Vēlies ar savu astoņgadīgo dīzeļaudi aizšaut līdz Frankfurtei vai Štutgartei? Līdz pilsētām tiksi, bet tajā nebūsi gaidīts!

Aprīlī stājušies spēkā dīzeļdzinēju aizliegumi vairākās pilsētās Vācijā. Hamburga jau iepriekš atsevišķās ielās ieviesa liegumu iebraukt ar Euro 4 un vecākām emisiju normām atbilstošiem dīzeļauto.

Par Berlīni tīmeklī pieejama nekonkrēta informācija, bet izskatās, ka vasarā arī Berlīnē vairākās ielās tiks liegta iebraukšana ar vecākiem dīzeļauto. Aprēķināts, ka šāds liegums no Berlīnes centrālajām ielām aizvāks prom ap 200 000 automašīnu. Vieta tukša nepaliks, jo Berlīne pasūtījusi 225 pilnībā elektriskus autobusus.

Vairākās pilsētas Vācijā izskata iespēju līdz gada beigām liegt iebraukt arī Euro 5 emisiju normām atbilstošiem dīzeļauto.

Kādai emisiju normai atbilst tavs auto? Vienkāršoti izsakoties, Euro 4 (un vecāki) dzinēji ir līdz 2010. gada decembrim; ja auto reģistrēts 2011. gada janvārī, tam jau jāatbilst Euro 5 normām. Euro 5 dzinēju auto pirmo reizi reģistrēja līdz 2013. gada decembra beigām.

Bet es taču esmu ārzemnieks, nezināju! Šis mūžsenais triks nestrādās, jo, lai iebrauktu pilsētas centrā ar savu auto, tam logā jābūt ielīmētai atbilstošai emisiju normu uzlīmei. Ja iebrauksi Berlīnē bez šīs uzlīmes, saņemsi 80 eiro sodu.

20 komentāri

  1. Kā man reiz teica viens lietuvietis, cik tur tā darba šrotā paņemt priekšejo stiklu ar visu uzlīmi!? :)

  2. Mums arī vajadzētu sākt iet tajā virzienā, lai samazinātu piesārņojumu pilsētās. Citādāk elektriskie auto ir, bet iemesla uz tiem pāriet nav.

    • Mums jau vairākas reizes ir mēģinājuši ceļa nodokli pielīdzināt emisijām, bet visu laiku atgriežas pie masas un motora tilpuma. :D Latvijas īpatnība. Tas nekas, ka 3,5 litru motors ar hibrīda agregātu emitē mazāk CO nekā žigulis, bet ubagu valstī CO emisija nav primāra, primārāk ir paņemt naudu no tiem, kam tā ir, jo no žigulista nav ko paņemt! :D Pie mums auto nodoklis drīzāk ir bagātnieku nodoklis.

      • Tāpēc būtu jāliek klāt degvielai. Problēma, ka degvielai jau tik ļoti akcīze uzskrūvēta, ka nav vaira ko pielikt.

      • Ceļa nodokli būtu jārēķina no auto masas (ceļa nolietojums) un emisijām (piesārņojums). Pie kam masas aprēķinā būtu jāņem vērā uz ceļu izdarītais spiediens 1 ritenim.

        Elektroauto pluss būtu ka tiešo emisiju nav. Attiecīgi ceļa nodoklis būtu mazāks. Taču “gudrie prāti” gan jau iedomāsies uzlikt nodokli publiskajiem lādētājiem un papildus tarifus tiem, kuriem eletrības patēriņš mājās pārsniedz zināmu daudzumu kWh.

        • Nu OIKs, jau principā tas pats kas akcīze degvielai, gan viens gan otrs ir kaut kur no pirksta izzīsti – ne no akcīzes kaut kas aiziet ceļiem, ne no OIKa kādai patiesi zaļai padarīšanai (visi valsts iedzīvotāji sponsorē tur kaut kādu 1500 cilvēku biznesu (vai nu cik tur bija tie, par kuriem ministrija žēlojās, kas zaudēšot darbu, ja OIKu atceltu tūlīt))..

        • Masa un emisijas jau ir jauki, bet realitātē smagais auto, kas izbrauc 10km gadā tomēr daudz mazāk piesārņos un bojās, nekā hibrīds, kas katru dienu vizinās. Tādēļ arī degvielai būtu jāliek klāt reālais nodoklis. Fizikas likumus baigi neapiesi un smagāki un jaudīgāki auto arī patērē vairāk degvielas.

          No otras puses protams nāk vecie dīzeļi, kas būtu jāaizliedz, lai varētu reāli palaist nodokli.

        • Tikai Latvijā ar spirtu darbināmam auto var būt 400+ euro nodoklis, bet Kamzam 150. :)
          Kam izmeši kaitīgāki un kas vairāk bojā ceļu!?

  3. Normas attiecas tikai uz dīzeļiem? Re kur eiro normu kvalifikācija, kuras attiecas arī uz benzīna auto: https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
    Kā izskatās tā dīzeļa uzlīme? Šķiet, ka manam auto tāda zaļa ir logā, neesmu pētījis, kas tur rakstīts, bet skaidrs, ka leiši ar fēnu jau darbojas un kausē tās nost.
    kautko atradu, ka var pasūtīt, sūtot pa pastu, maksā 17.50 EUR, nezkāpēc online ātrumā neatradu

    The following are legally exempt from the driving ban and are not, therefore, required to display a sticker:
    Classic cars (in accordance with Paragraph 2, No. 22 of the German Vehicle Registration Regulations) which have a licence plate in accordance with Paragraph 9, Section 1 or Paragraph 17 of the Vehicle Registration Regulations, and vehicles registered in another member state of the European Union, another contractual party to the Agreement on the European Economic Area or Turkey, if they fulfil equivalent requirements.

    Do vehicles with foreign registration plates need a sticker?
    Yes, vehicles with foreign registration plates are also required to display a sticker.

    • Par to “pārpludināšanu” nevajag pārspīlēt – čupa youtuberistu (piem Denis Rem), kas nodarbojas ar auto tirdzniecību no Rietum- uz Austrumeiropas valstīm, šo jautājumu jau ir apskatījuši (jo aizliegumi nav nekas jauns) un nekādas tendences, ka vācieši grib tikt vaļā no saviem dīzeļiem vai arī tiem kaut kā krasi kristu cenas nav.

      Otrs, kā viens cilvēks jau rakstīja (pie kaut kādas citas tēmas), un viņam piekrītu, (pa)vecs dīzelis, kas pirms N gadiem ir bijis uzražots un to turpinot lietot ir mazāka katastrofa, nekā patērētie resursi tikko no rūpnīcas izlaistam jaunam auto (dzelzs un plastmasa paši no sevis nekūst, litijs no gaisa nerodas utt) ..

      Latvijas kontekstā par ekoloģiju un piesārņojumu pilsētās vajadzētu sākt ar to, ka katru gadu netiek kaisīts tonnām sāls, pilsētu robežās netiek pārkrautas akmeņogles un netiek krāts tūkstošiem kubikmetru riepu ..

        • Būtu jau skaisti, bet ekonomika negriežas. Protams šis modelis labāk strādā, ja pērc auto jaunu un brauc līdz sabrūk vai nu vismaz 10+gadus. Manuprāt gan mūsu pirktspēja un jaunu auto cenas pārāk atšķiras. Tāpēc mēs pārsvarā lietojam tos auto, ko eiropa jau 10 gadus palietojusi.

          Globāli protams jaunus auto ražot ir dabas katastrofa, bet šodien pilsētā dzīvojot tomēr piesārņotais gaiss mums personīgi būs lielāka problēma. Un ja jāelpo dīzelis katru dienu, tad grūti domāt par ļaunumu ko dabai nodara auto ražošana.

        • Tā duālā, divkosīgā (sauc kā gribi) loģika jau nāk no pašas ES – nu, piemēram, tagad ir aizliegti plastmasas škīvīši un salmiņi, pērc un lieto tikai tādus, kurus vari mazgāt un lietot N reizes vai arī kaut kādus niedres. Tāpat ES “cīnās” par pārtikas (ne)izmešanu un lietošanu pēc derīguma termiņa beigām (iespējams kaut kādām produktu grupām tas noteikts parāk augsts utt), tāpat līdzīgi ir ar elektronikas un saminiecības elektro precēm (kā arī citās sfērās)..

          Bet te hops – aktuālie auto šobrīd pēc 150k km (un 3-4 gadu rūpnīcas garantijas) sāk faktiski pašsabrukšanas procesu, bet nu nekas, iegādāsies jaunu, tātad tomēr īsti atkal neatbalstam to, ka kāds varētu to plastmasas salmiņu izmazgāt un lietot otrreiz.

          Bet tās tāds filozofiskas pārdomas, izņemot lietošanas resursu, nav šaubu, ka jaunie auto ir drošāki, tehnoloģiskāki utt.

        • Skatoties tikai no auto kā preces izmantošanas lietderīguma protams ka noraut podā 4-5 gadus vecu vāģi ir ārprāts. Taču šoreiz notiek paradigmas maiņa – vienu dzinēja tipu, kas tieši un pakārtoti ļoti piesārņo vidi un sekmē planētas uzsilšanu ( slikti pēc būtības mūsu visu labsajūtai un nākotnei ) maiņa uz tādu, kurš pa tiešo neko kaitīgu neizdala un kuram enerģiju iegūt var krietni tīrākā veidā. Tur arī jēga parādās. Diez nez kāpēc vairs nelieto tvaika mašīnas :)

  4. Tas viss tik pilsētas kases palielināšanai – samaksā sodu un brauc kaut ar traktoru. Ja sods būtu auto iznīcināšana tad būtu cita runa un arī kāds efekts no visa, bet tā visi ir vienlīdzīgi, bet bagātie vienlīdzīgāki

  5. Interesanti, ņemot vērā, ka uzlīme jau ir logā 60% auto, ko pērkam no DE, tā derēs? problēma, ka uzlīme satur auto reģistrācijas numuru, kas mainās auto reģistrējot LV

Ir ko teikt?