Web Analytics
More
    Reklāma

    Kā mākslīgā intelekta rīki var palīdzēt uzņēmējdarbībā un kādi riski jāņem vērā?

    Šis raksts tapis sadarbībā ar apmācību uzņēmumu BDA.

    Jaunākie raksti

    Domājot par mākslīgo intelektu (MI), arvien būtiskāku lomu ieņem ģeneratīvie MI čatboti, piemēram, ChatGPT, kas kļūst par arvien pilnvērtīgākiem digitālajiem asistentiem. Tie sniedz palīdzīgu roku ne tikai ikdienas jautājumos, bet arī darba ikdienā. Kāds ir šo MI rīku spožums un posts uzņēmējdarbībā, sarunā atklāj Baltijas Datoru Akadēmijas (BDA) pasniedzējs, tehnoloģiju entuziasts un pārdošanas atbalsta koordinators Kristaps Eniņš.

    BDA pasniedzējs, tehnoloģiju entuziasts un pārdošanas atbalsta koordinators Kristaps Eniņš

    Pastāsti, lūdzu, īsumā par sevi. Ar ko nodarbojies BDA?

    BDA sāku strādāt 2021. gada rudenī – kā Excel kursu pasniedzējs, ar ko nodarbojos turpmākos divus gadus. Pēc tam kļuvu par daļu no BDA komandas. Sākotnēji biju klientu attiecību vadītājs, taču šobrīd nodrošinu atbalsta funkciju Mācību risinājumu nodaļas kolēģiem. Paralēli ar BDA IT nodaļas vadītāju un pasniedzēju Normundu Upenieku, vadām lekcijas un meistarklases par MI.

    ReklāmaAdvertisement

    Kad pirmo reizi dzirdēji par MI rīkiem un saprati, ka Tevi tie interesē?

    Tas bija 2021. gada novembrī, kad kursabiedrs atsūtīja saiti uz chat.openai.com mājaslapu ar ar piebildi, ka robots varot manā vietā uzrakstīt esejas. Sākumā biju ļoti skeptisks līdz pamēģināju, un rezultāts mani pozitīvā ziņā šokēja. Kopš tā laika, manuprāt, nav pagājusi nedēļa, kad nebūtu izmantojis ChatGPT. Pievienojoties BDA kolektīvam, uzņēmuma vadībai ieminējos par to, ka mums noderētu ChatGPT 4. jeb maksas versija.. Tā nu es sekmēju ģeneratīvā MI rīku ieviešanu uzņēmumā. To izmantojam gan tekstu radīšanai, gan attēlu ģenerēšanai, kā arī kopā ar Normundu pastāstām citiem par MI rīku sniegtajām iespējām vēl efektīvākam un produktīvākam darbam.

    Kādi ir šobrīd aktuālie MI rīki, kas varētu būt noderīgi uzņēmumiem?

    Vispirms ir jāsaprot divas lietas. Pirmkārt, kāda ir uzņēmuma saziņas valoda (rakstot e-pastus, piedaloties sapulcēs u. tml.) ­– latviešu vai angļu. Otrkārt, jau laikus ir jāpadomā par darbinieku izglītošanu un iepazīstināšanu ar ģeneratīvajiem MI rīkiem, lai viņi, rakstot uzvednes (prompts), nedalītos ar sensitīvu un konfidenciālu informāciju.

    Ja uzņēmuma ikdienas darba valoda ir angļu, piemērotāks MI rīks būs Microsoft Copilot, kas ir integrēts Microsoft vidē. Tas var ievērojami atvieglot darba ikdienu, un ir šobrīd populārākais un saprotamākais teksta ģenerēšanas rīks. Vienlaikus tas ir efektīvs un drošs, jo dati netiek sūtīti uz Ameriku, kā tas ir ChatGPT gadījumā, bet gan uzglabāti Eiropas serveros. Vēl viens liels spēlētājs tirgū ir Google, kas radījusi MI modeli Gemini. Šim rīkam ir pieejamas gan bezmaksas, gan maksas versijas.

    No vienas puses šie rīki ir labi, ka šie rīki nemaksā dārgi un nav jāiegulda milzīgas pūles darbinieku apmācīšanā, bet no otras, – ja uzņēmums tiešām vēlas pilnvērtīgi izmantot  MI risinājumus, tādā gadījumā ir vērts padomāt par atvērtā koda risinājumu, ko pielāgot konkrēti savām biznesa vajadzībām. Piemēram, Meta lielo valodu modeli Llama uzņēmumi var izmantot, balstoties tikai uz saviem datiem.

    Pastāsti, lūdzu, mazliet plašāk, kā uzņēmumu darbiniekiem ikdienas uzdevumos var palīdzēt šie MI rīki?

    Runājot par teksta ģenerēšanas rīkiem, jaunākie modeļi vienā uzvednē var apstrādāt krietni lielāku informācijas apjomu. Ja agrāk tie nespēja apstrādāt pat trīs rindkopu garu uzvedni, tad tagad tie bez problēmām var tikt galā ar teksta apjomu trīs Harija Potera grāmatu apmērā. Tā ir būtiska priekšrocība –  iespēja piedāvāt apjomīgus failus un izveidot dažādas uzvednes, kas saistītas ar tiem. Piemēram, ar MI palīdzību ir iespējams izveidot projektu. Tā izstrādē par pamatu tiks ņemti Tevis iedotie paraugi jeb informācija.

    Mans iecienītākais MI rīks ir ChatGPT, kas ticis papildināts ar diezgan jaudīgiem datu analīzes modeļiem. Ja agrāk, uzdodot  tam kaut ko aprēķināt, robots drīzāk minēja pareizo atbildi, tadt,izmantojot Python programmēšanas valodu, tiek veikts skaitļošanas uzdevums un datu analīze, tādējādi nonākot pie pareizā rezultāta un secinājumiem. Lietotājs var augšupielādēt 200 000 rindiņu garas Excel tabulas un veikt dažādus aprēķinus.

    Vēl MI rīki ļoti atvieglo informācijas meklēšanu. Arī šim nolūkam ikdienā ļoti bieži izmantoju jau iepriekš pieminēto ChatGPT. Tam var paprasīt jebko, nedomājot par to, cik precīza ir uzvednes vai tajā ietvertie atslēgas vārdi. ChatGPT ir trenēts saprast valodu. Pat no pāris vārdiem, tas mēģinās izlobīt informāciju, ko vēlies noskaidrot. Šāda iespēja, manuprāt, ievērojami paaugstina darbinieku kopējo produktivitāti un ļauj ietaupīt daudz laika.

    MI prot ģenerēt arī videokonferenču kopsavilkumus. BDA ikdienā izmantojam Microsoft Teams, kur integrēts Copilot, kas piedāvā veikt sapulču ierakstīšanu, kā arī izveido rakstisku kopsavilkumu, apkopojot sarunas esenci. Šis rīks spēj arī identificēt, kurš, ko, kad teicis. Nepieciešamības gadījumā iespējams izveidot kvalitatīvu kopsavilkumu ar katra dalībnieka teikto. Tāpat čatbotam var uzdot jautājumus par sapulcē pārrunāto, saņemt precizējumus un cita veida informāciju. Taču tādas iespējas Copilot sniedz tikai tad, ja sapulce notikusi angļu valodā. Pagaidām sapulcēm latviešu valodā transkripti pieejami diezgan zemā kvalitātē, līdz ar to ir ierobežotākas  Copilot izmantošanas iespējas.

    Kurās jomās MI radītie teksti uzņēmumam var noderēt?

    Piemēram, Copilot rīks piedāvā apkopot neizlasītajos e-pastos esošo informāciju. Tāpat šo rīku var izmantot e-pastu rakstīšanā, kā arī atbilstošu attēlu radīšanā.Vēl ir iespējamspielāgot ģenerētā e-pasta stilu atkarībā no situācijas, vajadzības vai uzņēmuma komunikācijas vadlīnijām.

    Kas attiecas uz ChatGPT, tas ir labs rīks informācijas ģenerēšanai mājaslapā. Lietotājs uzvednē var iekopēt veidnes formu un palūgt, lai čatbots to aizpilda. Rīks to visu spēj ļoti ātri paveikt, pēc tam tikai atliek pārbaudīt, vai viss ir korekti un atbilstoši. Jāatceras gan, ka ģeneratīvā MI atbildes nekad nebūs 100 % precīzas. Jebkurā gadījumā nepieciešams vismaz viens darbinieks, kurš pārlasa MI radīto tekstu, pārbauda tā loģiku un faktus. Neskatoties uz to, MI rīku izmantošana ļauj ietaupīt daudz laika un pievērsties svarīgākiem uzdevumiem.

    Vai šie MI rīki darbojas arī latviešu valodā?

    Kā kurš. ChatGPT šobrīd vislabāk darbojas latviešu valodā, bet, piemēram, Microsoft Copilot, lai arī spēj atbildēt latviski, tomēr ne visos gadījumos to dara  saprotami vai gramatiski pareizi. Ir bijis gadījums, kad latviešu valodā uzdevu jautājumu Copilot, bet atbildi saņēmu daļēji latviešu, daļēji japāņu valodās. Maksas versijā Copilot latviešu valodu vēl neatbalsta, bet sola to izdarīt visai pārskatāmā nākotnē.

    Arī Google Gemini diezgan labi spēj komunicēt latviešu valodā. Taču man ir bijušas situācijas, kad vienu un to pašu uzvedni sagatavojot  gan latviešu, gan angļu valodā, MI rīks  saprot tikai anglisko versiju.

    Kādas iespējas MI rīki piedāvā attēlu un video ģenerēšanā?

    Attēlu ģenerēšanas jomā, manuprāt, ir divi galvenie spēlētāji. Pirmais ir DALL-E, kas arī ir  OpenAI produkts. Šis rīks ir labs ilustrators, vizualizāciju veidotājs, ar kuru iespējams komunicēt sarunvalodā, gan palūdzot  uzģenerēt attēlu no nulles, gan arī veikt korekcijas.

    Otrs šobrīd populārākais rīks ir Midjourney, kas prot veidot ļoti reālistiskus attēlus. Mēs, BDA, to izmantojam un nereti esam ļoti pārsteigti par to, cik augstas kvalitātes attēlus šis rīks spēj radīt.

    Runājot par šo rīku pielietojumu uzņēmumā, vēlos uzsvērt, ka tie mārketinga jomā strādājošajiem  darbu noteikti neatņems. Jāņem vērā, ka attēlu ģenerēšanas rīki nekad nespēs radīt attēlu, izmantojot precīzu zīmola krāsas pikseli vai  logo. Piemēram, mēs Midjourney izmantojam tikai baneru fona veidošanai, ne kādām citām vizualizācijām.

    Kas attiecas uz video ģenerēšanu, manuprāt, šajā jomā MI vēl nespēj pienācīgi funkcionēt. Esam nonākuši līdz tam, kad konceptuāli kaut kas tāds eksistē, bet nav pieejams pilnīgi visiem. Jaudīgākais video satura ģenerēšanas rīks, kas līdz šim izstrādāts, ir OpenAI Sora. Taču tas patērē ļoti daudz resursu, tā darbināšana ir dārga, tāpēc tas ir teju nepieejams.

    Kā MI rīki var atvieglot datu apstrādi?

    Lielo datu apstrāde ar MI rīkiem var noderēt gan klientu atbalsta speciālistiem, gan vadītājiem, gan citiem darbiniekiem. Tos iespējams izmantot dažādos gadījumos – no atbildes iegūšanai, izmantojot lielu datu masīvu līdz ātrai faktu sameklēšanai.

    Runājot par ChatGPT, man patīk, ka tam ir jaudīga programmatūra, kas ļauj ātri un precīzi veikt matemātiskos aprēķinus un izgūt  statistikas datus. Lietotājam tikai atliek augšupielādēt failu vai norādīt saiti, un tālāk jau robots pats apstrādās šo informāciju. Ar Gemini rīku tādā ziņā ir nedaudz sarežģītāk. Apstrādājamo failu vispirms nepieciešams augšupielādēt Google Drive, bet pēc tam Gemini jāpiešķir piekļuves atļauju Google Drive. Ar Copilot ir vieglāk, jo tas jau ir integrēts Microsoft Office programmās un uzreiz pieejams darbam. Tas ļauj MI tūlītēji uzdot jautājumus, piemēram, par kādu konkrētu Excel failu. Tiesa, manā pieredzē līdz šim tas strādājis tikai tad, ja ir perfekti sagatavoti dati. Ja proti darboties Excel programmā, visticamāk, varēsi saviem spēkiem ātrāk iegūt nepieciešamo atbildi, nekā izdomāt uzvednes tekstu.

    Cik ļoti var ticēt MI ģenerētam saturam? Cik tas ir precīzs?

    Noteikti nevajag uztvert, ka MI ir panaceja un tā ģenerētais saturs – 100 % taisnība. Ja uzņēmums izmanto kādu no šiem MI rīkiem, manuprāt, ir svarīgi arī, lai būtu kāds speciālists, kurš pārzina konkrēto jomu un var pārbaudīt iegūtās informācijas patiesumu un atbilstīgumu. MI rīki ļoti ticami raksta un ģenerē attēlus, taču nebūtu pareizi, balstoties tikai uz to sniegto informāciju, pieņemt, piemēram, stratēģiskās attīstības lēmumus, kas var būtiski ietekmēt biznesa nākotni. Ir bijuši neskaitāmi gadījumi, kad MI uzģenerē it kā ticamu atbildi, taču patiesībā izrādās, ka tā ir pavisam aplama.

    Ar kādiem drošības riskiem jārēķinās uzņēmumiem, izmantojot šos MI rīkus?

    Ja neizmanto ChatGPT Team versiju, principā visi dati un sarakstes nonāk kopējā MI treniņa datu kopā, kas tiek izmantota, lai turpinātu trenēt un uzlabot šos modeļus. Līdz ar to ļoti svarīgi sarakstē ar robotu neatklāt konfidenciālu informāciju, uzņēmuma finanšu pārskatus, jo pastāv iespēja, ka kaut kad vēlāk šos datus var sniegt kā atbildi uz kāda cita uzvednes. Ļaunākais, kas saistībā ar to notika – vienā brīdī bija iespējams redzēt citu lietotāju čatu nosaukumus. Tāpēc aicinu būt piesardzīgiem un apzināties riskus, izprotot, kur ievadītie dati nonāk tālāk.

    Kuri MI rīku virzieni, Tavuprāt, tuvāko trīs gadu laikā turpinās attīstīties?

    Manuprāt, video ģenerēšanas rīki ikvienam kļūs krietni pieejamāki. Šķiet, ka tuvojamies tādai kā tehnoloģiskajai virsotnei saistībā ar teksta un attēlu ģenerēšanas rīku attīstību. Bieži klausos Semu Altmenu un ceru, ka nākamo dažu gadu laikā būs vērojama attīstība arī artificial general intelligence jomā.

    Vai MI robotu attīstību kaut kādā mērā nevar salīdzināt ar Google meklētāja attīstību?

    Domāju, ka iezīmējas ļoti lielas līdzības. Ja, Google meklētājā sākotnēji vajadzēja iemācīties uzdot pareizo jautājumu, tad ChatGPT spēj saprast uzvedni pat tad, ja tā nav precīza. Manuprāt, ģeneratīvā MI jomā limits varētu būt tāds, ka cilvēki vienkārši neaptver, cik ļoti un kā šie rīki viņiem var palīdzēt. Ja tev ir kāda problēma darbā, iespējams, ka nemaz neiedomājies, ka šis rīks to varētu palīdzēt atrisināt. Pagaidām, manuprāt, vienīgais limits MI rīku izmantošanā esam mēs paši.

    BDA var palīdzēt uzņēmumu darbiniekiem iepazīt MI pasauli un rīkus

    BDA piedāvā četrus kursus, kas dod iespēju gan iepazīt daudzveidīgo MI pasauli, gan pilnveidot savas zināšanas un prasmes šajā jomā.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    3 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Hašvaldis Blokčeins-Halvenings (HBH)
    06.06.2024 19:49

    Kā mākslīgā intelekta riski var palīdzēt uzņēmējdarbībā un kādi rīki jāņem vērā?

    Aldis
    08.06.2024 18:21

    Ja cilvēks sevi sauc par MI entuazistu, tad vajadzētu zināt, ka Tildei ir Teams tikšanos asistents, kas veido labus kopsavilkumus no sapulcēm latviešu valodā.

    Last edited 13 days ago by Aldis
    Gundars
    09.06.2024 09:51
    Reply to  Aldis

    A varbūt jāsāk ar to ka tajās sapulcēs nevajag muldēt tukšu, ja reiz kopsavilkumu var savilkt divos teikumos. Tur tā lieta, ka cilvēki bezjēgā daudz tukšu informāciju maļ, kurā tad vairāk nespēj orientēties un jātaisa rīki kas no tās drazas izloba vismaz kaut ko vērtīgu

    Reklāma