Pirms pāris dienām apaļo 20 gadu jubileju atzīmēja Īlona Maska izveidotā un vadītā kosmosa kompānija “SpaceX“. Dibināts 2002. gada 14. martā, uzņēmums pa šo laiku mērķtiecīgi virzījies pretī mērķiem, kas ietver gan pirmo raķetes palaišanu orbītā 2008. gadā, gan pirmo komerciālo misiju 2021. gadā.
Today we celebrate the founding of SpaceX and 20 years of accomplishments by this incredible team—here’s to creating a future that we can all get excited about pic.twitter.com/GYz9omUmAb
— SpaceX (@SpaceX) March 14, 2022
Šo gadu laikā “SpaceX” var lepoties ar daudziem sasniegumiem. Viens no tiem ir nesējraķetes atkārtota izmantošana, ko uzņēmumam pirmo reizi izdevās realizēt 2015. gadā, nesējraķetei “Falcon 9” veiksmīgi nolaižoties uz zemes. Šāda pieeja būtiski ietaupa resursus un būs kritiski svarīga kravas un cilvēku nogādāšanai uz Mēness un starpplanētu lidojumos, kas ir viens no “SpaceX” lielākajiem mērķiem. Uz to uzņēmums mērķtiecīgi iet vairākus gadus, pērn aktīvi testējot kosmosa kuģa “Starship” prototipus.
Papildus nelielu satelītu izvietošanai orbītā dažādu uzņēmumu un organizāciju vajadzībām “SpaceX” ir kļuvis par galveno NASA partneri lidojumiem uz Starptautisko kosmosa staciju (SKS) un no tās. Sākotnēji uzņēmums ar kosmosa kuģi “Dragon” palīdzēja uz turieni transportēt kravu, savukārt 2020. gadā uz SKS ar kosmosa kuģi “Crew Dragon” jau nogādāja pirmos NASA astronautus.
Savukārt pērn septembrī “SpaceX” sarīkoja pirmo pilnībā privāto kosmosa misiju “Inspiration4”, nosūtot četrus amatieru astronautus trīs dienu ceļojumā apkārt Zemei, izmantojot savu “Falcon 9” nesējraķeti un “Crew Dragon” kosmosa kuģi, tādējādi paverot ceļu potenciālajam kosmosa tūrisma biznesam. Šogad uzņēmums arī cer noorganizēt pirmo iziešanu kosmosā.
Tāpat nedrīkst aizmirst “SpaceX” ātrgaitas satelītu interneta projektu “Starlink“, kas sniedz ātra interneta iespējas primāri lauku apvidos dzīvojošiem. Šis pakalpojums pašreiz tiek piedāvāts ap 30 pasaules valstīs, sasniedzot vairāk nekā 250 000 lielu lietotāju bāzi.
Un vel joprojam, neviens cilveks lidz marsam nenokluva.
Starlink 30 pasaules valstīs, sasniedzot vairāk nekā 250 000 lielu lietotāju bāzi!? Tas ir baigi maz priekš tāda grandioza projekta! Lielpilsētās, dažam labam vietējam interneta provaideram, tā bāze ir krietni lielāka, nemaz nerunājiet par mobilo sakaru operātoriem lielajās valstīs kuriem tā ir mērāma miljonos. Rodas jautājums, kā Masks to spēj atpelnīt?
Ar citiem (pelnošajiem) grupas uzņēmumiem .. tā ir normāla parādība koncernos.
Tāpat ir normāla parādība lieliem projektiem sākum, pa vidu un reizēm arī beigās strādāt ar zaudējumiem.
p.s. lai Starlink strādātu ir jāsasniedz noteikta tehniskā bāze un parametri, šajā gadījumā satelītu skaits (un to rotācija) un latency – kad tas būs, arī lietotāju skaits būtiski augs. Praktisku pielietojumu un priekšrocības redzam Ukrainā ..
Piemēram ASV https://fcc.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=6c1b2e73d9d749cdb7bc88a0d1bdd25b ir daudz nezonu, kur nav nekāds internets!!!
paguglējot lte kartes pasaulē var atrast kaudzi ne-zonu! Tur arī šis satelīta internets ir vienīgā iespēja!