Web Analytics
More
    Reklāma

    Volvo XC40 Recharge P8 – vai Volvo pirmais pilnībā elektriskais auto attaisno savas cerības?

    Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

    Jaunākie raksti

    Paga, mēs taču ar XC40 jau braucām. Pat vēl vairāk. Šis jau ir trešais XC40, kuru mēs izmēģinām. Un vēl vairāk – mēs pat esam izmēģinājuši Volvo XC40 Recharge. Pareizi. Volvo visu savu elektrifikāciju ir apsaucis Recharge vārdā, tātad gan plug-in hibrīdus, ar kuru mēs braucām, gan arī pilnībā elektriskos modeļus. Attiecīgi, Recharge T4 un T5 ir hibrīdi, kamēr P6 un P8 ir elektromobiļi. Ar šo mēs esam tikuši galā. XC40 ir pirmais pilnībā elektriskais Volvo, jo Polestar tagad ir atsevišķs zīmols, kas pats rada savus elektromobiļus. Baigi daudz runāt par to nav jēgas, jo vismaz pagaidām Polestar pārstāvēt Latvijā nav plānots. Mēs fokusējamies uz pirmo pilnībā elektrisko Volvo modeli, kas ir diezgan skaļš pieteikums Premium segmenta krosoveru tirgū. Un uzreiz atbildot uz jautājumu – ar šo auto būs arī 1000 kilometru brauciens, kad laika apstākļi to atļaus.

    Nedaudz Recharge vēstures

    Haha, smieklīgi. Tādas nav. Tā vietā parunāsim nedaudz pa Volvo elektrifikāciju. Tie galvenie skaļie Volvo saucieni ir, ka 2025. gadā 50% no visiem pārdotajiem jaunajiem auto būs pilnībā elektriski. 3 gadi paskries vēja spārniem. Šis ir diezgan pārgalvīgs apgalvojums, jo Volvo šajā brīdī no astoņiem modeļiem ir tikai viens elektriskais auto.

    Reklāma

    Jāatzīst gan, ka Volvo savu elektrifikācijas ceļu sāka diezgan laicīgi, proti, 2015. gadā ar savu lielāko SUV. XC90 ir pirmais Volvo, kam tika piedāvāta daļēji elektrificēta platforma. Un jau 2019. gadā tikai prezentēts pilnībā elektriskais XC40, kurš tiks ražots jaunajā Volvo un Geely milzīgajā ražotnē Luqiao pilsētā Ķīnā. Kaut pieejamība tika plānota uz 2020. gada nogali, auto mazliet aizkavējās. Labi, ka netika atkārtota Tesla vēsture.

    Pati modulārā elektrisko Volvo platforma ir izstrādāta tā, ka spēj atbalstīt pat pavisam milzīgās 100 kWh baterijas, tomēr Volvo sākuma fokuss ir uz izmēros mazākiem auto. Nākamais pilnībā elektriskais auto būs C40, kas gan vairāk ir sekošana mūsdienu tendencēm, nevis jauns auto. C40 faktiski ir XC40 sportiskāka versija, tātad kupejas tipa krosovers. Tagad katram sevis cienošam krosoveru ražotājam ir jābūt kupejas krosoveram. Un tikai kā trešais pilnībā elektriskais auto no Volvo ir plānots XC90 izmēra SUV, kuram visdrīzākais būs pavisam cits nosaukums.

    Pirmais pilnībā elektriskais Volvo

    Volvo gāja nedaudz citu ceļu, kā citi mums zināmiem Premium zīmoli, kuri savas elektrifikācijas sāka ar lieliem SUV. XC40 gan arī nav nekāds mazulis, kaut ir mazākais no Volvo paaugstinātas virsbūves auto. Elektriskajam krosoveram ir divas versijas, kaut pagaidām ir pieejama tikai viena, jaudīgākā. Numuru apzīmējumi ir palikuši stipri līdzīgi ar esošajiem modeļiem, mainās tik burts pirms tam. Es runāju par P6 un P8. 8 vienmēr ir bijusi jaudīgākā Volvo versija – piemēram XC60 T8, ko mēs nemaz ne tik sen izmēģinājām. XC40 Recharge P8 ir divi elektromotori, 78 kWh baterija, kur lietotājam izmantojamā kapacitāte ir 75 kWh. Abi elektromotori ir identiski, un katrs no tiem sasniedz 204 Zs un 330 Nm, tātad kopējā izmantojamā jauda ir 408 Zs un 660 Nm. Diezgan iespaidīgs rādītājs šāda izmēra auto. Divi elektromotori, saprotams, nodrošina pilnpiedziņu.

    P6 ir mazliet piezemētāka versija ar vienu elektromotoru, kas ir novietots uz XC40 priekšējā tilta, tātad auto ir priekšpiedziņas. P6 ir arī nedaudz mazāka baterija – 69 kWh, no kurām 67 kWh ir pieejamas braukšanai. Dzinējs ir nedaudz jaudīgāks par P8 pieejamo, sasniedzot 231 Zs un 330 Nm. Arī šie dinamikas rādītāji noliek XC40 savu konkurentu priekšgalā. Nu gandrīz. P6 versija ir par 120 kg vieglāka kā P8, bet apsolītais nobraukums ar vienu uzlādi gan ir dīvaini līdzīgs – atšķiras vien par 4 kilometriem.

    Ar uzlādes iespējām viss ir pietiekami moderni. Auto ir 400V baterijas. XC40 atbalsta 11 kW maiņstrāvas uzlādi, kas bateriju pilnu uzlādēs aptuveni 8 stundās. 22 kW netiek atbalstīts, kas, teiksim, Audi ir. Ar līdzstrāvas uzlādi arī viss ir kārtībā, XC40 atbalsta 150 kW ātrās uzlādes stacijas, un ir mums labi pazīstamais CCS spraudnis. Tomēr pati uzlāde nav tā spīdošākā, jo vidēji ciklā uzlādes jauda būs ap 100 kW – ļoti ātri tiek samazināta maksimālā uzlādes jauda. No 10 līdz 80% uzlāde prasīs aptuveni 33 minūtes.

    Izmēģinājuma laikā mums bija iespēja iepazīties ar jauno Eleport 100 kW uzlādes staciju, kur varējām izmēģināt, kā tad Volvo ņem pretī elektrību. Mums ir patiess prieks, ka Latvijā parādās arvien jaunas un modernākas uzlādes stacijas, jo CSDD piedāvātie 50 kW nu jau skan vecmodīgi. Kā augstāk redzamā līkne rāda, uzlāde varbūt ir pat vēl sliktāka ziemā. Jau pie 45% baterijas stāvokļa uzlādes jauda nokritās uz 90 kW, pie 60% tā bija vien 70 kW. Izmēģinājām, protams, arī CSDD 50 kW uzlādes – tur viss bija kārtībā līdz 80%, bet tad jauda samazinājās drastiski līdz pat 25 kW, kas ir nenormāli maz. Uzlādes jaudas straujais samazinājis noteikti ir veselīgi baterijai, bet tas ļoti apgrūtinās uzlādes iespējas. Redzēsim reālo situāciju mūsu 1000 km braucienā.

    Interjers neatšķiras, bet ir jaunumi

    Kā jau minēju, tad šis mums ir jau trešais XC40. Esam iepazinušies ar mazāko Volvo krosoveru diezgan pamatīgi.  Un arī kā jau minēju – interjers neatšķiras. Tas neatšķiras tik ļoti, ka es Jūs iedrošinu pateikt, kurš interjers no zemāk redzamajiem piederam kuram auto.

    Jā, atbildi nodod tikai e-mobi uzlādes kartiņa un uzraksts ekrānā. No vienas puses tas ir lieliski, ka ir iespēja izvēlēties sev tīkamu modifikāciju, neupurējot absolūti neko. No otras puses – kamēr elektromobiļi vēl ir nišas produkts, potenciālajam pircējam noteikti ir vēlme atšķirties, izrādīt savu pirkumu. Varbūt es kļūdos. Varbūt Volvo ir padomājis par konservatīvajiem zīmola pircējiem, lai tie nejustu atšķirību ar jauna auto iegādi sava esošā Volvo vietā. Audi dara līdzīgi, kamēr BMW un Mercedes-Benz atšķirība starp elektrisko un fosilās degvielas pārstāvi ir gigantiska.

    Tas jaunums, atšķirība arī nemaz nav unikāla elektriskajam XC40 no modernizētā “parastā” XC40, vienkārši elektriskā versija pie modernizācijas ir tikusi pirmā. Nu kas tad? Google auto vadības sistēma. Es pirms kāda laika patiešām priecājos par Google sistēmu jaunajā Renault Magane e-Tech electric, tagad to var patiešām labi izmēģināt dzīvē. Vadītāja displejs ir kļuvis detalizētāks, Google karte tur izskatās patiešām lieliski un navigācija ir ļoti ērta. Stāsts par galveno ekrānu vairs nav tik lielisks. Pirmkārt jau tā Google info-izklaides sistēma pagaidām ir “tukša” – no aplikācijām ir pieejamas vien pāris mūzikas atskaņošanas platformas. Balss vadība ir iespējama tik kartei, un pagaidām nestrādā nekāda auto pārvaldība ar runu, kaut reklāmas rullītis parāda plašas iespējas. Nav arī Android Auto un Apple CarPlay pagaidām, bet šīs telefonu vadības sistēmas solās būt pieejamas ar nākamo lielo sistēmu atjauninājumu, kurš notiks pa gaisu.

    Google info-izklaides sistēma nav intuitīva, radio izvēle man bija jāpameklē, turklāt arī ātrdarbība vecajai sistēma šķietami bija ātrāka, kas vispār ir dīvaini. Varbūt vienkārši nespēju uzreiz noorientēties, jo funkcionāli abas sistēmas atšķiras kā diena pret nakti. Arī elektrības sadaļa praktiski neko nerāda, nav redzama brauciena vēstures dinamika kā iepriekš, nobraukuma atlikums ir stipri aptuvens. Pietrūkst informācijas. Labi, ka vismaz vadītāja displejs rāda uzlādes jaudu, savādāk būtu ļoti bēdīgi. Cerams tas viss būs labi ar jauninājumiem nākotnē.

    Pushka raketa

    Gaidīt, ka 408 Zs elektriskais auto būs lēns un garlaicīgs, protams, var. Var gaidīt arī elektrības cenas kritumu. Pienāks brīdis, ka abi pieņēmumi būs patiesi, bet pagaidām tā nav.

    XC40 P8 īpašumtiesību gadījumā būs jāveic pāris garīgās korekcijas. Kaut šis ir faktiski mazākais Volvo, tas ir visu laiku dinamiski spējīgākais Volvo. Nopietni. Pat trakais mūsu izmēģinātais S60 Polestar sasniedza “nieka” 367 Zs. Šim XC40 ir arī 50:50 izsvarojums, kas nozīmē diezgan saprātīgu vadību. Kāpēc būs jāveic garīgās korekcijas? XC40 ir ass paātrinājumā arī pēc 100 km/h, kas ir ļoti netipiski konservatīvajiem zviedriem. Tajā pašā laikā auto ir stipri fantastiski amortizēts, labi ir atrisināta tā braukšanas kvalitāte lielākā ātrumā un līkumos. Nav sajūtas, ka braucat ar 2.2 tonnu smagu auto. Priekšējā balstiekārta ir ar klasiskām McPherson statnēm un atsperēm, bet aizmugurē ir daudzsviru būvējums – šeit nav mums šai cenas kategorijai ierastās hidrauliskās statnes. Un to visu braukšanā jūt. Lai kādreiz es varētu teikt, ka Volvo krosovers uzvedas ļoti dinamiski? Turklāt, tikpat labi ir braukt arī pa nelīdzeniem un aizsnigušiem meža ceļiem, kad balstiekārta absorbē visu vadītājam nevajadzīgo. Ieslēdzam bezceļu režīmu, un līdz 30 km/h varam baudīt pilnībā izslēgtu stabilitātes sistēmu. Un jā – varam arī uzgriezt saulītes. Ar Volvo. Vājprāts.

    Bet tagad par slikto. Man pašā sākumā jau tikai pētot brošūru šķita dīvaini, ka nobraukuma iespējas starp vasaru un ziemu tik dramatiski atšķiras. Tā parasti ir elektriskajiem auto, kuri nav aprīkoti ar siltumsūkni, bet Volvo tas ir standarta aprīkojumā. Brošūra stāsta, ka vasarā pēc WLTP var nobraukt aptuveni 420 kilometrus, bet ziemā tie ir tikai 250. Man pat nesanāca tik, jo pie jebkāda braukšanas stila patēriņš pilsētā nenokritās zem 28 kWh uz 100 kilometriem. Uz šosejas vēl vairāk. Un zemākā temperatūra, kas bija izmēģinājuma laikā, bija -2 grādi. Ļoti ilgi arī vadības panelī tika uzrādīta informācija, ka baterija ir auksta un tiek sildīta, kā laikā ir samazināta automašīnas jauda. Nav gan tā, ka to baigi jūt, bet fakts paliek fakts. Es nobraucu pa 3 dienām nedaudz virs 660 kilometriem, kur puse bija pa šoseju – vidējais patēriņš atdošanas brīdī bija 30.6 kWh uz 100 kilometriem, kas ir, manuprāt, neadekvāti daudz.

    Cenas

    Volvo XC40 Recharge Full Electric ir pieejams divās apdares versijās – Plus un Pro. Vai tik šeit nav manāms iPhone domu gājiens. Ar ko atšķiras Pro un Plus es labāk iesaku izpētīt pašiem Volvo cenu lapā. Pats pieejamākais pilnībā elektriskais XC40 ir P6 Plus, kas maksā no 47 tūkstošiem EUR. P6 pilnākajā Pro komplektācijā sāksies no 51 tūkstoša EUR. Attiecīgi P8 plus maksā no 55 tūkstošiem un P8 Pro no 59 tūkstošiem EUR.

    Izmēģinājuma auto, protams, ir P8 Pro, bet tā cena galīgi nav 59 tūkstoši EUR. Izmēģinājuma XC40 pilnas komplektācijas cena ir 68 170 EUR, jo tas ir papildināts ar Harman Kardon audio sistēmu, stikla jumta panorāmas lūku, adaptīvajiem LED starmešiem, 360 grādu parkošanās sistēmu, un citiem labumiem.

    Pēcvārds

    Jaudīgākajam elektriskajam XC40 tā īsti nav konkurentu. Jaguar i-Pace ir līdzīga jauda, mazliet lielāka baterija, bet cena ir sākot no 82 tūkstošiem EUR. Mustang Mach-E ne pati jaudīgākā 351 Zs versija maksā no 70 tūkstošiem EUR, un Latvijā vēl nemaz nav pieejama. Audi Q4 e-Tron ir tikai 299 Zs jaudīgākajā versijā, ir līdzīga izmēra baterija, bet cena sākas no 62 tūkstošiem EUR. Izvēle ir, bet Volvo pagaidām piedāvā saprotamāku izvēli par savu augsto cenu.

    Vai XC40 uzreiz ir nepieciešama tāda jauda? Man šķiet, ka tā bija vienkāršāk, jo ir vieglāk uzstādīt un salāgot divus vienādus elektromotorus, kā cīnīties ar diviem dažādiem. Lai cik tas arī stulbi neizklausītos, XC40 vairāk piestāvētu aptuveni 300 Zs jauda no diviem motoriem, tad tas arī saprotamāk nostātos starp potenciālo premium elektriskā krosovera izvēli un cenu.

    Vai pirmais pilnībā elektriskais Volvo attaisno vārdu pirmais? Noteikti nē. Auto ir padaudz nepilnību, nesaprotami liels patēriņš, pārāk zīmolu aizsargājoša uzlāde. Vai XC40 ir labākais savā cenas kategorijā? Noteikti.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    25 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Elektriķis
    10.02.2022 13:45

    Šim arī nevar ieslēgt akumulatora sildīšanu, kad tas ir pieslēgts pie tīkla?
    Skumji ir vērot milzīgo patēriņu pirmajos kilometros. Pat ICE var pieslēgt elektrtisko motora sildītāju.

    karlis
    10.02.2022 13:50

    30.6 kWh uz 100 kilometriem … cik tas ir apmēram naudas mērvienībās?
    piemēram prastam home vulgaris ar … 0.20$/kWh fiksēto tarifu.

    Elektriķis
    10.02.2022 14:04
    Reply to  karlis

    30,6×0,2=6,12 EUR. Ietaupīji uz kalkulatora rēķina :)

    Last edited 2 years ago by Elektriķis
    Elektriķis
    10.02.2022 15:20
    Reply to  Māris Gaugers

    karlim ir 0,20$, es kļūdaini pieņēmu ka tie ir EUR :)
    Pirmais, kas ir labi pamanāms, kad sāc braukt ar aukstu bateriju – nestrādā rekuperācija, jo lādēt aukstu nedrīkst. Izlasīju rakstā ka Volvo indicē baterijas sildīšanu. Tādu funkciju līdz šim nevienam auto neesmu redzējis. Citiem tikai var konstatēt lielu momentāno patēriņu un pieņemt, ka tā ir baterijas sildīšana, jo salons jau ir uzsildīts no vada.

    Elektriķis
    10.02.2022 16:27
    Reply to  Māris Gaugers

    Tas, salīdzinājumā ar citiem, izskatās daudz, bet, varbūt, citi silda ar lielāku jaudu. Ir bezjēdzīgi uzsildīt bateriju pirmajos 10km, ja brauciens ir tikai 10km. Varbūt tad labāk šo procesu pastiept garumā? Te vieta mākslīgajam intelektam :)
    Teslai, sākuma kilometros rāda 60kWh/100km patēriņu.

    Elvis
    11.02.2022 10:52
    Reply to  karlis

    Man, salīdzinot automašīnu izmērus un svaru, patēriņš liekas pat ļoti ok, ņemot vērā, ka šajos mēnešos ar pilsētas braukšanu manam BMW i3S patēriņš nekad nav īsti nokritis zem 26kWh/100km. (ar visu to, ka es vienmēr uzsildu viņu no vada pirms braukšanas).
    Es nesaprotu kā ir iespējams panākt to, ko sola no ražotāja.

    Skābene
    10.02.2022 14:41

    Par to naudu es labāk paņemtu sev XC90 hibrīdu.

    miu
    10.02.2022 15:51
    Reply to  Skābene

    Kur tieši tu viņu paņemsi? Par to naudu šāds nesanāk… liekas ka XC60 T8 arī nesanāks.

    Skābene
    10.02.2022 16:22
    Reply to  Skābene

    Mūsa motors mājas lapā XC90 dīzeļa Mild hibrīds maksā 66k euro. XC60 T8 Plugin hibrīds ar 425Zs maksā 68k euro.
    Turklāt, subjektīvi, XC40 ir mazs un nesmuks. :)

    Uldis
    10.02.2022 18:04
    Reply to  Māris Gaugers

    Subjektīvi… Ja ģimenes vidējais garums ir 185cm, tad ļoti sāc skatīties cik vietas ir aizmugurē. Paldies ka ir tādas bildes, kā arī šim auto pat izskatās +/- OK.

    Skābene
    11.02.2022 11:58
    Reply to  Māris Gaugers

    Mans subjektīvais vērtējums par to, kas ir ģimenes mašīna nāk no praktiskās dzīves. Normālā ģimenes mašīnā ir jāspēj aiz šofera novietot bērnu krēsliņu pretēji braukšanas virzienam, nemainot šofera sēdpozīciju. Otrs svarīgs kritērijs ģimenes mašīnai, lai bagāžniekā var ielikt bērna ratus.
    Ja ģimenē visi ir kompaktos izmēros, subjektīvi arī XC40 var likties liels ģimenes auto! :)

    Jānis
    11.02.2022 16:31

    No āras smuks, bet iekšā panelis ļoti negaumīgs. Ventilācijas caurumi ļoti slikti un lēti izskatās, kā arī tās plastmasas dēļ pats infotainment panelis izskatās kā no ~2015 gada.

    Aigi
    11.02.2022 19:32
    Reply to  Jānis

    Šķiet neesi sēdējis nevienā jaunajā Volvo. Salons ir gandrīz perfekts. Vienīgi kas man nepatika ir kā AndroidAuto ir ar vadu un nav telefona bezvadu uzlādes. Būs pārējais ir Perfecto.

    Aigi
    11.02.2022 20:15
    Reply to  Māris Gaugers

    Ok, tad manam testa V60CC bija apdalījuši vai Recharge ir pielikuši klāt. Jāpēta aprīkojuma saraksts.

    Pēcis&Jēcis
    11.02.2022 23:31

    Ar Volvo varēja griezt saulītes līdz pat 90-to gadu vidum. Arī braukt sānslīdē ..

    Pieļauju, ka arī vecāki XC griežas labi .. Māri, saņemies!

    Aigi
    12.02.2022 10:02
    Reply to  Pēcis&Jēcis

    Vakar intereses pēc noskatījos apskatu youtube par XC60 T8 Plug-In ar 400zs. Nu smuki viņi tur ālējās pa sniegu sānslīdē. Tā kā var arī ar jaunajiem

    Basics
    12.02.2022 10:20
    Reply to  Aigi

    Bet vai vajag? Un ja vajag, tad cik % no pircējiem?

    Pēcis&Jēcis
    14.02.2022 10:06
    Reply to  Pēcis&Jēcis

    Rakstā ir uzrakstīts tā, it kā tas būtu jaunums Volvo markai. Šķita, ka to ir nepieciešams atzīmēt, jo Volvo ir diezgan sena automarka un vecākus modeļus bieži izmanto un izmantoja rallijā skandināvu valstīs.

    Reklāma