Web Analytics
More
    Reklāma

    1000km brauciens ar Tesla Model Y elektroauto (video)

    Jaunākie raksti

    Septembra sākumā mēs noslēdzām jau trešo Kursors.lv 1000km elektroauto testu sezonu un pēdējā testu dienā šo maršrutu braucām ar diviem elektroauto – Audi Q4 e-tron Sportback un Tesla Model Y. Kopā pa šiem gadiem esam notestējuši jau veselus 30 mūsu pusē aktuālus elektroauto.

    Parasti uz testiem mašīnas mēs saņemam no auto dīlerim, tāpēc ar Teslām ir sarežģīti. Iepriekš testēto Tesla Model 3 mēs saņēmām no mūsu lasītāja un šoreiz Model Y bija atrodams tikai Beast auto nomā. Liels paldies viņiem par to, ka sagādāja šo auto mums uz testu!

    Atceros, ka Model 3 tests bija ļoti aktīvi skatīts un raisīja plašas diskusijas. Tesla ir zīmols, kas nevienu nespēj atstāt vienaldzīgu. Ir cilvēki, kas burtiski akli dievina šos auto un ir cilvēki, kas ar to nav mierā. Arī Model Y testā man bija iespēja novērot aspektus, kas padara šo auto pievilcīgu, taču bija arī dažas lietas, ko šis auto dara ļoti slikti vai pat bīstami. Skaties testa video un lasi tālāk šo rakstu!

    Tesla Model Y ir jaunākais šī auto ražotāja elektroauto, kas tika prezentēts 2019. gada pavasarī un pie pircējiem tiek piegādāts no 2020. gada marta. Model Y ir kompaktās klases krosovers, kas ir bāzēts uz Model 3 sedana platformas un aptuveni 75% detaļu abiem auto sakrīt.

    Šobrīd Model Y var pasūtīt ar aizmugurējo riteņu piedziņu (~42000 EUR + PVN) un eksistē divas pilnpiedziņas versijas – Model Y Long Range (~53000 EUR + PVN) un Model Y Performance (~57000 EUR + PVN). Uz testu saņemtais auto bija Model Y Long Range versija.

    Auto no ārpuses ļoti atgādina Model 3

    No sāna Model Y tiešām lielā mērā atgādina Model 3 sedanu, taču lielākas atšķirības pamanīsim, ja uz auto skatīsimies no priekšpuses vai aizmugures. Tad šis auto izskatās ļoti šaurs un augsts. Tam gan ir pluss salonā – šajā auto ir plašuma sajūta gan pirmajā, gan otrajā rindā. Eksistē gan arī iespēja Model Y aprīkot arī ar trešo sēdekļu rindu un attiecīgi iegūt veselas septiņas sēdvietas.

    Auto dizains var patikt un var nepatikt, taču nevar noliegt, ka Model Y izskatās pēc Tesla. Tas nemēģina atdarināt kaut kādu iepriekš redzētu konkurentu un par to varam veltīt vien atzinīgus vārdus.

    Auto iekšpusē ir minimālistisks un grab

    Kas ir pirmais, kas nāk prātā, kad runājam par Tesla auto? Pareizi, uzbūves kvalitāte. Model 3 testā mēs varējām novērot, ka auto ir slikta skaņas izolācija un tāpēc salonā bija paliels troksnis no vēja un ceļa. Model Y šajā ziņā ir piedzīvojusi uzlabojumus un man īsti nebija pretenziju šajā sakarā, tomēr gluži ideāli nav. Konkrētais Model Y ir nomas auto, ko cilvēki visdrīzāk nesaudzē, tomēr tas nenozīmē, ka salona elementu grabēšana pie 12 tūkstošu kilometru nobraukuma man šķiet normāla. Un konkrētais testa auto pamatīgi grabēja kaut kur bagāžnieka pusē. Tas bija mazliet kaitinoši uz asfalta ceļiem un nožēlojami uz bedrainām grantenēm.

    Kad esam tikuši pāri uzbūves kvalitātes niansēm, varam parunāt par patīkamākām lietām – interjers ir ļoti minimālistisks. Tas man patīk. Testa mašīna mums ir ar baltajiem sēdekļiem un paneļiem, taču varam Model Y nopirkt arī ar melno interjeru. Tā noteikti būs praktiskāka izvēle.

     

    Tesla ir arī ļoti tehnoloģisks auto. Model Y ir aprīkots ar vairākām kamerām, kas ļauj ērti redzēt apkārt notiekošo un automātiski ieslēdzas, kad ar ieslēgtiem pagrieziena rādītājiem veicam manevrus. Plus, auto filmē apkārt notiekošo arī tad, kad esam to atstājuši stāvvietā. Tādējādi varēsim uzskatāmi redzēt, kurš ir apskādējis mūsu auto. Forša lieta, kas pārsvarā gaišajā diennakts laikā darbojas. Nakts laikā gan kameras kaut ko lamājās auto panelī un no tām nebija nekādas praktiskas jēgas.

    Kā jau vari iedomāties, visa mašīnas iestatījumu vadība notiek lielajā displejā. Tas ne vienmēr darbojas plūdeni, taču kopumā ir diezgan pārskatāms un saprotams. Daudz ko var saklikšķināt ar pirkstu, taču atsevišķus iestatījumus būs jāvada ar rullīšiem, kas atrodas uz stūres. Uz augšu/leju tie rullējas labi, bet pa labi/kreisi ne vienmēr.

    Ja runājam par sēdekļiem un to ergonomiku, tad 1000km testa beigās paliku pie atziņas, ka šie nav ne sliktākie, ne labākie sēdekļi, kuros esmu sēdējis. Tādi diezgan viduvēji vai mazliet uz labo pusi. Redzamība uz priekšu un pa sāniem ir ļoti laba, jo logi plaši un augsti, taču visi trīs spoguļi ir mazi un diezgan nepārskatāmi. Plus, nakts laikā tie automātiski aptumšojas līdz tādam līmenim, ka tajos gandrīz neko nav iespējams saskatīt. Ar laiku noteikti var pierast, bet pirmajā vakarā šajā auto jutos ļoti savādi.

    Pietiekami plaša sēdēšana ir arī auto aizmugurē. Vietas ir daudz gan kājām, gan galvai. Te gan lieti noder panorāmas jumts, kas ir iebūvēts pilnīgi visiem Model Y un dod savu artavu plašuma sajūtas nodrošināšanai. Pasažieru izklaidei, aizmugurē ir pieejamas divas USB-C tipa pieslēgvietas. Tātad, vairumam būs jāsapērkas jauni vadi saviem gadžetiem.

    Atzinīgus vārdus vēlos teikt arī par bagāžas nodalījumiem auto aizmugurē un priekšpusē. Bagāžnieks ir plašs un visus uzlādes kabeļus/adapterus varēsim ērti samest īpaši dziļā bedrē zem tā grīdas. Savukārt, auto priekšējā bagāžniekā varēsim ērti ievietot kādu pārīti mugursomu vai lielu sporta somu. Ļoti, ļoti praktiski un ērti!

    Ja runājam par auto uzlādi, tad auto kreisajā aizmugurējā sānā ir CCS spraudnis. Attiecīgi, nebūs nekādu problēmu šo auto uzlādēt Latvijā izplatītajās uzlādes stacijās. Mašīnai lietotājam pieejamas 75kWh un Tesla sola, ka ar šādu elektrības apjomu auto spēs nobraukt līdz 533km tālu. Praksē mēs testā redzējām, ka pilnībā uzlādēta mašīna rāda tikai ~490km nobraukumu. Model Y nodrošina līdz 250kW uzlādes jaudu. E-mobi stacijās šis auto uzlādējas ar aptuveni 40-45kW jaudu, Viršu 80kW stacijā redzējām ap 70-75kW jaudu, bet Rēzeknes Supercharger 150kW stacijā redzēju ap 120-125kW uzlādes jaudu. Supercharger šobrīd Latvijā ir par velti un jau pavisam drīzumā šāds lādētājs tiks atvērts arī Rīgā pie t/c Akropole.

    Specifikācijā norādīts, ka šis auto vidēji patērē ap 17 kWh/100km, taču mūsu testā mēs redzējām, ka vidējais patēriņš ir pat mazāks – 16.1 kWh/100km. Auto ļoti uzskatāmi un saprotami rāda uzlādes informāciju un man ļoti patika arī iebūvētā navigācija, kas ļauj ērti saplānot maršrutu caur vairākiem punktiem. Es nespēju pilnībā uzticēties aprēķinātajiem akumulatora atlikuma līmeņiem, taču piemetot klāt kādus 50 nobraukuma kilometrus, varētu normāli nodzēst šo provizorisko kļūdu. Īsumā – Model Y spēj ļoti ātri uzlādēties un paredzami izlādēties.

    Braukšana ļoti nervoza

    Sāksim ar to, ka šis auto ir ļoti jaudīgs. Tam ir 300+ Zs un braucot to ļoti jūt. Mēs varam auto borta datorā iestatīt, ka vēlamies mierīgi stūrēt auto un atslēgt straujo paātrinājumu un tāpat mašīna būs ātra. Bet tā gan nav problēma pati par sevi.

    Vislielākā šī auto problēma ir saistīta ar automātisko braukšanu. Tesla reklamē savu “autopilota” sistēmu kā rīku, kas palīdzēs droši stūrēt vadītāja vietā. Tomēr praksē tas tā nedarbojas. Vismaz tā sistēma, kas bija uzstādīta konkrētajam demo Model Y principā Latvijā ir nelietojama. Paskaidrošu. “Autopilots” mēģina no navigācijas un kameru sniegtās informācijas nolasīt ceļa posma ātrumu un tad vadīs auto šajā ātrumā. Reāli praksē ļoti bieži mašīnai šis neizdodas, un, piemēram, normālā ceļa posmā, kur visi brauc ar 90km/h atļautu ātrumu, mašīna domā, ka maksimālais atļautais ātrums ir 70km/h. Auto iestatījumos mēs varam mazliet pielāgot šo ātrumu, taču ne vairāk par 10km/h. Attiecīgi, mašīna “autopilota” režīmā 90km/h posmā brauks ar ātrumu 80km/h. Kā paši varat iedomāties, tas radīs problēmas visiem pārējiem satiksmes dalībniekiem un mums pašiem. Un tas nebija viens atsevišķs kļūdas gadījums, auto regulāri bija problēmas noteikt ceļa posma maksimālo atļauto ātrumu. OK, slēdzam šo funkciju laukā un mēģinām braukt ar adaptīvo kruīzkontroli. Tur taču viss ir labi. Ir?

    Nē, nav! Tesla Model Y korekti nedarbojas arī tādas ierasta lieta kā adaptīvā kruīzkontrole. Es neatceros nevienu citu auto, kam šī funkcija ir tik slikti nostrādāta, kā Model Y. Protams, pastāstīšu sīkāk. Šī mašīna ir ļoti bailīga un brīžos, kad tā sabīstas, tā spēcīgi sabremzējas. Ja mums pa ceļa nomali priekšā brauc velosipēdists, tad principā jau pa lielu gabalu iepriekš tas būtu jāapdzen iebraucot pretējā braukšanas joslā. Ja to nedarīsim, auto strauji sabremzēsies brīdī, kad brauksim garām velosipēdistam un tādējādi sabaidīs mūs un aiz mums braucošos. Tas pats notiks, kad brauksim garām uz ceļa nomales stāvošam auto vai kādam lielam objektam. Ar absolūti visiem citiem auto pabrauksim garām bez bēdām, bet Tesla atkal sabaidīs mūs ar strauju bremzēšanu brīdī, kad šādai bremzēšanai tāpat vairs nav nekādas jēgas. Bet zini, tā pat nav lielākā šīs sistēmas problēma. Nereti auto sabremzēsies, kad sabīsies no savā joslā pretī braucošas mašīnas. Jā, jā. Mēs abi braucam katrs savā joslā, bet kaut kādos tikai sev zināmos apstākļos Tesla uzskatīs, ka briest problēma un sabremzēsies. To sauc par “phantom braking” un pilns internets ar sūdzībām par šo problēmu. Tāpat, par šo arī tiek ierosināti tiesu darbi. Tas nav normāli, ka Tesla šādas gļukainas mašīnas izlaiž ārpus savām rupnīcām!

    Kad Tesla salabos savas drošības sistēmas, tad ar Model Y varēsim komfortabli un paredzami pārvietoties. Jā, šim auto tāpat būs pārāk daudz jaudas, bet tas vismaz nemēģinās aktīvi tevi nogalināt uz katra stūra.

    Galvenās atziņas 1000km braucienā ar Tesla Model Y

    • 1000km brauciena laikā ar Tesla Model Y es E-mobi tīkla stacijās uzlādējos tikai vienu reizi (Kalvenē) un centos izmantot pilnas Tesla spējas. Otrā uzlāde bija Viršu 80kW stacijā Jēkabpilī un arī Rēzeknes Supercharger stacijā, kas šobrīd piedāvā bezmaksas uzlādes. Šis liedz tieši salīdzināt uzlādes cenas, taču atspoguļo Tesla auto ekspluatācijas iespējas šobrīd. Brauciena laikā tika ielādētas 135.4kWh un par to samaksāt nācās tikai 19.40 EUR. Ņem gan vērā, ka E-mobi stacijās tagad ir būtiski dārgāka uzlāde.
    • Tesla Model Y braucienu paveica 15 stundās un uzskatu, ka šis auto varēja pārspēt Kia e-Niro uzstādīto rekordu, ja vien maršrutā būtu mazāk remontdarbu.
    • Ar auto vasarā bez problēmām var veikt vairāk nekā 400 kilometrus ar vienu uzlādi, braucot pa šosejām. Kombinētā režīmā sniedzamība ar pilnu uzlādi tuvosies 500 kilometriem. Vidējais patēriņš 16,1 kWh/100km tik jaudīgai un smagai mašīnai ir lielisks rādītājs. Pārvietojoties ikdienišķākā režīmā, patēriņš būs zemāks.

    “”

    Secinājumi

    Tesla Model Y ir izteikti plusi un ne mazāk izteikti trūkumi. Tas ir auto, kas nevienu nespēs atstāt vienaldzīgu. Tas tiešām ir kā iPhone uz riteņiem. Tikai.. ja pirms 10 gadiem, kad tika izlaists Model S, šim auto nebija līdzvērtīgu konkurentu, tagad situācija ir būtiski mainījusies. Šobrīd Tesla vairs nav vienīgais ražotājs, kas izlaiž kvalitatīvus un seksīgus elektroauto. Atslābt nedrīkst! Īpaši jau tāpēc, ka mašīnai ir būtiskas problēmas programmatūras/sensoru jomā, kas padara tās ekspluatāciju riskantu. Tas būtu jāsalabo pēc iespējas ātrāk!

    Reklāma
    Paziņot par jaunumiem
    Paziņot par
    34 komentāri
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Elektriķis
    25.09.2022 19:39

    Ar abām rokām piekrītu aprakstam. Ļoti pazīstamas atziņas. Es gan jau vairs neesmu tik cerīgs, ka Tesla kaut ko salabos Autopilotam un kruīzkontrolei. Nupat šie izdomāja ka radarus vairs neizmantos, paļausies tikai uz kamerām. Tātad, ja manam auto ir šie radari, SW tos vairs neizmanto. Rezultāts ir tāds, ka lietus laikā kruīzkontroli vairs nelietoju, jo, lai nodrošinātu labu redzamību kamerām, logu tīrītāji vicinās kā traki jau pie maza lietutiņa. Autopilots ar saviem iedomātajiem ātruma ierobežojumiem nav lietojams. Godīgi sakot, tas, ka stūre visu laiku ir jāpiespriego, lai Autopilots sajustu tavu esamību, arī kaitina. Bet citādi jauka braukšana, ja nelieto to, ar ko Tesla ļoti lepojas.

    Tesla
    26.09.2022 01:09
    Reply to  Elektriķis

    Trslai nav tiesību Eiropā pilnībā palaist autopilotu. Tāpēc arī tik švaka pieredze jums. Paskatieties kāda ir asv lietotāju pieredze, kuriem ir pieejama beta versija autopilotam.

    Elektriķis
    26.09.2022 07:46
    Reply to  Tesla

    Labi, lai nav Autopilota, bet tad vismaz jēdzīgu kruīzkontroli un joslā turēšanās asistentu.

    Uldis
    26.09.2022 10:51
    Reply to  Elektriķis

    No pieredzes varu pateikt, ka Subaru Outback bez radara, tikai ar kamerām distanci kruīzā tura ļoti labi un precīzi, arī lietus laikā, jebkurā (saprātīgā) ātrumā un attālumā. Pie stipra sniegputeņa gan atslēdz. Tā ka manuprāt, nav obligāti nepieciešams radars lai labi turētos aiz priekšā braucošā.

    Elektriķis
    26.09.2022 11:02
    Reply to  Uldis

    Un kā ir ar logu tīrītājiem? Tie arī nejēgā vicinās?

    Elektriķis
    26.09.2022 11:31

    Jā, tas arī ir viens skumjš moments. Tālās gaismas pārslēdzas uz tuvajām, kad pretējais jau miršķina. Atpakaļ uz tālajām arī slēdzas ar lielu aizkavi. Šis visas lietas ir tīrā SW padarīšana.

    esunes
    26.09.2022 13:12
    Reply to  Elektriķis

    Visiem auto ar automātisko tālās gaismas funkciju LV mirkšķina. LV ir nervozi vadītāji un pieraduši uzņemties neapgaismošanas risku paši. Tesla ne ar ko neatšķīrās no citiem auto tālās gaismas pārslēgšanā.
    Logtīrītāji Teslai dažreiz iemiga, bet pāris reizes atrādot savu komforta līmeni, tālāk strādāja labi. Pēc dienas gan šis atkal bija aizmirsis manas vēlmes. Es saprotu, ka Teslai tas logtīrītāja asistentsmācās. Bet aizmāršīgs

    esunes
    26.09.2022 13:29

    Hmm. Nu man ir vienādi rezultāti gan ar Teslu,gan Toyota, gan KIA. Iespaids ir ka LV nervozi vadītāji

    Elektriķis
    26.09.2022 14:08
    Reply to  esunes

    Ar VAG Matrix gaismām nav šādu problēmu, neviens nav mirkšķinājis un ceļu var labi redzēt. Arī parastās LED gaismas pārslēdzās daudz labāk kā Teslai.

    Uldis
    26.09.2022 12:45
    Reply to  Elektriķis

    Nē, logu slotiņu darbības ātrumu tas neietekmē. Taisnības labad gan jāpiemin ka vējstiklu regulāri apstrādāju ar ūdens atgrūdošu pārklājumu, kas neļauj veidoties ūdens plēvei, bet jebkurā gadījumā neesmu novērojis ka mašīna kaut kā censtos aktīvāk slaucīt vējstiklu ar aktivizētu kruīzu. Un Patiesībā jau tās stereo kameras darbojas nepārtraukti, jo atbild arī par šķēršļu brīdinājumu, automātisko bremzēšanu un citām lietām.
    Neesmu arī novērojis augstāk rakstā minētos gļukus kā tas ir teslai ar pēkšņām sabremzēšanām. Vienīgie gļuki kas mēdz gadīties – ka nekorekti nolasa joslas atdalošās līnijas atrašanos – reizēm par to uztverot citu svītru – piemēram, ēnu no ceļmalas barjieras, asfalta salaiduma līniju, vai kādas sliedes ziemas apstākļos, bet tas tikai rezultājas paziņojumos par joslas šķērsošanu, kas nav nekas kritisks.

    Elektriķis
    26.09.2022 12:57
    Reply to  Uldis

    Ja ar radaru varēja braukt vispār nelietojot loga tīrītājus (pietiek ar šo ūdens atgrūdošo slāni), tad ar vizuālo kontroli tas vairs nav iespējams.
    Agalvot, ka kruīza režīmā logu tīrītāji vicinās vairāk, kā tad, ja tie ir vienkārši Auto režīmā, neņemos, jo to Auto režīmu, līdz Tesla izdomāja izslēgt radaru, nemaz nelietoju.

    Karlis
    26.09.2022 15:24
    Reply to  Uldis

    Jaunākajām Tesla model Y vai tik ar nav matrix gaismas, ne? Tikai nav softiski ieslēgtas pašreiz.

    Elektriķis
    26.09.2022 16:49
    Reply to  Karlis

    Ir gan, arī M3, tikai sakarā ar ražošanas problēmām kādiem eksemplāriem liek, kādiem neliek.

    Jānis Rišis
    25.09.2022 22:24

    Balti krēsli! Dīvaini.

    Biteme
    26.09.2022 08:07
    Reply to  Jānis Rišis

    Gaišs salons vizuāli paplašina to, un kontrastējot ar salona tumšajām daļām, padara interesantāku. Vai un cik tas ir praktiski, atkarīgs no lietotāju ieradumiem un vajadzībām.

    Skābene
    26.09.2022 09:15
    Reply to  Biteme

    Baltam salonam nav ne vainas, mūsdienās ir pieejami labi kopšanas līdzekļi, tā galīgi nav nekāda problēma.

    Uldis
    26.09.2022 12:50
    Reply to  Biteme

    Galvenais izvairīties braukt ar svaigiem ziliem džinsiem, kamēr tie nav vairākkārt jau mazgāti.

    Mārtiņš
    26.09.2022 09:08

    Kad būs Dacia Spring tests? :D

    Marss
    26.09.2022 10:20

    Nja, joprojām vislabākais šoferis ir dzīvs cilvēks. Jā, visādas robotizācijas palīdz, bet…

    esunes
    26.09.2022 10:59

    Iespējams, ka testētāja kritikas iemesls ir kautkāds LV marķējuma efekts.
    Nobraukāju ar Y vairāk kā 1600 km un iespaids bija sekojošs:
    – nekas negrabēja. Auto bija nobraucis 25k km, bet neko sliktu nevaru teikt. Mitrālaikā uzčīkstēja blakussēdētāja logs. Man ir vēl viens auto ar bezrāmja logiem. Tiem šāds niķis piemīt.
    – autopilots strādāja lieliski. Testēju gan maz, jo braukalēšana bija kalnos;
    – joslu asistents ir labākais kādu esmu lietojis. Tas tiešām čīksteēja TIKAI tad, kad joslu šķērsoju neuzmanības dēļ. Visi pārējie auto ārdās vienmēr, ja nav ieslēgts pagrieziens. Teslas AI ir gaismas gadu attālumā no pārējiem;
    – kruīza kontrole vienu reizi nepareizi noreaģēja uz smago, kas līkumā nāca pretī. Bet ātri atguvās. Iespējams, ka LV velosipēdisti kautkā neadekvāti uzvedās. Uz Norvēģijas velosipēdiem nekādas nejēdzīgas reakcijas nebija

    esunes
    26.09.2022 11:44

    Man nav Tesla. Ārzemēs paceļoju ar nomātu 2022 gada Y ar 25k uz odo. Nezinu kur bija būvēts, bet man nekādu sliktu iespaidu par būves kvalitāti nav. Par Teslas AI esmu stāvā sajūsmā. Izņemot ventilāciju. Tam gan tas algoritms ir histērisks. Ā un vēl piedzīvojumi ar appu bija – līdz galam neaizvērts vāks kautkā palika alertos pat pēc aiztaisīšanas un komanda aiztaisīttika realizēta kā “attaisīt”. Šis bija vairākas reizes. Acīmredzot app dod komandu “action” bez virziena

    KKTK
    26.09.2022 12:11

    Interesanti, kā autopilotam būtu jāreaģē, ja tu ar daudz lielāku ātrumu tovojies kādam pa tavu joslu priekšā braucošam transporta līdzeklim?

    KKTK
    26.09.2022 12:31

    Ā, nu tad tur tās līnijas bija normālas baltas, vai klasiski LV – jau padzisušas? Jo daudzi tie algoritmi vispār arī asfalta/grants pāreju vai pat grants/zāle pāreju saprot par ceļa malu. Nu malu par kuru tālāk nedrīkst braukt, bet komplektā ar to arī viss, kas tur atrodas skaitīties jau “tavā joslā”.

    Elektriķis
    26.09.2022 12:42
    Reply to  KKTK

    Cita starpā Tesla pazīst pavisam švakas līnijas un turās pareizajā trajektorijā arī uz svaigi uzlieta asfalta, pietiek ar klājumu saskarsmes līniju. Tādēļ vēl jo vairāk ir skumjas par citiem efektiem. Tiesa, mūsu iebrauktajās sliedēs ziemā šī nemaz negrib turēties, grib braukt tieši pa sniegoto daļu.

    Rrr
    26.09.2022 18:29

    Dizains – awto kuru negribas zagt ✓

    Reklāma