Web Analytics
More
    Reklāma

    Artura ceļš uz viņa pirmo elektroauto

    Jaunākie raksti

    Pirms vairākām nedēļām Twitterī pamanīju Artura stāstu par to, kā viņš izvēlējās un nopirka savu pirmo elektroauto. Viņš vairāku tvītu sērijā pastāstīja par auto izvēles procesu un pirmajām atziņām, ko guvis ekspluatējot šo auto. Tēma mums ir ļoti tuva, tāpēc palūdzu viņu uzrakstīt plašāk par savu pieredzi. Paldies Arturam par rakstu!

    Kāpēc vispār prātā ienāca ideja par elektro auto iegādi? To sekmēja vairāki faktori. Viens no tiem ir sliktā pieredze ar iekšdedzes dzinēju mašīnām. Dīzelim visu laiku bija problēmas ar akumulatoru un izmešu filtru, jo mēs maz braucam. Un benzīnnieks bija mazs un vecs, bet tērēja daudz. Bija skaidrs, ka drīz vajadzēs domāt par jaunu mašīnu, bet kādu?

    Tā kā esmu jaunu tehnoloģiju un inovāciju piekritējs, jau sen sekoju līdzi elektromašīnu inovācijām. Bet tā lai tiešām apņemtos tādu nopirkt, likās diezgan bezcerīgi. Kaut kā galīgi neticēju baterijas tehnoloģijām.

    Domas sāka mainīties, kad atteicāmies no gāzes apkures un pārgājām uz pilnu mājas elektrifikāciju ar saules paneļiem. Redzot cik tika tērēts uz veco mašīnu, bija skaids, ja jauno varētu lādēt ar saules paneļiem, tad pat ja tas pirkums nebūtu sevišķi labs un izdevies, to vēl kaut kā varētu atspēkot tīri finansiāli.

    Aizskrienot uz priekšu varu pateikt ka tā doma, bija pilnīgi aplama. Tā kā saules paneļiem ar EKII atbalstu bija ierobežojums uz 11 kW jaudu, ar pilnīgi elektrificētu māju, mēs jau tā to visu notērējam gada laikā. Pieliekot klāt elektroauto mēs neko daudz neiegūstam, nu varbūt nedaudz, jo tērējam daudz vairāk pa taisno, nevis caur neto sistēmu.

    Bet galvenais, ka es atļāvu sev domāt, ka elektroauto ir reāla iespēja. Un līdz ar to es sāku pētīt tālāk. Un jo vairāk es iedziļinājos, jo vairāk sapratu, ka par spīti elektroauto mīnusiem, kā piemēram, samazināts braukšanas “range”, dārgākā cena, automāts (es biju pilnīgs manuālas kārbas piekritējs, un nekad neatzinu automātus), tas atvieglos vai pilnīgi novērsis tās lietas, kas mani besī iekšdedzes dzinējos, kā braukšana uz uzpildes staciju, ikgadēja eļļas maiņa, smirdoņa garāžā, utt.

    Nu jau šī doma palika daudz interesantāka. Līdz ar to mēs nolēmām, kad mūsu vecajai mašīnai pienāks kārtīgs nākamais remonts, tad arī iegādāsimies jaunu (lietotu) auto un potenciāli, tas varētu būt arī elektroauto.

    Kā es izvēlējos elektrouto, ko iegādāties?

    Ok, bet kuru elektro auto tad mēs ņemtu? Galvenais par ko cilvēki domā ir braukšanas range, tāpēc izlēmām balstīt savu izvēli uz to. Tā kā ikdienā mēs nobraucam tikai kādus 10 km, tad tam derētu praktiski jebkurš elektroauto. Bet mums bija ari retāki, bet regulāri tālāki braucieni, apciemojot radus un draugus.

    Salikām maršrutu Google Maps un sapratām ka lielākais regulārais maršruts ko mēs braucam ir 200 km. Tā kā visām mašīnām range norādīts to labākajos apstākļos, mēs nolēmām aprēķināt sliktāko apstākli un pareizinājām ar 2. Nu tā, pieņemot 10% aizies baterijas degradācijā, jo mašīnu plānojam paturēt nu vismaz 10 gadus, un 40% braucot aukstajā ziemā. līdz ar to 50% no baterijas pazustu tur.

    Tā mēs sapratām, ka mums vajag mašīnu ar 400 km nobraukuma rezervi. Izveidojām Exceli, salikām visas elektromašīnas ko vien zinājām un skatījāmies, kas atbilst. Pēc tam salīdzinājām ar to, kas vispār ir pieejams ss.lv

    Un pārsvarā ar tādu range bija daudz jaunu mašīnu, kas ir nesen izlaistas, līdz ar to tās vai nu reti parādījās lietotu mašīnu tirgū, vai arī parādījās, bet bija galīgi ārpus mūsu budžeta.

    Kā piemēram Hyundai ioniq 5, tā droši vien būtu mana primārā izvēle, ja maciņš ļautu, bet tādas bija tikai 2 un pārsniedza budžetu divas reizes. Līdzīgā kategorijā bija Tesla Model Y, Kia E-Niro un Kia EV 6.

    Bija arī auto, kas iekļāvās budžetā, bet tāpēc ka sākotnēja cena tam ir ļoti augsta, tie auto, kas iekļāvās budžetā bija pārāk veci, kā piemēram, Tesla Model S no kāda 2014. gada, utt.

    Tesla Model 3, mēs pat neapskatījām, jo tas bija sedans. Un tā ka mēs pieradām pie hatchback un bija bieži jāparvadā kādas mantas un tad lielu suni pie ārsta, tas nelikās kā variants.

    Ja godīgi, tad vispār uz Teslām skatījāmies tā nedaudz greizi. Īpaši ar vienu ekrānu pa vidu un viss ir ekrānā. Būtībā, jau tā bija grūti psiholoģiski veikt šo soli uz elektroauto, bet ar Tesla, tas būtu vēl lielāks lēciens, jo daudz vairāk atšķirtos no ierasta normāla auto.

    Līdz ar to, vienīgā izvēle, kas mums bija – Hyundai Kona. Mūsu budžetā iekļāvās ap 2020-2021 gada modelis ar lielo 64 kWh bateriju. Un ja godīgi atsauksmes par to arī bija diezgan labas un likās ka būtu normāla izvēle.

    Bet tā ka mūsu vecā mašīna vēl brauca, īsti nesteidzamies veikt šo izvēli, bet monitorējam cenas ss.lv, cik bieži mašīnas paradās un pazūd un kā mainās cena.

    Paralēli Twiterī parādījās sarunas par elektro auto un ieteikums ņemt Tesla Model 3 Long Range. Beidzot pieļāvu domu, ka varētu paņemt arī sedanu un sāku monitorēt arī tās cenas. Sliktākajā gadījumā suni var uzlikt uz beņķiem un paklāt ko apakšā. Īstenībā, ko mēs darām tagad, mēs laižam suni iekšā bagāžniekā un nolaižam beņķus. Ne visos sedanos to var darīt.

    Pārsvarā Tesla Model 3 LR bija nedaudz ārpus budžeta (pāris tūkstoši). Kamēr vienu dienu ieraudzīju sludinājumu ar 2021. gada Tesla Model 3 LR Bauskā, kas bija tieši mūsu cenu diapazonā. Diemžēl tad vēl nebiju apradīs ar domu, ka varbūt tiešām varam ņemt Tesla un nolēmu uz tā lēmuma pagulēt. Nākamajā dienā zvanot mašīnu apskatīt uzzināju, ka to paņēma jau pirmajā dienā uzreiz. Sapratu, ka ja gribēs labu cenu uz Tesla, tur īsti gulēt nevar.

    Pagāja vēl pāris mēneši un beidzot pienāca tā diena. Kartējā tālākā izbraucienā mūsu vecā mašīna nosprāga. Par laimi, tas notika, kad mēs tikko izbraucām no mājam, līdz ar to lēnā garā, kaut kā kratoties un slāpstot tikām atpakaļ.

    Bet te nu paradījās robs mūsu plānā. Nopirkt jaunu mašīnu bez esošās izrādās ir pagrūti, jo būtu jābrauc uz dažādām vietām skatīties, bet nav ar ko. Izmisuma pēc iesitu reģionu tepat pie mums Jelgavā. Un kā vienkārši zīme no debesīm, viens un tas pats pārdevējs pārdot Hyndai Kona un Tesla Model 3 LR tepat mūsu pilsētā. Kona mūsu budžetā, bet Tesla atkal nedaudz ārpus tā. Uzreiz uzzvanīju, sarunājam tikšanos un aizgājām paskatīties.

    Par Kona pirmais iespaids nebija pārāk labs. Kamēr no ārpuses auto izskatījās lielāks par mūsu Chevrolet Lacceti, ielienot iekšā, sajūta bija vēl saspiestāka nekā mūsu mazajā hečbekā. Un tas bija viens no punktiem par ko ģimene bieži sūdzējās, ka esošajā auto ir pārāk saspiesti.

    Un tad bija “test drive” ar Teslu, kas mainīja visu. Iepriekš redzēju vairākus Youtube Shorts par to ka cilvēks, mašīnas entuziasts, nemūžam nebrauktu ar Tesla, bet pēc “test drive” uzreiz grib tādu nopirkt. Likās tāds nereāls gadījums, bet ironiski, tas bija tieši tas, kas notika ar mani. Varbūt tas ir fakts, ka es nācu no 15+ gadus veca auto, bet varbūt Teslas tiešām ir pārākas par citām mašīnām. Bet kopsummā tā manevrētspēja, tas paātrinājums. Tas ir kā nopirkt “muscle car” pa tik lētu naudu un vēl varēt vadīt savu ģimeni ar to. Es tobrīd sapratu, ka negribu braukt un mēģināt ne vienu citu auto. Un liekas, ka sieva to arī pēc manis saprata, jo pilnīgi neprotestēja par izkāpšanu ārā no budžeta.

    Elektro auto iegādes process

    Par pirkšanas procesu mums jau pārsvarā viss bija izdomāts. Cik atceros EKII toreiz piedāvāja atbalstu līdz 4 tūkstošiem eiro. Bet tā ka mums ir savs uzņēmums, un auto tiek lietots gan uzņēmuma, gan privātajam vajadzībām, likās loģiski to pirkt uz uzņēmumu, jo ir iespēja dabūt līdz pat 50% no PVN atpakaļ. Plus tā iztērētā nauda ir pirms nodokļu nomaksas, kas palielināja mūsu budžetu.

    Lielais pluss ir arī (uzņēmuma) ekspluatācijas nodoklis, kas elektro auto ir 180 eiro gadā. Par iekšdedzes dzinēju šādu summu un vēl vairāk var nākties maksāt ik mēnesi.

    Pirms pirkšanas gribēju mašīnu arī pārbaudīt, bet pārdevējs to jau bija izdarījis un parādījis atskaiti no teslaservice.lv. Tā es arī uzzināju par šo servisu, jo iepriekš arī bija bailes, kur tad man likties, ja kaut kas notiek. Kā arī parādīja VIN numura atskaiti no Carvertical vai līdzīga servisa.

    Pēc samaksas braucu uz CSDD iziet tehnisko un dabūt jaunu numura zīmi. Tā kā mašīna bija ieviesta no ārzemēm, tai bija pagaidu numurs. Cik sapratu paralēli pārdevējam arī vajadzēja nokārtot papildus dokumentus par mašīnas ieviešanu, jo vēl nebija iestājies noilgums.

    Un te CSDD tehniskajā apskatē rādās pirmā kurioza situācija. Es neko nezinādams par Tesla, pirmo reizi braucot ar to, tagad sekošu CSDD tehniskā inspektora instrukcijām. Labi, ka Tesla saskarne izrādījās diezgan intuitīva. Uzspiež uz mašīnas un tad “Lights” un var slēgāt visas gaismas ko vajag. Nopūtos, ka bija tik viegli, līdz man paprasīja odometra rādījumu. Uzreiz neatradu, nācās “googlēt” un sapratu ka tas ir zem “Software” izvēlnes.

    Domāju, nu viss, visu ko vajag dabūja, var atslābt. Bet, nē. Teslām priekšā ir uzlikts VIN numurs, izrādās tas ir uzdrukāts, bet CSDD jāverificē pēc tāda, kas ir iekalts mašīnas šasijā. Problēma tāda, ka neviens nezin kur. Inspektors izmeklējas un neatrada, un aizgāja konsultēties ar kolēģiem. Kamēr es atkal sāku “googlēt”. Izrādās dažāda gada mašīnām, kas ražotās dažādas fabrikās, tā vieta var atšķirties. Piemēram, Ķīnā ražotām auto tas ir zem pasažiera sēdekļa. Bet manējā, kas izrādās ir no Fremont rūpnīcās, tas ir iekalts pīlārā, zem gumijas pasažieru pusē. Bet arī zinot to, bija ļoti grūti atrast kur tieši tas atrodas. Tur jānoņem nedaudz gan plastmasa, gan jāatloka gumija un tikai tad pārsekojot visam stabam no augšas uz leju, pēc 30 minūtēm meklēšanas inspektors beidzot to atrada.

    Tagad pēc gada ejot tehnisko atkal, es jau redzēju jauna inspektorā acīs izmisumu kamēr viņš pagriezās iet jautāt kolēģiem par VIN numuru, bet šoreiz es jau pilnīgi labi zināju, kur tāds ir un parādīju viņam uzreiz.

    Tad nu beidzot visi dokumenti bija nokārtoti, tur pat CSDD caur mobilo iegādājos OCTA un varēja braukt mājās. Iedzenot mašīnu garāžā sapratām, ka mums iebraukšana garāžā tagad ir par šauru. Nav tā ka nevar iebraukt, bet noteikti kādreiz neuzmanoties saskrāpētu (un tā tas vēlāk arī notika, un labi, ka tik ātri, jo varēju beigt uztraukties par auto izskatu). Jau bija plāns mainīt garāžas vārtus uz automātiskiem, un tas mums iedeva vēl papildus 20cm, un tagad ir diezgan komfortabli iebraukt. Bet nebiju iedomājies, ka jaunie auto ir daudz platāki. Izrādās, ka tāda tendence ir.

    Beidzot būdams garāžā varēju apskatīties, kas tur tajā auto infotainment sistēmā ir, un uzreiz pamanīju, ka vecais īpašnieks, kas izrādās bija no Nīderlandes, nemaz nebija izlogojies ne no Spotify, ne no Netflix, utt. Tātad “factory reset”. Pēc reseta pārstāja strādāt kameras bāzētas sistēmas kā “auto steer” un “parking” utt. Izrādās ir jānobrauc ap 20km lai tās nokalibrētos un tad viss aizgāja normāli.

    Interesanti, ka vairākus gadus iepriekš tieši Nīderlandē arī apskatīju Model 3 izstādē

    Vēlāk iegādājoties KASKO atklājās vēl viens pārsteigums. Gan IF, gan Swedbank KASKO piedāvājums šādai mašīnai ir aptuveni 2000 eiro gadā. Vēlāk no Twitter uzzināju, ka ir iespējas dabūt arī lētāku, bet tikai no individuāliem brokeriem. Vēl neesmu to procesu uzsācis, bet kaut kad vajadzēs.

    Pēdējais solis bija pārreģistrēt mašīnu uz savu Tesla kontu, kur beigās es sapratu, ka varēju arī diezgan iegrābties un iespējams man vienkārši paveicās. Man bija jānoskenē gan mašīnas dokumentus, gan manējos un jānosūta Tesla apstiprināšanai. Bet izrādās bija viena nianse. Viņi pārreģistrētu mašīnu uz mana konta, tikai ja vecais īpašnieks to būtu noņēmis no savēja. Nu tā es iesniedzu un gaidīju un nezināju ko sagaidīt. Ja nu vecais īpašnieks nenoņēma? Jo viņš jau nebija izlogojies no Spotify un Netflix arī. Ko tad es darītu? Kā viņu atrastu?

    Par laimi viss beidzās labi un jau nākamajā dienā bija e-pasts, ka auto ir pārreģistrēts un tad man atvērās pilnīgi jauna pasaule ar auto kontroli no mobilā telefona.

    Vai vajag mājās uzlādes staciju?

    Ja man šo jautājumu uzdotu pirms elektro auto iegādes, mana atbilde noteikti būtu: jā, tas ir obligāti nepieciešams!

    Tomēr dzīve iekārtojās citādi. Tā kā mūsu vecais auto pēkšņi un neplānoti salūza, un mums steidzami bija jāiegādājas jauns, es nepaspēju noorganizēt uzlādes stacijas ierīkošanu mūsu garāžā (vai vispār jebkādu rozeti) pirms auto iegādes.

    Līdz ar to pirmās uzlādes tika veiktas ar pagarinātāju no blakus saimniecības telpas. Nezinot cik daudz mašīna tomēr ņems pretī, izvēlējos tādu kārtīgu celtniecības pagarinātāju, ar kuru darbināju zāģi, fleksi un citas jaudas intensīvas lietas.

    Paralēli es izveidoju pieteikumu uzlādes stacijas iegādei Elektrum portālā. Mājas elektrificēšanas procesā mēs daudz sadarbojamies ar Elektrum un viņi ir bijuši ļoti izpalīdzīgi šajā ziņā. Tomēr šoreiz cena izrādījās lielāka, nekā biju gaidījis. Tāmē bija 700 eiro par pašu iekārtu un vēl 700 eiro par tās uzstādīšanu.

    Papildus, iekārta ko viņi piedāvāja bija ABB Terra. Pašai iekārtai nav ne vainas, bet tas nozīmētu vēl viena papildus lietotne, ko jāinstalē un jālieto, un kopsummā man tajā dzīves posmā pietika ar lietotnēm katrai ierīcei. Jā, protams, mobilā lietotne nav obligāta, bet pazīstot mani, es nenoturētos un uzliktu un droši vien nekad neizmantotu. Liekas sīkums, bet tajā brīdi man tā iekārta un kopēja cena lika meklēt citas opcijas.

    Man palika interesanti, vai var dabūt Tesla oriģinālo uzlādes iekārtu? Jo es jau tāpat lietoju Tesla lietotni, līdz ar to nekas papildus nenāktu. Un, jā, tik tiešām, Amazon var pasūtīt zem 600 eiro ar piegādi no Vācijas. Un es izdomāju, ka tā arī darīšu.

    Bet pirms pasūtīt, man vajadzēja pārliecināties, ka spēšu to pats uzlikt, un ka nav vajadzīgi nekādi jaudas balansētāji vai ierobežotāji.

    Kamēr veicu izpēti, es sāku sagatavot garāžu un izvilku 5 dzīslu vadu no elektrības kastes, kas ir vistuvākā ārējam pieslēgumam līdz garāžai. Un pieliku parasto rozeti, lai var vismaz pagaidām lādēties bez pagarinātāja. Bet kā cilvēki saka, nekas nav pastāvīgāks par pagaidu risinājumu. Tā es ar šo rozeti dzīvoju jau vairāk nekā gadu.

    Ziemā, kad pārbaudījām ar termokameru mājas siltinājumu, paskatījāmies arī šo ievilkto rozeti. Vērts pieminēt, ka mūsu māja ir pilnībā elektrificēta – ir indukcijas plīts, siltumsūknis un citas ierīces. Un ar visu to, redzējām, ka uzlādes laikā, pat ņemot vērā visus pārējos elektriskos patērētājus, uz automātslēdža, kas lādē mašīnu, bija redzamas temperatūras atšķirības.

    Augšā ievadautomāts, un pa vidu rozete, kas lādē mašīnu. Uz pārējo fona temperatūras atšķirība ir manāma.

    Kopumā šīs temperatūras atšķirības nebija kritiskas, bet tas tikai apstiprina, ka elektro auto uzlādes slodze ir ievērojami lielāka nekā pārējām ierīcēm mājās, un ar to ir jārēķinās. Līdz ar to ieteiktu izvilkt jaunus vadus specifiski šim pasākumam.

    Tad kāpēc mēs neuzlikām uzlādes iekārtu? Jo pēc pirmās nedēļas sapratām, ka mums nemaz tik bieži nav jālādējas. Ar mūsu mazu ikdienas nobraukumu, mēs darba nedēļā nobraucam labi ja 100 kilometrus. Līdz ar to parasti mašīnu lādēju piektdienā, pirms nedēļas nogales, ja nu kaut kur brauksim. Un tad svētdienā, pirms darba nedēļas sākuma, ja mēs kaut kur bija izbraukuši nedēļas nogalē. Un tas arī viss.

    Lai paildzinātu baterijas dzīvi, visbiežāk lādēju mašīnu no 20% uz 80%, kas nodrošina aptuveni 240 km nobraukuma rezerves. Ja runājam par uzlādes ātrumiem, tad tie ir aptuveni sekojoši:

    • Vasarā uzlāde no 20% līdz 80% aizņem 8.3 stundas.
    • Ziemā pie 0°C tā aizņem 13 stundas.
    • Sliktākajos apstākļos, kas šogad bija apmēram pie -10°C – tas aizņēma 19 stundas.

    Tieši lielo mīnusu laikā bija pirmā reize, kad es saskāros ar problēmu uzlādēties mājās. Bet kā izrādās, problēma bija ar manu ieradumu lādēt auto vēlāk, kad baterija jau ir auksta. Ja es uzlieku uzlādi uzreiz pēc atbraukšanas, kamēr baterija vēl ir silta, tas ievērojami samazina uzlādes laiku. Tad pat pie -10°C, uzlāde ir 10-11 stundas.

    Arī braukšana ziemā patērē vairāk enerģijas.

    Vai tas nozīmē, ka es vairāk neapsvēršu uzlādes iekārtas iegādi vispār? Nebūt nē. Ir citi aspekti, kas to arī iespaido. Piemēram, mums šobrīd ir tikai viens kabelis ar ko uzlādēt auto. Un ja braucam kaut kur tālāk, gribās to, katram gadījumam, paņemt līdzi. Līdz ar to sanāk bieži vilkt ārā no bagāžnieka un likt atpakaļ utt.

    Pie tam, kas notiks, ja kabelis pēkšņi salūzīs? Gan jau varētu uzlādēties tuvākajā uzlādes stacijā, bet vienalga, labi, ja būtu rezerve. Protams, var nopirkt arī vēl vienu tādu pašu kabeli un nelikt uzlādes iekārtu. Bet tie kabeļi parasti maksā trešdaļu vai pat pusi no uzlādes iekārtas cenas. Līdz ar to liekas, varētu pielikt klāt un iegūt arī ātrāku uzlādi mājās.

    Bet, kopsummā, kamēr par to domāju, nu jau pagāja vairāk par gadu lādējoties no parasti rozetes. Un nejūtu nekādu lielu spiedienu to mainīt.

    Pirmais “roadtrip” ar Tesla

    Vai elektro auto nozīmē, ka tālākie braucieni nemaz nav iespējami? Nebūt nē. Manā gadījumā pat tieši otrādi – manas ceļojumu iespējas ar elektro auto pieauga.

    Vispirms jāatzīst, ka iepriekš man mašīnas vadīšana ne īpaši patika. Taču pēc Tesla iegādes viss mainījās – braukšana kļuva ne tikai interesanta, bet pat aizraujoša. Un, ņemot vērā visus palīgsistēmas uzlabojumus, tā palika arī ērtāka.

    Vienīgā potenciāla problēma bija mašīnas uzlāde. Pirms tam vēl ne reizi nebiju lādējis mašīnu ārpus mājām, tāpēc par to bija nelielas bažas. Bet neskatoties uz to, mēs izplānojam mūsu pirmo braucienu uz Tallinu.

    Diemžēl viss nesākās tik spīdoši. Mēs bijām plānojuši palikt Pērnavā pa nakti un tad nākamajā dienā tikt līdz Tallinai. Jau iepriekš pārliecinājos ka gan Pērnavā gan Tallinā hotelī būs iespējama mašīnas uzlāde, un tas nozīmē, ka nekur citur mums papildus nebūtu jālādējas.

    Bet tik vienkārši tas nebija. Parasti es mašīnu uzlādēju pirms nedēļas nogales, jo tas ir laiks, kad mēs kaut kur braucam. Bet šoreiz bija atvaļinājums un mēs izbraucām darba dienā. Un tā kā man neizveidojas ieradums atbraucot mājās mašīnu uzlādēt, es vienkārši aizmirsu to izdarīt un mēs palikām aptuveni ar 50% bateriju. Tā nebūs pēdējā reize, kad mani pievils šāda ieraduma trūkums.

    No rīta, brauciena dienā, attapos, ka mašīna nav uzlādēta, iespraudu uz pusstundu pirms izbraukšanas, bet tas iedeva tikai 5%. Pa ceļam bija plānots apciemot arī draugus Siguldā un tā kā mašīnas kopēja rezerve ir aptuveni 400km, pat ar pusi no baterijas mēs mierīgi tikām no Jelgavas uz Siguldu.

    It kā jau varētu palādēties arī pie draugiem, bet no otras puses tā dīvaini būtu jautāt, vai var uzlādēt auto. Bet tā kā es nekad iepriekš nebiju lādējies ārpus mājas, man pat bija interesanti to pamēģināt. Tāpēc nolēmām, ka kaut kur pa ceļam uzlādēsimies. Lejuplādēju ABRP lietotni, un tā parādīja vairākas iespējas ar vairākām uzlādes stacijām.

    Braucot no Siguldas uz Pērnavu Tesla rādīja, ka uzlādes nepietiks un tāpēc jābrauc atpakaļ uz Rīgu, uz Akropoli. Kāpēc? Tesla rāda tikai Teslas uzlādes stacijas un citas nē. Tāpēc palīdzēja ABRP lietotne.

    Līdz Igaunijas robežai mums bija pāris iespējas. Teorētiski mēs varētu tikt pat līdz Hesburgeram Ainažos, bet šī uzlādes stacija nebija redzama aplikācijā. Līdz ar to apstājamies Salacgrīvā, kur pie Maxima veikala bija E-mobi lādētājs.

    Piebraucu, skatos, ka var maksāt arī Mobilly, un tā ka tas jau nereti lietots stāvvietu apmaksai, to arī izmantoju. Lietotnē izvēlējos uzlādi, izvēlējos pareizi stacijas vietu, numuru un tipu. Un laikam sākumā kaut kur kļūdījāmies, jo iespraudu iekšā un nekas nenotika, bet arī ārā nespraudās pats. Sākās neliela panika, jo bija dzirdēti visādi stāsti. Bet tad nomierinājos un iegāju Tesla lietotnē un atslēgt uzlādes portu un tad beidzot vads izrāvās ārā.

    Pamēģināju vēlreiz, pārbaudot ka viss tiešām pareizi un tad uzlāde aizgāja. Bet par manu pārsteigumu, uzlādes maksa bija par minūtēm. Nu labi, galvenais ka uzlādējās. Aizgājām pablandīties pa veikalu, uz tualeti utt. Atnācām gandrīz pēc pusstundas, knapi 10% pielikās klāt. Nu te man sāka brukt visas manas ilūzijās un jau pie sevis nodomāju, ka jā laikam braukāt var, bet uz uzlādi paļauties nevar utt.

    Cik pēc tam no Twitter sapratu, ka visdrīzāk man nepaveicās un parasti e-mobi ir diezgan ātri un ir viens no lētākajiem uzlādes tīkliem Latvijā. Bet todien es to vēl nezināju.

    Nu pagaidījām vēl, kamēr mums pietika līdz Pērnavai un sākam braukt. Pirmo reizi sāku pilnīgi paļauties uz Autosteer, un sapratu, ka ilgos braucienos tas ļoti palīdz, īt īpaši uz šosejām, un noguruma praktiski nav. Tik tā uzlāde tik lēna.

    Bija arī forši skatīties kā mainās paredzētais uzlādes līmenis atbraucot galamērķī. Jo ātrāk braucu jo mazāks tas palika, bet jo lēnāk, jo viņš palielinājās. Kad sāku braukt aiz smagās mašīnas, vispār pakāpās diezgan augstu. Tā nu galvā parādījās backup plāns, ja nu kaut kur braucot nepietiks uzlādes, braucot uz 70km/h var pagarināt ceļu diezgan daudz, bet braucot aiz citām mašīnām vēl vairāk.

    Kopsummā atbraucām uz Pērnavu, tur caur hoteli dabūju kartiņu, aizgāju iespraust mašīnu ar izsniegtu kartiņu un atstāju pa nakti. No rīta uzlādējās līdz 80% (es parasti uzlādēju līdz 80% lai nestresotu bateriju ar lielu uzlādes līmeni) un braucām uz Tallinu.

    Ceļš uz Tallinu bija super, šoreiz maksimāli balstījos uz Autosteer. Tikai vienu reizi auto gribēja pārkārtoties citā joslā, kas nogrieztos nost, līdz ar to nācās ar roku pieturēt (roku vienalga ir jātur uz stūres visu laiku). Pa pilsētu protams braucu pats, pirmkārt tā ir jautrāk (ir garlaicīgi braukt tikai pa šosejam), otrkārt Latvijā nav Full Self Driving, līdz ar to Autosteer viens pats tur neko daudz nelīdzētu.

    Atbraucot uz hoteli, tur pazemes parkingā, kā solīts bija arī uzlādes vietas. Uzreiz lādēt neliku, jo bija doma palikt visu šo dienu un vēl nākamo līdz vakaram Tallinā un mašīnu mums tur nevajadzēja, līdz ar to negribēju aizņemt uzlādes vietu veltīgi.

    Pavadījām vakaru Tallinā, tad pa nakti hotelī un tad no rīt atkal pa Tallinu. Pirms devāmies ārā izdomāju uzlikt mašīnu uzlādēties. Interesantākais uzlādes procesā šoreiz bija maksāšanas veids. Uz aparāta bija uzdrukāts QR kods, ko noskanējot tevi pārnes uz samaksas lapu. Iedomājos, ka šeit īstenībā ļoti jāuzmanās, jo jebkurš var uzlīmēt vai uzdrukāt savu QR kodu un tad tu vienkārši samaksā naudu kaut kam citam. Bet nu visu pārbaudot likās ka ir ok, un tā arī bija, apmaksa pieņemta un mašīna sāka uzlādi. Kā vienmēr, limits uzlikts līdz 80%. Un devāmies otras dienas pastaigā pa Tallinu.

    Bija doma braukt mājās vakarpusē, līdz ar to pēc pusdienā no Tesla lietotnes pieliku, lai lādējās līdz 100%. Jo ar 80% mums līdz Jelgavai nepietiktu. Bet tiklīdz es to izdarīju, bērni palika čīkstīgi un noguruši un mēs izdomājam braukt mājās uzreiz. Līdz ar to būs atkal pa ceļam jālādējas.

    Pēc pāris stundu brauciena bērni palika izsalkuši tāpēc pasūtījām Hesburger lietotnē ēdienu, ko izņemtu ārā Ainažos. Kamēr braucam ēdiens jau bija gatavs un piebraucot to izņemt pamanījām, ka tur ir Ignitis On uzlāde. Kaut arī ABRP lietotnē tas neuzrādījās. Varbūt bija jauns. Tāpat kā pie e-mobi uzliku uzlādi caur Mobilly, nu jau daudz vieglāk, jo zināju ko darīt. Tikmēr aizgājām izņemt ēdienu, uz tualeti, utt. Atnākot atpakaļ mūs pārsteidza tas, ka baterijai klāt pielikās 30%, un mēs bijām projām tieši 9 minūtes. Jeb 10% trijās minūtēs.

    Pirmais iespaids bija, ka varbūt baterija ir salūzusi. Kā notiek telefonā, kad baterija veca, telefons ļoti ātri uzlādējās līdz 100%, bet arī ļoti ātri izlādējās pēc tam. Man likās, ka ir noticis kaut kas līdzīgs. Nu nevarēja baterija tik ātri uzlādēties, jo iepriekšējo pieredzi es uztveru kā standartu. Bet protams ka nē, tas bija normāls uzlādes ātrums, ko vēlāk piedzīvoju atkal un atkal. Mana ticība elektro auto tika atjaunota.

    Kopsummā iemācījāmies divas lietas. Pirmā ir tā, ka uzlāde vairs neliekas tik lēna. Jā, ir lēnāk nekā pieliet bāku, un arī biežāk. Bet, ja pareizi izplānot, piemēram uzlādēties hoteļos, vai kopā ar apstāšanas punktiem garajos pārbraucienos, tas neko daudz nemainīs. Būtība, tas atbilst mūsu braukšanas paradumiem, jo negribās pārāk ilgi arī braukt.

    Un otrais, parasti pēc šādiem ilgiem izbraucieniem esmu noguris, un man vienkārši gribās ātrāk mājās. Bet šoreiz ar Autosteer palīdzību nebiju tik noguris, un bija spēks darīt arī papildus neplānotas lietas, ka piemēram apstāties paceļam pludmalē vai kādos apskates objektos.

    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    123 komentāri
    Usinss
    31.03.2025 10:51

    Uhh.. Nac-auto tika zivēlēts. Good good. Ne tas labākais gājiens pie pastāvošās politiskās spriedzes….

    Kursors.lv
    31.03.2025 10:55
    Reply to  Usinss

    Nu, bet tu izlasi rakstu un redzēsi, ka tas auto bija nopirkts labu laiku iepriekš.

    Arturs
    31.03.2025 10:55
    Reply to  Usinss

    Tā kā ar mašīnu pavadīts jau vairāk par gadu, tad arī izvēlēts tika pirms gada.
    Bet arī tagad, kāpēc nē? Cenas tik krīt uz leju :)

    Skābene
    31.03.2025 11:07
    Reply to  Arturs

    Tā runā, ka amerikāņi esot sākuši rebrendot Teslas par audi un toyotām, citādi varot pa nakti nokurties! :D

    Arturs
    31.03.2025 12:28
    Reply to  Skābene

    Labi, ka nedzīvoju Amerikā.
    Bet nu tā klausoties, arī Amerikā tie stāsti ir pāspīlēti
    daudzi braukā ar Tesla un nekas nav pat reizi noticis

    Skābene
    31.03.2025 16:03
    Reply to  Arturs

    comment image?w=1500&quality=82&strip=all&ssl=1

    Last edited 1 year ago by Skābene
    Arturs
    31.03.2025 20:46
    Reply to  Skābene

    Jā, noteikti situācijas ir bijušas. Bet uz visu Tesla skaitu, kas ir amerikā, tas doršvien ir simtdaļas no procenta, ja ne mazāk.

    REALAIS
    31.03.2025 11:03
    Reply to  Usinss

    Hail Tesla! Hail Elon!

    Asaris
    31.03.2025 13:33
    Reply to  REALAIS

    Tev zili mati un vakaros pa māju kleitā staigā?

    REALAIS
    31.03.2025 13:37
    Reply to  Asaris

    Tagad Nac-mašīna ir LGBTQ mašīna? Sviests sviestā :D

    Kursors.lv
    31.03.2025 13:52
    Reply to  REALAIS

    Eu, beidzam šo sviestu dzīt. Vai nu par tēmu, vai klusējam.

    REALAIS
    31.03.2025 13:58

    Es tikai turpinu to, ko iesāka 1.komentārs, kuram tu laipni atbildēji :D

    Flare
    31.03.2025 19:31
    Reply to  REALAIS

    Tev tiešām pašam neapnīk šo nazi Teslas sviestu dzīt un visu laiku par to atgādināt? Sākumā varēja pasmaidīt par šiem jociņiem, bet nu kas par daudz, tas par skādi. Lai katrs pats pieņem lēmumu ko boikotēt un ko ne.

    Biteme
    31.03.2025 19:51
    Reply to  Flare

    Atceries, ka klusējošais vairākums ir neliešu un diktatoru labākais sabiedrotais. Viņi klusē – tātad piekrīt. Viņi ir vairākums – tātad, man ir tiesības turpināt uzsākto.

    Arturs
    31.03.2025 20:48
    Reply to  Biteme

    Ja godīgi, es piekrītu šim apgalvojumam. Un pašam dažreiz ir konfilktējošas sajūtas. Bet nu patīk tā mašīna, un neko neizdarīt :)
    Varbūt cerība ka Tesla kaut kad izpirks Elonu ārā :D

    Flare
    01.04.2025 12:17
    Reply to  Arturs

    Tieši tā, tad jau pasaule ar vācu mašīnām arī vairs nebrauktu. :)

    Karlis
    01.04.2025 12:41
    Reply to  Flare

    vēsture māca, ka ir jāpaiet nelielam laika sprīdim, līdz atkal sliktie kļūst par labajiem.
    vāciešiem tie bija vismaz 25 gadi.
    varu derēt, ka ārpus UA krievi kļūs par cienījamiem biznesa partneriem uzreiz kā beigsies karš. priekš ukraiņiem tas notiks pēc 20-30 gadiem.

    Bats
    01.04.2025 12:49
    Reply to  Flare

    Ja domā II pasaules karu, kas beidzās 1945.gadā ar Vācijas sakāvi, tad līdzība attiektos tikai uz tiem, kas turpinātu pirkt vācu mašīnas 1939.gadā, jo ļoti patīk un nerūp īsti nacistu “politika”, un joprojām brauktu ar vācu mašīnām 1942., kad Vācija atlantijas okeānā slīcināja pasažieru kuģus un bombardēja Londonu. Pēc 1945.gada, kad fašistikais režīms tika gāzts, trešā reiha amatpersonas tiesātas un pakārtas un Vācija kļuva par demokrātisku rietumu sabiedroto valsti, tad šis īsti vairs nelīmējas.

    Arturs
    01.04.2025 12:55
    Reply to  Bats

    Jā, bet vai tiešām var pielīdzināt Elona darbības tam līmenīm?
    Ir tā, ka lietas, ko viņš raksta, īpaši par Ukrainu, liek asinīm vārīties. Bet ar ģenocīdu tā kā par agru salīdzināt, un cerams tur nenokļūs

    Flare
    01.04.2025 15:27
    Reply to  Arturs

    Tur jau tā lieta. Pašreiz viņš ir vienkārši kretīns ar pastulbiem izgājieniem.

    Bats
    01.04.2025 17:18
    Reply to  Arturs

    Protams, ka nē. Es nebiju tas, kas vilka paralēli ar vācu auto pirkšanu. Bet šobrīd Tesla nav vienīgā opcija, piedāvājums ir pietiekami plašs un kvalitatīvs, lai izvēloties ko citu, nebūtu jāiet uz kompromisu starp zighailojoša kretīna atbalatīšanu un braukšanu ar i3.

    Arturs
    02.04.2025 10:25
    Reply to  Bats

    Kā pieminēts, Tesla nebija pirmā izvēle, un ja būtu unlimited budžets ietu ar Ioniq 5, bet pamēģinot Teslu, diemžēl ir vairākas lietas, kas joprojām ir tikai Teslā. Varbūt jauztaisa par to atsevišķs rasksts :D
    Un šobrīd es nezinu vai gribētu no tām atteikties. Kaut vai tas pats, ka man vairs nav atslēgas priekš mašīnas, es vairs nekad negribu atgriezties pie mašīnas atslēgam padzīvojot ar šo.
    Ja mašīnai ir kaut vai tikai palaišanas poga, jau liekas a big no no.
    Nav parāk racionāli, es zinu, bet pie labām lietām ļoti ātri pierod.

    Skābene
    03.04.2025 10:13
    Reply to  Arturs

    Redz cik interesanta pieredze. Man ar teslām pieredze tikai tik daudz, cik sanācis ar koplietošanas auto pabraukt un man Teslas sakarā ir daudzi no no.
    Logu tīrtāja kloķa neesamība man ir big no no. Spoguļu regulēšana caur tiem rullīšiem uz stūres arī šķita neērta, jo sevišķi ja mašīnu ģimenē lieto vairāki. Fizisko pogu trūkums tai pašai klimata kontrolei ir nepraktisks. Visa regulēšana caur milzu planšeti nakts laikā ir īpaši traucējoša. Un koplietošanas auto es tā arī neatradu iespēju iestatīt kruīza kontroli, kaut gan visām pārējiem koplietošanas auto paraka mašīnām ar šo problēmas nav, ja neskaita Audi Q2, kuriem nav kruīza kontroles, bet tā ir aizstāta ar maksimālā ātruma limiteri.

    Arturs
    03.04.2025 10:51
    Reply to  Skābene

    Teslai ir profili, līdz ar to vienreiz pieregule stūri, sēdekli, spoguļus un miers. Tas ir tas, kas mums ar sievu visvairāk patīk. Ja viņa sēžās pie stūres, viss ir automātiski priekš viņas, nav jāregulē. Ja es sēžos, tad priekš manis :)

    Klimatu turu visu laiku vienā temperatūrā un Auto. Bet, jā, ja to būtu braukšanas laika jāregulē, laikam nav parocīgi. Kaut arī tur plus/minus ir tieši stūrī. Sēdekļu apsildi arī lieku automatisko, bet var iznest priekšā shortcut, ja patīk pašam ieslēgt/izslēgt.
    Būtībā var pieregulēt savām vajadzībām, ko iespējams nevar izdarīt ar koplietošanas auto. Man vienkārši patīk visu customizēt priekš sevis

    Par kruiz kontroli, varētu būt, ka atšķiras no māšinas modeļa un gada, bet man tas ir vienreiz drive stalks uz leju.

    Kas
    31.03.2025 11:16

    Paldies, par pieredzes stāstu. Es arī visu laiku skatos uz elektro auto vai Plug-in un arī nonācu pie slēdziena, ka Tesla Model Y vai X būtu manām vajadzībām piemērota, bet cenas par šiem modeļiem pagaidām ir pārāk augstas. Tesla Model 3 ir par mazu. Vispār ar 6 vai 7 vietīgiem elektroauto vai plugin hibrīdiem ir slikti ar piedāvājumu gan lietotiem, gan jauniem. Nav māksla saražot auto par 70k vai 100k, bet ļoti prasītos arī vidējās klases segmentā šādi piedāvājumi. Piemēram Tyron un Kodiaq modeļi 7 vietīgi nav pieejami Plug-in versijā tikai iekšdedzes modeļi.

    AC/DC
    31.03.2025 11:22
    Reply to  Kas

    Ir elektriski MPV/ busi ;)

    Arturs
    31.03.2025 12:32
    Reply to  Kas

    Izmērs noteikti ir problēma.
    Šobrīd bija tikai 2 reizes problēmas:
    1) Nopirkām lielu Intex baseinu Depo, nācās vilkt no iepakojuma un stuķēt pa daļam.
    2) Pirkām XPS siltinājumam vairākus iepakojumus, nācās atkal atplēst iepakojumus un likt pa plāksnei, lai sabāztu tik daudz cik vajadzēja.

    Ar Model Y domāju nebūtu probkēmas.

    Tad vēl braucot pirmajā roadtrip, likās arī piektā cilvēka bagāžai nebūs vietas, bet atcerejos par frunk un vēl bagažnieka zem ir vietā. Līdz ar to liekās ar somām noteikti nevajadzētu būt problēmu. Bet ar lielākām lietām noteikti ir.

    LAN
    31.03.2025 20:16
    Reply to  Arturs

    Tad jau labāk tām 2 reizēm gadā izmantot āķi (ja nav oriģ, tad vismaz aftermarket) un piekabi vai kravas kasti (izskatās ka labs variants neatstājot milzu ietekmi uz patēriņu):
    https://youtu.be/1Tdlr0-atbM?si=TgHmtPLilxKPesxK

    Arturs
    31.03.2025 20:50
    Reply to  LAN

    :D
    Varbūt jumta bagažnieks tomēr labāk? It kā redzēju Tesla store pārdodamies, bet neesmu mēģinājis.
    Bet jā, pietrūkst hečbeks :(

    ingo
    06.04.2025 12:24
    Reply to  Arturs

    nav iespējs atbildēt tikai latviski, vai roadtrip un frunk nāk komplektā ar teslu?

    Arturs
    06.04.2025 13:50
    Reply to  ingo

    Nē, tas vairāk ir profesionālais kretīnisms. Ikdienā runāju angliski daudz vairāk nekā latviski, jo strādāju ar ārzemju firmām. Cenšos tikt no tā vaļā, bet kad prāts ir noguris, tad nu vārti vaļā :D

    Māris
    31.03.2025 15:01
    Reply to  Kas

    .

    Last edited 1 year ago by Māris
    Jānis
    31.03.2025 12:02

    Lasu un brīnos, kāpēc pašam jābrauc uz CSDD reģistrēt un iet apskati?! Sliktākajā gadījumā varētu būt tikko no Vācijas, jau piereģistrēts un ar apskati, pareizākā gadījumā es braukt kopā ar pārdevēju, lai šis ņemas. Bet samaksāt naudu (un ne mazu) par nereģistrētu mašīnu un tad pašam reģistrēt…

    Arturs
    31.03.2025 12:36
    Reply to  Jānis

    Tā jau viss tiek izdarīts Internetā, arī pārrakstīta mašīna utt.
    Bet tā kā ikdienā nepērku auto, likās ka tā laikam jābūt.

    Biteme
    31.03.2025 12:05

    Paveicās, ka nesatiki Īsto Latvieti kūpošā Audi vai Bembī, kura dzīves jēga ir pārmācīt uz ceļa tos, kas brauc lēnāk par maksimālo atļauto ātrumu.

    Arturs
    31.03.2025 12:33
    Reply to  Biteme

    Drīzāk viņus var pārmācīt, ar ātru uzsākšanu lai apdzītu, un tad priekšā braucot ar autļauto ātrumu :D

    Biteme
    31.03.2025 13:48
    Reply to  Arturs

    Nu re, tu jau tāds pats kā viņi, tikai ar savu Taisnības Recepti))

    Arturs
    31.03.2025 15:36
    Reply to  Biteme

    Atzīšos jā, with more power comes the need to use it more :D

    dīzelis
    31.03.2025 14:16
    Reply to  Arturs

    Nekas, viņi tev aizbrauks garām kamēr sēdēsi pie vada.

    Arturs
    31.03.2025 15:37
    Reply to  dīzelis

    Kkas tur bija par lēnāk brauksi, tālāk tiksi

    dīzelis
    02.04.2025 15:23
    Reply to  Arturs

    Šis neiet kopā ar tavu iepriekš teikto – Drīzāk viņus var pārmācīt, ar ātru uzsākšanu lai apdzītu
    Kā arī tas princips darbojas arī ne-elektro mašīnām :)

    Arturs
    02.04.2025 20:07
    Reply to  dīzelis

    Nē nē, es domāju par iekšdedzes dzinējiem. Viņi lenāk brauks, bet tālāk tiks :D

    Skābene
    04.04.2025 10:55
    Reply to  Arturs

    Ou jā, šito var novērot kad letiņi mauc mājās no alpiem. Dažs labs tevi apdzen pat vairākas reizes, jo viņš brauc ātri, bet bieži pildās, jo ātri braucot ātri krītas atlikušās degvielas rādītājs. :)
    Beigās vidējais ātrums ar visiem pitstopiem izrādās puslīdz vienāds!

    hu435r4tje
    03.04.2025 14:18
    Reply to  Arturs

    Saki, ka jābrauc pa šoseju ar ātrumu 50km/h un jāpaliek pa nakti katrā uzlādes stacijā, jo tad “tālāk tiksi”. ? :D

    Arturs
    04.04.2025 10:17
    Reply to  hu435r4tje
    Lauris
    31.03.2025 12:38

    Ko elons iegūst no teslu otrreizējā tirgus? Tikai caur rezerves daļām. Tā nepirkšana baigo iespaidu laikam neatstās.

    Arturs
    31.03.2025 13:26
    Reply to  Lauris

    Tā tas ir. Un jaunu māšīnu es nekad nerekomendētu pirkt, drošvien nekādu :)
    Bet atkal, personīgas izvēles.

    Bats
    01.04.2025 13:05
    Reply to  Lauris

    Šis gan šķiet diezgan acīmredzami. Pieprasījuma pēc automašīnām kritums otrreizējā tirgū grauj mašīnu atkārtotas pārdošanas cenas, kas tiešā veidā ietekmē pieprasījumu pēc jaunām mašīnām. Ja es redzētu, ka pieprasijums un cenas lietotām Teslām krīt, tātad pirkt par 35 jaunu būtu ļoti nopietni jāpadomā. Ja redzot ka 3 gadus vecas, piemēram, neviens vairs par 22 neņem, es šos 13 tūkstošus vērtības krituma ieskaitītu ekspluatācijas izdevumos un sanāktu tā tesla dārgāka par BMW ar benzīna motoru.

    Arturs
    01.04.2025 14:05
    Reply to  Bats

    To es nekad nespēju saprast. Es nekad nepirktu mašīnu ar jautājumu, vai es to pēc tam varētu pārdot. Mašīnu pērku, dragāju to līdz beigām 15-20 gadus un tad ņem nākamo :D
    Tas protams arī ir iemesls, kāpēc es ar tik vecām mašīnā sākumā biju.
    Bet nu katram savs :D

    Bats
    01.04.2025 17:24
    Reply to  Arturs

    Es, starpcitu, daru tā pat, bet lai arī neesmu vidējais auto pircējs, izdarot izvēli starp “vēl gadu braukt ar veco toyotu” vai “ņemt jaunu” sarēķinu visas kopējās izmaksas un vērtības kritums viennozīmīgi ir izmaksa.

    Arturs
    02.04.2025 10:29
    Reply to  Bats

    Jā, matemātiski it makes sense, īpaši ja gribi veco mašīnu pārdot pirms pirkt citu. Manā gadījumā mašīnas bija tik vecas, ka tikai šrots.
    Varbūt vēlāk domāšu līdzīgi, īt īpaši ja gribēšu upgreidot modeli uz jaunāku.

    Puteklis
    02.04.2025 10:51
    Reply to  Arturs

    Kaut kādā brīdī “dragāt” 15-20 vecu auto vairs nav izdevīgi un arī ne patīkami. Pie noteikta laika, kas katram auto protams ir savs, remonta izdevumi gadā kļūst tik dārgi, ka tas vienkārši vairs nav tā vērts. Nemaz nerunājot, ka, auto stāvot servisā, praktisku labumu nenes, arī uzticēties, ka tas vienmēr aizvedīs līdz galam, vairs nevarēs. Ja auto nav kas tiešām īpašs, lai ar to ņemtos vai arī auto labošana nav hobijs vai profesija, tad sasniedzot kādus 10 gadus, labāk tomēr tikt pie cita braucamā.

    Arturs
    02.04.2025 11:43
    Reply to  Puteklis

    Jā, drīzāk piekristu.
    Bet pēc dabas esmu cilvēks, kas neupgreido kaut ko kamēr tas nav salūzis, un tas pāriet arī uz auto. Cik jau pēc sevis sapratu, dažreiz tas aiziet man pārāk dziļī grāvī :D

    Skābene
    03.04.2025 10:27
    Reply to  Arturs

    Ar vecā tēva pirkto volvo vai MB bija jēga braukt visus 25 gadus, jo tas auto tam arī bija paredzēts. Pēc 25 gadu dzīves cikla tā tirgus vērtība strauji pieaug. Bija laiks kad čaļi tirgoja savas kantainās Audi kupejas par smiekla naudiņām, lai nopirktu burbuļus. Tagad visi grib atpakaļ savas kantainās kupejas un dažs labs ir gatavs nolocīt 15-20k, lai atpirktu savulaik par 500 latiem pārdotu jaunības dienu audi.
    Jaunos auto būvē līzinga periodam un tad tiem ir paredzēts izjukt, lai tu ņemtu jaunu līzingu un jaunu auto. Neticu, ka Tesla kādreiz Latvijā braukās ar VS sērijas numuriem! :)

    Biteme
    03.04.2025 10:33
    Reply to  Skābene

    “Tagad visi grib atpakaļ savas kantainās kupejas” …. visi. VISI )))

    Carmanis
    31.03.2025 12:41

    Paldies autoram par pieredzes stāstu! Lai labi ripo!

    Andrejs
    31.03.2025 13:45

    Foršs raksts. Pietrūkst par izmaksām elektrību vs degvielu. Kā arī cik ziemā zudumi lādējot ar lēno, tas ir, cik reāli no rozetes aiziet kWh pielādējot mašīnu.

    Arturs
    31.03.2025 15:40
    Reply to  Andrejs

    Pirmajā gadā nobraucu 12000 km, kas patērēja 3032kwh, kas ir aptuveni 25kwh uz 100 km. Un es neesmu ekonomisks braucējs.
    Par elektrības cenu runāt grūti, katram savas cenas un vēl saules paneļi utt.
    Par ziemas zūdumiem, hmm neesmu mēģinājis, varbūt nākam ziem varēs paeksperimentēt.

    Bats
    01.04.2025 13:09
    Reply to  Arturs

    25 kWh/100km ir daudz.

    Arturs
    01.04.2025 15:08
    Reply to  Bats

    Jā, drošvien uzrāviens vainīgs :D

    Uldis
    31.03.2025 14:41

    Arī pagājšvasar nosvērāmies par labu šādam auto. Arī bija savs ceļš kā nonācām līdz šādai izvēlei. Tāpēc jo īpaši interesanti bija izlasīt šo rakstu, un iepazīties ar citas ģimenes pieredzi izvēloties līdzīgu auto. Lasot rakstu, pāris vietās pie sevis nodomāju – Nu Artur! Nu tiešām? Bet tā kā mēs visi esam dažādi, tad ir interesanti arī paraudzīties uz tām pašām lietām no citu cilvēku skatu punkta.
    Ja @kursors.lv ir interesese par šādiem rakstiem, varu padalīties arī ar savu pieredzi – kā viss sākās, kā gāja, kādas izmaksas, ko esmu remontējis, kā mašīna šoziem pēkšņi palika nelādējama un ar 72% baterijas nolēmām braukt no Rīgas līdz Grobiņas servisam… u.c. lietas.

    Last edited 1 year ago by Uldis M.
    Arturs
    31.03.2025 15:42
    Reply to  Uldis

    Interesanti, par kuriem punktiem bija “cringe”? :)
    Bet jā, man personīgi arī interesētu citas pieredzes.

    Uldis
    31.03.2025 15:58
    Reply to  Arturs

    Nepārproti, nebija nekas negatīvs vai “cringe”. Vienkārši pie sevis iesmaidīju par dažām situācijām, piemēram – aizmirsti uzlādēties pirms garā ceļa. Vai arī neesi neko izpētījis par ātro uzlādi un tās ātrumiem, un noturi akumulatoru par bojātu… Nu tā, vienkārši lika pasmaidīt, bet pozitīvā ziņā.

    Kursors.lv
    31.03.2025 16:19
    Reply to  Uldis

    Šīs ir tādas lietas, kuras ar laiku iemācās. Es pats pirmajā ziemā kaut ko tur tupīju un braucu līdz pēdējam, lai lādētos “no nulles”. Tas bija diezgan stulbi. Šoziem (nebija gan ziemas) lādējos teju katru nakti, lai no rīta auto pilns. Arī tālākos braucienos lādējos pie pirmās iespējas nevis kaut ko baigi gudrējos. Tādējādi mazāk stresa un feilu.

    Biteme
    31.03.2025 18:20

    braucu līdz pēdējam, lai lādētos “no nulles”

    ???
    tev taču jau bija telefons ar litija bateriju? pantiņu “neizlādē litiju sausu” zin pat diezgan netehniski cilvēki….sausu dabūt vajadzēja nicd bateriju.

    Kursors.lv
    31.03.2025 19:35
    Reply to  Biteme

    Kas?

    Biteme
    31.03.2025 19:48

    Tiešām nezini, kas ir niķeļa-kādmija baterija? Vai kas tieši tevi noveda transa stāvoklī?

    Kursors.lv
    31.03.2025 19:58
    Reply to  Biteme

    Es ne līdz galam sapratu par ko piesiešanās?

    LAN
    31.03.2025 20:12
    Reply to  Biteme

    Tādus jau pērk tikai buržuji. Īstiem vīriem NiCd aķīšu telefoni ar atmiņas efektu mhmmm. :)

    Karlis
    01.04.2025 09:00
    Reply to  Biteme

    Bateriju lietoju, līdz powerOfs mūs šķir.
    Nav īsti pareizi, bet pie 5% gan vajag lādēt.

    Arturs
    31.03.2025 20:54
    Reply to  Uldis

    Jā, te es noteiktu kratiju visu sirdi bez jebkada filtra :D
    Un daudz kur pats dziļi apzinājos, ka tās domas ir muļķīgas, bet fakts ir ka tādas domas bija.

    Gribēju parādīt kā īstenībā ir, ar visām sajūtām. Pašam likas, es jau visu par elektro auto izpētiju, visu zinu un visam esmu gatavs, bet sanāk kā sanāk :D

    Carmanis
    31.03.2025 17:42
    Reply to  Uldis

    Apskaužu drosmi dalīties ar šobrīd vēl pagaidām netradicionālu dzīves stilu :) uz tradicionālām ģimenes vērtībām balstītā interneta resursā, kur komentēt var praktiski jebkurš. Pašsaprotami būtu ar jaunāko modi vai tehnoloģijām dalīties entuziastiem paredzētās vietnēs (nu, kur visi savējie). Balenciaga zābaki, viedās brilles/gredzeni vai elektroauto. Te, kā redzam, 50/50 komentāros no uzmundrinājumiem, un var aiziet līdz negācijām un personīgiem apvainojumiem. Tāds liktenis tiem ledlaužiem!

    Raimis
    31.03.2025 19:58
    Reply to  Carmanis

    Te paveras plašāka diskusija par tēmu vai piemēram, Etiopijas olimpiskie vieglatlēti zelta medaļas izcīnīja Balenciaga apavos? Vai veiktspēja elektroauto īpašniekiem kaut kādā veidā kvalitātīvi pieaug jeb varam priecāties tikai par smaku neesamību garāžā…? Man patika elektroauto salīdzinājums ar Balenciaga zābaku pāri. Pieklājīgi un tai pašā laikā smalki :)

    Arturs
    31.03.2025 21:02
    Reply to  Raimis

    Nu man liekas, ka par smakas neesamību var priecāties visa pilsēta, kur braukā.
    Par to, vai tas ir izdevīgs pirkums, nezinu, bet nesalidzinātu ar Balenciaga. Varbūt drīzāk ar iPhone. Un es parasti iPhone lietotājus nevarēju saprast, kā var sevi nolockot tajā burbulī un neko citu negribēt. Nu pats trāpiju tādā slazdā :D

    Karlis
    01.04.2025 09:05
    Reply to  Arturs

    Ir tāds smakas neesamības likums.
    Gaidu to zelta laikmetu, kad visi dzīvos pilsētā, un strādās 17min gājienā no mājvietas..

    Arturs
    31.03.2025 20:59
    Reply to  Carmanis

    Ja godīgi, bija arī no tā nedaudz bail. Un tad aizdomājos, kāpēc bail?
    Nu tādēļ, ka tiem negatīvajiem komentāriem arī būs sava daļa taisnības, un tāpēc tie mani trigeros.
    Bet ja jau tā ir taisnība, kāpēc lai nevarētu to atzīt. Un lūk tapa raksts, bez filtra, visas labās un sliktās domas. Līdz ar to, pēc būtības domāju ka vairs nebūs kam piesieties :D

    Jancis
    31.03.2025 18:02

    Interesanta pieredze, paldies!

    Pičs
    31.03.2025 18:06

    Pat neņemot vērā cik īlons ir liels kretīns un cik ļoti man neinteresē cīnīties ar uzlādi (dzīvoju privātmājā kas jau lielu čakaru atslēdz, bet galīgi nesaista ārzemēs žonglēt ar appiem, šmagiem un automātiem), es tāpat katru reizi iekāpjot nevaru tikt pāri savam nicinājumam pret salona dizainu un visa koncentrāciju planšetē.

    Tāpēc jautājums raksta autoram – vai ir bijusi doma uzstādīt trešo pušu papildinājumus ar fiziskajām pogām klimatam un papildus ekrāniņam aiz stūres? Šajā aspektā xiaomi su7 ir patīkami ka var pielikt klāt nepieciešamo/vēlamo ar ražotāja oficiālu paneli.

    Kursors.lv
    31.03.2025 19:35
    Reply to  Pičs

    Priekš kam?

    Arturs
    31.03.2025 21:08
    Reply to  Pičs

    Godīgi teikšu bija bail, par to ka viss ir ekrānā. Tā kā esmu braucis daudz ar Toyota Verso, kurai spidometrs ir pa vidu, vismaz par to nebaidījos. Bet likās būs kaut kā dīvaini par visu pārējo.

    Beigās tik slikti nebija. Varbūt es esmu baigi īpatnējs, jo man reāli no tā ekrāna braucot neko daudz nevajag. Visas pogas ko lietoju saliku uz stūres. vai ekrāna lejas daļā shortcut un principā viss. Pat balss vadību nelietoju.

    Līdz ar to nav īsti nekāda vajadzības likt kaut ko papildus. Pat laikam otrādi, tagad apsēžoties mašīnās kur ir daudz pogas, jūtos kaut ko neomulīgi. Visu laiku liekās kaut ko lieki nospiedīšu.

    Bet būtu interesanti zināt, kas pietrūkst tieši tev? Varbūt ir kādas specifiskas darbības?

    Pičs
    01.04.2025 23:14
    Reply to  Arturs

    Kas pietrūka Model 3 atsevišķu pogu ziņā kur es nevēlos līst ekrānā un var izmantot muskuļu atmiņu normālā auto: -apsildāmie spoguļi. Dēļ klimatiskajām jocībām sāk svīst, vai auto mazgāts vai arī stāvējis un apsarmojis. Svarīgs elements braucot. -apsildāmie krēsli. -apsildāmā stūre. Bams ieslēdzu ātri jo gribas reizēm. -klimatam temperatūra. Ir vienkārši ērti un vajadzīgi, jo drēbes visu gadu nevelku vienas un tās pašas un reizēm gribas siltāk vai vēsāk. Nu nav tas ieliec 22c uz mūžiem un aizmirsti. Nedzinu kā tad to pacieš ziemā. Lai gan elektro auto varbūt ari ziemā brauc ar vatņiku :D -recirkulācija klimatam dēļ čipotā bez-dpf dīzeļa priekšā. Kaut kāds e60 lūznis sāk priekš smirdēt, tad ātri gribās recirku lai bērns neelpo to drazu. -krūizs atcelts un kaut atjaunots var būt vienā pogā -kruīzam + vai – ātrums -audio ripa kas arī reizē apklusina. Patīkami demferēts slēdzis ar rievojumu ir vnk patīkama lieta ar ko strādāt. Gribu tikai vienu iedaļu skaļāk acis nenovēršot, nevis švīkāt / urķēt pa ekrānu. -nākamā dziesma /stacija -braukšanas režīms – šosejā man ir eko lēnais, pilsētā ir vidējais un kad vajag tempā maximum attack- tad sporta. Reāli grozu to pogu teju katru braucienu. -joslu asistents. Daļu ceļa braucu ar ieslēgtu, bet… Read more »

    Last edited 1 year ago by Pičs
    Pičs
    01.04.2025 23:56
    Reply to  Pičs

    TLDR. Ja teslai būtu pogas un normāla stūre (un īlons nebučotu diktatoriem), es būtu pircis lietotu model 3 long range. Tehnika ir tiešam laba tur.

    Arturs
    02.04.2025 10:36
    Reply to  Pičs

    Ok, tu laikam brauci ar kādu jaunāku modeli?

    Man praktiski viss ir uz stūres.
    Labais ritenis augšā lējā ir kruizkontroles ātrums
    Kreisais ritenis augšā lējā ir skaļums
    Kreisais ritenis palabi/pa kreisi ir dziesmu staciju pārslēgšana.
    arī auto pilots utt viss ir stalkos, kā arī virzieng rādītāji
    un pat stikla tirīšanu, visu var pārslēgts no stūres.

    Vienīgais krēsli man ir auto sildīšana un klimatu nekad nemainu, jo pat ziemā sāku staigāt/braukāt bez jakas, jo pilnīgi to nevajag, mašīna ļoti ātri uzsilst.

    Un praktiski vienmēr mašīnu preheatoju pirms braukšanas, tur vajag tikai 1-2 minūtes nospiest no appa pirms izej un viss jau gatavs.

    Plus protams tur vēl papildus funcitonalitātes var uzlikt spiežot uz riteņiem uz stūres, ko es pat vēl nepieliku, jo it kā neko vairs nevajag.

    Arī pārslēgt braukšans modes, kaut kā nekad nevajadzēja, un ja godīgi izņemot chill un standard paātrinājumu, arī nejutu nekādas izmaiņas ne steering ne kam citam.

    Karlis
    02.04.2025 21:22
    Reply to  Pičs

    Kad ieslēdz pagriezienu, tad joslu asistents iepauzē.
    Forša fīča. Pamēģini, un iespējams iepatīkas.

    Uldis
    01.04.2025 09:06
    Reply to  Pičs

    Arī braucu ar tādu mašīnu un vispār neprasās nedz papildus pogas, nedz trešās puses displejus aiz stūres. Jau 2022. gadā kad pirmo reizi izbraucu ar Model Y, sapratu ka man patīk tas minimālisms salonā – ka man tas rada tādu miera sajūtu – nekā lieka, tikai tīra braukšana, tīrs panelis. Reizēm tās daudzās pogas (pat ja apzinies kam tās visas nepieciešamas) rada jucekli panelī un nemaz nav tik viegli uz tausti atrast īsto, un tāpat ir jāskatās un ar acīm jāatrod īstā – 3.šā no beigām rindā… Man vienkārši ir divi ikdienas auto, un viens no tiem ir ar padaudz pogām, un neteiktu ka es tajā justos kaut kā baigi ērtāk… Ikdienas braukšanā jau tāpat parasti tikai skaļumu paregulē, un pārslēdz citu dziesmu Spotify, un to ļoti ērti ar stūres rullīti var darīt. Ja gribas bieži grādus grozīt klimatam, tad uz otra rullīša arī to var uzlikt. Diži vairāk citu iemeslu tvert pēc pogām neredzu. Atlasīt citu Playlist Spotify, vai uzlikt galamērķi navigācijai nevienā auto neizdarīsi ar pogu panelī. Un tad vēl Spidometrs – absolūti netraucē ka atrodas tur kaut kur ekrāna stūrī. Tas nav tik tālu kā citiem šķiet. Jā, varbūt ar HUD nevar sacensties, taču ja salīdzina ar… Read more »

    aaa
    02.04.2025 18:02
    Reply to  Pičs

    Nu cik es esmu novērojis, Tesla interjera un vadības stils ir “love it or hate it” pasākums. Pa vidu grūti palikt. Un abi varianti ir ok – katram savs. Es piederu pie tiem “oldschool” – man tas minimālisms neder. Ieķērām Peugeot e2008. Visi apmierināti. Tāpat ir paziņas, kuriem ir Tesla un ir absolūti apmierināti utt. un tas ir pats galvenais, jo katram jau pašam ar to savu auto arī ir jābrauc.

    Arturs
    02.04.2025 20:10
    Reply to  aaa

    Jā, noteikti. Es diemžēl esmu ieķeries tajā pusē, kur praktiski vienīgais variants tagad ir Tesla.

    aaa
    02.04.2025 21:50
    Reply to  Arturs

    Forši. :)

    Raivis
    31.03.2025 19:46

    Nu šis kungs galīgi nav draugos ar jeb kāda tipa tehniku , bet tomēr ir apradis ar EV !!! 👍👍👍 Es mazliet vairāk kko saprotu no tehnikas un lietoju EV jau 6 gadus un nekad nav bijuši šādi sarežģījumi EV lietošanā !!!
    P.S.
    Vadītāja stāžs 36 gadi no kuriem 30 ar iekšdedzes auto! Nekad vairs negribu lietot iekšdedzes auto !!!

    Arturs
    31.03.2025 21:09
    Reply to  Raivis

    Esmu pilnīgi Software guy, un ar Hardware parāk neaizraujos, jā :D

    Raivis
    01.04.2025 15:50
    Reply to  Arturs

    😄👍

    Raitis
    31.03.2025 20:02

    Teikšu godīgi. ELECTRO mašīnu vai motociklus remonts ļoti dārgs. Nekā didzeli vai benzīnu motoru. ELECTRO motor remonts speciālisti Latvijā ir bet nav tāda tehnoloģiju electro motoru atjaunošanas. Divi veidi . BL motoru un veco ogles motorus. Man pieredze 18 gadus ar elektro mašīnām. Mitsubishi un Daewoo. Baterijas darbības bloku regulāri jāseko līdzi vienmēr. Nav tā kā degvielas mašīnām mazā baterijas . Baterijas bloku apkope ļoti dārgi.Un smagi . Jaunā Baterijas bloki garantijas 10 gadi līdz ķīmiju elements elektrodi sadalās. Jāpērk jauns. Ņem vērā Baterijas cenā ir lielāks nekā mašīnu konzerbunza bleķi. Vēl kontroles sistēma dators un dzesēšanas sistēmas. Piemēram BMW i3 elektro motoru mašīna maksā 12.000. Latvijā. Bet lētāk Vācijā 9000 eur . Tas nav vis tie ir lietotie. Jāmaina blokus Baterijas. Maksā 6000eur vēl 4 riteņu piedziņa elektro motorus 4000 eur līdz 6000eur Beigās tas pats vien būs Dārgāk dažādu modeļu mašīnas elektro motoru Mitsubishi Opel VW utt tālāk. Vai Latvijā parastie cilvēki var atļauties remontu elektro mašīnām. Teiktu 80 procentu nē. 20 procentu turīgie cilvēki var. Tas neko nemaina faktu ekonomikas elektro mašīnām. Dārgi maksā remontu. Nekā degvielas mašīnu dīdzeli benzīnu un gāzes. Redzēju ss.com sludinājumu rubrikā pārdod 2.500eur Mitsubishi mazina mašīnu electro motors 80v100a power ātrums līdz… Read more »

    Kursors.lv
    31.03.2025 20:08
    Reply to  Raitis

    Kāpēc labot tos motorus un akumulatorus, ja var nelabot un vienkārši braukt?

    Arturs
    31.03.2025 21:12
    Reply to  Raitis

    Viens no punktiem, kāpēc beigās arī nosliecos uz Tesla, jo tiem ir reāli dati, cik mašīnas ir lietotas, no brauktas, cik daudz mašīnām vajadzēja mainīt baterijas utt. Un tas procents ir daudz daudz māzāks par citiem elektroauto.
    Ar to protams man galīgi nepietika, lai uzticētos, ka būs viss ok un mierīgi nopirkt. Beigās tā motora un baterijas garantija ir tā, kas palīdzēja veikt izšķirošo soli, jo 5 gadus vecai mašīnai, vēl ir 3 gadi garantijas abiem.

    Māris
    31.03.2025 20:39

    Vienam māte, otram meita. Pieņemu, ka katram cilvēkam savi tarakāni galvā un pat neskatoties uz Hitlera uznācienu, cilvēki lepni iegādājas dažādus Vācijas šedevrus.
    Pašam ir sanācis izmēģināt gan Tesla, gan id3, id4, Kona un pāris ķīniešus (Ora, Box un gaidu tagad Atto 2) un, nesakot neko sliktu ne par vienu no tiem, visvairāk tomēr varu atzīt, ka arī man Tesla simpatizē kā auto un tehnoloģija, neskatoties uz visiem Maska izlēcieniem.
    Taču, distancējoties no visādiem politiskajiem uzskatiem, visvairāk par visu manu izvēli par labu Tesla joprojām bremzē tieši Kasko izmaksas. Tiešām 2000 EUR par lietotu ap 20k Eur auto? Izklausās diezgan liels pretarguments pārsēsties no sava dīzeļauto, lai arī galīgi neesmu fosilās degvielas kvēls aizstāvis un labprāt pārsēstos tieši uz elektro.

    Arturs
    31.03.2025 21:16
    Reply to  Māris

    Jā, tas arī bija šoks. Twitterī cilvēkiem bija daudzi varianti, kāpēc. Vai nu detaļas un remonts dārgs, vai arī viegli sasist tā kā mašīna nav atjaunojama, vai arī tāpēc ka ir tik apdrošinānas pieteikum visu to car share servisu dēļ, kas Rīgā izmanto Teslas.

    Bet jebkurā gadījumā, cik sapratu, tad runājot ar privātiem apdrošinātājiem, var KASKO dabūt aptuveni par 1000 EUR. Vienalga padārgi, bet jau pieņemamāk.

    Aigi
    31.03.2025 22:01

    Klau, vai pareizi saprotu, ka mājai ir 11kW saules parks un tas viss aiziet mājas patēriņam, bez atlikuma? Cik liels vidējais patēriņš ir?

    Arturs
    01.04.2025 10:53
    Reply to  Aigi

    Nu nav tā ka viss uzreiz reāla laikā tiek patērēts. Bet gan ar neto sistēmu, visa gada griezumā visa saražota enerģija ir patērētā, jau pirms elektro auto. Šobrīd ar elektro auto gada patēriņš ir 18 mw/h, kamēr saules paneļi saražo aptuveni 11mw/h

    Ir vērts pieminēt, ka joprojām notiek mājas būvniecība, līdz ar to pa vasaru darbojas visādi zāģi, urbji, flekši un beton maisītāji.

    Bet jā, vienalga pašam liekās par daudz. Tāpēc tikko pieliku Emporia Vue un mēru kam visvairāk tiek patērēts. Pagaidām izskatās ka bēniņi patērē visvairāk, kur ir ventilācija, rekuperācijai un vairāki datori, kas griežās 24/7 ar home assistant, unify, NAS, utt. kas kopsummā patērē 1kw stundā. Pārējais ikdienas patēriņš izskatās mazāks, vai vismaz uzreiz tā nelec ārā. Bet mēs arī pēc ziemas vēl neatsākām būvniecību.

    Aigars
    01.04.2025 11:13
    Reply to  Arturs

    mums arī ir 11kW un uz feb. beigām bija uzkrājums 5000kW pirms norakstīšanas, arī domājam par EV tieši lai “noēstu šo pārpalikumu. Māja arī visa uz elektrības. Tāpēc tāds jautājums, ka visu notērēt bez EV, mēs pagaidām nevaram.

    Arturs
    01.04.2025 13:04
    Reply to  Aigars

    Nu mums mašīna pielika nedaudz vairāk par 3000kw/h gadā. Tāpēc, ja ir pārpalikums, noteikti palīdzēs :D

    Bet kopsummā par patēriņu, nu tur jau daudz kas atkarīgs, māja mums ir ļoti liela (bet vietas vienalga nepietiek :D ), esam 5 cilvēki un esam praktiski visu laiku mājās, pārsvarā strādājot no mājām utt. Mums arī ar vienu interneta pieslēgumu nepietiek, kad katrs sāk kko streamot, tad visiem viss aizēdās. Tāpēc domāju, ka tajā ziņā mēs noteikti esam savadāki nekā cilvēkiem pāsvarā būs.

    Bet es neizslēdzu iespēju, ka kaut kur varētu arī būt kāds vampīrs. Ņemot vērā, ka ar elektrību mājā nodarbojos pats :D (kopsumma būvējam paši), līdz ar to sāku mērīt un sadalīt un skatīties un cerams kaut ko arī atradīšu.

    Valērijs
    31.03.2025 22:12

    Paldies par rakstu! Es gan nesaprotu, kā cilvēki atrod Model 3. Piemēram, labs auto ar nobraukumu zem 80 000 km, facelift , maksā ap 28-29 000 eur par LR. Un tā būs 2021. gada mašīna!! Vai nav par traku priekš 4 gadīgas mašīnas, kura pie tam gandrīz bez garantijas (izņemot bateriju)?

    Kursors.lv
    31.03.2025 22:24
    Reply to  Valērijs

    Lēti Model 3 ir SR un pirms siltumsūkņa ēras eksemplāri. Tos var meklēt jau cenā ap 15k. Un man tā šķiet ļooooooti salda cena. Nobraukumam tur pat nav tik lielas nozīmes un viss ir labs, kas zem 200k km.

    Māris
    31.03.2025 23:29

    Bet vai tiešām tas siltumsūknis ir tik daudz efektīvāks par rezistīvo (retorisks jautājums, jo skaidrs jau, ka ir efektīvāks), pakešu logi dod tik ļoti klusāku braukšanu un melni durvju rokturi ir tās papildu naudas vērti lai neizvēlētos, piemēram, to pašu 2019.gada SR+, kuru tagad piedāvājumos daudz un dažādu variantu par pieņemamām cenām?

    Kursors.lv
    01.04.2025 07:05
    Reply to  Māris

    Protams, ka gribas auto ar siltumsūkni, bet dienas beigās visu nosaka cena. Un kā jau abi sakām, tie vecie modeļi ir brutāli lēti. Nevar nepirkt! :D

    Uldis
    01.04.2025 13:30

    Jā, kad pirku savējo 2020.gada LongRange, facelift ar Siltumsūkni bija savas 3-4štukas dārgāks. Sapratu ka tas īsti man neatmaksāsies, īpaši ņemot vērā ka ikdienā startēju no siltas garažas, un Latvijā ziemas vairs nav tik aukstas.

    Kursors.lv
    01.04.2025 13:32
    Reply to  Uldis

    Nu, paga, tūlīt aprīlī, ka uzkritīs mums ziema. Nu, tik redzēsim! :D

    Uldis
    01.04.2025 13:55

    Sasodīts! Mans brauciens uz darbu un atpakaļ sadārdzināsies par 20 centiem!

    Arturs
    01.04.2025 10:55
    Reply to  Valērijs

    Rekur labs piemērs, praktiski tas ko biju paņēmis:
    https://www.ss.lv/msg/lv/transport/cars/tesla/model-3/cfohec.html

    Valērijs
    01.04.2025 22:50
    Reply to  Arturs

    Paldies, interesanti! Katram savs, mani biedē auto ar tādu nobraukumu!

    Man patīk kad ir garantija, mazlietots auto, un braukt līdz 120 000 km
    P.S. Pašam man ir Citroen E C4, biju šeit arī aprakstījis savu pieredzi un arī bija jūra ar komentāriem

    Kursors.lv
    02.04.2025 06:59
    Reply to  Valērijs

    Elektroauto tas nobraukums nav tik liela problēma kā ICE auto. Pārlasīs piekari un mauks vēl 200k.

    Arturs
    02.04.2025 10:40
    Reply to  Valērijs

    Jā, pirms es pirku elektroauto es domāju līdzīgi.
    Bet parunājot ar vairākiem cilvēkiem, ka arī ar auto mehaniķiem kas strādā elektrisko mašīnu servisos, sapratu ka nobraukums elektroauto nemaz nav tik svarīgs.
    Protams, vienmēr var dabūt “lemon”, bet tāpēc pērkamo mašīnu jāparbauda servisā un kopsummā, kamēr ir garantija motoram un baterijai, vajadzētu būt diezgan droši arī ar 200K km nobraukumu

    Kursors.lv
    02.04.2025 10:47
    Reply to  Arturs

    Ko tev dos mašīnas pārbaudīšana servisā, ja vismaz Hyundai gadījumā oficiālais dīleris vispār neko nesaprot no akumulatoriem un nespēj pateikt, kādā tas ir stāvoklī? :)

    Arturs
    02.04.2025 11:47

    Nu nejau bateriju vai motoru (tam ir ražotāja garantija :D ), bet kaut vai to pašu piekari, reduktoru utt.

    Starpcitu Teslā Service menu ir Battery Health opcija, tikai aizņem līdz pat 24 stundām pie fast chargerā lai palaistu un izdiagnosticētu. Un cik skatījos pēc youtube klipiem, rezultāti vienalga ne vienmēr ir viennozīmīgi :D

    davix
    01.04.2025 08:41

    Ļoti spēcīgs pretarguments benzīna motora automašīnai – “benzīnnieks bija mazs un vecs, bet tērēja daudz” – tāpēc kā labākā opcija tika izvēlēta Tesla :) Kā būtu ar jauna benzīnieka iegādi, kas vienkārši tērētu mazāk?

    Karlis
    01.04.2025 09:13
    Reply to  davix

    Arturs jau bija aizgājis tālāk no tās vietas, no kuras vairs neatgriežas. Tāpēc tāda retorika.
    P.s. ja iesi politikā, tad es nebalsošu par tevi.

    davix
    01.04.2025 09:49
    Reply to  Karlis

    Nav jau problēma vai iebildumu par konkrēto izvēli, tikai tiek izmantota nepamatota argumentācija, respektīvi salīdzinājums nav korekts. Kāpēc jāslēpj izvēles pamatojums par labu elektroauto? Argumenti var būt visdažādākie – vienkārši gribās, patīk tā ideja, patīk sajūta, tagad daudzi tā dara utt. Nav vienkārši korekta argumentācija par iepriekšējo veco benzīnieku, ka tas bija vecs, liels patēriņš.

    Arturs
    01.04.2025 11:09
    Reply to  davix

    Laikam es tā slikti aprakstiju. Tas problēmas bija domātas ar dīzeli. Un benzīnieku vienkārši bija jāmaina pret kaut ko jaunu :)

    Arturs
    01.04.2025 10:58
    Reply to  davix

    Mēs sākumā arī skatījamies benzīniekus, bet jā, ir būtībā kā Karlis teica, ja sāk apsvērt elektro un iedziļināties un aprēķināt, tad bez pamēģināšanas vairs neiztikt :D

    davix
    01.04.2025 12:59
    Reply to  Arturs

    Tādā gadījumā jā, tas ir pilnīgi saprotams savā ziņā arguments, ka bija interese pamēģināt un iepriekšējā mašīna vairs nekalpoja kā gribētos. Tas vieš skaidrību, ka šajā situācijā elektro auto izvēlei nebija būtiska vai arī tā bija tikai pastarpināta saistība ar to vai benzīna auto ir/nav slikts. Lai izdodas ;)

    Andrejs
    02.04.2025 12:49
    Reply to  davix

    arī jauni benzīnieki tērē diezgan salīdzinot ar tādiem pašiem dīzeļa auto, bet cenu starpība starp benzīna un dīzeļa dzinēju ir pārāk liela, lai pat ar 20k km gadā piecu gadu laikā to cenas starpību izlīdzinātu. bet pirkt lietotu ICE, kas ir kāds 5 gadīgs bez garantijas arī ir big no, jo viss kaut kas var nomirt. Ja salīdzina lietotu ICE vai lietotu elektro, tad noteikti uzvar elektro. Ja jaunu benzīnu vai elektro, tad gan te vēl daudz jārēķina, it īpaši ar valsts atbalsti un ja ir veca lamata, ko utilizēt.

    Ir vārdam vieta
    01.04.2025 17:46

    Zinot cilvēku pieredzi Latvijā ar korejiešu elektroauto, kas jau nav slikta, par šo pieredzi lasot, top skaidrs, ka Tesla kā auto ir izdevies. Masks ir 21. gs. vizionārs.

    Arturs
    02.04.2025 10:42

    Skan nedaudz kā sarkasms? :D
    Es īstenībā nedomāju ka Masksam bija tik daudz sakāmā tur. Nebija tā, ka Tesla kompānija un prototips jau eksistēja, un Masks tikai investēja jau esošā kompānijā? Līdz ar to no inženierijas punkta, nav daudz. Bet biznesa vadībā, laikam jā. kaut arī šobrīd laikam atkal nē :D

    KKTK
    02.04.2025 09:14

    Paldies par rakstu. Man šķiet ļoti pārdomāti un pa soļiem noiets cilvēcīgs process. Bez liekiem un nepamatotiem pirkumiem.

    Reklāma