Saules piesātināto vasaru nomainījis skaudrais rudens. Ja vasaras sezonā Kursors.lv lasītājiem piedāvāju savas pārdomas par dažādu ražotāju flagmaņu sēriju evolūciju, tad šai rakstu sērijai nu pienākušas beigas. Nobeigumā esmu sadūšojies pieķerties pie firmas, kas viedtelefonu tirgū radīja apvērsumu, kas nosaka dizaina tendences, kuru kopēšana ir katras sevi cienošas ķīniešu firmas uzdevums un kura šobrīd nespēj inovācijas ieviest tik ātri kā citi. Runa, protams, ir par Apple iPhone.

Kad aprakstīju Samsung, Huawei, Sony vai LG retrospekciju, gribot vai negribot, nonācu pie dizaina salīdzināšanas ar Apple. Lai gan neesmu, dažu subjektīvu faktu dēļ, šī smagsvara fanāts, tomēr pret Apple dizaineru darbu vienmēr esmu izturējies ar lielu cieņu. Šīs rakstu sērijas pēdējais raksts būs sentimentāls ieskats iPhone dizaina attīstībā. Tad nu palūkosim, kā iPhone laika gaitā ticis līdz izgrauzumam.

Apple iPhone

Viedtelefonu revolūcijas aizsākumi meklējami 2005. gadā, kad Stīvs Džobs iedomājās, ka datorā varētu integrēt skārienekrānu, kas tolaik bija ne visai attīstīta tehnoloģija. Pēc dažādiem eksperimentiem tika pieņemts lēmums tehnoloģiju ieviest nevis datoros, bet mobilajos telefonos, kur Apple līdz šim nebija spēris kāju. 2007. gadā Apple prezentēja iPhone, ko lika kā pretstatu viedtelefonu tirgū dominējošajiem Blackberry un Symbian tālruņiem. Lai gan LG Prada paspēja prezentēt kapacitīvu ekrānu jau pirms tam, Apple atklāja tā izmantojumu pilnībā ar interfeisu, kas atbalstīja kinētisko ritināšanu un revolucionāro Multitouch, jeb vairākpunktu pieskārienu iespēju. Atšķirībā no citiem ražotājiem, Apple nolēma tālruņa priekšā atstāt tikai vienu taustiņu, visu ievadi atstājot ekrānam. Dizains tiešām uzskatāms par revolucionāru. Aizmuguri sedz alumīnijs, bet antenu funkciju pilda melna plastmasa apakšā. Vēl kāda lieta, ko ieviesa tieši Apple – SIM karšu atviktne, ko var atvērt ar adatu. Vai spēj izskaitīt, cik tālruņi šādu risinājumu adaptējuši? Kopumā grūti kritizēt dizainu, kādu pasaule pirms tam nav pieredzējusi.

Apple iPhone 3G, Apple iPhone 3GS

Protams, ka nākamā paaudze nespēja atnest tik lielu kaudzi ar inovācijām kā pirmā. Šis ir viens no retajiem gadījumiem, kad ābols domājis, kā cenu samazināt, ne palielināt. Tas darīts alumīnija aizmuguri nomainot pret pulētu plastmasu. Dizains sapludināts tā, lai taustei būtu ļoti patīkams. Tāds tas arī ir, lai gan kopējie izmēri nemanāmi pieauguši. Stīvs Džobs uzskata, ka 3.5″ ekrāns ir optimāls, lai tālruni lietotu ar vienu roku, tādēļ bloķēšanas taustiņš atrodas augšpusē. Aizmugure ir eleganta, vienīgā iebilde ir pret uzrakstiem, kas pabojā klāro laukumu. Aizmugurē gozējas ābola logo, kas ir lielisks mārketinga triks, lai visi citi redzētu, kādas firmas tālruni lietojat. Tieši to Apple izdarīja arī laptopos, ja agrāk logo bija pozīcijā, lai aizvērtā datorā tas skatītos uz jums, tad tagad tas novietots otrādi, lai visi citi redzētu ar kādu klēpjdatoru strādājat. Gudrs mārketinga gājiens.

Apple iPhone 4, Apple iPhone 4s

2010. gads nāca ar jaunu dizaina valodu. Stikla sviestmaize ar alumīnija pildījumu. Premium materiālu atgriešana dizainā ir apsveicama. Šī ir tendence, pie kuras pieturas vairums šī brīža ražotāju. Manuprāt šis ir viens no ikoniskākajiem iPhone dizainiem. Plaukstai pielāgotā aizmugure kļuvusi plakana, malas kantainākas un asākas. Lai gan ergonomika ir zaudēta, tomēr elegnce, kas iegūta vērtējama lieliski. Apple dizaineri neslēpj, ka iedvesma gūta no Sony minimālisma dizaina stratēģijas, šeit gan runa ir par foto aparātiem un MP3 pleijeriem. Skaistajai melnajai krāsai pievienojies baltais “brālītis”. Neesmu krāsoto priekšu piekritējs, jo atsedzas visi sensori un uzskatāmi parādās milzu apmales ap ekrānu. Tomēr šāds solis sperts kā atsauce uz leģendāro Apple balto produktu dizainu. Diemžēl, pat izcilajiem gadās kļūdīties. Lietotāju galvenās sūdzības bija, ka turot ērtā veidā tālruni, tiek aizsegtas antenu līnijas un samazinās signāla stiprums. Bija arī sūdzības par trauslajiem materiāliem. Apple atbilde bija silikona bumperi un antenu novietojuma izmaiņas 4s modelī. Diemžēl, silikona apmales ieviesa kādu nelāgu tendenci – maksas ietvarus, maciņus un sazin ko vēl, kas it kā izlabo dizaineru nespēju, bet par to jāpiemaksā pašam. Dārgā tālrunī tas nebūtu pieļaujams.

Apple iPhone 5, Apple iPhone 5s, Apple iPhone 5c, Apple iPhons SE

Stīva Džobsa nāve noslēdz milzu ēru tehnoloģiju un eleganta funkcionālā dizaina attīstībā. No vienas puses jaunajos āboltelefonos pārmaiņas tiek ieviestas ātrāk, jo konkurenti nesnauž, no otras sākas laiks, kad Apple mēdz ieviest ne līdz galam noslīpētas fīčas. “S” burts nozīmē, ka vismaz divus gadus iPhone pieturas pie vienas un tās pašas dizaina valodas, mainot vien krāsu versijas, par laimi uzlabojumi ir gan komponentēs, gan programmatūrā. Piektā paaudze atgriezusies pie alumīnija korpusa, kas tālruni ļauj veidot plānāku un vieglāku. Aizmugures antenas nomaskētas aiz stikla daļām korpusa augšā un apakšā. Android lielekrānu filosofijas iespaidā, palielināts ekrāns līdz 4″. 5s versija tikusi pie pirkstu nospiedumu lasītāja mājas taustiņā. 5c sērija it kā domāta, lai konkurētu ar Android vidējo sēriju tālruņiem, atraktīvā plastmasa izpildīta lieliski, tomēr cena nespēj konkurēt arī visas svaigākās tehnoloģijas šajā versijā neatrast. iPhone SE būtu pieskaitāms nākamajai paaudzei, bet dizaina valoda tā pati, kas piektajam. SE spēj konkurēt ar Sony Compact versijām, kur kompaktā korpusā iemājo flagmaņcienīgas komponentes. Kopumā dizains ir elegants un pārdomāts, bet konkurence Apple dizaineru darbu padara par gausu.

Apple iPhone 6, Apple iPhone 6 Plus, Apple iPhone 6s, Apple iPhone 6s Plus

4.7″ un 5.5″ collas jau labu laiku ir Android darbināto tālruņu priekšrocības, kam nu seko arī Apple. Noapaļots alumīnija korpuss padara tālruņus par taustes lutekļiem, kamēr pagriežat tā aizmuguri un ļaujat novērtēt to acīm… Plastmasas antenas ir vulgāras, traucē eleganci, to krāsojums tās izceļ nevis organiski sapludina ar dizainu. Gr… Ja Stīva Džobsa laikā iPhone sevi pacēla virs pārējiem diktējot kvalitātes kritērijus, tad šoreiz tā nav. Sestā sērija sevi piesaka ar “Bendgate”. Ceru, ka neesat piedzīvojuši – izgāžat lielu naudu par premium tālruni, ieliekat to aizmugures kabatā, apsēžaties, lai nobaudītu kafiju un – KRIKŠ… Lai saglabātu plānumu, tālruņa uzbūve veidota tā, ka to ļoti viegli salocīt vai deformēt tā, ka ekrāns atdalās no mātes plates. Par laimi 6s versijā tas tika izlabots. Diemžēl, kopējie iespaidi par dizainu ir tik kontraversāli, ka uzskaitot plusus, nevar neņemt vērā dizaina mīnusus, kas firmai ar šādu pagātni nav piedodami.

Apple iPhone 7, Apple iPhone 7 Plus

Septītnieks dizainā nāk ar iepriekšējās paaudzes kļūdu labojumu. Aizmugures antenas pazaudējušas garo daļu pāri korpusam, atstāta vien noapaļotā antenu daļa. Arī krāsojumi beidzot organiski iederas, izņemot zelta versiju, kur antenas atstātas baltas. Gr… Diemžēl, tālrunis atvadījies no 3.5 mm austiņligzdas, kas iezīmē jaunu tendenci konkurentiem – jāatsakas, jo Apple tā dara, jo tehnoloģija ir morāli novecojusi, bet vietā, ko augstvērtīgāku likt, nav. Paldies LG un Samsung, ka tā vietā izsūcat no 3.5 mm ligzdas maksimumu, kā redzams to nespēja pat Apple. Aizmugure pieejama gan matētā, gan glancētā versijā. Pēdējā detaļās saplūst tik labi, ka rokā ir sajūta, ka tālrunis viscaur veidots no stikla, bet patiesībā aizmugure ir īpaši apstrādāts alumīnijs. Tālrunis ir noslīpētāks par iepriekšējo paaudzi, tā lielākie trūkumi ir atņemtās tehnoloģijas un izbīdītais kameras modulis.

Apple iPhone 8, Apple iPhone 8 Plus

Dīvaini, ka astotie modeļi tikuši pie cipara 8 nevis 7s, jo izmantotā dizaina valoda izmantota jau vairāk kā trīs gadu. Arī patērētāji pārmet dizaina konservatīvismu. Lielākā izmaiņa – šoreiz aizmuguri sedz stikls. Materiāla izvēle ļauj beidzot izmantot spēju, kas citiem tālruņiem jau ir sen – bezvadu lādēšanu. Tā pat kā 7 Plus modelī arī 8 Plus dubultās kameras novietotas horizontāli, atliek vien skaitīt, cik citos tālruņos šāda tendence vēlāk novērota.

Apple iPhone X, Apple iPhone XS, Apple iPhone XS Max, Apple iPhone XR

Tas, ka iPhone dizainam bija jāmainās, bija skaidrs jau pirms pāris gadiem. Arī tas, ka iPhone gatavo, ko lielisku arī bija skaidrs. 2017. gadā LG un Samsung diktēja jaunos dizaina noteikumus, tādēļ bija tikai jautājums, kad Apple pievienosies laikmetīgā dizaina nometnei. Piedodiet, Apple, bet jauno dizaina valodu tomēr saucu par “iks” nevis “10”. Lai vai kā, ar jubilejas tālruni firma gribēja realizēt ekrānu pa visu priekšējo korpusu. Diemžēl, tehnoloģiskais progress neļauj visu paslaucīt zem ekrāna un Apple ievieš nākamo tendeci, kam visiem sekot – izgrauzumu. Diskutablu to padara firmas vēlme saturu nerādīt tikai līdz izgrauzumam, bet ietvert to attēlojamajā, tā nozogot daļu informācijas. Taču pārējā priekša ir pārdomāta. Sānu un apakšu malas ir vienāda biezuma. Tas panākts ar padārgu risinājumu – lokano AMOLED displeju, kas zem ekrāna ielocās, lai piebīdītu malu maksimāli apakšai. Ja konkurentiem redzi zodiņu, zini, ka tur ekrāns satiekas ar mātes plati. Aizmugures kameras novietotas vertikāli, šāds risinājums nu ir ļoti iecienīts ķīniešu firmām. Lielākās iebildes, ko rada dizains ir pārāk izbīdītais kameru modulis, kas liek gāzelēties tālrunim uz galda un krāsa, kas nav līdz galam melna. Jaunās XS, XS Max un XR versijas atšķiras ar izmēru un krāsojumiem (šoreiz runāju tikai par dizaina valodu). Lai gan jāteic, ka dizains ir pārdomāts un iekārojams, konkurenti nesnauž, tiem izdevies panākt lielāku ekrāna un korpusa attiecību un citas inovācijas. Te gan jāsaka, ka X sērijas dizainu organisku padara tieši fakts, ka visām malām (izgrauzums neskaitās) izmantots vienāds attālums līdz korpusa malai, bez zodiņiem.

Verdikts

Apple panākumu atslēga ir spēja piedāvāt gan inovācijas, gan pieņemt drosmīgus lēmumus. Man nav līdz galam saprotama vēlme Āzijas firmām tik ļoti kopēt Apple. Pat ja izdotos izveidot līdzvērtīgu produktu, tas nav garants tādiem ienākumiem kā Apple. Pats ābols pierāda, ka unikalitāte ir panākumu atslēga. Tiesa, lai radītu, ko lielisku kā X dizaina valoda, četras paaudzes bija stipri līdzīgas. Pārmest varētu arī lēno tehnoloģiju ieviešanu, piemēram ātro un bezvadu uzlādes. Arī cena ir uzlēkusi kosmosā, turklāt Android piedāvā lētākus un pat advancētākus piedāvājumus.

Lai vai kā Apple fenomens ir nenoliedzams un pat, ja izmaiņas nebūs gana ātras, inerces vadīta šī bumba vēl ilgi trauksies uz priekšu.

Un kurš ir tavs iecienītākais iPhone dizains?

  • sinra

    Padsmit gadus esmu bijis Apple produktu lietotājs izņemot…..telefonus.Tā nav ka nesekoju līdzi kas jauns,kā attīstās,bet kā pērku jaunu telefonu tā atkal ne iPhons.Un tā līdz pagājušogada rudenim,atnāca iPhons X un te nu mēs esam-aizbraucu,apskatīju,paturēju rokā,paspaidiju podziņas un braucu mājās ar jaunu mantu kabatā.Tā nav ka nebiju pazinis iepriekšējos laidienus,daudziem paziņām bija,bet ne tā lai tas būtu mans produkts.Domāju ka šoreiz nostrādāja kopums-darbība,kvalitāte,dizains,ērtums,saturs.Patreiz priekšroka šim par kopumu kā tādu.Starp citu par burtu (vai skaitli) X.Varbūt arī mārketings-IKSS-lielais nzināmais,viss nezināmais jāizzina,kā lai izzina-jāiegādājas.

    • Jurģis Spulenieks

      Jā, šī ir firma, kas lielā mērā nosaka tendences, tomēr nesaprotu ražotāju vēlmi kopēt. Dizaineru ētika paredz radīt unikālu, atšķirīgu produktu nevis vulgāri kopētu kā to dara ķīnieši. Te gan jāatzīst,ka dizains kopumā piedzīvo grūtus laikus,jo šobrīd oriģinalitāti panākt ir ļoti grūti.

      • Madara_Saule
      • Kristaps Skutelis

        Aha, kad Huawei “izskaistina” bildes jau gadiem, tad nevienam nav nekādu problēmu. Kad Apple to izdara, tad gadsimta notikums. Lūk, uzņēmums, kura katrs solis tiek ņemts vērā! :D

      • Madara_Saule

        Nejaucam divas lietas. Reklāmu uzfrišināšana un ierīces nefunkcionēšana. Tu šeit nesaskati problēmu? Ierīce par 1500 EUR!!! KARL! Un nestrādā? Es pat neko nečīkstu, ka apple savā tālruņa kārbā nevar ievietot normālu ātrās uzlādes lādētāju. Es klusēju, ka jaunajā aifonā ir uzlikts NEATSLĒDZAMS bjūtifikātors. Neatslēdzams! https://www.youtube.com/watch?v=Q3GGdtn9poo&list=PL7u4lWXQ3wfI_7PgX0C-VTiwLeu0S4v34&index=3 Ka XR ir ielikts ekrāns ar kādu izšķirtspēju? Un tam pāri ziņa – this is a best, you gonna love it!

      • Kristaps Skutelis

        Tās nav tik lielas problēmas kā daudzi tās mēģina uzpūst.