Reklāma

Intervija ar Pēteri Plaudi par SIA “Citadele Leasing” sniegto atbalstu elektroauto iegādē

Raksts tapis sadarbībā ar Citadeles banku.

Jaunākie raksti

“Porsche Taycan” kļuvis populārāks par “Porsche 911”

2021. gads kļuva par rekordu gadu vācu sporta autoražotājam Porsche, kas pārdeva par 301 915 mašīnas, labojot pārdošanas rekordus....

ASUS izziņo jaunas Intel Z690, H670, B660 un H610 sistēmplates

ASUS izziņojis jaunas Intel Z690, H670, B660 un H610 sistēmplates, kas ir saderīgas ar jaunākajiem Intel 12. paaudzes procesoriem....

Volkswagen pērn dubultojis elektroauto pārdošanas apjomus

Neskatoties uz to, ka aizvadītājā gadā Volkswagen saskārās ar dažādām problēmām, piemēram, pusvadītāju deficītu, autoražotājs spējis dubultot pārdoto elektroauto...

ASUS izziņo Nvidia GeForce RTX 3080 12 GB videokartes

ASUS paziņojis, ka arī piedalīsies Nvidia GeForce RTX 3080 12 GB videokaršu trakumā. Nvidia GeForce RTX 3080 12 GB...

RTU sadarbībā ar SIA «Sakret» izstrādā betona maisījumu 3D drukāšanai

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) industriālais doktorants Krists Ziemelis sadarbībā ar SIA «Sakret», Baltijas reģionā lielāko sauso un lietošanai gatavo...

Elektroauto skaits uz Latvijas ceļiem aug arvien straujāk. To veicina uzlādes staciju skaita palielināšanās, vēlme dzīvot dabai draudzīgāk un citi iemesli. CSDD dati liecina, ka uz š.g. 1. jūliju Latvijā uzskaitē ir 1647 elektromobiļi, no kuriem 323 reģistrēti pērn, savukārt 223 – šī gada pirmajos septiņos mēnešos. Dažādo vēlmju un vajadzību apmierināšanai jau šobrīd pieejams plašs elektrisko spēkratu klāsts – ar lielu daļu no tiem Kursors.lv esam veikuši 1000 km testus, ļaujot lasītājiem paplašināt redzesloku par šīm mašīnām un, iespējams, izraudzīties savu nākotnes auto. Vienlaikus elektroauto iegāde daudziem joprojām nav pa kabatai. Par to, kādu atbalstu Citadele sniedz elektroauto iegādē, plašāk stāsta Pēteris Plaudis, SIA “Citadele Leasing” vadītājs Latvijā.

Citadele līzings vadītājs Latvijā Pēteris Plaudis

Kad Citadele sāka atbalstīt elektrisko auto iegādi?

Papildus īpašo finansēšanas nosacījumu ieviešanai, mēs vēlējāmies uzzināt vairāk par iedzīvotāju attieksmi pret elektroauto. Tāpēc gan pagājušogad, gan šogad veicām pētījumu sadarbībā ar “Norstat” pētījumu aģentūru. Vēlējāmies noskaidrot, kāda ir Baltijas iedzīvotāju attieksme pret elektroauto, vai tuvākajā laikā iedzīvotāji tos plāno iegādāties, un kas būtu motivātori elektroautomobiļa iegādei. Pētījuma rezultāti liecināja, ka tieši lietuvieši ir atvērtāki pāriešanai uz elektroauto, kas ir interesanti, jo līdz tam dzīvojām ar pieņēmumu, ka no Baltijas valstīm tieši igauņi ir tuvāk elektroauto pieņemšanai. Taču pozitīvais aspekts, ko redzējām pētījuma rezultātos, bija tas, ka iedzīvotāji visās trīs Baltijas valstīs kļūst arvien pozitīvāk noskaņoti pret elektromobiļiem.

Ko ietver “Citadele Leasing” šie īpašie finansēšanas nosacījumi? 

Pirmkārt, saimnieciskās darbības veicējiem tā ir īpaši zemā procentu likme. Otrkārt, samazināta komisijas maksa par līguma noformēšanu. Mēs arī virzāmies uz to, lai samazinātu sākotnējās izmaksas elektroauto iegādei – lai to var iegādāties bez pirmās iemaksas. 

Uz kādiem auto attiecas šis piedāvājums – tikai elektromobiļiem vai arī hibrīdauto?

Īpašie finansēšanas nosacījumi attiecas tikai uz tādu auto iegādi, kuri rada nulli izmešu jeb ir pilnībā elektriski. Būtiski, ka šie īpašie finansēšanas nosacījumi attiecas arī uz lietotiem elektromobiļiem. Turklāt šajā gadījumā nav svarīgi, pie kāda pārdevēja auto iegādāts. Būtiskākais ir līzinga objekts – auto, kas ir pilnībā elektrisks un nerada emisijas.

Pagaidām arī īpašiem iegādes nosacījumiem atbalstām tikai elektroautomobiļus, jo citu transportlīdzekļu, piemēram, elektrisko motociklu tirgus vēl ir pārāk mazs. Taču, ja situācija šajā jomā mainītos, mēs, protams, arī šo transportlīdzekļu īpašniekiem piedāvātu šādu iespēju.

Kādi ir tie iemesli, kāpēc “Citadele Leasing” izvēlējās atbalstīt elektroauto iegādi?

Līdzīgi kā jebkurš liels uzņēmums Latvijā, mēs apzināmies savu rīcību ietekmi. Klimata pārmaiņas turpina radīt neatgriezenisku kaitējumu nākamajām paaudzēm. Tas prasa šim tematam pievērst lielu uzmanību jau šodien. Mūsu atbildība kā auto iegādes finansētājiem ir rūpēties par dabai draudzīgu automobiļu pieejamību klientiem.

Turklāt redzam, cik liels īpatsvars tirgū ir elektroauto, piemēram, Norvēģijā un citās Skandināvijas valstīs. Viņiem tā jau ir ikdiena, bet mums vēl tikai nākotne.

 Kādi ir populārākie elektroauto, ko klienti pērk ar “Citadele Leasing” atbalstu? 

Populārākos elektroauto mēs redzam pirktāko elektroauto sarakstā. Saskaņā ar CSDD datiem šī gada pirmajos septiņos mēnešos populārākie elektroauto modeļi Latvijā bija:

  • Škoda Enyaq iV, kura pārdošanas rādītājus būtiski uzlaboja Pasaules hokeja čempionāta rīkošana Rīgā un pircējiem iegādei uzreiz bija pieejams liels auto skaits.
  • VW ID.3 – pirmais no Volkswagen kompaktās klases elektroauto modeļiem.
  • VW e-up! – viens no ekonomiskākajiem Volkswagen elektroauto.
  • VW ID.4 – pirmais no Volkswagen kompaktās apvidus klases auto.
  • Porsche Taycan – lukusa klases elektroauto.

No lietotajiem auto jāizceļ BMW i3 un BMW i3S, kas ir līderi lietoto elektroauto vidū. Kopumā tos pērk vairāk nekā jebkuru no jaunajiem auto. Tas skaidrojams ar to, ka BMW elektroauto modelis tirgū ir pieejams jau no 2013. gada. Izņemot Tesla mašīnas, BMW elektriskajiem auto Latvijas tirgū tādu īstu alternatīvu nav bijis.

Ar  “Citadele Leasing” atbalstu šogad nofinansēti 36 elektroauto, kas ir 16% no 223 šogad reģistrētajiem elektriskajiem spēkratiem. Šajā ziņā “Citadele Leasing” ieņem dalītu pirmo vietu līzinga finansētāju vidū.

Vai pandēmija ir ietekmējusi videi draudzīgāku auto iegādes paradumus?

Varam novērot, ka kopumā elektroauto pārdošanas apjomi pagājušajā gadā ir būtiski pieauguši. Tas novērojams arī šogad. Arī pandēmijas laikā, kad viss pārējais auto tirgus piedzīvoja diezgan būtisku reģistrācijas kritumu, tieši elektromobiļi ir sākuši savu uzvaras gājienu. Pieaugumam par pamatu daļēji ir tieši saimnieciskās darbības veicēji, kas elektroauto izvēlas savam autoparkam. Piemēram, auto koplietošanas servisi – Fiqsy, Carguru, un citi 2020. gadā Latvijā reģistrēja vairāk kā 100 elektroauto, kas ir vairāk nekā trešdaļa no šajā periodā reģistrētajiem jaunajiem elektromobiļiem.

Šobrīd gan ir vērojams pieprasījuma samazinājums pēc jauniem elektroauto, kas būtu skaidrojams gan ar vispārējo jauno auto piegādes termiņu pagarināšanos, gan Latvijas gadījumā ar  gaidāmajām likumdošanas izmaiņām attiecībā uz valsts atbalstu elektromobiļu iegādei no 2022. gada.

Kā “Citadele līzings” vērtē valdības ieceri izsniegt pabalstu elektroauto iegādei? Ko tas varētu mainīt?

Elektroauto iegādes atbalsts ir nepieciešams, jo Latvija ir vienīgā valsts Eiropā, kur šāds atbalsta mehānisms nav vēl ieviests. Šis atbalsts 4500 eiro apmērā ir diezgan būtisks. Tas arī stimulē iekšdedzes auto nomaiņu pret videi draudzīgākiem spēkratiem, samazinot CO2 izmešu apjomu un tādā veidā, protams, palīdzot arī valstij sasniegt savus klimatneitralitātes mērķus. Mēs kā nozares pārstāvji, protams, sakām, ka tas nav pietiekoši, jo vajadzētu būt arī vēl citiem atbalsta mehānismiem, kas attiecas, piemēram, uz saimnieciskās darbības veicējiem.

Kā vēl, Tavuprāt, var attīstīt elektroauto iegādes finansiālo atbalstu no “Citadele Leasing” puses?

Mēs kā finansētāji esam tā kā tas ķēdes pēdējais posms. Mēs izpildām vienu konkrētu funkciju – saimnieciskās darbības veicējam palīdzam realizēt mērķi –  iegādāties automobili Līdz ar to mēs varam tiešā veidā stimulēt labāku nosacījumu virzību, piemēram, kas attiecas uz cenu, iemaksu, garākiem atmaksas termiņiem, kas samazina ikmēneša maksājumu. Tas ir tiešais atbalsts no  “Citadele Leasing” puses, ko vēl varētu sniegt.

Kas attiecas uz elektroauto uzlādes stacijām – par to šobrīd vēl padziļināti neesam domājuši, taču idejas mums ir bijušas. Tas droši vien būtu uzlādes tīkla finansējums, taču šajā jomā redzētu privātā sektora un valsts ciešāku sadarbību kā arī detalizētu valsts attīstības plānu elektrouzlādes staciju attīstības jomā.

Vai ir kādas idejas, ko tuvāko gadu laikā plānojat mainīt šajā līzinga piedāvājumā elektroauto?

Uzskatu, ka šobrīd mums ir jāturpina darbs pie esošā piedāvājuma, kas no cenas un finanšu noteikumu aspekta ir ļoti labs. Tas, kas viennozīmīgi jāturpina – sabiedrības informēšana un izglītošana par elektroauto priekšrocībām un iegādes iespējām. Tieši tāpēc kopā ar pētījumu aģentūru Norstat jau otro gadu pēc kārtas veicam šo sabiedrības viedokļa pētījumu par attieksmi pret elektroauto. Pētījums ir parādījis, cik liela daļa iedzīvotāju ir pozitīvi pret elektroauto iegādi, izcēlis, par kādiem atbalsta rīkiem iedzīvotāji gribētu zināt vairāk, kā arī devis daudz citus vērtīgus ieskatus.

Kādu Tu pats sev iegādātos elektrisko auto un kāpēc tieši tādu?

Es skatītos, lai tas izskatā būtiski neatšķiras no iekšdedzes dzinēja automobiļa. Svarīgs faktors man būtu iekšējā aprīkojuma modernums un tehnoloģiskā attīstība. Ļoti būtiski arī, lai būtu lielāks nobraukums ar vienu uzlādi, vismaz virs 400 km, jo mēdzu doties tālākos izbraucienos. Protams, es arī skatītos, kādu uzlādes jaudu atbalsta šī automašīna un viennozīmīgi, lai tai būtu ātrās uzlādes iespēja. Bet, protams, braukšanai pa pilsētu būs pietiekams arī nobraukums zem 400 km un parastais uzlādes ātrums. Katram jāizvērtē, kāds elektroauto būs piemērots tieši viņa darbības stilam.

Reklāma

22 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
22 komentāri
vecākie
jaunākie novērtētākie
Inline Feedbacks
View all comments
Zap
15.11.2021 13:02

Jā, interesanti, tikai gan pašu el.auto ražošana, gan to lietošana izmantojot elektribu, rada daudz emisiju un tur mazs sakars ar vēlmi/iespeju dzivot zalāk. Kamēr energiju neiegūs tikai no saules/vēja/ūdens vai aes, bet gan pārsvarā sadedzinot fosilos resursus, īpaši ogles, tikmēr runāt par kaut kādu nulles emisiju ir vairāk kā absurdi.

EVA
15.11.2021 13:10
Reply to  Zap

Kamēr e-auto ražošana dod brangu peļņu, tāpat kā to uzlāde, tikmēr runāt par dabas aizsardzību kā primāro argumentu ir nevajadzīgi un pat kaitīgi. Industrijas ir ieinteresētas radīt jaunu patēriņa bāzi un pie tā arī strādā. Šobrīd e-auto droši vien visbiežāk ir otrais auto, nevis vienīgais – vismaz daļai to lietotāju. Efekts no elektroauto būs jūtams tikai tad, kad kvēpauto lietošana pilsētās tiks ierobežota, pagaidām notiek gatavošanās tam un tāpēc emisiju summāri ir vairāk, jā.

Tontoons
15.11.2021 13:35

mjaa… 4.5K atbalsts pie auto cenas apm. 40K ir ļoti motivējošs…

10%
15.11.2021 14:28
Reply to  Tontoons

Ja 10% atlaide nemotivē pietiekoši, tad es teiktu, tas pirkums nav pa spēkam. Vismaz es tā vērtētu savu slieksni.

Normunds
15.11.2021 14:48
Reply to  10%

Ja prece nav pirmās nepieciešamības, tad 10% atlaide galīgi nemotivē, lai būtu jēga pirkt. Tb ja varu iztikt, tad burkānam jābūt lielākam, lai būtu jēga pirkt.

10%
15.11.2021 14:56
Reply to  Normunds

Laba piebilde, jā. Nav pa spēkam vai patiesībā prece nav vajadzīga. Daudzko pērkam, jo ir lieka nauda + laba cena, vienlaicīgi))

digitalk(@ciparnieks)
15.11.2021 15:06
Reply to  10%

“nav vajadzīga” un “nav pirmās nepieciešamības” ir divas dažādas starpības.

10%
15.11.2021 15:29
Reply to  digitalk

Jā. Kas nemaina 10% atbalsta nozīmi auto ap 40 tk.

Elektriķis
15.11.2021 15:30
Reply to  digitalk

Laikam domāji: “divas dažādas lietas” vai “ir starpība” :)

digitalk(@ciparnieks)
15.11.2021 17:26
Reply to  Elektriķis

nope, tas ir speciāli izveidots žargonisks izteiciens izmantojot sinonīmus, iztulkots no krievu valodas. ja valodu daudz maz zini, tad var arī ar vārdiem paspēlēties :)

Abols
15.11.2021 16:08
Reply to  10%

Korporatīvo ICE klientu atlaide ir drīzāk 20% līdz ar to tie 10% tiešām neuzrunā.

ICE
15.11.2021 17:38
Reply to  Abols

Tas atbalsts jau privātklientiem, cik noprotu.
Normāls bizness savus pamatlīdzekļus atpelnīs arī bez atbalsta, tāpēc kāda jēga pieminēt korporatīvās cenas…

Tontoons
15.11.2021 18:03
Reply to  10%

kapēc ne? Es par to ka atbalsts var būt motivējošs tikai tad ja tev par identisku cenu būtu jāizvēlas starp iekšdedzes dzinēju vai elektro, kā tas piem. ir norvēģijā kur elektro auto netiek piemērots pvn (25%) kā arī citi vienreizējie nodokļi, aiz ko pēc visiem atbalstiem auto cena jau ir pielīdzināma parastajiem auto. Tapēc man pērkot jaunu auto motivējoši būtu izvēlēties piem. elektro pa 30K nevis benzīnieku vai dīzeli. Jo mēs tak rūpējamies par dabu, ne? :))

Visvaldis
17.11.2021 09:40
Reply to  10%

Es nepiekrītu par cenu slieksni. Ja es maksāju 40tk, man pilnīgi vienalga uz kuru pusi tie 4.5tk, jo nu 4.5tk tāpat ir ļoti miniatūra naudas summa. Ja iegādāšos eauto, tad pirkšu neatkarīgi no subsīdijas.

Runcis
18.11.2021 18:45

Cik no jaunajiem reģistrētajiem auto ir uz privātpersonām un cik uz uzņēmumiem ? Kā lai Latvijas vidusmēra cilvēks , krug perk parsvarā lietotu 8-12 gadu vecu dīzeli varētu pēkšņi atļauties elektroauto? Tas pamazām notice tikai pēc gadiem 20-…? Kamēr mums nav algas un ātrās uzzlādes Stacijas Latvijā tamnenotikt. Apskatieties kas reizēm piektienas vakaros darās pie benzīna uzpildes stacijām. Rinda vismaz2-3 mašīnas, katra piem uzpildās 10 min. Un tā tālāk. Bet ja katrs elektroauto uzpildīsies 1,5-2.0 stundas tad cis garas rindas būs?

DUS
18.11.2021 21:18
Reply to  Runcis

Degvielas uzpilde ir 3-5min.! 10min+. ir tur, kur liek maksāt veikalā. DUSu problēma ir tāda, ka savulaik neizdomāja veidu, kā atdalīt rindas tiem, kas grib tikai uzpildīties un tiem, kas grib arī iepirkties un iet uz tubzeni. Patiesībā jau apziņāti dzina veikalā, lai nopirktu vēl arī kafiju, bulkas, sulu, končas, salci. Un vissliktākais, ka neizdomāja kārtību, ka pēc uzpildes jāatbrīvo sūknis un tikai tad jāiet maksāt+iepirkties.

digitalk(@ciparnieks)
18.11.2021 21:53
Reply to  DUS

> neizdomāja kārtību, ka pēc uzpildes jāatbrīvo sūknis

tad drošības kameras nevarētu apstrādāt info automātiski. nestrādātu “aizbrauci nesamaksājis”.

Kursors.lv
Kristaps Skutelis(@krizdabz)
18.11.2021 22:22
Reply to  digitalk

Citviet pasaulē pēc uzpildes pabraukt malā nav problēma. Es šo izbaudīju Eiropas motoceļojumā šovasar. Uzpildes, nostumies malā un dodies samaksāt un pēc tam vari domāt par kafijām, bulkām vai citām lietām nebremzējot visu rajonu.

digitalk(@ciparnieks)
19.11.2021 03:25

pie sūkņa bija printeris, kurš drukāja nefiskālu papīrīti apmaksai? citādi, kā noteikt vai tev ir jāmaksā par 10 l vai 50 l, kuri ielieti pēc tevis, kamēr tu ar kafijas aparātu cīnies?

Kursors.lv
Kristaps Skutelis(@krizdabz)
19.11.2021 08:08
Reply to  digitalk

Nē, maksāšana ir DUS. Vispār būtu labi, ja kāds, kam ir saistība ar DUS, nokomentētu kā tās degvielas sūkņu sistēmas darbojas. Proti, vai uzreiz nobloķē sūkni, kad ir veikta viena uzpilde, vai ļauj veikt nākamo, kaut par pirmo vēl nav veikta apmaksa. Manuprāt, šis jautājums ir risināms.

digitalk(@ciparnieks)
19.11.2021 08:32

un kā viņi noteica, kurš uzpildījies par kādiem litriem? kā tu pateici, kurš tu esi? es te saskatu vēl kaudzīti ar problēmām — tu skriešus dodies stāvēt kopējā rindā pirms kāds no tā paša sūkņa tajā iestājies, bet strādā divas kases. vai arī rinda bezjēgā un tu nebremzē degvielas ieliešanu nākamajam, bet nākamais pavada to pašu laiku kases rindā ar tevi. tu ej apmaksāt pie ‘degvielas kases’, bet tad obligāti jāstrādā otrai kafijbulciņām, t.i., tu tupa stāvi divās rindās pēc kārtas un vienīgie laimīgie ir degvielas lējēji, bet DUS spiests obligāti turēt vaļā divas kases. vienīgais sakarīgais risinājums ir norēķini… Read more »

Kursors.lv
Kristaps Skutelis(@krizdabz)
19.11.2021 08:42
Reply to  digitalk

Es pateicu sūkņa numuru. Pilnīgi iespējams, ka tas sūknis ir nobloķēts līdz kamēr es neesmu apmaksājis konkrēto uzpildi. Tāpat jāpiezīmē, ka šie visi bija gadījumi, kad nebija baigo rindu pie sūkņiem un arī pie kasēm. Pie paša sūkņa vismaz Circle K gadījumā nemaksāju, jo man tur kaut kas nepatika ar naudas rezervācijām savulaik. Bet es arī ikdienā nepilnos Circle K, nezinu vai tagad situācija ir uzlabojusies.

Reklāma

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: