Web Analytics
More
    Reklāma

    Arī Ventspilī kursēs elektroautobusi

    Jaunākie raksti

    Lēnā garā Latvijas lielākajās pilsētās ienāk elektriskie autobusi, kuri nodrošina vietējo sabiedriskā transporta satiksmi, un šai saimei tagad pievienojusies arī Ventspils, kura 31. janvārī noslēdza oficiālu līgumu ar pilnsabiedrību Universals Electrify.

    Ventspils pašvaldība saņems 14 speciāli veidotus elektriskos mikroautobusus Universāls 907 OPP, kuriem būs 20 sēdvietas. Tie būs bāzēti uz Mercedes-Benz Sprinter bāzes, un to vizuālo pārbūvi veiks uzņēmums Universal LTD, bet elektropiedziņas uzstādīšanu veiks uzņēmums Electrify, kurš oficiāls reģistrēts vien pagājušā gada rudenī. Kompānija Universal Ltd tirgū ir jau vairāk nekā 30 gadu un nodarbojas ar dažādu transportu pārbūvi un pielāgošanu cilvēku pārvadājumiem tieši uz citu autoražotāju autobusu bāzes. Viens no tās plusiem ir spēja veidot zemās grīdas transportus, lai tie būtu pieejami gan invalīdiem, gan ērtai iebraukšanai ar bērnu ratiņiem.

    Reklāma

    Projekta kopējās izmaksas 5,559 miljoni eiro, kuros ietilpst gan 14 transporta vienības, gan 3 uzlādes staciju izveide, kas ir aptuveni 400 000 tūkstoši uz vienu mikroautobusu. Izmaksu segšanai tiek piesaistīti Eiropas Kohēzijas fonda līdzekļi, taču netiek minēts precīzs apjoms. Uz papīra šis pietiekami dārgi, jo Domenikss mājaslapā parastā Sprinter kravas busiņa cena ir sākot no 28 900 EUR. Taču kā noprotams, tad elektriskie Sprinter tiek izjaukti un principā uzbūvēti no nulles, kas sadārdzina šo procesu. Šī pārbūve uzdod arī jautājumu, vai tiešām tirgū jau nav esoši spēlētāji.

    Pirmā pašvaldība, kura savā īpašumā ieguva elektriskos autobusus bija Rēzekne, kura iegādājās 4 Čehu kompānijas SOR ražotos braucamos, kur kopējās izmaksas sasniedza 1,6 miljonus eiro, tātad tie paši 400 000 par vienu autobusu. Tiesa, šie ir autobusi ar 26 sēdvietām un 42 stāvvietām, tātad ietilpīgāki un ar vienu uzlādi spēj nobraukt aptuveni no 150 līdz 180 km. Rēzeknes gadījumā 85% kompensēja Kohēzijas fonds.

    Man personīgi ne tik zināms bija projekts par diviem firmas Solaris elektroautobusiem Jūrmalas pilsētā. Izmaksas līdzīgas, sasniedzot 860 000 eiro par 2 autobusiem, kaut arī šiem autobusiem bija jāparādās jau pagājušā gada vasarā, nav pieejama oficiāla informācija, ka tie kursētu, taču iepirkums ir noslēdzies. Vēl procesā ir līdzīgs projekts Jelgavas pilsētā.

    Viens ir skaidrs, ka šis ir dārgs prieks un bez reāla finansiāla atbalsta vienai pašai pašvaldībai tas nav izdevīgi, taču ar ārējiem naudas līdzekļiem tas ir ieguvums gan autoparkam, gan sabiedrībai kopumā. Meklējot informāciju, sanāca nonākt arī pie Andra Dambja elektroautobusa OPP BUS projekta, kurš tika uzsākts 2017. gadā kopā ar uzņēmumu Universal Ltd, taču pēc jaunākās informācijas elektrisko transformāciju veic uzņēmums Electrify, par kuru nav daudz informācijas. Tiesa Dambis šajā sakarā vairs tikai figurē kā elektromotoru kontrolieru ražotājs. Varbūt kādam ir precīzāka informācija par šo situāciju?

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    2 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Joozis
    07.02.2020 20:58

    Neaiztiec labāk.. Tas ir “savu cilvēku (lasi- pietuvināto) bizness”, kurā labāk nejaukties, ja nevēlies nepatikšanas.. Kā jau +/- ar šādiem projektiem mūsu valstī notiek (OIK un tamlīdzīgi)….

    Joozis
    07.02.2020 21:04

    Diez kā var būt tāda cena par vienu mikroautobusu un kā viņš sevi var atmaksāt?!? Interesanta matemātika..

    Reklāma