Web Analytics
More
    Reklāma

    Cupra Formentor 1.5 apskats – vai dinamiku drīkstēja upurēt cenas dēļ?

    Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

    Jaunākie raksti

    Man nepatīk klišejiskas lietas, bet tajā pašā laikā es arī neraujos savu auto aplīmēt ar rozā plēvi tikai lai izceltos. Zelta vidusceļš gan arī ir klišeja. Auto ražotāji pēdējos gados ir veikuši tālu ceļu, lai pilsētas krosoverus padarītu ne tikai praktiskus, bet arī pievilcīgus. Pēdējā laika tendence ir šos paaugstinātos pārvietotājus radīt arī interesantus, jaudīgus un kādā brīdi pat jautrus. Protams, visu laiku sanāk novērot “form over function”, kad visi tie papildus elementi nepilda nekādu funkciju, bet nu vismaz ir glīti.

    Kad 2019. gadā es pirmo reizi ieraudzīju Cupra Formentor konceptu, es sākumā pat  neticēju, ka Volkswagen grupa spāņiem atļaus šādi izpausties. Nav noslēpums, ka praktiski visas automašīnas grupas ietvaros ir stipri līdzīgas – katram Seat modelim pretī ir modelis no Volkswagen un Skoda. Pat vēl tālāk – arī grupas premium segmentā ir alternatīva. Formentor ir vienradzis. Kāpēc? Tāpēc, ka Formentor grupas ietvaros ir unikāls, alternatīva modeļa citos zīmolos nav un nebūs. Vismaz pagaidām.

    Reklāma

    Kas ir Cupra Formentor?

    Uz šo jautājumu šķiet nav atbildējuši pat auto jaunie īpašnieki. Sākšu jau ar to, ka bildes ir mānīgas. Formentor ir zemāks un mazāks nekā gaidīju. Tas, protams, nav slikti, vienkārši tas man bija pārsteigums. Vienu brīdi es iedomājos, ka Formentor aizstās Cupra Ateca. Nē. Abas automašīnas ir pilnīgi citādākas. Formentor ir kas līdzīgs nesen izmēģinātājai Hyundai Kona N – nedaudz paaugstināts karstais hečbeks. Un kā jau es secināju jaudīgā korejieša gadījumā – tā ir ideāla izvēle jauneklīgu, bet jau novecojušu kaut nedaudz par auto ieinteresētu cilvēku auto.

    Tomēr es gribētu iemest pāris akmeņu spāņu granātābolu dārzā. Kaut mans viedoklis pēc izmēģinājuma ir nedaudz pamainījies, mani tāpat vēl grauž iekšējā sāpe. Kāda? Cupra! Vēl savā Cupra Ateca izmēģinājuma vēstures sadaļā es rakstīju: “2018. gadā Seat dibināja jaunu divīziju Cupra, kurai ir jauna misija – radīt jaudīgās Seat automašīnas ar atsevišķu zīmolu un piedāvājumā pagaidām ir divas – Leon un Ateca. Cupra tagad ir atsevišķs zīmols un gan esošās, gan nākotnes jaudīgie pārstāvji vairs nebūs ar Seat nosaukumu.” Tātad – Cupra un Seat Sport sākotnējā doma vienmēr ir bijusi jaudas un dinamikas prioritāte. Visi zināja, ka Formentor tiks piedāvāts ne tikai jaudīgajās un ar pilnpiedziņu aprīkotajās VZ versijās, tātad tas nav nekāds pārsteigums. Tomēr 1.5 150 Zs versijas piedāvāšana zem Cupra zīmola ir diezgan skumji. Formentor varēja vismaz pieturēties pie 2.0 dzinējiem.

    Ja jau mēs aizskārām dzinēju tēmu

    Kaut mēs šajā izmēģinājumā runāsim tīri par 1.5 versiju, es gribu ātri izskriet cauri visām iespējām, kādas Formentor piedāvā. Nav daudz un nebūs gari. Turklāt Latvijā Formentor netiek piedāvāts ar manuālo ātrumkārbu. Spāņi savus Formentor klasificē pēc Cupra un VZ sadalījuma, kur VZ ir jaudīgākas tā paša dzinēja versijas.

    Ir jau manis pieminētā 1.5 versija ar 150 Zs (250 Nm), tad ir 2.0 190 Zs (320 Nm), kas ir aprīkota ar 4Drive visu riteņu piedziņu. Tad tam seko VZ versijas 2.0 ar 310 Zs (400 Nm) un 1.4 e-Hybrid, kas ir Plug-In hibrīds, ar 245 Zs (400 Nm). Eiropā ir pieejamas vēl arī citas versijas, piemēram, Plug-in hibrīda ne-VZ versija ar 204 Zs (350 Nm), ir pieejama VZ 2.0 versija ar 245 Zs (370 Nm) un priekšpiedziņu. Ir arī dīzeļi. Un arī 1.5 ar manuālo ātrumkārbu, bet uz to nav baigi jāiespringst, jo mums ir pieejams tas, kas mums ir pieejams.

    Interjers patiešām izceļas

    Un atkal – šeit nevajag gaidīt brīnumus. Nevajag gaidīt Rolls-Royce kvalitāti un Alfa-Romeo stilu, vajag gaidīt abus kopā. Nu ne Formentor gadījumā. Tomēr es gribu patiešām uzslavēt gan par kvalitāti, gan stilu – abi ir līmenī. Tik labā līmenī, ka tas mani mazliet pārsteidza. Šeit gan uzreiz ir jāņem vērā, ka izmēģinājuma automašīna ir stipri tālu no standarta komplektācijas. Tas gan neattiecas uz vispārējo apdares kvalitāti, to nevar papildus labāku piekomplektēt, attiecīgi tā ir vienkārši laba.

    Īpašu uzslavu es izteikšu priekšējo sēdekļu dizainam un ērtībai – šeit inženieri ir pelnījuši prjaņiku. Jāatzīmē gan, ka sportiskie sēdekļi mazās jaudas versijām ir papildaprīkojums. Diezgan dārgs papildus aprīkojums – 1200 EUR būs jāsamaksā par šīm zilajām taburetēm. Ir gan arī melnas, tikai bez uztraukuma. Arī visi paneļi ir veidoti īpašās formās, apklāti ar ādas imitācijas materiāliem, un gan izskatās labi, gan arī ir patīkami pieskārieniem. Viss ir nošūts ar kontrastējošas krāsas diegiem, ventilācijas atveru perimetru klāj Cupra krāsas elementi, ir patiešām ērts un izskatīgs sportisks stūres rats. Patiešām patīkama vieta, kur atrasties.

    Visu diezgan pamatīgi izceļ garās LED gaismu līnijas, kuras šķērso visu Formentor priekšējo interjera daļu. Un tās LED gaismu līnijas ir ne tikai regulējas dažādās gaismas tonalitātēs kā interjera apgaismojuma elements, tās ir arī informatīvas. Atveram kādas no durvīm – LED iedegas koši sarkans, lai garām braucošiem auto būtu viss skaidrs. Gaismas atbild arī par aklās zonas signalizēšanu, avārijas situāciju priekšā, kad visa milzīgā līnija nedos iespēju nepamanīt iespējamu bīstamību. Ir labi. Ir ļoti labi.

    Jā, ir arī pietiekami daudz nesaprotamas kvalitātes plastmasas materiālu. Piemēram, centrālais priekšā sēdošo atdalošais tunelis varēja būt veidots no patīkamāka materiāla, jo vienīgie labi izskatošais elementi ir mazais ātrumkloķis un iedarbināšanas poga. Bet ja man ir jāpiecieš tikai šis, tad auto man ir pārdots.

    Aizmugurē vietas nav dikti daudz, arī bagāžnieka izmērs ir stipri ierobežots. Nav arī dikti daudz dažādu lietu glabāšanas kabatu, bet nedomāju, ka inženieru galvenās domas fokusējās uz lielu amerikāņu īpatņu ievietošanu Formentor aizmugurējā sēdeklī.

    Kā tad brauc 1.5?

    Kā gan man gribētos šo nodaļu izlaist. Formentor ar 1.5 dzinēju ir ļoti grūti sadzīvot ar Cupra mantojumu. Drīzāk jau neiespējami sadzīvot. Pārnesumkārba ir pietiekami inteliģenta, lai spētu atbildēt uz lielāko daļu pieprasījumu ar saprātīgu atbildi, taču ir ļoti jūtams, ka tā vēlas samazināt dzinēja apgriezienus zem 2000 kruīza laikā. Pozitīvais šajā ir vismaz, ka tad pat riepu troksnis ir skaļāks par motoru.

    Tāpat kā citos VW grupas modeļos, 1.5 jaudas motors apbrīnojami agri vēlas braukt ar diviem cilindriem, lai ietaupītu degvielu. Šis viss ir ļoti forši, it īpaši pie mūsdienu degvielas cenām. Problēma ir tajā, ka atgriešanās pie četriem cilindriem prasa nelielu aizturi. Un papildus aizture noteikti nav tas, kas ir nepieciešams šādas jaudas un pusotras tonnas smagam auto. Un 8.9 sekundes līdz 100 km/h šāda izskata auto pati par sevi nav goda lieta. Nevajag atkal manos vārdos saskatīt snobismu – esmu pietiekami daudz minējis, ka Volkswagen grupas 1.5 litru 150 Zs dzinējs bez tās ekoloģiskās vieglās hibrīda sistēmas ir pat ļoti labs balanss starp pietiekamu dinamiku pilsētā un patēriņu. Un Cupra vismaz mums ir iedevusi to – vieglā hibrīda šeit nav.

    Kaut bāzes versijai nav gudro regulējamo amortizatoru, balstiekārta ir pārsteidzoši forša. Tā ir stingra un atsaucīga, bet tikpat labi arī absorbē ceļa nelīdzenumus un pat vieglu bezceļu. Cik nu tālu gan var iebraukt ar priekšpiedziņu. Balstiekārta tik labi absorbē ceļu, ka būs nepieciešams patiešām riebīgs Rīgas ceļš, lai sajustu diskomfortu. Noteikti glābj 18 collu riteņi ar “gaļīgo” riepu, bet tikai riepa vien situāciju nespētu glābt.

    Neskatoties uz to, ka stūres iekārtas atsaucību var regulēt ar braukšanas režīmiem, iespējams, tā ir mana lielāka vilšanās šajā automašīnā. Stūres iekārtai ir diezgan jūtams brīvgājiens un aizture, līdz tā atbild uz maniem rīkojumiem. Un kad stūre atbild – tā atbild pārlieku agresīvi. Attiecīgi – pirmie asākie līkumi lielākā ātrumā ir jāizbrauc ar papildus piesardzību, jo tas viss pēc sajūtām ir stipri nervozi. Jā, pie stūres atsaucības dikti ātri pieradīsi, bet tā pavisam noteikti atšķiras no citām VW grupas paaugstinātajām automašīnām. Varbūt Cupra tieši ar šo niansi vēlas atšķirties grupas ietvaros?

    Cenas

    Cupra ar 1.5 dzinēju un automātisko ātrumkārbu sākas no 29 900 EUR. Skaidrs, ka šis ir mārketinga triks, ka lielisko un stilīgo spāņu bulli var nopirkt zem 30 tūkstošiem EUR. Ļoti patīkami gan ir, ka Cupra jau bāzes aprīkojumā ir ļoti bagātīga un lielai daļai potenciālo pircēju nemaz neko vairāk par bāzīti nevajadzēs.

    Standartā auto jau tiek pie pilnajiem LED lukturiem, lielāko daļu gudro asistentu, bezatslēgas piekļuvi, un citiem labumiem. Kā jau minēju, tad sportiskie priekšējie sēdekļi maksās nepilnus 1200 EUR, pilna braukšanas palīgsistēmu pakotne (XL) maksās nepilnus 700 EUR, manis pieminētais salona priekšdaļu aptverošā daudzkrāsu LED komforta apgaismojums ar Smart funkciju vēl nieka 200 EUR. Vēl pāris fīčas varam pielikt pēc savas sirds un patikas, bet tas tāpat neuzmetīs auto cenu kosmosā. Ir pietiekami labi.

    Pēcvārds

    Labas lietas maksā dārgi, tāpēc par skaistiem un stilīgiem auto samaksāt vienmēr ir varējusi tikai turīgākā sabiedrības daļa. Cupra Formentor jaudīgajā VZ versijā ar pāris papildus aksesuāriem arī vairs nevar nosaukt par lētu, jo tas ar pirkstu galiņiem sniedzas jau pie 40 tūkstošu EUR atzīmes. Vai 1.5 versija piestāv Cupra zīmolam? Noteikti nē. Vai 1.5 versija ir finansiāli sasniedzamāks solis, lai tikt pie patiešām stilīga auto? Noteikti. Turklāt, vizuāli atšķirt 150 Zs no 310 Zs vismaz no priekšpuses praktiski nav iespējams. Vai es piekrītu šim ražotāja solim, ka Cupra sportiskums tiek upurēts dēļ cenas? Noteikti nē, bet izdariet katrs savu izvēli pats.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    6 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Aigi_nr1
    07.03.2022 16:33

    1,5l versija ir priekš pārvietošanās, bet VZ priekš dvēseles…

    Es pats
    07.03.2022 22:30
    Reply to  Aigi_nr1

    VZ ir priekš csn pārkāpumu sodiem, dvēselei vajag moci, ar to vēl var atļauties paālēties, ar auto par katru kustību dabūsi sodu

    Kristaps
    27.04.2022 11:48
    Reply to  Es pats

    Ar ko atšķiras mocis csn pārkāpumos? Sodiņus tapat maksā, turklāt vēl vairāk var uzķerties jo uzkriet var daudz ātrak un dinamiskāk var ‘agresīvi’ pēc noteikumiem braukt.

    Nr. zīmju uzlocīšana jebšu slēpšana arī tiec pie papildus sodiņa tad kad noķer. Un attaisnojumi, ka ar moci var aizlaisties, nav pamatoti, jo iebraucot ar to pašu pilsētnieku klasi- street vai bike kam sliki virsū paliksi smilts-sūnā pirmajos 10 metros, ja ir enduro tad jā pa mežu kā ej ta ej, bet ar enduro uz šosejas taisnē baigi neuzskriesi/neaizlaidīsies un tevi valsts poliču auto pirms meža panāks un noķers….

    Tad jau vajag kādu nopietnu bike klasi kas jau iet superbaiku teritorijā, bet mums nav tādu garu un gludu šoseju kur vari uz 300+ km/h uzskriet un aizlaisties tā lai pazustu no redzes loka un kaut kur krūmos paslēpties. Varbūt tāpēc ceļus netaisa jo bedres savā veidā ir guļošie… Kontrolē ātrumu! :D

    ;) Tapēc neredzu nekādu pamatojumu tavam teiktajam.

    Last edited 1 year ago by Kristaps
    eed
    08.03.2022 14:21

    paldies par apskatu! Pievienošos secinājumam, ka dzīvajā tika gaidīts lielāks / augstāks auto. Bet nu 30k priekš tā standarta aprīkojuma, kāds ir Formentoram, nav slikti. kaut ko līdzīgu sakomplektējot pie konkurentiem, diži lētāk nesanāk…

    KKTK
    08.03.2022 21:14

    Skatos uz litrāžām un ZS un skaidrs, ka foklsvāgens vēl jo projām nemāk taisīt dzinējus.

    eed
    11.03.2022 14:32
    Reply to  KKTK

    kādas tad bija ekspektācijas? 1.0L Ford dīzelis, kurš pēc 10k sāk dūmot? :D

    Reklāma