Web Analytics
More
    Reklāma

    Izziņots Toyota BZ4X – zīmola pirmais pilnībā elektriskais auto

    Jaunākie raksti

    Šodien Toyota pasaules mērogā prezentējusi principiāli jauno bZ4X, kas ir pirmais modelis jaunajā bZ – beyond Zero – bateriju elektromobiļu (BEV) saimē.

    Paliekot uzticīgs šī gada pavasarī prezentētā konceptuālā priekšgājēja dizainam un tehnoloģijām, sērijveida ražošanai gatavais bZ4X ir pirmais modelis, ko Toyota izstrādājusi kā pilnībā simtprocentīgu elektromobili. Tāpat tas ir pirmais modelis, kas tiks būvēts uz kompānijas jaunās, speciāli BEV paredzētās platformas. Balstīta e-TNGA filozofijā, šī platforma ir izstrādāta, Toyota sadarbojoties ar Subaru. Baterija ir neatņemama šasijas sastāvdaļa un atrodas zem automobiļa grīdas, kas rada zema smaguma centra priekšrocības, nodrošina izcilu izsvarojumu starp priekšējo un aizmugurējo riteņu asi un augstu virsbūves izturību izcilam drošības līmenim, braukšanas komfortam un vadāmībai.

    Toyota bZ4X ir ietilpīgs un komfortabls SUV, kas pieejams ar jaunu visu riteņu piedziņas sistēmu, kas nodrošina pirmšķirīgu apvidus pārgājību un veiktspēju ar atsevišķiem elektromotoriem uz katras riteņu ass. Tā tīrais, elegantais un spēcīgais eksterjera dizains atspoguļo gan progresīvās BEV kvalitātes, gan SUV statusu, un demonstrē jauno zīmolu definējošo “āmurgalvas haizivs” priekšdaļas formu, kas automobiļa kopējam veidolam piešķir spēcīgu stāju.

    Garā riteņu bāze nodrošina ērtības plašajā piecvietīgajā salonā, kā arī lielu ietilpību bagāžas nodalījumā.

    Toyota balstījusies savā gandrīz 25 gadu pieredzē elektrificēto automobiļu bateriju tehnoloģiju jomā, lai bZ4X modelī uzstādītajai litija jonu baterijai nodrošinātu pasaulē vadošo kvalitāti, ilgmūžību un uzticamību. Pat pēc 10 gadu ekspluatācijas baterija saglabās 90% no savas sākotnējās veiktspējas. Šis ir modeļa izstrādes laikā izvirzītais mērķis. Paredzamais ekspluatācijas periods un nobraukums ir 10 gadi vai 240 000 km, atkarībā kurš no tiem iestāsies pirmais.

    Ar pilnībā uzlādētu bateriju plānotā sniedzamība ir vairāk nekā 450 km (atkarībā no versijas; precīzi dati tiks apstiprināti vēlāk). Toyota bZ4X piedāvās arī dažādas progresīvas tehnoloģijas, ieskaitot saules paneļa jumtu, kas palīdz uzlādēt bateriju braukšanas vai stāvēšanas laikā, kā arī trešās paaudzes Toyota Safety Sense ar jaunām un uzlabotām aktīvās drošības sistēmām un vadītāja palīgiem.

    Toyota jaunās elektromobiļu platformas debija

    bZ4X ir pirmais modelis, kas izstrādāts uz kompānijas jaunās, speciāli BEV paredzētās platformas, kurā īstenota e-TNGA filozofija.

    Šai principiāli jaunajai platformai piemīt pielāgošanas elastība, kas ļaus to izmantot par pamatu citiem potenciālajiem nākotnes bZ modeļiem, un ir radīta masveida ražošanai. Būtiski, ka baterijas elementu komplekts ir pilnībā novietots zem automobiļa grīdas un veido daļu no šasijas, palīdzot panākt pēc iespējas zemāku smaguma centru, ideālu izsvarojumu starp priekšējo un aizmugurējo riteņu asi, kā arī augstu virsbūves stingrību. Šīs īpašības bZ4X nodrošina stabilu un atsaucīgu dinamisko veiktspēju, bet garā riteņu bāze – izcilu salona ietilpību.

    Dizains – eksterjers

    Toyota modelim bZ4X radījusi pieglaustu un robustu dizainu, kas ir vienlīdz piemērots kā modernai urbānajai dzīvei, tā lauku apvidum, apvienojot progresīvu BEV veidolu ar SUV oriģinālajām iezīmēm. Automobiļa priekšdaļas dizains ir pārdomāts un tajā nav lieku dekorāciju. Jaunā zīmolu definējošā “āmurgalvas haizivs” virsbūves priekšdaļas forma ar šaurajiem lukturiem un uzsvaru uz priekšējiem stūriem izceļ automobiļa kopējo spēcīgo stāju.

    Sānskatā siluets ir pieglausts un ar nelielu kopējo augstumu, ar slaidiem virsbūves priekšējiem statņiem un zemu ass līniju, kura atspoguļo zemo smaguma centru, kas panākts ar jauno platformu. Riteņu arku moldingi, uz virsbūves stūriem izvirzītie lielie riteņi (līdz 20 collu diametrā) un biezie sliekšņi pauž automobiļa autentisko SUV raksturu. Arī virsbūves aizmugurējā daļā dizaina uzsvars ir uz stūriem, kuros ir unikāla veidola lukturi, kas savstarpēji savienoti visā automobiļa platumā.

    Salīdzinājumā ar Toyota RAV4 ārējie gabarīti lieliski demonstrē e-TNGA platformas sniegtās priekšrocības. Piemēram, bZ4X kopējais augstums ir par 85 mm mazāks, tam ir īsākas pārkares, taču riteņu bāze ir par 160 mm garāka nekā RAV4. Arī motora pārsega līnija ir pazemināta par 50 mm. Automobiļa izveicību atspoguļo arī šajā klasē vadošais 5,7 metru apgriešanās rādiuss.

    Dizains – interjers

    Interjera motīvs ir “lagom” – vārds zviedru valodā, kurš apzīmē kaut ko, kas ir “vienkārši pareizs”. Šeit tas atspoguļojas komfortā un plašumā, kas interjeram piešķir dzīvojamās istabas atmosfēru, sajūtu pastiprinot mīkstām austas apdares tekstūrām, satinētiem akcentiem un pēc izvēles pieejamajam panorāmas stikla jumtam.

    sajūtu un atbrīvojot vietu autovadītāja skatienam uz ceļu. “Rokas uz stūres un skatiens uz ceļa” principu atbalsta arī uz pasažieriem orientētais kokpits, kurā septiņu collu TFT mērinstrumentu un informācijas ekrāns atrodas tieši zem autovadītāja skatiena līnijas uz ceļu un virs stūresrata līnijas, tādējādi mērinstrumentu nolasīšanai nepieciešamas minimālas acu kustības.

    Garā riteņu bāze nodrošina klasē vadošo vietu kājām visiem pasažieriem un viena metra distanci starp priekšējā un aizmugurējā pasažiera gurniem. Tāpat automobilī ir ievērojamas ietilpības bagāžas nodalījums ar augstumā regulējamu grīdu; ar paceltām aizmugurējo sēdekļu atzveltnēm bagāžnieka ietilpība ir 452 litri.

    Veiktspēja

    Priekšējo riteņu piedziņas bZ4X ir aprīkots ar īpaši atsaucīgu 150 kW elektromotoru. Tas attīsta 204 ZS jaudu un 265 Nm griezes momentu, nodrošinot 8,4 sekunžu paātrinājumu līdz 100 km/h un maksimālo braukšanas ātrumu 160 km/h. Visu riteņu piedziņas modeļa (detalizētāka informācija tālāk) maksimālā jauda ir 217,5 ZS, savukārt griezes moments 336 Nm; maksimālais braukšanas ātrums ir tāds pats, savukārt paātrinājums 0-100 km/h aizņem vien 7,7 sekundes. Visi veiktspējas raksturlielumi ir provizoriski līdz homologācijai.

    Sistēma sniedz iespēju braukt arī tikai ar vienu pedāli: palielinot enerģijas rekuperācijas intensitāti, autovadītājs var paātrināt un palēnināt spēkratu, izmantojot tikai un vienīgi akseleratora pedāli.

    Nobraucamā distance un bateriju tehnoloģija

    Sniedzamība jeb ar pilnu bateriju veicamā distance ir būtisks apsvērums elektromobiļu pircējiem, un Toyota likusi lietā gandrīz 25 gadu pieredzi augstas veiktspējas akumulatoru izstrādē, lai nodrošinātu, ka bZ4X klientiem sniedz ne tikai mieru attiecībā uz tā nobraucamo distanci, bet arī pārliecību, ka šīs spējas tiks saglabātas no gada uz gadu. Izstrādājot bateriju, tika izvirzīts mērķis nodrošināt maznozīmīgu veiktspējas samazinājumu – aptuveni tikai 10% –, braucot 10 gadus vai 240 000 kilometru, atkarībā kurš no nosacījumiem iestāsies pirmais.

    Augstā enerģijas blīvuma litija jonu baterijai ir 71,4 kWh ietilpība, kas sniegs vairāk nekā 450 km plānoto sniedzamību (atbilstoši WLTP ciklam). Raksturlielumi atkarīgi no versijas un līdz homologācijas veikšanai ir provizoriski.

    Pateicoties ekonomiskai un efektīvai apsildes sistēmai, kas ietver arī siltumsūkni, uzticamība tiek saglabāta arī temperatūrās zem nulles ar tikai nelielu samazinājumu sniedzamībā salīdzinājumā ar konkurējošiem modeļiem. Tāpat akumulatoru var ātri uzlādēt bez drošības vai kalpošanas laika kompromisiem: 80% uzlādes līmenis ar 150 kW ātrās uzlādes sistēmu (CCS2) sasniedzams aptuveni 30 minūtēs.

    Atslēga uz baterijas kvalitāti un ilgmūžību ir sprieguma, strāvas un temperatūras uzraudzīšanā atsevišķu baterijas bloku elementu līmenī. Ja tiek konstatēta netipiska uzkaršana, kontroles mehānismi automātiski saņem signālu. Sistēma uzsāk pretpasākumus, lai novērstu jebkādu materiāla degradāciju, un ražošanas procesā tiek ievērota īpaša piesardzība, lai nepieļautu svešķermeņu iekļūšanu baterijās. Šī ir pirmā Toyota, kurai baterija ir ar šķidruma dzesēšanu.

    Visu riteņu piedziņa

    Toyota sadarbojās ar savu izstrādes partneri Subaru, lai radītu jaunā BEV visu riteņu piedziņas sistēmu, kas balstīta abu kompāniju bagātīgajā pilnpiedziņas transmisiju mantojumā. Tā sniedz papildu drošību, braucot sarežģītos ceļa apstākļos, un piešķir bZ4X patiesu klasē vadošo SUV apvidus pārgājības spējas.

    AWD modelim ir divi atsevišķi 80 kW elektromotori, pa vienam uz katras ass. XMODE ar dažādajiem braukšanas režīmiem ļauj pielāgoties dažādiem apstākļiem, tajā ir iestatījumi braukšanai pa sniegu un dubļiem; dziļu sniegu un dubļiem (ātrumā līdz 20 km/h); un Grip Control sarežģītam apvidum (ātrumā līdz 10 km/h).

    Elektroniskā stūres sistēma

    bZ4X būs pirmā sērijveida Toyota, kurai ir elektroniskā stūres sistēma (steer-by-wire) – One Motion Grip –, kas Eiropas tirgū tiks ieviesta vēlāk. Atbrīvojoties no mehāniskā savienojuma starp stūresratu un priekšējiem riteņiem, šī elektroniskā sistēma precīzi pielāgo riteņa pagriešanas leņķi atbilstoši autovadītāja iecerei un tajā pašā laikā nodrošina vairāk vietas kājām, atvieglojot izkāpšanu un iekāpšanu automobilī, kā arī uzlabo autovadītāja sēdpozīcijas izvēles brīvību. Tradicionālais stūresrats ir aizstāts ar One Motion Grip iejūga formas stūri, padarot stūrēšanu vieglāku un vienmērīgāku, kas nerada nepieciešamību pārlikt roku pāri rokai. Pagrieziens no atdures līdz atdurei ir tikai 150 grādi.

    Bez fiziskās sasaistes sistēmā nevēlamās vibrācijas no riteņiem tiek izolētas, bet autovadītājs joprojām atgriezeniskajā saitē izjūt, piemēram, ceļa seguma izmaiņas. Stūrēšanas izjūtas tiek pilnveidotas ar atsevišķu stūres pretestības kontrolmehānismu; stūrēšanas īpašības var mainīt atbilstoši izvēlētajam braukšanas režīmam.

    Saules paneļu jumts

    bZ4X sniedzamību var palielināt ar papildu aprīkojumā pieejamo saules paneļu jumtu. Tas uztver saules enerģiju ar nulles emisijām un nulles izmaksām, lai ģenerētu elektroenerģiju automobiļa akumulatora komplekta uzlādei. Tas ir izmantojams gan tad, kad automobiļa aizdedze ir ieslēgta, gan tad, kad ir izslēgta, un Toyota aprēķinājusi, ka šis saules paneļu jumts gada laikā spēj uzņemt enerģiju, kas pietiktu 1800 km nobraukumam.

    Jaunās paaudzes Toyota Safety Sense

    bZ4X iegūs trešās paaudzes Toyota Safety Sense ar jaunām un uzlabotām funkcijām, kas sniedz aizsardzību pret tipiskāko avāriju vēl plašāku risku spektru. Tā darbojas kā partneris autovadītājam, lai realizētu mobilitātes sabiedrisko virsmērķi – nulle bojāgājušo un cietušo ceļu satiksmes negadījumos.

    oyota Safety Sense katras funkcijas darbība ir pilnveidota, paplašinot radara un kameras uztveres diapazonu. Jaunās funkcijas ietver sadursmes novēršanas sistēmas (Pre-Collision System) papildinājumu, kas tagad atpazīst arī strauji priekšā piebraucošos un pa pretējo joslu braucošos transportlīdzekļus; aizsardzība pret iespējamu pedāļu sajaukšanu (strauja paātrinājuma apslāpēšana pie maza braukšanas ātruma); un ekstrēmas bremzēšanas asistents.

    Turklāt būs pieejama arī jaunā multimediju sistēma, kas programmatūras atjauninājumus saņems bezvadu režīmā (OTA).

    Toyota Beyond Zero ieviešana

    bZ4X ir pirmais modelis Toyota jaunajā bZ apakšzīmola saimē – šī abreviatūra atšifrējama kā “beyond Zero”, paužot līderību ekoloģijā, pēc kā kompānija tiekusies, kopš kļuva par elektrificētās mobilitātes celmlauzi ar oriģinālo Prius, pasaulē pirmo sērijveida hibrīda automobili tālajā 1997. gadā.

    bZ4X debija nostiprina Toyota dažādo tehnoloģiju pieeju, lai apmierinātu nepieciešamību pēc mobilitātes, sniedzot klientiem pilnu spektru elektrificēto spēkratu, ieskaitot pašuzlādes hibrīdus (HEV), uzlādējamos hibrīdus (PHEV), bateriju elektromobiļus (BEV) un degvielas šūnu (ūdeņraža) automobiļus (FCEV). Toyota plāno samazināt CO2 ar produktiem, kurus ir ērti lietot un kuri ir klientiem pievilcīgi, un visas šīs tehnoloģijas ļaus sasniegt nulles emisiju mērķi.

    Kā jau liecina “beyond” jēdziens bZ zīmolā, nulles emisijas ir tikai daļa no Toyota mērķa. Kompānija ir apņēmusies sniegt arvien labāku mobilitāti visiem ar produktiem un servisiem, kas vairo braukšanas prieku, rūpējoties par ceļu satiksmes dalībniekus drošību un palīdzot radīt labāku sabiedrību visā pasaulē.

    bZ4X ir pilnībā uz cilvēku orientēts automobilis, kas radīts, lai palīdzētu klientiem pāriet uz BEV bez kompromisiem vai neērtībām un maksimizēt iespējas dizainā, veiktspējā un ekspluatācijā, kas raksturīgas simtprocentīgiem elektromobiļiem –, pārsniedzot klientu gaidas.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    18 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Kūts
    29.10.2021 16:49

    Būs sūds

    sagādnieks
    29.10.2021 17:04
    Reply to  Kūts

    tad joz fiksi uz tualeti

    Tasesmues
    29.10.2021 18:37

    Autors Kristaps vai Preses Līze?

    Kursors.lv
    29.10.2021 19:47
    Reply to  Tasesmues

    Oi, Līze, protams. Paldies, salaboju! :)

    Uldis
    29.10.2021 20:37

    Tad jau drīz būs arī Subaru Solterra (Subaru versija šim kopražojumam) prezentācija.

    test
    30.10.2021 00:54

    nu nē – stūre nav piesaistīta riteņiem, arī akseleratoru mašīna kontrolē pēc saviem ieskatiem, gan jau arī online būs nepārtraukti, un faktiski esi zaudējis kontroli, varas iestādes pie vajadzības tevi aiztransportēs kur vajadzēs. un trakākais, ka cilvēki pie tā pieradīs, un nākamās paaudzes pat nenojautīs, ka agrāk mašīnā varēja baudīt brīvību, bez iespējas tevi 24h novērot un kontrolēt. Ja latviešiem reiz bija sauklis – “kaut pastalās, bet brīvi”, tad tagad būs – “kaut ieslodzīti, bet drošībā”

    no name
    30.10.2021 01:19
    Reply to  test

    viss beigsies pie tā ka enerģijas krīze ir tieši saistīta ar šiem eklektiskajiem mēsliem
    nespēju piebarot tīklu ar ampēriem

    Bats
    30.10.2021 13:09
    Reply to  no name

    Šis ir domāts kā “es te ieskriešu, iekliegšu kaut ko stulbu un priecāšos, kā visi man metas virsū ar jautājumiem vai es vispār skolā esmu gājis”? Ja ar “elektriskajiem mēsliem” tiek domāti tie 0.5% no visa autotransporta, tad nē – enerģijas krīzes cēloņi nav saistīti ar elektroauto uzlādi. Krīzes galvenais iemesls ir drīzāk pretējs – nepietiekams % patērētās enerģijas tiek iegūts lokāli no atjaunojamiem energoresursiem, kā rezultātā daļa jāimportē no klaji naidīgiem režīmiem. Latvijā un lielkākajā daļā Eiropas neiegūst naftu un dabas gāzi. Tātad visi kilometri, kas tiek nobraukti ar degvielu un visa elektrība kas tiek saražota no dabasgāzes atbalsta šos kurināmos iegūstošu valstu spēju ekonomiski ietekmēt Eiropas enerģijas tirgu. Un te nāk tā skolas daļa – kilometri, kas tiek nobraukti ar elektriskajiem mēsliem patērē aptuveni 2.5 reizes mazāk enerģijas nekā tie kilometri, ko nobrauc ar degvielu un aptuveni trešdaļa no šīs enerģijas ir saražota te uz vietas atšķirībā no tās, ko izmanto iekšdedzē.

    es pats
    30.10.2021 22:13
    Reply to  Bats

    aizmirsi pieminēt, ka tajās stundās, kurās kilometri netiek nobraukti, tavs elektromobilis patērē tuvu bezgalībai reižu vairāk enerģijas, nekā stāvošs benzīnauto.

    Bats
    31.10.2021 10:11
    Reply to  es pats

    Padalīsies ar aprēķinu? Uzlādes līmeņa kritumu akumulatorā noparkotam EV neesmu novērojis, turpretī pārējās sistēmas, kas darbojas no 12V akumulatora patērē tieši tik pat cik tās patērē noparkotam benzīnauto.

    Elektriķis
    31.10.2021 11:20
    Reply to  Bats

    Kad izkāp no ID sērijas auto, ar klakšķi tiek atvienots galvenais akumulators. paliek tikai tā pašizlāde un no 12V neko daudz vairs netērē, jo darbojas tikai signalizācija un kaut kas sakariem ar ārpasauli. Teslai gan ir savādāk – tai gaidīšanas režīmā darbojas visādas sistēmas, kuru protams nav ICE auto, jo tam tad ar 12V mazo akumulatoru nepietiktu.

    Last edited 2 years ago by Elektriķis
    no name
    31.10.2021 02:25
    Reply to  Bats

    “klaji naidīgiem režīmiem” – reku viens no viņiem —
    https://gatiseglitis.lv/2018/05/30/krievijas-gaze-skultes-lng-un-incukalns/
    paldies Kalvītim, Sķēlem un Co
    vēl viens nonsense ir maksa par silto ūdeni kurš kā blakusprodukts ir gāzes turbīnu dzesēšanas šķidrums bet par to tak arī ir jānoslauc maksimāli on pēc pilnas programmas

    Last edited 2 years ago by no name
    Bats
    30.10.2021 12:52
    Reply to  test

    Ja negribi nepārtraukti tikt izsekots un novērots, izmet tālruni. Automašīnas izsekošana būtu salīdzinoši bezjēdzīga, jo tālrunis par Tevi dod daudz vairāk informācijas, ieskaitot to skopo daudzumu, ko var iegūt no automašīnas – kur dzīvo, kur strādā, kur mēdz braukt, cik ātri un kur pa ceļam iepērcies.

    es pats
    30.10.2021 22:09
    Reply to  Bats

    par nepareizām darbībām ar telefonu man neviens vēl sodu nav uzlicis :P

    Crack
    30.10.2021 11:57

    Kas tas par nosaukumu? Nesaprotu to nosaukumu loģiku kaut no mārketinga puses. Šķiet kāds jauns Sony austiņu modelis.

    Alberts Kviesis
    31.10.2021 00:25

    Kā anekdotē.
    Zaparožjes rūpnīcai grūti laiki, meklē investoru. Zaparožjes rūpnīcu iegādājas Peugeot (pežo).
    Sāk strādāt pie kopējā projekta. Pirmā kopražojuma nosaukums – Pežorožec

    Kristers
    31.10.2021 01:54

    Kas ir robusts dizains?

    no name
    31.10.2021 02:45
    Reply to  Kristers

    nesmalkjūtīgs – tā tēzaurs saka

    Reklāma