Web Analytics
More
    Reklāma

    Elektroauto ekspluatācijas pieredzes stāsts: Citroën ë-C4 izvēle un iegāde

    Jaunākie raksti

    Kursors.lv lasītājs Valērijs Komisarovs, dalās ar savu pieredzi, kā pieņēma lēmumu par elektroauto iegādi, un kā tika izvēlēta konkrētā mašīna.

    Situācija bija tāda, ka 2020. gada augustā es nopirku Nissan Juke. Tas bija svaigs 2016. gadā izlaists auto ar 55 000 km nobraukumu un “caurspīdīgu” ekspluatācijas vēsturi.

    Ikdienas lietošanā viss bija ērti, un biju plānojis braukt ar Nissan 3-4 gadus. Taču viss pamainījās šā gada pavasarī, kad ekspluatācijas izmaksas kļuva pārāk lielas. Degvielas izdevumi (benzīns) mēnesī ir 300-350 EUR, līzings 120 EUR, stāvvieta Rīgas centrā vēl 60 EUR. Tad vēl 50-60 EUR mēnesī es biju atstājis Rīgas Satiksmes stāvvietās. Ja nekas neplīst, tad ikgadējā apkope, 400-500 EUR gadā (pie dīlera). Ja kaut kas saplīst – tad remonta izmaksas nevar prognozēt. Citiem vārdiem, mēnesī es biju tērējis 580 EUR par sešgadīgu mašīnu.

    Tā es biju dzīvojis ar savu neapmierinātību, kamēr neizstāstīju to diviem saviem draugiem. Abi – elektroauto entuziasti. Viens jau pusotru gadu brauc ar elektrisko Volkswagen ID.4. Otrs – kopš jūlija brauc ar Tesla Model 3. Viņi bija vienisprāt – jāpērk elektroauto! Mēneša izmaksas (līzinga maksājums), būs 300-350 EUR. Elektrības izmaksas, līdz 50 EUR. Un par remontiem nav jāuztraucas.

    Tas izklausījās loģiski, bet mani mulsināja elektroauto cena. Normāla izmēra mašīna, ar normālu bateriju, maksā 35-40 tūkstošus eiro. Tāpēc es sāku pētīt dažādus variantus, un tālāk padalīšos ar dažiem aprēķiniem. Tas būs noderīgi tiem, kuri apsver domu par elektroauto iegādi!

    Normāls izmērs

    Ar to es domāju, ka Nissan Juke bija diezgan maziņš bagāžnieks. Un gribējās tādu elektroauto, kur būtu vieta četriem cilvēkiem, kur varētu ielikt bērnu ratus, vai kādas lielākas mantas.

    Tāpēc BMW i3 tika izslēgts uzreiz. Starp citu, šim modelim ir diezgan augsta cena, kaut gan konstruktīvi, mašīna nav jauna. Arī baterijas tilpums ir 42KWh. Gribējās vismaz 50, lai mašīna var nobraukt lielāku attālumu.

    Nākamie kandidāti bija Renault Zoe (kaut arī maziņš, bet toties lēts), Hyundai Kona / Hyundai Ioniq, Peugeot E-2008, Opel E-Mokka, Volkswagen ID.3.

    Kā redzat, Citroen es vispār neizskatīju. Tas tāpēc, ka šogad maijā, Ķīpsalas izstādē, elektriskais Citroen C4 mani neuzrunāja (tur bija vienkārša komplektācija, ar drūmi melnu un plastmasīgu salonu).

    Savukārt elektriskā Corsa vai Peugeot e-208 tika izsvītroti dēļ tā, ka ir pārāk zemi un kompakti auto priekš manis. Kaut gan šie modeļi, man šķiet ļoti simpātiski un veiksmīgi!

    Kāpēc ne vārda par Nissan Leaf? Esmu pētījis šo auto, bet subjektīvi nepatīk salons, un esmu lasījis testus, ka šim auto nav termoregulācijas baterijai, tāpēc var būt problēmas ar uzlādi ļoti karstā vai aukstā laikā.

    Pilna summa vai līzings?

    Kad bija mani sastādīts saraksts ar kandidātiem, sāku pētīt un salīdzināt piedāvājumu. Gan Latvijā, gan Vācijā.

    Manuprāt, ja Jums ir pieejama visa summa uzreiz, vai arī apmierina finanšu līzings, tad noteikti jāpērk auto no Vācijas!

    Piemērs: elektriskais Opel Mokka, pieejams Vācijā (ir varianti, kas pieejami uzreiz, ir uz gada beigām). Ar atvešanu un reģistrāciju, aptuveni 32000-33000 EUR.

    Latvijā, cena ir no 37 000 EUR. Pie tam, Latvijas Opel dīleris telefoniski solīja piegādi tikai uz 2023. gada pavasari (aprīlis, maijs).

    Cits piemērs – Elektriskais Citroen E C4, Vācijā pieejams decembrī un cena 30 290 EUR. Latvijā tik pilna komlektācija izmaksās aptuveni 40 000 EUR.

    Pēdējais piemērs, elektriskais VW ID.3. Arī Vācijā cenas ir augstas, bet var atrast modeļus, kas pieejami uzreiz. Savukārt Latvijā, zvanot dīlerim, es noskaidroju, ka piegāde būtu tikai uz 2023. gada vasaru!

    Manā gadījumā, mašīna tika pirkta uz uzņēmumu, un interesēja tikai un vienīgi operatīvais līzings (“ilgtermiņa noma”), kur ir fiksēts ikmēneša maksājums bankai, un pēc noteiktā termiņa (pēc 4 vai 5 gadiem), mašīna vai nu tiek atgriezta dīlerim, vai nu tiek izpirkta. Galvenais arguments par labu operatīvajam līzingam – ka lielās bankas (Swedbank, Luminor) piedāvā ļoti izdevīgu procentu likmi tieši zaļajiem auto.

    Manā gadījumā tā ir 1,490 % + 6 mēnešu EURIBOR. Protams, ir pirmā iemaksa (10 vai 15% no auto vērtības), bet rezultātā, mēneša maksājums ir 357 EUR (iekļaujot PVN, kas daļēji nāk atpakaļ).

    Un tas patiešām ir izdevīgs pirkums! Par tādu “cenu” braukt ar jaunu mašīnu, ar garantiju, ir ļoti patīkami!

    Taču ar operatīvo līzingu ir viens “bet”. Proti, mašīnai jābūt no Latvijas dīlera! Jo “atpirkšanu” pēc četriem vai pieciem gadiem īsteno dīleris. Šī iemesla dēļ, mašīnas no Vācijas nav nopērkamas operatīvajā līzingā.

    Otrs “bet” saistībā ar Vācijas mašīnām, ir tāds, ka daudzi Vācijas cilvēki / uzņēmumi pērk elektroauto, un saņem valsts atbalstu 6000 EUR. Viņiem ir jānobrauc noteikts kilometru daudzums un noteikts mēnešu skaits, kad auto drīkst pārdot tālāk. Pretējā gadījumā, var nākties atgriezt piešķirto dotāciju.

    Izņemot šīs divas nianses, nekādi citi trūkumi Vācijas mašīnām nav. Latvijā ir uzticami uzņēmumi, kas nodrošina pārbaudi, transportēšanu, utt.!

    Tālāk, kad tika izsvītrots variants ar Vācijas mašīnām, es sāku zvanīt Latvijas dīleriem. Uz augusta sākumu, situācija bija bēdīga.

    Svarīga nianse – es meklēju mašīnu ar vismaz ar 50KWh bateriju. Ir pieejami Huyndai ar 38 kwH bateriju, bet tie spēj nobraukt 250-300 km. Man vajadzēja auto, kas spēj paveikt nedaudz virs 300 km, lai varētu aizbraukt no Rīgas uz Liepāju bez uzlādes, un lai nevajadzētu pārāk bieži lādēties ikdienā.

    Tāpēc palika šāds saraksts:

    • Elektriskais Opel Mokka. Bet… piegāde uz nākamā gada pavasari. Uzņēmumam nevar garantēt cenu (tā var pieaugt).
    • Renault Zoe. Bija pieejams no autonomas uzņēmuma “Fiqsy”… Bet mans paziņa atsūtīja neveiksmīgā “Crash-Test” rezultātu (šim auto ir ļoti zems drošības reitings) un mani atrunāja.
    • Huyndai Ioniq / Kona. Bet… piegāde tikai nākamajā (2023.) gadā.
    • Nissan Leaf, ir diezgan pieejams. Bet… man nederēja šis modelis.
    • Peugeot E 2008 – bija favorīts. Pie dīlera Forum Auto bija pieejams martā (vēlāk, parādījās varianti arī uz šī gada beigām). Cena ļoti laba, no 37 000 EUR par normālas komplektācijas mašīnu (ar Apple CarPlay, ar parkinga sensoriem, bezmaksas oranžajā krāsā). Turklāt, dīleris deva dāvanā Wallbox, un E-mobi karti ar 500 EUR atlikumu.

    Es jau sāku kārtot dokumentus, taču padomāju – marts vēl ir tālu. Es turpināšu maksāt par Nissan Juke (pieminētos 580 EUR mēnesī). Nissan cena kritīsies. Man būs jātaisa šogad apkope un jāiet skate. Jāpameklē vēl varianti!

    Un tā es nonācu līdz domas par Citroen. Es piezvanīju diviem dīleriem. Vienam, mašīnas bija pieejamas uz oktobri (cenu diapazons no 38 000 līdz 41 000 EUR). Otram, cenas bija līdzīgas, taču gari piegādes termiņi – nākamā gada februāris/marts.

    Tas man nederēja, un likās, ka būs jāpērk Peugeot. Taču sarunas beigās, pārdevējs ieminējās – “varbūt varam pārdot Jums mūsu demo auto”. Starp citu, tieši manu mašīnu, ir testējis Normunds Avotiņš.

    Tālāk sekoja pārrunas, dokumentu kārtošana bankā, saskaņojums no dīlera vadības, un man tika pārdots 2021. gada demo auto, ar 23 000 km nobraukumu, pa 35 000 EUR.

    Šai mašīnai bija pieejams operatīvais līzings, kā arī ir garantija līdz 2026. gadam. Kāds var iebilst, ka tas ir dārgs pirkums priekš “ne-jauna” auto. Daļēji piekrītu, bet mans arguments, ka šis auto bija pieejams uzreiz, un mani uz 100% apmierināja tā komplektācija.

    Kā var redzēt, es operēju ar cipariem, nevis emocijām. Ja es izvēlētos mašīnu, ar pieejamību oktobrī – līdz oktobrim es turpinātu maksāt par Nissan Juke, kā arī pati iegādes cena būtu par 3-5 tūkstošiem dārgāka.

    Manai mašīnai ir “priekšpēdējā” pilnākā komplektācija (Feel Plus). Zemāk – komplektācijas apraksts, bet ir daudz foršas “ekstras”, par kurām es priecājos. Ir gan CarPlay, gan stūres apsilde, gan smukas Led gaismas, gan kamera, gan daudz kas cits. Pati mašīna ir gaiši zilā metāliskā krāsā.

    Apkopojot augstākminēto, mani galvenie secinājumi ir šādi:

    • Elektro auto ir patīkams, ērts un mūsdienīgs.
    • Taču Jums rūpīgi jāapsver izmaksas, gan iegādei, gan uzlādei (par to, nākamajā reizē)
    • Jāapsver braukšanas paradumi (derēs mazā baterija, vai vajadzīga lielā baterija).
    • Liels jautājums, kas būs pēc 4-5 gadiem. Piemērs – tagad var nopirkt pirmās paaudzes Leaf, kas spēj nobraukt 100-120 km. Ja pēc 5 gadiem jaunie elektroauto spēs nobraukt 700 vai 800 km, kurš pirks lietotas mašīnas, kas spēj paveikt 200 vai 250 km?
    • Autoindustrijā ir vērojams deficīts (praktiski neiespējami atnākt uz salonu un nopirkt mašīnu, jo ir piegādes rindas). Ar elektroauto, deficīts ir vēl jūtamāks! Pirms dažiem gadiem bija pieejami BMW i3 pa 17000 – 18000 EUR. Tagad šādas cenas vairs nav.
    • Ja ir pieejami savi līdzekļi, un nav žēl nopirkt mašīnu pa 30 – 40 000 EUR, tad izskatiet variantus Vācijā.
    • Dažiem, elektroauto ir emocionāls pirkums (piemēram, Tesla, kas ir stilīgi un mūsdienīgi). Es operēju ar cipariem, un nemaz neizskatīju Teslu.
    • Elektroauto izvēles un iegādes process prasa iedziļināšanos, kas daudziem nepatiks. Jāanalizē piedāvājums, jāsaprot bateriju parametri, jāizvēlas labākais finansējums veids (sava nauda, vai kredīts, vai uz fizisku personu, vai uz uzņēmumu).

    Ja arī Tu esi izgājis elektroauto izvēles un iegādes procesam, lūdzu, pastāsti par to šī raksta komentāros, lai varam uzzināt kā gājis. Valērijs, savukārt, solīja uzrakstīt nākamo rakstu par reālo šī elektroauto ekspluatācijas pieredzi Latvijas apstākļos. Kādiem jautājumiem viņam pievērst pastiprinātu uzmanību?

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    48 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Krisjanis G.
    30.09.2022 12:52

    Prasītos nedaudz piekoriģēt pašu tekstu, jo var redzēt, ka raksta autors ikdienā ar to nenodarbojas, bet kopumā ļoti interesanti. Gaidīšu nākamos rakstus par ikdienas ekspluatācijas izmaksām, lādēšanas izmaksām, etc.

    Valērijs Komisarovs
    30.09.2022 13:21
    Reply to  Krisjanis G.

    Liels paldies par viedokli! Jā, man ir liela interese par mašīnām, regulāri lasu apskatus, skatos video. Bet no rakstīšanas viedokļa, tā ir pirmā tāda pieredze, un paldies Kursors.lv par sniegto iespēju! Jā, sekos raksts par reālām ekspluatācijas izmaksām, par infrastruktūru utt.

    Morgen
    30.09.2022 17:38

    Lielisks raksts! Un teksta kvalitāte labāka nekā kursora pastāvīgo autoru kļūdām piebārstītajos tulkojumos, par to te pārāk neiespringst ;)

    Noteikti tiks gaidīti nākošie raksti par praktisko pieredzi, lietojot elektroauto ilgāku laiku.

    Kursors.lv
    30.09.2022 18:19
    Reply to  Morgen

    Paldies, Morgen, par komentāru! :)

    Skābene
    30.09.2022 12:57

    Mani vairāk interesē ilgtermiņa pieredze ar EV, jo skaidrs, ka mašīnai ar garantijas periodu viss būs kārtībā.

    Štepselis
    30.09.2022 14:34

    Žēl, ka LV dīleri nepiedāvā e-C4 wireless charging opciju telefonam. Nevarot un viss. Un tās komplektācijas pakas ar veco eiropu arī atšķiras. Tas kas ir Feel-plus tur, nav tas pats kas šeit.
    Un vēl nianse – pēc noklusējuma auto brauc “Normal” režīmā, kur nav visa pieejamā jauda.

    Valērijs
    30.09.2022 20:43
    Reply to  Štepselis

    Par komplektāciju – interesanti, nezināju! Tas kas pietrūkst (dēļ tā, ka iedarbināšana ar parastu atslēgu, kā iekšdedzes auto) – ka nav iedarbināšana caur telefonu (kaut gan aplikācija ir, kas sinhronizēta ar mašīnu). Tad varētu piemēram kādu ģimenes locekli “ielaist” auto (šāda opcija ir Tesla). Par braukšanas režīmu, ikdienā pilnīgi pietiek ar “eco”. Normal diezgan straujšs (un par 20 – 30 km mazāku nobraukuma atlikumu rāda). Normal un Sport es izmantoju tikai uz šosejas, apdzīšanai.

    priex
    30.09.2022 15:23

    Mani atkal interesēs reālā pieredze “Un par remontiem nav jāuztraucas” tuvāko gadu griezumā

    Tītars
    30.09.2022 16:12
    Reply to  priex

    Auto smaguma dēļ, un Rīgas lielisko ceļu dēļ visbiežākā lieta, kas jāpieskata būs ritošā daļā it īpaši savirze. Elektro motori kalpo un rotē gadiem pamazām zaudējot efektivitāti, taču baterijai gan ir apmēram zināms mūža garums.

    AC/DC
    02.10.2022 11:58
    Reply to  Tītars

    Un cik tad būtu zināmais mūža garums?

    Tītars
    03.10.2022 13:10
    Reply to  AC/DC

    Kad baterijās izveidojas kristāli, samazinās efektivitāte un palielinās ugunsbīstamības risks. “Mileage may vary”

    Līdzīgi kā telefoniem, kur viens tiek lādēts ar lēno lādētāju neļaujot baterijai sasniegt mazāk kā 20% vai vairāk kā 80% pret telefonu kas tiek lādēts ar ātro lādētaju, kamēr piekabināts pie auto siltā gaisa ventilācijas ziemā.

    krissss
    03.10.2022 14:45
    Reply to  AC/DC

    Ražotājs parasti dod 8 gadus garantiju akumulatoram… ta jau mūžs būs ar ap to pašu ciparu drusku vairāk, lai beidzas garantija un lai nav jāmaina.. :))))

    Janis
    30.09.2022 15:32

    Interesanti, ka i3 tika izslēgts dēļ “mazā” akumulatora, lai gan patiesībā nobraukums i3 un e2008/c4/Mokka ir faktiski vienādi, jo Stellantis ir ielicis lielus akumulatora “buferus” un ir ļoti ēdelīgs (savas +2kwh/100km vismaz).

    Basics
    30.09.2022 15:54

    Pagaidīšu, līdz būs auto ar lietotāja nomaināmu akumulatoru, turklāt tādu lai ar uzlādi pietiek nedēļai. Lādēt katru dienu nav nopietni)

    Bats
    01.10.2022 15:24
    Reply to  Basics

    Akumulators, ar kuru bez uzlādes braukt nedēļu var būt gan 30 gan 300kWh, neko neizsaka. Tiesa, šādus spriedumus parasti dzird no cilvēkiem, kam ar EV nav bijusi saskare. Aptuveni kā meklēt viedtālruni, kas jālāde reizi nedēļā – gan jau kāds piedāvā, bet vai tiešām gribēsi staigāt ar to ķieģeli kabatā. Ar auto līdzīgi – tas akumulators pilns vai tukšs sver vienādi. Attiecīgi, akumulators, kas jālādē reizi nedēļā visu to nedēļu sver tonnu un lieki tērē milzu daudzumu enerģijas tā pārvietošanai.

    Gundars
    01.10.2022 15:54
    Reply to  Bats

    Redzi te arī visai daudzmiljardu industrijai mazais mājasdarbs. uztaisīt beidzot akumulatoru, kurš jālādē reizi nedēļā, bet NESVER tonnu. Nevar? Nu tad nestāsties ka šis viss ir baigi kruta un mūsdienīgi.

    Bats
    01.10.2022 20:08
    Reply to  Gundars

    Īsti nesaprotu, kam tas nepieciešams? Bezpajumtniekiem? Es mēdzu iegriezties mājās krietni biežāk kā reizi nedēļā. Uzlādes stacijas ir visur. Tā pat kā man nav īstas nepieciešamības pēc tālruņa, kuram akumulators jālādē reizi nedēļā, nav arī vajadzības pēc elektroauto ar šādu akumulatoru. Baigi “kruta un mūsdienīgi” ir staigāt ar Nokia, kura tur 5 dienas no vienas uzlādes? (retorisks, nav jāatbild).
    Nezinot, cik nedēļā jānobrauc, grūti spriest cik šāds akumulators sver – ja man nedēļā jānobrauc ap 50-80Km (uz piemājas veikalu un atpakaļ), ar to tiek galā teju jebkurš jau šobrīd pieejams EV. Mājasdarbs izpildīts? (atkal retorisks, nevajag atbildēt).

    Gundars
    03.10.2022 22:56
    Reply to  Bats

    Lai nobrauktu ~1000km, pietiek ar 50l degvielas+motors ar ātrumkārbu, sajūgs, izplūde, viss kopā 200-230kg. Kāpēc, lai nobaruktu tos pašus 1000km ar EV ir vajadzīgs klucis zem grīdas ar svaru ap 350kg, vēl reduktors, elektromotors, kas kopā veido jau 600kg?
    Tāpat lai nobrauktu šos 1000km jāpavada ar degvielu uzpildot mašīnu vienu reizi un minūtes piecas. Lai iedotu tādu pašu spēju EV ir jālādē daudz stundas. Mājās protams nav jāstāv klāt. Bet ja tu esi ceļā, tad laika starpība ir dramatiska.
    EV vēl nav sasniedzis pat pusi no normāla mūsdienīga degvielas auto produktivitātes. Parasti jau visi EV fani salīdzina tikko izlaistu mazizmēra EV ar padsmitgadīgu nojātu vidējās klases dīzeli. Normālam jaunam mazizmēra dīzelim patēriņš būs ļoti adekvāts un ar tādu arī jāsalīdzina izmaksas un ērtums.

    Bats
    04.10.2022 11:53
    Reply to  Gundars

    Ja vadītājs 1000km brauciena laikā apstājas vienu reizi uz 5min, tad tas nav gluži jāizvirza kā pašmērķis. Es arī kad ar degvielu braucu, tomēr mēdzu apstāties daudz biežāk, izlocīt kājas un mugurkaulu, pastaigāties nedaudz, aiziet uz wc un kaut ko paēst, ne pie stūres paēst, bet normāli. Citas prioritātes. Līdz ar to es neesmu izjutis nekādu lielu diskomfortu, ka tajā laikā kamēr es rehabilitēju muguru un iekšējos orgānus no nepartrauktas sēdpozīcijas, auto lādējas. Priekšrocības ir subjektīvas. Es, piemēram novērtēju, ka man ikdienā vispār nav jāiegriežas uzpildes stacijās – pat ne uz 5minūtēm. Nav tādas nepieciešamības, jo mašīna katru rītu sāk “uzpildīta”. Ja 1000km ir jābrauc ļoti reti, tad te pat pa un ap Rīgu braucu katru dienu. Līdz ar to, cik kilometrus var nobraukt ar vienu degvielas bāku īpaši neinteresē, un katrā ziņā nešķiet pietiekami lai atteiktos no EV priekšrocībām.
    Par masu – ir EV, kas sver 1500-1600kg un ir iekšdedzes auto, kas sver pie 2 tonnām. Nav universāli tie nosauktie kilogrami. Piemēram, rakstā minētais Citroen e-C4 ar 50kWh akumulatoru, kopā ar vadītāju sver 1740kg, kas ir nedz daudz nedz maz krosoveru segmentā.

    Tītars
    30.09.2022 16:10

    Paldies par pieredzes rakstu! Būs interesanti dzirdēt arī par ikdienas lietošanas pieredzi.
    Pamaniju interesantu tendenci savā domāšanā pirms un pēc EV iegādes.

    Pirms EV mērķēju uz elektro auto ap 800km WLTP, un kamēr tāda nebūs, tikmēr pat neizskatīšu iespēju.
    Kopš tā laika tomēr nolēmu iegādāties EV ioniq, kam nobraucamais attālums ir “tikai” 400km WLTP (Tuvāk 340km neskopojoties ar griezes momenta pieejamību).

    Tagad sapratu ka labāk tēmēt uz 500km EV +/- ar labāko 0% – 80% uzlādes ātrumu kāds pieejams. Šī brīža bateriju tehnoloģija negatīvi ietekmē auto vadāmību, jo vairāk kilometrus centies tajā iekraut (Hammer EV), līdz ar to auto, kas ir vidēji pietiekams, taču ar ātru uzlādes iespēju būs daudz ērtāks ikdienā.

    Mahmuds
    30.09.2022 20:24

    Raksts labs, paldies autoram! Žēl, ka Latvijā nākas pirkt 20k km noripojušu demo auto par cenu, ko Vācijā maksā tāds pats auto, tikai “ganz neue” :( .

    Gundars
    01.10.2022 15:37

    ..Un par remontiem nav jāuztraucas..
    viss tālāk var nelasīt! Elektromašīnā nekas nelūzt! Tur nav ne ritošā daļa(kurai, ja kas, jāiztur lielāka slodze no smagā akumulatora), ne dilsošās daļas, bremžu uzlikas, diski, riepas. Nu kur cilvēki var būt tik tupi?
    Un jā, patreiz elektroautoīpašnieki vistiešākā veidā parazitē uz pārējo auto rēķina. Tā tas ir, un nevajag noliegt. Lai gan visu infrastruktūru nolieto tikpat ātri. Joslas, pa kurām “brīvi” var braukt neuzrodas pašas. “Bezmaksas” stāvvietas neuzrodās pašas. Elektrību ražo no tiem pašiem nīstajiem fosīlajiem kurināmajiem. Un šiem tīrajiem “zaļi” domājošajiem elektroautoīpašniekiem ir pilnīgi po, kur un cik tīri iegūst izejmateriālus un ražo viņu auto akumulatorus. Tāpat pilnīgi po kā un vai vispār viņus jelkad utilizēs. Vienīgais viņu arguments – es to šmuci izdabūju ārā no sava ciema. Par pārējo viņu intelekta līmenis neatļauj saprast.

    Lauris
    01.10.2022 20:41
    Reply to  Gundars

    Tu saki, ka tiem,kas māk nopelnīt 50K elektroauto iegādei,ir švaki ar intelektu? Un tiem,kas var atļauties tikai ierasto degvielas kapsētu,ir baigie intelektuāļi?

    REALAIS
    01.10.2022 20:49
    Reply to  Gundars

    Un parastās mašīnas ražošanā nepiesārņo? Vidēji lietojot auto, elektro auto tās mūžā būs mazāk piesārņojusi, pat ja sākumā elektro auto vairāk piesārņo ražošanā.

    Last edited 1 year ago by REALAIS
    krissss
    03.10.2022 14:50
    Reply to  REALAIS

    Kaut kur bija pat apraksts(viens bija visu smuki sarēķinājis) cik tad konkrēti saražo CO2 ražojot parasto auto un elektroauto. Un tomēr sanāca CO2 izmešu daudzums daudz mazāks elektroautomobīlim. Iekšdedzes auto jau arī var skaitīt to klāt cik tiek izmests CO2 nodrošinot degvielas piegādes, pārstrādes, utt.. arī motoraeļļas ražošanu, kuru katru gadu jāmaina…

    Last edited 1 year ago by krissss
    Edgars
    02.10.2022 11:49
    Reply to  Gundars

    Oh, Gundar…..

    Bats
    03.10.2022 13:34
    Reply to  Gundars

    Komentējot citu intelekta līmeni, pašam sanāca blīvi nogvelzt. Ja vien nepērc begemotu ar milzīgu akumulatoru, EV svars ir ap 1600kg (piemēram, Ioniq). Bremžu kļuči un diski dilst ārkārtīgi lēni, jo tie bremzēšanā piedalās tikai pēdējos metrus pirms krustojuma, pārējā bremzēšana notiek ar reģenerāciju, daudziem EV eļļu reduktorā nav paredzēts mainīt auto mūžā, izsvarojums tuvs 50:50, smaguma centrs zemu, piekare kalpo labi arī pa Latvijas bedrainajiem.

    Par elektroauto izmantotās enerģijas izcelsmi arī nogvelzi, tikai daļu (Latvijā) no elektrības ražo no fosilajiem kurināmajiem, un šai daļai ir ievērojami augstāka efektivitāte nekā to pašu kurināmo dedzinot iekšdedzes dzinējā. Par ražošanas procesa un izejvielu netīrumu, tiek atgremoti vieni un tie paši mīti, ka kaut ka’dā veidā tvaicēt litiju un iegūt kobaltu ir ļaunāk nekā visu auto mūžu tajā dedzināt naftas pārstrādes produktus, liet un pēc tam utilizēt atstrādāto eļļu. Nemaz nerunājot par to, ka elektromotori ir arī jebkurā citā auto, tikai mazāk jaudīgi.

    Krotow
    03.10.2022 13:45
    Reply to  Bats

    EV pretinieki kā likums nejauši vai jauši aizmirst piebilst pārējās ar degvielas razošanu un transportu saistītās izmaksas. Kur naftu nokurina ne mazāk kā ģenerējot elektrību auto lādēšanai termoelektrostacijās.

    Reģeneratīvā bremzēšana pilsētas apstākļos gan parasti neizdodas. Līdz šim ar aizlienētiem EV braucot, pie krustojumiem gribot negribot sanāk bremzēt ar bremžu pedāli. Varbūt dēļ tā ka braukts tika tajā dienas laikā kad ielās daudz braucēju un nākas bremzēt ekstrēmāk lai neieliktos aizmugurē tam, kurš priekšā noliek pa mēmiem.

    Last edited 1 year ago by Krotow
    Rudolfs
    03.10.2022 14:34
    Reply to  Krotow

    Daudziem elektroauto nospiežot bremžu pedāli sākotnēji tāpat bremzēšana notiek ar motoru.

    Rino
    11.10.2022 09:28
    Reply to  Krotow

    Esmu arī braucis vairākas reizes ar EV (Renault ZOE), nav gadījies strauji bremzēt. Protams, lai pilnībā apstātos ir jānospiež bremžu pedālis. Bet variējot ar saprātu (domāt līdzi braucot) un izvēloties rekuperācijas režīmu (vislielāko) atlaižot akselatora pedāli var diezgan sajust kā auto bremzējas. Līdz ar to bremžu sistēma dilst ļoti lēni salīdzinot ar parastajiem iekšdedzes dzinējiem.

    shpats
    26.10.2023 09:45
    Reply to  Rino

    Pilnībā varu apstiprināt ZOE “kluču” dilšanu pēc 1,5 gada lietošanas (pirku 2 gadus “vecu” no Fiqsy). Pēc iegādes (apmēram gadu atpakaļ) bija apkope pie dīlera, kur pēc 2,5 gadu lietošanas atlikums klučiem uzrādījās 60%, šogad gāju atkal (jo 40 000 pa gadu noripināti) un šobrīd atlikuši vēl 50%. Ikdienā izmantoju tikai B (rekuperācijas) režīmu.

    Prusljix
    02.10.2022 09:42

    Ne līdz galam saprotu sākotnējās rēķinātās izmaksas- “Benzīns 300-350eur/mēn, Elektrība- līdz 50eur/mēn”. Pēc degvielas patēriņa tiek nobraukti aptuveni 3000km/mēn. Ja rēķinām, ka elektroauto vidēji patērēs ap 17kwh/100km, tad nonākam pie nepieciešamām 510kwh/mēn. Izdalot 50eur ar šo apjomu, mēs iegūstam, ka elektrībai būtu jāmaksā zem 0,1eur/kwh, kas šobrīd pie publiskajiem Chargeriem maksā 5-6x vairāk, un arī mājās, lielākajai daļai kopā ar sadales tīkla pakalpojumiem sastāda vismaz 0,25eur/kwh, kas būtu par 2,5x vairāk kā minētie 50eur/mēn.

    Valērijs Komisarovs
    02.10.2022 16:50
    Reply to  Prusljix

    Paldies par jautājumu! Nākamajā rakstā būs detalizēti aprēķina un tabula. Tikmēr īss komentārs. Raksts tika gatavots augustā, kad degvielas cena bija 2 EUR par litru. Gada nobraukums ir 25 000 km. Juke patērē aptuveni 8 litri uz 100 km. Sanāk aptuveni 333 EUR mēnesī. Elektrības uzlādes iespējas man ir mājās (par to detalizēti nākamajā rakstā). Protams, var iebilst, ka ir benzīna mašīnas ar zemu patēriņu, arī benzīns tagad palicis lētāks, utt. Bet šajā rakstā (un nākamajos), ir mana personīgā pieredze. Kad es pirku elektroauto, man ļoti pietrūka reāli pieredzes stāsti, ar izmaksām, ar plusiem un mīnusiem. Tāpēc nolēmu dažus šādus rakstus izveidot pats, ar cerību, ka cilvēkiem informācija noderēs.

    Skābene
    03.10.2022 09:19

    Dažādi cilvēki, dažādas situācijas. Vienam ir saules baterijas un lēta uzlāde, citam darbs sedz degvielu un un amortizāciju. Vienam lētāk ar elektrību, citam ar degvielu! ;)
    Ja rēķina izmaksas, tad jārēķina tā, it kā brauc parasts cilvēks bez haļavnās elektrības un citiem bonusiem (darba benzīns un auto remonts).

    e-mobi cena/min, vai biržas cena par kwh, pret degviela eur/l.

    Bats
    03.10.2022 13:20
    Reply to  Skābene

    Mājās lādēt nedrīkst? Vairums EV tiek lādēti pa nakti mājās un nē, ne par biržas tarifu. eMobi ir tikai tiem gadījumiem, kad mājās uzlādētā elekrība beigusies un vēl neesi nokļuvis atpakaļ mājās – tā gadās, bet diezgan reti.

    Biteme
    03.10.2022 13:35
    Reply to  Bats

    Paskaties uz Rīgas un Pierīgas karti, labi der arī satelīta skats – tas palīdz saprast, cik daudz ir daudzzīvokļu kopīpašumu un nebūt ne visos ir iespējas lādēt auto pa nakti. Pat ne visos dārgajos pēdējos gadis celtajos daudzzīvokļu namos, nerunājot par centru, kur nu nomaļu padomjlaiku mājās. Var domāt, ka visi dzīvo privātmājās, bet kartes purina galvu – nē, tas tā nav.

    Krotow
    03.10.2022 13:48
    Reply to  Bats

    Vēlu veiksmi uzlādēt auto Rīgas centrā. Un vēl jo vairāk padomju laikā celto paneļmāju rajonos. Varu garantēt ka tava vieta būs aizņemta, kabelis – atvienots un vēl kāds nobrauks ar atslēgu pa durvīm lai neizlec.

    Skābene
    03.10.2022 15:08
    Reply to  Bats

    Drīkst, bet kāds ir tarifs?Ļoti daudziem elektrum ir pacēlis fiksētos tarifus, dažiem tas lēciens ir pat līdz 55 centi par kWh. Arī jaunie līgumi svārstās no 45-55 centu robežās, atkarībā no līguma termiņa.
    Pie Enefit, šķiet lētākais ir 30 centi par kWh, ja līgums uz 8 gadi.
    Ja elektrība maksā , teiksim 50 centi par kWh, tad 100km ar vidējo patēriņu 17kWh/100km =8,5 eur uz 100 km.
    Es šodien lēju benzīnu par 1,65 eur litrā, ar 5 litru patēriņu, man 100km izmaksā 8,25 eur.

    Bats
    03.10.2022 17:03
    Reply to  Skābene

    Divas pretenzijas pre āboli/apelsīni salīdzinājumu: 1) Ja Tu ņem par piemēru savu patēriņu 5litri/100km, tad kā dēļ elektroauto piedēvē 17kWh/100Km? Salīdzinot (aizdomīgi) ekonomisku iekšdedzes dzinēju pretī tad liec efektīvu EV. Piemēram ioniq patēriņš jauktā pilsēta/šoseja ciklā ap 13kWh/100km ja vien ārā ir ap +5C, pa šoseju uz 95km/h ap 16. 2) elektrību par 0,5eur/kWh domāju nepērk tik pat liela daļa EV lietotāju, cik benzīna pircēju par 1,70/litrs. Attiecīgi ja jau salīdzini savus 5litri pa 1,65, jeb 8,25EUR/100, tad varu likt pretī savus 14kWh/100km par 0,07EUR/100km jeb 0,98EUR/100km.
    Kā redzat, nesanāk vienlīdzīgs salīdzinājums. Cerams piekritīsiet, ka vairumam iekšdedzes dzinēju izmaksas būs augstākas nekā jums un lielai daļai EV braucēju zemākas nekā nosauktie 8,5eur/100km.

    Skābene
    03.10.2022 18:03
    Reply to  Bats

    1. Es salīdzināju ar hibrīdu, kas izmēros ir nedaudz lielāks par Kia e-niro. Tāpēc 17kWh ir ļoti adekvāts salīdzinājums. Ioniq jau konkurē ar Prius, Corolla, Mondeo Hybrid, Camry Hybrid, kur patēriņš jau ir tuvāk ap 4 litri uz 100.
    2. Par elektrības cenām, esi lūdzu tik laipns un padalies ar info, kur var nopirkt (noslēgt līgumu) par 7 centi kilovatstundā. Parādā nepalikšu. Man ar neto norēķinu sanāk 5 centi (sadale, pārvade), bet ziemā pietrūks un būs jāpiepērk. Ar šādu tarifu rūcināt siltumsūkni būtu ļoti patīkami. :)

    Bats
    04.10.2022 12:11
    Reply to  Skābene

    Mana pretenzija bija par salīdzinājumam izvēlētajiem lielumiem. Jums ir ļoti ekonomisks hibrīds, kura patēriņš zemāks nekā vairumam dīzeļu, efektivitāte, kuru hibrīds sasniedz *ekhmmm* pateicoties elektromotoram un akumulatoram :D tātad pateicoties tam, ka viņš ir pa daļai EV.
    Arī man ir 5 centi sadale, kopā ar pieslēguma maksu neto norēķinā paša saražotās sanāk par ~0,07EUR/kWh. Degvielas cenu 1,65EUR/litrs jau arī nosaucāt šobrīd nevis kaut kad ziemā, kad tīklam nodotā enerģija iztērēsies. Nesaucāt arī iepriekšējā ziemā pirkto par 2,13eur/litrā. Ja šodien, tad šodien. Nebija īpaši saulaina diena, tā dēļ visas ielādētās ierēķināju par 0,07EUR/kWh, bet saulainā laikā protams vēl lētāk, jo pārvades tarifs izpaliek.

    Ceru saprotama ideja – viena cilvēka ekspluatācijas izmaksas nav izmantojamas par pamatu plašiem secinājumiem par ICE vs EV ikdienas izmaksām. Tieši manā gadījumā – viennozīmīgi izdevīgāk braukt ar EV nekā ar hibrīdu. Es vienkārši ar saviem nobraukumiem nevaru atļauties turpināt braukt ar benzīnu pat ar hibrīdu un vēl eļļu mainīt. Citiem aprēķins atšķirīgs.

    arcsin
    03.10.2022 20:45

    Ieteikums autoram – ja rakstā vairākas reizes tiek uzsvērts, ka lēmumam par pamatu tika ņemts cītīgs aprēķins, tad nenāktu par ļaunu tās svarīgākās summas ar skaitļiem parādīt sīkāk (konkrēti par tām mēneša izmaksām degvielai/elektrībai).

    Valērijs Komisarovs
    04.10.2022 09:56
    Reply to  arcsin

    Paldies! Jā, tas būs nākamais raksts, kur es sagatavošu un ievietošu tabulu ar aprēķiniem.

    Gundars
    03.10.2022 22:31

    Bet cilvēkiem patīk pirkt begemotus ar milzīgu motoru un cik vien var lielu jaudu. Ja salīdzina, tad līdzvērtīgi – ja EV ņem mazizmēra auto, tad arī degvielas auto jāņem tikai mazizmēra un svars vienādiem auto tomēr izteitki ir lielāks EV. Bremžu kluči dilst ārkārtīgi lēni.. Bet kad bremzē, tad dilst niknāk, jo lielu masu apstādināt ir grūtāk. Un tie nav “pēdējie metri pirms krustojuma”. Faniem gribētos jau tā. Smaguma centra augstums paglābj ritošo no nolietojuma? Interesanti.. Laikam tomēr tā daļa ko ražo no foslās enerģijas LV ir krietni pāri pusei. Un citur vēl daudz vairāk. Un jā, HESā efektivitāte ir liela, bet kamēr tas viss nonāk auto akumulatorā ir pazudis jau ievērojams daudzums. Fakts krietni pievilkts uz savu pusi, noklusējot reālo. Jā, jā elektromotori ir jebkurā degvielas auto. Tie kas paceļ logus vai pabīda sēdekli. Salīdzinājums ar to tonnu, kas guļ zem EV auto grīdas adekvāts.. Man mācīts, ka baterijas nevajag mest atkritumu tvertnē, jo tur daudz kaitīgas ķīmijas. Pat pirkstiņbateriju. A te katram auto pāris simti kg šādu ķīmisku savienojumu. Cilvēce ir tik apzionīga palikusi, ka katrs nolietota EV auto īpašnieks spēs nogādāt to līdz pareizjai pārstrādes rūpnīcai. Noteikti! Pat pieņemot, ka kaut kad šīs pārstrādes rūpnīcas būs samērīgā… Read more »

    Alberts Kviesis
    04.10.2022 05:23
    Reply to  Gundars

    Redz, nododot lūžņos degvielu tērējošu lūzni, Tev vēl piemaksās par nodošanu utilizācijai. Nododot EV, lai to pārstrādātu – jāpiemaksā būs tam, kurš šo auto nodos pārstrādei. Baigais bizness – ātri sapērkas tr.līdzekļus, un kamēr nav par vēlu – kratās vaļā. Atkratīšanās no plastmasas EV stratēģija jau tiek izdomāta pirms pirkšanas. Un reālais vērtības kritums naudas izteiksmē? Skaidrs – plika matemātika. Ar dīzeļgeitu savādāk – nopērk, lai brauktu kaut 20 gadus, pēc tam, kad nodos, būs sevi atpelnījis, plus vēl piemaksās par metāliem. Mazās un vidējās klases EV spēj uzbraukt uz 15cm Rīgas apmalēm, kur stāvēšana ir trotuāra līmenī?

    Kursors.lv
    04.10.2022 10:03

    Komentārs viens, bet tajā tik daudz maldu un dezinformācijas. Šobrīd elektroauto īsti nevis vēl nenodod pārstrādei, jo tie ir relatīvi jauni auto un ar tiem cilvēki brauc. Arī tad, kad akumulatoru resurss beigsies, tos varēs nodot otrreizējai izmantošanai citās ierīcēs – enerģijas uzglabāšanai mājās vai kaut kādās mazās ierīcēs. Tas rada vērtību, tāpēc var gadīties, ka piemaksa būs auto īpašnieka virzienā. Otrs – kas tur ar apmaklēm? EV ir tādi paši auto, kā ICE auto šajā aspektā. Mazs EV būs tikpat zems kā mazs ICE auto. Liels EV SUV tiks galā ar apmalēm tieši tāpat kā liels ICE SUV. Tur nav absolūti nekādas atšķirības. Plus, kāpēc jābrauc pa apmalēm? Tu braukt neproti?

    Bats
    04.10.2022 12:50
    Reply to  Gundars

    Abām pusēm ir tendences. EV lietotāji pārspīlē savu auto pozitīvo ietekmi uz vidi, iekšdedzes auto lietotāji pārspīlē šīs ietekmes neesamību. Faktus tomēr derētu nesagrozīt/neizfantazēt ne vieniem, ne otriem: Latvijā no atjaunojamiem (ne fosiliem) resursiem pagājšgad saražoti 59% elektroenerģijas, 2020.gadā 60%, tātad nesanāk krietni pāri pusei no fosilā, kā teicāt. Otrkārt, arī daļa no elektroenerģijas, kas tiek saražota, piemēram no dabas gāzes tiek ražota ar ievērojami augstāku efektivitāti nekā ja to pašu gāzi vienkārši dedzina iekšdedzes motorā. TEC turbīnām augstāka efektivitāte un termoenerģija netiek zaudēta izpūtējā, bet izmantota siltā ūdens sagatavošanai un apkurei. Pieminētie zudumi elektroenerģijas pārvades tīklā ir niecīgi salīdzinot ar to enerģijas daudzumu kas paliek starp naftas urbumu un uzpildes stacijas šukni (kurš starpcitu, patērē elektrību). Par smaguma centra novietojuma ietekmi uz auto svēršanos līkumos un līdz ar to piekares darba amplitūdu ir vērts aizdomāties. Ja jau šķiet, ka tas neko neietekmē, tad pasakiet, kurā gadījumā piekares komponentēm būs jābūt masīvākām, augstāk vai zemāk novietotam smaguma centram. Šis spēkā arī kontekstā ar bremzēšanas berzes spēkiem. Ja šķiet, ka 1600kg smagam elektroauto bremzes dilst tā pat kā piemēram 1500kg smagam dīzelim, tad man ir pieredze un ievērojams nobraukums gan ar dīzeļiem, gan hibrīdiem, gan EV neļauj kādam man šo iestāstīt.… Read more »

    Tītars
    04.10.2022 14:07
    Reply to  Bats

    Ļoti labas atziņas, tik gribu piebilst ka papildu labā ietekme no EV lietošanas nāk arī pat ja sagādātā elektroenerģija nav bijusi ekoloģiski iegūta. Labāk viens skurstenis kaut kur nost no cilvēkiem, nekā pilna iela kancirogēnām atgāzēm.

    Reklāma