9. decembris ir vēl viens zīmīgs datums Īlona Maska vadītajai kompānijai “SpaceX. 22:45 pēc vietējā laika no SpaceX mītnes Teksasā gaisā tika palaists kosmosa kuģa “Starship” prototips “SN8”. Arī šis testa lidojums nenotika gluži bez misēkļiem un pašās beigās kā ķirsītis uz tortes tas noslēdzās ar nopietnu sprādzienu, pilnībā iznīcinot kosmosa kuģi. Taču par spīti tam Īlons Masks šo izmēģinājumu atzinis par veiksmīgu.
“Starship” prototips “SN8” lidojuma laikā sasniedza 12.5 km augstumu, lai gan Masks sākotnēji izteicās par 15 km. Ceļš augšup bija diezgan vienmērīgs un veiksmīgs. Problēmas sākās atpakaļceļā uz zemi, kad bija jāpalēnina ātrums. Izskatās, ka pārāk zemā degvielas tvertnes spiediena dēļ piezemēšanās notika pa strauju – raķete ietriecās zemē un eksplodēja.
Successful ascent, switchover to header tanks & precise flap control to landing point! https://t.co/IIraiESg5M
— Elon Musk (@elonmusk) December 9, 2020
Lai arī šis izmēģinājums beidzās ne tik ļoti kā gaidīts, kopumā SpaceX komanda to uztver kā veiksmīgu un uzskata, ka ieguvusi daudz vērtīgas informācijas, kas palīdzēs uzlabot nākamos testa lidojumus. Šeit jāpiemin, ka gatavībā jau atrodas nākamie “Starship” prototipi – “SN9” un “SN10” -, kuri salīdzinājumā ar “SN8” esot nedaudz uzlaboti.
tāpat Masks izteicās, ka cerība uz veiksmīgu testa lidojumu ir 1:4 un raķetes apgriešanās planēšanai ir vairāk nekā pats bija cerējis. skatoties to testu visu laiku nākas paturēt galvā, ka tur lido 12-stāvene. nu un ķirsītis, manuprāt, ir, ka neveiksmīgā piezemēšanās notika tieši plānotās nosēšanās vietas centrā.
Laikam jau mūsdienās arī konstrukcijas jēdzīgāk ir taisīt kā softus – ātri kaut ko uztaisa un tad atkļūdo. Gan jau tajā lidojumā tika notestētas daudzas lietas vienlaicīgi, un būtu nejēdzīgi sasniegt pārliecības līmeni 99%, patērējot vēl piecus gadus. Prieks par skaisto video!
SpaceX nebija pieredzes, uz kuru balstīties, jo tā ir jauna kompānija. tas ir gan labi, gan slikti, bet tieši tāpēc viņi izmanto rapid prototyping principus un tagad, kad nonākuši līdz reālam kosmosa kuģim, tas palīdz progresēt acīmredzamos tempos.
Tieši tā. Elons spiež uz to ka viss notiek maksimāli pa vienkāršo un lēto, līdz ar ko var atļauties regulāri kādu izstrādājumu uzspridzināt, lai mācītos un ietu uz priekšu. Turklāt būtiskāk par pašas raķetes izstrādi ir “rūpnīca”, kur tās var štancēt kā cīsiņus. To mēs jau redzam – dažādās gatavības stadijās savu kārtu gaida jau SN9 līdz SN16 (tas ir tie kas no malas ir identificēti), kā arī Super Heavy BN1. SN9 pirmdien jau tiks vests uz starta placi.
“Old space” gadījumā šāda mēroga projekts pēc tikpat ilga laika būtu iztērējis daudzus miljardus un pašlaik atrastos vēl ne tuvu ne pabeigtā papīra fāzē.
Nosēdināt lidojošo “daudzstāveni” precīzi atpakaļ palaišanas laukumā ar vienu atlikušo dzinēju no 3 tiešām var uzskatīt par veiksmi. Cerams ka līdz nākošā prototipa palaišanai būs arī sapratuši, kāpēc pirmie 2 dzinēji salūza.
Nesalūza neviens dzinējs, tie nostrādāja perfekti. Bremzēšanas manevram pietika ar diviem dzinējiem (pateicoties iztērētajai degvielai, tajā brīdī SN8 bija teju 2x vieglāks nekā startā). Abi dzinēji perfekti arī ieslēdzās priekš sākotnējās sabremzēšanās, pašu piezemēšanos bija plānots veikt ar vienu, tādēļ otrs tika (plānveidīgi) izslēgts. Tā sakrita, ka tieši ap to pašu brīdi spiediens papildu degvielas tvertnē kļuva par mazu. Tā kā dzinēji citastarp arī dzesējas ar sašķidrināto CH4, tad tas sāka pārkarst un (tagad jau) skābekļa bagātā vidē sāka “ēst pats sevi”. Sadegšanas kameras un sprauslas iekšpuse ir no kaut kāda vara sakausējuma, no kā arī radās zaļganā liesma. Varš diemžēl ir paštruntīga degviela, līdz ar to jaudas vairs nebija pietiekami, un nespēja sabremzēties.
TLDR – ar dzinējiem viss bija labākajā kārtībā, visa bēda bija nepietiekamā spiedienā papildu degvielas tvertnē (header tank). Problēma risināma varbūt pat softiski. :)
gribēju uzrakstīt kaut ko līdzīgu, bet darbi aizsauca prom. ++tev
tomēr man jautājums — vai tad skābekļa pārsātinājums neiestājās no atslēgta otra dzinēja un zemā spiediena padevē kombinācijā, nevis tikai pārkaršanas?
žēl, ka dzinējs #42 gāja bojā. So long, and thanks for all the fish.
Elona lakoniskos tvītus protams var interpretēt dažādi. Pieturos pie tā, ka tieši CH4 spiediens nokrita, un skābekļa – nē, līdz ar to dzinējs barojās pamatā ar skābekli, kurš tad nu steidza reaģēt ar visu apkārtējo. :)
Kādēļ tas spiediens zuda, tur gan ir par maz info.
mana doma bija, ka kamēr no kopējām tvertnēm barojās 2 dzinēji, tikmēr vēl bija ok, bet tikko pēc plāna vienu dzinēju atslēdza, tā skābeklis sāka strādājošo noēst un strauji nokritās jauda. bez tam manevrs ir tik nepierasts, ka rotācija mierīgi var izraisīt spiediena kritumu.
nu, figviņzin, pagaidīsim izmeklēšanas secinājumus. mums, malā skatītājiem, par laimi, SpaceX ir diezgan atklāta kompānija un info neslēpj.
tā nebija veiksme, tas bija paredzētais rezultāts — nosēsties, tur kur plānots. nepaspēja nobremzēt? tāpēc jau tas ir pirmais tests ar planēšanu.