Web Analytics
More
    Reklāma

    Lexus RX 450h L – vai augstā cena atbilst kvalitātei?

    Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

    Jaunākie raksti

    Ar ko Jums asociējas vārds Lexus? Vārds luksuss turpat blakus vien ir un tīri psiholoģiski šķiet, ka runa ir par kaut ko ekskluzīvu, dārgu, apzeltītu, fenomenālu, nenovērtējamu. Kā Mona Liza. Daudzi nemaz nezin, ka Lexus “fonā sēž” Toyota, kaut Lexus nav vienkārši pārbrendota un daudz dārgāka Toyota, šeit ir kaut kas vairāk. Mūsu pieredzi ar Lexus varētu pat nosaukt par piesātinātu, ir pabraukts ar ļoti daudz šiem japāņu brīnumiem. Ar Kristapu izbraucām ar fenomenālo RC F, Kristaps izbraucās ar RX 200t, GS 300h, es izmēģināju sportisko LC 500, milzīgo LS 500h, NX 300h, Spānijā sauli baudīju ar GS sērijas pēcteci ES 300h. Un ir laiks atkal braukt ar Lexus, šoreiz viņu milzīgāko SUV – RX450hL.

    Īss ieskats RX vēsturē

    Kaut ražošanā RX ir jau 22 gadus, lielākais Lexus SUV tagad ir tikai ceturtajā paaudzē un ceturtā paaudze pie mums piezemējās arī jau piecus gadus atpakaļ. Skaidrs, ka es nebraucu ar piecus gadus vecu auto, RX ir piedzīvojis ne tikai modernizāciju, bet pagarinātais L modelis pats pa sevi RX sastāvā ir jaunums. Jā, pareizi sapratāt – es izmēģināju modernizēto un pagarināto RX 450h L.

    Reklāma

    Pirmā paaudze dienas gaismu ieraudzīja tālajā 1998. gadā un Lexus to apsauca par SLV – Sport Luxury Vehicle. Mūsdienās mēs tos pazīstam kā vienkārši SUV, bet tajos laikos luksus auto un džips kopā īsti nedarbojās. Pirmos RX varēja iegādāties ar 2.2 litru četru cilindru dzinēju ar 137 Zs (191 Nm) un 3.0 V6, kas deva jau diezgan pieklājīgus 220 Zs (301 Nm). Un jā, visiem bija tikai četru ātrumu automātiskās ātrumkārbas, bet izvēle starp priekšpiedziņu un pilnpiedziņu. 2001.gadā auto ieguva modernizāciju, kas tehniski praktiski neko nemainīja – jauna optika un 2.2 litru dzinējs tika aizstāts ar 2.4 litru ar 157 Zs (221 Nm). Arī pie mums vēljoprojām var sastapt pirmās paaudzes RX300, bet par tipiski japāņu auto tas izskatās pamatīgi novecojis.

    Otrā paaudze gan ir populāra pie mums un man pat ir sanācis izbraukt ar vairākiem modeļiem. 2003. gadā ieraudzījām vizuāli daudz modernāku un glītāku RX, kas līdzi nesa arī dažādus tehniskus uzlabojumus. Sākumā auto tika aprīkots ar tiem pašiem dzinējiem, Amerikai specifisku 230 Zs (323 Nm) 3.3 litru dzinēju un pēc gada debitēja arī pirmais hibrīds RX400h veidolā. Hibrīds par pamatu izmantoja to pašu 3.3 litru dzinēju un divus elektromotorus, sasniedzot 272 Zs kopējo jaudu. Auto jau bija pieejams ar modernāku piecu ātrumu automātisko CVT tipa hibrīda ātrumkārbu un bija pasūtams ar augstumā regulējamu pneimatisko balstiekārtu, adaptīvajiem lukturiem, adaptīvo kruīza kontroli un vēl dažādiem moderniem pieskārieniem.

    Ar modeļa modernizāciju 3.3 litru dzinēju nomainīja pavisam jauns 3.5 litru RX350 modelī 276 Zs (342 Nm),  auto piedzīvoja nelielas vizuālās izmaiņas, jaunu info-izklaides sistēmu un dažādus citus nelielus jaunumus.

    Trešā paaudze atkal, manuprāt, kļuva neglītāka. Varbūt pie tā vainīga ir pasaules krīze, jo auto dienas gaismu ieraudzīja 2008. gadā. RX gan kļuva vēl modernāks, šķietami eksluzīvāks un dārgāks. Kārtīgs vidusmēra futbolista sievas auto, kam G klasei nesanāk. Auto tika izmantoti dārgāki materiāli, iestrādāta jauna dizaina valoda un miljons papildus drošības elementu. Pats interesantākais, protams, bija jaunais hibrīds ar 450h nosaukumu, kurš nu jau izmantoja 245 Zs 3.5 litru benzīna dzinēju un divus elektromotorus, kopā sasniedzot 299 Zs. Ar modernizāciju dizains tika padarīts vēl apaļāks (lasīt neglītāks), auto ieguva LED dienasgaitas lukturus un F Sport versiju ar astoņu pakāpju automātisko ātrumkārbu.

    Aktuālā paaudze un tās jaunumi

    Un tagad pievēršamies aktuālajai ceturtajai RX paaudzei, kura ražošanā ir jau piecus gadus. Atceramies par modernizāciju, ko es pieminēju iepriekšējās nodaļas sākumā. Ceturtā paaudze nesa absolūti jaunas dizaina aprises, kuras jau tika iepazītas citos mazākajos Lexus spēkratos. Dizaina valodas oficiālais nosaukums ir Lexus L-Finesse, bet tas nav nekāds jaunums aktuālajos modeļos, tā japāņi vienkārši sauc Lexus dizainu kopš 2003. gada.

    Pirms modernizācijas versiju neapskatīšu, ar to Kristaps jau brauca. Ķeramies uzreiz pie modernizētās. Pie mums Latvijā ir pieejama tikai viena dzinēja versija, proti, 450h. Tā izmanto to pašu 3.5 litru V6 dzinēju un divus elektromotorus. Benzīna dzinējs sasniedz 262 Zs un 335 Nm, priekšējais elektromotors dod 167 Zs un 335 Nm, kamēr aizmugurējais tikai 68 Zs un 139 Nm. Kopējā jauda ir 313 Zs, kas ir diezgan pieklājīgs rādītājs. Ir pieejams vēl arī bez elektromotoriem aprīkots 3.5 litru V6 ar 290 Zs (357 Nm), bet tas ir Krievijas, Amerikas un citiem ne mūsu tirgiem. Emisijas joptvai. Elektromotori dod diezgan patīkamu dinamiku, kura noteikti nebūtu parastajā versijā, bet tie ir tikai mani pieņēmumi un neskriesim rakstam pa priekšu.

    Ja mēs runājam par jaunā modeļa dizainu, tad tas ir ļoti pretrunīgs. Man personīgi ļoti patīk, bet šī var nebūt tējas krūzīte visiem. Agresīvais purns un radiatora režģis ir izteikti milzīgs, L veida dienasgaitas lukturi, šaurās japāņu acis (priekšējie lukturi) padara visu vizuāli vēl milzīgāku un RX tagad skaļi bļauj – “es esmu atšķirīgs”. Man patīk, tā turēt Lexus – patiesi glīts auto, nu vismaz īsā versija. Arī aizmugurējie LED lukturi ietur L veidolu un tas viss kopā ir diezgan saskanīgs. Atšķirīgs, bet saskanīgs. Izņemot pagarinātās L versijas izskatu no C statnes līdz aizmugurei. Dizaineri gan ir centušies maksimāli izvairīties no katafalka izskata, uztaisot interesantas formas trešās rindas logu, kur jumts pārņem pusi, kad virzās uz bagāžnieka vāku. Bet līdz galam labi nav. Pie nepagarinātās versijas man nav kur piesieties, tā ir patiesi glīta.

    Lexus inovācija ir adaptīvās tālās gaismas, ko paši sauc par BladeScan. Lexus vispār paši saka, ka ir pionieri LED tehnoloģijās (visu laiku domāju, ka tas ir Audi) un saka, ka pirmie saražoja LED priekšējos lukturus 2007. gada LS 600h. Ātri pašķirstot vēstures grāmatu es atradu, ka Audi savā R8 LED gaismas palaida tikai 2008. gadā, tātad iespējams melots nav.

    Interjers var patikt un var nepatikt

    Man gandrīz patīk. Un tas īstenībā ir kompliments. Šeit gan uzreiz būs atsauce – man nepatīk klasiskas, pierastas un automātiski garlaicīgas formas, es esmu par individualitāti, tāpēc viss Lexus-veidīgais man patīk jau saknē. Es šo nodaļu sadalīšu tādā kā trīs daļās – izskats, kvalitāte un praktiskums. Kā jau īstens latvietis, kam VW Passat ir asinīs. Man gan nekad nav bijis Passat.

    Izskats 8 no 10. Augsts vērtējums, bet tas izriet no jau iepriekš pieminētā, ka man nepatīk klasiskās formas, kuras varam novērot praktiski visos jaunajos auto. Lexus ir saglabājis savu “parakstu”. Centrālais un durvju paneļi ir ļoti kvalitatīvi, apvilkti ar ādu un arī plastmasas detaļas ir patīkamas pieskārieniem. Stūres rats un sēdekļi ir kolosāli, it īpaši aizmugurējie, kuri šai versijai ir tikai divi, tātad auto nav septiņvietīgs, bet gan “tikai” sešvietīgs. Info-izklaides ekrāns ir diezgan augstu un nedaudz aizsedz skatu, bet pie tā var pierast.

    Kvalitāte 6 no 10. Jau mazliet pieminēju kvalitāti un tos sešus punktus arī izvelk ādas materiāli un paneļi. Un, protams, pulkstenis starp ventilācijas atverēm. Viss pārējais ir diezgan plastmasīgs un ne ļoti izskatīgs. Lielākā daļa vadības pogu rada sajūtas, ka ātri nodils vai sāks grabēt, viss izskatās vienkārši paņemts no lētākas Toyota un šeit ielikts, jo vienkārši bija noliktavā.

    Praktiskums 7 no 10. Šis arī nav zems vērtējums. Praktiskuma kritēriji gan ir ļoti individuāli un arī katrai mašīnai tiek vērtēti atšķirīgi. Skaidrs, ka kritēriji atšķirsies septiņu ui sešvietīgajam SUV un karstajam hečbekam. Jau iepriekš minēju, ka otrās rindas sēdekļi ir vienkārši fantastiski – ērti, integrētie elkoņbalsti ir kā mājas dīvānam un vietas kājām pietiekami daudz. Galva ir gandrīz griestos, bet nu es arī neesmu pats mazākais indivīds. Ir lielas durvju kabatas, kuras ir atvāžamas, praktiski glāžu turētāji vietas pietiks visam. Punkti tiek zaudēti par trešo sēdekļu rindu. Skaidrs, ka trešā rinda nav paredzēta man, bet BMW X7 es jutos ļoti ērti, šeit es vispār nekā neietilpu. Sajūta, it kā mani centos iebāzt čemodānā, lai lētāk aizlidotu uz Kipru.

    Savelkot visu kopā – man patīk izskats, praktiskums, bet mazliet ir jāpiestrādā pie kvalitātes. Daudzas plastmasas pogas ir aizstājamas ar ko modernāku, pogu izvietojums pārdomājams modernizējams, it īpaši uz stūres. Atceraties Range Rover Evoque izmēģinājumu un stūri tam? Labs piemērs kā var, ja grib. Mēs tomēr nerunājam par lētu automašīnu, bet par premium SUV.

    12.3 collu info-izklaides ekrāns nav pats modernākais, bet tas ir glīts un ātrs un atbalsta gan Android Auto, gan Apple CarPlay. Ir bezvadu lādētājs un WiFi tīklājs. Vēljoprojām Lexus nav ticis vaļā no portatīvā datora virsmai līdzīgās skārienjūtīgas virsmas, kas nav ne glītākais, ne arī ērtākais risinājums, it īpaši braucot. Mark Levinson audio sistēma gan ir savos izpildes augstumos – nevaru pateikt nevienu sliktu vārdu.

    Braukšana

    Ja jau pieķērāmies braukšanas jautājumam, tad arī turpinām ar to. Es savā Instagram kontā regulāri publicēju stāstus par automašīnu tās izmēģinājuma laikā. Pēc viena no stāstiņa, kur stāstīju par šī diezgan lielā auto stabilitāti un sajūtām, saņēmu vēstuli no kolēģa žurnālista, kurš apgalvoja, ka RX nemaz īso versiju “nedrīkst” pirkt un vienīgais pareizais ir tieši pagarinātais. Kā jau minēju, man ir neiespējami salīdzināt, jo es nemaz ar “parasto” neesmu braucis, tas jāprasa Kristapam, bet šis auto brauc patiešām prestiži.

    Maksimālā jauda un grieze automašīnai tiek sasniegta pie diezgan augstiem dzinēja apgriezieniem, tāpēc palīgā nāk elektromotori. RX 450h priekšējais 123 kW elektromotors, ģenerators un jaudas dalīšanas mehānisms, kas nav lielāks par parasto automātisko pārnesumkārbu, ir izvietoti vienā ļoti kompaktā hibrīda pārnesumkārbā. Enerģijas plūsmas pārvalda uzlabots jaudas vadības bloks, kas pastāvīgi optimizē enerģijas sadali starp elektrisko, benzīnu vai abu apvienojumu. Jaunajiem RX 450h modeļiem ir jauna E-FOUR visu četru riteņu piedziņu, kur papildu 50 kW elektromotors, kas uzstādīts uz aizmugurējās ass, nodrošina tūlītēju griezes momentu pēc pieprasījuma.

    Abiem kopā ir 235 Zs un 474 Nm, tātad starta “rāviens” ir foršs. Pietrūkst dinamikas virs 90 km/h, bet Latvijā tā nemaz nav īsti legāla. Baterijas atrodas zem aizmugurējiem sēdekļiem, tāpēc necieš bagāžas nodalījums vai vieta kājām. Salons ir kluss, vēja trokšņus praktiski nedzird un gaita ir ļoti mīksta un var tik uztaisīta arī sportiska – adaptīvā balstiekārta savu darbu izdara labi. Sportā ir ļoti stingri, bet komfortā mīksti. Es gan gribētu vēl lielāku komforta līmeni tieši komforta režīmā, bet tā ir neliela piesiešanās.

    Ar fotogrāfu iebraucām arī karjerā un izbraucām patiesi pārsteigti – auto ļoti labi izšūpoja visus kalniņus, izbrauca mīkstās smiltis un paveica praktiski visu, ko mēs tam prasījām. Tātad šis nav tikai spics pilsētas SUV, ar to var arī iebraukt pļavā un dubļos un nebūs jābrien pēc traktora, ja savas muļķības dēļ nemēģināsiet skriet pakaļ kādam īstenam bezceļniekam.

    Pilsētas satiksme tomēr ir šī auto jājamzirdziņš, jo tad RX arī variē starp elektrisko un benzīna piedziņu un degvielas patēriņš turas deviņu litru robežās. Pēc četrām dienām RX 450hL atdevu ar 9.6 litru vidējo patēriņu un īsti nespēju izlemt – tas ir daudz vai maz. Šāda izmēra dīzeļa SUV tas būtu OK, bet hibrīdam vajadzētu tērēt mazliet mazāk. Kaut makarons vien zina, varbūt tas ir OK.

    Ātrumkārba gan man patīk kā strādā, kaut es absolūti neesmu variatora tipa kārbu fans un drīzāk pat tās norakstu.

    Cenas un komplektācijas

    Būšu sliņķis un stāstīšu tikai par pagarināto versiju. RX 450h ir pieejams Comfort, Executive, F Sport S un Luxury versijās, kamēr RX 450h L tikai Executive un Luxury. Executive ir nopērkams no 74 750 EUR, kas ir aptuveni 3 tūkstošus EUR dārgāk kā par īso versiju. Luxury sākas no 84 350 EUR. Tipiski japāņu auto tā īsti neko papildus nemaz nevar dabūt, tā kā šie ir stipri galējie cipari. Par metālisku krāsu būs jāpiemaksā 1030 EUR, jumta lūku 1200 EUR un īpašu koka stūri 450 EUR. Viss.

    No komplektācijas viedokļa Executive jau dabū visas drošības fīčas, LED gaismas, Pioneer 12 skaļruņu audio sistēmu un 20 collu diskus. Luxury papildus tiek pie 15 skaļruņu Mark Levinson audio sistēmas, 360 grādu kameras, adaptīvās balstiekārtas ar braukšanas režīmu izvēli, īpašiem luksus sēdekļiem, projekcijas ekrāna un aklās zonas novērošanas sistēmas. Protams, ir vēl kalns citu papildus sīkumu, kurus uzskaitīt īsti nav vērts, viss ir rakstīts brošūrā.

    Secinājumi – esmu samulsis

    Lexus RX 450h ir viens no auto, par kuru secinājumus ir diezgan grūti uzrakstīt. Jā, man tas ļoti patīk vizuāli, bet pagarinātā L versija rada mazliet neveiklu sāna profila skatu. Jā, dzinējs ir pietiekami dinamisks un foršs pilsētā, bet pietrūkst dinamikas virs 90 km/h. Jā, salons ir patiešām premium, āda ir fantastiska un panelis ir ļoti kvalitatīvs, bet vadības pogas ir pārāk plastmasīgas un nozagtas no lētas Toyota. Jā, sēdekļi ir karaliski – izskatīgi un ērti un dalītā otrā sēdekļu rinda vispār ir kā nozagta no LS limuzīna, bet trešā sēdekļa rinda ir diezgan pamatīgs izsmiekls. Jā, gaita ir ļoti laba un auto ir pat pārsteidzoši labas bezceļa spējas, bet mazliet pietrūkst elementāra komforta, kad esi aktivizējis braukšanas režīmu tieši ar šo nosaukumu. Interjera miers, virsbūves dizaina agresija un braukšanas īpašības vienkārši neiet kopā. Šķiet japāņu inženieri ir centušies radīt no visa pa mazliet un tas reti ir labs salikums.

    Katram manam labajam argumentam ir viens arguments par sliktu. Nu gluži kā pats auto izskats – vienam ļoti patīk (lasīt man) un otram tas šķiet kroplīgs. Faktiski tas ir arī gala rezumējums – auto nav visiem. Ja esi japāņu auto fans, tu dievināsi visu – gan izskatu, gan interjeru, gan gaitu. Ja esi kaislīgs vācietis, tad nevarēsi samierināties ar interjera “kasjakiem”. Es esmu no abām pasaulēm un tāpēc esmu samulsis. Bet tas ir labi, ne visiem auto tas sanāk un Lexus RX mani samulsināja.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    6 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Mareks Kornivskis
    25.03.2020 13:42

    It kā moderns auto, bet nu tas kruīza kontroles kloķītis ir no 90.gadiem. Paies vēl 20 gadi, nāks jauni auto modeļi, bet kloķītis paliks :)

    Ingus
    26.03.2020 10:03

    Ļoti interesants auto. Paldies par testu!

    Iepriekšējai paaudzei bija vizuāli daudz slīpākas pārkares sevišķi priekšā, kas tā kā psiholoģiski atviegloja piebraukšanu pie visādām apmalēm. Jaunajai paaudzei, vismaz pēc bildēm skatoties, ir daudz zemāki bamperi. Tas netraucē?

    Par trešo rindu. Neviens jau no šī segmenta auto (izņemot tur X7, GLS, Navigator utt) nav paredzēts divmetrīgiem latviešu vīriem. Bet kā ar bērniem? Vai tiem tur būtu gana labi braukāt (iekļūt / piesprādzēties / izkļūt) ? Un kā, ja trešo rindu nolaiž?

    Cik zonu klimats šitam ir? 43.bilde sanāk laikam trešajai rindai sānā ?

    Labāk RX vai XC90?

    Ingus
    26.03.2020 14:10
    Reply to  Māris Gaugers

    Forši! Interesanta pieredze ar bērniem.

    Par to XC90 kā reiz domāju T8, jo kad tev plauktā nemanot kādas 90 pakas ir iekrājušās, šitie abi ir diezgan līdzīgā kategorijā. Jā, plug-in, 7 vietas, bet nu nav arī šitie varianti, kas ienāk salonā skatīties Tarraco vai Kodiaq un vaid “manam vecajam XC tur bija tas un šitais, kapēc Seatam nav”. Nu bet lūdzu, cena x2 un uz Skanstes ielu prom. :D

    Gints Murans
    31.03.2020 12:33

    “Ātrumkārba gan man patīk kā strādā, kaut es absolūti neesmu variatora tipa kārbu fans un drīzāk pat tās norakstu.”
    Nesen nopirku Lexus CT, un tā variatora kārba tā iepatikusies, ka neko citu negribas redzēt. :)

    Kursors.lv
    31.03.2020 12:35
    Reply to  Gints Murans

    Tev pirms tam bija Fiat? Apraksti plašāk iespaidus par Lexus :)

    Reklāma