Vakar, 3. martā, 18:15 pēc vietējā laika “SpaceX” no savas Teksasas bāzes Boca Chica veica Marsa raķetes “Starship” prototipa “SN10” izmēģinājumu. Galvenā atšķirība starp šo testu un iepriekšējiem lidojumiem (SN8 un SN9) ir tā, ka šoreiz gan pacelšanās, gan ceļš lejup noritēja kā pa diedziņu. Arī pati nosēšanās šoreiz aizritēja gludi, kas ir liels solis uz priekšu. Taču visu skaisto izmēģinājumu nedaudz pabojāja tās dažas minūtes pēc nosēšanās, kad “SN10” tomēr izlēma par labu ugunīgām beigām un eksplodēja.
Raķete uzlidoja 10km augstumā un kā parasti secīgi izslēdza visus trīs dzinējus, kas ļāva pēc tam brīvi un viegli veikt nolaišanos lejup. Sākumā atrodoties horizontālā stāvoklī, tad, ieslēdzot visus trīs dzinējus atpakaļ, raķete pārorientējās vertikālā pozīcijā un viegli un skaisti nolaidās uz platformas. Uz šādas nots arī tika noslēgta tiešraide. Taču divas minūtes pēc tam, raķete tomēr eksplodēja.
RIP SN10, honorable discharge
— Elon Musk (@elonmusk) March 4, 2021
Par spīti tam katrs no šiem izmēģinājumiem, ieskaitot kļūdas, ļauj pilnveidot nākošos “Starship” prototipus, lai jau pēc pāris gadiem droši varētu veikt pirmos kosmosa lidojumus ar cilvēku līdzdalību.
Raķete pēc nosēšanās sakautrējās par to ka nosēdusies šķībi :)
Patiesībā tur jau nosēžoties labajā pusē kaut kas dega un pēc nosēšanās liesmas nāca ārā pa kreiso pusi. Degvielas noplūde caur sadegušu blīvi?
Visas kājas nenofiksējās. Vienkārši karājās daļa pie nolaišanās. Pro saka, ka tas gan neesot bijis pie vainas. Esot arī ātrums pie nolaišanās stipri lielāks nekā vajadzēja.
Ar nolaišanās ātrumu bija problēmas arī iepriekšējā izmēģinājumā. Vismaz pati piezemēšanās šoreiz bija veiksmīgāka.
Iepriekšējā reizē (SN9) nestrādāja 1 raptors, līdz ar to avārija bija acīmredzamas dzinēja problēmas sekas. ŠOreiz viss it kā strādāja, lai gan sākotnējā info bija, ka vispirms ieslēgs visus 3 raptorus, tad 1 izslēgs un nosēdīsies ar 2 raptoriem, bet realitātē ieslēdza 3, pēc tam izslēdza 2 un nosēdās ar 1 raptoru. Fig zin, vai tas tā bija plānots.
Kā teica apskatnieki, tad nekas nav traks nav noticis, ņemot vērā ka testēts vairāk “bellyflop” manevrs un dzinēju atkārtotā aizdegšana priekš nolaišanās manevra. Pie tam landing legs vairāk tāds pagaidu variants esot, līdz brīdim kad izveidos kaut ko nopietnāku.
Vēl jo projām, tas pirmsnosēšanās manevrs, lai būtu atkal verikāli, izskatās tikai kino redzēts. Tagad vēl ar tām labas kvalitātes kamerām visās malās var redzēt, kā tie dzinēji kustas pieregulējot lidojumu. FANTASTIKA!!! :o
ar nelielu analīzes daļu
Šoferis paspēja tikt ārā?