparka kļūs elektriska, tiks nosedināts viss latvenergo tīkls.

    Kursors.lv
    10.10.2022 18:26
    Reply to  Sesks

    Tāpēc, ka nebūs.

    Bats
    10.10.2022 19:54
    Reply to  Sesks

    Vai varat ar kādu aprēķinu pamatot šādu apgalvoumu?

    LAN
    11.10.2022 00:52
    Reply to  Sesks

    Kāpēc neviens elektrojūsmiņš nepadomā par to, ka ja visi sāks vārīt ūdeni elektriskajās tējkannās vienlaicīgi, tiks nosedināts viss latvenergo tīkls?

    msh
    11.11.2022 01:25
    Reply to  LAN

    Tāpēc ka te nav Apvienotā Karaliste; mūsējajiem paradums vienlaicīgi slēgt iekšā tējkannas nav. Britiem gan ir tāda problēma, viņi mēdz tā darīt televīzijas pārraižu starplaikos, kuras skatās puse valsts – attiecīgi tīkla dispečeri dabū vadīties pēc prognozēm un skatīties televizoru un brīdī kad sākas reklāma, raut iekšā nopietnas jaudas lai noturētu tīklu.

    Bats
    10.10.2022 20:29

    Paldies par izsmeļošo rakstu, daudziem secinājumiem piekrītu. Dažas domas par rakstīto: 1) katram šis aprēķins ļoti subjektīvs, taču šinī gadījumā pilnīgi skaidrs, ka auto reģistrēšana uz uzņēmumu veikta ar mērķi izvairīties no daļas no nodokļiem nomaksas. Par šo protams uzslavas nebūs. Privātā auto reģistrēšana uz uzņēmumu Latvijā ir tipiska prakse, kas nesaņem pietiekamu sabiedrības nosodījumu, jo vairums vienkārši neapzinās implikācijas un valdībai trūkst politiskās gribas šo praksi izskaust. No pieminētās pilsoniskās pozīcijas iestāties pret uzlādes izmaksu kāpumu, kas valstij kavē zaļo kursu, nojaušu ka gluži tipisks Mārupes/Jūrmalas iedzīvotājs neesat, taču e-C4 nav nekāds komerctransports. Ar ko šāda “nodokļu opitmizācija” atšķiras no visiem pierīgas AMG, Leksusiem un Bentlijiem kas reģistrēti uz visādiem SIA, jo “a kas par problēmu, es pie klientiem braucu, man vajag reprezentabeļna ierasties”? Kad skolotāji un mediķi streiko, tad kādam kas negrib no sava EV līzinga samaksāt pat pilnu PVN summu cerams pārmetumi valdībai neizskan? 2) Aprēķins nepilnīgs – nemaz tik grūti nav sarēķināt pilnīgi visas izmaksas 5 gadu ekspluatācijas periodā, it īpaši jauniem auto, kuriem ir uz priekšu zināmi visi apkopju intervāli un var noskaidrot šo apkopju izmaksas, ar rakstā minētajiem nobraukumiem tikai eļļa būtu jāmaina reizes 3-4gadā. Ceļu nodoklis EV nav jāmaksā, piecu gadu periodā tas… Read more »

    Valērijs Komisarovs
    10.10.2022 20:54
    Reply to  Bats

    Paldies par interesantu komentāru! 1. Par PVN paskaidrošu. Valsts ir noteikusi, ka 50% no iegādes PVN, un ikmēneša PVN “nāk atpakaļ” (atvainojiet, neesmu grāmatvedis, izsakos vienkārši). Ja šāda opcija ir, tad tās izmantošana nav nelikumīga. Turklāt, privātpersonai pieejams grants 4500 EUR. Uzņēmumam, līdz noteiktam brīdim, nebija šāds grants!
    Ja uzņēmumam ir apgrozāmie līdzekļi, un labi rādītāji, tad piešķir līzingu. Ja bizness attīstās, un tas netraucē biznesam, nav nekas ļauns nopirkt darba mašīnu. Banka skatās ļoti skrupulozi, man prasīja biznesa plānu. Ja būtu kas nelikumīgs, līzingu nemaz nepiešķirtu!
    2. Par apkopēm un nodokli piekrītu, mana nepilnība. Varu pateikt, ka apkope elektroauto ir 2 darba stundas gadā, kas ir 120 EUR. Pieļauju, ka benzīna / dīzeļa auto, būtu 200-400 EUR diapazonā apkopes.
    Ja pieplusot klāt apkopes un nodokļus, tad jā, izmaksas benzīnam / dīzelim kļūst vēl dārgākas.
    3. Jā, EV disiplinē. Jābrauc prātīgi, tad būs lielāks range. Gribētos cerēt, ka ar laiku baterijas būs efektīvākas.

    Biteme
    10.10.2022 21:11

    2. 2s stundās reāli ir tikai apsekošana un dokumentu noformēšana, diez vai tur ko dara.
    3. Laba doma – ieprogrammēt lai pārsniedzot max ātrumu samazina baterijas rezervi pēc formulas, kas ņem vērā pārkāpuma ilgumu un smagumu, t.i. elektrība ir, bet izmantot to šajā braucienā nevari, kamēr neesi uzlādējies no jauna. Tas risinātu maukšanas problēmu tīri mehāniski. Pārkāpjot ātrumu regulari, samazināt vai nu max ātrumu vai baterijas ietilpību, atbloķēšanās notiek gadu braucot bez pārkāpumiem….

    msh
    11.11.2022 23:09
    Reply to  Biteme

    Jebkurai normālai mašīnai ikgadējā apkope satur sarakstiņu ar “pārbaudīt to, pārbaudīt šito, ieeļļot to, samainīt šito; tas sarakstiņš satur lietas no kurām 2/3 ir atrodamas jebkurā elektromobīlī. To kāpēc tam vajag divas stundas, gan nezinu.

    Grix
    10.10.2022 21:48
    Reply to  Bats

    Es arī uzskatu, ka valstī ar likumu būtu jāpieprasa aplīmēt auto ar uzņēmumu logo, ja tas ir SIA īpašums. Lai vismaz kaimiņi redz, kurš brīvdienās pārvietojas ar darba un kurš ar privāto auto. Tad sabiedrībai būs lielāka izpratne par šo PVN taupīšanas shēmu. Skat., pat katrs trešais pircējs DEPO iegādājas sadzīves preci uz SIA rekvizītiem. Ar jaunajiem (turklāt dārgā gala) auto ir līdzīgi.

    LAN
    11.10.2022 00:58
    Reply to  Grix

    Iekšdedzes dzinēja auto varbūt, taču Ev noteikti nē, jo īpaši kamēr uzņēmumiem nav atbalsta, bet tiek arī aplaimoti ar vinjetes nepieciešamību dēļ papildus akumulatora svara (N1 kategorijai).

    Gints Rotčenkovs
    12.10.2022 00:25
    Reply to  Grix

    un valsts un pašvaldību auto ar ko aplīmēt ieteiksi ??? tie brīvdienās laikam nekur nebrauc un bērnu pa ceļam uz darbu pie skolas neizlaiž ?

    x-f
    12.10.2022 08:48

    Gint, ko tā satraucies?
    Tos arī, protams, derētu izcelt.

    Gints Rotčenkovs
    12.10.2022 09:00
    Reply to  x-f

    es katru mēnesi par 4 auto maksāju UVTN. valsts auto lietotāji nē. Jāsāk ar valsts auto nekontrolētu lietošanu, nevis piekasīties raksta autoram par pirkumu /likumīgu/ uz uzņēmumu

    Gundars
    13.10.2022 18:17
    Reply to  Grix

    A kāda tev daļa ko dara cits? Mazajam uzņēmējam arī brīvdienas lielākoties ir daļējas darbadienas. Ne tev un Biteme lemt, kā katrs tērē savu uzņēmuma nopelnīto naudu. Prasta skaudība. Depo pērk ar rekvizītiem? Normālam cilvēkam būtu prieks, ka ir daudz uzņēmēji, kuri pelna paši, nevis sēž ierēdņa amatā uz budžeta, kuru sarūpē tie “nekauņas” uzņēmēji. Vai vēl krutāk – savāc visus iespējamos pabalstus, ko tik var izdīkt. Vai esi kāds no šiem personāžiem? Jo citam uzņēmējam pilnīgi neskaustu, ka otrs pelna. Ja pašam būtu kaut nelielas zināšanas uzņēmējdarbībā, tad zinātu ka par šādiem auto maksā uzņēmuma auto nodokli, kurš gadā sastāda pat ļoti nopietnu ciparu. To maksā privātais bizness, atšķirībā no ierēdņiem, kuri darba auto privāti izmanto nesalīdzināmi biežāk. Tikai tos auto viņi nav paši nopelnījuši.

    Last edited 1 year ago by Gundars
    msh
    11.11.2022 23:12
    Reply to  Gundars

    Varētu apmēram piekrist. Tik joprojām nav skaidrs kāpēc uzņēmuma mašīnai būtu jābūt BMW X5 :)

    Tītars
    11.10.2022 02:56
    Reply to  Bats

    Par 1., lūdzu parūpējies ka šis tiek izcelts un labots mūsu tiesvedībā/likumdošanā. Ja cilvēki navigē mūsu caurumaino likumdošanu kā māk, tapēc mums ir kapitālisms un demokrātija ko tik ļoti izbaudam. Autoram apsveicami ka spēj ekanomiski sarežģītā laikā ņemt vērā plašu diapazonu opciju lai tiktu pie vēlamā un viss legālā ceļā.
    Esam aktīvāki un iesaistamies lai varam panākt adekvātus nosacijumus nākotnē. Spriežot pēc vēlēšanu rezultātiem “kolektīvajam mums”, tas nav īsti aktualitāte.

    Gints Rotčenkovs
    12.10.2022 00:21
    Reply to  Bats

    izklausies pēc valsts aparāta ierēdņa, kurš vēl nav uzdienējies līdz ”darba auto”·…..
    Kad valsts un pašvaldību ierēdņi sāks GPS-Tracking likt un pārstās dārgus auto pirkt un kurināt degvielu par nodokļu naudu, tad tava neomarksiskā tēze būs OK.
    bet pagaidām naudu ierēdņu algām ražo uzņēmumi, un vēl uzņēmumi katru mēnesi maksā UVTN, tā ka puses no PVN atgūšana nav par smukām acīm.

    Skābene
    12.10.2022 10:52

    Ierēdnis gan jau teiks, ka elektrību nevar ieliet kanniņā! :)

    Gints Rotčenkovs
    12.10.2022 12:22
    Reply to  Skābene

    jā, elektrību un autogāzi nevar ieliet kanniņā.
    bet elektrībai pat VID joprojām nav izdomājis kā kompensēt darbiniekam par uzlādi mājās, ja tāda nepieciešama….
    un ierēdnis gan jau drīz nopirks elektroauto, kuru var uzlādēt darbā, un lietot elektrību no viņa mājās.

    Bats
    12.10.2022 19:30

    Tad gribat teikt, ka maksāt UVTN (EV gadījumā 10€ mēnesī) par faktiski privāto transportu ir teju tas pats, kas ietaupītā puse no PVN, apkopju, riepu (enerģiju nepieminu, ar to sarežģīti) un op.līzinga kā tāda maksājumi uzņēmuma izdevumos? Tā jau šķita. Izej uz ielas, cik no cilvēkiem ko redzi ir šāda nodokļu optimizācjas iespēja? Nu re. Bet es nezkāpēc uzreiz tieku nosaukts par wannabe ierēdni un nosodījums par nodokļu sistēmas cauruma ekspluatāciju ir neomarksistisks. Uzņēmējdarbību jāveicina un jāatbalsta, bet veidā, kas nepalielina ienākumu nevienlīdzību.

    Gundars
    13.10.2022 18:29
    Reply to  Bats

    Tad varbūt tiem cilvēkiem jāsāk beidzot domāt un radīt sev iespējas? Negrib? Nemāk? Nav spēju?
    Un privāta uzņēmēja, par savu nopelnīto naudu nopirkts auto tiešām ir privāts visu laiku. Arī svētdienās. Lai kā tev gribētos to vilkt uz viedokli ka nē un ienīst uzņēmējus kā sugu.

    Grix
    11.10.2022 22:12

    Der ielikt salīdzinājumā jauno HONDA Civic hibrīdu – 4,7 l/100 patēriņš, elektromotora piedziņa, ieskrējiens līdz 100km/h 7,5 sek. Nav vajadzīgi nekādi wallboxi un attālumu rēķināšana. Iegādes cena arī savus 10k EUR lētāk nekā EV.

    Bats
    12.10.2022 19:42
    Reply to  Grix

    Viss pareizi. Ir hobrīdi, kas patērē zem 5 litri/100km. Ja nobraukumi gadā nelieli, pat pie augošām benzīna cenām, tie var būt izdevīgāki nekā ë-C4. Taču, ja cilvēkam uz jumta ir saules paneļi, savs wallbox ātrai uzlādei mājās, un mēnesī noripo pāri 2,5K km (kā raksta autors), tad atšķirība ikdienas izmaksās gadu piecu laikā pārsniedz it kā ietaupītos €10K.

    Grix
    13.10.2022 10:01

    Jautājums Valērijam Komisarovam – no praktiskās pieredzes, ņemot vērā, ka Jums mājās ir saules paneļi, cik procentuāli sanāk uzlādēt mājās dienas laikā (kad spīd saule un enerģija izmaksas ir 0 EUR) un cik laikā, kad jāņem enerģija atpakaļ no tīkla, maksājot par to pārvades/sadales tarifs?

    Valērijs Komisarovs
    17.10.2022 15:01
    Reply to  Grix

    Paldies par Jūsu jautājumu! Es zinu Elektroauto īpašniekus, kuri seko līdzi tarifam, un lādējas brīdī, kad ir zemākais elektrības tarifs. Manā gadījumā, man ir līgums par elektrību ar TET, ar fiksētu tarifu. Man ir aplikācija, kur es redzu, cik daudz elektrības paneļi saražoja. Un tad ir TET aplikācija, kas rāda tekošo patēriņu. Pagaidām, izstrāde ir vairāk, nekā patēriņš. Tāda man ir sistēma. Par OIK un jaudu protams ka man ir noteikta ikmēneša summa, bet tā nav liela.

    Grix
    19.10.2022 12:24

    Esmu izveidojis šādu primitīvu kalkulatoru, kas man personīgi palīdz saprast EV auto šībrīža izdevīgumu salīdzinājumā ar citiem auto veidiem. Var modelēt katrs pēc sirds patikas – http://evchart.garm.lv/

    msh
    11.11.2022 02:02

    Palasīju, dažās vietās nācās sasmieties. Pirmā vieta – “neprognozējamās lietotās mašīnas”. Lietota mašīna ir vēl vairāk prognozējama par jaunu mašīnu. Jo jaunai mašīnai ir iespējams rūpnīcas brāķis, kamēr lietota tam jau būs cauri izgājusi. Vienīgi vajag izvēlēties modeli un komplektāciju ar prātu. Raksta autoram pēkšņi izbeidzās lietotai masīnai kārba – kāpēc? Dodu 95% varbūtību ka izvelējās nepareizo kārbu – redzu ka Joks komplektējas ar mešalku un ar variatoru – raksta autoram noteikti patīk braucot dročīt telefonu vai darīt ko tamlīdzīgu un tāpēc paņēma variatoru, jo, neko no mašīnām nesaprotot, nezināja ka variators apmēram jebkura ražotāja mašīnā ir sūds uz puļķīša kam patīk izjukt. Būtu paņēmis mešalku, problēmu nebūtu, jo mešalkas ir ilggadīga un pārbaudīta konstrukcija kuru dizainiem bieži vien ir vismaz pāris desmitgades, bet pats mezgls ir uztaisīts tā ka kaut kas pēkšņi izbeigties var tikai tad, ja kārba pieskrūvēta motoram kurš attīsta konkrētā dizaina maksimālo griezes momentu un patīk uzsākt ar kaucošām riepām. Bet ja tik ļoti gribējās tomēr tos robus neslēgt – tad jāņem mašīna ar klasisku hidrotransformatora tomātu [mūsdienās ārpus BMW un, droši vien MB, diezgan maz būs palikuši] vai kaut kas ar diviem sajūgiem, pirms tam ļoti rūpīgi iedziļinoties kuras kārbas ir sliktas un kuras ne… Read more »

    Reklāma