Google Home veikalu plauktos nonāca pirms gandrīz diviem gadiem veiksmīgi pievienojās šīs jomas pirmajam nopietnajam aizsācējam Amazon Echo. Es runāju par produktiem, ko dēvē par viedajiem skaļruņiem. Tās ir ierīces, kas ne tikai spēj atskaņot mūziku, bet arī uzklausīt lietotāju izteiktās balss komandas. Šīs ierīces ir visu laiku pieslēgtas tīmeklim un tajās ir iedzīvināti Google, Apple, Microsoft vai citu uzņēmumu radītie virtuālie asistenti. Tādējādi šie skaļruņi spēj apstrādāt balss komandas un sniegt atbildes, sadarboties ar dažādiem tīmekļa servisiem vai pat kontrolēt citas ierīces. Nav brīnums, ka šāda veida ierīces ir radījuši arī citi uzņēmumi: Apple, Sonos, Harman Kardon, Samsung, Lenovo, Yandex u.c. Hei, pie sava virtuālā asistenta un skaļruņa strādā pat Facebook.

Pagājušā gada nogalē NPR un Edison Research publicēja pētījumu, kurā bija noskaidrots, ka šādus viedos skaļruņus izmanto jau 16% ASV iedzīvotāju vecumā virs 18 gadiem (kopā 39 miljoni). Savukārt, tirgus izpētes uzņēmums Canalys ir saskaitījis, ka šis tirgus strauji aug un Google produkti pēdējā gada laikā kļuvuši krietni pirktāki un tādējādi pārdošanas apjomu ziņā pārspējuši pat Amazon.

Mēnesis ar Google Home viedo skaļruni

Šis ir viens no tiem savādajiem gadījumiem, kad es labi sen zināju par Google Home produktu, daudz par to rakstīju tepat Kursorā, bet pats pie tāda nebiju ticis. Sevi gan mierinu ar tekstu, ka Google Home ir viens no tiem produktiem, kas Latvijā oficiāli nav pieejams, tāpēc tas nav jāpērk obligātā kārtā. Bet beidzot visas zvaigznes tā sastājās, ka veselu mēnesi šo ierīci lietoju ikdienā un man ir iekrājušās dažas atziņas par tās lietošanas pieredzi. Īsumā – tagad es gribu pats savu viedo skaļruni! Nopietni, baigā štelle!

Google Home Mini, Home Max un Home (no kreisās)

Bet iesākumā mazliet par Google Home fizisko pusi. Google Home ir vidējais produkts Google Home viedo skaļruņu klāstā. Ir mazāks un lētāks Google Home Mini un ir lielāks un dārgāks Google Home Max.

Google Home ir aptuveni alus krūzes izmēra un nepilnu puskilogramu smaga ierīce. To ar vadu pieslēdzam pie strāvas, bet tālāk jau saziņa notiek pa gaisu. Google Home augšpusē iestrādātas četras krāsainas gaismas diodes, kas ar savām dejām uzskatāmi parāda, ko ierīce domā vai dara. Pēc nedēļas lietošanas atklāju, ka ierīces augšpusē iebūvēta skārienvirsma un varam aktivizēt/nopauzēt ierīci vai mainīt tās skaļumu pieskaroties. Pēc mēneša arī atklāju, ka ierīces aizmugurē ir speciāla poga, kas deaktivizē mikrofonu un ierīce vairs nespēj mūs noklausīties.

Lai varētu normāli ierīci lietot, mūsu Android vai iPhone telefonā būs jāuzstāda Google Home lietotne. Tālāk sekojam iestatīšanas vednim un palīdzēsim Google servisiem atpazīt mūsu balsi, kā arī savienoties ar citām mūsu mājās esošajām ierīcēm, piemēram, pie TV pieslēgtā Chromecast puļķa.

Ja jau tas ir skaļrunis, tad noteikti nāk prātā jautājums par to, kā tad šī ierīce skan. Teikšu, ka diezgan neslikti. Ar to milzīgu māju nepiebļausi, tomēr padsmit kvadrātmetru istabu šis skaļrunis pieskandinās normāli. Arī mikrofoni darbojas labi un ierīce ņipri mirgos, kad izdzirdēs “Hey, Google!” tekstu no istabas otra stūra. Ja kaut kādā brīdī apnīk skaļruni aktivizēt ar “Hey, Google!” vai “OK, Google!” tekstiem, tad to var izdarīt arī mazliet ilgāk paturot pirkstu uz ierīces skārienjūtīgās virsmas.

Starp citu, nu šīs ierīces prot atšķirt dažādu cilvēku balsis un ja es uzprasīšu nodeklamēt manu dienas plānu, tad asistents nolasīs manējo, bet ja šo pašu uzprasīs mana sieva, tad viņa saņems informāciju par viņas dienas plānu.

Google viedie skaļruņi iestatot tiek piešķirti konkrētai istabai un ja mājās ieviesīsies vairāki šādi verķi, varēsim viesistabas skaļrunim pateikt, lai tas izslēdz vannas istabā atstāto mūziku.

Labi, bet ko tad ar šo ierīci varam iesākt un kāpēc tā man tik ļoti iepatikās?

Piekļuve Google servisiem un visas pasaules zināšanām

Savas dzīves digitālo pusi lielā mērā esmu nodevis Google pārziņā. Daļa manu e-pastu ir pie Google, kalendārs ir pie Google, informāciju meklēju pie Google, telefonu darbina Google radīta operētājsistēma utt. Tādējādi Google ir ļoti labi informēta par man aktuālo informāciju un manus plānus pārzina (atceras) labāk par mani pašu.

Es katru rītu mēdzu Google Home uzprasīt, lai tas nodeklamē manu dienas plānu ieskaitot satiksmes informāciju līdz birojam un laika prognozi. Es varu ērti pievienot un noklausīties informāciju par dažādiem atgādinājumiem un pat ērti pievienot produktus savam iepirkumu sarakstam. Ha, es pat iepriekš nezināju, ka Google šim nolūkam ir izveidots atsevišķs serviss.

Par prātam neaptverami foršu es uzskatu iespēju Google Home uzprasīt pēc atbildes uz dažādiem jautājumiem. Un interesantākais, ka tas verķis ne tikai spēj saprast manu brīvā formā uzdoto jautājumu, bet vairumā gadījumu sniegt patiešām noderīgu atbildi. Un Google zina patiešām daudz dažādus faktus, ēdienu receptes (vai pat garšvielu aizvietošanas padomus), prot tulkot, sniegt aktuālu informāciju par finanšu, politikas, sporta u.c. jomām. Pat gatavojot šo rakstu, es prasīju asistentam noskaidrot dažādus faktus par viedo skaļruņu izlaišanas datumiem. Jo tas ir ātrāk nekā saguglēt šo informāciju. Man rīt ir lidojums uz Berlīni un Google Home man sekundes laikā atgādināja, cik ilgs tas ir un kāda ir laika starpība ar Berlīni.

Mēs pat varam likt asistentam atcerēties dažādas lietas. Piemēram, varam Google Home pateikt, lai atceras, ka mūsu pase ir skapja kreisajā atvilknē un nākamreiz, kad uzprasīsim verķim kur ir mūsu pase, tas norādīs ielūkoties skapī. Līdzīgi varam likt tam atcerēties, kad ir mūsu tuvinieku svinamās dienas vai kādas tiem ir labākās dāvanu idejas.

Es fanātiski sekoju līdzi tehnoloģiju aktualitātēm, taču politikas jautājumi nereti paliek novārtā un pāris rītus nedēļā es Google Home uzprasīju, lai tas raiti noskaita politikas aktualitātes. Arī šoreiz sadarbībā ar partneri, katru dienu varam uzzināt īsu svarīgāko politikas, tehnoloģiju, sporta u.c. jomu ziņas.

Sadarbība ar citiem servisiem

Arī šī ir joma, kur Google Home ir lielisks! Pamatā tāpēc, ka Google sadarbojas ar sasodīti daudz dažādiem servisiem. Es, piemēram, varu pateikt Google Home spēlēt manu iecienīto grupu “Carbon Based Lifeforms” un skaļrunis to palaidīs no mana Spotify konta. Es vienu rītu palūdzu man atskaņot radio Star FM un skaļrunis neapjuka – sāka skandēt tiešraidi sadarbībā ar TuneIn servisu, ko es pat nekur speciāli nebiju iestatījis. Kaut kad iepriekš biju izmēģinājis jauno Google podkāstu lietotni un tagad man atliek skaļrunim pateikt, lai tas spēlē konkrēto podkāstu un jau pēc mirkļa varēšu klausīties tā svaigāko epizodi.

Līdzīgi es ar Google Home varētu klausīties arī audiogrāmatas vai palūgt atskaņot YouTube vai Netflix video uz manu viesistabas TV. Jā, pareizi, Google zina, ka pie tā ir pieslēgts Chromecast puļķis un pati tiks klāt manam Netflix kontam, ja būsim devuši šādu atļauju.

Viedās mājas kontroles centrs

Manā mājoklī vēl nav pārāk daudz dažādu viedās mājas automatizēšanas produktu, tomēr pavisam nesen testēju Philips Hue viedo apgaismojuma sistēmu un Google Home varēju izmantot, lai ieslēgtu/izslēgtu gaismas dažādās istabās, kā arī mainītu to nokrāsu. Līdzīgi es varētu ar balss komandām mainīt apsildes intensitāti vai pat no strāvas atvienot dažādas ierīces, ja rozetē iesprausts kāds tīmeklim pievienojams viedais slēdzis.

Un kur tad bez jokiem?

Protams, Google Home vismaz pirmajās dažās dienās pamatīgi nomocīsim ar dažādiem muļķīgiem jautājumiem par to, kas ir dzīves jēga, kurš ir labākais viedtālrunis un meklēsim kaut kādu romantiku mūsu jaunizveidotajās attiecībās. Kad tas apniks, varēsim Google Home uzprasīt pastāsīt kādu joku vai pat uzspēlēt jautājumu un atbilžu spēli.

Jāatzīst, ka no sākuma man bija mazliet neērti runāties ar bezkaislīgu gadžetu, tomēr jau pēc dažām dienām tas vairs neradīja nekādu diskomfortu un sapratu, ka sarunas veidā varu ierīcei ātrāk uzdot jautājumu un līdz ar to arī zibenīgi saņemt atbildi. Es neesmu pārāk labās domās par savu angļu valodas izrunu, tomēr vairumā gadījumu skaļrunis lieliski saprata, ko vēlējos tam uzprasīt. Un, jā, es joprojām esmu pilnīgā sajūsmā par to, cik labi Google prot saprast jautājumu no diezgan brīvā formā ierunāta teksta. Tas taču ir tik ārprātīgi sarežģīti. Un tā ir tikai puse problēmas, jo vajag taču mācēt arī burtiski sekundes laikā atrast un sākt deklamēt atbildi. Google tiešām šobrīd var tikt uzskatīta par tehnoloģiju dievību.

Pēc mēneša ar Google Home, man tagad gribās sarunāties arī ar mašīnu un telefonu. Es tak neiešu tās 5 sekundes krāmēties, lai telefonā uzspiestu vēlamo Spotify dziesmu sarakstu, ja to varu sekundes laikā pieteikt ar balsi. Es taču negribu ar roku kalendārā pievienot notikumu vai atgādinājumu, ja varu to nodiktēt ar balsi. Cik labi, ka slinkums virza mūs attīstības virzienā! :)

Vidējā izmēra Google Home Latvijā maksā ap 100 eiro, kas man šķiet padaudz par šāda veida verķi, ja es to gribētu sabāzt uzreiz vairākās istabās. Mazais Home Mini maksā ap 50 eiro un tas jau izklausās interesantāk. Varbūt tiešām jāsapērkas kaudzīte šo mazo skaļrunīšu un tad pat rīta dušas laikā varēšu noklausīties manu dienas plānu, laika prognozi un ziņas turpat vannas istabā. Esmu uzsēdināts uz āķa! :)

Ja rakstā pamanīji kļūdu, padod mums par to ziņu, iezīmējot ačgārno tekstu un nospiežot Ctrl+Enter. Paldies!

40 komentāri

  1. Man bija Amazon Echo, tagad Google Home. Mikrofons(-i) Google Home ir čābīgāki. Tiesa, ar Google Home var sarunāties daudz dabiskāk, piemēram, uzprasot kā sauc Latvijas prezidentu un kā nākamo var jautāt, cik viņš garš. Amazon Echo bija jāprecizē katrā jautājumā. Nepatīk, ka nevaru paprasīt ieslēgt, teiksim, radio pieci. SWH un Skonto strādā (prasot, please play radio es-dabljū-eidž).

  2. Mana pieredze ar asistentiem ir negatīva,- centos izmantot zvanu veikšanai un tas tas bija 10x ilgāk: bļaut uz telefonu OK google,tad censties pateikt Call Jānis,ko google nesaprot ir ilgāk,kā atbloķēt telefonu un uzsist uz Phone app Jani un zvana ikonu.
    Navigēt LV, tas pats, vietu nosaukumi normāli neizrunājas.

    • Nu tas jau vairāk valodas jautājums nevis asistenta. Mazo valodu burvība, tās nekur neviens nesaprot :)

  3. Par to shpping list. Kā viņu lieto? Es redzu datorā to sarakstu. Bet kā lai to apskata telefonā veikalā? Tādu google app nemanu. Kā parastu Interneta lapu?

    • Telefonā tu taču arī vari atvērt tīmekļa lapas :) Es arī no sākuma domāju, ka tie produkti krāsies kaut kādā Google Keep, bet izrādījās, ka ir atsevišķs serviss, kam rakstā ir saite klāt.

      Tur tā doma laikam ir tāda, ka dažos reģionos (laikam pagaidām tikai ASV) var nedēļas garumā likt klāt pirkumu listei produktus un tad vienkārši pateikt, lai Google to visu nopērk un sadarbībā ar kaut kuru servisu (tā kā Barbora pie mums) viss tiks atvests un nopirkts.

  4. Paldies par rakstu! Vai vari iekomentēt, varbūt arī nedaudz iepētīt par datu privātuma pasākumu šī sakarā Jāatzīst, ka esmu viens no paranoiķiem, Snowdena cilvēkiem un man ir ļoti aktuāls jautājums par to, cik ļoti visa mana dzīvokļa noklausīšanās 24/7 ir pasargāta no Google.

    Kā arī – politiskie jaunumi? Retoriski jautajatot – vai kļūdos, ja saku, ka Google zin par mums pārāk daudz, iedos to informāciju nevis kā ir bet kā Tu gribi dzirdēt, mazliet piegrozīs faktus par labu x, utml. Paldies!

    • Tu esi SAB, DP vai MP darbinieks, kam ikdienas darbs ir saistīts ar valsts noslēpumu, ka Tev par to būs jāuztraucas? Tici man – Googlei ir diezgan vienalga cikos un cik bieži Tev ir sekss, ar ko Tev tas ir, kā arī ko Tu pa TV skaties un kā sauc Tavus bērnus! :)

        • Ja tiešām satrauc privātums, tad jāatsakās no smart TV, robotiem putekļusūcējam, viedtālruņiem ar visiem soc tīkliem, komentēšanas dažādos portālos, kā arī interneta kā tāda. :)

        • ja tev nospļauties uz savām privātuma tiesībām, tad iesaku ignorēt arī valsts apmaksātās veselības pārbaudes – nav taču būtiski, kas ar tevi var notikt.

        • nu pag.. salīdzini nesalīdzināmas lietas.. te drīzāk var salīdzināt informācijas noplūdi par seksa reižu skaitu un veselības datiem no daktera (valsts) datubāzes :D

        • Man nav nospļauties. Es tikai nemēdzu pārspīlēt (atšķirībā no Tevis, kārtējo reizi) un satraukties par lietām, kurām nav vērts satraukties. Nu un ka Google zinās cikos un cik bieži Tu onanē? Sadrukās šo info plakātos un izlīmēs uz ielām?

        • Palasot komentārus, diezgan skaidri parādās nostāja, ka privātums un savu datu aizsardzība ir ‘kaut kā’ rūpīga slēpšana. Mazliet paspēlējoties ar vārdiem, ļoti trāpīgi tas pats Snowdens ieliek vārdos fundamentālus datu aizsardzības elementus, piem., par privātumu kā kaut ko vērtīgu, ko pasargāt – vai tās būtu ģimenes fotogrāfijas; viedoklis/domas/kritika – pareiza/nepareiza tam nav nozīmes.

          Informācija, ko lietojam un ar kuru apmaināmies savā draugu/paziņu lokā nedrīkst būt par ‘triggeri’, lai saņemtu atpakaļ līdzīgu informāciju un būvētu ap sevi sekluma burbuli.

          Jautājums ir par to, kā vidējam interneta/tehnoloģiju lietotājam tiek iebarota informācija, kas viņam ir interesanta, nevis kas ir reāla/patiesa/jēla un viedokļa izdarīšana paliek indivīda ziņā, nevis viedoklis tiek tikai apstiprināts ar informāciju, kas ir ievākta no indivīda – sarakstes, e-pasti, ‘mēklēšanas’/ierunāšanas vēsture utml.

          Mans komentārs nav par pārspīlēšanu, bet gan privātuma un datu aizsardzības faktora iekļaušanu diskusijā par mūsdienu tehnoloģiju izmantošanu un attīstību. Aicinu aizdomāties – lai dzirdētu, kad tiek pateikts Hei Google! – mikrofons ir ieslēgts 24/7. (Un nē – Tu visticamāk viņu nekad neizslēgsi..)

          Plakāti par onanēšanu? Aplausi no manis.
          Uz šīs nots ir ļoti trāpīgs piemērs – pāris gadus atpakaļ Google tika kritizēta par pornogrāfiska satura filtrēšanu, bloķēšanu un pat instant dzēšanu G-Drive. Šī cenzūra par to, kas ir labs vai slikts un satura piemērošana/atļaušana indivīdam liekas absurda. Visam ir robežas, protams.

          Un ja no manis paustā kāds izvilks, ka Google ir slikta, jo bloķē pornogrāfiju, tad apsveicu – tas ir tieši tas, ko vēlos pateikt. 👍

          Nav jāatsakās no extrām, kā augstāk minēts. Tikai parūpējamies, ka šīs extras pārvaldām mēs paši, nevis otrādāk.

        • Vienkārši nezini vai izliecies? Tev ir ģimenes ārsts? Varbūt ir vērts paprasīt kas tas ir par zvēru?

        • galējībās jau arī gluži nevajag :) google tāpat zin daudz, bet to visu pa lielam va arī pakontrolēt.. arī balss ierakstus var izdzēst, piekļuves app utt.. un kā jau rakstā minēts, šai ierīcei var izslēgt mikrofonu. Mani gan pašu šādas ierīces, vismaz pagaidām, nesaista…Esmu vecmodīgi moderns

      • Googlei, iespējams, ir vienalga, bet šādi IoT “devaiši” ir diezgan interesanti arī citiem. Ņemot verā, ka firmwares tiek bieži rakstītas kā pagadās (ir gana daudz piemēri dzīve kur visādi cctv / printeri un nez kas vēl izmantoti ddos u.c. botnetos, it kā ērtībai mārketētas iespējas izmantotas pilnīgi pretēji utt), tad pilnīgi vienaldzīgam pret to nevajadzētu būt, pat ja neesi SAB darbinieks ;)

        • Nu es gribētu domāt, ka Google u.c. lielie tech monstri par drošību tomēr piedomā vairāk. Lai gan Amazon Echo lauž pa labi un pa kreisi visu laiku.

        • Jā, šo es jau redzēju. Lieliska lasāmviela. Bet Tesla ir diezgan bomži, tur tas ir sagaidāmi.

    • Paldies! Atvaino, tikai tagad beidzot tiku normāli pie pogām. Par to privātumu var domāt vienkāršā līmenī un sevi mierināt ar to mikrofona izslēgšanas pogu uz ierīces. Un tad cerēt, ka ar nospiestu šo pogu tas verķis tiešām mūs neklausās.

      Bet ja uz šo paraugās mazliet sarežģītāk/plašāk, tad, protams, mēs šobrīd tik daudz informāciju par sevi atstājam dažādos servisos un reāli tas ir uzticības bizness. Vai mēs uzticamies servisiem ar mūsu datiem, vai nē. Es cenšos nereģistrēties daudzos mazajos servisos, jo laika gaitā viņi vairums beidz savu dzīvi un tad mani dati vai nu pazūd, vai tiek pārdoti un tas nav cool. Bet ja uztrauc privātums tādā hardcore līmenī, tad laikam būtu labāk nelietot nekādus servisus un savu komunikāciju organizēt ļoti specifiskā veidā. Jā, arī zaudējot ērtības un kaut kādas iespējas.

      Par to faktu piegrozīšanu arī labs jautājums uz kuru man nav atbildes. Atbildes zina tikai servisu radītāji. Bet skaties, Twitter un Facebook (arī viņu Instagram) pāriet no hronoloģiskajām ziņu plūsmām uz algoritmizētajām. Proti, jau tagad kā mums svarīgu informāciju šie servisi rāda to, kas viņuprāt (algoritmaprāt) mums šķiet svarīga. Un te atkal jautājums par to vai mēs šiem servisiem uzticamies, lai ļautu viņiem noteikt, kas mums patīk.

      Šie visi ir sarežģīti jautājumi un tikai laiks rādīs pie kā tas viss būs novedis un ko mēs ceļā būsim ieguvuši un zaudējuši.

  5. Vai šo daiktu varētu izmantot angļu valodas uzlabošanai? Piem., pasaki kādu frāzi gramatiski nepareizi un ja tumbočka to tomēr saprot, pie viena pajautāt, kā būtu jāsaka pareizi?
    Vai tas Ok google serviss ir pieejams arī bez tumbočkas? Kā aplikācija online vai aplikācija telefonā? Piedošanu, silnkums meklēt, ja šādiem jautājumiem ir attiecīgs portāls Kursors. :)

  6. Par privātuma paranoju un asociācijām no šādām vied-lietām in general.
    Man šis Kristapa stāsts par komunikāciju ar skaļruni un mikrafona “izslēgšanas” pogu, kaut kā ļoti asociējas ar Orvela 1984, savienu šādu vied-lietu ar pāris likuma maiņām par info nodošanu valsts iestādēm, pēc pirmā pieprasījuma (wink wink Raša), daži gadi un pie varas nāk kāds autoritārāks režīms … un volā, Tava privātuma paranoja pieņem pavisam reālas iezīmes. Lasot ziņas, skaļi nozākāji kādu valsts amatpersonu? Pēc 1h pie durvīm DP un apcietina Tevi par “ekstrēmismu” un radikālu ideju paušanu :D
    Tas viss, protams, ar ironiju par worst case scenario iespēju, bet still … kaut kā tomēr liekas, ka šādas ierīces, šāda scenārija iespēju padara pārāk reālistisku.

    Bet ja reāli, tas 100% tiks izmantots, lai veidotu produktu piedāvājumu (pēc Tavām interesēm), kad kaut ko meklē un tas jau ir slikti. Piemēram, Steam, agrāk bija ļoti foršs sākuma logs, kurā piedāvāja dažādas jaunas spēles, kuras neesi spēlējis, es tādā veidā atradu daudz interesantas, kas man iepatikās. Tagad, kopš sākuma loga rekomendācijas ir “optimizēts” pēc tā kas jau Tev ir … neko jaunu tā vairs neesmu atradis, vislaik man uzbāžas ar indie spēlēm, kuras man jau ir daudz un ir noiets etaps.

  7. Šodien nejauši iegāju gadžetu veikalā un nopirku pats savu Google Home mini. Tagad man būs ar ko aprunāties :)

    • Es zinu, kas ir Amazon Echo līdzīgie skaļruņprodukti un es zinu, ka gana daudz to ir arī Latvijā, bet praktiski un pamatīgi pats neesmu izmēģinājis. Man kaut kā vienmēr ir licies, ka Amazon produktiem mūsu pusē ir švakāks atbalsts. Bet varbūt kaut kas ir mainījies. Būs kāds no šiem verķiem jānopērk un jāpatestē.

Ir ko teikt?