Zemo emisiju zonas ir gana izplatīta prakse daudzās Eiropas lielpilsētās, lai cīnītos ar gaisa kvalitātes un piesārņojuma problēmām, ko rada autosatiksme. Par šādas zonas izveidi Rīgā vismaz kuluāru līmenī tiek runāts ilgāku laiku, bet tagad iezīmējies konkrētāks termiņš – tāda varētu parādīties ne ātrāk kā pēc diviem gadiem. Tā vienā no diskusijām, kas organizēta Eiropas Mobilitātes ietvaros, pauda Rīgas Domes pārstāvji.
Rīgā viens no lielākajiem gaisa piesārņotājiem ir transports, kas rada pat 60% no slāpekļa dioksīda. Viens no iemesliem – Latvijas autoparks ir viens no vecākajiem Eiropā, lai gan visā Austrumeiropas reģionā autoparka vecums ir līdzīgs un Latvija uz kopējā fona ļoti neizceļas. Būtisks jaunākas automašīnas pārvietojas pa Centrāleiropas un Rietumeiropas ceļiem. Transporta radītais piesārņojums rada, piemēram, elpošanas orgānu, plaušu, sirds un asinsvadu slimības, tā pirmdien diskusijā “Vai Rīgā nepieciešama zemo emisiju zona” norādīja eksperti.
Kā iespējamo risinājumu speciālisti min zemās emisijas zonu. Tā ir kāda pilsētas teritorija, kurā ar dažādiem risinājumiem mēģina uzlabot gaisa kvalitāti un cilvēku veselību. Mērķis ir panākt, lai cilvēki atsakās no privātajiem auto, priekšroku dodot sabiedriskajam transportam, velosipēdiem, elektroskrejriteņiem, kā arī iešanai kājām. Pilnībā izmest privātos auto no satiksmes gan neviens negrasās, taču tiem jāatbilst noteiktiem izmešu standartiem. Arvien biežāk izskan runas, ka atsevišķu pilsētu zemo emisiju zonās varētu atļaut iebraukšanu tikai ar elektroauto.
“Piemēram, darbadienās nedrīkst iebraukt pilsētas daļā. Piemēram, nevis visu dienu, bet aktīvākajās stundās, kad mēs redzam, ka ir problēmas. Dažās pilsētās, piemēram, manuprāt, Antverpenē iedzīvotājiem dotas astoņas dienas gadā, kad tev ir tāda kā caurlaižu sistēma. Apzinoties to, ka arī Rīgā daudziem ne centra iedzīvotājiem ir šīs astoņas vai X dienas gadā, kad viņš var doties ar savu vecāku transportlīdzekli. Vienkārši mēģina panākt, lai viņš to nedara katru dienu,” stāstīja Rīgas domes Pilsētas attīstības departamenta pārstāvis Andžejs Stepančuks. Domes pārstāvji saka, ka balsojums par šādas zonas ieviešanu varētu notikt ne ātrāk kā pēc diviem gadiem.
Tikmēr pilsētvides aktīvisti uz līdz šim paveikto raugās kritiski, norādot, ka tiek darīts pārāk maz un arī ieviesto pārmaiņu ievērošanas uzraudzība ir nepietiekama. “30 km/h zonu ieviešana centrā notiek ļoti lēni. Ir tikai atsevišķas zonas. Kontrole tur ir minimāla. Principā tas īsti nenotiek,” stāsta apvienības “Pilsēta cilvēkiem” vadītājs Kārlis Krēķis.
“Par mobilitātes punktiem Pierīgā – Pierīgas pašvaldības nevēlas ieguldīt naudu, jo viņus tā problēma neskar. Cilvēki brauc uz Rīgu, izmanto Rīgas infrastruktūru, un Rīgas domei ir jātiek ar to galā. Nupat es runāju ar Ārtelpas un mobilitātes departamenta [iepriekš dēvēts par Satiksmes departamentu] pārstāvi, kurš pateica, ka uz Vanšu tilta nebūs sabiedriskā transporta joslas, jo tas kavē satiksmes plūsmu. Diemžēl Rīga domā par satiksmi kā par transporta vienību skaitu, nevis par pārvadāto cilvēku skaitu,” savu viedokli pauž Krēķis.
Un kad sāks aizliegt malkas apkuri!? :D Vācijā jau mēra atgāzes skursteņiem!
Londonā sen tas ir aizliegts. Visi sēž uz gāzes boileriem.
Rīgā gadījumā negribēja aizliegt gāzes apkures katlus? Kaut kādu tādu murgu atceros nesen :roll:
Kaut kas tāds bija dzirdēts.
Kā ir ar motocikliem? Kristap?
Jāaizliedz nevis visi malkas katli bet visi kuri neatbilst vismaz 5. kategorijai… Līdzi kā dīzeļi ar un bez DPF…
Mums ir malkas katlu reģistrs? :D
Ar sirsniņmāju reģistru diezko nesokas!
Protams apkures katli vienalga malkas, ogļu, gāzes vai granulu iedalās efektivitātes kategorijās…
Pie mums vienīgās kategorijas ko skatās ir cena: lēts, dārgs, ļoti dārgs! :D
Pašreizējā realitātē ir “dārgi”, “nesasniedzami dārgi” un “pat nesapņo”.
Lai uzbūvē sen solīto Ziemeļu šķērsojumu pāri Daugavai. Tad beidzot varēs normāli tikt apkārt centram, kuru varēs aplikt ar sētu un piedēstīt ar spraudeņiem un uz katra uzspraust pa hipsterim ar lates krūzi un krāsotiem matiem.
Rīgas sapnis:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQctIeCglusXGULpwI7UIsx6ocLJy1MMWdlN0KFdKVOx2SP6Y73hkqxnEa8kWKhxKSd_oU&usqp=CAU
Hipsteri vainojami pie vantenieka (ne)caurlaidības? Nujā, īstie vaininieki ir atrasti….
Hipsteri vainojami pie mistiskiem “radošiem” risinājumiem (tipa saspraust stabiņus kur vien prātā ienāk) kas neiet kopā ar realo dzīvi un čakarē 95% pilsētas iedzīvotājus. Lai uzlabotu gaisa kvalitāti vajag tieši paātrināt kustības ātrumu cauri pilsētai, pie 70km/h dzinējs rij degvielu krietni mazāk kā pie 30. Tik tam nolūkam jābūt maģistrālām ielām kur kustība notiek bez korķiem un 101 luksofora, kā arī nav hipsteri ar stāvdrāžiem. Un ielām būtu jābūt tīrām nevis visādas izcelsmes un sastāva putekļiem pārklātām. Pa lielam lai tiktu ar Rīgas problēmām galā būtu jāņem pilsētas pārvalde kā pakalpojums no dāņiem vai holandiešiem , tad gan korupcijas indekss… Read more »
Tu ierosini palaist auto maģistrāli ar 70km/st. cauri pilsētas centram, nosacīti, Spice-Vantenieks-Valdemāra-Duntes-KSD pārvads? Bet ko iesākt ar esošajiem krustojumiem?
Pat ja satiksmi organizētu dāņi vai holandieši, nedomāju ka šāds ātrumposms pilsētā tiktu īstenots. Tādu var taisīt, ja brauktuvei nav vienlīmeņa 100 un viena krustojuma ar citām ielām.
Jūs abi brauciet auzās. Nav vajadzīga ātrumštrāse pa Skanstes ielu. Bet 4-joslu apvedceļš ar ātrumu 70 APKĀRT CENTRAM. Un īpaši Rīgas ziemeļu pusē, kur braucēji no Pārdaugavas, Jūrmalas un Kurzemes puses, kuriem centrā vispār neko nevajag, brauc pa Vanšu tiltu un korķējas centrā, jo apbraukt centru pa šo galu citādi nav iespējams. Braucot uz otru pusi, būs korķi Pārdaugavā un Krasta ielas rajonā. Tālāk braukt apkārt vispār ir baiss līkums.
Ziemeļnieks no Babītes līdz Ķīšezera ziemeļiem, ar vairāklīmeņu pieslēgumiem būtu labi – bet kurš iedos naudu?
Varbūt neskaidri izteicu domu, bet tā bija stipri līdzīga, savienojums starp Bolderāju un Vecmilgrāvi ar pievienojumu pie esošā apvedceļa arī būtu tā maģistrālā iela cauri pilsētai.
Kas attiecās uz naudu tās tak ir vairāk kā jebkad, kā nepārāk sen viens izteicās -).
Turklāt tādiem projektiem parasti tīri labi eirofondus piesaista. Tuneļu būvētāji Eiropā arī netrūkst, zem Lamanša tak uzbūvēja. Nu un tāds projekts ir tīri labs reālas ekonomikas sildītājs, dzelzceļam uz to laiku būtu jābūt pabeigtam. Pie reizes būtu visu sadrumstalotu ostu borģeli jāsakārto, to gan vislabāk holandieši mācētu.
Par to arī stāsts. Uztaisīt tuneli Iļģuciema/Voleru/Mangaļu apkārtnē un visu ziemeļu puses trafiku izlaist tur. Tad centrā paliks tikai elīto skolu un teātru/tirgus korķētāji, kas jau ir sīkums. Brīvības ielu varēs uztaisīt par gājēju ielu un preces pievest ar elektrokāriem, kas būs labi gan zaļajiem gan zilajiem. Naudu tiešām lai ņem no attiecīgajiem ES fondiem. To visu starp citu varēja izdarīt jau pirms 10 gadiem.
Cik tad tā zona būs liela :D Nav kur novirzīt satiksmi bez Ziemeļu šķērsojuma. Centra ielu tukšos veikalu logus nu papildinās spocīgi tukšas ielas.
Atkal jau vēderrunāšanas seanss ar mēģinājumu tukšos skatlogus izskaidrot ar satiksmi. Apvārdotā ūdens adepti varētu noticēt….
Vienīgais ko grib ar tām zonām panākt, – ierobežot vecākus vest bērnus uz centra skolām. Bet kāpēc visi brauc uz centra skolām, nevis iet savā piemājas vai mikrorajona skolā? Ak jā, skolu reitings, pareizi, kaut ko iemācīt var tikai centra skolas, pārējās skolās viss ir pakaļā, skolotāju nav, kvalitātes nav, matemātikas eksāmenu var nokārtot labi ja 20%. Skārtojiet skolas, iznesiet valsts iestādes no Rīgas centra un visi varēs uzelpot!
Nav cilvēku! Nav kas sapelna Vanšu, Zemitānu utt. tiltu uzturēšanai, kurš vēl dos naudu par kaut kādu Ziemeļu šķērsojuma būvēšanai. Un tad tas viss arī būs jāuztur… Aizmirstiet. Jau tā LV ir pārāk daudz ceļu.
Ja uztaisa Ziemeļu šķersojumu ar jēdzīgu pieslēgumu pie apvedceļa un sakārtotu ostas tad no pārējām ielām smagajam transportam būtu jāpazūd, jo tas brauktu uz ostām pa šo maģistrāli neibraucot centrā. Attiecīgi ielas kas nav īsti paredzētas smagajam transportam prasītu krietni mazāk sevis uzturēšanai un remontam, kā arī mazinātos korķi un gaiss kļūtu tīrāks. Ceļu iespējams ir par daudz jo tie savieno visu to, kas ir haotiski veidojies gadsimtiem bez ģenerālā plānojuma. Bet lai pārbūvētu visu no jauna, nevis lāpītu būtu jāsauc Ķīnieši, tie ir baigie speci pilsētas no nulles cept -) Līdzekļi… Nu var nolikvidēt ap 50-70% visādu interesantu “projektu… Read more »
Kur tie laiki, kad pa Rīgu braukāja dzeltenie Ikarus autobusi, un neviens no tā nečīkstēja citiem, ka tūlīt kritīs zemē no alerģijas un nospirinās kājiņas pret sauli. Rīgas problēma drīzāk ir netīrība un putekļi uz ielām, ko vējš nēsā pa gaisu, iekšā pa logiem un mēs esam spiesti elpot. Sapirktu tīrīšanas tehniku un sāktu regulāri tīrīt bedrainās ielas, uzreiz arī gaisa kvalitāte uzlabotos. Viss pārējais ar ātruma ierobežošanu un zonējumiem ir tikai rīcības simulācija un blefs.
Visapkārt smilšu kalni, pati Rīga ūdenī. /LTD/
Kamēr vējš pūtīs un riteņi intensīvi cels smiltis gaisā, pieputējis gaiss būs norma.
Tad jau Rīgas nolemtība. No putekļiem un netīrības uz ielām jau elektroauto neglābs. CO2 līmeņi gaisā diez vai mums pat visintensīvākās satiksmes laikā ir tuvu trešdaļai no tā, ko piedzīvo Āzijas pilsētas. Smogs mums nav, skābais lietus nelīst un svinu arī vairs degvielai sen kā nepievieno. Kāpēc akli skriet pakaļ citām valstīm un pilsētām, ja mums ir pavisam cita problēmu specifika?
Galvenais piesārņojums ir cietās daļiņas! Gribu redzēt ko teiks visi eko experti, kad centrā būs tikai EV, bet cieto daļiņu piesārņojums nebūs pazudis. Ko tad vainos? Ierobežos gājēju ātrumu, lai nesaceļ putekļus? :)
Tad vainos tos, kas ēd gaļu un atļaujas ar avio aizbraukt ceļojumos
Nu kā, kāpēc – “visi skrēja un es arī līdzi aizskrēju”, lemmingu sindroms cilvēkam ir ļoti raksturīgs.
Skaidrs, tad Rīga arī ar fleksi būs jāzāģē totalitārās kameras, kā Anglijā “blade runneri” dara ar ULEZ zonas kamerām.
Anglijā, Mančesterā nolēma atteikties ULEZ, tā, ka ir arī pretēji piemēri atrodami. Londonā, kur kreisie tikuši pie varas tagad karo paši ar saviem iedzīvotājiem. Skatoties uz Rīgu, drīzāk jājautā, vai kāds ir izpētījis iemeslus, kāpēc cilvēki vispār brauc ar auto uz centru? Visur taču uz ielām maksas stāvvietas tagad arī. Būtu interesanti, ja kāds papētītu, vai tās ir darbavietas centrā, kas pievelk auto satiksmi, vai caurbraucēji no reģioniem, valsts iestāžu apmeklējumi, kultūras pasākumi utt. Ja zinātu iemeslus, varētu arī meklēt risinājumus.
Valsts iestādes un skolas! Kas traucē visu kāroto 1.ģimnāziju pārcelt uz lielākām telpām kaut kur Imantā, vai Ziepniekkalnā!? Citādi Imanta, Ziepniekkalns, Purčiks, Zoļiks brauc uz centru.
Šodien pa ilgiem laikiem sanāca būt un pabraukāt Rīgā, nu piedodiet .. ” dotas astoņas dienas gadā, kad tev ir tāda kā caurlaižu sistēma. Apzinoties to, ka arī Rīgā daudziem ne centra iedzīvotājiem ir šīs astoņas vai X dienas gadā, kad viņš var doties ar savu … transportlīdzekli.”
Kādam būtu jāpiemaksā, lai man rastos vēlme (vēlreiz) doties – visas iespējamās (maģistrālās) ielas saraktas (Brīvības, Krasta, Daugavgrīvas utt), vimpeļi visās malās, ātrums <20km/h (ja vispār). Manuprāt pilsētvides "aktīvisti" nevietā izsaka pretenzijas..
Mērķi ir sasniegti :)
Veikali to nepieļaus. Piemēram depo., būvmaterialu bāzes. Vesala rinda specifisku iestāžu. Metala bāzes.
:D :D :D
kāda zemo emisiju zona ja pāri rigai no mežaparka lidz ķengaragam ikdienu dažu simtu metru augstumā paceļas un nolaižas lidmašīnas atstajot tonnām CO2, par trokšņiem un citiem mēsliem nemaz nerunājot …. green washing
Priekš kam! Mums ir ļoti zaļa valsts! Pilsētas nav lielas! Izmeši tapat nepazusīs! Nāksies braukt apkārt. Šis nav gudri. Drīzāk jāpopularizē sab transports, lai nebrauc bomži utt. Šādas zonas ir liela muļķība, jo tiek samazinātas iespējas stāvēt pilsētā. – ja 4 kvartālis iztīra no mašīnām, tad viņas tāpat ir kautkur jāliek! Šadas zonas pirms park&ride sistemas ieviesšanas ir kaitīgas ekonomikai.
Bomži sabiedriskajā transportā brauks arī tad ja pasažieru vispār būs vairāk :P
1. mēs ģeogrāfiski neesam Austrumeiropa, bet gan Ziemeļeiropa.
2. Pabraukājot pa Eiropu man nerodas priekšstats, ka mums būtu slikts autoparks. Piemēram, nesen paviesojoties Grieķijā tam īpaši pievērsu uzmanību. Viņiem ir reāli veci auto uz ceļiem un galvenais, ka viņiem ir nedaudz pajāt ar kādu auto brauc. OK laukos varbūt ir sliktāk, bet Rīgā?
Viņiem klimats ir cits, ka var atļauties braukt ar veciem auto, tie tik ļoti nerūsē, nebojājas un kvalitatīvi auto vēl no 80-tajiem tur sastopami. Tāpat kā Kalifornija