Mums visiem šķiet, ka tikai vidējās un premium klases auto ražotāji savā starpā pamatīgi stīvējas, kamēr limuzīnu klases auto pārstāvji netraucēti dzīvo savu dzīvi. Tā nebūt nav. Ja vēl pāris dekādes atpakaļ paši dārgākie ražotāja modeļi bija tikai šika un spēju demonstrējums, tad mūsdienās limuzīni ieņem nozīmīgu lomu piedāvājuma paletē. Lielais vācu trijnieks jau vairākus gadu desmitus ļoti komfortabli nosedz pieprasījumu pēc izmēros pavisam lielajiem sedaniem, un nekas neliecina, ka kāds šo idilli spēs iztraucēt. Mēģinājumi ir bijuši, un vairāki, tomēr vācieši turpina tukšot turīgo rietumeiropiešu makus.

Līdz tādam terminam kā Āzijas invāzija, es domāju, mēs nenonāksim, tomēr karstajās valstīs ražotie auto paliek arvien populārāki. Korejas auto piedāvā pievilcīgu cenu, daudzu gadu bezmaksas garantiju un adekvāta izskata un komplektācijas auto, kuri brauc kā pa pilsētām, tā arī bezceļiem. Japāna nebūt neatpaliek un arī ir plaši pārstāvēta pie mums, un dikti labi spēj konkurēt ar saviem kaimiņiem. Tomēr limuzīnu klases auto no Āzijas ir pavisam bēdīgā situācijā un vienīgais auto ražotājs, kas cenšas pieķēzīt vāciešu palagus, ir Lexus. Pavisam nesen izmēģināju skaisto un jaudīgo LC500 kupeju un ir laiks japāņu limuzīnam.

 

Mazliet LS vēstures

Man ir jāatzīstas, neesmu liels Japāņu auto eksperts. Jā, pēdējos gados esmu braucis ar pietiekami daudziem uzlecošās saules zemē ražotajiem auto, bet Lexus tikai pēdējā laikā ir mani sācis uzrunāt.

Lexus LS vēsture ir gandrīz tik pat sena kā dažam labam eiropietim, un Lexus piedāvā patērētājiem limuzīnus jau gandrīz trīsdesmit gadus. Nu jau pieejams piektās paaudzes LS, un kopš 1989.gada auto ir pamatīgi izmainījies. Pirmās divas paaudzes LS esmu redzējis savos Āzijas ceļojumos, tomēr Eiropā tie praktiski nav pārstāvēti. Trešo paaudzi kopš 2002. gada jau bez sarežģījumiem varējām iegādāties pie mūsu dīleriem, tomēr nedrošības sajūta par japāņu limuzīna iegādi vēl nenovirzīja izvēli par labu suši ēdāju radītajam auto.

Pie pirmā LS izmēģinājuma es tiku tālajā 2007. gadā ar svaigi prezentēto ceturtās paaudzes modeli un beidzot varu teikt, ka auto bija patiesi šiks. LS600h ar piecu litru astoņu cilindru benzīna un elektriskā dzinēja hibrīdu nodrošināja ne tikai labu dinamiku, bet arī lielisku braukšanas komfortu. Plašais salons un lieliskā mūzika galīgi nebija japāniska un cena tāpat, proti, sākot no 80 tūkstošiem latu. Kaut LS beidzot sastādīja adekvātu konkurenci septītās sērijas BMW, Mercedes-Benz S klasei un Audi A8, par reālu konkurentu tas nekļuva ne pie mums, ne arī citur Eiropā.

Kad iznāca svaigākās piektās paaudzes Lexus LS ar rūpnīcas kodu XF50 un es izpētīju pirmās nopludinātās fotogrāfijas, nodomāju – vai tad tiešām beidzot būs kāds, kurš spēs trīsvienībai iespert pa dibena vaigiem? Gribu to noskaidrot. Un man tāda iespēja pavisam nesen arī radās.

Tehniskā puse

XF50 paaudzes limuzīns ir pirmais LS kopš 1989. gada, kuram nav pieejams V8 dzinējs. Globālā sasilšana ir skārusi arī Lexus. Tā vietā vismaz pagaidām tiek piedāvātas divas spēka stacijas – 3.5 litru V6 dzinējs ar divām turbīnām un 420 Zs (700 Nm) LS500 modelī, savukārt LS500h ir ticis pie 3.5 litru V6 benzīna un elektromotora hibrīda ar 295 Zs (350 Nm) iekšdedzes dzinēju un 177 Zs elektromotoru, radot kombinēto jaudu 354 Zs (500 Nm).

Abiem modeļiem ir jaunā 10 pakāpju automātiskā ātrumkārba un visu četru riteņu piedziņa. Citos tirgos ir iespējams iegādāties LS500 un LS500h arī ar aizmugurējo riteņu piedziņu, bet ne pie mums.

Mazāk braukšanas, vairāk komforta

Teikšu, kā ir – Austrumeiropa ir unikāla vieta. Pie mūsu limuzīnu stūrēm brauc auto īpašnieks, un plašajās aizmugurējās vietās labākajā gadījumā sēž bērni. Turīgs uzņēmējs kā savu darba auto izvēlēsies nevis pieklājīgu premium klases sedanu, bet luksus klases limuzīnu. Šiem auto piecos gados tik ļoti nogāžas vērtība, ka otrreizējā tirgus piedāvājums pārsniedz pieprasījumu.

Pāris gadus atpakaļ, strādājot kādā Latvijas ražošanas uzņēmumā, es attīstīju pārdošanas tirgu Āzijas valstīs, un gandrīz piecu gadu laikā man sanāca apzināt ļoti daudzu valstu kultūru, paradumus un auto lietošanas specifiku. Interesanti ir tas, ka viss par un ap automašīnām ļoti minimāli atšķiras starp valstīm ar tūkstošu kilometru attālumu savā starpā. Mainās auto markas, bet lietojamība starp klasēm faktiski nemainās. Par piemēru ņemšu, teiksim, Lexus modeļus: ja uz ielas redzi pavisam mazo CT, tad pie stūres sēž īpašnieks; IS sērijas modelim jau ir 50% iespējamība, ka īpašnieks sēž aizmugurējā sēdeklī, bet GS, LS modeļiem pavisam skaidrs, ka īpašnieks auto pedāļiem ir pieskāries tikai pie dīlera salonā. OK, Āzijas valstīs darbaspēka izmaksas ir jūtami zemākas par Eiropas valstīm, bet pat ļoti turīgi uzņēmēji stingri pārdomā nepieciešamību pēc konkrētas auto klases un markas. Mums tas ir standarts – nauda ir, jāpērk semaks, un pilnīgi vienalga, ka uz aizmugurējā sēdekļa ērti šļūkās tikai brūns ādas portfelis.

Jaunajā Lexus LS var uzskatāmi redzēt, ka ražotājs ir koncentrējies uz auto salona aizmugurējo daļu. Pilota daļa ir modernām tehnoloģijām apkarināta, bet relatīvi klaustrofobiska, proti, šaura. Cenšoties padarīt visas pogas pieejamas, ražotājs ir paneli uzstiepis virsū šoferim. Pavisam bēdīgs viņš arī noteikti nav, jo var justies relaksēti savā 28 veidos regulējamajā priekšējā sēdeklī ar Shiatsu masāžas iespēju, kamēr aizmugurējo sēdvietu pasažieri var izbaudīt atzveļamus klubkrēsla tipa sēdekļus ar septiņām Shiatsu masāžas programmām un papildu sildītājiem. Labai masāžai vajag labu muzikālo pavadījumu, 23 Mark Levinson skaļruņi to izdarīs vairāk kā labi.

Daudz glītu dizaina elementu

Izmēģinājuma auto ir pašā dārgākajā versijā, bet nav ticis pie Origami stila durvju apdares un Kiriko stikla ielaidumiem koka vietā. Tomēr limuzīnam arī tāpat netrūkst dažādu ļoti glītu un… pavisam lieku stila elementu. Ko nozīmē lieku? Arī stikla zilonītis uz dzīvojamās istabas plaukta ir tikai lieks un vietu aizņemošs dizaina elements, tomēr padara dienu patīkamāku ik brīdi, kad uzmet aci tā virzienā. Plūdenas ādas šuves kā uz sēdekļiem, tā durvju paneļiem, patīkams ar ādu apvilkts panelis, pagarinātas līnijas ventilācijas atverēm, apgaismots elements, kurš turpina 12.3 collu info-izklaides ekrānu, durvju rokturi, kuri vizuāli karājas gaisā, un tā varētu turpināt. Stilīgais interjera apgaismojums ir pieejams tikai vienā tonī; atšķirībā no konkurentiem, kur apgaismojumu vari regulēt katrai garastāvokļa vēsmai, Lexus ieturētais klasiskais baltais tonis absolūti neizlec un tikai uzsver potenciālā īpašnieka klasisko gaumi.

Tomēr, mazliet par braukšanu arī ir jāparunā

Man bieži negadās tāds emocionālais pacilājums, ka izmēģinājuma auto gribas parādīt visiem – taču šoreiz tāds bija. Un kā nu gadījies, kā ne – ik viens satiktais viesis iesēdās tieši aizmugurējā sēdeklī un nemaz netaisījās noslogot savas rokas ar stūres grozīšanu. Lexus LS skaļi izkliedz aicinājumu atrasties tieši aizmugurē. Tomēr pats auto ir pietiekami interesants arī pilotam.

Jau minēju, ka jaunākais LS ir pirmais Lexus limuzīns, kurš nav ticis pie V8 dzinēja. Tas ir ļoti nozīmīgs solis pretī ekoloģiskākai nākotnei, ko ražotājs ir spēris, un, iespējams, nav pats labākais globālais lēmums. Tomēr, kaut jaudas kritums no iepriekšējās paaudzes jaudīgākās versijas nav milzīgs, proti, 420 Zs pret 439 Zs, turbīnu ģenerētais jūtami pārākais griezes moments kompensē katru zirgspēku – 700 Nm pret 520 Nm.

Uzreiz gan bildīsiet, ka LS500h pieejamie 354 Zs ir par maz auto ar 2.2 tonnu pašmasu un konkurenti piedāvā daudz pievilcīgāku masas un jaudas attiecību, bet mans uzskats ir, ka šādas klases auto svarīgāka ir plūdena gaita. Un 5.4 sekundes līdz 100 km/h ir pat ļoti adekvāts cipars. Mercedes-Benz S500 tās ir 4.8 sekundes un BMW 750i 4.6 sekundes. Bāc, it kā tas būtu svarīgi.

10 pakāpju automātiskā ātrumkārba ir tik perfekti balansēta, ka, pat iespiežot pedāli grīdā, aizmugurē sēdošo dāmu Versače kleitas ar šampanieti no kristāla glāzēm neapliesi. Auto paātrinās eleganti un neizdveš liekas skaņas un vibrācijas. Adaptīvā piekare to nodrošina uz visiem 100. Nu, labi, labi, mazliet pietrūkst turbīnas arī hibrīda versijai.

Atgriežoties pie piekares un auto stingrības kā tādas – jau pieminēju, ka Lexus inženieri ir veikuši padziļinātu izpēti un jaunās šasijas izveidojuši ar pamatīgi uzlabotu torsionālo stingrību. 51/49 svara sadalījums starp asīm un pneimo piekare uzdevumu veic ļoti labi. Mercedes-Benz S klase šķita mazliet komfortablāka, bet līkumos pārlieku ļāvās sānkustībai. LS, savukārt, ir mazliet stingrāks un pārliecinātāks līkumos, tomēr ar nomērītu precizitāti starp komfortu un kontroli.

Izmēģinājuma dienas gaitā es Rīgu nepametu, un tas man deva iespēju pilnā apmērā izmēģināt sliktos ceļus un bruģi un secināt, ka auto ir uzbūvēts ļoti pamatīgi. Tomēr pusi dienas arī es pavadīju aizmugurējā sēdeklī un ļāvu fotogrāfam mani vadāt. Lielie aizmugurējās izklaides ekrāni un auto vadība no elkoņbalsta deva man pilnu kontroli pār auto izklaides un komforta sistēmām. Bauda.

Cenas un apdares versijas

Katram no auto modeļiem ir četras komplektācijas versijas – Comfort, Executive, F SPORT un Luxury. F SPORT tiek pie savādāka dizaina riteņu diskiem un sportiskāka auto vizuālā noformējuma, savādākiem buferiem un sliekšņiem, radiatora režģa un pat bremzēm. Sportiskajai versijai atšķiras ne tikai arī sēdekļu izvēle, bet arī ādas materiālu un krāsu izvēles iespējas. Arī spidometrs.

Comfort Executive F SPORT Luxury
LS500 No 104 000 EUR No 116 000 EUR No 113 000 EUR No 132 000 EUR
LS500h No 98 000 EUR No 113 000 EUR No 108 000 EUR No 128 000 EUR

 

Secinājumi

Pirms gada es izmēģināju aktuālo septītās sērijas BMW un šis auto man ļoti patika, bet es sevi neredzu 7-er aizmugurējā sēdekļu rindā. BMW rada auto, ar kuriem gribas stūrēt, un šo auto vadības un izklaides sistēmas tā arī ir uzbūvētas, lai pilotam būtu ērti un auto būtu jautrs braukšanai. Kaut pie pilnvērtīga izmēģinājuma jaunajai Mercedes-Benz S klasei es neesmu ticis, ar to ir sanācis pabūt kopā pietiekami daudz. Šeit stāsts ar sēdēšanu aizmugurē ir gluži pretējs BMW un pagarinātajos Mercedes-Benz pie stūres gribas sēdēt tikai pirmajos brīžos, jo auto ir līgans un, manuprāt, nepavisam nav jautrs pie stūres.

Jā, Lexus LS pilota vieta ir pārlieku šaura un konsole tev pilnīgi uzmācas, skārienjūtīgais info-izklaides sistēmas vadības panelis vēl joprojām ir šausmīgs un trāpīt izvēlnē ir izaicinājums; 12.3 collu ekrāns varēja būt ar augstāku izšķirtspēju, aizmugurē sēdošo komforta vadības sistēma ir mazliet pa sarežģītu un daudzas vadības pogas ir nozagtas no lētākas Toyota. Neskatoties uz to, Lexus LS nosviež zemē visus samuraju zobenus un skaidru valodu saka – skatieties un mācieties, kā mums ir izdevies radīt auto, ar kuru vienlīdz labi gribas braukt pašam un šoferi aizsūtīt piespiedu brīvdienā, gan arī atlaisties aizmugurējā sēdeklī un kamermūzikas pavadījumā doties no Rīgas uz Palais Garnier – Parīzes Grand Operu.

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

Reklāma
Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
1 Comment
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
kontradmiral

Stulbs jautājums par šīs klases auto, bet tomēr – kādu patēriņu Tev rādīja, domāju, ka vajadzētu būt zem 10