Reklāma

Jeep Gladiator – bagātajiem zemniekiem ir jauna rotaļlieta

Fotogrāfs: Mārcis Gaujenietis

Jaunākie raksti

Mini Cooper SE ALL4 Countryman – elektrifikācijas izgāšanās?

Mini Countryman ir britu mēģinājums trāpīt krosoveru segmentā, bet mēģinot arī nepazaudēt pašu brenda šarmu. Šeit gan man ir...

TikTok ļaus jauniešiem veidot CV video formā

Lietotne TikTok testē jaunu funkcionalitāti, kas ļautu ar īso video palīdzību pieteikties darbā, lai nebūtu jāveido tikai izklaidējoša satura...

Volkswagen autonomie taksometri gaidāmi jau 2025. gadā

Volkswagen paziņojis par plāniem jau 2025. gadā piedāvāt ID.Buzz mikroautobusus aprīkot ar SAE Level 4 pašbraukšanas iespējām, lai tie...

MSI MPG Z590 Gaming Carbon WiFi sistēmplates apskats

MSI izstrādātās Intel Z590 čipseta sērijas sistēmplates veidotas tā, lai no jaunajiem šodien oficiāli izlaistajiem 11. paaudzes Intel Core...

Atsaucoties uz kaitējumu videi, “Tesla” automašīnu apmaksai vairs nepieņems “Bitcoin”

Lai arī sākotnēji šķita, ka "Tesla" ar Īlonu Masku priekšgalā pauž nepārprotamu atbalstu kriptovalūtām, īpaši "Dogecoin" un "Bitcoin", izskatās,...

Karalis ir miris, lai dzīvo karalis. Šoreiz šis teiciens neder un es patiešām piedzīvoju nelielu vilšanos ar Gladiator. Pie vainas, protams, esmu es pats, jo gaidīju ko citu. Kā saka – negaidi daudz un nesanāks vilties. Vai tas kaut kādā mērā padara auto sliktu? Ir pat pretēji. Jeep Gladiator ir ikonisks auto un sagādāja man tikpat lielu prieku kā Wrangler, tik savādāku prieku. Vai skaļais un spēcīgais nosaukums atbilst pašam auto? Varbūt.

Būsim pavisam godīgi, Latvija nav pikapu zeme. Jā – izvēles iespējas paliek arvien plašākas un vairs nav jāsamierinās vien ar pāris ražotāju variantiem. Pie tam, nav jāsamierinās arī ar prastu darba tehniku, ir pieejami arī ekskluzīvi un dārgi pikapi. Man pavisam nesen šķita bezjēdzīgs Dodge RAM, kas izrādījās ļoti patīkams auto, un tas jau diezgan pieprasīts no mūsu bagāto zemnieku puses. Bagātajiem zemniekiem neinteresē rijīgais benzīna dzinējs, ar kādu RAM ir nopērkams. Importētāju mērķis ar Jeep Gladiator noteikti ir līdzīgs – piedāvāt lielu ar kravas kasti aprīkotu auto bagātajiem zemniekiem, kam ir apnikušas japāņu skārda kastes un vāciešu konservatīvisms. Turklāt ar ļoti jēdzīgu dzinēju.

Gladiator pašā Jeep saimē ir jaunums

Es jau dzirdu Jeep fanu kliedzienus – paga paga, Jeep pikpaps nav nekāds jaunums. Jā un nē. Jeep Pickup, Jeep Gladiator un pēc tam J series pārstāja eksistēt 87. gadā. Pēc tam parādījās uz Cherokee bāzētais Jeep Comanche, kas savu eksistenci izbeidza 92. gadā. Kopš tā laika neviens ar kravas kasti aprīkots Jeep nav ražots. Ražots nevis radīts. Ir atrodama informācija par dažādiem “one-off” modeļiem, Mopar īpašajiem veikumiem, bet mums jau interesē tikai sērijveida Jeep, vai ne?

Un šeit ir tā mana lielā kļūda – es pieņēmu, ka Gladiator ir vienkārši mazliet lielāks Wrangler ar kravas kasti. Ne velna. Pat ne tuvu. Tas ir ļoti līdzīgs, bet pilnīgi savādāks, citam mērķim paredzēts SUV, kuru no priekšpuses var sajaukt ar jau pieminēto Wrangler. Pats jaunā Gladiator koncepts ir sens, proti, 16 gadus sens. 2005. gadā parādījās pirmās vēsmas no tā, kāds tad varētu jaunais kravas Jeep izskatīties, bet koncernam bija nepieciešami 13 gadi, lai sadūšotos šādu auto radīt. Kas ir interesanti, protams, jo pikaps kā tāds ir Amerikas populārākais auto. Fiat-Chrysler grupa šķietami nesteidzas GM virzienā un visus lēmumus izvērtē pamatīgi.

Tātad 2018. gads ir TAS gads, kad auto izstādē, kuru vēl varēja apmeklēt fiziski, tika prezentēts Jeep Gladiator ar koda nosaukumu JT, un jau no 2019. gada aprīļa tas ar pilnu jaudu traucas pa ražotnes šaurajiem celiņiem. Neaizmirstam, ka mēs nedzīvojam Amerikā, un līdz mums aizokeānijā ražoti auto nonāk jūtami vēlāk. Eiropa ir daudz stingrāka visos drošības, ekoloģijas jautājumos, un Gladiator bija nepieciešami gandrīz 2 gadi, lai pārbrauktu birokrātijas smilšu čupu. Tikai šī gada sākumā Eiropas patērētājiem tika atvērta pasūtījumu grāmata un veiktas pirmās piegādes.

Tehniskā puse

Turpinot par Gladiator Eiropas pieejamību, uzreiz ir jāatzīmē, ka mums netiek viss. Loģiski. Bet atkal – tā nemaz nav slikta zīme. Gladiator tiek ražots tik ar diviem dzinējiem – 3.6 litru V6 Pentastar benzīnu ar 285 Zs (353 Nm) un 3.0 litru 260 Zs (600 Nm) dīzeli. Pie mums ir pieejams tikai dīzeļdzinējs, jo benzīna dzinējs atbilst Euro 5, kamēr dīzelis sasniedz aktuālos Euro 6d-final. Amerikā izmešu normas vēl ir pamatīgā vēsturē. Vai mums Eiropā vajag šo benzīna dzinēju? Domāju, ka nē, jo ieguvuma šeit nav absolūti nekāda, ja pat būtu atbilstība visiem izpūtēja smaku standartiem. Iespējams būtu forši, ja Gladiator būtu pasūtāms arī ar divu litru turbo benzīnu ar 268 Zs (400 Nm), ar kādu ir dabūjams Wrangler, bet vismaz pagaidām tādas iespējas nav. Wrangler Amerikā gan jau ir dabūjams ar šo pašu trīs litru dīzeli. Dīzeļdzinējs ir pieejams tikai ar astoņu ātrumu ZF 8HP75 automātisko ātrumkārbu. Šī ātrumkārba ir novērtēta līdz 750 Nm griezes momentam un problēmas auto dzīves garumā nevajadzētu piedzīvot.

Parunāsim absolūtajos ciparos. Auto pilna masa ir gandrīz 3 tonnas, kravnesība 613 kg un vilces spēks 2722 kg. Tātad pielādējam kravas kasti un vēl velkam 2 tonnas piekabi. Aptuveni, protams. Gladiator izmērs ir kā īstam gladiatoram – gandrīz 5.6 metri. Ar ko tik lielu sen neesmu braucis – Dodge RAM gan ir lielāks un sasniedz 5.9 metrus, bet ar to es nemaz nevarēju iegriezties pagalmā. Salīdzinājumam pagarinātā BMW septītā sērija nepilnus 5.3 metrus gara. Liels auto. Gladiator bāze ir 3.49 metri un Wrangler tā ir 3 metri. Atšķirība ir milzīga, bet par to mēs parunāsim vēlāk.

Gladiator un Wrangler ir līdzīgi tikai ārēji

Nu, protams, arī salons ir praktiski tāds pats, un man pret to pretenziju ir absolūta nulle. Teikšu savādāk – amerikāņu vienkāršums Jeep piestāv. Pie tam, ja mēs iedomājamies amerikāņu vienkāršumu, uzreiz ilustrējam briesmīgus plastmasas paneļus un vēsturisku info-izklaides sistēmu. Tā vairs nav. Palabošu – visi auto, kas ceļo uz Eiropu, saņem kvalitatīvāku interjeru. Es pat no vienas amerikāņu auto prezentācijas atceros frāzi – “eiropieši nav tik tizli un ar kolu nelaistās, lai mēs liktu šo lētos plastmasas paneļus”. Kvalitatīvāks salons ir visiem no lielās iespēju zemes nākušiem auto, kas tiek oficiāli tirgoti Eiropā. Jeep un Gladiator nav izņēmums un ir ticis pie patīkama interjera. Lielākā daļa paneļa ir apvilkta ar mākslīgo ādu, kas ir izcelta ar baltiem diegiem, un arī izmantotā plastmasa gandrīz visur ir mīksta un patīkama. Ir, protams, arī ļoti daudz nesaprotamas kvalitātes plastmasas elementu, bet tie ir mazākumā.

Info-izklaides sistēma ir tieši tā pati, ko varam sastapt visās lielākajā daļā FCA grupas auto – Fiat, RAM. Alfai gan atšķiras. Teikšu tā – sistēma visu prasīto izpilda, nodrošina Apple Car Play un Android Auto ar vadu, bet nav ne pati glītākā, ne ātrākā, ne arī lielākā sistēma. Pieļauju, ka klasiskam Jeep lietotājam ar to ir vairāk kā pietiekami. Audio sistēmas skanējums ir diskutabls, bet tas ir vairāk skaļruņu izvietojuma dēļ – priekšējās tumbas ir priekšējā panelī, jo durvis taču ir noņemamas. Aizmugurējās tumbas atrodas griestos statnē starp priekšējiem un aizmugurējiem beņķiem. Kaut tas nodrošina basa atrašanos praktiski pie ausīm, telpas sajūtas nav. Un arī skaņas izolācijas praktiski nekur nav, viss grib piegrabēt. Bet, ir dzirdētas arī daudz sliktākas sistēmas. Un atkal jau – klasiskajam Jeep lietotājam ar šo būs vairāk kā pietiekami, it īpaši pie noņemta jumta.

Pietrūkst lietu glabāšanas vietu, glāžu turētāji varēja būt dziļāki, telefonu nolikt īsti nav kur. Ja Wrangler tas būtu piedodami, tad Gladiator šis ir pamatīgs trūkums, jo Gladiator vairs nav izklaides auto, ar kuru pamuļķoties pa ziemu. Kāpēc? Par to nākamajā nodaļā.

Vēljoprojām – Gladiator un Wrangler ir līdzīgi tikai ārēji

Atcerieties, ka es minēju par vilšanos? Šī atkal ir mana problēma, jo es gaidīju Wrangler ar kravas kasti. Nē. Gladiator gaitas īpašības ir pilnīgi savādākas. Jeep ir radījis pikapu, lai īsteniem brenda faniem būtu iespējas braukt ar tik ļoti populāru virsbūves veidu. Šis nav solis radīt konkurenci Ford, tāpēc Chrysler tik ļoti ilgi kavējās. Un kam ir radīts amerikāņu pikaps? Pareizi – lielceļam, līdzenam grants ceļam un dubļiem. Wrangler virs 120 km/h bija sajūta, ka stūres iekārta nav savienota ar riteņiem, bet ļoti sliktos ceļa apstākļos tas jutās kā zivs ūdenī. Gladiator ir tā pat, tikai pretēji. Uz šosejas auto turas lieliski un pat lielākā ātrumā nav sajūtas, ka Tu brauc lego konstruktorā, bet uz slikta ceļa seguma auto jūtas slikti. Dziļākās bedrēs amortizators visu laiku izsit, stūri rausta un nav sajūtas, ka vari uzticēties bezceļnieka spējām. Īstenībā jau vari, bet auto nedod tādu sajūtu. Visvairāk traucē, ka pa klasiskajiem pavasara nesakoptajiem zemes ceļiem Gladiator brauc diezgan briesmīgi. Ir sajūta, ka aizmugurējā daļa dzīvo savu dzīvi – varbūt ir pārāk viegla. Ir sajūta, ka auto nav sabalansēts un pietiekami līdzsvarots, bet smagnējs. Varbūt ir vainīga par pus metru garākā šasija? Iespējams. Man visu laiku nepamet aizdomas, ka kādā no iepriekšējiem izmēģinājumiem ir iznīcināti priekšējie amortizatori. Kas gan arī būtu dīvaini, jo izmēģinājuma pelēcim odometrs rāda vien četrus tūkstošus kilometru.

Jā, uz šosejas vējš gaudo pa visiem pakšiem. Uz Vācijas bāņa daudz maz pieklājīgā ātrumā salonā savā starpā būs jāsabļaujas. Vai tas ir kāds pārsteigums? Protams, ka ne. Gladiator ir pieejami liela daļa mums pierasto drošības asistentu, adaptīvais kruīzs, tiešām labas kameras priekšā un aizmugurē, tātad pikaps ir lietojams ikdienā pavisam ērti. Manā nedēļas nogales izmēģinājumā es nobraucu mazliet virs 500 kilometriem un vidējais patēriņš rezultējās ap 10.5 litriem uz 100 kilometriem, kas ir ļoti pieklājīgs rādītājs šāda izmēra, masas auto ar tādām riepām. Un var mazāk.

Ja mēs runājam par smilšainiem vai dubļainiem ceļiem – Gladiator pilnpiedziņas sistēma vai nu izvedīs sausumā, vai būs ļoti tālu jābrien pēc traktora. Standarta konfigurācijā ikdienā tiks izmantota vien aizmugurējo riteņu piedziņa, bet ir iespēja izvēlēties starp vairākiem pilnpiedziņas režīmiem un, protams, arī pazeminātajiem ātrumiem. Nedomāju, ka kāda slapja rudzu pļava, paprāvāks kalniņš vai liela smilšu čupa būs bieds. Dubļu peļķe līdz sliekšņiem pa spēkam gan būs tikai īpaši sagatavotai meža tehnikai.

Es varu godīgi teikt, ka man vienkārši auto neinteresē. Manā gada TOP10 auto augšgalā nekad nebūs klasisks vācu krosovers. Mans auto ir kaut kas tizls, bezjēdzīgs un reti kuram saprotams. Jeep ir tieši tāds. Vai auto sliktā uzvedība to manās acīs padarīja sliktāku? Nē. Ja durvis es ārā nekad neskrūvētu, tad jumtu gan es noņēmu un kas gan vēl piedāvā liela izmēra SUV ar kravas kasti bez jumta? Uz kuru pikapu pat pelēkā krāsā pamatīgi atskatās? Pareizi – Jeep ir odziņa mūsu pelēkajā auto ikdienā.

Cena ir pārlieku liela

Šeit gan man ir jāiemet akmens Jeep lauciņā. Ja RAM pie mums var nopirkt no 65 tūkstošiem, tad Jeep mēs gaidām jūtami lētāku. Nē. Gladiator maksā tieši tos pašus 65 tūkstošus EUR. Pie mums var nopirkt tik Overland versiju, kas USA ir tuvu augšgalam pēc cenas un komplektācijas. Amīšos var nopirkt 7 versijas un par Overland dārgākas ir Rubicon, Mojave un High Altitude versijas. Pie tam, dārgākā sākas no 55 tūkstošiem dolāru. Izmēģinājuma Jeep Gladiator Overland ir ieguvis papildus aprīkojumu vēl aptuveni 8000 EUR vērtībā. Kalkulators vaļā nav jāver, lai saprastu diezgan augsto auto cenu.

Latvietis klasiskais ir pieradis maksāt vairāk, bet arī sagaida pretī rezultātu. Vai 73 tūkstoši EUR ir liela cena? Jā. Vai tā ir adekvāti liela cena? Vairāk nē nekā jā. Ir jābūt nu ļoti lielam šādu auto cienītajam, lai kāds būtu gatavs maksāt tik augstu cenu, bet paskatāmies no otras puses – kādas ir alternatīvas?

Reklāma

6 komentāri

Paziņot par jaunumiem
Paziņot par
guest
6 Comments
vecākie
jaunākie
Inline Feedbacks
View all comments
Skābene

Ford Ranger cena sākas no EUR 23750 – īsts lauksiamnieku dampis
Ford raptor 53000 – Rīgas kundziņiem.
Gladiators ar saviem 73000 jau ir priekš tiem, kas negrib trešo Geļiku pagalmā, bet grib ar kaut ko izcelties uz citu fona. :)

Skābene

Es vienalga nevaru iedomāties, ka izlepis zemnieks tagad ar Raptoru vai Gladiatoru vedīs laukakmeņus, dzeloņdrātis, degvielas kubu vai kūtsmēslus vai kartupeļu maisus. Man būtu žēl saskrāpēt 73k euro vērta auto kravas kastes krāsojumu. :)
Man šķiet, ka šie dārgā gala auto vairāk piedien kādam arhitektam, kas uz pavilostu velk savu brīvdienu jahtu, vai Advokātam, kas iemet kastē savu sērfa dēli, vai Kaitu, vai deputātam, kas dodas uz smalku medību pasākumu. Kaut gan Alni tajā kravas kastē tāpta nevar ietūcīt! :) Nu vēl varētu būt kāds kupi/prodai mežinieks! :D

Elvis

Jeep LV kārto visu lai šis iekristu kā N1, tādejādi pilnā PVN atmaksa, kas šo auto nostāda zem 50k eur cenā. Still paliela, bet es jebkurā diennakts laikā izvēlētos Jeep, nevis Eiropas “Raptor” vai Ranger.

Bet jā, šis ir nišas auto, kas domāts brīvdienu braucējiem kas grib skaisti paceļot ar moci bagāžniekā vai jumta telti virs kravas kastes.

freelifelv

Šodien nokritu no mēness, šis kungs, auto apskatnieks ir tas pats pats HaL no powera, wow LOL :D

Reklāma
Reklāma
Reklāma

Spelling error report

The following text will be sent to our editors: