Web Analytics
More
    Reklāma

    Škoda Fabia apskats – visa veida izaugsme

    Foto: Mārcis Gaujenietis

    Jaunākie raksti

    Man Škoda „Fabia” vienmēr šķitusi kā mašīna, kas piedāvā mazliet vairāk, kā varētu šķist pirmajā acu uzmetienā, aplūkojot mazo čehu hečbeku. Turklāt, to piedāvā par mazāku cenu nekā varētu gaidīt. Izklausās pēc tipiskas Škoda mašīnas, vai ne? 22 gadus pēc šī modeļa pirmās prezentācijas, „Fabia” ar jauniem vaibstiem un tehniskajām iespējām sasniegusi savu ceturto paaudzi.

    Ieskats vēsturē

    Pirmās paaudzes Škoda „Fabia” pie klientiem ieradās tieši pirms gadsimtu mijas, proti, 1999. gadā, bet gadu vēlāk parādījās arī universāļa versija „Combi”. Jaunais modelis kļuva par aizvietotāju „Felicia” modelim, kas tika ražots 90-tajos gados. „Felicia” lielā mērā bija pašas Škoda radīts auto, izmantojot gan čehu platformu, gan citas tehniskās detaļas, tiesa, arī šis modelis jau saņēma šādas tādas lietas no Volkswagen, kas tolaik bija pārpircis čehu autoražotāju.

    Reklāma

    1. paaudzes „Fabia” jau bija produkts, kas balstīts Volkswagen tehnoloģijās – auto izmantoja Volkswagen A04 platformu, kas tika dalīta ar Volkswagen „Polo” un Seat „Ibiza”, bet vēlāk šīs platformas versijas izmantoja virkne citu vācu koncerna izmēros kompaktāko modeļu. No pašas Škoda krājumiem te bija palikuši vairs tikai pāris dzinēju versijas, visādi citādi auto bija pilnībā bāzēts Volkswagen tehnoloģijās, tā tam turpinoties arī nākotnē. „Fabia” kļuva arī par Škoda rallija programmas balstu, piedaloties pasaules rallija čempionāta (WRC) sacensībās un arī daudzos citos rallijos.

    2. paaudzes „Fabia” modelis tika prezentēts 2007. gada pavasarī, drīz pēc tam nonākot arī tirdzniecībā. Vizuāli mašīna palika visai līdzīga iepriekšējam modelim, iegūstot vēl apaļākas formas. Dabā šī laika „Fabia” nereti mazliet atgādina Škoda kabluku „Roomster”, jo auto virsbūve izskatās tāda nedaudz piepacelta uz augšu. Patiesībā abu modeļu dizaina izstrāde notikusi paralēli, lai starp tiem veidotos „sinerģija”. Auto izmēri bija kļuvuši lielāki, bet tehniski izmaiņas bija salīdzinoši mazākas, piedāvājot atsvaidzinātus motorus un dažas citas lietas. Kā tas pierasts, faktiski viss aizgūts no Volkswagen.

    Nākamā jeb 3. paaudzes „Fabia” tika prezentēta 2014. gada nogalē, šai mašīnai jau piedzīvojot pamatīgas pārvērtības gan vizuāli, gan arī tehniski. Dizainā iepriekšējās paaudzes apaļās līnijas tagad aizstāja krietni asākas, stūrainākas līnijas, mašīnas tēlu veidojot krietni agresīvāku. Tehniski auto būvēts uz krietni modernākās „A06” platformas, kurā apvienota divas citas Volkswagen koncerna platformas, tostarp joprojām aktuālā „MQB” platforma, kuru izmanto daudzi koncerna populārākie modeļi, tostarp „Golf”, „Touran”, „Octavia” un citi. Tas ļāva iegūt jaunus dzinējus, krietni uzlabot braukšanas īpašības, ļaujot mašīnu aprīkot arī ar jaunākajām braukšanas un drošības palīgsistēmām.

    22 gadu laikā „Fabia” kļuvusi par ārkārtīgi sekmīgu un pieprasītu modeli – Škoda izdevies pārdot apmēram 4,5 miljonus eksemplāru, kas to padara par otru komerciāli veiksmīgāko modeli ražotāja jaunāko laiku vēsturē, atpaliekot tikai no „Octavia”. Skaidrs, ka arī ar jauno paaudzi, kas tika prezentēts pērn, autoražotājs saista nopietnas cerības, turpinot audzēt savu tirgus daļu.

    Jaunā „Fabia”

    Ceturtās paaudzes „Fabia” pie klientiem sāka ceļot pagājušā gada pašās beigās. Auto atkal piedzīvojis nopietnas tehniskās izmaiņas, izmantojot „MQB A0” platformu. Ņemot vērā, ka runa ir par Volkswagen koncernu, tad šo pašu platformu izmanto arī divi brāļi Škoda saimē „Kamiq” un „Scala”, kā arī aktuālais Volkswagen „Polo”, „Taigo” „T-Cross”, vēl ir arī Seat „Ibiza” un „Arona”. Vienvārdsakot, ļoti daudz modeļu, kas izmanto vienu platformu, bet katrs zīmols mašīnas var noregulēt pēc saviem ieskatiem.

    Turpinot tehnisko sadaļu, auto garenbāze pastiepusies par iespaidīgiem 9,4 centimetriem (tagad 2,56 metri), turklāt lielākā daļa vietas piešķirta aizmugurē sēdošajiem, bet par to nedaudz vēlāk. Mašīnas kopējais garums palielinājies par 11,5 centimetriem (tagad 4,11 metri) un arī platumā auto pastiepies par pieciem centimetriem līdz 1,78 metriem. Vienīgi augstumā jaunā „Fabia” kļuvusi mazāka – tā zaudējusi 7 milimetrus un tagad ir 1,46 metrus augsta. Škoda ļoti lepojas ar paveikto aerodinamikas jomā, kas ļāvis samazināt pretestības koeficentu no 0,32 līdz 0,28. Autoražotājs apgalvo, ka tas ir mazākais gaisa pretestības koeficents visā segmentā.

    Lai mazliet precīzāk varētu saprast, tieši cik liela tagad kļuvusi „Fabia”, jādodas pavisam īsā ceļojumā pagātnē, apmēram uz to laiku, kad vispār parādījās „Fabia” jeb 90-to gadu beigām. Tolaik tika prezentēts arī „Golf Mk4”, kas izmēros ir faktiski identisks mūsdienu jaunajai „Fabia”. Protams, ceturtais golfs jau nav nekāds milzis, taču hečbeka versijā tas ir pilnīgi adekvāta izmēra auto, turklāt gana populārs un ielās bieži sastopams joprojām.

    Motoru piedāvājumā pieejami tikai benzīna dzinēji un izvēle nav plaša – „Fabia” piedāvājumā ir tikai divi dzinēji, proti, 1,0 un 1,5 litru benzīna motori, bet dažādās versijās. 1,0 motors pieejams trīs versijās – mazjaudīgākais 80Zs atmosfēriskais motors līdz 100km/h ieskrienās nesteidzīgās 15,5 sekundēs. Seko 1,0TSI versija ar 95Zs, kam vajag 10,6 sekundes, lai veiktu sprintu līdz 100km/h. Abus šos modeļus iespējams sakomplektēt ar 5-pakāpju manuālo pārnesumkārbu. Tad seko 110Zs versija ar 6-pakāpju manuālo vai 7-pakāpju automātisko DSG pārnesumkārbu. Visbeidzot, nopērkams arī lielākais un jaudīgākais 1,5 litru turbomotors ar 150Zs jaudu un 7-pakāpju DSG automātu.

    Dizains un salons

    Jaunā „Fabia” šķiet lielāka ne tikai tehnisko parametru papīros, bet arī dabā. Viens no šī segmenta galvenajiem konkurentiem „Renault Clio” vizuāli šķiet mazāks, savukārt pati „Fabia” uz aci jau vairāk velk uz „Scala” izmēriem. Kad sāksim pētīt skaitļos izteiktus parametrus, tad viss tik un tā nostāsies savās vietās.

    Vizuāli mašīnas priekšdaļa drīzāk ir iepriekšējās paaudzes evolūcija, taču auto veidots atbilstoši jaunākajiem Škoda dizaina priekšrakstiem – jaunās formas radiatora reste hromētajā ietvarā un jaunā lukturu forma ir pamanāmākās izmaiņas. Tāpat „Fabia” šoreiz ir pārbagāta ar dažādām līnijām un formām, ražotājam cenšoties radīt sportiskāku, agresīvāku tēlu kādreiz tik mīlīgā, apaļīgā paskata modelim. Krietni lielāku revolūciju piedzīvojusi mašīnas aizmugurējā daļa – aizmugurējo lukturu forma pilnībā mainīta, tiem tagad izskatoties tāpat kā aktuālajiem Škoda krosoveriem. Koši oranžā krāsa šim modelim noteikti piestāv, šīs krāsas „Fabia” izceļoties tipiski melni pelēcīgajos Latvijas piemāju stāvlaukumos, tiesa, par foršo krāsu nāksies papildus piemaksāt. Vēl viena pamanāma izmaiņa – Škoda logotipu uz bagāžnieka vāka tagad nomainījis ražotāja nosaukums.

    Viena no Škoda tradicionālajām vērtībām ir spēja piedāvāt lielu daudzumu vietas mašīnā sēdošajiem cilvēkiem – jaunajā „Fabia” vietas priekšā ir pilnīgi pietiekami, lai tur iekārtotos arī divi augumā gari cilvēki, nesitoties ar elkoņiem. Pieregulējot sēdekļus un stūri, savu ideālo sēdpozīciju šeit var atrast ļoti ātri. Vietas daudzums priekšā ir faktiski tāds pats kā nedaudz lielākajā „Scala”, savukārt „Octavia” jau piedāvā vairāk telpas un brīvības. Iepriekš pieminēju, ka mašīnas garenbāze pastiepusies krietni garāka, sniedzot vairāk vietas aizmugurē – skatoties no malas, vietas tur nav diez ko daudz (lai gan izskatās vairāk nekā agrāk), taču arī aiz manis (1,93 metri) diezgan ērti varēja iekārtoties vidēja auguma pieaugušais. Tas noteikti nav slikts rezultāts un par vietas daudzumu aizmugurē nav pamata izteikt sūdzības – šīs klases izmēriem „Fabia” lutina, tālu neatpaliekot no radniecīgā un nedaudz lielākā „Scala” modeļa. Skaidrs, ka „Octavia” ir vairāk vietas aizmugurē, bet no tā modeļa mēs tieši to arī sagaidām. Paturpinot par vietas daudzumu – Škoda savā mazākajā modelī pamanījusies izveidot bagāžnieku ar 380 litru tilpumu. Lai labāk uztvertu, tad aktuālās paaudzes „Golf Mk8” bagāžnieks ir tieši tik pat liels.

    Atgriežoties priekšējā sēdeklī, tad sēdekļi tur ir ērti, kas „Fabia” ļauj sēdēt un braukt visu dienu, ko es arī darīju, bet par to nedaudz vēlāk. Priekšējais panelis kopumā izveidots gana pārskatāms un ērts, Škoda neaizraujoties ar pārlieku daudz un dažādiem digitāliem risinājumiem, piemēram, kaitinošajām slīdjoslām klimatkontrolei citos VW modeļos. Digitāli risinājumi te, protams, ir. Sāksim ar 10,25 collu vadītāja digitālo instrumentu paneli. Visā visumā pozitīvas atsauksmes – ļoti laba kvalitāte un izšķirtspēja, informācija ir skaidri nolasāma, ko vēl var vēlēties. Ja gribam paskaldīt matus, tad pārslēgšanas starp dažādiem skatiem ir diezgan lēnīga un smagnēja, bet, beigu beigās, tāpat izvēlēsimies vienu skatu, kas patīk, un to arī lietosim ikdienā.

    Konkrētā mašīna bija aprīkota arī ar 9,2 collu skārienjutīgo multimediju ekrānu, kas ir veidots tipiski Volkswagen koncerna standartiem – pats ekrāns vizuāli ir gana simpātisks un krāsains, taču pārbagāts ar dažādām izvēlnēm, kas ne vienmēr ir ļoti intuitīvas, turklāt arī ātrdarbība un atsaucība šad tad var pieklibot. Tiesa, sistēma tik un tā ir pāris soļus labāka nekā vienā no „Fabia” galvenajiem konkurentiem „Clio”. Pieejama bezvadu savienojums ar Android Auto/Apple CarPlay, bet zem klimatkontroles regulējumiem atrodam viedtālruņa bezvadu lādēšanas paliktni, tiesa, tas izvietots diezgan neparocīgā veidā.

    Salons saskrūvēts kvalitatīvi un stingri, tam nevar piekasīties, tomēr nelielu vilšanos sagādāja izvēlēto materiālu kvalitāte – lielākoties izmantoti cieti, diezgan plastmasīgi materiāli. „Fabia” kaut kā tomēr jānodala no piedāvājumā augstāk stāvošajiem „Scala” un „Octavia”, kur izmantoti labāki materiāli. Visā mašīnā atradīsim arī dažādus „Simply Clever” knifus – ledus skrāpis iekš degvielas vāciņa, speciāls telefona/planšetes turētājs aizmugurē, plastmasas mēlīte pie vējstikla stāvvietu čekiem, glāžu turētājus ar īpašu risinājumu, kas ļauj pudeli atskrūvēt ar vienu roku. Protams, neiztrūkst klasiskais Škoda lietussargs durvīs, tiesa, mūsu mašīnā tas bija aizvietots ar slotiņu sniega tīrīšanai. Jebkurā gadījumā ļoti praktiski. Šādu „Simply Clever” risinājumu kopumā ir vairāki desmiti, tiem esot pieejamiem visā auto.

    Braukšana

    „Super-mini” klases hečbeki uz ceļa mūsdienās liekas krietni lielāki nekā tie ir patiesība – to jau esmu teicis iepriekš Renault „Clio” apskatā, savukārt „Fabia” braukšanas īpašību ziņā pat pārspēj francūzi, kas ir šīs klases etalons. Vismaz komfortā noteikti. Mašīna kopumā ir kļuvusi ļoti ērta un komfortabla, pārsteidzoši labi apslāpējot lāpīto bedrīšu radītos negludumus un gādājot par ērtu braukšanu visas dienas garumā gan pilsētā, gan arī uz šosejām. Uz šosejas jaunā „Fabia” pat līdzinājās „Octavia” modelim tajā, cik mierīgi un nepiespiesti tiek apēsti kilometri. Nav ne miņas no nestabilitātes un auto pa bedrainu šoseju brauc pat labāk nekā radniecīgā „Scala”.

    Ir arī monētas otra puse – komforts un ērta braukšana nozīmē, ka mašīnas virsbūve līkumos minimāli svārstās, proti, sportiskas braukšanas cienītājiem labāk pie sirds ies citi šīs klases modeļi. Škoda ielas mašīnas, izņemot pašus jaudīgākos vRS modeļus, tomēr nav domātas, lai trakotu, bet gan komfortabli pārvietotos. Jaunā „Fabia” šādā vRS izpildījumā pieejama nebūs.

    Mēs izmēģinājām versiju ar 1,0 litru 110Zs motoru un 7-pakāpju automātisko DSG pārnesumkārbu. Jāsaka, ka „Fabia” gadījumā šāda agregātu kombinācija ir pilnīgi adekvāta un neko vairāk patiesībā nemaz neprasās – braukšanai pa šoseju mūsu ātrumos jaudas ir gana, auto nešķiet spīdzināts, braucot ar 100-105km/h. Arī apdzīšanai uzrāviens ir pietiekams, taču viss jādara ar mēru un prātu. DSG pārnesumkārba rīkojas kā jebkurā citā VW koncerna mašīnā – pārslēdzas aši un precīzi, bet pēc gāzes pedāļa nospiešanas ir jūtama neliela aizture līdz tiek atrasts īstais pārnesums. Par degvielas patēriņu arī grēks sūdzēties – pa šoseju auto sasniedza 5,2 litrus uz 100km. Braucot kombinētā režīmā gan pa pilsētām, gan pa šoseju rezultāts tuvojās 6 litriem uz 100km, kas jebkurā gadījumā ir ļoti labs rezultāts.

    Skaņas izolācija ir normāla – ne vairāk, ne mazāk, savas klases ietvaros viss ir ļoti akurāti un labi. Nepārprotiet, vējš nesvilpo visos stūros, taču, ja jābrauc vējainākā dienā vai izteikti pretvējā, tad gan to varēs sadzirdēt. Riepu troksni inženieri gan spējuši noslāpēt un auto savā skaļumā/klusumā ir turpat, kur „Scala”.

    Cena

    Jaunā „Fabia” nopērkama jau sākot no 14 500 eiro, par šo cenu iegūstot 1,0 litru atmosfērisko dzinēju ar manuālo pārnesumkārbu. Mūsu testētais auto jau bija krietni dārgāks – 25 400 eiro. Šāda cena par „Fabia” pirmajā brīdī liek aizrīties, bet konkrētais auto ir ļoti bagātīgi aprīkots – vadītāja digitālais instrumentu panelis, 9,2 collu multimediju ekrāns, bezvadu viedtālruņa uzlāde, apsildāmais vējstikls, adaptīvā kruīza kontrole, sistēma, kas palīdz saglabāt joslu, atpakaļskata kamera, 50 litru degvielas bāka, apsildāma, multifunkcionālā stūre, apsildāmie sēdekļi, Bi-LED lukturi ar automātisko tālo gaismu ieslēgšanu/izslēgšanu. Ja vēl pirms gadiem pieciem daudzas no šīm lietām bija rezervētas tikai dārgākajiem un lielākajiem modeļiem, tad tagad to visu un vēl šādas tādas lietas var dabūt arī mazajā „Fabia”

    Nobeiguma vārdi

    Jaunā „Fabia” spērusi vairākus soļus tradicionālo hečbeku virzienā – Škoda mazākais modelis brauc labāk nekā iepriekš un ir daudz labāk aprīkots nekā jebkad agrāk. Šis modelis nu jau kāpj uz papēžiem gan pašas Škoda piedāvātajai „Scala”, gan varētu pārvilināt arī „Golf” cienītājus. Lai arī izmēros joprojām itin kompakts modelis, „Fabia” piedāvā savai klasei ļoti daudz vietas salonā, kā arī patīkamas, Škoda raksturīgas braukšanas īpašības, kas šīs paaudzes versiju, visticamāk, padarīs vismaz tikpat veiksmīgu, kā iepriekšējās paaudzes.

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    11 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Elektriķis
    15.02.2022 13:38

    Kaut kā iekoda acīs virsraksts: “visa veida”…
    Ir viens veids un vairāki veidi. Varbūt labāk rakstīt “visu veidu”?

    Last edited 2 years ago by Elektriķis
    Kursors.lv
    15.02.2022 14:01
    Reply to  Elektriķis

    Mēs par to padomāsim :)

    karlis
    15.02.2022 15:04

    es gan neesmu inženieris, bet ideja iebāzt vienu dzinēju (1.0l) visos modeļos, liekas nedaudz nepārdomāta.

    Kursors.lv
    15.02.2022 15:25
    Reply to  karlis

    Kāpēc nepārdomāta? Tā taču tagad dara daudzi auto ražotāji. Motoru variantu ir mazāk nekā auto modeļu, tāpēc tos izmantot vairākos auto.

    karlis
    15.02.2022 16:44

    tas ir saprotams no mārketinga un izmaksu samazināšanas viedokļa.
    no lietotāja puses … nezvai. tad jau varēs mainīt vienkārši eļļu, bez nosaukuma. vienkārši motoreļļa.
    Jāsaka, ka Ford arī tā dara. visur bāž vienu 3cilindru 1.0 litru dzinēju. no fiestas līdz …

    pat motorzāģos ir dzinēju variācijas. pagaidām.

    Diginauts
    15.02.2022 21:02

    Cik esmu braucis ar īres VAG mobīļiem kur 1L un DSG kombinācijā, tad vienmēr kaut kāda piegarša ka nav kaut kas īsti. Tie 3 cilindri tiek likti kā traki dziesmā pie ne pārāk liela skāriena lai radītu veiktspējas ilūziju, kad kāja nostāk tā uzreiz zemākie apgriezieni ko var fiziski dabūt ka tik nenoslāpst – kas nozīmē papildus vibrācijas un vēl papildus vibrācijas jo 3 cilindri.
    Variators vai vēl labāk hidrauliskā kārba sniedz labāku komforta izjūtu, jeb noņem nabadzības garšu. Suzuki 1.4turbo ar hidroautomātu ir pārsteidzoši plūdens un pieaudzis savās manierēs, bet mūsdienās lētākā auto hidrokārba un 4 podi ir retums. Mazda?

    Vienā lietā Clio ir daudz labāks – ikdienas izmaksas ja paņem LPG rūpnīcas versiju kas knapi dārgāk maksā. Tas vismaz manās acīs uzreiz ieliek Clio un renault mazmotorus prioritātē.

    Skābene
    16.02.2022 09:17

    Motora tilpumi samazinās, bet patēriņš paliek turpat. Kāda jēga no mazmotora?Tad jau labāk 2,5 litru atmosfērisks motors + hibrīda sistēma, un patērīņš tie paši 5 litri, bet nekādu tehnisku problēmu ar samocītu mazu motoriņu.

    Rudolfs
    16.02.2022 10:03
    Reply to  Skābene

    Ar šādu motoru fabia maksās 30k. Diez vai būs daudz pircēju.

    KKTK
    16.02.2022 12:05
    Reply to  Skābene

    Emisijas! Neviens ar 2.5 nebrauc tā, lai patēriņš būtu 5l. Un svars!

    Skābene
    16.02.2022 18:00
    Reply to  KKTK

    Šitā konkrētā škoda maksā 25000 eur. Toyota Yaris krutākajā izpildījumā ar 1,5 litru Hybrid piedziņu maksā 22k eur un tērē 4 litri uz 100.
    Šajā cenā sanāk pat Corolla ar 1,8 litru Hybrid piedziņu un 4,5 litru patēriņu.
    Neredzu jēgu no 1,0T motora, kurš rij vairāk, emisijas vairāk.

    karlis
    16.02.2022 12:07
    Reply to  Skābene

    šis faktors gan pārsteidz. daudz runā par ekonomiju un ekoloģiju.
    bet kā pienāk praksē, tā uzreiz 1.0l motors ēd neadekvāti daudz.

    ja auto ir darba, vai ņemts operatīvā, tad palielam ir po, griez to nemotoru līdz sarkanajai. jo savādāk tas normāli neiet, ja ir jāpdzen un nedod (dievs,allahs, buda, kungs, viņa augstība …) jāved vairāk nekā šoferis.

    kad praktiskais latvietis pērk mazlietotu … tad (vismaz man un vismaz es) tie mazlitrāžas auto ar nodzītu motoru, kurā eļļu maina ik pēc 30K, baigi neiekārdina.

    Reklāma