Deviņas dienas pēc “Virgin Galactic” vadītāja Ričarda Brensona lidojuma kosmosa virzienā lielā diena pienākusi arī “Blue Origin” šefam Džefam Bezosam. Viņš šodien, 20. jūlijā, ar suborbitālo raķeti “New Shepard” devās ap 100 km augstumā, pārsniedzot Kārmāna līniju jeb robežu starp Zemes atmosfēru un kosmosu. Šajā lidojumā Bezoss nedevās viens, bet gan ar savu brāli Marku, pilotu instruktori, 82 gadus veco Volliju Fanku (vecākais cilvēks, kurš jebkad lidojis kosmosā, gaidījusi 60 gadus, lai nokļūtu kosmosā) un pirmo komerciālo pasažieri, 18 gadus veco Oliveru Deimenu no Nīderlandes (jaunākais cilvēks, kurš jebkad lidojis kosmosā).
“NS-16” bija pirmā “Blue Origin” misija, kurā piedalās cilvēki. Tā sākās ap 8 pēc vietējā laika (16:12 pēc Latvijas laika) no kompānijas mītnes Teksasas rietumos. “New Shepard” tika palaista ar nesējraķetes “New Glenn” palīdzību. Pats lidojums kopumā nebija ilgs – nepilnas desmit minūtes, un dažas no tām apkalpe pavadīja bezsvara stāvoklī, vērojot skaistos skatus uz Zemi. Pēc tam jau bija jāraugās atpakaļceļa virzienā, pēdējos metrus līdz zemei pieveicot ar izpletņiem.
Jāatzīst, ka pirms lidojuma arī man pašai bija neliels satraukums un reizē apbrīns, redzot raķeti paceļamies. Tas bija notikums, ko varētu dēvēt par “nākotne ir tagad”. Sasniedzot Kārmāna līniju, no raķetes, kas vēlāk skaisti piezemējās, tika atvienota kapsula. Pašiem dalībniekiem bija iespēja pāris minūtes pabūt bezsvara stāvoklī, un varēja dzirdēt sajūsmas saucienus no viņu puses. Pēc tam kapsula ar izpletņiem veiksmīgi nolaidās uz zemes.
Pāris dienas pirms šīs svarīgās misijas visiem dalībniekiem bija atbilstoši jāsagatavojas. Būtiski, ka šī misija no citu kompāniju, piemēram, “SpaceX” un “Virgin Galactic” rīkotajām, atšķiras ar to, ka tajā nepiedalījās augsti apmācīti piloti, kuri seko līdzi, lai lidojums notiktu tieši tā kā paredzēts. Tas ir tāpēc, ka “Blue Origin” raķete “New Shepard” ir pilnībā autonomi vadāma.
Cik tonnas degvielas tika sadedzināts zemes atmosfērā?
Ar šādiem datiem uzņēmums diemžēl nav dalījies.
a kāda tev starpība?
a tu nesaki – kad šitie lidojumi notiks katru otro dienu, pareizini ar privāto kosmosa aģentūru skaitu, bet tev būs jānodod tolmetā savs dūmiņpajūgs – vot tad arī uzdosi jautājumi, cik tonnas.
CO2 emissions from all commercial aviation in 2018 totaled 918,000,000 tonnes of CO2. Compare that to the 22,780 tonnes from the aerospace industry in that same year […]
CO2 emissions from the airline industry were only 2.4% of global CO2 emissions!!! So that means in 2018, the global CO2 output of rockets was only 0.0000059% of all CO2 emissions.
ej, izglītojies kopā ar ‘zaļo’ filozofu: How much do rockets pollute?
Arī raķešniekiem ir dzinēji, kuri tiek darbināti ar šķidro ūdeņradi un skābekli – tātad teorētiski bez CO2 izmešiem. Blue Origin ir arī tādi.
Kur tur 100 km. Neviens normāls objektīvs nevarētu tik tuvu nofilmēt 100 km attālumā. Fake
kaimiņš arī saka – specefekti uzfilmēti. ar tumšo filtru, kā krievu filmās. viņš izpētījis, ka raķete esot šampūna pudele, filmēts mērogā un visas lietas.
Lidojums 10min no kurām tikai dažas bezsvarā…njā, cik tas bīstamais ”prieks” maksā? Ir plānots paildzināt to pasākumu?
Cena vienam komerciālam pasažierim varētu būt līdzīga kā Virgin Galactic – 250 000 USD – vismaz sākotnēji. Pagaidām braucieni plānoti ne ilgāki par 11 minūtēm. Taču visai ticams, ka lidojuma laiks varētu tikt pagarināts, bet tas nebūs šogad.
Kādā veidā varētu tikt pagarināts lidojuma laiks?
Nevienas pašas salona kameras? A, ja nu kādam paliek slikti? Brensons vismaz papildus telefonu paķēra līdzi. Nākošie potenciālie klienti var novērtēt preci: Brensons dod grāmatu, kur parakstīties. Vismaz zināsi, ka lidoji un cik pirms tevis + pildspalva bonusā. Lidojums ar pro pilotiem. Bezosa pasākums = kaķis maisā. Iestudēts feiks? Atkal praktizē naudas taupīšanu? Aizlidoja satikt savus brāļus pie robežas?
Gan jau bija kameras arī. Uzņēmuma inženieris pats teica, ka kosmosa kuģī esot entās backup sistēmas, ja nu kas.
Protams, katrs uzņēmums atšķiras ar kaut ko savu un katrs ar kaut ko piesaista. Nešaubos, ka Virgin Galactic un Blue Origin lidojumus, ieskaitot ar visu pirms un pēc procesu, pilnveidos. Šie tomēr vēl skaitās izmēģinājuma lidojumi.