Viens no Eiropā populārākajiem elektroauto Renault Zoe izgāzies Euro NCAP drošības testos – mašīna saņēmusi 0-zvaigžņu drošības reitingu un tas ir tikai trešais gadījums visā Euro NCAP testu vēsturē, kad auto novērtēts tik zemu. Tikai nedaudz labāk veicies radniecīgajam Dacia Spring elektroauto, kas novērtēts ar vienu zvaigzni.
Zoe iepriekš bija 5-zvaigžņu rezultāts, taču auto vēlreiz bija jāveic testi pēc tam, kad tas saņēma atjauninājumus jeb feisliftu, tostarp lielākas baterijas, lielāku jaudu, kā arī pie sēdekļa piestiprinātu sānu gaisa spilvenu, kas tagad pasargā tikai sēdeklī sēdošā cilvēka krūškurvi. Iepriekš šis gaisa spilvens sargāja galvu un krūškurvi.
Šīs izmaiņas nozīmē pasliktinātu aizsardzību mašīnā sēdošajiem, ar sāniem ietriecoties stabā (side-pole-impact test). Šādā veidā tiek mēģināts noteikt pasažieru drošību, ja mašīna ieslīd stabā vai kokā. Testā atklājās, ka Zoe vadītāja galva triecās tieši pret stabu, bet galvas traumu smagums liecina par sliktu aizsardzību šai ķermeņa daļai.
Arī frontālā trieciena gadījumā ir daudz trūkumu, mašīnai nodrošinot vāju aizsardzību šofera krūškurvim un aizmugurē sēdošo bērnu kakliem. Tāpat tiek minēts fakts, ka Zoe nav aprīkota ar dažādām drošības sistēmām, kas daudzās mašīnās jau ir standartkomplektācijā, piemēram, sistēma, kas brīdina par joslas atstāšanu. Drošības palīgsistēmu kategorijā Zoe saņēma tikai 14% vērtējumu – par 61% sliktāk nekā vidēji 2021. gadā.
Mašīna sasniedza 43% pieaugušo drošības reitingu (zemākais rezultāts 11 gadu laikā) un 52% reitingu bērnu drošībā. Viens no Euro NCAP valdes locekļiem Metjū Eiverijs paskaidroja, ka ik pēc dažiem gadiem drošības testu metodika tiek atjaunota un uzlabota, ieviešot arī jaunus testus, lai tie atbilstu jaunajām tehnoloģijām un tās pilnvērtīgi pārbaudītu. “Ja visi saņem piecas zvaigznes, mums testi jāpadara sarežģītāki,” saka Eiverijs.
Eiverijs arī paskaidroja, ka pirmajā testu reizē Zoe tiešām gājis labi, taču laiks nestāv uz vietas. “Kad pirmoreiz testējām Zoe, mašīnai sekmējās tīri labi un tai bija visas nepieciešamās īpašības, lai tolaik saņemtu labu vērtējumu. Taču, ja tas pats dizains tiek izmantots 10 gadus vēlāk, tad uz tikpat labiem rezultātiem var necerēt,” norāda testētājs.
Renault ņēmuši vērā testu rezultātus, vienlaikus norādot, ka Zoe joprojām uzskatāms par drošu auto, jo tas veidots atbilstoši visiem standartiem un sertificēts lietošanai.
Zoe ir populārs elektroauto tepat pie mums Latvijā, to izmantojot koplietošanas auto tīklam Fiqsy. Mašīnai, iespējams, ir arī citas izturības problēmas – gada pašā sākumā izmēģinājām Zoe 1000 kilometru ziemas testā, kurā mums gāja… Teiksim tā, negāja labi. Februārī auto, kas savā dzīvē bija nobraucis 500 kilometrus, bija palicis bez gāzes klimatkontroles sistēmā, kas lielā mērā bija vainojams neveiksmīgajā braucienā. Renault pārstāvji to toreiz novēla uz problēmām mašīnas transportēšanā, jo auto uz treilera tika vests no Polijas.
Šis gadījumā nav arī vienīgais auto kuram atspējojas gaisa kondicionētājs un sildīšanas funkcija lādēšanas laikā? Dīvaini tie francūži.
To lietu var veiksmīgi apiet, iestatot priekšsildīšanu, bet vienkārši tikt pie siltuma lādējoties gan nesanāks.
Kas ir pilnīgs absurds. Kā vispār šāds pārdošanai Eiropā (kur mīnusi ir reāla ikdiena ziemā) paredzēts auto var noripot no konveijera?
Labi, taču vasaras laikā kondicionieri šādā veidā nedabūsi pie dzīvības.
Braucot Fiqsy stukača atļautajos limitos, avāriju ar fatālām sekām pašam braucējam uztaisīt vienalga būs gandrīz neiespējami.
> “Zoe nav aprīkota ar dažādām drošības sistēmām, kas daudzās mašīnās jau ir standartkomplektācijā, piemēram, sistēma, kas brīdina par joslas atstāšanu”
Šis nav taisnība. Vismaz Fiqsy mašīnām ir iespējams ieslēgt gan brīdinājumu par joslas atstāšanu (ar stūres vibrēšanu), gan aktīvu joslas ieturēšanu (auto pats piestūrē atpakaļ, ja lēni brauc ārā no joslas).