Kursors izmēģina Volvo XC40

Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

14

Vēl pavisam nesen minēju, ka Volvo ir mazliet garlaicīgu auto radītājs. Par savu jauno atvašu mācīšanu dažādos pētījumos ir teikts – bērniem ir jārada apstākļi, lai viņiem būtu garlaicīgi, jo tas ir veids, kā veicināt radošumu un pašizpausmi. Uz maniem bērniem tas pagaidām ne velna nestrādā, hehe. Es esmu diezgan drošs, ka Volvo ir pilnīgi un absolūti vienalga, ka viņus apsaukā par garlaicīgiem, tomēr zviedru ražotājs pēdējos gados ir pamatīgi progresējis. To es arī pieminēju pavisam nesenajā XC60 braucienā līdz Liepājai un, teikšu godīgi, svaigāko Volvo SUV ģimenes pārstāvja izmēģinājumu gaidīju ar maziem taureņiem – nez, kāds tas būs izdevies?

Pavisam klasiski pieķeramies tehniskajai pusei

Pirms sāku runāt par cipariem un apzīmējumiem, gribu bilst pāris nianses. Ir ļoti daudz veidu, kā samazināt ražošanas izmaksas. Kaut pavisam triviāli – samazinot produkta kvalitāti: iepērkot lētākus izejmateriālus un piedāvājot lētāku gala rezultātu. Šo praktizē visi. Pēdējos gados ražotāji nonāca pie vēl viena izmaksu samazināšanas veida, proti, vienotas platformas radīšanas. Lielai daļai ražotāju ir pavisam normāli, ka uz vienotas platformas sēž ne tikai dažādi līdzīgi auto modeļi, bet pat dažādu klašu auto – kā karstais hečbeks, tā SUV. Tautas vāģu grupa ir pat pamanījusies radīt vairāk nekā 25 dažādus auto uz vienas platformas. Vienotai platformai ir plusi, kā, piemēram, vienkāršota  un lētāka ražošana, kas dod iespēju gala patērētājiem auto iegādāties lētāk. Tomēr unificēta platforma dod ļoti unificētus rezultātus, un izskan daudz pārmetumu, ka visi auto ir vienādi un tas ir garlaicīgi. Vai garlaicīgi Eiropiešu auto ir iespējamais iemesls Korejas auto lielajai popularitātei pie mums?

Reklāma

Kaut Volvo ir sākuši izmantot vienotu platformu saviem auto, tā nav vienota visā produktu grupā, un beidzot zviedri ir izveidojuši paši savu platformu. Volvo ir kļuvuši lielāki savos izmēros un jūtami dārgāki, kas būtībā ir nozares tendence. Lielo Volvo platformu sauc pavisam baseinīgi – SPA –, un tā tulkojas viegli: Volvo Scalable Product Architecture. Lai izvairītos no nepievilcīgās cenas, kompaktais SUV izmanto CMA platformu – Compact Modular Architecture, pie kuras tiks arī jaunais Volvo V40 un Ķīnā ražotais Lynk & Co. Nē, nē, XC40 nav ražots Ķīnā, kompaktais krosovers tiek montēts Beļģijā. Vismaz pagaidām, kamēr nav pabeigta jaunā ražotne blakus Šanhajai.

Dzinēji

D3 150 Zs 320 Nm FWD un AWD
D4 190 Zs 400 Nm AWD
T3 156 Zs 265 Nm FWD
T4 190 Zs 300 Nm FWD un AWD
T5 247 Zs 350 Nm AWD

 

Kaut pagaidām XC40 pie mums ir pieejams tikai ar diviem dzinējiem, proti, D4 dīzeli un T5 benzīnu visu četru riteņu piedziņas AWD versijā, mazliet vēlāk auto būs pieejams arī ar manuālo kārbu un priekšpiedziņu ar T3, T4 un D3 dzinējiem. Volvo, pildot solījumus pāriet tikai uz benzīna un elektrodzinēju izmantošanu nākotnē, tuvāk gada nogalei izlaidīs XC 40 ar T5 Twin benzīna un elektrodzinēja hibrīdu. T3 ir jauns trīs cilindru dzinējs, kamēr visi pārējie ir klasiski divu litru dzinēji ar vienu vai divām turbīnām. Baumo, ka XC40 būs arī pirmais pilnībā elektriskais Volvo. Pagaidām vienīgā pieejamā ātrumkārba ir astoņu ātrumu ”automāts”.

Vizuāli pilnīgi savādāks

Auto ir tikai virspusēji līdzīgs pārējiem Volvo modeļiem. Esmu diezgan drošs, ka liela daļa cilvēku pamatīgi apjuktu, ja XC40 noņemtu lielo Volvo zīmi priekšā un visu modeļa identifikāciju aizmugurē – domāju, tiktu nosaukti dažādi citi ražotāji, pirms izskanētu Volvo vārds. Ja vēl pēc priekšējās daļas marku var atpazīt, tad pēc sānu līnijām jau vairs ne. Priekšdaļa ir izteikti strupa. XC40 ir piekritis mazo kompakto SUV spēles noteikumiem un aizmugurējo spārnu un durvju daļu pacēlis uz augšu, samazinot stiklojuma izmēru. Šādas dizaina līnijas nav jaunums, tomēr XC40 līnijas ir izcēlis ļoti asi un komplektā ar izteikti apaļo aizmugurējo riteņu arku rezultāts ir jauneklīgs. Ar auto aizmugurējo daļu ir līdzīgi – tikai lampas dod nelielu ilūziju, ka tas ir Volvo. Viss pārējais dizains ir individuāls. Ja jau būvējam jauneklīgu auto, tad grēks ir nepiedāvāt auto divās krāsās – ar iespēju jumtu nokrāsot citā tonī. Auto formas nav mīlīgas – tās ir asas, raupjas un pasaka, ka XC40 ir sarežģīts raksturs.

Interjers tikai pēc skata līdzīgs saviem lielākajiem brāļiem

Jau atkal, pirms ieslīgstu detaļās, gribu piebilst, ka ar XC40 sanācis viens interesants fenomens – auto vizuāli izskatās mazs, bet salons ir ļoti plašs. Auto ir daudz un dažādu stila elementu interjerā, piemēram, ātrumkārbas pārslēgs ir jauns – mazs un glīts, durvju rokturi ir izcelti un saplūst ar apdares paneļiem. Pat aizdedzes atslēga ir kā stila elements – ar ādu apvilkts vecas Nokia izmēra klucītis ar spīdīgām pogām. Ventilācijas atveres ir līdzīgas kā lielajiem brāļiem, bet izteiktākas un izceltākas, un atkal ideāli saplūst ar alumīnija apdares paneli un dod ļoti pievilcīgu kopskatu. Pati priekšējā konsole ir mīksta un patīkama, bet tam ir arī vēl viens iemesls. Mūzika.

Mūzikas sistēma ir ļoti īpatnēji uzbūvēta – sabvūfers atrodas nevis klasiskajā vietā bagāžniekā vai zem priekšējiem beņķiem, bet kaut kur priekšējā panelī. Tur atrodas arī skaļruņi. Priekšējās durvīs pašā augšpusē izvietoti tikai pīkstuļi, un tas dod plašas durvju glabātuves gan pudelēm, gan visādiem citādiem niekiem.

Viss pārējais ir adaptēts no XC60 un XC90 – moderns un liels 9 collu skārienjūtīgs ekrāns ar pilnībā integrētu auto vadības sistēmu, temperatūru un info-izklaidi. Lielos mīnusos ekrāns ir mazliet lēnāks, bet sasilstot ātri atgūstas. Google Auto, Apple CarPlay nepārņem visu info-izklaides ekrānu, bet var tikt izmantots paralēli ar pārējo vadību un iebūvēto navigāciju, kura ir ļoti laba.

12.3 collu digitālais mērinstrumentu panelis, ko vēl joprojām saucam par spidometru, arī ir tieši tāds pats – vienkāršs un glīts.

Auto ir arī ar modernām tehnoloģijām aprīkots – tajā pieejams bezvadu lādētājs, daudz USB portu un aizmugurē pat ir jaunais USB-C spraudnis.

Jau Volvo pašsaprotamie sēdekļi ir mežonīgi ērti, un sēdpozīcija ir mazajam SUV  ļoti piemērota. Kvalitatīva ādas apdare un izceltie diegi tikai pastiprina lielisko interjera dizainu. Aizmugurē nav ļoti daudz vietas, un samazinātā izmēra logi rada mazliet klaustrofobisku sajūtu sākumā, bet tas ātri pāriet. Pat 1.9 m garš tipāžs nav iespiests un var mierīgi nosēdēt ilgāku ceļa posmu.

Braukšana vairs nav tik precīza

Jau pieminēju, ka ātrumkārbas kloķis ir mazāks, bet tā nav vienīgā izmaiņa. Volvo ir pārveidojis pārnesumu ieslēgšanas loģiku, tagad kustība ir jāveic divreiz: ja vēlies ielikt atpakaļgaitā – pa kloķi ir jāuzsit divreiz, tieši tas pats ir arī kustībai uz priekšu. Volvo to skaidro ar papildus drošību, jo ātrumpārslēgs tagad ir tikai kā džoistiks un pārslēgšanās notiek elektroniski.

Pārsteidzoši arī tas, ka autopilots nav tik precīzs, līnijas tiek pazaudētas regulārāk un stūres korekcijas ir jūtami asākas. Iespējams, tas ir citas platformas, izmēra un masas dēļ. Turpinot par stūres iekārtu, tā ir mazliet aizmigusi un pietrūkst precizitātes, it īpaši lielākā ātrumā uz šosejas.

XC40 ir izteikts pilsētas auto. Gaita ir stingrāka, un arī ceļa trokšņi netiek absorbēti tik kvalitatīvi kā lielajos džipos. Pilsētas ātrumā neko no tā nejūt, bet, izbraucot uz šosejas, ir pavisam cita bilde.

Dinamikas pietiek, D4 dzinēja 400 Nm griezes moments 1.8 tonnu smago SUV kustina pat ļoti adekvāti. Augšējā apgriezienu skalā dzinēja radītais troksnis gan ir pārāk skaļš, bet pilsētas ātrumos to nemana.

Pilsētā auto jūtas kā mājās – viegla gaita, mīksta stūre un laba pārskatāmība. Kaut auto šasija ir stingra un dažbrīd šķiet, ka auto varētu būt mazliet mīkstāks, ērtie sēdekļi visu labi absorbē.

Pārsteidzošas bezceļa spējas

XC40 izmanto tieši to pašu Borg Warner pilnpiedziņas sistēmu, ko izmanto lielākie XC60 un XC90, tātad auto ir aprīkots ar kārtīgu visu četru riteņu piedziņu. Kaut aizmugurējie riteņi pēc iespējas tiek atslēgti, kad pēc papildus saķeres nav nepieciešamības, sistēma strādā pēc 50/50 principa – puse priekšai, puse aizmugurei. Izvēloties dažādus braukšanas režīmus, piemēram – Comfort, Dynanic, Offorad, režīmam tiek arī speciāli optimizēta pilnpiedziņas sistēmas programma, lai nesanāktu nevajadzīgi pārsteigumi. Offroad režīmā visu četru riteņu piedziņa neatslēdzas un palīdz uzrāpties pa stāvu un smilšainu vai apsnigušu ceļu, tiek galā ar dziļiem dubļiem, sniegu un ledu. Esmu drošs, ka nenogrimsiet. Vai arī būs ļoti tālu jāiet pēc traktora. Īsās pārkares nodrošina arī iespēju uzrāpties pa ļoti stāvu kāpumu.

Cenas un apdares versijas

Uzreiz jau jāsaka, ka cena ir lielāka par pašu mašīnu. Kamēr raksts gaidīja publikāciju, dīlera mājas lapā uzradās pilnā cenu lapa, un man vēl radās iespēja ātri visu pārskatīt, jo iepriekš 42’500 EUR bija zemākā cena, par kādu var iegādāties XC40. Un savdabīgi bija arī ir tas, ka lētākais ir tieši dīzelis.

Tagad tā bilde mazliet mainās. Kopā ir pieejams četras apdares versijas – Entry, Momentum, Inscription un R-Design. XC40 ar trīs cilindru priekšpiedziņu un manuālo kārbu vienkāršākajā komplektācijā var iegādāties jau no 31 tūkstoša EUR, kas vidējās klases kompaktajiem SUV var likt mazliet izbīties, jo ir pieejama arī manuālās kārbas versija ar pilnpiedziņu par 35 tūkstošiem.

Izmēģinājuma SUV bija D4 AWD versijā ar R-Design pakotni, kas auto ieliks jau gandrīz 46 tūkstošu EUR cenas plauktiņā.  Konkrētais auto maksāja… em… 62 tūkstošus EUR, jo reti kas nav ieķeksēts pasūtījuma lapā. Saprātīgi komplektēts mazais SUV maksātu vismaz 50 tūkstošus, un šīs klases auto arī tas it kā ir daudz. Bet tajā pašā laikā, ja papētām tiešos konkurentus, kaut vai to pašu nesen izmēģināto Jaguar E-Pace, tad XC40 cena ir vienā līmenī ar citiem premium krosoveriem. Ne par daudz, ne par maz.

Secinājumi

Kaut mārketinga teorija cenšas pastāstīt dažādus veidus klientu plūsmas optimizācijai, ir viens interesants novērojums – pusdienlaika taktika. Cenšoties ietaupīt savu laiku uz pusdienu rēķina, cilvēki nereti izvēlas ārpusdarba nepieciešamības nokārtot tieši tajā laikā. Piemēram, doties uz pastu vai kādu valsts iestādi. Tomēr šeit ir divas problēmas. Viens – indivīdu ar šādu domāšanu netrūkst, un pasta rindā pēc savas paciņas pusdienlaikā tu satiksies ar daudziem tādiem. Un divi – pasta meitenes arī dodas ēst tieši pusdienlaikā, kā rezultātā liela rinda ir garantēta. Kāpēc es ko šādu pieminēju?

 

Es ļoti labi redzu iepriekšējās rindkopas saikni ar Volvo XC40. Zviedri ir centušies izmantot lētāku platformu, lētākus materiālus, lai savu mazāko SUV ģimenes locekli padarītu tautai pieejamāku. Vai tas ir izdevies? Pirmajā fāzē īsti nē, jo cenas atšķirība ar izmēros lielāko brāli ir procentuāli maza. Piedāvājot trīs cilindru versiju Entry komplektācijā, kura, starp citu, nav bēdīga – LED priekšējās gaismas, digitālais panelis, 17 collu diski – Volvo, manuprāt, investē nevajadzīgā mārketingā, lai spētu savu lētāko SUV padarīt vēl par 10 tūkstošiem pieejamāku. Tas ir kā iet uz pastu pusdienlaikā un cerēt, ka pa fikso izspruksi. Palikšana pie premium auto zīmola ar varbūt pat pārlieku augstu cenu, iespējams, ir labāka ideja, nekā piedāvāt patiešām labu premium krosoveru par tautas vāģa cenu.

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
14 komentāri
Inline Feedbacks
View all comments
Kartupelis3
26.03.2018 13:47

Starp citu pastā vismaz teorētiski var stāvēt arī mazāk – tur var aplikācijā paņemt savu kārtas numuriņu. Inovācija. tiesa sistēma ik pa laikam pagļuko, bet tiešām ir brīži, kad ienesos pasta nodaļā un lepni pasoļoju visiem garām pa taisno pie lodziņa.. Varbūt vēl viena neliela atkāpe.. Es kursorā kaut kā sagaidu arī no auto apskatiem tieši detalizētāku auto “gadžeta” aspektu apskatu… Kā auto iet pa ceļu raksta visi.. ar ko kursors varētu atšķirties? Piemēram, man intersētu sekojoši jautājumu, kurus nekur citu nav iespējams izlasīt: 1. Kāda bluetooth kvalitāte: cik labi var sarunāties? Vai “lien”salona trokņi? 2. Audio kvalitāte no telefona, nu var pieminēt arī no CD vai nez kā vēl cilēki mūsidienās klausās audio? 3. Vai ir kur normāli nolikt telefonu, vai joprojām 60k auto jāliek 10 eur draņķis no ali express? 4. KAs ar to bezvadu lādētāju? Tiešām strā’da? Ja palaits waze, telefons uzlādējas, vai lēnām lādējas ārā (kā tas ir ar manu ali express bezvadu lādētāju. damn…) 5. Iebūvētie usb – ar tiem var uzladēt telefonu vai atkal jāmeklē cigarešu aizdedzinātāja caurums? 6. Ja nepiesprādzējas, cik kaitinošs ir tas pīkstulis? 7. Varbūt skatīties filmas tajā ekrānā? Cik tas ērti? Bērniem der? :) 8. Varebūt tur ir kkāds airplay,… Read more »

edgku
26.03.2018 15:48
Reply to  Kartupelis3

Labs komentārs.
Tikai kāpēc ir svarīgs punkts par nepiesprādzēšanās pīkstuli? :D

Kartupelis3
26.03.2018 16:06
Reply to  edgku

acīmredzot tāpēc, ka maniem abiem auto viņš ir neciešami skaļš….un nākas diezgan bieži klausīties, jo bērni regulāri mēģina “pa kluso” atsprādzēties” un pats sprādzējos bieži jau pie uzsāktas kustības, pēc tādu svarīgāku lietu izdarīšanas, kā bluetooth, waze un pareizā playlist sačakarēšanas..
Katrā ziņā tas ir viens no jautājumiem “parastie” eksperti arī par to aizmirst uzrakstīt :) Starp citu man liekas kkādiem fiatiem vai sietiem varēja to caur to touchpaneli nomainīt (līdz ar auto izpūtēja “papildskaņu”), attiecīgi arī šis jautājums vismaz var iekļauties geeku, un pavisam noteikti audio-freeku diezgan specifisko jautājumu sarakstā :)

edgku
26.03.2018 16:31
Reply to  Kartupelis3

Imho, ja aizmugurē sēdošie nesprādzējas, reti kurš auto pīkst…
Mākslīgā sporta skaņa jau nu gan ir “gimmiks” un es dīvaini skatītos uz autožurnālistu, kurš šo fīču nopietni aplūkotu :)

Kartupelis3
26.03.2018 17:23
Reply to  edgku

Konkrēti manam pīkst, ja atsprādzējas. Nav tādu maz. Un labi, ka pīkst, tik varēja pīkstēt bik draudzīgāk. Un jā – varēja tiešām pīkstēt arī tad ja nepiesprādzējas – šim, lūk, pīkst vai nepīkst? :)
Nav tā, ka man tieši tas tonis interesē, bet jāatzīst, ka tāda gīkaina ffīča tā ir… Top gear aplūkoja to gimmik, gan ierēcot, gan arī nē.. protams, ka nav viņi līdz galam nopietni.. tik pasaulē labākie :) manuprāt tieši viņiu arī parāda, ka auto apskata uzdevums nav būt maksimāli nopietnam..
Katrā ziņā thats the point – šādas nianses arī ir tās, kas tādiem nedaudz gīkainiem cilvēkiem svarīgas, un, manuprāt, arī auto apskatus padara biški dzīvīgākus par tabulām ar dzinēju tilpumiem utml (vismaz gīkiem) triviālām lietām.. Kāda jēga pateikt ka subvūfers ir panelī, ja nepasaka kā tas skan? Kāda jēga apriest ļoti detalizēt dizainu, ja tas redzams bildēs? Kāda jēga plaši diskutēt par komplektāciju versijām? No filozofiska apcerējuma kā un kur viņi ir auto ražojuši? Man liekas, ka tad jau labāk par manis minēto pīkstuļa toni..vai cik viegli no sēdekļiem iztīrīt izlijušu zemeņu jogurtu.

Maris Gaugers
26.03.2018 17:32
Reply to  Kartupelis3

Lielisks komentārs īstenībā :)
Kādā no nākamajiem apskatiem pieminēšu Tevis prasītās tēmas.

1.bluetooth kvalitāte jau ir laba kopš kāda 2008.gada un vienīgi, ko ražotāji ir uzlabojuši – savienojuma ātrums un stabilitāte
2. Volvo laba
3. Konkrētajam auto ideāli uztaisīts, gan bezvadu lādētājs strādā labi, gan tas nolikts ērti un var redzēt telefonu. Pats lādētājs strādā dikti labi, uz bedrēm tik dažbrīd pārtrūkst lādēšana
4. Augstāk
5. Jā, arī jau kādu laiku USB lādētāji dod ārā pietiekami lieku strāvas stiprumu lai telefonu ladetu un lietotu vienlaicīgi
6. Kā jau drošais Volvo – tik skaļi ka kādu gribas nogalināt
7. Neesmu pētījis, bet pieļauju ka var – vismaz manā 2008. Gada mašīnā var
8. Daudziem jaunajiem ir screen mirror, bet man ir iPhone so.. :D AirPlay nav, tikai Bluetooth, kas strādā labi. Volvo nav mirror
9. Ir spotify un whatsapp iekš CarPlay

Kartupelis3
26.03.2018 17:50
Reply to  Maris Gaugers

Paldies!

Tātad telefonu var tikai redzēt – resp tas neatrodas tur, kur ērti būtu arī ar to navigēties + tas nav stingri nostiprināts, kas nozīmē, ka, braucot ātri un pa offroad, tas kkur var aizlidot?
Tas, ka uz bedrēm, pazūd lādēšana, manā skatījumā ir baigi slikti.. Te kāreiz jautājums citiem gīkiem – uz šādu lādēšanas noraustīšanos – cik tas ir slikti baterijai? Tas ieskaitāms jau kā jauns lādēšanas cikls (kuri, cik saprotu, katrai baterijai ir limitēti), vai tipa nekas?

Čoms ik pa laikam zvana no 2008. gada Volvo.. tā nav laba kvalitāte.. var sarunāties, bet par kvalitatīvu skaņu to nenosauksi.. biznesa partneriem pa tādu es nezvanītu – ņemtu klausuli rokā (un, saskaņā ar CSDD, brauktu kokā)

P.S. Nav jau tā, ka taisos to auto pirkt, vnk interesanti tā auto attīstība vai neattīstība – piem., nesaprotu kā 2018. gadā joprojām auto nav iebūvēti normāli telefonu turētāji..

Lapsinieks
26.03.2018 18:28
Reply to  Kartupelis3

telefons tak nav jālieto braucot!

GundarsBarons
04.04.2018 22:26
Reply to  Lapsinieks

Ir gan jālieto – ar acīm. :) Skaidrs, ka ne jau čatošanai, bet skatīties navigāciju telefonā – kaut kur tur lejā viduskonsolē, tas nu nemaz nav droši. Telefonam ir jāturās stingri, maksimāli augstu – tuvu vējstiklam, lai uzmetot acis līdz tam tikai nedaudz novirzītos no ceļa.

Lapsinieks
04.04.2018 22:38
Reply to  GundarsBarons

ieslēdz balss navigāciju, nebūs ekrānā jālūr visu laiku

GundarsBarons
10.04.2018 23:02
Reply to  Lapsinieks

Man patīk redzēt kur es braukšu arī tālāk par “pēc 100metriem…” Plānot uz priekšu, domāt līdzi, nevis akli izpildīt tehnikas dotās pavēles nākošajai kustībai

Edg Ku
26.03.2018 18:56
Reply to  Maris Gaugers

Tas ir tāds pārdrošs pieņēmums, ka no 2008ā gada jau viss ir baigi ok. Sevišķi, ja zina, ka iPhone, viedtālruņu ēras pionieris, piedzima 2007ajā… vēl pirms dažiem gadiem ir manīts, ka ar lētākiem telefoniem bluetooth audio kvalitāte ir tāda pīkstīga. Bluetooth telefonsarunām mūsdienās vajadzētu būt ok, bet lētākos auto var traucēt ventilatora troksnis, ja ventilators darbojas pastiprināti.

Lapsinieks
26.03.2018 19:55
Reply to  Edg Ku

tu tak gribēji teikt “glāstāmo telefonu” nevis viedtālruņu… pionieris :D Tu vispār esi paskatījies pirmā aifona specenes un iespējas, kaut vai ja salīdzina ar nokijas n sēriju ap 2006to gadu?

edgku
26.03.2018 20:10
Reply to  Lapsinieks

Piezīme vietā.