Viena no auto žurnālistikas foršajām lietām ir tas, ka Latvijā neražo automašīnas. Tas savukārt nozīmē, ka ir iespēja aizlidot uz valsti, kur nav -10 un daudz sniega, lai iepazītos ar kādu jaunu auto modeli. Es gan nesūdzētos, ja man “liktu” lidot uz Miyawaka Japānā, kur tiek ražoti Eiropai paredzētie Lexus, bet šoreiz es lidoju uz Malagu Spānijā, lai raudzītos jauno Lexus ES. Kaut šis ir diezgan pamatīgs izmēģinājums, noteikti arī Rīgā paņemšu auto uz testu, lai saprastu tā piemērotību mūsu ikdienai.

Neliels ieskats Lexus ES vēsturē

Šis ir ļoti viltīgs temats, jo konkrētā modeļa vēsture pie mums Eiropā vēl tikai sāksies, kamēr kaut kur Amerikas ārēs brauc iepriekšējo sešu paaudžu ES un iespējams kaut kur Hjūstonas šķūnī ir pat nesapuvis 89.gada pirmās paaudzes ES 250.

Kaut jaudas dati arī tad nebija kosmiski, līdz pat ceturtajai paaudzei auto uz priekšu kustināja V6 dzinējs un tikai piektā paaudze papildus V6 ieguva četru cilindru motoru. Sesto paaudzi jau vairs uzturēja tikai viens sešu cilindru dzinējs un trīs četru cilindru dzinēji un septītā paaudze Eiropā vispār nāk tikai ar četru cilindru dzinēju. Normas un ekoloģija ir nospiedusi uz ceļiem visus auto ražotājus, tajā skaitā Lexus.

Lexus ES ir otrais populārākais un pārdotākais Toyota premium brenda modelis, tomēr no dižpārdokļa RX, kas pie tam ir SUV, atpaliek diezgan pamatīgi.

Septītā paaudze tika prezentēta pagājušā gada aprīlī un pārdošana Eiropā sākās decembrī, kā jau minēju – ES ir jaunums Eiropā un pie mums tā sanāk tikai pirmā paaudze. Pirmsražošanas modeli īpašā mēdiju prezentācijas pasākumā es apskatīju jau novembrī, bet pirmās automašīnas Latvijā varam sagaidīt vien martā.

ES tehniskā puse

ES modelis nav tikai papildinājums jau esošajam Lexus auto portfelim, tas aizstāj ne ļoti lielo popularitāti ieguvušo un relatīvi dārgo GS. Tam gan ir savas sekas un pie tam vairākas.

ES pie mums būs pieejams tikai ar vienu jaudas versiju – 300h, kas ir 2.5 litru četru cilindru Atkinsona cikla benzīna dzinējs ar jaunu ceturtās paaudzes pašuzlādes hibrīda elektromotoru. Kombinētā jauda ir 218 Zs (221 Nm) un to visu uz priekšējiem riteņiem novirza bezpārnesumu variatora tipa ātrumkārba. Jā, šim Lexus ir priekšējo riteņu piedziņa, kas arī man bija pārsteigums. Amerikas un Krievijas tirgos ir iegādājams šis pats dzinējs arī bez elektrouzpariktes, no kā īsti jēgu neredzu, kā arī divu litru benzīns un arī 3.5 litru V6 ar interesantiem 302 Zs.

Lexus ir pamatīgi strādājis pie diētas, ļoti daudz detaļu ir aizstātas ar vieglākām, bet bez kompromisa uz kvalitātes rēķina. Kaut kopējais auto svars nav mainījies, tas ir labs rādītājs, jo jaunais ES ir par 65mm garāks un 45mm platāks par iepriekšējo paaudzi. Papildus 50mm pie garenbāzes dod ne tikai labāku vadāmību, bet arī vairāk vietas salonā, ko pārstāvji steidzās pielīdzināt lielajam LS limuzīnam. Protams, līdz LS izmēriem tur vēl tālu, bet vietas aizmugurē ir tiešām daudz un kupejas silueta virsbūve vismaz ap 190cm garam indivīdam un galvas nekāpj. Ir pārstrādātas baterijas, samazināts to izmērs un izstrādāta kompaktāka dzesēšana, kas dod iespēju tās no bagāžnieka pārvietot uz salonu un baterijas tagad atrodas zem aizmugurējā sēdekļa, kas atkal pozitīvi atspēlējas uz auto smaguma centru un līdz ar to vadāmību.

Auto ir ieguvis uzlabotu šasiju un pilnīgi jaunus inovatīvus amortizatorus. Cik ļoti daudz tur ir inovācijas man ir grūti spriest, bet vismaz neko līdzīgu citur neesmu manījis. Gan priekšējos, gan aizmugurējos amortizatoros ir iestrādāts speciāls vārstulis, kurš darbojas līdzīgi kā amortizators, tikai ļoti zemos ātrumos un pretestībā, kamēr pats amortizators vēl nespēj sajust nepieciešamību “sākt strādāt”. Tam ideja ir atbrīvot auto no vibrācijas zemā ātrumā un dot papildus komfortu. F-Sport ir aprīkots ar adaptīvo piekari ar 650 līmeņiem automātiskās regulācijas, kur vērā tiek ņemts braukšanas stils, ātrums, leņķis un vēl simtiem citu datu.

Arī stūres pastiprinātāja sūknis ir pārvietots un tagad atrodas un pašas stūres iekārtas, kas dod augstāku precizitāti un labāku stūres atbalstu.

Interjers un uzbūves kvalitāte

Un šeit sākas interesantākais – salonā spēlējas augstas kvalitātes materiāli ar ne tik augstiem un tas man īsti nav saprotams. Prezentācijas pasākumā pedantisku vērību izstādītajam auto nepievērsu, bet uzreiz pamanīju, ka salons ne tikai izskatās moderni iekārtots, bet arī kvalitatīvi uzbūvēts ar uzsvaru uz sīkumiem. Man principā pārmetumi ir tikai par pāris “Toyota” pogām un dīvainiem pogu izvietojumiem, piemēram, klimata kontroles pogas ir izvietotas uzreiz zem 12.3 collu info-izklaides ekrāna, bet sēdekļu un stūres apsildes pašā apakšā – kādēļ to visu nevarēja salikt kopā? Panelis ir apvilkts ar ādu un labi redzamās šuves ir taisnas un visu padara vizuāli dārgu, arī durvju paneļi ir ar ādu un izskatās lieliski, bet lieliski beidzas salona apakšējā daļā – durvju apakšējie paneļi ir pārlieku vienkāršas plastmasas un arī vidus tunelis varēja būt uz tausti patīkamāks. Manuprāt, šī materiāla ekonomija neiet ne kopā ar visu pārējo kvalitatīvo. It īpaši, ja ražotājs skaļi piemin, ka 75% salona ir ar skaņas izolējošo materiālu, kas esot augstākais rādītājs starp visiem konkurentiem un nodrošina limuzīna klases akustiku. F Sport apdare ir iedvesmota no Samuraju Hadori pulētajiem zobeniem, kur dizaineri ir centušies izprast īpašās zobenu formas un to izskatu pārnest uz alumīnija apdari – tā ir ļoti līdzīga un ļoti glīta.

Info-izklaides ekrāns ir liels, augstas izšķirtspējas, bet es vēljoprojām nespēju pierast pie skārienjūtīgā vadības paneļa – tas kaut ir pamatīgi uzlabots, vairs nav tik nervozs un vairs tik ļoti nekaitina, tomēr nespēs kandidēt uz pasaules ērtāko vadības elementu. Arī pati info-izklaides sistēma nav īsti intuitīva un izvēlnēs ir viegli apmaldīties. Īpaši kaitinoša ir navigācija un tās vadība, bet labi, ka pie mums ir Waze.

Mūzika ir atsevišķas rindkopas vērta un tā Lexus ir līmenī. Kamēr daudzi ražotāji “mētājas” starp saviem premium audio ražotājiem, Lexus ir uzticīgs Mark Levinson sistēmai jau daudzus gadus un tam ir rezultāts. Kopš iepriekšējās paaudzes auto ir ieguvis divus papildus skaļruņus un kopā tie tagad ir 17, bet ne skaļruņu skaitā ir kvalitātes atbilde. Sadarbībā ar Pioneer skaņas speciālistiem, ir īpaši strādāts pie telpas un izvietojuma, kopā skaļruņi ir izvietoti septiņos dažādos augstumos un līmeņos, lai sniegtu vislabāko rezultātu un skaņa tiešām ir bomba.

Sēdekļi ir otra pozitīvā puse. Inženieri esot trīs gadus veltījuši sēdekļu izstrādei, lai panāktu balansu starp izskatu, sportiskumu un komfortu un varu apliecināt, ka tas ir izdevies. Es vienmēr esmu slavinājis Volvo sēdekļus, bet Lexus ES ir pārspējis sevi – tie ir gan izskatīgi, gan ļoti ērti, pie tam F Sport sportiskie sēdekļi arī ir ļoti komfortabli un ar labu sānu atbalstu. Tomēr nepamet sajūta, ka lielāka izmēra cilvēkiem šajos beņķos varētu nebūt ļoti ērti.

Braukšana

Kopā man sanāca nobraukt turpat 400 kilometru gan pie stūres, gan blakussēdētāja beņķī, gan arī aizmugurē, lai izmēģinātu solīto papildus vietu un mans viedoklis dalās divās būtiski atšķirīgās daļās. Pirmā daļa ir kopējie iespaidi, braukšanas ērtums, vadāmība un te viss ir labi. Kopā izmēģināt varējām Luxury un F Sport komplektācijas sedanus un abiem ir būtiskas atšķirības – gan savādāki interjeri, gan arī, protams, piekares. Lexus ir izdevies arī sportisko adaptīvo piekari uztaisīt komfortablu un es pat nesūdzētos, ja auto būtu mazliet cietāks. Tā kā adaptīvā piekare pielāgojas, tad līkumos auto ir stingrs, stūre ir atsaucīga un braukšana ir ļoti droša arī mazliet nedrošos ātrumos. Luxury savukārt kalnu serpentīnos ir pārāk vaļīgs un šūpošanās ātri liek samazināt ieejas ātrumu līkumos un piespiež vairāk baudīt skatus pa logu. Visam ir patīkami pieskarties, stūre ir patiesi ērta un F Sport versijā arī sportiska un izskatīga un ir sajūta, ka auto drošības sistēma saglabās tevi veselu, ja kāds pretī braucošais aizmirsīs pacelt acis no telefona.

Otrā daļa ir dinamika un tās te vienkārši nav. 1.7 tonna ir pietiekami daudz, lai 221 Nm griezes moments nespētu auto dinamiski pārvietot. 8.9 sekundes līdz 100 km/h arī ir ļoti vājš rādītājs un es ļoti piedomāju pirms katra apdzīšanas manevra un auto negāja viegli pamatīgos kalnu kāpumos. 218 Zs neizklausās dikti maz, bet komplektā ar 221 Nm griezes momentu šie dati ir viduvēji un auto pietrūkst savu vismaz 100 Nm.

Secinājumi

Ne pa velti minēju, ka man noteikti būs vajadzīgs vēl viens izmēģinājums pa Latvijas ceļiem, jo Andalūzijas platie ceļi un kalni nebija ES300h stihija un dinamikas pietrūka diezgan pamatīgi. Auto sākuma cena ir 45 tūkstoši EUR par Comfort versiju, par 53 tūkstošiem var iegādāties F Sport un par 61 tūkstoti EUR jau varat tikt pie pilnībā aprīkota Luxury komplektācijas modeļa. Teikšu godīgi – nezinot visus plusus, cena var šķist liela un tas noteikti nav labs āķis jauniem potenciālajiem pircējiem, Lexus dīleriem būs ļoti jāiespringst ar dažādām mārketinga aktivitātēm, lai parādītu ES modeļa priekšrocības un tās nav maz, ja salīdzina ar tiešajiem konkurentiem, kuriem sākuma cenas ir dikti līdzīgas.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

8
Leave a Reply

avatar
3 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
JAgustavs (gribēju būt gvido) zemgalsMāris GaugersKKTKKristaps Skutelis Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Skābene
Guest
Skābene

Nelikās paskaļš, kad dod čībā!? Un kā ar patēriņu, ierakstījās solītajos ciparos, jeb bija vismaz par 50% rijīgāks?

JA
Guest
JA

Jā man arī ļoti interešē troksnis dodot čībā un reālais patēriņš?

Alberts Kviesis
Guest
Alberts Kviesis

Stāstītāja balss neder apskatiem

Astro
Guest
Astro

Nepavisam neder.
Īstenībā arī rakstītais ir stipri jokains. Laikam būs jāsāk veidot apskata apskats…

Kristaps Skutelis
Kursors.lv
Kristaps Skutelis

Dari jel tā un tad iemet, lūdzu, šeit linku uz savu rakstu.

Māris Gaugers
Guest
Māris Gaugers

Kas rakstītajam ir vainas?

gustavs (gribēju būt gvido) zemgals
Guest
gustavs (gribēju būt gvido) zemgals

man šķiet, ka pasaulē pastāv arī humors :)

KKTK
Guest
KKTK

Polsterēts auto, laba skaņa, planšete pa vidu, a kurš klausīsies un skatīsies kas apkārt notiek?